Taze kirjoitti:
Niin, jätitkin vastaamatta kysymykseeni, oliko Tuomon paikka MM-kisoissa nykykunnossaan?
Minä vastaan, vaikken Daespoo olekaan. Olen siinä mielessä myös 'jäävi', että T. Ruutu on minun ehdottomia suosikkipelaajiani... Se ei kuitenkaan estä antamasta kritiikkiä.
Mielestäni T. Ruudun paikka oli keskenkuntoisuudesta huolimatta ehdottomasti joukkueessa, myös näin jälkikäteen arvioituna, joka on luonnollisesti hemmetin paljon helpompaa, kuin mitä esim. Westerlundin kohdalla ennen kisoja valintoja tehdessään. Perustelen tätä edelleen sillä, että tehopisteiden puuttumisesta huolimatta T. Ruutu todellakin teki aivan älyttömän paljon sitä 'näkymätöntä' likaista työtä, jota Daespookin on täällä yrittänyt tuoda esille. Tuntuu aika uskomattomalta, että ilmeisen moni on tuon valmis kieltämään? Vai olisikohan niin, että moni vain haluaa provosoida? Provoamisessa on vain aina se vaara, että saattaa samalla itsensä naurunalaiseksi...
Eli lyhyesti: Tuomon paikka joukkueessa oli oikeutettu kahdestakin syystä:
- Ensiksi: Joukkueessa ei kuitenkaan ollut kuin yhden käden sormin laskettavassa oleva määrä hyökkääjiä (niistäkin huomattava osa neloskentästä), jotka olisivat onnistuneet yhtään sen paremmin kuin Tuomokaan, sen enempää kiekollisessa kuin varsinkaan kietottomassa pelaamisessa. Mitään yhden/kahden tehopisteen eroja on todella typerä verrata keskenään. Noihin marginaaleihin vaikuttaa niin monet asiat; peliajasta, roolista, ylivoimapeluutuksesta jne. alkaen.
- Toiseksi: Tuomon kohdalla (hänen potentiaali, rooli tulevaisuuden vastuunkantajana jne.) hänen peluuttamisensa jopa keskenkuntoisena on kuin laittaisi rahaa säästöön tulevaisuutta varten (en ota tässä nyt kantaa näihin lopettamispuheisiin...). KOSKA selkeästi parempaakaan ei ollut tarjolla näissä karkeloissa. On eri asia, jos pelipaikkaa olisi ollut täyttämässä nimet; S. Koivu, S. Kapanen, J. Lehtinen, Selänne jne.. Silloin Tuomo olisi keskenkuntoisuudessaan joutunut varmasti penkille.
Eli T. Ruutu ei pelannut potentiaalin nähden missään tapauksessa hyviä kisoja. Hän kuitenkin teki kentällä valtavan paljon hyviä ja oikeita asioita; sellaisia, mihin hänellä tässä tilanteessa rahkeet riittivät. Kunnossa ollessaan Tuomo pystyy vastaamaan selkeästi enemmän myös kiekollisesta roolista ja maalinteosta, mutta en usko edes Erkan laskeneen sen varaan liikoja Tuomon tilanteen jo etukäteen tietäessään.