Vale - Emävale - Tilasto
Aurinkolahnalle, Tazelle ja kumppaneille. Meillä on varmaan aika eri kriteerit sille, mitä itse kukin lukee käsitteen 'kiekollinen' peli alle? Kyllä minä tuohon kategoriaan sisällytän myös kulmapelaamisen ja väännöt joista tullaan kiekon kanssa ulos, samoin kuin kiekon ylöstuonnit jne, syöttöjen ja maalien lisäksi. Lisäksi hyvätkään syötöt eivät realisoidu, jos vieressä ei ole kavereita, jotka pistävät paikoista sisään. Eli lasken kiekolliseen pelaamiseen yleensä kaiken sen tekemisen, mikä tehdään kiekon kanssa. Jos sen joku jaksaisi laskea, kuinka monta jäähyä vastustaja sai T. Ruutun vuoksi, niin uskoisin, että suhde on aika hyvä? Tämä siitä huolimatta, että Tuomo itsekin otti jäähyjä, myös muutamia todella typeriä. Tosin minuuttimäärät Tuomolla olivat 'komeat', mutta eiköhän jokainen muista, mistä tilanteista nuo isot, tilastoja rumentavat jäähyt tulivat? Vastaavasti kiekotonta pelaamista on sitten mm. maalin edessä vääntäminen, taklaukset, karvaaminen, alivoimapelaaminen jne. Esim parissa asiassa olen esim Daespoon kanssa eri mieltä; Minusta myös Kallio teki, myös kovia kiekkomaita vastaan, ihan hyvää duunia kulmissa ja hankki vastustajalle useita jäähyjä. Samoin paljon parjattu 'Tappara-kaksikko' Luoma-Saravon ansio oli juurikin siinä, kuinka hienosti he osasivat pelata omassa päässä kiekotonta peliä yksinkertaisesti hyvällä sijoittumisellaan.
Eli ei kiekollista peliä voi kuitenkaan noin yksiselitteisesti lukea pistetilastoista, kuten täällä esitetään vaikka toki ne jotain suuntaa yleensä antavat. Jokainen, joka on itse pelannut hiukankin enemmän tietää, että joukkueessa on aina muutama kaveri, jotka tekivät koko kauden aikana vain yhden, korkeintaan kahden käden sormilla laskettavan määrän pisteitä. Siitä huolimatta kyse on pelaajista, jotka menevät 'vaihtoon' ns 'viimeisessä korissa' jos pelaajia aletaan vaihtamaan.
Vastakysymyksenä voisinkin kysyä aurinkolahnalta, tazalta & co:lta ketä pelaajia suomen joukkueessa sitten oli tarjolla, jotka ylsivät selkeästi parempaan peliin kuin T. Ruutu? Minä en todellakaan keksi, kuin suurin piirtein viisi kaveria. Muut olivat aika lailla samaa luokkaa Tuomon kanssa. Väitän, että vaihdon vaikutukset olisivat olleet varsin marginaaliset.
Mutta tämä riittää tästä aiheesta omalta osaltani. Mielipiteethän ovat kuin persereikä; jokaisella on omansa!