Palstalla ei kuitenkaan kerrota miltä aikavyöhykkeeltä viesti on lähetetty. Eikä sitä, jos joku on yövuorossa. Enemmän se on surullista, että jotkut kirjoittelevat palstalle vapaa-aikanaan.
Melkein enemmän surullista nykypäivänä on se, että jos ihmiset kirjoittelevat valtavia määriä palstalle työaikana. Ei se ainakaan yhteiskunnan tuottavuutta työnantajan kautta ajateltuna paranna. Olen aina ihmetellyt, miten jotkut opettajiksi tai joksikin muuksi työryhmäksi itsensä paljastavat pystyvät kirjoittamaan niin paljon tekstiä. Itse kun on tottunut siihen, että töissä tehdään töitä ja vapaa-ajalla kirjoitetaan silloin kun ehtii tai huvittaa.
Olen ollut palstalla mukana sen alusta asti ja kyllähän siinä ajassa varmasti itsekin on muuttunut. Kuitenkin on ikävä alkuaikoja ja monia alkuvuosia. Silloin palsta oli yhteilöllisempi ja viattomampi. Itse en ollut aikanaan Kiekkopesässä, vaan vielä pienemmässä Hockeynetissä, jossa keskustelut Paitselon, Kaasumiehen ja muiden kanssa ovat edelleen parasta antia jääkiekkokeskustelujen historiassa (luonnollisesti oman historian, koska nykypalstan tapaan tämä käännettäisiin kuitenkin itsensä kehumiseksi). Harmi vaan, että lähes jokainen Hockeynetin nimimerkki tuntuu hiljentyneen tällä palstalla alkuaikojen innokkaan liittymisbuumin jälkeen. On tehnyt mieli joskus perustaa ketju, johon saavat kirjoittaa vain palstan ensimmäisenä päivänä liittyneet, mutta todennäköisesti se ei olisi nyky-yhteiskuntaan riittävän suvaitsevainen.
Vapaalle ei ole kauheasti jaksanut kirjoitella enää pitkään aikaan, koska siellä muutos on ollut suurin. Lätkäpuolella on ollut silmät kiinni kiihkoamista aina ja se jotenkin kuuluukin sinne. Mutta tämä kiihkoamisilmiö on vallannut viimeisten vuosien aikana vahvasti vapaan puolen, joka ei ollut ongelma aikaisemmin. Missä ovat nykyään sisälukutaito ja huumorintaju? Voi kun on ikävä niitä aikoja, kun ihmisille pystyi hieman huumorillakin kirjoittamaan asioita ja niitä osattiin lukea. Nyt sisälukutaito ja huumori ovat kadonneet täysin. Tilalle on tullut hyökkäys toisen kirjoittajan älykkyyttä kohtaan, ilman mitään perusteluja tehdyt vastineet ja tosikkomaisuus. Tietyn agendan jauhajat ovat vallanneet palstan. Ääripää vs ääripää. Välissä olevat fiksut ja perustellut kirjoitukset (en tarkoita itseäni, kun en edes pahemmin kirjoita vapaaseen) hukkuvat massaan, jossa kikkelimiekkailijat toistavat vain omaa aatettansa. Aivan kuten edelläkin muissa posteissa on mainittu, kyttäävät kikkelimiekkailukumppaninsa vastinetta kaiket päivät, jotta pääsisi iskemään takaisin. Kuka tällaista enää jaksaa lukea? Sama ilmiö on vallannut sosiaalisen median, mutta siellä keskustelu pysyy sinänsä paremmin aisoissa. Siellä esiinnytään pääasiassa omalla nimellä, joka antaa onneksi välillä tilaa laadukkaille perustelluille mielipiteille, joita on mukavampi lukea.