Ketjussa on ollut ihan mielenkiintoista keskustelua, mutta itse en ymmärrä tätä monen ajattelutapaa huippu-urheilu = pitää olla kova fyysinen kunto. Yleisesti ottaen urheilusta on minun mielestäni erotettavissa kolme pääominaisuutta:
1. Fyysinen kunto (nopeus, voima, kestävyys, räjähtävyys)
2. Taito/tekniikka
3. Psyykkinen kunto (keskittymiskyky, paineensietokyky)
Eri lajeissa korostuvat eri pääominaisuudet. Hiihdossa vaaditaan lähes pelkästään 1. Esim. Golfissa sen sijaan (pääosin) 2. ja 3. Viimeisten viestien kirjoittajien ivailemassa jääkiekossa vaaditaan muuten kaikkia kolmea. En ymmärrä minkä ihmeen takia tuo fyysinen puoli olisi jotenkin ylivoimaisesti eniten arvostettava ominaisuus urheilussa? Itse arvostan ainakin tasapuolisesti kaikkia kolmea.
Löytyy lajeja, joissa ihan oikeasti vaaditaan näitä kolmea osa-aluetta. Siis ehdottomalle maailman huipulle päästäkseen. Sitten löytyy lajeja, joissa olisi taatusti eduksi olla hyvä näissä kolmessa osa-alueessa. Mutta, kun lajiin aikojen saatossa pesiytynyt harjoittelukulttuuri, ja osaksi sen ansiosta alhaiseksi jäänyt vaatimustaso mahdollistavat puolivaloilla kelvollisiin ansioihin pääsemisen, niin miksi ihmeessä tekisin enemmän kuin vaaditaan? Ja nyt puhun, arvasit oikein, jääkiekosta.
Mitä tulee esille tuomaasi hiihtoon, niin paljastit siinä kohtaa kyllä asiantuntemuksesi tason. Ei tohon oikein muuta kykene kommentoimaan.
Lajien vertaileminen on ok vaikeaa, yksittäisiä hyvällä asenteella töitä tekeviä urheilijoita löytyy joka lajista, jopa jääkiekosta, mutta lajissa vallitsevasta tasosta kertoo se, että kuinka vaatimattomalla tekemisellä pysyy menossa mukana. Jääkiekko on tässä suhteessa äärimmäisen loistava esimerkki. Viime talvena kuulin jotain sellaista, joka veti jopa allekirjoittaneen hiljaiseksi. Mutta ei hätää hokiterot, MTV 3 tekee taas jossain vaiheessa vuotuisen galluppinsa, jonka perusteella kansalaiset arvostavat jääkiekkoilijoita urheilijoina eniten. Porukalla kerran arvuuteltiin, että missähän hallissa kysely on tänä vuonna suoritettu. On medialla vaan valtava voima on.