Siis etenkin alkoholin ja tupakan verot voisi laittaa tappiin.
Liiaksi kun noita nostaa, niin kulutus suuntautuu vain Viroon, Venäjälle tai jopa Ruotsiin, haittojen toki jäädessä tänne meille. 2013 kun alkoholiveroa korotettiin, niin kulutus kotimaassa väheni, mutta vastaavasti tuontialkon määrä kasvoi kovasti.
Pörssivero kun otettaisiin käyttöön niin voi pojat kun rahaa ropisisi.
Tai vaihtoehtoisesti kaupankäynti Helsingin pörssissä vähenisi ja rahat siirtyisivät Tukholman tai Lontoon pörsseihin, eri rahastoihin tai vain makaamaan tileille. Sijoittajalle ja/tai osakesäästäjälle on niin paljon helppoja vaihtoehtoja, että nopeasti tuollaiset kuluerät vain ajavat asiakkaat muualle, näivettäen vain Helsingin pörssin.
Nuo ovat alkoholi-, tupakka- ja pörssiverot ovat vähän sellaisia tyypiltään, että veroprosentin korotus ei välttämättä korreloi verotulojen kanssa. Viivan alle saattaa jäädä jopa vähemmän korkeammasta veroprosentista huolimatta kulutuksen kääntyessä toisille markkinoille. Nuo ovat kuitenkin sellaisia tuotteita, että ilman mainittavia muutoksia elämässä valtaosa suomalaisista pystyy hankkimaan tuotteet muilta markkinoilta.
Olemme samaa mieltä siitä, että veroja pitäisi saada enemmän. Itse kuitenkin uskon siihen, että tiettyjen palveluiden ja tuotteiden kohdalla korkeampi veroprosentti ei takaa korkeampia verotuloja valtiolle.
Kuten
@TuleeEnnenaikaisesti tuossa kirjoittikin, niin itse suosisin aivan vastaavaa leikkauskohdetta verotukseen. Tuota veroa leikkaamalla olisi kuitenkin todennäköisesti työllistävä vaikutus, jolloin tuotto (ansiotulovero) tulisi valtion taskuun ja todennäköisesti kulut (tuet, korvaukset, jne.) laskisivat.
Toinen leikkauskohde voisi olla perintöverotus. En suoraan lähtisi tuota poistamaan, mutta pitäisin varsin kannatettavana sitä, että tuon leikkausmahdollisuuksia tutkittaisiin. Saatan nyt höpistä omianikin, mutta käsittääkseni isompia eriä perijöille jättävät tahot pyrkivät juurikin minimoimaan verotettavan osuuden määrää erinäisin ratkaisuin ja esimerkiksi yritystoiminnan jatkaminen ei välttämättä ole helpoin mahdollinen urakka. Moraalisesti en näkisi mitään väärää tuon veron leikkaamisessa jos sitä leikkaamalla saataisiin enemmän verotuloja kerättyä kasvavan kulutuksen, yritystoiminnan jatkumisen ja eri veroratkaisujen vetovoiman vähentymisen muodossa. Lonkalta tuota on kuitenkin vaikea lähteä arvioimaan, joten tämän kannalta asiaa olisi syytä tutkia.
Samaan kategoriaan menee varainsiirtovero asuntokaupoissa. Kun asunto-osakkeen kohdalla kauppahintaan isketään lisäksi pari prosenttia varainsiirtoveroa, niin tuo vain hidastaa asuntokauppaa ja kannustaa ihmisiä hakeutumaan halvempien asuntojen piiriin. Pitkittyvä asuntokauppaprosessi ei kuitenkaan ole välttämättä kestävin mahdollinen ratkaisu, tämä kun käytännössä voi johtaa rahan "panttaamiseen". Samoin halvempi asuminen tarkoittaa yleensä asumista kauempana "ihmisten ilmoilta", jolloin työmatkavähennyksien määrä saattaa pitkässä juoksussa olla valtiolle jopa kalliimpaa kuin varainsiirtoveron alentaminen ja työntekijän asuminen lähempänä "ihmisten ilmoja". Mutta kuten tuon perintöveronkin kanssa, tämäkin on nyt lonkalta heitettyä pohdinstaa.
Noiden kahden veron kohdalla tosiaankin tekisi mieli nähdä perusteellisten tutkimusten teko verojen vaikutuksesta viivan alle jäävään lukuun valtion näkökulmasta. En tosin pistäisi pahakseni noiden verojen korotuksiakaan jos korotus nostaisi myös viivan alle tulevaa summaa, eli niiltä osin mulla ei mitään ideologista tai vastaavaa merkitystä ole. Avainsanan pitäisi olla kuitenkin "tehostaminen", ei mutupohjaisen tai periaatteellisen syyn takia "leikkaaminen" tai "korottaminen".