Itse en ihan ymmärrä miksi perintövero tulisi poistaa.
Itse olin aiemmin vahvasti perintöveron poistamisen kannalla ja nytkin kannatan tiettyjä rukkauksia siihen (yritysten osalta ns. Saksan malli, eli jos yritys työllistää ulkopuolisia ja sitä ei myydä perintöä seuraavaan viiteen vuoteen, vapautuu perintöverosta sekä muutoinkin perintöverotuksen painopisteen siirtäminen realisointihetkeen saamishetken sijaan).
Mutta kuitenkin verotuksella on tietyt tavoitteet ja verotuksessa tulee nähdäkseni toteutua tietyt perusperiaatteet.
1. Verotuksella on saatava kerättyä X-määrä rahaa
2. Verotuksen on oltava mahdollisimman tasapuolista
3. Verotuksen ohjausvaikutuksen tulee olla yhteiskunnan kokonaisedun kannalta positiivinen tai mahdollisimman neutraali
4. Verotuksen on oltava mahdollisimman yksinkertaista
Tällä perusteella kannatan lämpimästi perintöverotusta sekä jopa sen korottamista (ottaen huomioon esittämäni entraukset), koska oikein toteutetulla perintöverotuksella ei näkemykseni mukaan ole juurikaan negatiivisia ohjausvaikutuksia.
Ongelmat nykyisen perintöverotuksen suhteen tulevat myös siinä, että perinnöistä suurin osa menee ikäryhmille joilla ei ole mitään tarvetta saada perintöä, eli käytännösssä +50 ikäluokille. Tällöin raha menee sukanvarteen, eikä kiertoon, jolloin kansantaloudellinen hyöty on varsin mitätön.
Oikeastaan kannattaisin nykyjärjestelmään vielä sellaista rukkausta, että siirtämällä perinnön yhden sukupolven "yli", saisi perintöverotukseen merkittävän veronalennuksen.
Lisäksi Suomihan on pärjännyt nähdäkseni pääosin sen vuoksi, että kyseessä on meritokratia lähes puhtaimmillaan (ei ajatustasolla, vaan maailmaanlaajuisesti vertailtuna), jolloin huomattavan tiukka perintöverotus olisi ilman kansainvälistä kilpailua se yhteiskunnan kannalta optimaalinen vaihtoehto.