Mikä sapuska "tökkii"?

  • 19 517
  • 226

pale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Lebarin Pantterit
Viestin lähetti Tommy
Itsehän kerjäsit:

- jauhelihaa (nauta että sikanauta)
- pihvit naudasta
- lihasuikaleita
- salami
- pekoni
- kebab

lisukkeiksi:
- peruna
- riisi
- pasta

kasviksista kylmänä:
- kurkku
- tomaatti



Unohdit Tommy listastasi pullan ja maidon.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Shejbal
Ykkös inhotuksena ihmisillä näyttää olevan kesäkeitto. Inhotkaa kesäkeittoanne rauhassa, mutta haluaisin tietää mikä siinä noin hillittömästi inhottaa,

Uskoisin sen johtuvan siitä, että kesäkeitto muistuttaa visuaalisesti varsin paljon jo kertaalleen syötyä, mahalaukussa pikavierailun tehnyttä ja norjaa puhumalla päivänvaloon palannutta ruokaa.
 

Redalert

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Ozzy Osbourne,Black Sabbath
Minulla tuo on muikkukukko tai yleensä muikut.Johtunee siitä,että aikaisemmin olin kala-allerginen ja kerran sitten kokeilin,josko pystyisin syömään muikkukukkoa.Kun en ollut koskaan maistanutkaan.Ja niinhän siinä sitten kävi,että oksensin koko päivän.HUH!Sen jälkeen muikkukukko ja muikut "tökkineet".Jo pelkkä ajatus kuvottaa.
 

rama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Habs, FC Jazz-j, Newcastle United
- Maksalaatikko ja maksa yleensä:
Saa aina aikaan oksentamisreaktion. Nykyään jos tarjolla on maksalaatikkoa niin mieluummin olen nälässä kuin syön kyseistä moskaa.

-Kesäkeitto
Hirveää.

-Lanttulaatikko/perunalaatikko
Jouluruokailuissa tulee kyllä kaikkea muuta syötyä paitsi näitä kahta. Lanttulaatikkoa olen kerran maistanut ja se kerta riitti kyllä loppuelämäksi. Perunalaatikon pystyn jotenkuten nielustani alas työntämään, mutta mielelläni en sitäkään syö.

-Juusto
-Puolukka
-Kahvi
-Sinappi
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Shejbal
Ykkös inhotuksena ihmisillä näyttää olevan kesäkeitto. Inhotkaa kesäkeittoanne rauhassa, mutta haluaisin tietää mikä siinä noin hillittömästi inhottaa, sillä kesäkeitto on omastamielestäni todella hyvää perussafkaa.

Kai suurin osa inhokkiruoista on juuri lapsuuden, koulun ja armeijan perua. Maitopohjainen kasviskeitto voi maistua kauhealle ja näyttääkin hirveälle. Tosin jos lisäisi chiliä ja inkivääriä, ja korvaisi maidon kookosmaidolla, siihen saisi yllättäen thaimaalaista potkua ja traumoistakin pääsisi eroon (ja ruokalajikin olisi aivan muuta kuin kesäkeittoa...).

Iän myötä sitä ei enää kovin hurjasti inhoa mitään, mutta joitain ruoka-aineksia välttelee. Yleensähän moni ruokalaji vääntyy aika helposti oman maun mukaiseksi, kunhan ei liikaa seuraa reseptejä. Itse tietoisesti unohdan sellerin, joka ei ihan hirveää ole, jos sitä esim. keittää/wokkaa, mutta raakana ei uppoa.
 
Viimeksi muokattu:

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Shejbal
Ykkös inhotuksena ihmisillä näyttää olevan kesäkeitto. Inhotkaa kesäkeittoanne rauhassa, mutta haluaisin tietää mikä siinä noin hillittömästi inhottaa, sillä kesäkeitto on omastamielestäni todella hyvää perussafkaa.

Kesäkeitto on ykkösinhokkiruokani. Siitä tekee inhottavan keitetyt vihannekset. En voi sietää minkäänlaisia keitettyjä vihanneksia, yhh. Oikeastaan mikään keitto ei uppoa, en edes muista koska olen viimeeksi jotain keittoa syönyt.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Unohdin listasta sitten ihan itsensä Saatanan keksinnön:

- tilliliha

Vetää karummankin karjun hiljaiseksi.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Shejbal
Ykkös inhotuksena ihmisillä näyttää olevan kesäkeitto. Inhotkaa kesäkeittoanne rauhassa, mutta haluaisin tietää mikä siinä noin hillittömästi inhottaa, sillä kesäkeitto on omastamielestäni todella hyvää perussafkaa.
Se vaan haisee ja maistuu aivan kamalalle paskalle, eikä sille voi mitään. Mun mielestä on järkyttävää, että niinkin kauniilta kuulostava asia, kuin "kesäkeitto" on jotain niin puistattavaa törkyä.

En kyllä syö mitään muitakaan kasviskeittoja.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Viestin lähetti Shejbal
Ykkös inhotuksena ihmisillä näyttää olevan kesäkeitto. Inhotkaa kesäkeittoanne rauhassa, mutta haluaisin tietää mikä siinä noin hillittömästi inhottaa, sillä kesäkeitto on omastamielestäni todella hyvää perussafkaa.

Itse ainakin inhoan kaikkia keitettyjä vihanneksia, miksi ihmeessä vihannekset pitää pilata keittämällä. Maku kesäkeitossa on niin järkyttävä, ettei sitä pysty kurkustaan alas laittamaan.
 

The_Trooper

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en ole kovinkaan nirso mutta kyllähän näitä löytyy pari:

- Sienet
- Kesäkeitto
- Raaka kala
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Viestin lähetti The_Trooper
Itse en ole kovinkaan nirso mutta kyllähän näitä löytyy pari:

- Sienet
- Kesäkeitto
- Raaka kala

Juma!! Trooperilla on sama maku kun mulla, sillä erotuksella ettei mulle kelpaa mikään kala, ei raaka eikä kypsä. Töissä näin kesällä joutuu haistelemaan kuolleen kalan hajua niin ehdoton EI!! kalalle.
 

stouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Philadelphia Flyers, Liverpool FC
No mulla ei oikeen oo kuin muutama sellainen ruoka mistä en pidä. Toinen on kesäkeitto joka on aikas useilla sellainen mitä ei pysty syömään, ja sitten minulla tökkii kaikki kala sapuskat. En tiedä mikä siinä on etten kalaa voi syödä, jo lapsesta asti olen vieroksunut kalan syöntiä enkä siihen ole tottunut vielä tähän päivään astikkaan. Tiedän että kala on terveellistä mutta silti ei mene. Sitten on tietty sienet mitä ei tule hirveästi syötyä. Sitten on jotain muita sellaisia aineksia jotka tuovat makua ruokiin eli yksi on sinappi. Sitä en pysty ottamaan makkaran kanssa. Siinäpä oli tuollaisia yleisimpiä mitä tulee mieleen.

-Stouni-
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti stouni
No mulla ei oikeen oo kuin muutama sellainen ruoka mistä en pidä. Toinen on kesäkeitto joka on aikas useilla sellainen mitä ei pysty syömään, ja sitten minulla tökkii kaikki kala sapuskat. -Stouni-

No mutta sittenhän olisit kokenut todellisen kulinaristisen nautinnon kertausharjoituksissa v. 2001 kun meille tarjoiltiin heti ensimmäisellä kenttälounaalla maitopohjaista kesäkeittoa, johon oli mixattu pituusssuunnassa halkaistuja anjoviksenpaloja joukkoon. Jäi muuten mullakin syömättä, keitoksesta nousi sellainen katku että hetken epäilin meidän olevan mukana jossain kemikaalisen sodankäynnin testissä.......
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kyllä tuo kesäkeitto nousee minullakin inhotuksien kärkeen.
Toinen on sitten hernekeitto. Inhosin on jo ennen armeijaa sitä, eikä välillä nälkäkään saanut minua syömään hernaria.
 

uusiolli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montreal, Tuto Hammers-95
Ananas

Minkä helvetin takia monet muuten ihan asialliselta kuulostavat ruokalajit pilataan iskemällä joukkoon tätä iljettävän äkläkkää sössöä. Juttelin yhen pizzerianomistajan kanssa, ja hän ainakin väitti et tää ananas pizzassa on ihan skandinaavinen juttu.
Ravintolassa ku lukee ruokalistaa ja löytää jonkun kivan kanaruoan ja lukee vähä tarkemmin, niin eikös siellä lue ananas jossain muodossa.
Maksa (ja munuaiset) ei kuulu myöskään ruokalistalle. Ei makunsa takia vaan muuten. En nyt alkais syömään mitään jätevesisuodatinta vaiks olis kuinka käsitelty.
Ikä muuten muuttaa makukäsityksiä aika railakkaasti. Nuorempana en voinut sietää homejuustoa ja nyt se on suurta herkkua. Konjakin kanssa on käynyt samoin. Eihän se nyt ruoka ole mut kuiteski. Joku ranskalainen filosofi on joskus sanonut: "Jos ihmiset tietäisivät kuinka terveellistä konjakki on, niin he joisivat itsensä hengiltä.".
 

mikkojii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Eipä töki täällä hirveästi mikään. Raaka kala on hyvää. Maksa voissa maistettuna mitä mainiointa einetta, muutaman esimerkin heittääksen.

Miksikös sitten tähän ketjuun kirjoittelen. Varmaan siksi, että olin nuorempana melkoisen kranttu. Kotikasvatus tuki sitä, että mitään eksoottista ei uskaltanut maistaa. Wienin leike oli kaikkein jännin ruoka. Kaikki muu pelotti.

Koulun köksäntunnit ja avarakatseiset kulinaristiystävät ovat sittemmin muokanneet maailmankuvaa suorastaan tajuntaa räjäyttävällä tavalla. Nyt mennään ja maistellaan. No ok, käärmettä en söisi. Enkä uhanalaisia eläimiä. Sen verran olen omantunnonarka.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikäläinen taas inhoaa perunamuusia yli kaiken. Inhosin sitä
jo naperona enkä ole myöhemminkään oppinut syömäään sitä
Ja toinen mikä tökkii on suomalaisittain vähän erikoinen juttu:
En pidä ollenkaan grillimakkarasta, jos jotakin grillaan niin se on sitten yleensä pihvejä tai kanaa.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Aika moni tökkii, mutta harva suomalainen ruoka jää kuitenkaan syömättä. Näissä tapauksissa ruoasta vain ei tule nautittua vaan se vedetään alas mahdollisimman vähin vaivoin. Suurimmat inhokkini ovat:

- pakastekala
- jauhelihakeitto
- kesäkeitto
- melkein kaikki kasvisruoat
- risotot
 

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Aika kaikkiruokainen olen, mutta keitoista en niin hirveästi välitä. Kyllä nekin kyllä alas menee..

Oliiveja en syö muuten kuin kirveellä uhaten.
Mämmi on myös helvetin pahaa.
Selleri, hyi saatana.

Eipä mulla muuta.
 

scholl

Jäsen
Huvittava nimitys tuo sapuska. Varmaan joskus 25 v sitten kuullut ko. nimityksen viimeksi. Sitten opiskeluaikojen ei ole tökkinyt mikään, koska en ole joutunut tilanteeseen, jossa joutuisi tilaamaan pahaa ruokaa.

En osaa oikein eritellä, mitkä ei uppoa ja mitkä menee. Se on mennyt jo sen verran automaattiseksi havaita, pitääkö jostain vai ei. Pääsääntöisesti liharuoat ei töki, kalaruoat enemmänkin. Keittoja ei juuri tule syötyä, joskus toki alkuruokakeittoa, mutta vain hiukan. Salaateista tökkii sellaiset, mihin on laitettu jotain mikä ei sinne mielestäni sovi. Tietysti on aineksia, mitkä tökkii suoraan kuten keitetyt vihannekset, maksa, mäti, kaalista tehdyt ruoat, mämmi, keitetyt perunat, veri, weisswurst jne.

Juomista tökkii pahiten maito. Sitä olen maistanut viimeksi keväällä 1983. Peruskoulussa se oli ainoa tarjolla oleva juoma ja pystyi vetää vain aikansa ennenkuin tökki lopullisesti. Suomalaiset oluet tökkii myös, samoin huonot viinit ja aika monet väkevät. Hintticola tökkii myös.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Teacup


-oliivit, feta (raejuusto).. kreikkalainen keittiö: jotain sanoinkuvaamattoman kauheaa. Oliivit eivät uppoa kuin erittäin pieninä paloina jonkun hyvän seassa, mutta siinäkin maistuvat usein pahalta. Fetaa on onneksi helppo välttää. Miten voi olla parasta, eri italialaista, keittiötä lähellä maailman surkein keittiö eli kreikkalainen? Vastakohtia.

Heh. Kreikkalaisesta tulee mieleen mussaka, hyi mitä moskaa. Enkä mustekalastakaan pidä, mutta on Kreikassa hyvääkin. Gyros voi olla erinomaista ja varsinkin lihavartaat. Ne on todella hyviä parhaimmillaan. Eri lihoja, paprikaa, tomaattia jne. tikussa ja grillataan. Souvlaki tai joku sellainen nimeltään.
 

Van der Teemu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Dallas Mavericks, Manchester United, Klubi
Eilen bongasin koulumme ruokalistalta ANJOVISKALAN!! Tuli siinä hyvin äkkiä tehtyä päätös lähteä Heseen syömään. Useimmat kalaruoat menevät alas ja hyvällä ruokahalulla, mutta jostain syystä juuri anjoviskala tökkii. En ainakaan keksi mitään hirveämpää ruokaa.
 

foligno

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sipuli! En oo koskaan voinu sietää sipulia. Etenkin raakana on vaan niin helvetin pahaa. Ottaa muuten pannuun oikeen perusteellisesti se, kun usein erilaisiin ruokiin ja salaatteihin tungetaan väkisin enemmän tai vähemmän sipulia mukaan. Seuraus on se, että koko hemmetin ruoka maistuu paskalle, vaikka siinä olisi kuinka paljon hyviäkin ainesosia mukana. Menee melkeen vitutusketjun puolelle tää viesti...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en oikein tykkää sienistä, etanoista, äyriäisistä tai muistakaan vastaavista ötököistä. Hernekeitto on kanssa ollut aina sellainen ruoka jota en pysty syömään. Listaan voisi vielä lisätä melkeimpä kaikki jouluruuat, esim. porkkana-, lanttu-, peruna- ja maksalaatikot yms.

Salaatti ei nyt oikeastaan mitenkään "töki", mutta sitä en melkeimpä koskaan osta enkä syö. Mukaanlukien kasvikset, vihannekset, juurekset, hedelmät, marjat ja muut naisten ruuat. Tämä jamppa tunkee siis ääntä kohti pääasiassa pitsaa ja makkaraa, piimän tai oluen kera.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti Van der Teemu
Eilen bongasin koulumme ruokalistalta ANJOVISKALAN!! Useimmat kalaruoat menevät alas ja hyvällä ruokahalulla, mutta jostain syystä juuri anjoviskala tökkii. En ainakaan keksi mitään hirveämpää ruokaa.
Ensireaktioni oli, että mikä vitun anjoviskala? Tai uunilohikala. Tai porsaannisäkkäänkyljys. Mutta sitten googletin ja löysin tämän. Eihän tuo nyt miltään pahalta vaikuta tai siis tässähän tulee nälkä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös