Mikä sapuska "tökkii"?

  • 19 541
  • 226

Jet Pilot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koovee
Maksapihvit eivät mene alas millään. Tosin maksalaatikkoa vastaan ei sitten mitään olekaan. Myös kala -ja pinaattikeitto kuuluvat inhokkien listalle.
 

Puster

Jäsen
Viestin lähetti Wille
Melkein kokonaan samaa mieltä. Lipeäkalan jätän väliin, joten se taitaa ollakin ainoa ei-toivottu ruokalaji mulle.
.
.
.
mutta sen verran hullu olen, että kaikkea pitää maistaa.

Tapparanmiehen kanssa samoilla linjoilla.

Tässä ketjussa mainituista huonon maineen omaavista ruokalajeista esim. kaali on tuttua ja turvallista syötävää. Menee alas keitossa ja laatikossa. Kesäkeittoa (maittavaa, melkein kun äidin laittamaa) söin muutama kuukausi sitten. Tillilihaa oli työmaaruokalassa viime viikolla ja niitä harvoja olin, joka syömässä kävi. Sushia on tullut syötyä useampaan otteeseen ja hyvää on.
Sienet, oliivit, pinaatit ja maksapihvit, kaikki käy.

Mutta minä olenkin elävä waste grinder...
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen vakaumuksellinen lihansyöjä, joten suurimmat inhokit löytyvät kasvikunnan puolelta. Nirsona ihmisenä olen kuitenkin löytänyt tähänkin runsaasti poikkeuksia.

Yleisesti ottaen voisi sanoa, että keitetyt (paistetut, lämmitetyt) kasvikset eivät uppoa millään. Tuoreena porkkana, tomaatti kurkku, salaatti jne. menevät. Tästä seuraa että moni aiemmin mainituista ruuista - kuten mm. hernekeitto, kesäkeitto, kaalilaatikko - aiheuttavat minulle vatsanväänteitä jo pelkkänä ajatuksena.

Sen sijaan sipuli ja sen serkku, valkosipuli, ovat liharuuan lisänä erinomaisia mauntuojia. Oma perusreseptini ruuanlaittoon onkin: liha + sipuli + valkosipuli + kaikki muu. Tätä kaavaa soveltaen voi valmistaa mitä moninaisimpia herkullisia aterioita.

En ole elämässäni kovin eksoottisia ruokia edes maistellut - mämmi on Helsingin Kalliossa asuvalle elämäntapatamperelaiselle yhtä kaukainen ajatus kuin sushikin. Toki jos asiaa haluaa teoretisoida, kaikkein vastenmielisimmät syötävät saattaisivat sittenkin löytyä eläinkunnan puolelta. Ne jotka ovat katsoneet Madventuresia tietävät mitä tarkoitan...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Maksaruoat, kaalikeitto, kaalilaatikko, kesäkeitto. Ei noita taida juuri muita olla.
 

Lyrinna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kala tökkii ja lujaa. Olen lapsesta asti inhonnut kalaruokia, tosin savukalaa söin joskus pienempänä. Katkaravut ja muut äyriäiset maistuvat vieläkin, mutta kala ei uppoa väkisinkään.

Yökötyksen huippuna vielä mainittakoon nämä purkkeihin säilötyt sinappi- ja muut sillit sekä silakat. Ruokaahan ei tunnetusti saisi moittia, mutta näitä maistellessa lentää laatta.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
No näitähän löytyy:

Ihan ensiksi mainitsen kaikki joesta/järvestä/merestä nostetut yökötykset. En siis syö mitään kala/äyriäis/nilviäis menuja.

Lisäksi listataan:

Pinaattikeitto
Kaaliruuat (raakana menee kyllä alas)
Siskonmakkara (pelkkä ajatus tekee pahaa)
Veriletut
Kesäkeitto
Tilliliha
Kanaviilokki
Läskisoosi
Rössypotut
Sisäelimet (poislukien maksamakkara)

Varmaan lisääkin tulisi mieleen jos miettisi tosissaan.

-ipa rules
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Makuasioista on hauska kiistellä

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä lyhyemmäksi inhokkilista käy. Silti en syö:

- kesäkeittoa
- sisälmyksiä (paitsi naudan maksaa ja maksalaatikkoa)
- punajuurilaatikkoa
- varsiselleriä
- simpukoita (paitsi pizzan täytteenä), ostereita, etanoita
- hapansilakkaa
- nahkiaisia
- mustia (=mädätettyjä) munia tai mustaa kaalia
- kookospullia (kokosbollar á la Svea-mamma)
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
On tämä ihmisen makuaisti kumma juttu.. Täällä porukka vain dissaa meikäläisen suurherkkuja, kuten hapankaalta, etanoita, silliä, graavattua lohta, paistettuja vihanneksia jne.. Myös finnjewelin mainitsema ruotsalainen perinneherkku, eli hapansilakka on hyvää.

Siitä olen tyytyväinen, että kukaan ei ole vielä maininnut mustaa makkaraa..
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Minähän olen ruuan suhteen sangen ronkeli kaveri. Nyttemmin on tullut opittua syömään kalaa tms, mutta boikottilistalla ovat edelleen ainakin seuraavat viritelmät:

- Sienet
- Maksalaatikko ja ihan kaikki muutkin maksaviritelmät
- Keitetyt vihannekset (jossain sopan seassa menevät)
- Kaikki kermapohjaiset ruuat (paitsi emännän kanakastike)
- VOILEIPÄKAKKU (hyi helvetti, ei pysty käsittelemään, että tätä suurenakin herkkuna pidetään. Hirveä myrkky, todellinen miehentappaja. Positiivinen puoli, huomattavan harvoin tarjolla)
- Sinihomejuusto
- Tomaatti (menee salaatissa tahi ruuan seassa, mutta pelkästään tappavaa)
 

Prookie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joskus lapsena tuli oltua naurettavan ronkeli ruuan suhteen. Nyt ei juuri inhokkiruokia löydy kuin muutama.

- Vaikka kala on yleensä ottaen huippuruokaa, niin tällaiset mauste, sinappi ym. sillit eivät ole minun makuuni.

- Ruokaan kuuluu liha, joten kasviskeitto ei ole minua varten. Tosin alkuruokakeitot kuten tatti- ja sipulikeitto maistuvat kuitenkin hyvin.

No eipä sitä nyt muuta enää mieleen tulekkaan.
 

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Intian ja Kiinan väliin rajoittuva keittiö ei todellakaan saa vettä herahtamaan meikäläisen kielelle.

Jostain syystä kylmäsavustettu kala ei uppoa. "Minen raakaa kalaa syö"
 

Lint

Jäsen
Kaikki menee alas, mutta seuraavien kanssa tarvitaan pari lasillista vettä:

- Veriletut
- Oliivit
- Kookos-ruoat
- Homejuustot + aurajuusto
- luumut ja rusinat jälkkäreissä

Myöskään makeisista vihreät kuulat eivät kovin sutjakasti vieri kurkusta alas...
 

Miguel

Jäsen
Viestin lähetti Moto
Yksi ruoka on alitse muiden: pinaattikeitto. Se ihan oikeasti meinaa tulla samantien ulos. Kun nielaisee sitä, niin tulee semmoinen oksennusreaktio. En ole sitä syönyt ainakaan viiteentoista vuoteen, enkä enää aiokaan. Trauma alkoi joskus ala-asteen ekalla tai tokalla. Siihen asti pinaattikeitto oli ollut yksi suosikkiruokiani, mutta kerran siellä seassa lillui joku mikälie möykky, jonka menin vahingossa nielaisemaan. Sen jälkeen pinaattikeitto on aiheuttanut aina tuon oksennusreaktion. Hyh. Kun muistelee sitä makua, nin meinaa laatta lentää näppäimistölle.

Helvetti, olenko minä käynyt joskus Moton koneella kirjoittelemassa. Toki minulle ei näin nuorena ole vielä viittätoista vuotta ehtinyt edellisistä maistiaisista kertyä, eikä tuo jalo ruoka ole kuitenkaan koskaan suosikkeihini kuulunut. Mutta aika lähellä meikäläisen tarinaa ollaan.

Edellisen kerran pistin tuota sotkua suuhuni joskus ala-asteen alkupuolella, kun kouluavustaja tuli ruokailussa torumaan, etten ole vielä koskenutkaan soppaan. Yhden lusikallisen sitten tungin kitaani, voimakasta yökkäilyä. Sisällä sentään pysyi, mutta kouluavustajakin huomasi, ettei enempään kannata pakottaa. Sen koommin en ole maistanut hitusenkaan vertaa pinaattikeittoa.

Muitakin inhokkiruokia on, mutta en halua miettiä niitä juuri nyt. Nousee vain paha maku suuhun.

Mieleen tulee Hesarin NYT-liitteen tämän ketjun aihetta käsitellyt artikkeli. Vahvimmin muistiin jäi hauska kommentti lukijalta, joka ei suostu edes maistamaan kiivihedelmiä, "koska ne näyttävät ihan apinan palleilta".
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti ipa rules
No näitähän löytyy:

Ihan ensiksi mainitsen kaikki joesta/järvestä/merestä nostetut yökötykset. En siis syö mitään kala/äyriäis/nilviäis menuja.

Lisäksi listataan:

Pinaattikeitto
Kaaliruuat (raakana menee kyllä alas)
Siskonmakkara (pelkkä ajatus tekee pahaa)
Veriletut
Kesäkeitto
Tilliliha
Kanaviilokki
Läskisoosi
Rössypotut
Sisäelimet (poislukien maksamakkara)

Kysymyksenä, syötkö yleensäkin jotain? Vaiko, millä elät?

Topiciin: Itse en pidä sienistä, mutta syön kyllä, jos on pakko.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen kai jotenkin hieman outo, mutta ykkösinhokkini jo lähes 28 vuotta on ollut kansallisvihanneksemme eli makkara. Olen makkaraa pariinkin otteseen yrittänyt opetella syömään, mutta yhtä palaa (siinäkin enempi sinappia kuin makkaraa) enempää en saa alas.

Myös minulla on trauma ala-asteen pinaattikeitosta. Esim. äidin tekemä pinaattikeitto oli (on vieläkin) tosi hyvää, mutta se koulun sotku oli jotain aivan karmaisevaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Kesäkeitto
Veriletut
Mämmi
Lanttulaatikko

Näitä en hevillä suuhuni laita... Aika paljon saa maksaa että söisin.
 

Poison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen loppujen lopuksi hyvinkin kaikkiruokainen, mutta muutamat ruuat tökkivät:

- maksa (maksalaatikko menettelee, kuten myös maksamakkara, mutta esim. pihvit tai kastike... YÖK!)
- silli (ja esim. sushia en voisi kuvitella syöväni)
- etanat, sammakoiden reidet, ravut yms. En tosin ole koskaan syönyt, mutta ennakkoluulo on niin voimakas, että tuskin edes koskaan kokeilen
- riista, lammas ja veriletut. Näitäkään en juuri ole kokeillut, mutta kokeilemattakin on hieman tökstöks...
- läskisoosi ja kaikki muu läski. Yack!
- koulun juuressosekeitto (kuten myös sienikeitto)

Monet sapuskat, esim. sienet ja kala ovat itselleni sellaisia, että ne voivat olla joko todella herkullisia tai sitten myöskin niin pahoja, että yök. Valmistustavasta riippuu. Kalassa kammoksun ruotoja, pienenä meinasin nimittäin tukehtua kalanruotoon, ja muistot ovat elävinä mielessä...
 

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Viestin lähetti Poison


- etanat, sammakoiden reidet, ravut yms. En tosin ole koskaan syönyt, mutta ennakkoluulo on niin voimakas, että tuskin edes koskaan kokeilen

Muistiin. Rapua pakotetaan syömään. Ellei hyvällä, niin sitten pahalla. Parempaa namia ei olekaan. Kun saat saksea maistettua, pyydät jo pyrstöä.

Ranskanleivän päälle rapua, tilliä ja sulatejuustoa. Aah.

Itse ketjuun,

- kaiken sorttiset kiusaukset, yhh
- kaalimitätahansa
- vihannesratkaisut oikeista ruuista
 

The Rock

Jäsen
The Rock Says:

  • Tilliliha
  • Pinaattikeitto
  • Kesäkeitto
  • Kaikki ruokalajit joissa on lopussa sana kiusaus (erityisesti janssoninkiusaus)
  • Siskonmakkarakeitto
  • Minestronekeitto
  • Pekoni
  • Kaalikeitto
  • Kaikki jouluna syötävät laatikkoruuat (miinus maksalaatikko, joka on messevää puolukkahillon kera)
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muutoin olen kuin jätemylly ja syön melkein mitä vain, mutta...

1. kananmuna: keitettynä, paistettuna ja muutoin vain yksinään. Hyi tsattana. Leivoksissa yms. raaka-aineena käytettynä se menee, mutta ei muutoin. Kananmunaa olen vihannut aina ja kananmuna vihaa minua. Tiedä sitten, mikä loppujen lopuksi on tämän vihanpidon taustalla, mutta jo esim. paistetun kananmunan ajatteleminen suussani aiheuttaa kylmiä väreitä.

Muut sijat: ala-asteella lähes pakkosyötetty pinaattikeitto ja kaalikääryleet. Pinaattikeiton oksetus moninkertaistuu, kun siinä lilluu kananmunanpuolikas. Päivähoitopaikasta jäi traumat makkarakastikkeesta. Muita tökkiviä ovat mm. borshkeitto, lipeäkala, silli, kesäkeitto, lähes kaikki kasvisruoat ja siskonmakkarakeitto. Kasvisruoat menevät kyllä alas, mutta kyllä ruoassa pitää lihaa tai kalaa olla.
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Viestin lähetti pavenro8

- VOILEIPÄKAKKU (hyi helvetti, ei pysty käsittelemään, että tätä suurenakin herkkuna pidetään. Hirveä myrkky, todellinen miehentappaja. Positiivinen puoli, huomattavan harvoin tarjolla)

Huhhuh! Enpä olisi fanaattisena voileipäkakkufanina ikinä uskonut törmääväni moiseen mielipiteeseen. Mutta edelleen, makunsa kullakin.
Minulle Voileipäkakku on ehdottomasti herrojen herkku ja juhlapöydän kuningas, parasta ruokaa mitä maa päällään kantaa!

(Anteeksi asiasta eksyminen, oli pakko kommentoida.)
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti pavenro8

- VOILEIPÄKAKKU (hyi helvetti, ei pysty käsittelemään, että tätä suurenakin herkkuna pidetään. Hirveä myrkky, todellinen miehentappaja. Positiivinen puoli, huomattavan harvoin tarjolla)

Tästä tuli mieleeni vähän off-topiccina, että luulin aina inhoavani juustokakkua. Jo pelkkä nimi sai inhonväristykset vartaloon. Kerran sitten tyttöystäväni tämmöisen herkun väänsi ja minä ihmettelemään, että missä pihvi? eli siis juusto. Kävikin ilmi, että se tehdään tuorejuustosta jne. Ja oli aivan pirullisen hyvää. Nyt oon tavallaan koukussa siihen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti timmi
Huhhuh! Enpä olisi fanaattisena voileipäkakkufanina ikinä uskonut törmääväni moiseen mielipiteeseen. Mutta edelleen, makunsa kullakin.
Minulle Voileipäkakku on ehdottomasti herrojen herkku ja juhlapöydän kuningas, parasta ruokaa mitä maa päällään kantaa!

Samoin; mm. keväisiä ylioppilasjuhlia oikein odottaa, siellä kun on usein tarjolla tuota taivaallista herkkua :)
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti DAF
Samoin; mm. keväisiä ylioppilasjuhlia oikein odottaa, siellä kun on usein tarjolla tuota taivaallista herkkua :)

Jep. Voilepäkakku on kyllä loistavan makuista. Harmi vaan, että on aika työläs itse vääntää.

Lampaasta sen verran, että jokaisen joka on kerran kyseistä elukkaa maistanut, eikä mausta pitänyt, kannattaa kokeilla toisen kerran. Joskus laaturavintoloissakin saa lammasta, joka maistuu ja haisee märälle villasukalle ja seuraavalla kerralla samassa paikassa saa erittäin laadukasta tuotetta. Lammas on hyvin herkkä tuote menemään ns. reisille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös