Jomppa_Koo
Jäsen
Varmaan se kun sormi jäi joskus aikoinaan oven väliin ja siitä irtosi kynsi. Muitakin tapauksia on varmaan käynyt, mutta tuo on nyt päällimmäisenä jäänyt mieleen.
Kyllä se aika paljon sattui kun sääri- sekä pohjeluu murtui samaan aikaan.
E: Saman tapauksen johdosta laittoivat muutamana ensimmäisenä päivänä jotain ihmeen piikkiä tuohon navan viereen, sekin sattui aivan pirusti. Tosin piikittäminen nyt ei kauaa kestä..
Joskus tuli alle 10-vuotiaana kaaduttua polvi edellä terävään kiveen. Haava oli sen verran syvä, että pääsin ihmettelemään omaa luustoani varsin läheltä.
Sen muistan varsin hyvin, että verta haavasta ei tullut juurikaan yhtään ja kipua ei ollut juuri nimeksikään.
Joskus tuli alle 10-vuotiaana kaaduttua polvi edellä terävään kiveen. Haava oli sen verran syvä, että pääsin ihmettelemään omaa luustoani varsin läheltä.
Sen muistan varsin hyvin, että verta haavasta ei tullut juurikaan yhtään ja kipua ei ollut juuri nimeksikään.
Tämä sattui entiselle kämppikselleni armeijassa. Laitan sen tänne koska itse vaikea kuvitella kovempaa tuskaa.
Kaveri oli armeijassa taisteluharjoituksissa ja harjoittelivat syöksyjä ja ryömimistä. Syöksymään lähtiessä oli kämppiksen haaroitus jäänyt kiinni piikkilankaan. Housuthan siinä repesivät, mutta sama kävi myös kasseille. Vieläkin puistattaa kun ajattelen tilannetta.
Kaikkein eniten on käynyt kipeää, kun minulle suoritettiin selkäydinpunktio hereillä ollessa. En tiedä tehdäänkö niitä enää ilman nukutusta. Olin silloin 7-vuotias.
No minulle ainakin tehtiin kakarana, kun kuume huiteli jossain 40 tienoilla sairaalassa. En ollut kuulemma moksiskaan toimenpiteestä.Ei niitä ainakaan lapsille tehdä ilman nukutusta.
Virtsatiekivet jokunen vuosi sitten.
No minulle ainakin tehtiin kakarana, kun kuume huiteli jossain 40 tienoilla sairaalassa. En ollut kuulemma moksiskaan toimenpiteestä.
- Lääketieteen opiskelijan harjoituskappaleena oleminen, operaationa polven punkteeraus. Kyseinen operaatio ei satu ollenkaan niin paljon, jos sitä ei yritetä tehdä työntämällä piikkiä polvilumpion alle polvilumpion yläpuolelta (lihaksien ja kaikenmaailman jänteiden läpi). Oikeastihan piikki työnnetään polvilumpion sivusta.
Olen nähnyt, valitettavasti. Veren ja suolenpätkien näkeminen ei yleensä pahemmin minua hetkauta, mutta lasten kärsimykset kuitenkin ovat jotain sellaista mitä vähiten välittäisin joutua todistamaan. Toki itsellänikin on alle kouluikäisiä lapsia (3) ja uskon että muutkin täysijärkiset vanhemmat tuntevat asian melko lailla vastaavasti.Kaikki jotka ovat nähneet Mirja Pyykön dokumentin syöpälapsista, muistavat varmaan sen alkukohtauksen jossa kirkuvalta lapselta kairataan luuydinpunktiota.