En ole henkilökohtaisesti kokenut virtsakiviä (kop, kop), mutta olen tosiaan ymmärtänyt, että se on kovin kipu mitä voi kokea. Huomasin kuitenkin sellaisia toistuvia juttuja ihmisten kokemuksissa, mitä halusin kommentoida. Nämä lainaukset Evertonilta, mutta nähdäkseni oli muillakin vastaavia.
Ensinnäkin:
Veljeni tunsi kipua jalassa, ja se oli niin kovaa, että lähti yöllä sairaalaan. Hoitaja luonnollisesti haukkui, että miksi ei mennyt terveyskeskukseen. Veli pääsi kuitenkin lääkärin eteen, joka totesi veritulpan, ja sanoi, että oikein oli tulla sairaalaan. Ymmärrän, että hoitajilla on rankka työ, mutta lähtökohtaisesti kai sitä ihminen on sairaalassa siksi, että tuntee jonkin asian olevan pahasti vialla. Että vähän voisi empatiaa...
Siten tämä:
Sattumalta juuri sillä hetkellä ortopedin avustaja tuli kutsumaan sisään. Hänen ensimmäiset sanansa minulle? "Mitä sä oot ottanu?"
Täytyy sanoa, että kipu laantui nopeasti polvesta, mutta vitutus ei ole vuosien saatossa juurikaan vähentynyt. Ei kai kaikki sairaalassa asioivat ole lähtökohtaisesti luulosairaita narkkareita?
(Toki kun sitten lopulta leikkaukseen pääsin, huoneessa naapurisängyssä oli kaveri, joka oli tullut leikkaukseen, kun reisi meni poikki hypätessä neljännestä kerroksesta poliisia karkuun, joten...)
Ensinnäkin:
Sairaalanmäellehän se oli sitten lähdettävä päivystykseen sunnuntaiaamuna. [...] Sitten lähettivät kotiin ja kehottivat menemään terveyskeskukseen, jos oireet jatkuvat.
Veljeni tunsi kipua jalassa, ja se oli niin kovaa, että lähti yöllä sairaalaan. Hoitaja luonnollisesti haukkui, että miksi ei mennyt terveyskeskukseen. Veli pääsi kuitenkin lääkärin eteen, joka totesi veritulpan, ja sanoi, että oikein oli tulla sairaalaan. Ymmärrän, että hoitajilla on rankka työ, mutta lähtökohtaisesti kai sitä ihminen on sairaalassa siksi, että tuntee jonkin asian olevan pahasti vialla. Että vähän voisi empatiaa...
Siten tämä:
Josta itse asiassa päästään omaan kovimman kivun kokemukseen. Meni aikoinaan futista höntsätessä eturistiside, ja piti rampata Töölössä. Kerran odottelin pääsyä ortopedille (lääkäri luonnollisesti myöhässä). Jalka ei mennyt ihan suoraksi, eikä varsinkaan koukkuun, joten istui tuolissa käytävän varrella jalka edessä, ja lueskelin kirjaa. Ohikulkeva hoitaja potkaisi (täysin vahingossa siis) kipeää jalkaani. Päässä räjähti valkea kipu, ja seuraavaksi huomaan makaavani lattialla polvea pidellen. Omituista on, että siinä vaiheessa polvi oli koukussa. Oletan huutaneeni, koska kaikki käytävällä tuijottivat minua, joskaan varmasti en osaa sanoa. Kuten jollain muillakin, hikeä alkoi puskea joka huokosesta, ja olin jokseenkin toimintakyvytön.Pitkä jonotus ensin käytävällä ja sen jälkeen armoton jankkaus siitä, että mitä huimausaineita olen nauttinut.
Sattumalta juuri sillä hetkellä ortopedin avustaja tuli kutsumaan sisään. Hänen ensimmäiset sanansa minulle? "Mitä sä oot ottanu?"
Täytyy sanoa, että kipu laantui nopeasti polvesta, mutta vitutus ei ole vuosien saatossa juurikaan vähentynyt. Ei kai kaikki sairaalassa asioivat ole lähtökohtaisesti luulosairaita narkkareita?
(Toki kun sitten lopulta leikkaukseen pääsin, huoneessa naapurisängyssä oli kaveri, joka oli tullut leikkaukseen, kun reisi meni poikki hypätessä neljännestä kerroksesta poliisia karkuun, joten...)