Ole Fart kirjoitti:Eli ei se kesäharjoittelu ihan kaikkea voi selittää, kyllä monista asioista ilmeisesti on kysymys.
Missään nimessä ei kesäharjoittelu voi selittää kaikkea. Olisikin todella typerää, jos joku sellaista kirjoittaisi.
Ole Fart kirjoitti:Eli ei se kesäharjoittelu ihan kaikkea voi selittää, kyllä monista asioista ilmeisesti on kysymys.
pappi kirjoitti:Yksi asia mikä meni pieleen oli pelaajahankinnat.Kun Thomas lähti niin tilalle ei hankittu voittavaa maalivahtia.
Myös valmennuspuolella epäonnistuttiin.Waden tilalle olisi pitänyt palkata Hannu Aravirta.Lukkarilaa ei olisi pitänyt palkata ollenkaan.Virmasen pesti valmentajana oli myös vika tikki puhumattakaan Curresta.
jore67 kirjoitti:Vaikka Kulta-Curre ei olekaan valmentaja, niin silti minusta tuntuu että valmentajan syyttäminen on liian helppo ratkaisu. Jotain joukkueessa mättää pahasti.
Jeffrey kirjoitti:Kyllä taisi tosiaan tuo järkytys olla liikaa kun Rita, Filppula ja Thomas lähti vesien taakse. Jos vertaa sitä Jokeria joka oli tiistaina ässiä vastaan ja sitä joka oli Marskissa niin onhan siinä aikamoinen ero!
tumba17 kirjoitti:Analyysi todellakin hyvä ja paikkansa pitävä. On tietysti suoraselkäistä toimintaa Hjallikseta todeta, että teki itsekin virheitä. Hjalliksen tietäen pahaa vain pelkään, että mitään noista virheistä ei kuitenkaan opittu ja homma jatkuu samanlaisena jatkossakin. Tuo mestaruuden vaatimus, yhdistettynä Jokeri-pomon lyhyeen pinnaan (ml. että mestaruus on kiertänyt kaukaa viime vuodet), on omiaan sekoittamaan pakkaa jatkossakin.
Onkohan joku laskenut montako pelaajaa Jokereissa on esim. viimeisen kolmen vuoden aikana käynyt? Määrä on varmasti huima ja vaikka tuossa välillä näkyikin merkkejä saada joukkueen rungko sementoitua, ovat nuo merkit taas kadonneet. 2006-2007 kaudelle saadaan taas parikymmentä uutta yrittäjää, eli ovet käyvät kun Stokkalla konsanaan.
Gags kirjoitti:Tässä hyvä analyysi Jokereiden viime kaudesta ja pieni ennustus tulevaisuudestakin.
flintstone kirjoitti:Jokereiden ns menestymätön viimeinen kymmenen kautta:[/U]
05/06 11.sija
04/05 Hopea
03/04 7.sija
02/03 4.sija
01/02 Kulta
00/01 5.sija (runkosarjan voittajana ulos Kärppiä vastaan, edelleen yksi katkerimmista playoff tappioista)
99/00 Hopea
98/99 5.sija
97/98 Pronssi
96/97 Kulta
Yhteensä siis mitaleilla 5 kertaa joista 2 kultaa, 2 hopeaa ja 1 pronssi. Mitkä joukkueet pistää paremmaksi viimeisen kymmenen vuoden ajalta?
Vakio kirjoitti:Minä taas olen sitä mieltä, että pelaajia ei missään nimessä voi päästää vastuusta. Minäkään en pidä Lukkarilasta, mutta yksi mulkku koutsi ei oikeuta ketään surffailemaan. Jos hillot tulevat tilille kuten on sovittu, on pelaajan velvollisuus antaa kaikkensa, joka ikinen ilta. Lukkarilaa voi sitten vaikka tirvaista turpaan omalla ajalla.
Kentälle ei välittynyt minkäänlaista muutosta hengessä missään vaiheessa kautta. Se oli yhtä huono alusta loppuun, myytiinpä Hyvöstä tai ei. Ja minun mittarini ei ole se, oliko pelaajien välillä skismoja, vaan se, tehtiinkö kentällä töitä. Ei tehty.
Mutta se siitä minun puolestani. Tämä oli minun näkemykseni eikä liity ketjun aiheeseen.
cobol kirjoitti:Minä sanon suoraan, että melkoista roskaa. Pelaajat tekevät kaikkensa, mutta miten heitä voidaan vaatia esimerkiksi luistelemaan paremmin kuin liigan nopeat Lumme & Helminen, jos työnnantajan järjestämä harjoittelu on vienyt esimerkiksi luistelutehot? Tai työnantajat valitsemat valmentajat eivät ymmärrä mitään pelikirjasta? Mitä pelaaja voi siinä oikeasti tehdä?
Vakio kirjoitti:Hyvä kun siirsit tänne. En missään tapauksessa tarkoittanut, että syy olisi yksinomaan pelaajissa. Tämä on näissä keskusteluissa ongelmana, että jos puhuu yhdestä ongelmasta, lukijalle tulee käsitys, että tuo yrittää vierittää syyn vain tuohon yhteen tekijään. Olen kymmenissä aiemmissa kirjoituksissani tuonut esiin samoja asioita kuin Sinäkin. Harjoittelun on täytynyt olla perseestä. Pelikirjaa ei ollut jne.
Minä kuitenkin näin kauden aikana vaikka kuinka paljon pelejä, joissa kaikki Jokeri-pelaajat eivät antaneet kaikkeaan, eivät läheskään. Ehkä se on inhimillistä kun kaikki muukin mättää. Pelaaja turhautuu eikä jaksa enää antaa kaikkea. Jalka kun ei liiku niin ei liiku. Vittu oikaisempa selkäni, turha tässä on enempää yrittää. Vaikka olisi miten inhimillistä, se ei ole hyväksyttävää. Siksi en anna puhtaita papereita tässä suhteessa myöskään pelaajille (ainakaan kaikille).
cobol kirjoitti:Sen takia ehkä korpesi pelaajien vastuun voimakas painottamisesi tuossa jutussa, vaikka aiemmin olet kirjoittanut kyllä laajemmin.
Onnistusikohan pitkästä aikaa tällä palstalla kunnon jääkiekko-keskustelu. Allekirjoitan tästä lainaamastani cobolin viestistä max. 10 %, loppu on minusta täyttä sontaa. Mä olen aika hyvä nykyisessä työssäni, jos minulta häipyy valvomasta työnantaja ja työnjohtaja, teen silti oman hommani hyvin. Ja ennen kaikkea yritän kaikkeni. Näin ei Jokereissa menneellä kaudella ollut eli kyllä päävastuu edelleen on pelaajilla. Kun tulee menestystä pelaajat saavat mitalin, kun tulee sontaa päälle, mielestäni sekin kuuluu pelaajilla. Ne pelikirjat ja niiden ongelmat voi työntää hanuriin niin kauan kun pelaajat eivät ole 100% mukana ja maalissa eli tärkeimmällä tontilla on pygmi, jolle rantapallo on liian iso ja ilmapallo liian nopea.cobol kirjoitti:Minä sanon suoraan, että melkoista roskaa. Pelaajat tekevät kaikkensa, mutta miten heitä voidaan vaatia esimerkiksi luistelemaan paremmin kuin liigan nopeat Lumme & Helminen, jos työnnantajan järjestämä harjoittelu on vienyt esimerkiksi luistelutehot? Tai työnantajat valitsemat valmentajat eivät ymmärrä mitään pelikirjasta? Mitä pelaaja voi siinä oikeasti tehdä?
Taas täysin eri mieltä cobolin kanssa. En ole varma ymmärränkö minä kiekosta mitään, silti joskus aikoinaan kun harjoittelin kiekkovalmennusta vietin paljon aikaa vanhemman Tihonovin ja (haukkua saa) Ismo Läntisen oppien parissa. Silloin oli nousemassa tähdeksi kaveri, jonka nimi on Saku Koivu. Pohdittiin mainittujen kaverien kanssa helvetin paljon sitä, miten tuollaisia kavereita nousee, kuinka heistä tehdään huippuja ja mikä lopulta on valmentamisen osuus näissä. Lopputulema näistä keskusteluista oli se, että Koivu on poikkeus, noin lahjakkaan kaverin "pilaamiseen" ei pysty kukaan valmentaja. Toinen johtopäätös oli se, että jos joukkue on riittävän mätä, sitä ei voi kukaan/mikään koutsi auttaa.cobol kirjoitti:Jokerien johdon ja valmennuksen tehtävä on luoda sellaiset olosuhteet, jotka takaavat maksimaalisen tuloksen joukkueen resursseihin nähden. Jokainen jääkiekosta hiemankin tietävä näkee viime kauden analysoituaan, että Jokerien johto ja valmennus loivat tilanteen, jossa joukkue voi ainoastaan flopata.
bozik kirjoitti:kyllä päävastuu edelleen on pelaajilla.
cobol kirjoitti:Sen takia pätevä valmennus nostaa keskinkertaisen ryhmän ylös ja epäpätevä valmennus tuhoaa tasoltaan hyvänkin joukkueen. Aivan perusasia.
Tästä on aiemminkin väännetty, minä vaan en usko siihen, että hyvä ja oikein koottu ryhmä on sellainen, jonka valmentaja pystyisi tuhoamaan. Minun näkemykseni mukaan hyvä koutsi voi luoda hyvän joukkueen keskinkertaisesta materiaalista, mutta huonoinkaan koutsi ei mielestäni voi tuhota hyvää joukkuetta. Ei valmentajan rooli ole niin iso.cobol kirjoitti:Sen takia pätevä valmennus nostaa keskinkertaisen ryhmän ylös ja epäpätevä valmennus tuhoaa tasoltaan hyvänkin joukkueen. Aivan perusasia.
bozik kirjoitti:Tästä on aiemminkin väännetty, minä vaan en usko siihen, että hyvä ja oikein koottu ryhmä on sellainen, jonka valmentaja pystyisi tuhoamaan. ( ) Pakko sitten myöntää, että jos toisin on, niin minulta on tuo aivan perusasia hukassa.
Eli edes Ape Suhonen ei onnistunut pilaamaan joukkuetta, joka lopulta riitti mestaruuteen. MOT.cobol kirjoitti:Jokereistakin löytyy loistava esimerkki. Ape Suhonen sai valmennuksellaan Jokerit kuilun partaalle. Ryhmä rämpi todella ja oli syvältä. Suhonen erotettiin ja Aravirta tuli tilalle ja Jokerit kuittasi keväällä mestaruuden.
Paha tähän on mitään vastata, muuten pääsen "Ape-kerhoon".cobol kirjoitti:Jokereistakin löytyy loistava esimerkki. Ape Suhonen sai valmennuksellaan Jokerit kuilun partaalle. Ryhmä rämpi todella ja oli syvältä. Suhonen erotettiin ja Aravirta tuli tilalle ja Jokerit kuittasi keväällä mestaruuden.