Mikä meni pieleen?

  • 45 168
  • 203

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ole Fart kirjoitti:
Eli ei se kesäharjoittelu ihan kaikkea voi selittää, kyllä monista asioista ilmeisesti on kysymys.

Missään nimessä ei kesäharjoittelu voi selittää kaikkea. Olisikin todella typerää, jos joku sellaista kirjoittaisi.
 

pappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksi asia mikä meni pieleen oli pelaajahankinnat.Kun Thomas lähti niin tilalle ei hankittu voittavaa maalivahtia.
Myös valmennuspuolella epäonnistuttiin.Waden tilalle olisi pitänyt palkata Hannu Aravirta.Lukkarilaa ei olisi pitänyt palkata ollenkaan.Virmasen pesti valmentajana oli myös vika tikki puhumattakaan Curresta.
Kesäharjoittelusta en osaa sanoa mitään koska en tiedä miten se on Jokereissa hoidettu.
 

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
pappi kirjoitti:
Yksi asia mikä meni pieleen oli pelaajahankinnat.Kun Thomas lähti niin tilalle ei hankittu voittavaa maalivahtia.
Myös valmennuspuolella epäonnistuttiin.Waden tilalle olisi pitänyt palkata Hannu Aravirta.Lukkarilaa ei olisi pitänyt palkata ollenkaan.Virmasen pesti valmentajana oli myös vika tikki puhumattakaan Curresta.

Ja kuka näistä asioista kantaa vastuun? Jokereissahan Hjallis on perinteisesti syyllistänyt ensin ulkomaalaiset, sen jälkeen ulko-helsinkiläiset, valmentajat jne.

Olisi joskus kiva kun joku ottaisi vastuuta teoistaan eikä delegoisi sitä alaspäin hädän hetkellä.
 

jore67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Täällä jaksetaan vieläkin inttää kesäharjoittelusta ja Wadesta. Totuus kuitenkin on, että olympiatauon jälkeen kaikki oli vielä omissa käsissä. Normaalipelillä sääpleijaripaikka olisi otettu ja niistä jatkoon menty, jolloin oltaisiin päästy Kärppiä vastaan. Ja jos päästään pelaamaan Kärppiä vastaan pleijareissa, niin kyllä silloin kausi on onnistunut, oli kyseessä sitten puolivälierät tai finaali. Näin ei kuitenkaan käynyt, TPS-peliä lukuunottamatta tulokset olivat surkeita.
Vaikka Kulta-Curre ei olekaan valmentaja, niin silti minusta tuntuu että valmentajan syyttäminen on liian helppo ratkaisu. Jotain joukkueessa mättää pahasti. Vai onko se nykyaikaa että Santalan ja Hyvösen tasoiset pelaajat ovat vain "töissä", ilman todellista intohimoa pelata viimeiseen asti joukkueen puolesta?
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllä taisi tosiaan tuo järkytys olla liikaa kun Rita, Filppula ja Thomas lähti vesien taakse. Jos vertaa sitä Jokeria joka oli tiistaina ässiä vastaan ja sitä joka oli Marskissa niin onhan siinä aikamoinen ero!
 

jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
jore67 kirjoitti:
Vaikka Kulta-Curre ei olekaan valmentaja, niin silti minusta tuntuu että valmentajan syyttäminen on liian helppo ratkaisu. Jotain joukkueessa mättää pahasti.

Ja nyt olisi aika katsoa totuutta silmiin. Kaikki ratkaisut tällä kaudella ovat menneet pieleen ja se ei voi olla huonoa tuuria. Kyllä tuuri pitää ansaita samalla tavalla toimistossa kuin kentällä. Totuus on se että Jokereiden ylimielisessä johtoportaassa tehdään järjestään vääriä ratkaisuja, mutta kyllä sokea kanakin silti joskus jyvän löytää.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Jeffrey kirjoitti:
Kyllä taisi tosiaan tuo järkytys olla liikaa kun Rita, Filppula ja Thomas lähti vesien taakse. Jos vertaa sitä Jokeria joka oli tiistaina ässiä vastaan ja sitä joka oli Marskissa niin onhan siinä aikamoinen ero!

Niin mielestäni ensinmäinen järkytys oli Lukkarilan tulo valmennusportaaseen. Sen jälkeen järkytyksiä on tullut tasaisin väliajoin. Toki hyvääkin on hetkellisesti ollut. Kuten Jeffrey kirjoitti korvaajia tuolle kolmikolle ei koskaan löytynyt. Kuitenkin vitsien vitsi oli VIRMASEN valmennuspesti.

Olen koko kauden heh kiljunut täällä Virmasen ´vastuuta ja kohta on aika nähdä onko hänellä sitä.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Analyysi todellakin hyvä ja paikkansa pitävä. On tietysti suoraselkäistä toimintaa Hjallikseta todeta, että teki itsekin virheitä. Hjalliksen tietäen pahaa vain pelkään, että mitään noista virheistä ei kuitenkaan opittu ja homma jatkuu samanlaisena jatkossakin. Tuo mestaruuden vaatimus, yhdistettynä Jokeri-pomon lyhyeen pinnaan (ml. että mestaruus on kiertänyt kaukaa viime vuodet), on omiaan sekoittamaan pakkaa jatkossakin.

Onkohan joku laskenut montako pelaajaa Jokereissa on esim. viimeisen kolmen vuoden aikana käynyt? Määrä on varmasti huima ja vaikka tuossa välillä näkyikin merkkejä saada joukkueen rungko sementoitua, ovat nuo merkit taas kadonneet. 2006-2007 kaudelle saadaan taas parikymmentä uutta yrittäjää, eli ovet käyvät kun Stokkalla konsanaan.
 

Meedio

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Atletico Madrid
tumba17 kirjoitti:
Analyysi todellakin hyvä ja paikkansa pitävä. On tietysti suoraselkäistä toimintaa Hjallikseta todeta, että teki itsekin virheitä. Hjalliksen tietäen pahaa vain pelkään, että mitään noista virheistä ei kuitenkaan opittu ja homma jatkuu samanlaisena jatkossakin. Tuo mestaruuden vaatimus, yhdistettynä Jokeri-pomon lyhyeen pinnaan (ml. että mestaruus on kiertänyt kaukaa viime vuodet), on omiaan sekoittamaan pakkaa jatkossakin.

Onkohan joku laskenut montako pelaajaa Jokereissa on esim. viimeisen kolmen vuoden aikana käynyt? Määrä on varmasti huima ja vaikka tuossa välillä näkyikin merkkejä saada joukkueen rungko sementoitua, ovat nuo merkit taas kadonneet. 2006-2007 kaudelle saadaan taas parikymmentä uutta yrittäjää, eli ovet käyvät kun Stokkalla konsanaan.

Ehkä tuo jatkuvuus on nykypäivän seuroissa ongelma. Eipä monessa seurassa pysy runko kasassa (lukuunottamatta Kärppiä). Olisi niin paljon helpompi jatkaa kun muutamalla hankinnalla saataisiin jengi kasaan.
Mutta jos teillä haluaa valmentaja vaihtuvuutta ja se on sopparia rustattaessa määrätty paperissa. Mutta automaattisesti hommaaminen pistepörssin mukaan ei kauheasti kerro joukkueen kasaamisesta. Teillä on ollut joukkueessa roolipelaajia ilman roolia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä kirjoitus Eetulta kuten aina. Itse olisin kuitenkin kaivannut hieman analyyttisempaa otetta ja asioihin syvemmälle menemistä, jotta se analyysi menneestä kaudesta olisi myös nähnyt päivänvalon :)
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Gags kirjoitti:
Tässä hyvä analyysi Jokereiden viime kaudesta ja pieni ennustus tulevaisuudestakin.


Enpä nyt tiedä kuinka hyvä tuo kolumni on. Otsikon osalta sanoisin että Jokerit 2005-06 on ainakin minun silmissäni vasta kakkosena floppien osalta, naapurin viime kautinen NHL-sirkus ja tippuminen heti Lukolle kyllä menee tämän meidän räpellyksen edelle.

Toinen mikä minun Jokerisilmiäni hiertää on tämä lopetus:
"Seuran toimintatapoihin ei kuitenkaan kuulu oppiminen kantapään kautta. Seuraavalla kaudella Jokerit polttaa jälleen paljon rahaa, mutta menestys kiertää seuran, kuten se on jo kymmenen vuotta kiertänyt - paria poikkeusta paitsi. Joukkueen rakentamisesta puuttuu tyystin pitkäjänteisyys ja kokonaiskuvan hahmottaminen."

Tämän lausahduksen perusteella kysyisin että mikä seura Eetu Huisman silmissä sitten menestyy? Kärpät kyllä, entäs mikä muu vai ei mikään?

Onko muiden samoilla resulsseilla heiluvien Tepsin, Bluesin ja HIFK:n ongelmat myös pitkäjänteisyyden puute? Ja koita siinä sitten rakentaa joukkuetta pitkäjänteisesti kun joukkueesta poistuu NHL:ään ykkössentteriksi kaavailtu ja täällä kolmatta kautta aloitellut oma kasvatti Valtteri Filppula, myös ykköspyssyksi kaavailtu Jani Rita lähti rapakon taakse ja aivan viime hetkillä luotettava ykkösveskari Tim Thomas pakkasi myös kamppeensa. Sen lisäksi Sveitsi vei meidän loistavan johtajan Glen Metropolitin kauden päätyttyä.

Voihan sitä tietenkin haihatella että joukkueen pystyy rakentamaan pitkäjänteisesti ja jatkuvuutta ajatellen, ehkä pystyy jos pelaajat vain on niin paskoja että ne eivät NHL:ää tai Sveitsin sekä Ruotsin rahaseuroja kiinnosta.

Entäs muut liigaseurat jotka eivät ole pitkiin aikoihin yltäneet edes mitalipeleihin saatikka finaaliin onko nämä Eetu Huisman silmissä menestyneitä? Vai onko vain mestaruus menestymistä?

Jokereiden ns menestymätön viimeinen kymmenen kautta:

05/06 11.sija
04/05 Hopea
03/04 7.sija
02/03 4.sija
01/02 Kulta
00/01 5.sija (runkosarjan voittajana ulos Kärppiä vastaan, edelleen yksi katkerimmista playoff tappioista)
99/00 Hopea
98/99 5.sija
97/98 Pronssi
96/97 Kulta

Yhteensä siis mitaleilla 5 kertaa joista 2 kultaa, 2 hopeaa ja 1 pronssi. Mitkä joukkueet pistää paremmaksi viimeisen kymmenen vuoden ajalta?
 

RedOne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Dinamo Riga
flintstone kirjoitti:
Jokereiden ns menestymätön viimeinen kymmenen kautta:[/U]
05/06 11.sija
04/05 Hopea
03/04 7.sija
02/03 4.sija
01/02 Kulta
00/01 5.sija (runkosarjan voittajana ulos Kärppiä vastaan, edelleen yksi katkerimmista playoff tappioista)
99/00 Hopea
98/99 5.sija
97/98 Pronssi
96/97 Kulta

Yhteensä siis mitaleilla 5 kertaa joista 2 kultaa, 2 hopeaa ja 1 pronssi. Mitkä joukkueet pistää paremmaksi viimeisen kymmenen vuoden ajalta?

Tämän taulukon mukaan mitalleilla ollaan oltu lähes tulkoon joka toinen kausi, eli ensi kaudella ei pitäisi olla mitään hätää. Ainoa poikkeus tähän on nuo kaudet 02-03 ja 03-04. Ja poikkeushan vahvistaa säännön...=)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vakio kirjoitti:
Minä taas olen sitä mieltä, että pelaajia ei missään nimessä voi päästää vastuusta. Minäkään en pidä Lukkarilasta, mutta yksi mulkku koutsi ei oikeuta ketään surffailemaan. Jos hillot tulevat tilille kuten on sovittu, on pelaajan velvollisuus antaa kaikkensa, joka ikinen ilta. Lukkarilaa voi sitten vaikka tirvaista turpaan omalla ajalla.

Kentälle ei välittynyt minkäänlaista muutosta hengessä missään vaiheessa kautta. Se oli yhtä huono alusta loppuun, myytiinpä Hyvöstä tai ei. Ja minun mittarini ei ole se, oliko pelaajien välillä skismoja, vaan se, tehtiinkö kentällä töitä. Ei tehty.

Mutta se siitä minun puolestani. Tämä oli minun näkemykseni eikä liity ketjun aiheeseen.

Siirsin toisesta eli ensi kauden ketjusta tänne kun tämä on oikea paikka vastata lyhyesti.

Mitä tahansa voidaa aina puhua ja vyöryttää pelaajien niskaan. Äkkiseltään asia onkin niin kuten Hjallis totesi, että Jokereissa oli paskoja pelaajia ja Jokerien pukukopissa oli pelaajia, joista monet eivät olisi sinne kuuluneet. Tällä logiikalla pelaaja on aina vastuussa, koska kuten Vakio kirjoittaa, pelaajan velvollisuus on aina antaa kaikkensa.

Minä sanon suoraan, että melkoista roskaa. Pelaajat tekevät kaikkensa, mutta miten heitä voidaan vaatia esimerkiksi luistelemaan paremmin kuin liigan nopeat Lumme & Helminen, jos työnnantajan järjestämä harjoittelu on vienyt esimerkiksi luistelutehot? Tai työnantajat valitsemat valmentajat eivät ymmärrä mitään pelikirjasta? Mitä pelaaja voi siinä oikeasti tehdä?

Jokerien johdon ja valmennuksen tehtävä on luoda sellaiset olosuhteet, jotka takaavat maksimaalisen tuloksen joukkueen resursseihin nähden. Jokainen jääkiekosta hiemankin tietävä näkee viime kauden analysoituaan, että Jokerien johto ja valmennus loivat tilanteen, jossa joukkue voi ainoastaan flopata.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
cobol kirjoitti:
Minä sanon suoraan, että melkoista roskaa. Pelaajat tekevät kaikkensa, mutta miten heitä voidaan vaatia esimerkiksi luistelemaan paremmin kuin liigan nopeat Lumme & Helminen, jos työnnantajan järjestämä harjoittelu on vienyt esimerkiksi luistelutehot? Tai työnantajat valitsemat valmentajat eivät ymmärrä mitään pelikirjasta? Mitä pelaaja voi siinä oikeasti tehdä?

Hyvä kun siirsit tänne. En missään tapauksessa tarkoittanut, että syy olisi yksinomaan pelaajissa. Tämä on näissä keskusteluissa ongelmana, että jos puhuu yhdestä ongelmasta, lukijalle tulee käsitys, että tuo yrittää vierittää syyn vain tuohon yhteen tekijään. Olen kymmenissä aiemmissa kirjoituksissani tuonut esiin samoja asioita kuin Sinäkin. Harjoittelun on täytynyt olla perseestä. Pelikirjaa ei ollut jne.

Minä kuitenkin näin kauden aikana vaikka kuinka paljon pelejä, joissa kaikki Jokeri-pelaajat eivät antaneet kaikkeaan, eivät läheskään. Ehkä se on inhimillistä kun kaikki muukin mättää. Pelaaja turhautuu eikä jaksa enää antaa kaikkea. Jalka kun ei liiku niin ei liiku. Vittu oikaisempa selkäni, turha tässä on enempää yrittää. Vaikka olisi miten inhimillistä, se ei ole hyväksyttävää. Siksi en anna puhtaita papereita tässä suhteessa myöskään pelaajille (ainakaan kaikille).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vakio kirjoitti:
Hyvä kun siirsit tänne. En missään tapauksessa tarkoittanut, että syy olisi yksinomaan pelaajissa. Tämä on näissä keskusteluissa ongelmana, että jos puhuu yhdestä ongelmasta, lukijalle tulee käsitys, että tuo yrittää vierittää syyn vain tuohon yhteen tekijään. Olen kymmenissä aiemmissa kirjoituksissani tuonut esiin samoja asioita kuin Sinäkin. Harjoittelun on täytynyt olla perseestä. Pelikirjaa ei ollut jne.

Minä kuitenkin näin kauden aikana vaikka kuinka paljon pelejä, joissa kaikki Jokeri-pelaajat eivät antaneet kaikkeaan, eivät läheskään. Ehkä se on inhimillistä kun kaikki muukin mättää. Pelaaja turhautuu eikä jaksa enää antaa kaikkea. Jalka kun ei liiku niin ei liiku. Vittu oikaisempa selkäni, turha tässä on enempää yrittää. Vaikka olisi miten inhimillistä, se ei ole hyväksyttävää. Siksi en anna puhtaita papereita tässä suhteessa myöskään pelaajille (ainakaan kaikille).

Jeps, ei pelaajille voikaan antaa puhtaita papereita enkä sellaista tarkoita. Kuten kirjoitat, kyllä heillä on osavastuu ilman muuta. Itse pidän kuitenkin ns. syyllisyysjärjestystä tällaisena:

1) Jokerien johto eli Hjallis (ei riitä asiantuntemus kiekkopuolella),
2) Jokerien toimitusjohtaja eli Virmanen (ei riitä asiantuntemus kiekkopuolella),
3) Jokerien valmennus eli Wade ja Lukkarila (ei riitä asiantuntemus edes treeneihin, saati sitten pelikirjaan)
4) Jokerien valmennus eli Curre ja Virmanen (ei riitä asiantuntemus edes treeneihin, saati sitten pelikirjaan),
5) Pelaajat (eivät antaneet aina kaikkeaan).

Sen takia ehkä korpesi pelaajien vastuun voimakas painottamisesi tuossa jutussa, vaikka aiemmin olet kirjoittanut kyllä laajemmin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
cobol kirjoitti:
Minä sanon suoraan, että melkoista roskaa. Pelaajat tekevät kaikkensa, mutta miten heitä voidaan vaatia esimerkiksi luistelemaan paremmin kuin liigan nopeat Lumme & Helminen, jos työnnantajan järjestämä harjoittelu on vienyt esimerkiksi luistelutehot? Tai työnantajat valitsemat valmentajat eivät ymmärrä mitään pelikirjasta? Mitä pelaaja voi siinä oikeasti tehdä?
Onnistusikohan pitkästä aikaa tällä palstalla kunnon jääkiekko-keskustelu. Allekirjoitan tästä lainaamastani cobolin viestistä max. 10 %, loppu on minusta täyttä sontaa. Mä olen aika hyvä nykyisessä työssäni, jos minulta häipyy valvomasta työnantaja ja työnjohtaja, teen silti oman hommani hyvin. Ja ennen kaikkea yritän kaikkeni. Näin ei Jokereissa menneellä kaudella ollut eli kyllä päävastuu edelleen on pelaajilla. Kun tulee menestystä pelaajat saavat mitalin, kun tulee sontaa päälle, mielestäni sekin kuuluu pelaajilla. Ne pelikirjat ja niiden ongelmat voi työntää hanuriin niin kauan kun pelaajat eivät ole 100% mukana ja maalissa eli tärkeimmällä tontilla on pygmi, jolle rantapallo on liian iso ja ilmapallo liian nopea.

cobol kirjoitti:
Jokerien johdon ja valmennuksen tehtävä on luoda sellaiset olosuhteet, jotka takaavat maksimaalisen tuloksen joukkueen resursseihin nähden. Jokainen jääkiekosta hiemankin tietävä näkee viime kauden analysoituaan, että Jokerien johto ja valmennus loivat tilanteen, jossa joukkue voi ainoastaan flopata.
Taas täysin eri mieltä cobolin kanssa. En ole varma ymmärränkö minä kiekosta mitään, silti joskus aikoinaan kun harjoittelin kiekkovalmennusta vietin paljon aikaa vanhemman Tihonovin ja (haukkua saa) Ismo Läntisen oppien parissa. Silloin oli nousemassa tähdeksi kaveri, jonka nimi on Saku Koivu. Pohdittiin mainittujen kaverien kanssa helvetin paljon sitä, miten tuollaisia kavereita nousee, kuinka heistä tehdään huippuja ja mikä lopulta on valmentamisen osuus näissä. Lopputulema näistä keskusteluista oli se, että Koivu on poikkeus, noin lahjakkaan kaverin "pilaamiseen" ei pysty kukaan valmentaja. Toinen johtopäätös oli se, että jos joukkue on riittävän mätä, sitä ei voi kukaan/mikään koutsi auttaa.

Tästä pääsimme sitten "normaaliin" tilanteeseen, josta minä väitän, että valmentajan osuus pelaajan suoritukseen on max 10 % ja loppu pelaajien. Tähän perustuen on minusta suoraan sanottuna täyttä paskaa puhua siitä, että "pelaajille luotiin se ja se ilmapiiri". Kyllä Jokerien pelaajat ihan itse tämän kauden mokasivat, Waden "maratonien" ja harjoittelun osuus tuohon mokaan on marginaalinen. Tai sitten Jokereissa pelasi tällä kaudella koko joukko aivottomia robotteja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
bozik kirjoitti:
kyllä päävastuu edelleen on pelaajilla.

Minusta tämä on täyttä roskaa kun puhutaan johdetusta joukkuepelistä. Päävastuu pelillisesti on aina harjoitellussa kuviossa. Esimerkiksi Lukkarilalla ja Wadella oli oma pelikirjansa, joka ei toiminut liigassa. Juuri sen takia esimerkiksi KalPa pystyi alkukaudesta Jokerit kellistämään, koska vastassa oli kuitenkin organisoitu pelitapa. Jokereilla se ei toiminut. Jääkiekko on nykyään nimenomaan tarkasti johdettua joukkuepeliä, ei mitään muuta. Sen takia pätevä valmennus nostaa keskinkertaisen ryhmän ylös ja epäpätevä valmennus tuhoaa tasoltaan hyvänkin joukkueen. Aivan perusasia.
 

Tuoppi

Jäsen
cobol kirjoitti:
Sen takia pätevä valmennus nostaa keskinkertaisen ryhmän ylös ja epäpätevä valmennus tuhoaa tasoltaan hyvänkin joukkueen. Aivan perusasia.

Samaa mieltä. Minusta on naurettavaa syyttää tämän kauden mokailuista suurimmaksi osaksi pelaajia. Totta kai täysin syyttömiä hekään eivät ole. Minä olen kuitenkin Cobolin kanssa samaa mieltä about 100%.

Se on kyllä totta että pelaaja voi luoda tulehtuneen ilmapiirin mutta tällä kaudella sen tekivät jokereissa ihan muut tahot.

Vituttaa kun Hjallis aina piiloutuu pelaajien huonouden tai äkkilähtöjen taakse. Äijä aina vaatii että jokereissa pelaa vain parhaat pelaajat mutta sama ideologia ei päde muihin organisaatiossa työskenteleviin ihmisiin...
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
cobol kirjoitti:
Sen takia pätevä valmennus nostaa keskinkertaisen ryhmän ylös ja epäpätevä valmennus tuhoaa tasoltaan hyvänkin joukkueen. Aivan perusasia.
Tästä on aiemminkin väännetty, minä vaan en usko siihen, että hyvä ja oikein koottu ryhmä on sellainen, jonka valmentaja pystyisi tuhoamaan. Minun näkemykseni mukaan hyvä koutsi voi luoda hyvän joukkueen keskinkertaisesta materiaalista, mutta huonoinkaan koutsi ei mielestäni voi tuhota hyvää joukkuetta. Ei valmentajan rooli ole niin iso.

Pakko sitten myöntää, että jos toisin on, niin minulta on tuo aivan perusasia hukassa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
bozik kirjoitti:
Tästä on aiemminkin väännetty, minä vaan en usko siihen, että hyvä ja oikein koottu ryhmä on sellainen, jonka valmentaja pystyisi tuhoamaan. ( ) Pakko sitten myöntää, että jos toisin on, niin minulta on tuo aivan perusasia hukassa.

Jokereistakin löytyy loistava esimerkki. Ape Suhonen sai valmennuksellaan Jokerit kuilun partaalle. Ryhmä rämpi todella ja oli syvältä. Suhonen erotettiin ja Aravirta tuli tilalle ja Jokerit kuittasi keväällä mestaruuden.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
cobol kirjoitti:
Jokereistakin löytyy loistava esimerkki. Ape Suhonen sai valmennuksellaan Jokerit kuilun partaalle. Ryhmä rämpi todella ja oli syvältä. Suhonen erotettiin ja Aravirta tuli tilalle ja Jokerit kuittasi keväällä mestaruuden.
Eli edes Ape Suhonen ei onnistunut pilaamaan joukkuetta, joka lopulta riitti mestaruuteen. MOT.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
cobol kirjoitti:
Jokereistakin löytyy loistava esimerkki. Ape Suhonen sai valmennuksellaan Jokerit kuilun partaalle. Ryhmä rämpi todella ja oli syvältä. Suhonen erotettiin ja Aravirta tuli tilalle ja Jokerit kuittasi keväällä mestaruuden.
Paha tähän on mitään vastata, muuten pääsen "Ape-kerhoon".

Vastaan mä silti, olkoon tämä Apeilua tai ei. Jokerien joukkue Apen aikana oli hyvä. Joukkue Apen aikana ei pelannut hyvin, vaan homma "aukesi" kun uusi koutsi (Ara) tuli puikkoihin. Ainoa mikä meiltä jäi näkemättä oli se, olisiko peli auennut Apenkin voimin. Mun käsityksen mukaan seurajohdon maltti loppui, koutsi hiiteen - uusi tilalle ja tämä "herätti" joukkueen. Joukkue pohjimmiltaan oli kuitenkin hyvä ja uskallan väittää, että olisi menestynyt myös Ape puikoissa.

Aran suhteen voi sanoa, että mies oli oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Jos Ara olisi Apen jäljiltä saanut käsiinsä huonon joukkueen, Jokerit ei millään ilveellä olisi saavuttanut sitä mitä se saavutti. Sitä ei yksi Ara tai muukaan valmentaja saa aikaan.

Ape Apeilunum: tuossa esimerkissä mielestäni ratkaisevaa oli valmentajan vaihto itsessään. Tämä eli vaihto oli signaali joukkueelle alkaa pelaamaan. Ikuisesti selvittämättä jää, olisiko joukkue menestynyt loppukaudesta myös Ape puikoissa. Tästä samasta asiasta saa muuten hyvän keskustelun aikaan Pietilän Saken kanssa. Ehkä hän kuuluu mun kanssa Ape-leiriin, mutta Sakke uskoo edelleen, että Jokerit olisi menestynyt hänen komennuksessaan, jos olisi annettu mahdollisuus.

Ps. ja off-topic. Olen muuten viime päivät lueskellut Apen päiväkirjat NHL-ajoilta ;) Ihan oikeasti ja aidosti, viikko sitten kun aloitin, tästä keskustelusta ei ollut hajuakaan. Ape Jokereihin !

viimeinen lause oli vitsi ja lounassienet very good.

EDIT: Miten helvetti Gag voi muutamalla sanalla sanoa sen, mitä minä yritän sienien ja lukemattomien kappaleiden avulla selittää. Ihme jannu.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jokainen voi toki olla mitä mieltä haluaa Apesta ja Jokereista ja etenkin näiden yhdistelmästä. Henkilökohtaisesti olen, harvinaista kyllä, täysin eri mieltä Bozikin kanssa. Ei olisi siitä puuhasta tullut ikinä lasta eikä paskaa. Sen enempää ei voi peli olla sekaisin kuin se Apen aikana oli. Tai no joo, Waden aikana se oli vielä pahemmin sekaisin. Mutta Wadella ei ollut niin hyvää joukkuetta kuin Apella.

Onhan se selvää, että valmentajanvaihto laukaisi tilanteen syksyllä 93. Mutta Ape sen oli umpisolmuun ajanut. On aika kaukaa haettua, että kyllähän nyt Apekin olisi homman saanut kevääseen mennessä toimimaan kun totuus oli, että kaikki meni koko ajan huonompaan suuntaan. Tosin Wade yritti tuolloin lehdessä venkoilla, että pelaajat olivat edelleen Apen takana ja että syy on pelaajissa. Kumma kyllä Aran tultua alettiin voittaa, vaikka pelaajat olivat samat.

Bozikin käymät keskustelut Läntisen ja Tihonovin kanssa olivat mielenkiintoista kuultavaa. Luulisin, että tuo 10% voi olla aivan oikea luku keskimäärin, mutta ei päde kaikkiin tilanteisiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös