Blues ei voi olla SaiPa, kun ei ole mitään sellaista kotiseutuhenkeä. Olen ennenkin paasannut siitä, että Bluesia ei saa markkinoida espoolaisuudella, koska sellaista ei ole, vaan pitää löytää muut argumentit, joilla saadaan tarpeeksi iso määrä ainakin puolen miljoonan potentiaalisen ihmisen joukosta tulemaan hallille.....Yhteisöllisyyden voi rakentaa muullakin tavalla kuin kotiseuturakkaudesta.
Tästä asiasta täysin samaa mieltä. Yksi Bluesin pahnanpohjimmaisista "ei-kiinnosta-syistä" on espoolaisuuden puute. Kuten scholl toteaa, espoolaisuutta ei ole. On nippu kaupunginosia, jotka kyllä kuuluvat Espoo-nimiseen kaupunkiin, mutta joilla ei ole mitään tekemistä keskenään, tyyliin Westend-Viherlaakso, Mäkkylä-Saunalahti. Jos joku ulkopaikkakuntalainen sattuisi kysymään "espoolaiselta", missä hän asuu, vastaus ei ole koskaan "Espoossa" vaan X-kaupunginosassa.
Seuran nimestä voisi huoletta ottaa pois kokonaan sanan Espoo, koska se ei tuo brändille mitään lisäarvoa! Päinvastoin: ainakin jääkiekkomielessä, Espoo on edelleen IFK:n ja Jokereiden lähiö. Ei sen enempää.
Tai: profiloidaan sana Espoo sisältämään jotain muuta. Jonka aika moni liittää positiivisessä mielessä Espooseen, kuten vaikka Otaniemni ja teekkarit. Tehkää Bluesista Suomen hauskin ja mielenkiintoisin ja vauhdikkain "yliopistojengi". Tämä siis brändimielessä! Tähän eivät Töölön Vesa Sr. ja Helsingfors IFK ... kykene vastaamaan.
Espoon Bluesin ydinongelma on luoda ja ylläpitää ja vahvistaa joku identiteetti. Ja koska taitokiekko on varattu Jokereille ja fyysinen kiekko IFK:lle, Bluesin täytyy löytää joku toinen/uusi lähestymistapa tähän identiteettikriisiin, joka heijastuu niin lipunmyyntiin, sponssien saamiseen, joukkueen rakentamiseen kuin ylipäänsä koko fiilikseen hallissa.
Edit: Jos olisin JS tai muuten vaan diktaattorin asemassa, vaihtaisin seuran nimeksi Otaniemi Oilers.
Plussaa:
Uniikki, jäljittelemätön nimi
Perustuu Espoon arvostetuimpaan osaamiseen
Tunnettu kautta Suomen
Snadi linkki Edmontoniin ;-)
Valtava määrä potentiaalisia sponsoreita alueella
Teekkarihenki antaa mahdollisuuksia erilaisiin PR-juttuihin
Ei yritäkään olla pikku-IFK tai pikku-Jokerit
Yksi harvoja asioita, jotka yhdistää espoolaisia - ja muitakin
Pelkästään positiivisia mielleyhtymiä: innovatiivisuus, tekniikan osaminen, tsemppihenki
Miinusta:
Bluesin logo menee (taas) uusiksi