Tässä on kolmiosainen toimintasuunnitelma katsojien saamiseksi otteluihin (= rahan saamiseksi kassaan):
1) Saa ihmiset paikalle kerran
2) Järjestä niin mielenkiintoinen ottelukokemus, että ihmiset palaavat
3) Pidä huolta vakiokatsojista
Ensimmäiseen kohtaan tarvitaan laajan fanikunnan puuttuessa markkinointiponnistuksia. Onhan se selvää, että urheiluseuran fanikuntaa ei voi hankkia rahalla, ainakaan jos sitä rahaa ei alkujaankaan ole. Sen luominen vaatii pitkäaikaista ja -jänteistä työtä seuraorganisaatiolta. Tällä hetkellä ongelma on pitkäjänteisyydessä. Tuntuu, että ne hyvin toimineet mainostemput viime kausilta (esim. ostoskeskuspromot, kouluvisiitit ja näistä raportointi nettisivuille) on jätetty tekemättä, ja oletettu ihmisten tulevan paikalle ilman minkäänlaista muistutusta siitä, että Espoosta löytyy jääkiekkoseura. Tällaista perustyötä pitää tehdä koko ajan ja jatkuvasti, jotta väki löytää nyt ja tulevaisuudessa hallille. Tuntuu, ettei toimistolla ymmärretä markkinoinnin kokonaisuuden päälle. Kenties koko toiminnalta puuttuu suunta, onkohan edes olemassa mitään strategiaa siitä, millä kaikilla kanavilla katsojat pyritään tavoittamaan. Näkemykseni mukaan tässä ei ole mitään merkitystä sillä, brändätäänkö seura espoolaiseksi, spartalaiseksi, omiksi pojiksi vai miksi, kunhan nyt jotain yhtenäistä viestiä annetaan ulospäin, ja nimenomaan annetaan viestiä ulospäin.
Kakkoskohdassa, ottelutapahtumassa perustapahtumat on kunnossa. Meillä on hyvä halli, helpohkot (ja tulevaisuudessa vielä paremmat) liikenneyhteydet hallille ja kaikki mahdollisuudet hyvän ottelutapahtuman luomiseen. Aiemmissa viesteissä on ansiokkaasti, kuten markkinoinninkin tapauksessa, pureuduttu epäkohtiin. Toimivat ravintolapalvelut, miellyttävät musiikit, inhimilliset vessajonot, kiinnostavat junnurankkarikisat sun muut tekijät ovat varmasti toteutettavissa. Ydintuote, eli itse pelin taso ja kiinnostavuus on varmasti sellaisella tasolla, että ihmiset eivät sen takia jätä palaamatta seuraavaan otteluun. Tunnelma on toisinaan matseissa ollut aika valju, mutta se ei ole pelkästään Bluesin ongelma ja korjaantunee tulevaisuudessa kolmoskohdan korjaamisella, eli kannattajien arvostamisella.
Kolmantena nostin esiin fanien, eli palvelun suurkuluttajien arvostamisen. Joukkueen kannattajat tuovat valtavasti lisäarvoa ottelutapahtumaan, ja luovat käytännössä omalla esimerkillään sen tunnelman, mitä tavan katsoja sinne ylähyllylle, firma-aitioon tai ravintolan puolelle tulee matsilta etsimään. Tämä melko ilmiselvä lähtökohta on ikävästi jäänyt takaa-alalle Bluesin toiminnassa. Kun faneista pitää hyvää huolta ja pitää heidät tyytyväisinä, ovat positiiviset kerrannaisvaikutukset muuhun toimintaan suuret. Tyytyväinen kannattaja (Bluesin kokoisessa seurassa) saa käydä avointa vuoropuhelua ainakin jollain tasolla seuran kanssa, tuntee olevansa tervetullut katsomoon ja nauttii joukkueen kunnioitusta.
Valaisen mielelläni näkemyksiäni kanssakirjoittajille tai vaikka Bluesin toimistoväelle pyynnöstä. Tämä ketju voi olla parasta, mitä Bluesille on tapahtunut pitkään aikaan. Hyvätasoista keskustelua on nähty tähän saakka ja on ollut ilo lukea muiden mielipiteitä tästä meille tärkeästä asiasta!