Mikä espoolaisessa kiekossa mättää – mikä avuksi?

  • 56 178
  • 235

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Näin ollen minusta tulisi ensin kiinnittää Bluesiin osaava toimitusjohtaja, joka elää ja kuolee Bluesin mukana. Tämä alkaa sitten rekrytoida omia luottohenkilöitä, joiden kanssa toiminnalle haetaan suunta ja toteutetaan se.
Näinhän se on.

1) Tämä uusi osaava toimari pitäisi rekrytoida muiden kuin Jussin toimesta, joten hallituspohjaa pitäisi laajentaa hallitustyöskentelyn ammattilaisilla. Näitä pitäisi sitten olla niin monta, että Tom-tomin päästelemät sammakot jäisivät taka-alalle.
2) On määriteltävä (hallitus+toimari) 1, 3 ja 5-vuotistavoitteet, joiden perusteella luodaan toteutusmalli ja KPI:t, joilla edistystä voidaan seurata.

Mikäli tälle toteutusmallille ei olla valmiita antamaan realistisia resursseja ja aikaa toteutua, voidaan yhtä hyvin jättää Salonoja ruoriin, vaikka jäävuori näkyy jo horisontissa. Tässä pitää nyt muistaa, että myös fanien on annettava aikaa... jos se muutos siis tulee.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Ylipäätään se, että firman hallituksen puheenjohtaja on samalla toimitusjohtaja on huono yhtälö!

Todellakin. Nythän meillä on tilanne, jossa Jussi Salonojan tarvitsee nauttia vain itsensä luottamusta. Sen lisäksi joukkueen taloudellinen pohja on niin kapea että (mahdolliset) vaatimukset siitä, että hänen olisi lähdettävä voi kuitata vain, että "Ok, mutta sitten ei ole enää tätä seuraakaan". Pahoin pelkään, että organisaation sisälläkään ei ole ketään, joka uskaltaisi hänelle sanoa missä mennään. Ketä muita Bluesissa (toimisto + hallitus) muuten edes on kuin Jussi Salonoja?
 
Viimeksi muokattu:

trap

Jäsen
uusi ammattimainen valmennustiimi (Kake, Petu, Torenius). Nykyään tuosta possesta on enää Torenius jäljellä.

Korjataan asiavirhettä sen verran että tuolloin mv-valmentajaksi tuli Jukka Ropponen. Tore tuli mukaan kai kaudelle 2007-08. Aika aliarvostettu mv-valmentaja muuten.

Salonojan kompetenssi on tosiaan nähty jo moneen kertaan johtamisen saralla. Eipä Jussilla tunnu olevan oikein mitään muuta kuin rahaa.
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän on suorastaan surkean hupaisaa toimintaa Salonojalta. Tämä Bluesin organisaatiossa tapahtuva tapahtumattomuus on viimeistään todiste Salonojan kovin kapeista lahjoista bisneksen ja johtamisen saralla. Visiönääriksikään miehestä ei ole. Mikä on miehen kovin saavutus oikeissa töissä? Juomapullojen täyttö huoltajana toimiessaan? Tällä hetkellä Espoossa on liigajoukkue, mutta sen taso poukkoilee tasan sen mukaan mikä on Salonojan motivaatio. Ei mitään pitkän tähtäimen suunnitelmaa ja ikävä kyllä, tämä voi jatkua vuosikymmeniäkin ja liigatasolla. Hjalliksella on vuosikausia ollut näppinsä Jokereissa joka tasolla vahvasti - luonnollista, koska koko organisaatio on olemassa tämän sipoolaisen toimien jäljiltä - ja viimeiset vuodet ovat kannattajille ollut jonnin verran tuskaa, mutta Hjallis ja Salonoja pelaavat yläkerrassa täysin eri palikoilla. Hjallis on bisnesmies ja visiönääri, Salonojasta tulee mieleen lähinnä sunnuntaisukeltelija. En mä nyt mitenkään angstaa Bluesin puolesta, mutta olisi kiva nähdä mitä siellä saataisiin aikaan, jos puittteet mahdollistaisivat oikeasti pitkäjänteisen työn (=Salonoja saisi esim. iskun päähänsä ja taianomaisesti aivotoiminta muuttuisi tai herra luopuisi kiekosta ja omistajaksi joku kyvykäs)ja tätä työtä olisi tekemässä intohimoiset ihmiset. Ei ne mitään intohimoisia bluusereita tarvitsisi olla, vaan ihmisiä joilla on näkemystä ja draivia toteuttaa niitä.
 
Viimeksi muokattu:

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Niin tai Oulussa tai vaikkapa siellä Lappeenrannassa. Blues ei voi olla SaiPa, kun ei ole mitään sellaista kotiseutuhenkeä. Olen ennenkin paasannut siitä, että Bluesia ei saa markkinoida espoolaisuudella, koska sellaista ei ole

Ai ei ole? Kovaa puhetta naapurista. Mistä helvetistä sinä sen tiedät? Onko sinulla pääsy esim. Blues Fan Clubin jäsenrekisteriin, josta näet missä jäsenet asuvat? Ja samalla arvaat, että ovat syntyneet jossain muualla kuin espoossa? Minä olen syntynyt Espoossa ja olen helvetin ylpeä siitä.
 
Suosikkijoukkue
Espoolaiset
Tässä on kolmiosainen toimintasuunnitelma katsojien saamiseksi otteluihin (= rahan saamiseksi kassaan):
1) Saa ihmiset paikalle kerran
2) Järjestä niin mielenkiintoinen ottelukokemus, että ihmiset palaavat
3) Pidä huolta vakiokatsojista

Ensimmäiseen kohtaan tarvitaan laajan fanikunnan puuttuessa markkinointiponnistuksia. Onhan se selvää, että urheiluseuran fanikuntaa ei voi hankkia rahalla, ainakaan jos sitä rahaa ei alkujaankaan ole. Sen luominen vaatii pitkäaikaista ja -jänteistä työtä seuraorganisaatiolta. Tällä hetkellä ongelma on pitkäjänteisyydessä. Tuntuu, että ne hyvin toimineet mainostemput viime kausilta (esim. ostoskeskuspromot, kouluvisiitit ja näistä raportointi nettisivuille) on jätetty tekemättä, ja oletettu ihmisten tulevan paikalle ilman minkäänlaista muistutusta siitä, että Espoosta löytyy jääkiekkoseura. Tällaista perustyötä pitää tehdä koko ajan ja jatkuvasti, jotta väki löytää nyt ja tulevaisuudessa hallille. Tuntuu, ettei toimistolla ymmärretä markkinoinnin kokonaisuuden päälle. Kenties koko toiminnalta puuttuu suunta, onkohan edes olemassa mitään strategiaa siitä, millä kaikilla kanavilla katsojat pyritään tavoittamaan. Näkemykseni mukaan tässä ei ole mitään merkitystä sillä, brändätäänkö seura espoolaiseksi, spartalaiseksi, omiksi pojiksi vai miksi, kunhan nyt jotain yhtenäistä viestiä annetaan ulospäin, ja nimenomaan annetaan viestiä ulospäin.

Kakkoskohdassa, ottelutapahtumassa perustapahtumat on kunnossa. Meillä on hyvä halli, helpohkot (ja tulevaisuudessa vielä paremmat) liikenneyhteydet hallille ja kaikki mahdollisuudet hyvän ottelutapahtuman luomiseen. Aiemmissa viesteissä on ansiokkaasti, kuten markkinoinninkin tapauksessa, pureuduttu epäkohtiin. Toimivat ravintolapalvelut, miellyttävät musiikit, inhimilliset vessajonot, kiinnostavat junnurankkarikisat sun muut tekijät ovat varmasti toteutettavissa. Ydintuote, eli itse pelin taso ja kiinnostavuus on varmasti sellaisella tasolla, että ihmiset eivät sen takia jätä palaamatta seuraavaan otteluun. Tunnelma on toisinaan matseissa ollut aika valju, mutta se ei ole pelkästään Bluesin ongelma ja korjaantunee tulevaisuudessa kolmoskohdan korjaamisella, eli kannattajien arvostamisella.

Kolmantena nostin esiin fanien, eli palvelun suurkuluttajien arvostamisen. Joukkueen kannattajat tuovat valtavasti lisäarvoa ottelutapahtumaan, ja luovat käytännössä omalla esimerkillään sen tunnelman, mitä tavan katsoja sinne ylähyllylle, firma-aitioon tai ravintolan puolelle tulee matsilta etsimään. Tämä melko ilmiselvä lähtökohta on ikävästi jäänyt takaa-alalle Bluesin toiminnassa. Kun faneista pitää hyvää huolta ja pitää heidät tyytyväisinä, ovat positiiviset kerrannaisvaikutukset muuhun toimintaan suuret. Tyytyväinen kannattaja (Bluesin kokoisessa seurassa) saa käydä avointa vuoropuhelua ainakin jollain tasolla seuran kanssa, tuntee olevansa tervetullut katsomoon ja nauttii joukkueen kunnioitusta.

Valaisen mielelläni näkemyksiäni kanssakirjoittajille tai vaikka Bluesin toimistoväelle pyynnöstä. Tämä ketju voi olla parasta, mitä Bluesille on tapahtunut pitkään aikaan. Hyvätasoista keskustelua on nähty tähän saakka ja on ollut ilo lukea muiden mielipiteitä tästä meille tärkeästä asiasta!
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ai ei ole? Kovaa puhetta naapurista. Mistä helvetistä sinä sen tiedät? Onko sinulla pääsy esim. Blues Fan Clubin jäsenrekisteriin, josta näet missä jäsenet asuvat? Ja samalla arvaat, että ovat syntyneet jossain muualla kuin espoossa? Minä olen syntynyt Espoossa ja olen helvetin ylpeä siitä.

Schollin pointti taisi olla siinä, että "espoolaisuus" on vähän eri juttu kun vaikkapa porilaisuus. Esimerkiksi jos matkaat jossain päin Suomea ja paikallinen kysyy sinulta, että mistäpäin Suomea olet? Kun vastaat, että olen espoolainen niin se ei herätä oikeastaan mitään mielikuvia kysyjässä. Toisin on asian laita jos vastaat, että olet porilainen jolloin kysyjällä on jos jonkinmoisia mielikuvia porista ja porilaisista henkilöistä..? Olen itsekkin ylpeä asuinpaikastani vaikka ns. paikkakunnan identiteettiä Espoolla ei ole. Tähänkin voi tulla pientä muutosta kunhan saadaan aluksi vaikkapa kunnon keskusta jonnekkin päin Espoota.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Schollin pointti taisi olla siinä, että "espoolaisuus" on vähän eri juttu kun vaikkapa porilaisuus. Esimerkiksi jos matkaat jossain päin Suomea ja paikallinen kysyy sinulta, että mistäpäin Suomea olet? Kun vastaat, että olen espoolainen niin se ei herätä oikeastaan mitään mielikuvia kysyjässä.

Minun tietääkseni espoolaisuus herättää paljonkin tunteita ulkopaikkakuntalaisten keskuudessa. Se, miten tämä tunteet liittyvät Bluesiin, ja sen identiteettiin, on aivan toinen asia.
 

VonRetee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tässä on kolmiosainen toimintasuunnitelma katsojien saamiseksi otteluihin (= rahan saamiseksi kassaan):
1) Saa ihmiset paikalle kerran
2) Järjestä niin mielenkiintoinen ottelukokemus, että ihmiset palaavat
3) Pidä huolta vakiokatsojista

ja koko muu teksti.

Tuossahan tuo on loistavasti tiivistettynä. Espoolaisessa kiekossa mättää tällä hetkellä kaikki muu paitsi pelillinen puoli. Pitäisikö tässä meidän kannattajien ryhtyä jonkinlaisiin toiminpiteisiin kun toimiston osalta ei näytä mitään tapahtuvan. Jokaisella meistä on varmasti yhteinen halu auttaa Bluesin organisaatiota valoisampaan tulevaisuuteen..
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ai ei ole? Kovaa puhetta naapurista. Mistä helvetistä sinä sen tiedät? Onko sinulla pääsy esim. Blues Fan Clubin jäsenrekisteriin, josta näet missä jäsenet asuvat? Ja samalla arvaat, että ovat syntyneet jossain muualla kuin espoossa? Minä olen syntynyt Espoossa ja olen helvetin ylpeä siitä.

Mä luulen, että edustat tässä aika marginaalista vähemmistöä. Näitä espoolaisuudestaan ylpeitä espoolaisia on varmasti Blues-fanien keskuudessa suhteellisesti varsin paljonkin, mutta nimenomaan se porukka, joka hallilla ei käy, on sitä joille espoolaisuus ei merkitse yhtään mitään - positiivista ainakaan. Esim. itselleni Espoo on huonosti toimiva, hajanainen epäkaupunki, joka ei merkitsisi mitään ilman Bluesia ja Honkaa.

Konkretisoidaanpa hiukan: ulkomaalainen kollega tulee vierailulle Suomeen. Hän haluaa tutustua kaupunkiin. Mitä kehotat hänen käyvän katsomassa? Mistä olet Espoossa ylpeä?
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Joku lukee vielä Schollin viestejä?

Ainakin suurin osa omista tuntemistani Blues-faneista on syntynyt Espoossa ja "ylpeitä" kotikunnastaan (Huomaa kaupunkisanan jättäminenpois ettei kukaan Porin taajamassa asuva tule aukomaan päätään).
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Rakentaisivat edes sitten itseironisesti jonkinlaista brändiä juurettomuudesta, keskustattomuudesta, hajuttomuudesta, mauttomuudesta, perinteettömyydestä, rahan tuhlauksesta ja kartanovolvoista.
Nämähän kuitenkin ovat niitä asioita, joita muiden jengien kannattajille tulee Bluesista mieleen.

Mietinpä vain, että onkohan sukelteva toimitusjohtaja lukenut Pihalta päätyyn .kirjasta kuin sen aukeaman, missä näkyy omat tatuointinsa?
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Konkretisoidaanpa hiukan: ulkomaalainen kollega tulee vierailulle Suomeen. Hän haluaa tutustua kaupunkiin. Mitä kehotat hänen käyvän katsomassa? Mistä olet Espoossa ylpeä?

Tämähän ei kuulu ketjuun ollenkaan, mutta vastataan kuitenkin. Muutamia nähtävyyksiä Espoossa: Sellon kauppakeskus, Westendin luksusasunnot, Otaniemen kampusalue, Akseli Gallen-Kallelan museo, Nuuksion kansallispuisto, Tapiola kokonaisuudessaan (puutarhakaupunki) ja vaikkapa Villa Elfvik. Tietenkin riippuen kollegan intresseistä osan voisi jättää välistä ja valita tilalle jotain muuta. Ja totta helvetissä veisin katsomaan Bluesin peliä, jos lätkä kiinnostaa vähänkään. En ole välttämättä ylpeä nykytouhusta, mutta en myöskään häpeä olevani Blues-fani tai että olen syntynyt ja kasvanut Espoossa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutamia nähtävyyksiä Espoossa: Sellon kauppakeskus, Westendin luksusasunnot, Otaniemen kampusalue, Akseli Gallen-Kallelan museo, Nuuksion kansallispuisto, Tapiola kokonaisuudessaan (puutarhakaupunki)
Muuten hyvä lista, mutta Sello? Suurin mielenkiinto Sellossa lienee se, tuleeko siellä käydessä ammutuksi vai puukotetuksi.

Mitä espoolaisuuteen tulee, kyllähän se tunne elää ja voimistuu. Onko se hyvä vai huono asia, on kokonaan toinen juttu. Kiekkokulttuurin rakentaminen vie aikaa, mutta Bluesilla on vahvan juniorituotannon myötä siihen hyvät edellytykset.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Muuten hyvä lista, mutta Sello? Suurin mielenkiinto Sellossa lienee se, tuleeko siellä käydessä ammutuksi vai puukotetuksi.

Arvasin, että joku nappaa tästä kiinni. Mutta onhan Sello yksi Suomen suurimmista kauppakeskuksista, ja laajenee koko ajan. Tämän takia pääsi listalle.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, toi kyssäri oli ihan aidolla mielenkiinnolla heitetty, sillä itse en ole sitten teinivuosien tuntenut mitään erityistä "espoolaisuutta" kyllä ollenkaan. Nuorempanakin sen tunteen toi lähinnä Kiekko-Espoo, joka todella oli jotain uniikkia, paikkakunnan omaa. Blues ei siihen ole pystynyt, juuret menetettiin silloin 13 vuotta sitten. En tosin epäile, etteikö Espoo joillekin voi ihan oikeasti tarkoittaa jotain hienoakin. Mulle se näyttäytyy peltoina, epäkaupunkimaisena haja-asutuksena (onko Espoossa missään aitpja kivijalkakauppoja?) ja kaikkien hirvityksien äiteinä, kauppakeskuksina. Nää siellä toivosukarien papereilla, kiitos... Luulen tämän mielikuvan olevan aika hallitseva Espoossa asuvien keskuudessa. Voi tietty olla, että olen väärässä, mutta omat havainnot kyllä puoltavat vahvasti välinpitämättömyyttä omaa kotikuntaa kohtaan.

Mun mielestä on vain siis hyvä todeta tosiasiat ja lähteä rakentamaan siitä. Olenkin yllättäen schollin kanssa samaa mieltä siitä, että Bluesin paljon puhuttua "tarinaa" ei voi rakentaa espoolaisuuden varaan, sillä sitä ei koeta a) relevantiksi tai b) uskottavaksi potentiaalisessa kohderyhmässä. Jos koettaisiin, olisi halli pullistellut viime vuosina omien poikien viedessä joukkueen runkosarjan kärkikahinoihin peräkkäisinä vuosina.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
No puhutaan sitten Espoosta. Ei Espoota tarvitsekaan esitellä ulkomaalaisille ja muun paikkakuntalaiset saavat aivan vapaasti heittää Espoo-kliseitään. Ei AIK:nkaan kannattajan tarvitse esitellä ulkomaalaiselle Solnaa vaan hän voi aivan vapaasti esitellä Tukholman tunnetuimpia nähtävyyksiä. Kunhan Espoossa on riittävästi väkeä jotka tykkäävät kaupungistaan ja hiton moni tänne sitäpaitsi tuntuu haluavan.

En minäkään ole syntyperäinen espoolainen, mutta asunut täällä suurimman osan elämästäni ja pidän itseäni espoolaisena. Oma "kasvuni" Blues-kannattajaksi ei sekään tapahtunut heti Espooseen muutettuani vaan kesti suunnilleen kymmenen vuotta. Olen asunut Matinkylässä, Tapiolassa, sekä Espoon keskuksen alueella Tuomarilassa ja Sunassa. Kaikki hienoja alueita joilla on omat ominaispiirteensä.

Eikä Espoossa tarvitse olla keskustaa (eikä varsinkaan Keskustaa). Espoon identiteetti rakentuu nimenomaan lähiöistä - Suvelasta, Matinkylästä, Kivenlahdesta, Olarista, Leppävaarasta jne.

Miten tämä liittyy Bluesiin? Väittäisin että paljonkin. En varmasti olisi päätynyt Bluesin kannattajaksi jos aikoinaan en olisi saapunut Espooseen. Jos katsotaan isojen kaupunkiseutujen joukkueita ja kysytään miksi Lontoon duunarilähiöissä kannatetaan West Hamia eikä suuria Arsenalia tai Chelseaa, miksi Berliinin itäisissä osissa kannatetaan Köpenickissä 2.Bundesliigaassa sinnittelevää Unionia eikä suurella ja mahtavalla olympiastadionilla 1.Bundesliigaa pelaavaa Herthaa, miksi Tukholman esikaupungissa Solnassa kannatetaan AIK:ta eikä Tukholman Djurgårdenia? Kaikkia noita reuna-alueiden joukkueita yhdistää tietynlainen omaan alueeseen liittyvä (nurkka) patrioottisuus.

Ei Bluesia ole ilman Espoota. Blues-identiteetti elää nimenomaan Espoon kaupunginosissa, toisissa vahvemmin kuin toisissa. Selvimmin espoolaisuus ja espoolainen kiekkoidentiteetti näkyy länsiväylän eteläpuolisissa kaupunginosissa, johtuen paljolti Espoonlahden ja Matinkylän halleista sekä siitä, että ne ovat espoolaisittain jo aika kypsään ikään varttuneita kaupunginosia, häilyvämpää se sen sijaan on junaradan varren uudemmilla alueilla. Mutta; ei tarvitse olla vahvaa "espoolaisuutta" kiinnittyäkseen Bluesiin, "Matinkyläläisyys" riittää siihen vallan hyvin.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Ei Bluesia ole ilman Espoota. Blues-identiteetti elää nimenomaan Espoon kaupunginosissa, toisissa vahvemmin kuin toisissa. Selvimmin espoolaisuus ja espoolainen kiekkoidentiteetti näkyy länsiväylän eteläpuolisissa kaupunginosissa, johtuen paljolti Espoonlahden ja Matinkylän halleista sekä siitä, että ne ovat espoolaisittain jo aika kypsään ikään varttuneita kaupunginosia, häilyvämpää se sen sijaan on junaradan varren uudemmilla alueilla. Mutta; ei tarvitse olla vahvaa "espoolaisuutta" kiinnittyäkseen Bluesiin, "Matinkyläläisyys" riittää siihen vallan hyvin.
Nyt päästiin lähelle espoolaisen kiekkoilun ydintä. Sieltä kasvattajaseurojen kautta se espoolainen kiekkoidentiteetti tulee. Siihen on myös Bluesin ja kasvattajaseurojen puolesta panostettu viime vuosina, joten pikkuhiljaa se "blueslaisuus" leviää noiden paikallisten jäähallien ympäristössä. Äärimmäisen tärkeä tapaus oli tuon Leppävaaran hallin valmistuminen. Bluesin väreissä sielläkin pelataan ja tulevia Blues-tähtiä nkee ihan ilmaiseksi.

Bluesin tehtävä on sitten venyttää tuo paikallinen kiekkokulttuuri mielenkiinnoksi Bluesia kohtaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ei Bluesia ole ilman Espoota. Blues-identiteetti elää nimenomaan Espoon kaupunginosissa, toisissa vahvemmin kuin toisissa. Selvimmin espoolaisuus ja espoolainen kiekkoidentiteetti näkyy länsiväylän eteläpuolisissa kaupunginosissa, johtuen paljolti Espoonlahden ja Matinkylän halleista sekä siitä, että ne ovat espoolaisittain jo aika kypsään ikään varttuneita kaupunginosia, häilyvämpää se sen sijaan on junaradan varren uudemmilla alueilla. Mutta; ei tarvitse olla vahvaa "espoolaisuutta" kiinnittyäkseen Bluesiin, "Matinkyläläisyys" riittää siihen vallan hyvin.

Hyvin sanottu! Kyllä mä tunnistan soukkalaisuuden, kivenlahtilaisuuden ja matinkyläläisyyden, jostain olarilaisuudesta puhumattakaan - ainakin sellaisina kuin ne aiemmin olivat - ja juuri nämä ovat niitä kulmia, joita Blues voisi tuoda enemmän esiin. Näihin ihmisillä liittyy tunteita, ne ovat sitä aitoa kotiseutua.

Se parin viime kauden matsien alkuintro, jossa Kähkönen, Sallinen ja Lajunen kertovat niitä omia junnukokemuksiaan, siinä oli jotain aitoa. Sitä samaa fiilistä, oikeaa "Espoonlahden tekojäällä vedettiin iltayhteentoista asti, yhdeksänvuotiaana!"-fiilistä pitäisi saada tohon markkinointiin mukaan. Ei mitään "koko Espoon omat pojat"-bullshittiä, joka kosketa suurinta osaa ihmisistä millään tavalla.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Sitä samaa fiilistä, oikeaa "Espoonlahden tekojäällä vedettiin iltayhteentoista asti, yhdeksänvuotiaana!"-fiilistä pitäisi saada tohon markkinointiin mukaan. Ei mitään "koko Espoon omat pojat"-bullshittiä, joka kosketa suurinta osaa ihmisistä millään tavalla.

Tuota "Espoolaisuutta" joudutaan Bluesin suhteen jokatapauksessa miettimään uudelleen mikäli nykyisen kuntaministerin kuntarakennesuunnitelmat toteutuvat. Se saattaa nimittäin tarkoittaa Espoon katoamista kartalta nykymuodossa. Jos ei liittymistä Helsinkiin niin mahdollisesti yhdistymistä Kirkkonummen kanssa, joka sekin merkitsisi melkoista muutosta nykyiseen.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Tuota "Espoolaisuutta" joudutaan Bluesin suhteen jokatapauksessa miettimään uudelleen mikäli nykyisen kuntaministerin kuntarakennesuunnitelmat toteutuvat. Se saattaa nimittäin tarkoittaa Espoon katoamista kartalta nykymuodossa. Jos ei liittymistä Helsinkiin niin mahdollisesti yhdistymistä Kirkkonummen kanssa, joka sekin merkitsisi melkoista muutosta nykyiseen.

Samaa juttuahan on pyöritelty jo pidemmän aikaa, enkä usko sen toteutumiseen pätkääkään. Moni unohtaa, että Espoolla on pitkät perinteet, eikä moni ole valmis tosta noin vain pyyhkäisemään niitä pöntöstä alas.

Itse asuin elämäni pari ensimmäistä vuotta Tapiolassa, kunnes muutimme Leppävaaraan, joten itseltäni on jäänyt kokematta Matinkylän ja Soukan "kovat vuodet". Sittemmin olen asunut Matinkylässä, Tapiolassa ja Kivenlahdessa. Oma kiekkoinnostukseni lähti liikkeelle, mistä muustakaan kuin junnukiekosta. EKS oli Leppävaaran alueen jengi ja eksin pelipaidassa tuli pelattua monta vuotta. Siihen aikaa edustusjengi pelasi Matinkylän peltihallissa, jota kutsuttiin myös Matinkylä Square Gardeniksi. Junnukausarin sai silloin n. sadalla markalla, ja se oikeutti paikkaan seisomakatsomossa. Siitä se homma lähti liikkelle omalta osaltani ja näin sen pitäisi mennä edelleenkin. Junnutuotanto on edelleen maan kärkiluokkaa, sieltä se Espoolaisuus löytyy ja siellä tulevat pelaaja- ja fanisukupolvet kasvavat.
 

MrBluus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Se parin viime kauden matsien alkuintro, jossa Kähkönen, Sallinen ja Lajunen kertovat niitä omia junnukokemuksiaan, siinä oli jotain aitoa. Sitä samaa fiilistä, oikeaa "Espoonlahden tekojäällä vedettiin iltayhteentoista asti, yhdeksänvuotiaana!"-fiilistä pitäisi saada tohon markkinointiin mukaan. Ei mitään "koko Espoon omat pojat"-bullshittiä, joka kosketa suurinta osaa ihmisistä millään tavalla.

Tätä nimenomaan tarkoitin omassakin jutussani. Tässä luotiin oikeasti tarinaa siitä miten Blues on kasvanut sellaiseksi, kun se tänä päivänä on. Jotain mikä kiinnostaa ihmistä. Harmi vaan, ettei mitää vastaavaa enää ole aikoihin ollut. Tai no mitään ei ole ollut.

Jos rahaa ei ole käytössä paljon, niin on silti useampia eri kanavia mainostaa ilmaseksi tai todella pienellä rahalla, Facebookin ollessa näistä tottakai tunnetuin. Oma Youtube kanava olisi myös erittäin kova homma, josta linkittää sitten Facebookiin videoita, mainoksia, ihan mitä vaan. Kunhan on jotain liikehdintään edes joukkueen ympärillä.

Olisi myös erittäin halpaa buffata joukkuetta Länsiväylässä, tehdä joku juttusarja pelaajista ja heidän tarinoista ja siitä miten ovat päätyneet Espooseen. Länsiväylää hyvinkin voisi moinen kiinnostaa.
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
No puhutaan sitten Espoosta. Ei Espoota tarvitsekaan esitellä ulkomaalaisille ja muun paikkakuntalaiset saavat aivan vapaasti heittää Espoo-kliseitään. Ei AIK:nkaan kannattajan tarvitse esitellä ulkomaalaiselle Solnaa vaan hän voi aivan vapaasti esitellä Tukholman tunnetuimpia nähtävyyksiä. Kunhan Espoossa on riittävästi väkeä jotka tykkäävät kaupungistaan ja hiton moni tänne sitäpaitsi tuntuu haluavan.

En minäkään ole syntyperäinen espoolainen, mutta asunut täällä suurimman osan elämästäni ja pidän itseäni espoolaisena. Oma "kasvuni" Blues-kannattajaksi ei sekään tapahtunut heti Espooseen muutettuani vaan kesti suunnilleen kymmenen vuotta. Olen asunut Matinkylässä, Tapiolassa, sekä Espoon keskuksen alueella Tuomarilassa ja Sunassa. Kaikki hienoja alueita joilla on omat ominaispiirteensä.

Eikä Espoossa tarvitse olla keskustaa (eikä varsinkaan Keskustaa). Espoon identiteetti rakentuu nimenomaan lähiöistä - Suvelasta, Matinkylästä, Kivenlahdesta, Olarista, Leppävaarasta jne.
Oikein mielenkiintoista keskustelua espoolaisuudesta. Pavlovin Koira tiivisti asian erittäin hyvin. Keskustelussa näkyy aika hyvin se jako mikä nuorissa täällä syntyneissä aikuisissa on havaittavissa. Ikäiseni (70-luvun loppupuolella tai 80-luvun alussa syntyneet) Espoossa syntyneet ovat useimmiten joko jääneet Espooseen ja arvostavat espoolaisuutta tai siirtyneet Helsinkiin ja suhtautuvat Espooseen Juhaht:n tavoin. Jälkimmäiseen monesti liittyy vahva tunne siitä, että Helsingissä on suurempaa ja parempaa. Tätä Helsingin erinomaisuuttahan "stadilaiset" ja Hesari myös korostavat erittäin paljon.

Hieman vajaat kolme vuotta ulkomailla asuessa huomaa toisaalta erittäin hyvin sen kuinka vähän Helsingissä on mitään. Itselleni Helsingin erinomaisuus ei ole koskaan suuremmin auennut. Itse asiassa en ole koskaan nähnyt juurikaan tarvetta tai halua muuttaa sinne. Lisäksi keskustan ulkopuolella ei ole mitään mitä ei Espoossakin olisi. Toisaalta en halua keskustaan tai Töölöön asumaan, joten Espoo on erinomaisen hyvä vaihtoehto. Espoosta pääsen tarpeen vaatiessa aivan tarpeeksi helposti keskustaan, jos joskus tarvetta tulee.

Mitä tulee Bluesin espoolaisuuteen, on siinä suhteessa joukkue erinomaisessa tilassa. Tämän ketjun alustuksessa Nikkari toi hienosti esille kuinka upeassa tilassa organisaatio on urheilullisesti. Toimiston puolella ongelmia sitten löytyykin valitettavan paljon.

On kuitenkin hyvä muistaa, että organisaatio (jopa varmasti myös paljon parhattu Salonoja) on tehnyt mahtavaa työtä urheilullisen puolen kuntoon laittamisessa. Ehkä meidän kannattajien olisi syytä keskittyä hieman enemmän nauttimaan siitä, että Blues on urheilullisesti Suomen paras jääkiekko-organisaatio. Siihen ei liene kenelläkään mitään vastaanväittämistä. Kaikessa hiljaisuudessa näin on päässyt käymään ja se on mielestäni jätetty niin täällä keskusteluissa kuin myös mediassa aivan liian pienelle huomiolle.

Mainonnan ja muun "oheistoiminnan" muuttaminen on huomattavasti helpompaa kuin tämä huikea työ mitä koko espoolainen jääkiekkoperhe on tehnyt urheilullisen menestyksen eteen. En halua vähätellä markkinoinnin ja fanien huomioinnin merkitystä. Olen sitä mieltä, että urheilullinen menestys on parasta markkinointia Bluesille. Toki markkinoinnin nykytila Bluesissa ei ole millään perusteltavissa. Toisaalta myös vertailu IFK:n tai Jokerien kanssa on aika epärealistista, siinä määrin suuremmat resurssit molemmilla on laittaa markkinointiin.

Olisiko tässä vaiheessa kaikki negatiivinen Bluesin toimiston touhuista jo sanottu ja aika keskittyä myös niihin hyviin puoliin? Joku voisi avata ketjun siitä miten ja miksi Blues on kehittynyt Suomen parhaaksi kiekko-organisaatioksi ja miten tämä titteli voidaan säilyttää? Tämä on jotain mistä meidän tulisi olla ylpeitä!

Negatiivisten asioiden osalta edelleen peräänkuuluttaisin Fan Clubin ja Jatkoajan Blues-toimituksen vastuuta. Eikö jompi kumpi näistä voisi oikeasti ottaa lusikkaa kauniiseen käteen ja varata haastattelua Salonojan kanssa, jossa oikeasti haastattelija uskaltaa asiallisesti ottaa esille kipeitäkin asioita ja vaatia niihin myös jollain tasolla järkeviä vastauksia. Jo tämä ketju osoittaa, että Jatkoajan Blues-kirjoittajilta löytyy paljon hyviä kysymyksiä, joita perustoimittajat eivät varmasti uskaltaisi/ymmärtäisi kysyä.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Negatiivisten asioiden osalta edelleen peräänkuuluttaisin Fan Clubin ja Jatkoajan Blues-toimituksen vastuuta. Eikö jompi kumpi näistä voisi oikeasti ottaa lusikkaa kauniiseen käteen ja varata haastattelua Salonojan kanssa, jossa oikeasti haastattelija uskaltaa asiallisesti ottaa esille kipeitäkin asioita ja vaatia niihin myös jollain tasolla järkeviä vastauksia. Jo tämä ketju osoittaa, että Jatkoajan Blues-kirjoittajilta löytyy paljon hyviä kysymyksiä, joita perustoimittajat eivät varmasti uskaltaisi/ymmärtäisi kysyä.
Muuhun en ota kantaa mutta tuntuu että Jatkoajan verkkolehti on nykyään niin "salonkikelpoinen" ettei mitään negatiivista (ainakaan Bluesin osalta) esitetä kuin silloin tällöin kolumnin muodossa. Samanlaista haastattelua olen tainnut peräänkuuluttaa jo useamman vuoden.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Eriasteisia kriisejä on ollut muuallakin (pääasiassa ne ovat kuitenkin liittyneet joukkueiden peliesityksiin eivätkä niinkään siihen ettei kaukalon ulkopuolella tapahdu mitään). Tampereen Ilveksellä oli toissakaudella melkoinen kriisi jossa fanit ottivat lujasti kantaa homman toimimattomuuteen. Erona Bluesiin oli kuitenkin se, että fanien ja seurajohdon välillä oli vuorovaikutusta. Youtubessa pyöri tallenteita siitä kuinka silloinen tj.Honkalehto kommentoi kannattajien kritiikkiä ottelun yhteydessä Hakametsässä. Hänen sanomisiaan arvosteltiin mutta yhtäkaikki: hän oli vaivautunut menemään fanien keskuuteen ja kuunteli.

Fanit ovat sitten ottaneet kantaa tällä tavalla (linkki Vartti-lehteen). Minusta on hienoa että jotkut jaksavat yrittää. Toivottavasti toimistolla otetaan tuo merkkinä siitä että nuoret kannattajat pitävät seuraa tärkeänä ja ovat huolissaan sen tilasta. Vai onko tuon tempauksen seurauksena vain se, että seuraavassa kotimatsissa järjestyksenvalvojia ohjeistetaan kitkemään fanittamista entistäkin kovemmalla kädellä?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös