Miesten vai nuorten MM-kisat?

  • 32 712
  • 143

Kumpi kiinnostaa enemmän?

  • Miesten MM-turnaus

    Ääniä: 224 49,1%
  • Alle 20-vuotiaiden MM-turnaus

    Ääniä: 232 50,9%

  • Äänestäjiä
    456

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nostellaanpa taas ketjua. Minun on pakko mainita, että U20-kisat ovat hyvä tapahtuma, jossa nähdään niitä tulevia tähtiä. Mutta jotenkin minun mielestäni aikuisten MM-kisat ovat paljon tasokkaampi ja kiehtovampi tapahtuma, koska kyseessä ovat juuri ne kisat, jotka ovat nostaneet oikeastaan koko Euroopan jääkiekkoilun maailman huipulle.

Minusta tuntuu melkoisen käsittämättömältä sanoa junnukisoja paremmiksi kuin miesten MM-kisoja. Missään muussa lajissa ei nosteta junioriturnausta niin korkealle jalustalle kuin jääkiekossa ja tämäkin vain Kanadan takia. Minkä takia kanadalaisten hypettämät kisat ovat niin iso asia, kun taas esim. Suomen hehkuttamat miesten kisat ovatkin höntsäämistä?

Jos Suomi ottaa U20-kisoissa takkiin, harmittaa se, mutta Suomen tappio miesten kisoissa pilaa koko päiväni. Tämä siis minun kohdallani.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Nostellaanpa taas ketjua. Minun on pakko mainita, että U20-kisat ovat hyvä tapahtuma, jossa nähdään niitä tulevia tähtiä. Mutta jotenkin minun mielestäni aikuisten MM-kisat ovat paljon tasokkaampi ja kiehtovampi tapahtuma, koska kyseessä ovat juuri ne kisat, jotka ovat nostaneet oikeastaan koko Euroopan jääkiekkoilun maailman huipulle.

Minusta tuntuu melkoisen käsittämättömältä sanoa junnukisoja paremmiksi kuin miesten MM-kisoja. Missään muussa lajissa ei nosteta junioriturnausta niin korkealle jalustalle kuin jääkiekossa ja tämäkin vain Kanadan takia. Minkä takia kanadalaisten hypettämät kisat ovat niin iso asia, kun taas esim. Suomen hehkuttamat miesten kisat ovatkin höntsäämistä?

Jos Suomi ottaa U20-kisoissa takkiin, harmittaa se, mutta Suomen tappio miesten kisoissa pilaa koko päiväni. Tämä siis minun kohdallani.

Mielipiteitä on monia. Itsellenit U20-kisat ovat monta kertaa kiinnostavempi tapahtuma kuin miesten MM. Ensimmäinen syy, että näissä kisoissa on ikäluokan lähes kaikki parhaat pelaajat mukana (viime vuosina tosin, kun entistä nuoremmat pelaajat ovat ammattilaistuneet ja murtautuneet suoraan NHL-rostereihin niin joitakin huippuja ei kisoissa nähdä).

Toinen syy on se, että pelitapahtumat on huomattavasti enemmän viihdyttävempiä kuin miesten MM-kisoissa. Taklauksiakin nähdään varmaan viisi kertaa enemmän kuin miesten kisoissa. Pohjois-Amerikassa pelaavat pelaavat vielä osaavat ottaa niitä taklauksia vastaan, toisin kuin nämä EHT-Jormakat, jotka ihailevat syöttöjään viisi viikkoa.

Kolmas syy on se, että yleensä kisat on pelattu Pohjois-Amerikan pienessä kaukalossa. Valitettavasti tämä trendi on hiukan muuttumassa. Lentokentällä pelaaminen on yksi eurooppalaisen jääkiekon suurimmasta virheistä ja tämä nykyinen sekasikiö kaukalo on vielä monta kertaa huonompi kuin se entinen lentokenttä. Viime vuonna se nähtiin karmealla tavalla, kun sekä olympialaiset, että U20-kisat olivat pelillisesti todella heikkoja verrattuna edellisiin pienessä kaukalossa käytyihin kisoihin. Osalle tämän palstan kirjoittajista ymmärystä löytyy lentokentälle vain sen takia, että Suomen mahdollisuudet kasvavat sen johdosta huomattavasti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Toinen syy on se, että pelitapahtumat on huomattavasti viihdyttävemmät kuin miesten MM-kisoissa. Taklauksiakin nähdään varmaan viisi kertaa enemmän kuin miesten kisoissa.
...

..ja karmeita merkkausvirheitä ja aivopieruja, joka sitä viihdyttävyyttä sitten nostavatkin.

Minulle ei kyllä oikein ole ollut ikinä tarvetta vertailla näitä kahta erilaista kisatapahtumaa, kummatkin ovat hienoja, varsin erilaisia ja kiinnostavia. Hivenen eri tavoin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mielipiteitä on monia. Itsellenit U20-kisat ovat monta kertaa kiinnostavempi tapahtuma kuin miesten MM. Ensimmäinen syy, että näissä kisoissa on ikäluokan lähes kaikki parhaat pelaajat mukana (viime vuosina tosin, kun entistä nuoremmat pelaajat ovat ammattilaistuneet ja murtautuneet suoraan NHL-rostereihin niin joitakin huippuja ei kisoissa nähdä).

Toinen syy on se, että pelitapahtumat on huomattavasti enemmän viihdyttävempiä kuin miesten MM-kisoissa. Taklauksiakin nähdään varmaan viisi kertaa enemmän kuin miesten kisoissa. Pohjois-Amerikassa pelaavat pelaavat vielä osaavat ottaa niitä taklauksia vastaan, toisin kuin nämä EHT-Jormakat, jotka ihailevat syöttöjään viisi viikkoa.

Kolmas syy on se, että yleensä kisat on pelattu Pohjois-Amerikan pienessä kaukalossa. Valitettavasti tämä trendi on hiukan muuttumassa. Lentokentällä pelaaminen on yksi eurooppalaisen jääkiekon suurimmasta virheistä ja tämä nykyinen sekasikiö kaukalo on vielä monta kertaa huonompi kuin se entinen lentokenttä. Viime vuonna se nähtiin karmealla tavalla, kun sekä olympialaiset, että U20-kisat olivat pelillisesti todella heikkoja verrattuna edellisiin pienessä kaukalossa käytyihin kisoihin. Osalle tämän palstan kirjoittajista ymmärystä löytyy lentokentälle vain sen takia, että Suomen mahdollisuudet kasvavat sen johdosta huomattavasti.

Arvostan perustelujasi, mutta pakkohan se omaakin vastausta sopertaa. Onhan U20-kisoissa ne ikäluokkansa parhaimmat(toki, kuten sanoitkin, puuttuvat sieltä ne kaikista kovimmat), mutta jotenkin minun mielestäni on mielekkäämpää katsella äijien MM-kisoja, joissa on lähes joka vuosi joku pelaaja, kuka voidaan laskea maailman TOP-10 -kategoriaan.

Siihen on melkoisen yksinkertainen syy, miksi U20-pelit ovat "viihdyttävämpiä". Peli on pahimmillaan melkoista höntyilyä, kun nuoret jullit osin nuoruuden innolla, osin näyttöhalun takia hiukan ylipelaavat. Miesten MM-kisoissa on myös loistavaa peliä, kuten oli Minskissä, jossa oli paljon hyviä pelejä, kuten Suomi-Kanada ja Ruotsi-V-Venäjä.

Itse en ole ikinä pahemmin ymmärtänyt tuota kaukalosta marmattamista. Minulle on sinänsä se ja sama, millaisessa kaukalossa arvokisat kulloinkin pelataan. Lentokentällä on pelattu hyviä olympiamatseja; Torino nyt taisi olla ihan viihdyttävä turnaus kaikin puolin. Sotshissa peli tietty oli paljon erilaisempaa, mutta ei mitenkään kammottavaa. Eurokaukaloissa tuo taktinen puoli korostuu huom.enemmän kuin P-Amerikan kaukaloissa. Pahimmillaan tuo peli pienessä kaukalossa on ihan hirveän näköistä, kun kiekkoa vain heitetään päätyyn ja yritetään voittaa kulmavääntöjä. Parhaimmillaan peli on pikkuaskissa hyvinkin intensiivistä ja vauhdikasta.

Ja ehkäpä se merkittävin syy sille, miksi arvostan MM-kisat U20-mittelöiden edelle on se, että minä en vaan kertakaikkiaan kykene rankkaamaan junnuturnausten miesten kovatasoisen arvokisalätkän edelle.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Vastasin ylimmäiseen vaihtoehtoon, mutta kyllähän varsinkin tätä ensi viikolla alkavaa U20-turnausta on odottanut vesi kielellä jo monta kuukautta. Miesten MM on kuitenkin silti edelleen itselleni se kiekkovuoden ykkösjuttu(ellei ole olympialaisia tai World Cuppia).
 
Suosikkijoukkue
Parempi joukkue ja faktoihin perustavat ihmiset
Vastasin miesten MM-kisat, koska olen saanut niistä paljon upeita ja katkeria muistoja/kokemuksia. Mielestäni kuitenkin tunteen pitäisi olla ratkaisevin tekijä ja nuorten MM-kisoista en ole hlö.kohtaisesti saanut läheskään samanlaisia tunteita (pl. viime kisat) kuin miesten MM-kisoista.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Mä en tiedä edes mitä kysytään eikä se nyt ole oleellistakaan. Varmaankaan. Jokatapauksessa nuorten mm-kisat on viihdearvoltaan paremmat kuin aikuisten mm-kisat, Nuortren mm-kisoissa vauhti ja sitäkautta kieltämättä virheidenkin määrä on suurempi uin aikuisten kisoissa. MuttA tämä on melestäni vain positiivista. Pelin viihdearvo ja ennalta-arvaamattomuus on suurempi nuorten kisoissa kuin aikuisten kisoissa. Tavallaan peli on alkukantaisempaa nuorten kisoissa verrattuna aikuisten kisoihin. Kiitos ja hyvää Joulua!
 

Ralph

Jäsen
Mä en tiedä edes mitä kysytään eikä se nyt ole oleellistakaan.
Kysymys kuului, kumpi kiinnostaa enemmän.

Itse vastasin joskus kun tämä oli avattu, että aikuisten MM-kisat. Kaiketi olen edelleen samaa mieltä, vaikka kummastakaan en juuri syty.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nuorten kisat olen joskus ruksittanut ja samalla kannalla jatketaan. Nuorten kisoja olen odottanut jo kuukauden päivät, kun taas miesten MM-kisojen alkamisen muistan yleensä samana päivänä kun kiekko tippuu jäähän. U20-kisat on kiekkokauden ehdoton kohokohta yhdessä Liigan ja NHL:n pleijareiden kanssa, miesten kisat vain ihan mukavaa katsottavaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No nyt kun nuorten kisoja on taas saanut tovin katsella, niin onhan tämä viihdyttävää tosiaan, mutta helvetin kaukana tasollisesti miesten mm-kisoista. Koohottamista toki on nähty, tälläkin hetkellä kaston RUS-SWE-ottelua, ei totisesti vauhtia puutu.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hfboardsilla on ihan mielenkiintoinen ketju junnukisoja koskien. Aihe on korkeat lippujen hinnat, mutta mukana on muutenkin juttua kisojen kehittymisestä ja suosion kasvusta Kanadassa. Ilmeisesti kisat eivät kiinnostaneet "ketään" ennen kuin kisojen TV-oikeudet Kanadassa omistanut paikallinen urheilukanava TSN loi toimivalla markkinoinnilla(ja Kanadan käsittämättömän menestysputken avittamana) teinipoikien turnauksesta kansallisesti merkittävän tapahtuman. Nyt kisat ovat äärimmäisen arvokas brändi Kanadassa ja rahasampo TSN:lle.

Suomessa ei ihan samaa ole vielä tapahtunut - toisin kuin aikuisten kisojen kanssa - vaan lähes päinvastoin kisat ovat vähän tuollainen hokihipstereiden UG-juttu: "karjalalippisjuntit seuraa mömmömmejä, tiedostava laji-ihminen junnujen MM-kisoja". Mielenkiintoista nähdä, mitä liitto ja mediakumppani Maikkari tekevät ensi vuonna, kun kisat ovat Suomessa. Suuri mahdollisuus tuoda kisat kunnolla massan tietoisuuteen, tosin en osaa sanoa, kuinka lahjakas ikäluokka Suomella on vuorossa - mattimeikäläinen ei kiinnostu ilman menestystä ja kiinnostavia superjunnuja. Maikkarilla on kyky luoda sisällöstään ja ohjelmistaan valtakunnallisia ilmiöitä, lätkän junnukisoissa on potentiaalia sellaiseksi, kuten Kanadan esimerkki osoittaa. Tosin Suomessa ei ole pohjana samanlaista kulttuuria ja kiinnostusta junioriurheilua kohtaan kuin Kanadassa ja Yhdysvalloissa, joissa juniori- ja koulusarjat ovat suosittuja. Pelaajat eivät ole kansalle ennestään tuttuja nimiä.
 
Viimeksi muokattu:

Rocco

Jäsen
Nyt kun näitä matseja olen katsellut, niin ehdottomasti Nuorten MM-kisat menevät edelle. Vaikka pelaajisto on vähän tuntematonta, niin ottelut ovat olleet viihdearvoltaan aivan loistavia. Kapea kaukalo tekee tästä yhtälöstä todella paljon paremman, kun peli etenee vauhdilla päästä päähän, eikä mitään viivelähtöjä viiden miehen trappia vastaan kuten isossa kaukalossa. Toivoisin, että kotimaassakin Liiga muuttaisi kaukalot kapeiksi, niin saataisiin coast-to-coast -kiekkoa myös Suomeen, eikä pelkkää peruuttelua ja virheiden välttelyä.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ehdottomasti nuorten MM-kisat. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Männä keväänä ei kiinnostanut ollenkaan katsoa aikuisten kisoja. Sama oli toissa vuonna...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Minusta edellisissä MM-kisoissa oli paljonkin vauhtia. Muutenkin edelliskevään Minskin MM-kisat olivat kiinnostavimmat miesmuistiin. Ja kun otetaan huomioon se, että kyseessä oli olympiavuosi, se on paljon sanottu se. Joku tietysti voi olla minun kanssani eri mieltä.
 

zunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Team Finland
Nuorten MM-kisoista tulee katsottua vain Suomen pelit, mutta miesten MM-kisoista tulee katsottua kaikki pelit mitkä pystyy, kevään Skoda Cupia pidän aina kevään kohokohtana.

Viime öisen Suomi - Kanada (U20) pelin takia ekaa kertaa heräsin yöllä urheilun takia.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Nostellaanpa ketjua. Omissa silmissä nuorten MM-kisojen kiinnostavuus on aivan eri planeetalla miesten MM-kisoihin verrattuna. Etenkin Bratislavan maailmanmestaruuden jälkeen kiinnostus aikuisten MM-kisoja kohtaan on ollut kateissa ja pelejä tulee katseltua vain 2-5 ottelua vuotta kohti. Nuorten MM-kisat ovat sytyttäneet meikäläisen ja pelien viihdearvo on ollut loistavaa, joten valinta on helppo.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Nostellaanpa ketjua. Omissa silmissä nuorten MM-kisojen kiinnostavuus on aivan eri planeetalla miesten MM-kisoihin verrattuna.

Nyt on tilanne sellainen, että ei jäänyt peleistä katsomatta kuin muutamat päällekäiset. Miesten kisoissa olen käynyt jo monta vuotta joten niistä tulee katsottua yleensä lohkon pelit. Joskus katson sitten muita matseja paikallisissa pubeissa jne. Nämä olivat ensimmäiset nuorten kisat joissa olin kolme päivää, ja kuusi ottelua hallissa ja Kanadalaiset fanit tekivät pääni sisällä sellaisen vinkasauksen, että jatkossa valitsen vuotuisen kisasuunnan maan mukaan. Eli jos vaikkapa miehet pelaa Venäjällä ja junnut Tsekissä niin suuntaan Tsekkiin ja taas toisinpäin.
Nämä pelit olivat hienoja tapahtumia ja urheilullisempia. Miesten kiekko on kuitenkin tasollisesti selvästi parempaa.

Molemmat kiinnostavat, mutta jatkossa vuotuisen kisareissun suunnan ratkaisee siis isäntämaa.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Puhtaasti viihteenä parhaat junnupelit ovat todennäköisemmin viihdyttävämpiä kuin aikuisten vastaavat. Noissa vauhti on helvetin kova, taito erottuu selkeästi ja kun osa porukasta on enemmän tai vähemmän vielä amatööritasoa, momentum ja tulos vaihtuvat tiuhempaan ja todennäköisemmin. Toisaalta noihin tulee suhtauduttua enemmän ns. vakavana viihteenä kuin "oikeasti vakavana viihteenä". Totta helvetissä tuli tänäänkin maaleja tuuletettua kotisohvalla, Facebookia päivitettyä voiton jälkeen ja kieltämättä nyt on hyvä fiilis. Toisaalta näissä peleissä tappio ei tunnu yhtä pahalta kuin "oikeissa peleissä" ja mestaruus, hyvästä fiiliksestä huolimatta, ei mene samaan kategoriaan ihan niiden "kirkkaimpien kultien" kanssa.

Toisin sanoen, ihan helvetin hyvää viihdettä nämä pelit ovat ja toki noissa tunnetta on meikäläisellä mukana enemmän kuin hyvässä leffassa. Toisaalta jos pitää pistää kiekkomatsien merkitys perspektiiviin, niin nuo eivät yllä läheskään yhtä korkealle kuin niiden tarjoama viihdearvo.

Mitä yksittäiseen otteluun tulee, niin varsinkin semifinaalivaiheessa tai joukkueista riippuen puolivälierävaiheessa pelit ovat helvetin viihdyttäviä matseja. Noita voisi melkein kelata repeatilla läpi lopputuloksesta riippumatta ja silti saada hyvät kicksit. Toisaalta omalla kohdallani tappiot vituttavat vähemmän kuin tietyissä muissa matseissa ja voitot eivät aivan samalta tunnu. Esimerkiksi välierien kohdalla tuo Ruotsia vastaan pelattu matsi oli viihdyttävyydeltään top3-matskua koko kaudella tähän asti. Toisaalta taas samana iltana pelattu ja varsin luokaton Jokerit-Zagreb aiheutti enemmän tunteita. U20 on mulle viihdettä tunteilla, aikuisten merkitykselliset maajoukkuepelit ovat vakavaa tavaraa ja Jokerien mukana tulee elettyä tunteella tilanteesta tai olosuhteista riippumatta. Enkä nyt todellakaan tahdo väheksyä toisia mielipiteitä, ymmärrän vallan hyvin jos maajoukkueen, junnumaajoukkueen tai varsinkin toisen joukkueen asettaa etusijalle. Ei tässä kiekon tai urheilun seuraamisessa tunteella ole kuitenkaan mitään rationaalista loppujen lopuksi: hullun hommaahan tämä tuhansien eurojen ja vähintään satojen tuntien käyttäminen asiaan on. Mutta eihän kaikkea tarvitse välttämättä järjellä perustelllakaan.

Eli helvetin hyvä tapahtuma ja kiinnostusta meikäläisellä ainakin riittää, mutta yhtä sadomasokistista ei oma meno ole kuin se pahimmillaan/parhaimmillaan voi kiekossa olla.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
En enää ymmärrä, miksi näiden kisojen välille pitää luoda vastakkainasettelua. Kummallekin tapahtumalle on oma paikkansa kansainvälisessä kiekkokalenterissa. Nuorten kisoissa uudemmat pelaajat saavat näyttää kyntensä yleisölle ja NHL-skouteille, miesten kisoissa pienemmät kiekkomaat saavat joka vuosi kovia pelejä ja jääkiekko saa hyvin näkyvyyttä Suomessa, Ruotsissa, Tshekissä jne.

Tiedostan hyvin, että miesten MM-kisoista puuttuu todella suuri osa maailman parhaista pelaajista ja se kieltämättä laskee turnauksen arvoa. Toisaalta kolikolla on toinenkin puoli; U20-kisat ovat junnukisat, eli pelin taso ei millään voi vetää vertoja ukkojen kisoille. Tämä(kään) ei häiritse, koska seuraanhan SM-liigaa enemmän kuin NHL:ää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös