Nostellaanpa taas ketjua. Minun on pakko mainita, että U20-kisat ovat hyvä tapahtuma, jossa nähdään niitä tulevia tähtiä. Mutta jotenkin minun mielestäni aikuisten MM-kisat ovat paljon tasokkaampi ja kiehtovampi tapahtuma, koska kyseessä ovat juuri ne kisat, jotka ovat nostaneet oikeastaan koko Euroopan jääkiekkoilun maailman huipulle.
Minusta tuntuu melkoisen käsittämättömältä sanoa junnukisoja paremmiksi kuin miesten MM-kisoja. Missään muussa lajissa ei nosteta junioriturnausta niin korkealle jalustalle kuin jääkiekossa ja tämäkin vain Kanadan takia. Minkä takia kanadalaisten hypettämät kisat ovat niin iso asia, kun taas esim. Suomen hehkuttamat miesten kisat ovatkin höntsäämistä?
Jos Suomi ottaa U20-kisoissa takkiin, harmittaa se, mutta Suomen tappio miesten kisoissa pilaa koko päiväni. Tämä siis minun kohdallani.
Mielipiteitä on monia. Itsellenit U20-kisat ovat monta kertaa kiinnostavempi tapahtuma kuin miesten MM. Ensimmäinen syy, että näissä kisoissa on ikäluokan lähes kaikki parhaat pelaajat mukana (viime vuosina tosin, kun entistä nuoremmat pelaajat ovat ammattilaistuneet ja murtautuneet suoraan NHL-rostereihin niin joitakin huippuja ei kisoissa nähdä).
Toinen syy on se, että pelitapahtumat on huomattavasti enemmän viihdyttävempiä kuin miesten MM-kisoissa. Taklauksiakin nähdään varmaan viisi kertaa enemmän kuin miesten kisoissa. Pohjois-Amerikassa pelaavat pelaavat vielä osaavat ottaa niitä taklauksia vastaan, toisin kuin nämä EHT-Jormakat, jotka ihailevat syöttöjään viisi viikkoa.
Kolmas syy on se, että yleensä kisat on pelattu Pohjois-Amerikan pienessä kaukalossa. Valitettavasti tämä trendi on hiukan muuttumassa. Lentokentällä pelaaminen on yksi eurooppalaisen jääkiekon suurimmasta virheistä ja tämä nykyinen sekasikiö kaukalo on vielä monta kertaa huonompi kuin se entinen lentokenttä. Viime vuonna se nähtiin karmealla tavalla, kun sekä olympialaiset, että U20-kisat olivat pelillisesti todella heikkoja verrattuna edellisiin pienessä kaukalossa käytyihin kisoihin. Osalle tämän palstan kirjoittajista ymmärystä löytyy lentokentälle vain sen takia, että Suomen mahdollisuudet kasvavat sen johdosta huomattavasti.