Jos koivikko on päässyt tiheäksi, oikea aika on nyt, vuodenajasta riippumatta. Eli tässäkin on monta koulukuntaa ja ainakin minusta se on tärkeintä, että työ tulee tehtyä, ei niinkään se, milloin sen tekee.Olisi tuommoinen puolen hehtaarin kokoinen koivikko ensiharvennusta vailla ja kiinnostaisi tehdä homma itse. Olen yrittänyt etsiä tietoa koivikon harvennuksen oikeasta vuodenajasta ja ymmärrykseni mukaan koivua voisi kaataa siis myös loppukesästä.
...
Ja mitenkäs muuten, jos tuota puuta haluaa klapeiksi, niin miten silloin kannattaa koivun kaatamisessa toimia?
Loppukesä oikein hyvä aika, kun kaadat "rasiin". Googlaamalla löytää tuosta asiasta paljon (liikaakin) tietoa. Jos teet puuta polttopuuksi, kesällä joutuu tekemään aika paljon ylimääräistä, kun neste rungossa, eli rasiin kaataminen kannattaa. Oksiminen silloin muutama viikko myöhemmin, kun puu on pumpannut veden lehtiin ja runko on kuivempaa käsiteltäväksi.
Ja tärkein neuvo on, että muista ottaa tarpeeksi pois! Oman metsän raivaus tai harvennus tuppaa jäämään aina liian tiheäksi. Runkojen lukumäärääkin voi laskeskella ohjeiden mukaan, mutta aina kannattaa vilkaista työn aikana ylöspäin. Koivulla pitää olla tarpeeksi tilaa kasvaa, eikä oksien saisi ottaa toisiinsa vielä muutama vuosi työn jälkeenkään.
Hienoa hommaa, suosittelen ehdottomasti tekemään itse, jos on vähänkään intoa. Ja sitten rulee se paras osuus, kun pääsee nauttimaan ja seuraamaan koivikon kasvua. Väljennyksen jälkeen tapahtuu nimittäin ihan huimasti muutamassa vuodessa.