Metro 1, Pyörälä 2

  • 20 965
  • 212

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti oukka
Näinhän se meni: Metropolit taklaa Pesosta päähän molemmilla nyrkeillä, joista toisessa on maila.
Kiitokset oukalle, tämä jo vähän selventää tilannetta. Vaan herran jessus sentään, kyllähän tuo nyt on aivan eri juttu kuin se, miten asiaa aikaisemmin kuvailitte. Nyt puhutaan nyrkeillä tapahtuvasta päähän kohdistuvasta iskusta/taklauksesta, alkuperäisessä tarinassa Metro löi Pesosta mailalla päähän ? Näillä kahdella versiolla on ainakin minun mielestäni ISO ero.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
No, tuomiot on annettu ja niistä ei jaksa enää pahemmin suutaan soittaa - tai kyllä sitten jaksaa, jos Jokerit passittaa Kärpät kesälomille. Tuomiot itse kyllä tuntuvat huutavalta vääryydeltä, yrittää asiaa sitten ajatella kuinka objektiivisesti tahansa. Tosin tässä tilanteessa objektiivinen ajattelu on kyllä jossain taka-alalla.

Herra Kuusi Mestaruutta on kyllä - yllätys, yllätys - tehnyt itsestään tässä tuomioasiassa niin pellen kuin vain osaa. Eikä pelkästään tuomioissa ja videonauhoissa - asiattomia huuteluja, asiatonta käytöstä ja pikkulasten kiukuttelua. Ero Juhani "Kaikkitietävä" Tammiseen on vain mestaruuksien määrässä...

---
tapparammies: "Kun otetaan noiden kaikkien 6k katsojan mielipide vielä huomioon, niin Metropolit varmaankin lisäksi taklasi polvella ja samanaikaisesti löi kirvesiskulla selkään, kuten tapaus Gröna->Kames."

Kuten tapparammies varmasti tietää, nk. "Kames -kortti" nostetaan pöydälle vain Tapparaa vastaan pelatessa.

---
Playmaker: "...tahi vaihtoehtoisesti silmät kiinni ja käsi ylös -äänestys."

No siis ehdottomasti käsiäänestys. Mikään muu ei luonteeltaan sopisi Kärppien ja Jokereiden välisten playoffs -otteluiden ratkaisujen luonteeseen, vrt. Pekka Saarenheimon käsi ja Hannu Jortikan käsi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti kipe#9
Jos pyörälän rangaistus oli kerta perusteltu ja aiheellinen, niin mitä pyörälä teki väärin?
Hän taklasi selkään (Jalkasen vika, mutta kuitenkin) ja sen lisäksi puhtaasta taklauksestakin voidaan antaa rangaistus jos kohde loukkaantuu. Niinpä kaksi peliä selkään osuneesta taklauksesta, jossa kohde loukkaantuu on liigan linjan mukainen.

Tämä ei muuta sitä, että liigan linja on täysin minun näkemykseni vastainen.
 

kipe#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-liigaJengit + MestisJengit + SuomisarjaJengit
eli jos sä oot esim. ampumaradalla ja joku idiootti hyppää sun laukauksen tielle, kun oot ampumassa tauluun, niin sut tuomitaan murhasta.

eli toisin sanoen:

Mitä tyhmempi vastustaja, sitä enemmän sua rangaistaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti oukka
Muukkonen sanoo päätöksessään ottaneensa huomioon vain otteluvalvojan, päätuomarin ja Pesosen lausunnot, jotka siis ovat muka ristiriidassa. Näinhän se meni: Metropolit taklaa Pesosta päähän molemmilla nyrkeillä, joista toisessa on maila. Siksi on vaikea tietää osuiko myös maila Pesosta vaiko pelkästään nyrkit.

Pitkälti noin, paitsi että Metro ei taklannut tai osunut nyrkillä. Olen asian tarkistanut ja Metrolla oli vaihtoon mennessään hanskat kädessä. Kaiken lisäksi Pesonen ei loukkaantunut, sillä isku - oli sitten maila tai hanska - ei osunut uusien tietojen mukaan häneen lainkaan, ainoastaan kypärään. Asian vahvistaa Kari Heikkilä, joka sanoo näin: "Onneksi isku osui Pesosen kypärään eikä viisi senttiä alemmaksi." (Iltalehti 16.3. 2004). Metron tekosia ei ole kenenkään syytä puolustella, mutta kyllä tässä tilanteessa on käynyt nyt jo Kärppien valmentajankin toimesta selväksi se, että kärpäsestä tehtiin härkänen. On puhuttu teloitusiskusta, vastapalloon lyönnistä mailalla, törkeimmästä mitä Raksilassa on pitkään aikaan nähty jne.

Pyörälän taklatessa Jalkassta selästä tapahtui todellisia vahinkoja. Jalkaselta mm. murtui kasvoista poskiluu ja hänet leikattiin. Jalkanen ei jäänyt edes poskiluu murtuneena makaaman jäälle, vaan luisteli kovana ja kylmähermoisena pelaajana vaihtoon. On mielenkiintoista, että Pesonen jäi makaamaan, vaikka yhden käden hanska tai maila yhdessä kädessä tai molemmat osuivat siis Heikkilän mukaan Pesosen kypärään.

Tässä on kahden soturin ero: toinen ei jää jäälle makaamaan ja hankkimaan kovennettua tuomiota vastustajalle edes pahasti loukkaannuttuaan. Toinen sitten jää jäälle makaamaan, vaikka isku osuu kypärään. Olen ylpeä, että Jalkanen pelaa Jokereissa ja Janne Pesonen ei.

Mitä annettuihin rangaistuksiin tulee, jotakuinkin kohdallaan. Jalkanenhan oli itse osittain syyllinen taklaukseen kääntäessään selkäänsä, joten tuo kaksi ottelua on maksimi mielestäni. Yksikin olisi ollut ok.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Eli, samat asiat ovat todettuja jo viesti toisensa jälkeen:

- SM-Liigassa rangaistaan teon, ei seurauksen vuoksi, eli päin vit**a...
- Jalkanen on tosimies (Jokerimittapuulla)
- Jalkanen on todella typerä, kun kääntää selän tuossa tilanteessa, tietäen varsin hyvin taklauksen tulevan. Eli, sitä saa mitä tilaa.
- SM-Liigassa ei saa taklata

Modet, oisko lukkoa paikallaan?
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Liverpool F.C.
NY Rangers
Viestin lähetti cobol
Kaiken lisäksi Pesonen ei loukkaantunut, sillä isku - oli sitten maila tai hanska - ei osunut uusien tietojen mukaan häneen lainkaan, ainoastaan kypärään. Asian vahvistaa Kari Heikkilä, joka sanoo näin: "Onneksi isku osui Pesosen kypärään eikä viisi senttiä alemmaksi." (Iltalehti 16.3. 2004).

Eipä olisi ensimmäinen kerta kun Iltalehti siteeraa haastateltavaa väärin. Sehän on fakta, että lyönti on jossain vaiheessa osunut naamaan, sillä tuskimpa se silmä itsestään on mustaksi muuttunut ja muurautunut lähes umpeen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on kahden soturin ero: toinen ei jää jäälle makaamaan ja hankkimaan kovennettua tuomiota vastustajalle edes pahasti loukkaannuttuaan. Toinen sitten jää jäälle makaamaan, vaikka isku osuu kypärään. Olen ylpeä, että Jalkanen pelaa Jokereissa ja Janne Pesonen ei


Älä viitsi Cobol. Jos päähän (vaikka on kypärä) saa iskun niin on inhimillistä/normaalia että ihminen tippuu ja näkee hetken tähtiä. Menee aika naurettavaksi jos päähän iskun saanut pelaaja ei saa jäädä kentälle makaamaan. Sinulla on tunnetusti hyvät suhteet Jokereihin, soita aikasi kuluksi joukkueen lääkärille ja kysy miten päähän kohdistunut isku vaikuttaa.
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Asia voitaneen haudata, koska tutkiva journalisti cobol on selvittänyt, että Metropolitilla oli vaihtoon luistellessa hanskat kädessä.
 

tapparammies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jääköneenkuljettaja:

Ei, SM-Liigassa ei tuomita teon tai seurauksen perusteella. Muukkosen raportteja lukiessaan tällainen analfabeettikin huomaa, että tuomioita puntaroidessa huomioidaan teon lisäksi teon mahdolliset seuraamukset.

Muukkosta on turha syyttää siitä, että seuraukset huomioidaan tuomioissa. Hänen tehtävänsä on huolehtia, että kaikki saavat rangaistuksensa linjan mukaan. Muistelkaapa edellisiä vuosia, jolloin on tuomioita viskelty täysin linjattomasti miten sattuu. Tuomiot olivat ennen myös useimmiten pidempiä kuin nykyään, ja seuraukset saattoivat olla ainoa syy tuomiolle.

Oukka:

Myönnät itsekkin, että Pesonen ei edes tiedä, mikä häneen osui. Samoin tuomarilla ja tarkkailijalla oli pientä näkemyseroa: lyönti vai taklaus?

Jos Pesosta on taklattu nyrkillä, ja hän on siitä hyvästä saanut mustelmia naamaansa, pitäisikö Metropolitille tuomita nykyisen n. 2:n pelin (OR) lisäksi jotain sanktioita?

Eikö lisäsanktioille olisi ollut enemmän tilausta, jos mailanisku tai Heikkilän superhirveäkirvesiskuteurastuspleksipelastihengen olisi tapahtunut?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Nuorempi Nelson
Älä viitsi Cobol. Jos päähän (vaikka on kypärä) saa iskun niin on inhimillistä/normaalia että ihminen tippuu ja näkee hetken tähtiä.

Pitää olla erittäin kova isku silloin. Edes 150 kilometriä tunnissa lentävä kiekko ei saa esimerkiksi maalivahtia kypärään osuessaan häntä tippumaan ja jäämään makaamaan jäähän. On vaikea uskoa, että yhden käden hanska tai maila ohi luistellessa ja kypärään osuessaan saisi kovemman iskun aikaan kuin täysillä ammuttu kiekko.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Liverpool F.C.
NY Rangers
Viestin lähetti cobol
Ei ollut Pesosen naamassa mitään tällaista eilen.

Kävitkö oikeen läheltä katsomassa sellaisessa tilanteessa kun Pesosella ei ollut kypärä päässä ja visiiria silmien kohdalla?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Patelan pipomies
Kävitkö oikeen läheltä katsomassa sellaisessa tilanteessa kun Pesosella ei ollut kypärä päässä ja visiiria silmien kohdalla?

Kyllä. Olin warm upin ajan aivan Kärppien aition vieressä.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
cobol, ihailen sinua. Sinulla on kyky nähdä juuri se päinvastainen mitä koko MTV3+ palvelun ostaneet näkivät. Uskomattoman tarkka silmä sinulla, sillä tunnetustihan TV-kuva vääristää...

Milläs ansiomerkeillä se "puupää-palkinto" jaetaan?
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Viestin lähetti cobol
Pitää olla erittäin kova isku silloin. Edes 150 kilometriä tunnissa lentävä kiekko ei saa esimerkiksi maalivahtia kypärään osuessaan häntä tippumaan ja jäämään makaamaan jäähän. On vaikea uskoa, että yhden käden hanska tai maila ohi luistellessa ja kypärään osuessaan saisi kovemman iskun aikaan kuin täysillä ammuttu kiekko.

Jumankauta cobol, tuon täytyy jo olla huumoria tai jotain viimeistä pakokauhunomaista puolustautumista! En minäkään usko, että yhden käden hanska saisi pahempaa aikaan kuin täysillä ammuttu kiekko. Entä kun hanskaa pitelee 90 kiloinen mies? Väännät tästäkin tietysti, että tyhjä hanska itseasiassa osui Pesosen kypärään, ei itse Pesoseen, joten kaiken järjen mukaan mitään EI VOI tapahtua.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Jääkoneenkuljettaja
Uskomattoman tarkka silmä sinulla, sillä tunnetustihan TV-kuva vääristää...

Höpöjä kirjoitat. Totesin vain, että Pesosen silmä ei ollut lähes umpeenmuurautunut yms.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Liverpool F.C.
NY Rangers
Viestin lähetti cobol
Kyllä. Olin warm upin ajan aivan Kärppien aition vieressä.

Jaahas. Aika nopeasti on sitten parantunut, kun lauantaina oli vielä todella rumassa kunnossa. Yleensähän mustat silmät ei ihan kahdessa päivässä parane :) Noh, Kärppien lääkärithän ovat tunnetusti liigan parhaat, joten sinänsä ei mikään yllätys. Lieköhän cobol sittenkin ottanut vähän liikaa ilolientä kun tällaisia juttelee?
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Viestin lähetti cobol
Pitkälti noin, paitsi että Metro ei taklannut tai osunut nyrkillä. Olen asian tarkistanut ja Metrolla oli vaihtoon mennessään hanskat kädessä.

Taattua sinua itseäsi taas.

Vai ei tehty nyrkillä tuota iskua koska hanskat olivat vaihtoaitiossa kädessä? Oletko joskus nähnyt nyrkit edellä tehdyn taklauksen jossa tekijä on ensin ottanut hanskat pois?

Viestin lähetti cobol
Kaiken lisäksi Pesonen ei loukkaantunut, sillä isku - oli sitten maila tai hanska - ei osunut uusien tietojen mukaan häneen lainkaan, ainoastaan kypärään.

Pesonen ei loukkaantunut koska isku osui kypärään? Mistäs se musta silmä sitten tuli? Silmäkin muurautui umpeen. Turvotus ehti laskea maanantain otteluun mennessä ja sillä perusteella päättelet ettei se koskaan ole turvoksissa ollutkaan.

Väität, että päähän kohdistunutta taklausta ei tapahdu jos taklaus osuu kypärään? Mielenkiintoinen mielipide.

Viestin lähetti cobol
Metron tekosia ei ole kenenkään syytä puolustella, mutta kyllä tässä tilanteessa on käynyt nyt jo Kärppien valmentajankin toimesta selväksi se, että kärpäsestä tehtiin härkänen. On puhuttu teloitusiskusta, vastapalloon lyönnistä mailalla, törkeimmästä mitä Raksilassa on pitkään aikaan nähty jne.

Kovalla vauhdilla ja vastapalloon kyllä, mutta nyrkeillä mailan kera. Sävyero. Törkein mitä Raksilassa on pitkään aikaan nähty, ehdottomasti.

Vähättelet Metropolitin temppua itse keksimiesi aihetodisteiden perusteella vaikka et ole tilannetta nähnyt. Olet tehnyt itsestäsi pellen. Mutta jatka toki, kyllä se musta vielä valkoiseksi muuttuu.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ja jo kolmas ignoreen lentävä Jr-fani. GJ. ;D

Pesosen silmä ei ollut enää ummessa. Jokainen joka on mitään vähänkään fyysisyyteen viittaavaa harrastanut, tietää ettei silmä kauaa ummessa pysy, hoidettaessa. Mustana kyllä, ja pitkään. Kuten Pessilläkin, silmä oli komeasti musta, ei turvoksissa mitenkään mainittavasti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti cobol
Pitää olla erittäin kova isku silloin. Edes 150 kilometriä tunnissa lentävä kiekko ei saa esimerkiksi maalivahtia kypärään osuessaan häntä tippumaan ja jäämään makaamaan jäähän. On vaikea uskoa, että yhden käden hanska tai maila ohi luistellessa ja kypärään osuessaan saisi kovemman iskun aikaan kuin täysillä ammuttu kiekko.


Minusta asiaa ei ole ollenkaan vaikea uskoa. Kun ihmisen päähän osuu, se ei ole leikin asia. Minä olen muuten nähnyt maalivahdin tippuvan lämäristä (IFK-JYP pari vuotta sitten), mutta tämähän ei liity tähän asiaan mitenkään. (maalivahdin maski lienee myös kehitetty ottamaan vastaan juuri kuvaamaasi kaltaista iskua)

Väitteesi että Pesonen filmasi on minusta vastenmielinen.

Miksi muuten luulet että päähän kohdistuneet taklaukset ovat suurennuslasin alla?

edit: totuushan on että tämä yhden käden lyönti kypärään on vain sinun teoriasi, totuuden tietää vain Metropolit.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti oukka
Vähättelet Metropolitin temppua itse keksimiesi aihetodisteiden perusteella vaikka et ole tilannetta nähnyt.

En muuten vähättele. Olen sen tuominnut heti ja päättäväisesti. Se oli ja on edelleen mielestäni vastenmielinen.

Se mikä itseäni harmittaa, on Metron teosta johtuneen tilanteen suurentelu ja sen käyttäminen mediassa. Olen puuttunut ainoastaan siihen. Kehässä olleen kokemuksella sanon tämän: jos kaveri putoaa päähän osuneesta iskusta - kuten minä olen pudonnut - ei hän harjoittele seuraavana päivänä ja pelaa sitä seuraavana.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Viestin lähetti tapparammies
Myönnät itsekkin, että Pesonen ei edes tiedä, mikä häneen osui. Samoin tuomarilla ja tarkkailijalla oli pientä näkemyseroa: lyönti vai taklaus?

Jos Pesosta on taklattu nyrkillä, ja hän on siitä hyvästä saanut mustelmia naamaansa, pitäisikö Metropolitille tuomita nykyisen n. 2:n pelin (OR) lisäksi jotain sanktioita?

Mikä ratkaiseva ero taklattavan pelaajan näkövinkkelistä on sillä, tekeekö taklaaja käsillään lyontiliikkeen tullessaan kohti vai tuleeko hän vain kädet edellä päähän? Tässähän taklauksen ja lyönnin ero on.

Ajattele nyt jumalauta vähän, jos isku päähän tulee täysin yllättäen ja seuraavaksi näet jo tähtiä, voitko varmaksi sanoa osuiko sinua maila, nyrkki vai kyynärpää?

Ja mikä vitun "noin kahden pelin" OR? Minun laskujeni mukaan Metropolit on nyt ollut poissa kaukalosta yhden ottelun ja kymmenen minuuttia edellisen lopusta. Minun laskuopillani se on noin yksi ottelu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös