Metallica-keskustelu

  • 751 178
  • 4 042

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
No, minähän en ole ilkeä ja tuohan oli pelkkää spekulaatiota. Ja mitäs sitä rahastuksesta puhumaan, kun jokaisen uuden levyn jälkeen voi kiertää maailmaa uutta tuotostaan promotoimassa... tosin soittaen keikoilla yksinomaan viiden ensimmäisen levyn biisejä.

Niin, tulee mieleen eräs Rautaneito Englannista, joka puskee kokoelmaa ja dvd:ta pihalle tappavaan tahtiin ja rundaa historiarundeillaan, jossa soitetaan vain yksinomaan uran alkutaipaleen levyjen materiaalia.
 

NIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fucking Horseshit
Eiköhän se ole aika väistämätöntä +15v stadionluokan bändeillä, että uudet levyt vain oikeuttavat tehdä ne rundit, joilla voidaan soittaa niitä klassikoita, joita jengi tulee kuuntelemaan. Ei tule ihan heti mieleen maailmanluokan bändiä, joka tekisi parhaan teoksensa n. 10. levyllään. Suomestahan toki sellainen löytyy, joka teki parhaan levynsä ensin 8., sitten 10. ja jälleen 12. albumillaan, mutta sepä onkin torniolainen progebändi, eikä mikään stadiondinosaurus. Okei, U2 on stadionluokkaa ja pystynyt kohtalaisen hyvin uudistumaan.

Se ei ole välttämättä mikään helppo paikka yrittää uudistua, kun vetää joka ilta 50 000 ihmiselle toista vuotta kiertueilla, miljoonakoneisto jyllää ja odottaa, että rundin päätyttyä hittimasiina suoltaa uutta hittiä, joka kuitenkin on riittävän vanhaa, tuttua ja turvallista. Ja silti osa "faneista" ipittää, että ihan paskaa, ei niin hyvä kuin MOP, soittakaa Paranoid, pitäisi uudistua, mutta pysyä siinä vanhassa ja hyvässä jne. Plus lisätään siihen vielä perheet, skidit ja egoistien paisuvat päät "minä-olen-tämän-bändin-sielu" -tyyppisine taisteluineen. Yhtäkkiä ei ollakaan siinä alkuaikojen me vastaan maailma -rintamassa, vaan taistellaan "basson pitäisi kuulua lujempaa" -tason asioista. Helppo kuvitella Metallica työpaikkana, ei luovuutta ruokkivana elämäntapana.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Jotkut asiat eivät sitten koskaan muutu; jokakeväiset jääkiekon mm-kisat sekä ikuinen Metallica-keskustelu. No ei bändiä voi ainakaan hajuttomaksi tai mauttomaksi kehua, herättää tunteita.

Uudelta levyltä kuullut pätkät on ainakin minusta lupaavia, joskin se soololuritus on liian duuria mun makuun. Itse kaipaan 80-luvun lätyiltä juuri sitä kaivattuu synkkyyttä ja melankoliaa. Itse kyllä pidän myös Loadista erittäin paljon, löytyyhän siltäkin paljon synkkiä hetkiä (positiivisessa mielessä).

Mitä tulee tohon live-esiintymiseen, niin tuo keikka jonka itsekin kuuntelin viikonloppuna oli kiertueen ensimmäinen pitkän tauon jälkeen, kai vanhat miehet tuosta vielä vetreytyvät. Perusshow on aina ollut kunnossa ja kyllä jätkät veti viime kesänä paremmin mitä 2000-luvun alussa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Niin, tulee mieleen eräs Rautaneito Englannista, joka puskee kokoelmaa ja dvd:ta pihalle tappavaan tahtiin ja rundaa historiarundeillaan, jossa soitetaan vain yksinomaan uran alkutaipaleen levyjen materiaalia.

No soittivat kuitenkin 2006-07 rundillaan kaikki uuden levyn biisit. Loppuun tuli sitten ne vanhat tutut ja pakolliset.

Maidenin ja Metallican "ongelma" on menneisyys. Teitpä mitä tahansa niin ihmiset huutelee truupperia ja sandmania. Väitän, että jos Maiden olisi tehnyt esim. Rainmakerin, Wicker Manin, Pachendalen ja For the greater good of godin 80-luvulla niin samallalailla niitä nyt huudeltaisiin soittoon. Ihmisten asenne kun tuppaa olemaan, että vitut ne mitään enää osaa, eihän se soi edes MTV:llä. Lisäksi näitä "nimibändejä" kohtaan ollaan raadollisen kriittisiä. Jos et joka albumilla kykene tekemään vuosisadan levyä niin olet paska vanhan toistaja tai muuten vaan lässähtänyt. Eihän sitä muuten voi selittää, että uudet levyt myyvät esim. Suomessa nippanappa 20 000, mutta stadikka myydään hetkessä täyteen ja setistä tunnetaan vain 80-luvun biisit.

Toki itsekin kritisoin Iron Maidenin tyyliä soittaa aina ne vitun hillssit ja truupperit, kun sieltä vanhemmastakin tuotannosta löytyy helmiä joihin ei ole oikein koskettu livenä. Kuuntelisin mielummin livenä Maidenilta sellaisen setin, jossa soittaisivat "yleisesti" heikompina pidettynä värssyjä, kuin ne samat vanhat hitit. Olisin takuulla enemmän otettu keikasta. Ja toki tuota julkaisuhommaa voisi vähän edes rajoittaa. Nämä historia DVD:t on ainakin omasta mielestäni mahtava juttu, mutta kun siinä rinnalla myydään aina jotain kokoelmaa niin menee kyllä maku.

Meni vähän kyllä Maideniksi, mutta koskee osittain Metallicaakin.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
No tuo epätarkkuus on ollut havaittavissa jo pitkään. Kaikkihan sen nyt tietää että Lars ei osaa soittaa kunnolla - löysiä fillejä, basari vetää omiaan jne.

Jamesin ääni on mikä se on. Mies ei ole oikea laulaja ja kun se huutaminen ei enää onnistu, niin tuloksena on tuo epävireinen uliseminen.

Kirk on soittanut sooloja löysästi jostain "mustasta levystä" lähtien. Siis etenkin noiden vanhojen (Kill Em All, Ride, Master, Justice) biisien soolot. Alkoi käyttämään sitä wah-poljinta liikaa koska se peittää epätarkkuudet.



Piti oikein kuunnella tarkemmin noita muitakin livepläjäyksiä ja tottahan se on, epätarkkuus paistaa pahasti läpi. Tässä keikassa mistä nyt valittelin oli kitarat miksattu niin pintaan, että kämmäilyt pistivät korvaan. Kyseessä oli siis 14.5. Los Angelesissa soitettu keikka.

Tuo wah-poljin-juttu on muuten totta. Kirkhän soittaa suurimman osan vanhojen biisienkin sooloista wahin kanssa, sillä on helppo peittää virheet. Itsekin olen joskus turvautunut keikalla siihen kun olen ollut niin jurrissa ettei sormet oikein liiku kunnolla...
 

SatanicBunny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Narrin paluu
No soittivat kuitenkin 2006-07 rundillaan kaikki uuden levyn biisit. Loppuun tuli sitten ne vanhat tutut ja pakolliset.

Maidenin ja Metallican "ongelma" on menneisyys. Teitpä mitä tahansa niin ihmiset huutelee truupperia ja sandmania. Väitän, että jos Maiden olisi tehnyt esim. Rainmakerin, Wicker Manin, Pachendalen ja For the greater good of godin 80-luvulla niin samallalailla niitä nyt huudeltaisiin soittoon. Ihmisten asenne kun tuppaa olemaan, että vitut ne mitään enää osaa, eihän se soi edes MTV:llä. Lisäksi näitä "nimibändejä" kohtaan ollaan raadollisen kriittisiä. Jos et joka albumilla kykene tekemään vuosisadan levyä niin olet paska vanhan toistaja tai muuten vaan lässähtänyt. Eihän sitä muuten voi selittää, että uudet levyt myyvät esim. Suomessa nippanappa 20 000, mutta stadikka myydään hetkessä täyteen ja setistä tunnetaan vain 80-luvun biisit.

Toki itsekin kritisoin Iron Maidenin tyyliä soittaa aina ne vitun hillssit ja truupperit, kun sieltä vanhemmastakin tuotannosta löytyy helmiä joihin ei ole oikein koskettu livenä. Kuuntelisin mielummin livenä Maidenilta sellaisen setin, jossa soittaisivat "yleisesti" heikompina pidettynä värssyjä, kuin ne samat vanhat hitit. Olisin takuulla enemmän otettu keikasta. Ja toki tuota julkaisuhommaa voisi vähän edes rajoittaa. Nämä historia DVD:t on ainakin omasta mielestäni mahtava juttu, mutta kun siinä rinnalla myydään aina jotain kokoelmaa niin menee kyllä maku.

Meni vähän kyllä Maideniksi, mutta koskee osittain Metallicaakin.

Erittäin samaa mieltä. Olen itse kova Maiden-fani, mutten ole edes elänyt 80-luvulla, joten lähestymistapani siihen (ja myös Metallicaan) on hieman toisenlainen kun kaikilla vanhoilla "HC-faneilla". Kuunetelen molempien bändien tuotantoa laajasti ja ennakkoluulottomasti ja olen sitä mieltä että Maidenin hienous piilee jossain aivan muualla kuin siinä legendaarisessa Trooperissa (vaikka menevä kipale sekin on tottakai) ja Metallicalta uppoaa muukin sälä kuin se ainainen Master of Puppets/Black Album (kyllä, mielestäni St. Anger on varsin kuunneltava lätty vaikkei mikään mestariteos ollutkaan).

Maideniltä haluasin itsekkin kuulla näiden tyypillisten Aces High -tyyppisten settien lisäksi Rime of the Ancient Marineria, Moonchildia, Sea of Madnessiä etc etc harvemmin kuultua tuotantoa.

Ja nyt kun Maidenistä alettiin (offtopiccina, pahoittelen) puhumaan niin olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että, niinkuin viini, se on vain parantunut vanhetessaan. Vanhoissa levyissäkään ei todellakaan ole yhtään mitään vikaa, mutta niin Brave New World kuin Dance of Death:kin iskivät meikäläiseen kuin salama kirkkaalta taivaalta ja A Matter of Life and Death on levynä mahtava tekele.

Itseasiassa mm. sellaiset "uudemmat" Maidenin kappaleet kuin The Wicker Man, Blood Brothers, Paschendale, Rainmaker, Dance of Death, These Colours Don't Run ja For the Greater Good of God löytyvät kaikki meikäläisen Maiden biisilistan kärkipäästä vanhojen hyvien biisien rinnalta ja joskus jopa edeltä. Tiedä sitten johtuuko se tosiaan iästäni vai mistä, mutta mielestäni Maidenin soundi on "kypsynyt" aivan älyttömästi sitten 80-luvun ja lyriikkoihin on tullut roppakaupalla syvyyttä lisää.

Toki tästä huolimatta olen kesällä katsomassa ja laulamassa mukana kun Dickinson ja kumppanit luukuttavat Run to the Hillssiä ja Troopperia stadikalla, ei ehkä unelmieni keikka (Nordic tour oli mielestäni mahtava), mutta sellaista asiaa kuin "huono konsertti" ei Maidenin kaltaisella yhtyeellä ole olemassakaan.

Up the Irons! \,,/
 
Viimeksi muokattu:

Markku

Jäsen
Itsekin seurasin pari päivää sitten tuon KROQ Weenie Roast live streamin suorana missä Metallica soitti, ja vähän ei_niin_terävältä se soitto kyllä kuulosti. Menee helposti jotenkin vähän puuroksi, mielestäni Metallicaa ennen esiintynyt Offspring veti parhaan setin tuolla Weenie Roastilla.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Maidenin ja Metallican "ongelma" on menneisyys.

Maiden on kuitenkin tehnyt hyviä Maidenmaisia levyjä edelleen, siinä missä Metallican musiikki on suoltunut kamalaksi paskaksi. "The Memory Remains", "I Disappear", "Fuel"...uuh...yhtyeen tämän 90-luvun jälkipuolen ja nykyajan paras biisi on Mercyful Fate-coveri, ja loppu haisee.

En ymmärrä sitä vaatimusta että pitäisi loputtomasti uudistua. Eikö se tarkoitus ole tehdä hyvää musiikkia? Se miellyttää faneja, ei värien vaihto. Ei kukaan odota Metallicalta pyörän keksimistä uudestaan, se on varsin simppeliä musiikkia ollut aina.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ymmärrä sitä vaatimusta että pitäisi loputtomasti uudistua.
Minä en taas ymmärrä miksi bändin pitäisi tehdä vuodesta toiseen yhtä ja samaa. Ainahan vioin laittaa jo sen kerran täydellisesti tehdyn Ride The Lighting tai Master Of Puppets levyn soimaan, miksi haluaisin kuunnella köykäisen kopion samasta aiheesta.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minä en taas ymmärrä miksi bändin pitäisi tehdä vuodesta toiseen yhtä ja samaa. Ainahan vioin laittaa jo sen kerran täydellisesti tehdyn Ride The Lighting tai Master Of Puppets levyn soimaan, miksi haluaisin kuunnella köykäisen kopion samasta aiheesta.

No miten Metallica uudistui noiden kahden levyn välillä? Pääasia on tehdä (uutta) hyvää musiikkia, ei taiderokkia, -poppia tai St. Sekametelimölyä.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eddie kirjoitti:
Väitän, että jos Maiden olisi tehnyt esim. Rainmakerin, Wicker Manin, Pachendalen ja For the greater good of godin 80-luvulla niin samallalailla niitä nyt huudeltaisiin soittoon.


Golden AWe kirjoitti:
Maiden on kuitenkin tehnyt hyviä Maidenmaisia levyjä edelleen, siinä missä Metallican musiikki on suoltunut kamalaksi paskaksi. "The Memory Remains", "I Disappear", "Fuel"...uuh...yhtyeen tämän 90-luvun jälkipuolen ja nykyajan paras biisi on Mercyful Fate-coveri, ja loppu haisee.

Aamen! Ja Eddielle tiedoksi, et ne 15v kersat jota kulkee maidenin paita päällä tänään tuntevat ne Rainmakerit ja Wickermanit oikein hyvin, mutta jos satut kysymään Children of the Damnedin tai Wasted Yearsin perään, niin johan muuttuu suu kysymysmerkiksi. Nimimerkeillä avautui minullekin vuosi sitten ja kokemusta on.

Golden AWe kirjoitti:
En ymmärrä sitä vaatimusta että pitäisi loputtomasti uudistua. Eikö se tarkoitus ole tehdä hyvää musiikkia?

heavy kirjoitti:
Minä en taas ymmärrä miksi bändin pitäisi tehdä vuodesta toiseen yhtä ja samaa.

Niin, Metallica koitti uudistua ja tuloksena oli saastaa tärykalvoille, kun taas esim. Trivium koitti myös uudistua ja vaihtoi nykyaikaisen Metalcore örinä soundin metallican kasari trashiin ja jumalauta että tuli kova levy. Huudelkoot kuinka moni tahansa että Trivium on wannabe Metallica, tai että Metallica on uudistunut, mutta parasta uutta "vanhaa" Metallicaa tekee tällä hetkellä Trivium, ja jos Metallica tekisi samanlaista, niin voisin ostaa myös heidän uusimpia tuotoksia.

Trivium - The Crusade levyn maistiaisia:
http://www.youtube.com/watch?v=3rSfGtLzshc
http://www.youtube.com/watch?v=2MC7hmXOL1g
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Minä en taas ymmärrä miksi bändin pitäisi tehdä vuodesta toiseen yhtä ja samaa.

Niin no tämä alkaa menee hitusen off-topicin puolelle, mutta minä ymmärrän ja tiedän.

Jos bändi ei OSAA tehdä mitään muuta kuin sitä yhtä ja samaa (Metallica, AC/DC, Slayer jne) sen pitäisi tehdä sitä mitä se osaa. Näinhän ovat esim. AC/DC (joka on soittanut samaa biisiä koko ikänsä ja vitun hyvältä kuulostaa edelleen) ja Slayer tehneet. Toimii.

Metallica ei tehnyt näin ja lopputulos on kaikkien tiedossa.

Putkimiehenkin on parempi pysyä putkihommissa, eikä lähteä välillä koittamaan aivokirurgiaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääasia on tehdä (uutta) hyvää musiikkia, ei taiderokkia, -poppia tai St. Sekametelimölyä.

Jos bändi ei OSAA tehdä mitään muuta kuin sitä yhtä ja samaa (Metallica, AC/DC, Slayer jne) sen pitäisi tehdä sitä mitä se osaa.

Minun mielestä musiikin tekemisen lähtökohtana ei saisi olla fanien tai muidenkaan mielipiteet vaan pitää tehdä sitä mitä itse haluaa. Esim. Metallica olisi voinut tehdä AC/DC:n tai Maidenin mallin mukaisesti ja tehdä muutaman vuoden välein uuden version mustasta albumistaan, mutta sen sijaan jätkät tekevät juuri sellaista mikä itseään sattuu miellyttämään. Jokainen kuuntelija voi sittten levykaupassa (tai vaikka piratebayssa) tehdä oman päätöksensä haluaako niitä tuotoksia enää kuunnella.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minun mielestä musiikin tekemisen lähtökohtana ei saisi olla fanien tai muidenkaan mielipiteet vaan pitää tehdä sitä mitä itse haluaa.

Meinaatko että Maidenista on ollut jotenkin epämiellyttävää tehdä sitä mitä he ovat tehneet? Tuskinpa siellä yleisön paineiden takia tehdään lisää maidenmaista musiikkia. Yleisö nauttii silloin kun bändi nauttii, ja se nauttii silloin kun bändi tekee niitä asioita missä se on hyvä.

Metallican "teemme mitä haluamme" muuttui kovaksi yritykseksi tehdä jotain erilaista. Taidot eivät riittäneet - siitäkös vasta sitä joutuukin tilanteeseen että on pakko yrittää miellyttää fanejakin välillä. Vai mitä jonkun kokonaisen coverlevyn tekeminen on, kuin yleisön miellyttämistä, ja sitä ettei ole inspiraatiota ja voimia tehdä uutta omaa materiaalia? Ja sitten nyt, "paluu vanhaan"...

Jos sitä inspiraatiota ja draivia oikeasti olisi, voisi tehdä hyvää metallia, ja laittaa levylle coverin tai kaksi, ja laittaa taidebiisin tai kaksi lisäksi. Uudistua hitaasti, kokeilla "siinä sivussa"? Sen sijaan on poukkoiltu minne sattuu kuin päätön kana.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meinaatko että Maidenista on ollut jotenkin epämiellyttävää tehdä sitä mitä he ovat tehneet? Tuskinpa siellä yleisön paineiden takia tehdään lisää maidenmaista musiikkia. Yleisö nauttii silloin kun bändi nauttii, ja se nauttii silloin kun bändi tekee niitä asioita missä se on hyvä.
Maidenin osalta on kyllä harvinaisen helppo arvata että motivaattorina on raha. Siinä vaiheessa kun bändi teki mitä halusi niin Bruce lähti soolouralle ja muu bändi jatkoi uudella laulajalla. Seurauksena oli että nämä erilliset yksiköt siirtyivät keikkailemaan areenoiden sijasta kulttuuritaloille ja tavastioille. Jossakin vaiheessa sitten tuli tarve turvata eläkepäivät ja niinpä reunion oli tarpeellinen....

Vai mitä jonkun kokonaisen coverlevyn tekeminen on, kuin yleisön miellyttämistä, ja sitä ettei ole inspiraatiota ja voimia tehdä uutta omaa materiaalia? Ja sitten nyt, "paluu vanhaan"...

Täältä näkee miten hyvin kokonaisella coverlevyllä miellytetän yleisöä:

http://www.mac-archive.com/metallica/sales.html
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Maidenin osalta on kyllä harvinaisen helppo arvata että motivaattorina on raha.

Siis onko rahan tekeminen soittamalla osaamaansa musiikkia mielestäsi jotenkin vastenmielistä tai väärin?

"En kuule kun setelit kahisevat korvassa..."
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis onko rahan tekeminen soittamalla osaamaansa musiikkia mielestäsi jotenkin vastenmielistä tai väärin?

"En kuule kun setelit kahisevat korvassa..."

Enhän minä niin sanonut vaan että pitäsi tehdä sellaista musiikkia kuin itse haluaa eikä sellaista mitä muut odottavat.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Enhän minä niin sanonut vaan että pitäsi tehdä sellaista musiikkia kuin itse haluaa eikä sellaista mitä muut odottavat.

Siis Maiden ei ole halunnut tehdä Brucen paluun jälkeisten tyylisiä levyjä vaan on tehnyt ne vastoin tahtoaan, hirveiden paineiden alla?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis Maiden ei ole halunnut tehdä Brucen paluun jälkeisten tyylisiä levyjä vaan on tehnyt ne vastoin tahtoaan, hirveiden paineiden alla?
En ymmärrä miksi koko ajan puhut jostakin hirveistä paineista, minä en sellaisista ole mitään puhunut? Minulla ei ole mitään mielipidettä työskentelevätkö nämä herrat paineiden alla vai vapautuneesti. Uskon siihen että koko reunion tehtiin sen takia, että Iron Maiden ilman Brucea ja Bruce ilman Iron Maidenia ei tuottanut tekijöilleen riittävästi rahaa, joten piti unohtaa omat taiteelliset näkemykset ja keskittyä tekemään musiikki kaupallisin perustein.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kyllä Iron Maiden ja Metallica ovat sen kokoluokan bändejä että vaikka he eivät tekisi enää mitään koskaan, heillä olisi tarpeeksi rahaa. Jos taas miehet haluavat tehdä jotain erilaista, he voivat hommata sooloprojekteja. Varsinkin Maiden. Siten he voivat varmasti tehdä mitä haluavat ja joku tuottaa sen aina. Toisinsanoen heidän ei tarvitse tehdä rahan takia mitään, olen ihan varma että miehet tekevät mitä haluavat.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No Metallican levynmyynnillä varmasti pystyvät taloudellisesti tekemään mitä haluavat, mutta Maidenin osalta enm menisi vannomaan. Esim. Brucen olen nähnyt esiintymässä muuutamalle sadalle ihmiselle soolokeikalla mm. Tavastialla ja ilmaiskonsertissa Finlandiatalon takana niin voin arvata, ettei niillä keikoilla paljoa eläkerahastoa kartoitettu esim. verrattuna kahteen stadion konserttiin tulevana kesänä. Toki minä voisin jäädä eläkkeelle jos saisin esim. Steve Harrisin tekijänoikeuspalkkiot, mutta bändillä itsellään saattaa olla elinkustannukset kartanoissaan hieman eri luokkaa
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No Metallican levynmyynnillä varmasti pystyvät taloudellisesti tekemään mitä haluavat, mutta Maidenin osalta enm menisi vannomaan.

Tämä inttämisesi menee jo hassuttelun puolelle. Sinä puhut niinkuin Brucen perheeltä loppuisi voi leivän päältä jos mies ei "tee kompromisseja musiikillisten mieltymystensä suhteen" ja laula Maidenissa. Ihan sama vaikka olisi soittanut saksofonia Jean S.:n lämppärinä, Maidenin jannut ovat myös loppuelämänsä varoissaan. Vai onko Steve Harriskin rahan takia mukana säveltämässä? Nyt lopetetaan Maiden-höpinät sitten tähän.

Metallica voi myös tehdä mitä haluaa, ihan varmasti, mutta taito on ollut hukassa pitkälle toistakymmentä vuotta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinä puhut niinkuin Brucen perheeltä loppuisi voi leivän päältä jos mies ei "tee kompromisseja musiikillisten mieltymystensä suhteen" ja laula Maidenissa.
Miten sinä oikein luet näitä viestejäni? Juurihan kirjoitin että tavallinen mattimeikäläinen luultavasti tulisi toimeen heidän menneisyyden tuloillaan, mutta bändillä itsellään saattaa olla hieman erisuuruiset elinkustannukset.... Kerrotko mikä oli se syy mielestäsi mikä sai Brucen lyömään soolouransa jäihin?
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
No Metallican levynmyynnillä varmasti pystyvät taloudellisesti tekemään mitä haluavat, mutta Maidenin osalta enm menisi vannomaan. Esim. Brucen olen nähnyt esiintymässä muuutamalle sadalle ihmiselle soolokeikalla mm. Tavastialla ja ilmaiskonsertissa Finlandiatalon takana niin voin arvata, ettei niillä keikoilla paljoa eläkerahastoa kartoitettu esim. verrattuna kahteen stadion konserttiin tulevana kesänä. Toki minä voisin jäädä eläkkeelle jos saisin esim. Steve Harrisin tekijänoikeuspalkkiot, mutta bändillä itsellään saattaa olla elinkustannukset kartanoissaan hieman eri luokkaa


No johan olet pihalla kuin lintulauta. Dickinsonilla ei ole 80-luvun jälkeen ollut mitään tarvetta kartuttaa eläkerahastoa, eikä kenelläkään muullakaan Maiden jäsenellä Gersiä lukuunottamatta. Dickinson teki ysärillä sitä, mitä sillä hetkellä halusi. Sai tehdä kokeilunsa ja kyllästyi osittain. Dickinsonin ei olisi rahan takia tarvinut Maideniin palata. Kyllä hän olisi tienannut ihan tarpeeksi vanhoilla Maiden crediteillä, lentäjänä, radiojuontajana ja piristyneellä soolourallaan. Ja väitän, että koko bändi on tienannut niin paljon rahaa ja tienaa edelleen pelkästään vanhojen levyjen myynnillä, että pystyy kartanonsa lämmittämään, vaikka eivät olisi tehneet mitään uutta koko 2000-luvulla. On totta, että ei ole myynyt niin paljon kuin Metallica, mutta jos myyntilukemat menevät jossain 60-70 miljoonassa niin tarviiko tuota hirveästi surkutella?

Varmaan tiedät, että Harris ei tee lähellekään kaikkia Maiden biisejä, vaikka Mr. Boss onkin. Kannattaa tutustua Run To The Hills kirjaan, nähtävästi et sitä ole lukenut. Sellaisena knoppina, että Dave Murraylla, jolla ei kauheasti credittejä ehtinyt kertyä Number Of The Beast levyyn mennessä, oli jo varaa silloin ostaa vanhemmilleen oma asunto ja aika monta Golden years levyä oli vielä tuloillaan senkin jälkeen. En oikein ymmärrä, mistä revit noita rahahuolia tällaisen bändin jäsenille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös