Mertaranta eläytyy liikaa?

  • 17 827
  • 147

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Milhouse Nixon
On se mukavaa, että edes joku on tajunnut suuressa viisaudessaan tässä tapauksessa täysin itseaiheutetun rikkeen olevan todellakin toisen vika.

Vähän samanlainen tilanne oli vuoden 1999 (?) pleijareissa, jossa Jan Caloun kaatui ja maila osui vahingossa vastustajaa leukaperiin. Pelikieltoahan siitä tuli Calounille, vaikka vastustaja kaatoi Calounin ja tämän ilmalennon aikana maila heilahti taaksepäin osuen vastustajaan. Silloin tuo sääntö tottakai ärsytti, mutta sääntö on sääntö.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Kyllähän Antero ihan jees selostaja on, ei niitä sen juttuja sovi ottaa vaan kovin vakavasti. Etenkin tunnelmanluojana Mertaranta on kuningas, joka saattaa hieman johtua hänen värillisistä okulääreistään.

Omassa pikku päässäni pahennusta aiheuttaa Mertsin tiettyjen pelaajien hehkutus, jotka iskostuvat tavallisen tallaajan päähän. Itse kävin ammattikouluaikoina melkoisia väittelyitä mm. Jutilan ja Myllyksen loistavuudesta, vuosi oli jotain 97 tai 98. Porukka näki ko. pelaajat uskomattomina staroina, jotka tekee kentällä mitä tahtoo ja aina oikein. Kaikki virheet ovat muiden syytä.

Nykyjoukkueesta Nummelin on yksi Anteron tähti, harmi kun Kipru ei ole siirtelemässä vastustajan hyökkääjiä. "Nummeliinin loistava avaus...menee pitkäksi...Nummelin antaa loistavan syötön...johon Strbak pääsee väliin...Nummeliinin loistava ja tarkka veto...menee ohi..."

Otetaan vielä tämä nykykiekon syöpä mukaan:
"kaameeta ronkkimista ja koukkimista siellä on koko ajan,on se nyt kumma...Ja hyvin siinä Rintanen koukkii oman miehensä irti..."

Mutta paras mies Antero siellä kuitenkin on, hän selostaa peliä valtaville ihmismassoille, joille jutut menee läpi ja jotka kertovat aamulla töissä kuinka hyvä pakki Nummelin taas onkaan...
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Viestin lähetti JHag
Vaikka vastustaja itse änkeäisi -myöskin tahattomasti- kaverin pelivälineen vaikka muniinsa. Mailaa pitelevä einari ei ole tällöin huolehtinut aseestaan = mailastaan riittävän hyvin.

Mennään vielä off-topik.

Kun me luistelemme vierekkäin kentällä - sinä kiekon kanssa ja minä kiekottomana - minä otan mailastasi kiinni (= teen jäähyn arvoisen virheen) ja lyön sillä itseäni naamaan ja saan naaman verille. Tuomari osoittaa sinulle kaukalon ovea ja antaa 5+PRK:n huitomisesta, niin kaikki on mennyt oikein?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tottakai tilanteesta olisi voinut antaa venäläisellekin jäähyn koukkaamisesta, mutta Viuhkolan maila osui naamaan niin jäähyn paikka se on.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti JHag
Narulta katsoin ja päivän paras oli ihmettely Viuhkolan jäähystä. Jepjep, mailalla kaveria naamaan (tahattomasti mutta kuitenkin) ja "outo jäähy". Olisiko pitänyt antaa rankkari Suomelle?

Heh, ei olisi. Mutta Venäjän pelaajalle jäi viheltämättä samasta tilanteesta kahvaamiskakkonen. Mersun sekoilu Viuhkolan "syyttömyydestä" oli toki noloa.
 

MaV

Jäsen
Viestin lähetti Murmeli
Kun me luistelemme vierekkäin kentällä - sinä kiekon kanssa ja minä kiekottomana - minä otan mailastasi kiinni (= teen jäähyn arvoisen virheen) ja lyön sillä itseäni naamaan ja saan naaman verille. Tuomari osoittaa sinulle kaukalon ovea ja antaa 5+PRK:n huitomisesta, niin kaikki on mennyt oikein?

Ei tietenkään, vitonenhan tuomitaan käsitääkseni vain tahallisesta iskusta, tuossahan on kyseessä tahaton tilanne, joten 2+2. Ja teikäläiselle mailasta kiinnipitmisestä kakkonen. Sitten kuulostaa hyvältä.

Jaa niin tämä oli Mertaranta-ketju. No, Se on siinä oli joskus aika hauska.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Viestin lähetti kilonkingi
Alkaa jo ihmetyttämään että mahdatteko te kattoa olenkaan sitä peliä vai keskityttekö te pelkästään siihen Mertarannan selostukseen. Ja kun näytätte noin kovin siihen selostukseen kiinnittävän huomiota niin kiinnittäkääpä huomiota myös näihin Mertarannan selostuksen positiivisiin asioihin eikä koko ajan vain niihin negatiivisiin asioihin ("mitä meistä kaikista löytyy"). Minusta Mertarannan selostus on aivan loistavaa kun ei kiinnitä tuollaisiin "mätkullen" juttuihin huomiota. Hyvä Antsa näitä juttuja vaan lisää minä ainakin tykkään!

Sulle kanssa: wake up!

Mertaranta on huono selostaja ja sen ymmärtää minun mielestäni jokainen todellinen lätkäfani. Peliin keskittyvät kaikki, mutta Mertsin huono selostus pilaa sitä niin paljon, että on pakko hieman avautua. Mertsi ei tajua mitään NHL-lätkästä, eikä varmaan ole kauheasti kattonutkaan sitä. Tuijottaa sokeasti tilastoja. Mies, ei tajua jääkiekosta mitään. Mies, joka hehkuttaa ja dissaa samaa pelaajaa samassa ottelussa. Häiriintynyt. Mies, joka on "sinivalkoinen fani" hehkuttaa: "ei kai se Ruotsi nyt taas tee sitä" ja "voi ei, nyt vastaan tulee Kanada". Pöh, minun silmissäni Mertsi on huono ja on aina ollut.
 

taitonyrkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itkua ja valitusta

En ole ikinä pitänyt Mertarannan tyylistä voivotella ja kiukutella vastustajan onnistumisia/tuomareiden virheit/yms. Kyllä jokainen peliä katsova tollo ymmärtää, mikä on homman nimi pelin aikana. Siksi mua ainakin Vi*u**aa ylireagoiminen ja armoton valitus! Viime pleijareiden aikana käytiin sm-liigan valmentajien kesken valitustaistelua.....Mutta Mertaranta voittaisi kaikki, vaikka kaikki koutsit olis kimpassa!

Mertaranta myyntiin urheilukanavalle......
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti Murmeli
Mennään vielä off-topik.

Kun me luistelemme vierekkäin kentällä - sinä kiekon kanssa ja minä kiekottomana - minä otan mailastasi kiinni (= teen jäähyn arvoisen virheen) ja lyön sillä itseäni naamaan ja saan naaman verille. Tuomari osoittaa sinulle kaukalon ovea ja antaa 5+PRK:n huitomisesta, niin kaikki on mennyt oikein?

Pysytään tiukasti Mertaranta-ketjun topicissa ja aluksi löysät pois; Mertaranta tietää jääkiekosta suunnilleen yhtä paljon kuin hampurilaisbaarin muovituoli. Molemmilla on kosketuspintaa kiekkoilijoihinkin, mutta ei kykyä (tarvetta) analysoida asiaa pitemmälle.

Kysymykseesi; et selkeästikään ole tavannut minua, kun pelasin vielä? Ajatuskin siitä, että olisi kiekollinen pelaaja..:). No, eläydytään; ensinnäkään en usko, että kukaan keksisi niin ovelaa trickiä, että miettisi "nyt mä nappaan kaverin mailasta kiinni ja vedän itseäni naamaan, jee, varma jäähy"., Puutavaraa naamaan ei oteta vapaaehtoisesti kuin Veronican salongissa ja kenties Juha Föhrin himassa, joten lähden siitä, että mailan -oman tai vieraan- saaminen naamaan on vahinko osuman saajan kannalta. Jos sinä koukkisit mailaani (tarkoituksena saada kiekko) niin, että lopulta löisit mailani omaan naamaasi, olisi oikea tuomio mielestäni; 2 min mulle korkeasta mailasta (kyllä, moraalisesti väärin, mutta olisin voinut huolehtia mailastani paremmin) ja sulle ei mitään, jos et tekisi asiasta hirveää numeroa, etkä olisi suorittanut selkeää mailasta kiinnipitämistä. Jos vetäisit kuolevat joutsenet, antaisin sullekin kakkosen tai suoraan kympin. Ja jos olisit pitänyt kiinni mun mailasta, kakkonen molemmille.

5+20? Jos vekki olisi karmea, olisi näin kai tehtävä, että mulle 5+20. Jälkiseuraamuksien suhteen toivoisin, että sinun oma toimintasi huomioitaisiin myöskin. Siis en saisi jälkiseuraamuksia. Tommi Santala / Antti Aaltohan oli siinä mielessä samantyyppinen tapaus, että Santala suojasi, kun näki Aallon ajavan / ryntäävän, mutta nosti virheellisesti mailankin suojaksi. NHL-käytännöllä siitä ei olisi missään tapauksessa tullut jälkipenaltya Santalalle, koska Aallon ryntäys olisi huomioitu asiassa.

Pressiboxi: Mikä on kahvausjäähy? Voi kunpa sellainen olisikin olemassa ja käytössä Suomessa :). Meillähän saa kahvata, mutta vasta sitten, kun kahvaa niin, että kaveri kaatuu, saa koukkausjäähyn. Osaava kahvaaja jättää sen viimeisen asteen tekemättä ja roikkuu mukana kuin peräpukama - ilman rangaistusta.
 
Suosikkijoukkue
JOKERIT, D.I.F., Sergei Fjodorov
Re: Itkua ja valitusta

Viestin lähetti taitonyrkki
Viime pleijareiden aikana käytiin sm-liigan valmentajien kesken valitustaistelua.....Mutta Mertaranta voittaisi kaikki, vaikka kaikki koutsit olisivat kimpassa

Todellakin voittaisi,mennen tullen! Itseäni häiritsee Mertarannassa juuri samainen, tauoton kyynelehtiminen. Meinasi vappuaattonakin laimentaa hilpeää nousujurria,kun tämä väsynyt jätkä ruudussa itkee ja valittaa 59 minuuttia että "voivoi, ei kai vaan Ruotsi pääse kohta iskemään", "ja taas laukaus kohti Norosta joka ehkä hiukan epävarmasti torjuu jatkuvasti, se täytyy sanoa" yms.lammastelua

En väitä että lätkämatsin selostaminen televisioon olisi helppoa. Sitä se ei varmasti ole. Mutta on yksinkertaisesti rasittavaa kuunnella Suomen pelejä selostamassa äijää, joka on hävinnyt jokaisen matsin ns. suuria kiekkomaita vastaan jo hyvissä ajoin etukäteen. Tämä kun lisätään siihen että itse pelistä Mertsi ei hiffaa hevonv....., niin ei muuta kun uutta hemmoa kuvioihin ja Antero jonkin muun, itselleen tutumman lajin selostajaksi.

Ai niin, onhan siinä töllössä volumenappi.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Mertsi

Mika Nieminen kirjoittaa mielipiteensä Mertarannan selostuksesta (HS, 11.5.04, B10):

"Voisiko YLE harkita ensi vuoden MM-kisojen ajaksi jotain rinnakkaiskanavaa, vaikka digi-TV:n puolelta, jossa kuva tulisi ilman selostusta ja taustalta kuuluisivat vain kaukalon äänet.

Se palvelisi meitä, jotka haluamme seurata tätä loistavaa peliä ilman Antero Mertarannan käsittämättömiä kommentteja. Silloin voisimme keskittyä seuraamaan itse ottelua emmekä kuulemaan esimerkiksi siniviivalta lähteviä ohjauksia. Ennen vanhaan kun käytössä olivat sellaiset sanat kuin laukaus tai syöttö."

Nieminen sanoo asian ihan hienotunteisesti ja kauniisti.
 

Peto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kummasti vain Mertarannan sinivalkoinen selostus kelpasi kuluttajille niinä vuosina, jolloin kaukalossa saavutettiin mainetta ja kunniaa. Alamäen myötä selostajakaan ei enää tunnu kliffalta tyypiltä.

Toinen asia on tietenkin kasvojen kuluminen. Mersu on pitänyt ykösselostajan valtikkaa jo kymmenkunta vuotta, joten pakostakin nuo muutamat fraasit ja "ohjaukset" alkavat ärsyttää. Rajansa tämänkin hyvän tyypin määrällä. Juuri samoin on käynyt Jutilalle ja Saukkoselle, jotka ovat olleet hommassaan yhtäjaksoisesti liian pitkään.

Minusta kuitenkin Mersun kannattaa pitää tyylinsä. Mies ei ole kiekkoasiantuntija, mutta tuo eläytymisellään ja hekutuksellaan väriä selostuksiin. Vai ottaisitteko ennemmin Hoopin tai Bubin? Vuoden tai kahden tauon jälkeen Mersu voisi kuulostaa huippuselostajalta.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Peto

Minusta kuitenkin Mersun kannattaa pitää tyylinsä. Mies ei ole kiekkoasiantuntija, mutta tuo eläytymisellään ja hekutuksellaan väriä selostuksiin. Vai ottaisitteko ennemmin Hoopin tai Bubin? Vuoden tai kahden tauon jälkeen Mersu voisi kuulostaa huippuselostajalta.

Kokeilkaapa "flerljudia", eli ruotsinkielistä selostusta. FST:llä on Kai Kunnas niminen kaveri, joka selostaa eri lailla kuin Mertaranta. Mukana oli jatkuvasti joku ulkopuolinen kommentaattori, jotak toivat selostukseen lisää ilmettä ja syvyyttä.
Loppupeleissä oli Tami kommentoimassa. Vaikka onkin joillekin hieman ärsyttävä ("Besserwisser") niin tietoahan kaverilla on rutkasti.
Parempaa tää oli kuin Mertarannan taikalasi selostukset.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Pari toivetta:

Mertaranta on selostanut MM-kisoja ainakin 10 kauden ajan. Alkuaikoina oli ymmärrettävää, että miehen kiekkotietous on vähän niin ja näin. Suomen vielä menestyessä kuuntelin minäkin Mertsin tsirkku-tyylistä hehkutusta mielelläni.

Mertarannalla olisi ollut näiden vuosien aikana varmaan ollut mahdollisuus kehittää tietämystään jääkiekosta. Ei se ole liikaa vaadittu, että selostaja hallitsee hehkuttamisen lisäksi asiapuolen 10v jälkeen. Lisäksi Mertarannan pitäisi hyväksyä se tosiasia, että jääkiekko on kontaktilaji.
 

scholl

Jäsen
Re: Mertsi

Viestin lähetti Johannes
Mika Nieminen kirjoittaa mielipiteensä Mertarannan selostuksesta (HS, 11.5.04, B10)

Nieminen puhuu asiaa kommenteillaan.
Kuukausiliitteessä oli juttua Vaatehuoneen 99 Simosta.
Ja taitaapa olla niin, että Mertarannan kuulijat ovat niitä Simon asiakkaita, tuulipukukansaa. Niinpä me muut emme hänen tyylistään pidä ja jaksa häntä kuunnella.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Re: Pari toivetta:

Viestin lähetti Johannes
[
Mertarannalla olisi ollut näiden vuosien aikana varmaan ollut mahdollisuus kehittää tietämystään jääkiekosta. Ei se ole liikaa vaadittu, että selostaja hallitsee hehkuttamisen lisäksi asiapuolen 10v jälkeen. Lisäksi Mertarannan pitäisi hyväksyä se tosiasia, että jääkiekko on kontaktilaji. [/B]


Mertaranta katsoo jääkiekko-otteluita sinivalkoisten silmälasien läpi mustavalkoisesti. Antsan jääkiekkotietämyksessä ei mielestäni ole vikaa , mutta " The Name of the Game " on jäänyt hänelle pahasti epäselväksi. Nooh , toisaalta Mertarantaa täytyy ymmärtää , ei Manchester United fanilta voi liikaa vaatia . Ainakaan objektiivisuutta.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Onhan Mertsi sentään Nastolan -91:sten valmentajana, joten luulis kaverin tietävän hieman itse lajista. Selostuksissa ei välttämättä aina välity tämä tieto. Keskittyy liikaa erilaisiin viittauksiin/vertailuihin ja samat hehkutukset kuin 95 on edelleen käytössä. Ei hyvä.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Re: Re: Pari toivetta:

Viestin lähetti Brewer
Mertaranta katsoo jääkiekko-otteluita sinivalkoisten silmälasien läpi mustavalkoisesti. Antsan jääkiekkotietämyksessä ei mielestäni ole vikaa , mutta " The Name of the Game " on jäänyt hänelle pahasti epäselväksi. Nooh , toisaalta Mertarantaa täytyy ymmärtää , ei Manchester United fanilta voi liikaa vaatia . Ainakaan objektiivisuutta.

No huh huh.... Ja ARSEnal-fanilta voi?
 

Satan C

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, HIFK , New Jersey Devils
Samaa mieltä

Minunkin mielestä Mertarannan voisi laittaa kierätykseen. Sen huulet ei oikein enää pure (ainakaan allekirjoittaneeseen). On hyvä juttu, että Nelonen näyttää World Cupin ja selostajana toimii mielestäni Suomen paras selostaja J-P Jalo.
 

punisher

Jäsen
Mertaranta on hyvä fiiliksenluoja ja paikoin jopa hauska moottoriturpa, mutta käsittämättömiä möläytyksiä sieltä tulee ja välillä tuntuu että pelitilanteitten ja momentin muutokset eivät millään uppoa sinivalkoisten lasien läpi paksuun kalloon tarpeeksi nopeasti. Esimerkki Suomi-Kanada pelin lopusta. Jotenkin näin "Pärssinen karvaa ja pitää hyvin Heatlyn siniviivalla".---------------------------------------------SYVÄ HILJAISUUS...
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Ehkäpä hauskin tapaus Mertarannalta oli tämä suomi - Slovakia, jossa oli se "Hossan käsisyöttö". Kaikki muut näkivät tilanteen, ettei se ollut käsisyöttö, mutta niin vain Mertaranta intti (olikos se Lind) studiokommentaattoria vastaan tuossa.

Eläytymisestä täydet pisteet "Mertsille", mutta asiantuntemuksen ja liian eläytymisen puolesta vuosi vuodelta pidempää viivaa.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Mertaranta on omiaan "todelliselle" lätkä-fanille, mikä istuu Euro hockey tour-pelipaita päällä ja Karjala lippis pääsä. Tosiasiassa Mertarannan tietämys jääkiekosta on täysin olematon. Mies ei yleensäkkään puhu mistään roolituksista, peluuttamisesta tai edes pelisysteemistä. Mies on perehtynyt pelkästään omien hehkuttamiseen, vastustajan haukkumiseen, tuomarin syyttelyyn yms. Itse pelistä mies ei näe eikä ymmärrä yhtään mitään.

Samalla tasolla tuntuu olevan koko YLE:n jääkiekkotoimitus. Kisojen jälkeen puhuttiin Suomen maalivahtiongelmasta, kiekon lamasta, vertailtiin maalivahteja muutamilla ympäripyöreillä lauseilla. YLE:n kiekkotoimitus sortui lapselliseen yhden syyllisen ja sylkykupin etsimiseen, kun sensijaan olisi voinut nähdä enemmän kokonaisuutta, kuten mm. Kekäläinen, Lehterä, Ruutu yms. näkivät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös