Rouva painaa jo päälle että seuraavaa pitäisi tehdä heti putkeen, itse koitan vähän toppuutella että katsottaisko hetken aikaa tuota ensimmäistä että miten menee ja jutellaan sitten. Mitenkäs jatkoajan isukit, mielipiteitä lasten hankkimisesta "putkeen" vai onko järkevää pitää pientä taukoa?
Lapsettomana poikamiehenä voin luonnollisesti antaa tässä asiassa parhaimmat neuvot, antaahan paavikin seksi- ja ehkäisykäskytyksiä vaikkei ole eläissään nussinut muita kuin korkeintaan kuoripoikia.
Näin äkkiseltään ajateltuna (ja yhden ystäväni lapsiperheen kasvua seuranneena) tuntuisi, että kannattaisi hankkia se toinen lapsi suht pian ensimmäisen jatkoksi. Ensinnäkin näin sisaruksilla olisi seuraa ja tukea toisistaan kun ikäero olisi pieni, ja toiseksi myös vanhempien kasvatustaakka olisi ajallisesti lyhyempi, kun lapset olisivat yhdessä "kasvatusputkessa" ja putken päässä häämöttäisi sitten aikanaan tilanne, jossa lapset lentäisivät pesästä suht samoihin aikoihin.
Omassa perheessäni minulla ja veljelläni oli/on kahdeksan vuotta ikäeroa, mikä on melkoisen paljon. Siinä ei hirveästi veljen kanssa leikitty, koska kun aloin jotain tajuamaan jostain, niin veli oli jo murrosiässä ja teinivaiheessa. Kun minä pääsin yläasteikäiseksi, niin veli oli (vielä kotona asuvana) kaksikymppinen, vuorotöissä käyvä kärttyisä mörökölli, joka nukkui yövuorojensa rasituksia päivisin eikä kotona saanut pitää meteliä tai edes liikkua samassa huoneessa. Sitten kun veli muutti kotoa, niin vanhemmilleni jäi ristiksi vielä minä, joka sitten muutin suurin piirtein 8 vuoden päästä pois.
Kaverini on hankkinut kolme lasta. Kahden pojan ikäero on kaksi vuotta, tämän jälkeen meni vajaat neljä vuotta kunnes he hankkivat vielä ns. ylimääräisen iltatähden (tyttären). Varmaan aika raskasta välillä, tällä hetkellä heillä on kotona 10-, 8- ja 5-vuotiaat lapset. Toisaalta lapset alkavat pärjäämään osin keskenään ja heistä on seuraa toisilleen. Kun kaikki lapset ovat aikuisia, niin heidän vanhempansa ovat vielä alle viisikymppisiä ja oletettavasti vielä jollain lailla elinvoimaisia.