Meille tulee vauva!

  • 455 538
  • 2 171

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Lapasen kanssa olen samoilla linjoilla, siinä että mikäli vain muuten on mahdollista niin kaksi on parempi kuin yksi. Ompahan kotonakin leikkikaveri, jonka kanssa viettää aikaa (antaa myös vanhemmille välillä mahdollisuuden jättää muksut hetkeksi keskenään) ja lisäksi kotona jo oppii elämään ja jakamaan, sopimaan ja riitelemään asioista.
Nykyisin tosin tuntuu, että siinä missä ennen oli yksi lapsi on kaksi, ja missä ennen oli kaksi, niin nykyisin on kolme. Trendeittäin nämäkin asiat tuntuvat menevän.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täällä alkaa hermot olemaan kireällä. 40+5 eikä vielä tietoakaan ulostulosta. Viimeksi meni 9 päivää yli eikä ollut herkkua sekään. Nyt jo monta unetonta yötä ja töissä pitäisi jaksaa käydä.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Apassin tilanne muistuttaa omaani noin parin vuoden takaa. Tuolloin 1½vuotias esikoisemme oli alkanut vihdoin nukkumaan yönsä kunnolla ja vaimo oli jo sitä mieltä että toista piti saada tilalle kun elämäntilanne antoi sopivasti myöten. Vastustin moista uutta tulevaa masokistista jaksoa elämässämme, mutta vaimon kanta tietysti voitti muutaman kuukauden väännön jälkeen. Nyt pojat ovat 1 ja 3 vuotiaita ja ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen meillä on ollut pidempi jakso jossa koko perhe nukkuu yönsä kunnolla. Pojista, ainakaan vielä, ei ole toisilleen sen kummempaa leikkikumppania. Enimmäkseen saa olla rauhoittelemassa ja tuomaroimassa leluriitoja.
Onhan tässä hommassa omat valoisat puolensa, mutta ymmärrän pirun hyvin niitä jotka jättävät pääluvun yhteen muksuun. Perhe tulee aina ekana ja sen jälkeen työt niin mihinkään muuhun ei enää välttämättä riitä aika eika voimat. Varsinkin jos yöllä joutuu heräämään 2-7 kertaa.
 

Cassu

Jäsen
Kuinka kummassa te miehet annatte periksi esimerkiksi just näistä toisista lapsista? Minä olen oman miehen kanssa vääntäny jo pari vuotta edes yhdestä lapsesta. Mutta onnea kovasti teille onnekkaille joille jälkikasvu on syntynyt tai syntymässä!
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
18.6 päästiin teholta osastolle ja viime tiistaina päästiin sitten kotiin.

Kyllä on tekemistä tuon uuden tulokkaan kanssa kun on kaikkia lääkkeitä, nenämahaletkua ja muuta. Kolmen tunnin välein pitää syöttää ja kun tuo ipana ei jaksa syödä itse tarpeeksi tuttipullosta tai tissistä, niin sitten valutellaan letkua pitkin.

2.5 vuotias tyttäremme on hieman ihmeissään kun äiti ei ehdikään leikkimään niin paljoa kuin ennen ja mun tehtäväksi onkin jäänyt tyttären viihdyttäminen. Mikä on ollut kyllä hienoa. On aika paljon touhuttu kaikenlaista ja tytärkin on kuulemma nykyään "isin tyttö". Omien sanojensa mukaan.

No jos jotain positiivista hakee tuon pojan sairauden myötä, niin ainakaan keuhkoihin ei ole nuo kaksi leikkausta vaikuttanut. Sen verran äänekäs on tuo uusin tulokas.

No kai tässä jaksaa kun on kaksi ja puoli vuotta jo valvonut enemmän tai vähemmän. Ja kyllä tääkin kohta helpottaa. Luultavasti viikkoa ennen kuin on seuraava operaatio edessä. Eli kahden ja puolen kuukauden kuluttua kun on sydämen katetrointi. Katsellaan onko kaikki kunnossa. Siitä pari kuukautta ja onkin taas isompi sydänleikkaus edessä.

Melkoista häränpyllyä heitti meidän elämä tämän uuden syntymän jälkeen. Mutta kai se kaikki vielä jotenkin palkitsee. Toivottavasti. Onhan tuo melkoinen epeli kun miettii mitä kaikkea sekin on jo käynyt läpi lyhyen elämänsä aikana. En mää sitä poiskaan antaisi!
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Kuinka kummassa te miehet annatte periksi esimerkiksi just näistä toisista lapsista? Minä olen oman miehen kanssa vääntäny jo pari vuotta edes yhdestä lapsesta.

Nämä on muuten hankalia juttuja, nyt vanhempana sitä alkaa kaveripiirissä huomaamaan asioita, etenkin naispuolisia joilla on hillitön vauvakuume. Jos sitä on vaikka koko aikuisikä eletty yhdessä ja aletaan olla 30+ ja edelleen kahdestaan, yhdessä ostetussa omakotitalossa, niin hankala siitä on poiskaan hypätä "pikku erimielisyyksistä". Meistä miehistä osa vaan sattuu olemaan sitä sakkia, jotka tuntuvat pelkäävän vauvan hankkimista ja karttelevat koko asiaa. Omassa mielessä homma on mennyt aina niin, että ensin pitää olla jonkun sortin vakaa toimeentulo ja että pystyy huolehtimaan kunnolla itsestään, vasta sitten hankkia sitä jälkikasvua tähän maailmaan.

18.6 päästiin teholta osastolle ja viime tiistaina päästiin sitten kotiin.

Kyllä on tekemistä tuon uuden tulokkaan kanssa kun on kaikkia lääkkeitä, nenämahaletkua ja muuta. Kolmen tunnin välein pitää syöttää ja kun tuo ipana ei jaksa syödä itse tarpeeksi tuttipullosta tai tissistä, niin sitten valutellaan letkua pitkin.

Kiva kuulla että askel parempaan on taas otettu, hieno juttu!

Meilläkin alkaa aurinko paistaa pikkaisen enemmän, maanantaina päästiin vihdoin kotiin, kun poika sai 2 viikkoa sairaalaelämää täyteen. Nenämahaletkua ei jouduttu tuomaan kotiin, koska voimaa syömiseen löytyi juuri tarvittava määrä. Tuntuu vähän hullulta että osastolla seurataan syömistä gramman tarkkuudella exel-taulukot sauhuten, mutta kai se on lääkityllä vastasyntyneellä oltava noin tarkkaa. Tuskin terve vauva kuitenkaan kotona syö joka päivä millilleen sen mitä taulukko neuvoo.

Eilen käytiin erikoislääkärillä joka huolehtii sydänlapsista ja siellä melkeinpä pelkkää positiivista. Pienet reiät sydämessä olivat hävinneet kokonaan ja se enemmän seurattava isompi reikä oli pienentynyt huomattavasti. Nesteenpoistolääkitys sovittiin kevennettäväksi ja suola saadaan jättää tänään kokonaan pois. Ensi viikolla on tietysti labraa ja kontrollia jossa seurataan mitä nämä vaikuttaa. Mahdollista takapakkiakin voi tulla reiän paikkautumisessa, eli lääketiedettä voidaan hyvinkin vielä tarvita. Mutta toistaiseksi näyttää hyvältä ja pikkumiehen kiusaaminen vähenee päivä päivältä. Suolalisän tyrkyttäminen oikeastaan millään tavalla oli aika raastavaa, maistuu varmasti aika paskalta noin pieneen suuhun ja tottumattomaan makuun.

Peukku ylös muuten niille jotka viettävät öitä vauvojen kanssa ja omaavat jo aiempia pieniä lapsia. Tämän yhden herätyskellon kanssa tulee vielä toimeen, mutta mikäli siellä on lisänä aamulla 07 hihasta kiskova Jani-Petteri legolaatikon kanssa niin huh huh:) Isyysloma on kyllä hyvä tässä alkuvaiheessa jakamaan sitä yöllistä valvomista, joskus kun sen syömisen päälle veivataan tunti päälle silmät täysin auki!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Isyysloma on kyllä hyvä tässä alkuvaiheessa jakamaan sitä yöllistä valvomista, joskus kun sen syömisen päälle veivataan tunti päälle silmät täysin auki!

Mulla alkaa nyt viides lomaviikko ja kyllähän sitä valvoakin on saanut. Ei tietenkään samaa määrää mitä äiti, mutta tutuksi on yöheräämiset tulleet. Meillä poika saattaa olla hereillä jo pitkiäkin aikoja, kolme tuntia saattaa pällistellä ympäriinsä ja välillä syödä lisää. Itseasiassa alusta asti on valvonut aika paljon syömisen päällekin, vaikka kättärillä sanoivatkin että 10 minuuttia hereillä ja sitten taas unille. No eipä tuo mies...

Nyt just vauvavahdissa kun äiti päätti vähän nukkua huonosti nukutun yön päälle. Pakkasesta lämmittelen kaverille maitoa kun heräilee ja vaihtelen vaipat, äiti saa nukkua iltapäivään. Hyvin tuntuu maito maistuvan pullostakin.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Hyvin tuntuu maito maistuvan pullostakin.

Se on hieno juttu ja missään tapauksessa mikään itsestään selvyys. Meidän toinen lapsi ei voinut sietää tuttipulloa ensimmäiseen puoleen vuoteen, eikä syönyt tuttiakaan. Kaikkia erillaisia pulloja ja tutteja tuli testattua, ei vaan kelvannut. Lopulta kuitenkin saatiin tottumaan pulloon ja tuttiin. Tutista luopuminen 1v5kk iässä meni varmaan osittain tästä syystä ilman mitään huomiota, ei koskaan pyytänyt enää tuttia kun ne katosi ja oppi saman tien nukahtamaan itsestään.

Vinkiksi noihin yöheräilyihin että vauvan kanssa ei kannata yöllä seurustella yhtään, mahdolliset vaipan vaihdotkin hoitaa täydessä hiljaisuudessa ja yöksi pitää saada huone pimeäksi. Suosittelen myös iltarutiineja jotka toistuu päivästä toiseen, esim. iltapesu ja nukkumaan laitto aina kuta kuinkin samaan aikaan. Tällöin aika pienikin lapsi oppii jo yön ja päivän eron. Meillä on nyt tasan 1kk ikäinen tämä kolmas ja kaikki kolme ovat oppineet näillä asioilla viimeistään kolme viikkoisena että yöllä ei olla hereillä. Vaan herätään korkeintaan syömään ja mennään takaisin nukkumaan. Eipä olla meillä valvottu yhdenkään lapsen kanssa käytännössä koskaan.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Poika syntyi vihdoin sunnuntaina, viikon meni yli. Vaikuttaa aika rauhalliselta kaverilta verrattuna isosiskoonsa. Isosisko ei ainakaan vielä ole ollut kovin mustis enemmänkin ihmeissään uudesta tulokkaasta ja tilanteesta.

Nyt jo huomaa, että omalta kohdalta jää vauvan hoitelu vähemmälle kuin ekan kanssa. Isosisko vaatii oman huomionsa ja hänen hoitamisensa on minun tehtäväni. Kovasti tekisi mieli hoitaa pikkukaveria enemmän, mutta kai sitten kun tilanne rauhoittuu niin minäkin saan mahdollisuuden.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Meidän toinen lapsi ei voinut sietää tuttipulloa ensimmäiseen puoleen vuoteen, eikä syönyt tuttiakaan. Kaikkia erillaisia pulloja ja tutteja tuli testattua, ei vaan kelvannut. Lopulta kuitenkin saatiin tottumaan pulloon ja tuttiin.

Varmaan todella typerä kysymys ja Liisa Hyssälä tai joku vastaava nirhaa minut, mutta eikös se lapsi oikeasti opi syömään/imemään tuttipullosta jos "pakottaa"? En nyt sano että vauvaa pitäisi näännyttää loputtomiin, mutta kun on tarpeeksi nälkä luulisi että tuttipullokin kelpaa? Tässä voi olla itselläkin edessä moinen touhu helmikuusta lähtien, ja juoppohullun sanoin "mulle ei vittuilla", eli syöt tuttipullosta jos syöt, mun nänniin et koske.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan todella typerä kysymys ja Liisa Hyssälä tai joku vastaava nirhaa minut, mutta eikös se lapsi oikeasti opi syömään/imemään tuttipullosta jos "pakottaa"? En nyt sano että vauvaa pitäisi näännyttää loputtomiin, mutta kun on tarpeeksi nälkä luulisi että tuttipullokin kelpaa? Tässä voi olla itselläkin edessä moinen touhu helmikuusta lähtien, ja juoppohullun sanoin "mulle ei vittuilla", eli syöt tuttipullosta jos syöt, mun nänniin et koske.

Taitaa olla sinulla paha asennevamma, ja ehkä se vauva nyt tulee ihan väärään osoitteeseen. Mitä nyt, Mr.Moon? Ja kenen nänniin ei saa koskea? Ei helvetti, tollaisia vanhempia kun on, niin onneksi pääsen eläkkeelle, ennen kuin ne "ihanat lapset" ovat tarkkailuluokkaiässä.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Taitaa olla sinulla paha asennevamma, ja ehkä se vauva nyt tulee ihan väärään osoitteeseen. Mitä nyt, Mr.Moon? Ja kenen nänniin ei saa koskea? Ei helvetti, tollaisia vanhempia kun on, niin onneksi pääsen eläkkeelle, ennen kuin ne "ihanat lapset" ovat tarkkailuluokkaiässä.

Jaahas, ei ollut Liisa Hyssälä. Jos nyt sen verta sanoisin että hieman kieli poskessa/olut vatsassa tuo oli kirjoitettu tuo loppu, mutta kysymys sinänsä ihan "oikea". Eli samoin kuin kaikissa asioissa, mihin lapsi tottuu, on se sitten omassa sängyssä nukkuminen, valvota yöllä, tai tissi/tuttipullo.

Ei mulla mielestäni asennevammaa ole, mutta ukkometsolla taitaa olla pikkuhousut rytyssä, helvetti, jos sinua lainaisin.

Lisäys: Ja kai sä tiedät että tarkkislapset tykkää nimenomaan vittuilla eläkeläisille ja muille vähäosaisille, joten laita turvaketju oveesi tai voivat tulla juuri sun luo...
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Varmaan todella typerä kysymys ja Liisa Hyssälä tai joku vastaava nirhaa minut, mutta eikös se lapsi oikeasti opi syömään/imemään tuttipullosta jos "pakottaa"? En nyt sano että vauvaa pitäisi näännyttää loputtomiin, mutta kun on tarpeeksi nälkä luulisi että tuttipullokin kelpaa? Tässä voi olla itselläkin edessä moinen touhu helmikuusta lähtien, ja juoppohullun sanoin "mulle ei vittuilla", eli syöt tuttipullosta jos syöt, mun nänniin et koske.

Meidän ei oppinut. Ei vaan juonut pullosta minun eikä avovaimon menetelmillä. Rintamaitoa ei ollut tarpeeksi, joten pullosta olisi ollut pakko juoda.

Pelättiin nestehukkaa, ja sitten oltiinkin yö Jorvissa. Siellä onneksi saatiin hyvää apua.

Nämä tapahtumat olivat viime kesänä, kun tyttö oli viikon ikäinen. Nyt on 11 kk, ja kaikki on muuten hyvin, mutta nukkumaanmenemisestä puolen tunnin päästä alkaa suora ulvominen, joka loppuu vasta, kun pääsee äidin tai isän viereen nukkumaan. Pahimmillaan taistelimme kaksi tuntia illassa noin viikon ajan omassa sängyssä nukkumisen puolesta. Mutta kun tyttö nousee heti ylös pystyyn ulvomaan, kun huoneesta poistuu, niin luovutimme.

Sitä on helppo sanoa, että lapsi pitää opettaa omaan sänkyyn, säännölliseen nukkumaanmenoon, tuttipulloon jne... Samaa höpinää saa kuulla neuvolasta, mutta ei mitään konkreettista, hyödyllistä neuvoa.

Isovanhempien neuvot ovat myös suurinpiirtein turhia.

Minä olen nyt opettajan pitkällä lomalla, ja lapsen äiti on töissä. Äiti tarvitsee yöunensa, ja minäkin herään kuitenkin jo 6.30 joka aamu. Ei sellaista vaan kestä, että yksi ulvoo tuntikausia kuin sireeni. Eli vastoin kaikkia ohjeita, tyttö voitti ja nukkuu nytkin hiljaa äidin vieressä.

Tiedämme kyllä kaikenmaailman unikouluhommat ym., mutta nuo ovat raskaita käydä läpi. Tehosta ei ole mitään takeita.

Ja semmoinen asia vielä, että jos yksi systeemi toimii nyt, niin tuskin toimii enää viikon päästä edes samalla lapsella. Saati sitten jollakin toisella lapsella.

Tulee hampaita, kaikenlaista kehitystä liikkumisessa ja muuta, joka vaikuttaa syömiseen ja nukkumisen rauhallisuuteen. Oli yksikin kuukausi talvella, kun ei pullosta mennyt maitoa taas millään. Oli täysi työ saada menemään tarpeeksi nestettä. Velleistä ja puuroista tehtiin tosi laihoja. Ja sitten taas alkoi pullo kelvata.

Kaikki pullot eivät käy, kaikki tutit eivät käy. Kaikenlaista pelaamista tulee.

Eli tiivistelmä Mr.Moonille: Ei se noin helppoa ole, kuin luulet.
 

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
Eli tiivistelmä Mr.Moonille: Ei se noin helppoa ole, kuin luulet.

Juu, en missään nimessä oleta että olisi helppoa. Syy miksi lähinnä kysyin on että on monta frendiä joilla kaikilla on eri kokemuksia ja halusin tiedustella isommalta otannalta. Yksi pari esim. tekee kaiken kaiken maailman kasvatusoppaiden mukaan ja vaikeata on ollut. Toinen taas yrittää olla tiukkana ja lapsi on ollut harvinaisen helppo.

Mutta unohtakaa ekan kysymyksen, täällä nähtävästi otettiin koko homma ihan väärin, kiitos kuitenkin kommentista kyy.
 

Sammeri2

Jäsen
Meillä oli tuosta unikoulusta todella apua ensimmäisen pojan kanssa, kaksi yötä piti taistella ja sietää sitä itkua mutta sen jälkeen helpotti.
Itsellä kävi monta kertaa mielessä, ettei tämä toimi. Kärsivällisyyttä se vaan vaatii todella paljon hermoja.
 
Viimeksi muokattu:

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Meillä oli tuosta unikoulusta todella apua ensimmäisen pojan kanssa, kaksi yötä piti taistella ja sietää sitä itkua mutta sen jälkeen helpotti.
Itsellä kävi monta kertaa mielessä, ettei tämä toimi. Kärsivällisyyttä se vaan vaatii todella paljon ja hermoja.

Me tehtiin tuon mukaan myös, mutta se meni siihen, että tyttö nukahtaa hyvin, mutta 30-40 minuutin päästä nousee pystyyn ulvomaan, ja sitä ulvomista kestää kaksi tuntia kevyesti. Ei pysy hiljaa hetkeäkään, jos huoneessa ei ole jompi kumpi vanhemmista. Ja jos näyttää nukkuvalta, niin kuitenkin muutaman minuutin välein availee silmiään ja kurkkaa, ollaanko vielä paikalla. Jos ei olla, hyppää pystyyn taas ulvomaan.

Yksiin päiväuniin siirtyminen pari viikkoa sitten auttoi iltanukkumiseen tilapäisesti, mutta nyt on taas muutama iltaa ulvottu.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyykäärme, onko varma, ettei tytöllänne ole joku fysiologinen syy ulvomiseen? Vai tarkoitatko ulvomisella nyt ihan vain itkua, huutoa ja kitinää? Hampaiden tulo sattuu ainakin ja juuri nimenomaan vaakatasossa ollessa. Reilusti vain Pronaxenia tai Buranan suppoja kehiin, jos hampaat vaivaavat. Parasetamoli ei välttämättä tehoa juuri hammassärkyyn, vaikka kuumelääkkeenä onkin erinomainen.

Jos haluat, voit laittaa mulle vähän tarkempia speksejä, mitä tarkalleen ottaen olette tehneet unikoulussanne, niin suurella viisaudellani analysoida, olisiko toimintatavoissa jotain, mistä sitä voisi lähteä purkamaan. Kannattaa myös tsekata mun aiempia kirjoituksia tässä ketjussa, josko niistä olisi apua.

Kun lapsi ei nuku, se ajaa ihmisen epätoivoon ja helposti vedetään vähän mutkia suoraksikin, jotta huushollissa säilyisi jonkinlainen rauha. Been there, done that. Voin kuitenkin lohduttaa, että oma lapseni, joka siis oli "huono nukkuja ja nukahtelija" on nykyään sellainen, että kun menee sänkyyn, menee minuutti ja hän on ihan kanttuvei. Toinen lapsi, joka on aina ollut helpompi nukutettava ja parempi nukkuja, saattaa taas nykyään valvoa toisinaan lähes pari tuntia sen jälkeen, kun valot on sammutettu. Onneksi on jo sen ikäinen, että nykyään riittää, kun murisee, ettei olohuoneeseen tulla kikkailemaan, vaan sinne sänkyyn mennään odottamaan, että uni tulee. En kuitenkaan puutu, jos siellä puuhailee unilelujensa kanssa, jos pysyy sängyssä. Eihän sitä itsekään aina heti nukahda, kun menee sänkyyn.

Toivotan kaikille tsemppiä vauvojensa ja vähän isompienkin lastensa kanssa! Ja muistakaa, että kaikenlaiset tunteet on sallittuja. Myös paskat. Kyllä mun on tehnyt tuhansia kertoja mieli heittää vauva seinään, ravistaa turhasta kiukuttelevista lapsista ns. paskat pellolle ja pistää ne ovesta ulos oppimaan olemista. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin toteuttanut niitä tekoina. Ihmisen pään sisässä tapahtuvat asiat eivät ole kiellettyjä (toivottavasti tästä ei nyt vedetä mitään pilkunnussintakisaa ja syväanalyysia mun psyykeestäni :D). Jokainen varmaankin tietää, mitä tunnetta tarkoitan. Ainakin ne, joiden lapsilla on vahva oma tahto ja jotka ovat itsepäisiä kuin aasit. Ja juuri niiden kanssa on oltava vieläkin johdonmukaisempi ja jaksettava vääntää niin kauan, että on itse ns. last woman/man standing :).
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Se joka sanoo, että lapsi oppii kun pakotetaan, on väärässä. Meidän 2,5 vuotias likka ei vauvana juonut ikinä tuttipullosta, ei syönyt tuttia ja ei nuku vieläkään koko yötä yksin.

Eikä nukahda yksin. Nyt se pentele on lopettanut päikkäritkin vaikka on ihan silmät ristissä. Tosin se auttaa ilta nukahtamiseen.

Ja se joka osaa muka neuvoa, niin tervetuloa kokeilemaan. Kaikkia on yritetty.

Toivottavasti tuo uusi tulokas on parempi nukkuja. Ainakin nyt näyttää hyvältä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kiitos BOLille. Enpä usko, että tuolla mitään vammaa on. Tervekin on kuin mikä, pullea pikku possu ja kova vauhti päällä. Ulvominen vaihtelee. Se on pahimmillaan suoraa rääkymistä, joka ei tahdo loppua kuin siihen, että saa tahtonsa läpi.

Hampaita on suussa toistakymmentä, ja ensimmäiset tulivat jo 4 kk ikäisenä. Osa taisteluista liittyy varmasti hampaisiin.

Olemme yrittäneet nukuttamisessa ihan kaikenlaista. Sellaista mm., että annettiin huutaa rauhassa yksin viisi minuuttia, siitten silittämään selkää ja pois. Ja taas viiden minuutin päästä paikalle, jne, kunnes nukkuu. Tuo toimikin hyvin jonkin aikaa, ja alkoi nukahtaa tosi hyvin. Ja koko ajan on sitten yöt kyllä nukkunut kunnolla, kun on ensin saatu nukahtamaan.

Vaan nyt 11 kk:n iässä on sellainen vaihe, että pitää koko ajan olla pystyssä ja osoittaa sormella kaikkea, sekä selittää. Ja uni on alkuvaiheessa niin herkkää, että mikä vaan kolahdus saa pystyyn. Ensin ollaan sormi ojossa selittämässä, ja kun huomataan, että ollaan huoneessa yksin, alkaa huuto kaikkine vivahteineen.

Päiväunet sujuvat hyvin ulkona vaunuissa. Tänäänkin nukkui yli kaksi tuntia ilman mitään alkumutinaa.

Kyllä nämä ovat luullakseni ihan normaaleja juttuja, mutta toisaalta sellaisia, jotka menevät lapsilla eri lailla. Meidän on ainakin pirun itsepäinen, ja kun on jotain päättänyt, niin tosi vaikea on saada tekemään eri tavalla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyykäärme, onko lapsenne kenties horoskooppimerkiltään Leijonat? Ja hän on siis tyttö? Ei sillä, että olisin horoskooppihörhö, mutta kyllä ei se nyt piru vieköön voi olla sattumaa, että varsinkin Leijona-tytöillä on jumalaton määrä samanlaisia piirteitä ja itsepäisyys on yksi niistä. Samassa veneessä ollaan :).

Tosta nukahtamisesta sen verran, että oletteko kokeilleet tehdä niin, että puhutte ja selitätte lapselle koko ajan iltarutiinien aikaan, mitä tapahtuu? Ja kaikki tapahtuu aina samassa järjestyksessä illasta toiseen. Aloitatte sen verran ajoissa, että kaikki on vielä edes jokseenkin pirteitä. Sitten rauhassa etenette pesun ja iltapalan jälkeen unihommiin. Annatte lapsen mennä sänkyyn hetkeksi höpisemään ja osoittelemaan, ennen kuin luette iltasadun. Iltasadun aikana pitää yrittää olla innostamatta lasta, joten hänet voi ottaa kainaloon katsomaan sivuja. Sitten iltasadun jälkeen omaan sänkyyn ja sanotte lapselle, että nyt nukutaan eikä enää jutella ja että olette 15-20 min. lähellä, mutta ette ihan vieressä. Kerrotte, että lähdette sitten pois, kun hän on nukahtanut, mutta olette ihan viereisessä huoneessa, eikä mitään hätää ole. Joka päivä siirrytte aina vähän lähemmäksi ovea ja kauemmaksi lapsesta ja näin hän pikkuhiljaa oppii, että on ihan turvallista nukahtaa. Eihän hän nyt varmaankaan sitä tajua, mutta jos hän on rutiineja rakastava henkilö, hän ymmärtää sen vähän vanhempana ja suuri osa sängystä pomppimisista jää vähemmälle. Kyse on siis PTS:stä :).

Mielestäni vanhempien pitää asennoitua näiden uniherkkien lasten kanssa niin, että se ruljanssi pitää kestää ja että lasta ei jätetä yksin huutamaan. Ainakaan pitkäksi aikaa. Toisinaan voi olla ihan hyväkin antaa pari minuuttia huutaa itsekseen, kunhan tilanne pysyy hanskassa. Toisille nimittäin riittää se, että saavat huutaa hetken ja sitten käyvät reippaasti itse nukkumaan. Ideaalitilanne on se lasta nukuttaa aina se vanhempi, jolla on pinna vähemmän kireällä. Aina se ei ole mahdollista, mutta usein on. Kun lapsi aistii, että nyt ei itkut auta, moni ei viitsi kovin kauan huutakaan. Jos taas huudosta ei tule loppua, joskus kannattaa suosiolla luovuttaa hetkeksi ja antaa lapsen nukahtaa vaikka viereen.

Meillä tämä nuorempi, leijonamerkkinen tyttö, on päässyt nauttimaan rutiineista ihan eri tavalla kuin vanhempi aikoinaan. Kyllä meillä silloinkin oli omasta mielestämme rutiinit, mutta jälkikäteen ajateltuna, ei meillä kovin tiukkoja rutiineja lopulta ollut ja voi olla, että olisimme päässeet helpommalla, jos olisimme osanneet olla tiukempia aikataulujen suhteen.

Ja se kannattaa pitää mielessä, että monien illat on ihan yhtä helvettiä siksi, että lapsi on aivan liian väsynyt nukkumaan mennessään. Se levottomuus sitten ruokkii itseään ja kierre on valmis. Kaikki iltatoimet pitää aloittaa silloin, kun kukaan, lapsi ainakaan, ei ole liian väsynyt. Tällöin ei ole kiire ja se jo itsessään rauhoittaa lasta. Tiedän pojan, joka meni klo 18.30 yöunille ja heräsi aamulla klo 7. Olihan se vanhemmille vähän kypsää, mutta toisaalta, molemmille jäi omaa aikaa tehdä ja harrastaa. Tämä nyt on tietysti ihan ääripää, mutta toisinaan suurin syy lasten iltakiukkuihin on vanhemmissa, koska iltatoimet aloitetaan liian myöhään ja sitten onkin jo kiire saada lapsi nukkumaan. Lapsella on kolme asiaa, mihin aikuinen ei voi vaikuttaa, vaikka mitä tekisi: nukkuminen, syöminen ja ulostaminen. Yllättäen kaksi ensimmäistä on sellaista, mitkä aiheuttavat monessä perheessä painajaisia. Voiko olla sattumaa :)?
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Päiväunet sujuvat hyvin ulkona vaunuissa. Tänäänkin nukkui yli kaksi tuntia ilman mitään alkumutinaa.

Tässä on ainakin yksi keino mikä voi auttaa, eli lyhentää/aikastaa päiväunia niin illalla saa helmpommin nukkumaan. Et sanonut nukkuuko lapsi omassa huoneessa? Meille auttoi kakkosen kohdalla kun laitettiin omaan huoneeseen.

Unikoulua suosittelen vaikka olisi kuinka raskas, mutta siinäkin on kaksi olennaista pointtia että se toimii. Oma huone, ja loppuun asti vieminen. Kun se aloitetaan niin sitä ei keskeytetä, koska se muuttuu tällöin pahemmaksi. Loma-aika on paras hetki tähän. 11kk ikäinen lapsi ymmärtää kun sanotaan että mennään nukkumaan, varsinkin jos on tyttö niin on helppo opettaa myös nuken avulla ja mekin olla vielä helpotettu sanomalla että mennään aa, aa. Lapsi ymmärtää nopeasti että sillä tarkoitetaan nukkumista. Meillä ja vaimon siskon 2 lapsella on kaikilla noudatettu samaa rutiniia. Eli iltarutiniit jotka toistuvat päivittäin, iltapalat,pesut,yöpuvut ja iltasatu. Lapsi viedään tämän jälkeen omaan huoneeseen, omaan sänkyyn sylissä kantaen ja peitellään, silitetään pieni hetki ja sanotaan aa,aa pariin otteeseen kuiskaten. Sitten huoneesta lähdetään ja jos alkaa huutaa niin sinne ei vaan mennä. Raakaa mutta toimii. Joskus ollaan lipsuttu sen verran että ollaan käyty uudestaan peittelemässä ja silittämässä jos huuto on kestänyt esim. 40-60min mutta ei koskaan nostettu enää sängystä pois. Pisin unikoulu on kestänyt 2-3 yötä. Lapsi helposti kokeilee rajojaan uudestaan parin viikon kuluttua, mutta se menee nopeasti ohi.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jampalle kiitokset vihjeistä.

Meillä on tarkat, samoina toistuvat rutiinit. Tyttö tietää ne hyvin, jopa niin hyvin, että unikoulun aikana holtiton itku alkoi usein jo iltatoimien aikana.

Oikeastaan kaikkea muuta, paitsi tuota omassa huoneessa nukkumista on kokeiltu. Epäilen silti, että se ei auta. Kun ongelma ei tunnu olevan nukahtamisessa, vaan siinä, että herääminen yksinään unesta pistää pillastumaan.

Sieltä hän juuri muuten heräsi taas, nukkuttuaan 50 minuuttia hiljaa, omassa sängyssään. Ja mikäli vanhat merkit paikkaansa pitävät, kohta nukutaan äidin kanssa ison tyynyn päällä kuin onnellinen porsaanpoikanen.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Meidän 2-vuotias tyttö on ollut vähän samanlainen kuin kyykäärmeen jälkeläinen. Helkkarin herkkäuninen, itsepäinen sekä täynnä tulta ja tappuraa. Univelkaa on siis kertynyt vanhemmille oikein reilusti parin viime vuoden aikana ja hermot ovat olleet toisinaan aivan helvetin kireellä, kuten nimimerkistäkin saattaa arvata. Tällä viikolla vaimo kävi tytön kanssa jättämässä vihdoin tutin pikkuoraville mökillä, jonka seurauksena asiaa on käyty hyvinkin vivahteikkaasti koko 2-vuotiaan sanavarastolla läpi. Äskenkin nukuttaessani sängystä kuului kaikenlaista selitystä oravista, tuteista, mummusta, vaarista, pupuista, kuinka ei nukuta, eikä päätä voi laittaa tyynyyn jne. Itse olin siinä määrin väsynyt taas kaikesta menemisestä, että simahdin itse siihen vierelle. Hetken kuluttua havahduin siihen, että tyttö vetää sikeitä enkä itse ollut muuta tehnyt kuin makoillut tajuttomana. Kyllä se siis kai siitä joskus helpottaa ja ainakin meillä tutin jääminen pois on siirtänyt osan sen samasta hellyydestä isälle, koska tyttö on ollut kuin enkeli nämä muutamat päivät verrattuna aikaisempaan. Peruskiukuttelut tietty mutta ne lapsen pieneksi ahmanpoikaseksi muuttavat raivarit on jääneet pois.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Kyllä, meille tuli poikavauva kun maanantaina kello 6.25 syntyi Maailmaan tuleva IFK:n kannattaja. Kaikki meni hyvin ja nyt ollaan jo himassa kaikki kolme. Itsekkin opin, että termi "rakkautta ensi silmäyksellä" on muutakin kuin sanoja. Naistenklinikan ilmassa on muuten pakko olla aika lailla noita roskia..

Tässä kun ollaan vielä hiljan muutettu uuteen ja kivaan asuntoon, niin väkisinkin tällaisen perusvalittajan suupieliä nykii ylöspäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös