Onhan se näin, mutta täytyy muistaa, että varmasti kirjoittaja myös joltain osin tähän pyrkii. Ja valistunut veikkaukseni on, ettei kyse ole vain muutamista lukijoista/kirjoittajista.
Jos Kärppien osa voimasuhdearviosta ei miellytä ja siinä käytetään jonkun mielestä värilaseja, niin voihan sen osion kirjoituksesta myös jättää omaan arvoonsa ja keskittyä niiden muiden joukkueiden arviointeihin. Täällä liigaosiossa kuitenkin yhä enenevissä määrin väännetään jotain ihan jääkiekon ulkopuolisia vääntöjä milloin mouhijärvestä ja milloin siitä, että huhutaanko kaikkia pelaajia nyt Tapparaan, Ilvekseen vai TPS:ään, joten itse ainakin arvostan, että joku edes pyrkii tuomaan tänne sekaan vähän asiasisältöä.
Itsekin menin yhtenä vuonna tekemään tuollaisen voimasuhdearvion ja voin sanoa, että se osoittautui ennakoitua työläämmäksi hommaksi. Ja kaiken sen homman jälkeen sai usein vielä kuulla siitä, kuinka nyt oli arvioinut jonkun joukkueen nelosketjun laiturin tai kasipakin ihan liian huonoksi, vaikka isossa kuvassa sillä ei ollut mitään merkitystä. Sen takia en ainakaan itse arvosta vittuilua siitä, kun joku käyttää aikaansa tuottaakseen oikeasti hyvää sisältöä tälle palstalle. Pelkän vittuilun ja off-topicin osaavat kaikki, mutta jos paukkuja riittää, niin ehkä sen energian voi käyttää ensi kesänä vittuilun sijaan tekemällä vaikka itse tuollaisen jokaiseen joukkueeseen perehtyvän ennakon. Sitten voidaan katsoa kauden jälkeen, että osuiko siinä ihan kaikki nappiin.
Ehkä tätä palstaa ei kannata ottaa ihan niin vakavasti. Jos on sitä mieltä, että joku suhtautuu kannattamaansa joukkueeseen yltiöoptimistisesti, niin ehkä se kannattaa huomioida hänen viestejään lukiessa. Tai jos on sitä mieltä, että joku löytää syyt suosikkijoukkueensa tappioihin aina tuomareista, niin ehkä sekin kannattaa huomioida. Se, että käy samaa keskusteltua vuodesta toiseen harvoin johtaa mihinkään.
Vittuilu on sopivassa määrin ihan kiva lisä keskusteluun ja niin kauan sen voi nähdä ihan positiivisena asiana, kun se kohdistuu henkilön sijasta asiaan. Jos sitten taas oikein etsimällä etsitään ja odotetaan sitä hetkeä, milloin päästään aukomaan päätä jollekin henkilölle (kuten esimerkiksi eilen illalla), niin kyse ei ole enää positiivisesta vittuilusta, vaan kiusaamisesta.
Ehkä tässä voi olla kyse jostain isommastakin yhteiskunnallisesta ilmiöstä, mikä on muuttanut keskustelukulttuuria, mutta vielä pari vuotta sitten Liigan voimasuhdekeskustelut keskittyivät enemmän asiaan. Välillä joku kommentoi omaa joukkuettaan värilaseilla, mistä saattoi seurata ihan aiheellisesti kuittia. Nyt vittuillaan (pääosin yhdelle nimimerkille) ja Ilves-kannattajat vääntävät milloin Tappara-kannattajien, milloin TPS-kannattajien ja milloin Kärppien kannattajien kanssa.
Itse jään ainakin odottamaan
@McTorso ennakkoa myös tulevana kesänä, vaikka oman suosikkijoukkueeni puuhastelu onkin laskenut mielenkiintoni Liigaa kohtaan ihan ennätysalhaiseksi. Parempia ja kattavampia ennakoita tältä palstalta saa kuitenkin yleensä lukea kuin esimerkiksi urheilulehdistä, vaikka tälle palstalle ne tuotetaan ihan ilmaistyöllä.