Voi Matti raukkaa. Kyllä se on vaan kiusallisen kovaa hommaa tuo sm-sarjassa valmentaminen. Ihmettelit itsekkin, miten olet niin kauan valmentanut ja myös minä ihmettelen. Miten voit olla valmentajana maan korkeimmalla sarjatasolla ja valmentaa joukkueen mitaleille, jos sinulla ei ole pienintäkään aikomusta luoda joukkueelle selkeää pelitapaa ? Noh, Junno setä on tehnyt sinulle hirmuisen karhun palveluksen ja ostanut sellaisen joukkueen käsiisi, mikä voittaisi mitalin vaikkapa ilman sinua. Sinä itse et joudu laittamaan kaikkea likoon, et taistelemaan työpaikastasi ja sinä et kehity valmentajana. Sinun olisi pitänyt ymmärtää lopettaa valmentaminen silloin, kun pilasit Kerhon yhden kauden. Olisit tehnyt viisaasti, kuten Kari Jalonen aikanaan. Pitänyt sapaattivapaata, kerännyt tietoa, katsellut erilaisia pelejä ja kehittänyt omia ajatuksia. "pelikirjaa" sinulla ei ole, mutta et pärjää silläkään että sinulle ostettaisiin huippujoukkue. Ei illasta toiseen voida pelata pelkästään fiiliksellä, tarvitaan paskan päivän varalle se toimiva systeemi.
En usko Matin saavan potkuja, en sitten millään. Kärpät ei halua tosissaan taistella mestaruudesta ja ovat hyväksyneet matin sooloilun valmentajana. Tarpeeksi hyvää, mutta ei tarpeeksi hyvää mestaruuteen. Junnon toiveessa ilmeisesti on se, ettei mestaruutta nyt vähään aikaan tulisi, jottei kiinostus laskisi joukkuetta kohtaan. Ei siis hävitä tahallaan.
Mittani Kärppiä kohtaan ei ole täynnä. Kaipaan jo voittavaa kiekkoa takaisin. En usko Matti Alataloon, en siihen että joukkue alkaisi pelaamaan tasollaan. Kärppäkiekko on poissa, ja Kärpät on täynnä erilaisia, koviakin nimejä mutta joukkue se ei ole missään tapauksessa. Tuomas Tarkista olen tehnyt itselleni jonkin henkisen pakkoreijän, jota olen mollannut ilta toisensa jälkeen. Hänen pelisuorituksensa ovat olleet erittäin heikot. Juteltuani erään maalivahtivalmentajan kanssa, ymmärrän Tarkkia paremmin ja hänen pelisuorituksiaan. Joskus on todella vaikeaa pelata, kun ei ole luottamusta siihen johonkin.. Jokerit on minusta hyvä esimerkki. Riksman paransi heti peliään, kun Hannu Jortikka seisoo aitiossa. Maalivahti luottaa valmentajaansa, pelitapaansa ja oman joukkueen taisteluunsa. Jos ei luota, on hän epävarma ja riskialtis.
Tämän tekstin tarkoituksena ei ollut vuodattaa tunteita Lukko tappion tuskissa tai purkaa muuten vaan pahaa oloa. Ihmettelen, miksen enään välitä yhtään. Se tunne ja polte, sekä innostus on Alatalon toimesta tapettu. Voitot eivät tuota riemuakasta oloa, eikä tappiot satuta kärppäsydäntäni millään lailla. Koska syvällä sisimmässä on tieto, ettei hetken ilot ja hetken surut auttaisi mitenkään. Ei tällä kaudella voiteta mitään suurta.
Itse jättäydyn kuluvan kauden osalta pois palstalta, toivon Kärpille parasta vaikken omaa pienintäkään uskoa siihen, että edes välieriin joukkue päätyisi. Valitettavasti Kärppäkiekko on kuollut, mutta herännee ensi talveksi henkiin.
Ujcik #11