Mainos

Matkalla avaruuteen?

  • 214 091
  • 1 402
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Lisäys tohon edelliseen: Toki Venäjällä on Euroopan puolella laukasupaikka kiertoradalle eli Plesetskin kosmodrom. Tää sijaitsee siis Arkangelin alueella Pohjois-Venäjällä tossa Suomen itäpuolella vajaa 1000km Tähän mennessä siis ainoasta Euroopan alueella sijaitsevasta kiertoratalaukaisupaikasta, mutta siis Venäjällä ja… ju nou
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kiina… jep.. Kiina on ottamassa tosissaan planetaarisen avaruustutkimuksen keulapaikkaa. Näiden parin Kuun näytelentojen jälkeen, siis joissa mentiin kuuhun, napattiin näyte ja lennätettiin se takas maahan. Tää jälkimmäinen kuun kääntöpuolelta vieläpä.. mutta siis nyt lähetetään asteroidinäyteluotain ja… Mars luotain 2028, joka ottaa näytteen ja lennättää sen takas maahan.

NASA:han suunnitteli tätä jo aiemmin ja siksi Perseverance on kerännyt näytteitä ja jättäny ne sinne pinnalle odottaan, mutta NASA rahotus ei tule tämän näytteenpalautuslennon osalta toteutumaan näillä näkymin. Eikä missään tapauksessa kiinalaisten aikataululla.

…itelle tule mieleen että kun taas SLS hinta sen kun paisuu, niin oisko ne SLS:n tuhlatut rahat voinu kuitenkin käyttää johonkin järkevään samaan aikaan kun SpaceX tekee kuitenkin murto-osahinnalla isomman raketin kehitystyötä. No SLS on poliittinen hanke ja se näemmä saa taas maksaa ihan kuinka paljon tahansa, ja sit jää näytteeenpalautuslennot ym. ilman rahoja..

No katotaa kui Kiinalaisten käy.. Mars luotaimen jälkeen kohteena Jupiter 2030
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
…itelle tule mieleen että kun taas SLS hinta sen kun paisuu, niin oisko ne SLS:n tuhlatut rahat voinu kuitenkin käyttää johonkin järkevään samaan aikaan kun SpaceX tekee kuitenkin murto-osahinnalla isomman raketin kehitystyötä. No SLS on poliittinen hanke ja se näemmä saa taas maksaa ihan kuinka paljon tahansa, ja sit jää näytteeenpalautuslennot ym. ilman rahoja..
Jos oikein muistan historian, niin SLS laitettiin pystyyn sukkula-ohjelman raunioille, kun oli ajatuksia, että alasajetusta kalliista projektista saataisiin edes jotain käyttökelpoista irti (sukkulan boosterit ja päämoottorit). Jos oikein muistan, niin tämä hanke on ollut koko ajan vastatuulessa ja suunnitelmat kaikkineen enemmän paperilla, eli kaikesta rakentelusta ja testilennoista huolimatta se on vaikuttanut ikuisuusprojektilta.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Europa Clipper -luotaimen laukaisun suhteen oli vähän epävarmuutta, että pystytäänkö se toteuttamaan tämän vuoden aikana. Ilmeisesti nyt näytetään vihreää valoa:


Laukaisuikkuna on kolme viikkoa 10.10. alkaen. Luotaimen on tarkoitus saavuttaa Jupiterin kiertorata huhtikuussa 2030 ja sitten suorittaa 49 ohilentoa Europasta neljän vuoden aikana, että ihan hetkeen ei vielä tiedetä onko siellä Europassa elämää (jos luotain ylipäänsä saa tuota selvitettyä, mutta ainahan sitä voi toivoa).
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kahden viikon viiveiden jälkeen Polaris Dawn lähti sitten kiartoradalle...

Eli miljardööri Jared Isaacman lisäx lentoon osallistuvat entinen ilmavoimien lentäjä Scott "Kidd" Poteet ja kaksi SpaceX-insinööriä, Anna Menon ja Sarah Gillis.

Jos Polaris Dawn -tehtävä onnistuu se vie ihmisen korkeammalle kiertoradalle sitten Apollo-ohjelman. Lennon on määrä kestää viisi päivää ja tarkotus siis ois, että kaksi miehistön jäsentä poistuu avaruusaluksesta avaruuskävelyssä 700km korkeudessa.

Koska SpaceX Dragon -kapselissa ei ole ilmalukkoa, kaikki neljä miehistön jäsentä altistetaan tilan tyhjiölle avaruuskävelyn aikana. Avaruuskävely toimii tässä kriittisenä testinä SpaceX:n uusille EVA puvuille.

Saadaan ilmeisesti hienoa matskua, kun kameroita lienee matkassa riittävästi
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
@Tarinankertoja laittaa varmaan tarkempaa raporttia tänne, mutta Polaris Dawn:in avaruuskävelyt ilmeisesti onnistuivat ennätyskorkeudessa, ja lento jatkuu muiden testien parissa. Aika uskomatonta, miten paljon SpaceX:n laitteilla saadaan aikaiseksi. Saa NASA:n näyttämään todella hitaalta byrokratian täyttämältä koneistolta, mitä se varmaan onkin. Saataisiinko tästä vielä se Marsin matkakin aikaiseksi elinaikanani?
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saataisiinko tästä vielä se Marsin matkakin aikaiseksi elinaikanani?
Muskista voi olla montaa mieltä, mutta SpaceX:n kanssa tuo on aikalailla kaikki tavoitteensa saavuttanut. Ei toki ihan alkuperäisillä aikatauluillaan, jotka ovat olleet vähintäänkin kunnianhimoisia. Mutta uskoisin itse, että myös Marsmatka tulee toteutumaan. Tuskin vielä tällä vuosikymmenellä, mutta 30-luvulla uskoisin sen tapahtuvan lähes varmasti.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vähän Starship uutisia alkuun (kun littyy).

Uuteen lentoon ois oltu valmiita jo elokuun lopussa, mutta koska lentosuunnitelmaa on muutettu edellisestä, eli nyt halutaan napata boosteri talteen siihen torniin, on lupakäsittely viivästynyt. Ja mitä ilmeisemmin sitä on nyt lykätty pariin otteeseen ja FAA kertoo, ettei niillä ole resursseja käsitellä näin nopeassa tahdissa Starshipin lentoja. Siä ois siis kaks lentoa putkessa jotka ois haluttu lentää nyt elo/syyskuussa, mutta mitä ilmeisemmin FAA saa päätöksensä aikaan vasta marraskuussa.

Ymmärrän sinänsä, ettei byrokratiakoneistoa ole rakennettu sellaiseksi, että siä ois resursseja käsitellä asioita nopeasti, kun on totuttu siihen NASA tapaan edeltä hitaasti ja vakaasti. Harmi silti, sillä vaikuttanee myös täälläkin mainitun Mars lennon aikatauluun.

..josta päästään Mars lentoon, eli viimeviikolla Musk ilmotti, että tarkoitus oilisi lähettää Starship Marssiin seuraavassa laukasuikkunassa, siis 2 vuoden päästä. Miehittämättömänä toki, mutta aika kunnianhimoien aikataulu taas, ja kun idea olisi siis laukasta useampi ja näiden olisi viä tarkotus laskeutua Marssiin. . . Ja ekat ihmisetkin lentäs Marssiin jo seuraavassa ikkunassa 2028. …jaa-a… taita a olla taas Elonin omassa aikakäsityksessä nää :-D



..mutta tästä siis Polarsi Dawn lentoon joka liittyy oleelisesti Satashippin miehitettyihin lentoihin tulevaisuudessa.

Eka lento onnistui siis suunnitellusti. Crew Dragonin kapseli kävi tosiaan 1400km korkeudessa (sen omilla boostereilla), jossa ei ole käyty sitten kuulentojen ja kun kiertorata oli asetettu noin 700 km niin Isaacman leijui avaruuteen ja tän perässään avaruusinsinööri Sarah Gillis. Kävely itsessään kesti 15–20 minuuttia, mutta koko operaatio luukun avaamisesta kapselin uudelleenpaineistukseen kesti yhteensä useamman tunnin.

Sinänsä tärkein asia, eli pukujen toimivuus oli pääosassa. NASA hyllytti oman uuden avaruuspukuohjelmansa tässä jonkin aikaa sitten, koska se on inhouse niin hidasta. Nyt nämä yksityisesti valmistetut oli ekassa testissä ja se läpäsi kaikki kolme puvun liikkuvuustestistä, eli käsivartalon yleistä hallintaa, pystysuuntaista liikettä ”skywalkerilla” (se tukiteline siinä aluksen nokassa) ja jalkojen kiinnitystä koskevat testit.

Vois luulla olevan triviaalia tämmöset, vaan alanharrastajat tietää, kuinka isoja yllätyksiä pukujen kanssa voi tulla. Varsinkin liikkuvuuden kanssa. . .Se kuuluisa eka avaruuskävely jonka Aleksei Leonov teki 1965 oli lähellä päättyä katastrofiin, kun puku laajeni paineettomassa tilassa niin, ettei se enää mahtunu takas kapseliin. Omatoimisesti lennonjohdolle kertomatta (ja muutenkaan kertomatta kun vasta vuosikymmeniä myöhemmin) päästi ilmaa pois puvusta, jotta se pienenty sen verran että pääsi takas kapseliin ennen kun kapseli lensi maan pimeälle puolen. Leonovin stoori ittensä kertomana löytyy jostain tuubista. Ja ISS:llä yks astronautti meinas hukkua pukuunsa, kun sinne alko valuun vettä… nää on vaikeita teknologisia tekeleitä.

Toki mikään ”kuka vaan voi nyt ostaa avarususkävelyn” juttu tää kuitenkaan ei ole, sillä tää lentäny miehistö kävi läpi kahden vuoden koulutuksen ennen lentoa.

Tämä oli siis eka kolmesta Polaris-projektin lennosta, mielenkiinnolla odotan mitä seuraavat 2 lentoo sisältää.

Eli Kuu ja Mars.. here we come ;-)
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimon Rakuunat
Mielenkiinnolla odotan milloin ihminen menee todella Marsiin.

Mutta olen kyllä Janhusen linjoilla siinä että ihmisasutusta pitäisi kuitenkin rakentaa kiertoradoille, koska liian heikko painovoima ei sovellu pitkäaikaiseen asumiseen saatikka että ihmiset syntyisivät ja kuolisivat joillain selvästi alle 1g:n palloilla.

Siitä aiheutuisi todennäköisesti liikaa terveydellisiä huolia.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Dragon on laskutunut takas ja poimittu merestä. Kaikki ok.
hieno yksityiskohta kuvassa.. :-D
 

Liitteet

  • Näyttökuva 2024-09-15 113052.png
    Näyttökuva 2024-09-15 113052.png
    751,4 KB · kertaa luettu: 185

npc

Jäsen
Mielenkiinnolla odotan milloin ihminen menee todella Marsiin.
Minäkin odotan.

Jännää on se, että huolimatta meidän maanpäällisistä filosofioista tai uskonnoista tai aatteista tai meiningeistä - Marsiin voi ekana mennä lopulta joku yhdistyneetarabiemiirikunnat kun ovat tehneet määrätietoista tutkimusta tavoittaakseen allahin tai jotain.

Minä olen joskus maininnut - en mitenkään ensimmäisenä edes suomalaisena - että Marsiin luultavasti ekana menevät kiinalaiset. Niilla on rahaa, niilla on ihmisiä, niillä on motivaatiota. Eli ei pelkästään propagandamielessä lähdetä heilumaan vaan lähdetään samalla kaappaamaan tulevaisuuden mineraalit haltuun.

Minulla ei ihmisenä ole mielipidettä tähän onko hyvä vai huono että vaikka kiinalainen sen tekee. Sen kumminkin tiedän, että ihminen on valloitushaluinen äly universumissa.

Jännää olisi olla todistamassa joskus kun kaksi älyä kohtaisi. Olisin lähtökohtaisesti meidän kiinalaisten puolella. Joku misantrooppi häpeäsi silmät päästään. Minä en. Sanoisin että tää on parasta mitä me keksittiin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Eilinen ESA:n Hera-luotaimen laukaisu Falcon 9:n kyydissä meni putkeen:


Oli kyllä komeaa katseltavaa - en edes ollut noteerannut tapahtumaa etukäteen, sattui vain tulemaan tuubissa vastaan ja hyvältähän se näytti. Ainoa miinus että paljon käytettiin jenkkiyksikköjä puheissa (vaikka ESA:sta kyse), mutta, noh, SpaceX:n stream. Ehkä nekin oppii vielä joskus siellä rapakon toisella puolella.

Ja samalla huonoja uutisia. Europa Clipper piti lähettää matkaan tulevana torstaina, mutta nyt Floridaa kohti on matkaamassa sellainen pieni kirpakka syysmyrsky. Että ainakaan torstaina tuskin tapahtuu. Saapi nähdä tuleeko isompaa viivettä, tuota ei kuitenkaan voi laukaista ihan milloin vain vuodesta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship lento nr 5. Tänään arviolta kahen maissa suomenaikaan? Aikaisintaan klo 12 GMT, mutta videostriimissä lukee live in 3 hours, ja sekin alkanee selvästi ennen lentoa... mutta mielenkiintoinen laukaisu on. Samalla tavalla itse Starship lentäisi vajaan kierroksen ja laskeutuisi mereen, mutta se iso juttu tässä on, että nyt yritetään napata tuo boosteri siihen torniin. Viimeksihän boosteri laskeutu mereen ja paikka oli niin tarkka, että nyt sit yritetään tohon laskeutumistorniin saada kiinni.


Falcon boosterihan laskeutuu merelle tai laskeutmisalustoille, mutta koska Starship konseptin ideana on olla avaruusatamatyyppinen nopeasti uudelleen käytettäväine raketteineen joka mahdollistaisi useamman laukasun päivässä, ei haluta, että boosterit tarttis kuskata jostain kauempaa, vaan ne halutaan heti huoltohalliin valmisteluun seuraavaan lentoon. Tää visio on toki viä kaukana, mutta eka koitos siis tänään.. jos sää suo eikä teknisiä ongelmia tule (usein nää toki lykkääntyy mitä erialsimmista syistä).


Mutta tossa ny yx striimi, jota voi sunnuntain ratoksi seurata (kunhan alkaa)
EDIT: Vaihdetaas striimi, kun nasaspaceflight alotti jo ja niillä on countdown ruudussa, eli kolmenmaissa lähtee


 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aika uskomaton temppu.. eli ne nappas sen boosterin suunnitellusti. Joku pieni tulipalo, joka ei varmaan kuuluis siihen, palo laskeutumisen aikana siinä sivussa ja kyti muutaman minuutin siinä tornissa roikkuessa. Mutta aikamoinen osotus systeemin toimivuudesta.



Pualentunnin päästä ite aluksen paluu…
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship laskuetumisessa sama ongelma kuin viimeksi. Vaikka siivekkeet on uudelleen suunniteltu ja päällystetty alumiinilla, yksi alko sulaan livekuvassa, tosin ei kokonaan sulanu pois kuten viimeksi.

Starlinkin kautta taas kyllä hemmentävän hienoa kuvaa pystytiin välittään laskeutumisesta. Laskeutuminen onnistu muutaman metrin tarkkuudella aiotusta vaikka yksi siiveke selvästi kärsi alastullessa. Meressä oli poiju ja siinä kamera ja sen näkösälle se tuli, laskeutu pystyssä ja kellahti kyljelleen mereen. Tais sen jälkeen mossahtaa tankit tai vastaavaa, kun poijukuvassa näky räjähdys. Sitten se sukelsi hilajlleen.. pimeetähän Intian valtamerellä oli kun oli yö, mutta sanotaan nyt että aika menestys… oisko 6 lento sitten että itse aluskin otetaan maihin laskettuun.


btw: Mahtavaa 4k 240FPS videota tuon boosterin laskeutumisesta (ja toki myös lähdöstä)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Europa Clipper lähti sit Falcon Heavyn kyydissä matkaan. Tässähän boosterit ei palannu maahan, koska koko työntövoima tarvittiin Europa Clipperin saamiksesi oikealle radalle. Boosterit lensi kuudennen kerran ja ne ei palaa.

Mutta siis lento onnistui ja toisen vaiheen poltot toimi täydellisesti ja Europa Clipper irtosi Falconista.. aivan helvetin jännä oli livenä, kun luotain ei vastannut yli viiteen minuuttiin…

..kunnes vastasi ja ilmotti olevansa kunnossa.. mutta sitten ei tullut tietoa ajoventtilien toiminasta, mutta data kerto lopulta, että käännös aurinkoa kohden oli tehty vaikka ei venttiilitietoa ollutkaan saatu..

Jännempi lähtö kun Starship :-)


ja Cliper on nyt sitte matkalla kohti Eurooppaa reilu tunti maasta lähdön jälkeen..

Matka kesää nyt siis en vajaat 7 vuotta. Alunperinhän tän piti lentää SLS:llä.. heh.. kas kummaa ettei.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship lento 6 on valmisteltavana lähtöön. Näillä tietämillä tiistaina aamuyöstä paikallista aikaa neljältä aukeaa ikkuna, eli meillä mukavasti puolenpäivän jälkeen.

 

Jaatis

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lohi
Starship lento 6 on valmisteltavana lähtöön. Näillä tietämillä tiistaina aamuyöstä paikallista aikaa neljältä aukeaa ikkuna, eli meillä mukavasti puolenpäivän jälkeen.

Soikohan lähdössä nothing´s gonna stop us now ennen räjähdystä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Soikohan lähdössä nothing´s gonna stop us now ennen räjähdystä.

Lähtö alkaa olla aika hallussa, toen siinä tuskin räjähdystä nähdään. Viimeksi boosterin nappauskin onnistui, toki kuulemma hilkulla oli, ettei ois ohjattu sivuun merelle räjähtään. Vaikka lentoprofiili on nyt sama (koska lupaprosessi) niin mossahdusta tulee kytätä Starshipin re-entryssä, sillä lämpökilpipaneliden määrä on selvästi vähennetty, eli katotaan kuinka hyvin se pelkkä teräs siinä plasmavaiheessa kestää. Mielenkiintonne testi, jos nyt muistaa yhdenkin lämpötiilin irtoomisen seuraukset sukkulalle (eri rakenne toki alla). Siivekkeessäkin on pieni lämpökilpipaneliryhmä jotain testiä varten.

Lento poikkeaa edellisestä siinä, että avaruudessa testataan tyhjiö Raptoreiden uudelleen käynnistämistä ja liikettä.

Saa nähdä kuinka kauan lupaprosessissa seuraavaksi kestää, kun varmaan 7 lennolta yritetään napata sitten myös ite alus takas ehjänä.

Kaiken kaikkiaan SpaceX_n tapa kehittä teknologiaa näin isossa mittakaavassa kokeilutekniikalla on mielenkiintoista seurattavaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös