Matkalla avaruuteen?

  • 217 213
  • 1 371

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Eilinen ESA:n Hera-luotaimen laukaisu Falcon 9:n kyydissä meni putkeen:


Oli kyllä komeaa katseltavaa - en edes ollut noteerannut tapahtumaa etukäteen, sattui vain tulemaan tuubissa vastaan ja hyvältähän se näytti. Ainoa miinus että paljon käytettiin jenkkiyksikköjä puheissa (vaikka ESA:sta kyse), mutta, noh, SpaceX:n stream. Ehkä nekin oppii vielä joskus siellä rapakon toisella puolella.

Ja samalla huonoja uutisia. Europa Clipper piti lähettää matkaan tulevana torstaina, mutta nyt Floridaa kohti on matkaamassa sellainen pieni kirpakka syysmyrsky. Että ainakaan torstaina tuskin tapahtuu. Saapi nähdä tuleeko isompaa viivettä, tuota ei kuitenkaan voi laukaista ihan milloin vain vuodesta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship lento nr 5. Tänään arviolta kahen maissa suomenaikaan? Aikaisintaan klo 12 GMT, mutta videostriimissä lukee live in 3 hours, ja sekin alkanee selvästi ennen lentoa... mutta mielenkiintoinen laukaisu on. Samalla tavalla itse Starship lentäisi vajaan kierroksen ja laskeutuisi mereen, mutta se iso juttu tässä on, että nyt yritetään napata tuo boosteri siihen torniin. Viimeksihän boosteri laskeutu mereen ja paikka oli niin tarkka, että nyt sit yritetään tohon laskeutumistorniin saada kiinni.


Falcon boosterihan laskeutuu merelle tai laskeutmisalustoille, mutta koska Starship konseptin ideana on olla avaruusatamatyyppinen nopeasti uudelleen käytettäväine raketteineen joka mahdollistaisi useamman laukasun päivässä, ei haluta, että boosterit tarttis kuskata jostain kauempaa, vaan ne halutaan heti huoltohalliin valmisteluun seuraavaan lentoon. Tää visio on toki viä kaukana, mutta eka koitos siis tänään.. jos sää suo eikä teknisiä ongelmia tule (usein nää toki lykkääntyy mitä erialsimmista syistä).


Mutta tossa ny yx striimi, jota voi sunnuntain ratoksi seurata (kunhan alkaa)
EDIT: Vaihdetaas striimi, kun nasaspaceflight alotti jo ja niillä on countdown ruudussa, eli kolmenmaissa lähtee


 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aika uskomaton temppu.. eli ne nappas sen boosterin suunnitellusti. Joku pieni tulipalo, joka ei varmaan kuuluis siihen, palo laskeutumisen aikana siinä sivussa ja kyti muutaman minuutin siinä tornissa roikkuessa. Mutta aikamoinen osotus systeemin toimivuudesta.



Pualentunnin päästä ite aluksen paluu…
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship laskuetumisessa sama ongelma kuin viimeksi. Vaikka siivekkeet on uudelleen suunniteltu ja päällystetty alumiinilla, yksi alko sulaan livekuvassa, tosin ei kokonaan sulanu pois kuten viimeksi.

Starlinkin kautta taas kyllä hemmentävän hienoa kuvaa pystytiin välittään laskeutumisesta. Laskeutuminen onnistu muutaman metrin tarkkuudella aiotusta vaikka yksi siiveke selvästi kärsi alastullessa. Meressä oli poiju ja siinä kamera ja sen näkösälle se tuli, laskeutu pystyssä ja kellahti kyljelleen mereen. Tais sen jälkeen mossahtaa tankit tai vastaavaa, kun poijukuvassa näky räjähdys. Sitten se sukelsi hilajlleen.. pimeetähän Intian valtamerellä oli kun oli yö, mutta sanotaan nyt että aika menestys… oisko 6 lento sitten että itse aluskin otetaan maihin laskettuun.


btw: Mahtavaa 4k 240FPS videota tuon boosterin laskeutumisesta (ja toki myös lähdöstä)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Europa Clipper lähti sit Falcon Heavyn kyydissä matkaan. Tässähän boosterit ei palannu maahan, koska koko työntövoima tarvittiin Europa Clipperin saamiksesi oikealle radalle. Boosterit lensi kuudennen kerran ja ne ei palaa.

Mutta siis lento onnistui ja toisen vaiheen poltot toimi täydellisesti ja Europa Clipper irtosi Falconista.. aivan helvetin jännä oli livenä, kun luotain ei vastannut yli viiteen minuuttiin…

..kunnes vastasi ja ilmotti olevansa kunnossa.. mutta sitten ei tullut tietoa ajoventtilien toiminasta, mutta data kerto lopulta, että käännös aurinkoa kohden oli tehty vaikka ei venttiilitietoa ollutkaan saatu..

Jännempi lähtö kun Starship :-)


ja Cliper on nyt sitte matkalla kohti Eurooppaa reilu tunti maasta lähdön jälkeen..

Matka kesää nyt siis en vajaat 7 vuotta. Alunperinhän tän piti lentää SLS:llä.. heh.. kas kummaa ettei.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship lento 6 on valmisteltavana lähtöön. Näillä tietämillä tiistaina aamuyöstä paikallista aikaa neljältä aukeaa ikkuna, eli meillä mukavasti puolenpäivän jälkeen.

 

Jaatis

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lohi
Starship lento 6 on valmisteltavana lähtöön. Näillä tietämillä tiistaina aamuyöstä paikallista aikaa neljältä aukeaa ikkuna, eli meillä mukavasti puolenpäivän jälkeen.

Soikohan lähdössä nothing´s gonna stop us now ennen räjähdystä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Soikohan lähdössä nothing´s gonna stop us now ennen räjähdystä.

Lähtö alkaa olla aika hallussa, toen siinä tuskin räjähdystä nähdään. Viimeksi boosterin nappauskin onnistui, toki kuulemma hilkulla oli, ettei ois ohjattu sivuun merelle räjähtään. Vaikka lentoprofiili on nyt sama (koska lupaprosessi) niin mossahdusta tulee kytätä Starshipin re-entryssä, sillä lämpökilpipaneliden määrä on selvästi vähennetty, eli katotaan kuinka hyvin se pelkkä teräs siinä plasmavaiheessa kestää. Mielenkiintonne testi, jos nyt muistaa yhdenkin lämpötiilin irtoomisen seuraukset sukkulalle (eri rakenne toki alla). Siivekkeessäkin on pieni lämpökilpipaneliryhmä jotain testiä varten.

Lento poikkeaa edellisestä siinä, että avaruudessa testataan tyhjiö Raptoreiden uudelleen käynnistämistä ja liikettä.

Saa nähdä kuinka kauan lupaprosessissa seuraavaksi kestää, kun varmaan 7 lennolta yritetään napata sitten myös ite alus takas ehjänä.

Kaiken kaikkiaan SpaceX_n tapa kehittä teknologiaa näin isossa mittakaavassa kokeilutekniikalla on mielenkiintoista seurattavaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship lähti sitten keskiyöllä Suomen aikaan. Lähtl onnistuneesti ja boosterin ja aluksen irtaantuminen toimi jälleen.

Boosterin nappaus torniin peruttiin pari minuuttia ennen laskutumista ja se ohjattiin laskuetuun mereen. Mereen laskeutuminen näytti ihan normaalilta (se laskutu siihen rannikolle ja kamerat kuvas sen aika monesta suunasta), mutta jotkut parametrit ilmeisesti oli ohessa sen verran ,että boosteria ei tuotu laskeutumisalustalle, jotta suojellaan sekä rakenteita että ympäristöä.

Tyhjiökäyttöön suunnitellut Raptor moottorit testatiin avaruudessa, ja ne toimi ajatellusti. Täähän on tosi tärkeetä sitten varsinaisiin lentoihin kiertoradalle, kuuhun tai muualle tai esim avaruustankkaukselle ym. takia,e ttä tekkonologia toimii uudelleen käynnistäen myös siä ite avaruudessa.

Starship laskeutu suunnitellusti Intian valtamereen ja nyt oli päiväsaika, joten sen näki nyt kunnolla. Ja siis vaikka lämpökilpitiilejä oli vähennetty huomattavissa määrin ja tulokulma oli jyrkempi nokka alaspäin se laskutu suunnitellusti ja ehjänä.

Tavaratilassa ollut banaani ois ollu kiva nähdä viä tossa ihan lopussa :-)

Seuraavkasi alusta sitten kaiketi upgreadataan merkittävästi ja se tarkottaa taas sit uutta lupakäsittelyä, joten saattaapi kestää 7 lennon tapahtuminen
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Seuraavkasi alusta sitten kaiketi upgreadataan merkittävästi ja se tarkottaa taas sit uutta lupakäsittelyä, joten saattaapi kestää 7 lennon tapahtuminen
Jos Elon "hei kattokaa kun hyppään 30cm lattiasta, se on niinku X" Musk on vielä mukana hallinnossa, niin ei välttämäti kestä. Onko tämä hyvä asia, en ota kantaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
FAA on riippumaton viranomaistaho, jota ei kyllä PresidentElect voi ohjailla. Ehkä sitten istuvana parin kuukauden päästä lopettaa koko lafkan.. vaan epäilenpä ettei.

..ja lisätietoo seuraavasta, eli lentoprofiili on sama kun nyt nähdyllä, mutta Starship on uutta mallia, jossa on torniinnappaus teknologia ja isommat polttoainetankit. Tää kuitenkin laskeutus 7 lennolla edelleen mereen ja vasta 8 lennolla sit koitetaan napata torniin...

...ja ilmeisesti boosteria ei napattu torniin johtuen tornissa olleesta ongelmasta, ei ite boosterista.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sekä SpaceX:n Starship että Blue Originin New Glen lentää alkuviikosta. Starship 7 lentonsa, New Glen ekan...

New Glen on siis kantokyvyltään ja ennen kaikkea kuormatilavuudeltaan lähes Starship luokkaa, mutta valmis konsepti. Jos ne onnistuu ekan lentonsa kanssa (joka on siis viivästynyt toki jo monasti, pitihän NASA mars l-uotaamien lentää tällä mutta ikkuna meni jo), niin voi olla painetta SpaceX:lle jos NewGlen lähtee markkinoille samoin tein FalconHeavyn kanssa ollen uudelleenkäytettävämpi ja isompi.

Starship on tietty viä isompi, mutta siinä ei ole sellasta normiraketin payload fearingia, siis paikkaa missä satelliittia voi kuljettaa ja päästää kiertoradalle. Samoin NewGlen voi laittaa lastia Marsiin, kun Starship jouduttas tankkaan kiertoradalla tätä varten.

Siinä saattaa alan rahavirrat muuttua jos NewGlen pääsee markkinoille isompana kun Falcon9 tai Falcon heavy samana tyyppisellä kulurakenteella.

NewGlen näyttäs olevan lähössä aamulla seittemän maissa suomenaikaan, Starship sit varmaan tiistaina.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Kiertoradalle New Glenn pääsi:


Onboard-kameroissa on vielä petrattavaa SpaceX:ään verrattuna, mutta niin on ESA:llakin, komea laukaisu oli silti. Stage 1:n laskeutuminen merialustalle ei onnistunut, telemetria katkesi jossain vaiheessa ja syy selvinnee myöhemmin, mutta se sallittakoon ensikertalaiselle.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ekalla yrittämällä kuitenkin kiertoradalle. Kertoo erilaisesta suunnitteluprosessista yhtiöiden välillä...Boosterin tilanne on tosiaan epäselvä, laskutukos e vai ei, mitään ei varsinaisesti kerrottu. Kamerat ei ihan toimineet tosiaan kuten on SpceX:n kanssa totuttu, mutta niillä onkin monta laukasua aikaa ollut kehittää sitäKin.

Enivei, Iso raketti jolla saa isoja kuormia kiertoradalle ja kauemmas. Joko nyt voitas pistää SLS telakalle ja rahat johonkin mielekkäämpään?

No Starship lento 7 on taas lykätty, tietoa mikä on ongelma, ei ole kerrottu.
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
No Starship lento 7 on taas lykätty, tietoa mikä on ongelma, ei ole kerrottu.
Starship 7 lähti kyllä, ja boosteri saatiin onnistuneesti kiini, mutta...


Ja Elonilla on kivaa, vaikka tosiaan lentokoneet Atlantin yllä joutuu vaihtamaan reittejään. Noh, eipä siinä, saapahan maailman suurin ihmislapsi lisää tweetattavaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuo on iso takaisku. Alustyyppihän oli tämä uusi iteraatio ekaa kertaa (siis Starship, se ylempi toinen vaihe) ja siihen oli tehty paljon muutoksia. Toki tutkinta viivästyttää taatusti seuraavia lentoja, mutta taatusti viivästyttää myös se, etät tämän uuden iteraation aluksia on tuotantolinjalla ja se joudutaan nyt laitaan seis, että tiedetään mikä muutoksista on ollut syynä. Aiempi iteraatio kun toimi jo pari kertaa moitetta.

Tässä tämä bSpaceX:n tapa kehittää osottaa heikkoutensa, toisaalta se on osottanu monasti myös vahvuutensa, kun testejä tehdään käytännössä eikä simulaationa.

New Glenn siis menetti boosterinsa ja on tietty Tappio Blue Originille, mutta koska kiertoradalle päästiin, on taatusti ottamassa osansa laukasubisneksestä sieltä isommasta päästä ainakin Falcon Heavyltä. NASA:llahan on mars -luotaimet odottamassa seuraavaa laukasuikkunaa



... joko sen SLS hulluuden vois lopettaa?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Taas kannattaa suhtautua aika varoen tähän väitteeseen. Yleensä aika tekee tehtävänsä ja tällaiset väitteet jäävät unohduksiin, kun toisenlainen ymmärrys näistä tuloksista valtaa alan. Tuntuu jotenkin, että nyt haettiin taas julkisuutta vähän turhan nopeasti. Aika näyttää. En kyllä laittaisi yhtään pahakseni, jos pimeä energia (ja pimeä ainekin) osoitettaisiin olemassa olemattomiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös