Matkalla avaruuteen?

  • 220 382
  • 1 390

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Eilinen ESA:n Hera-luotaimen laukaisu Falcon 9:n kyydissä meni putkeen:


Oli kyllä komeaa katseltavaa - en edes ollut noteerannut tapahtumaa etukäteen, sattui vain tulemaan tuubissa vastaan ja hyvältähän se näytti. Ainoa miinus että paljon käytettiin jenkkiyksikköjä puheissa (vaikka ESA:sta kyse), mutta, noh, SpaceX:n stream. Ehkä nekin oppii vielä joskus siellä rapakon toisella puolella.

Ja samalla huonoja uutisia. Europa Clipper piti lähettää matkaan tulevana torstaina, mutta nyt Floridaa kohti on matkaamassa sellainen pieni kirpakka syysmyrsky. Että ainakaan torstaina tuskin tapahtuu. Saapi nähdä tuleeko isompaa viivettä, tuota ei kuitenkaan voi laukaista ihan milloin vain vuodesta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship lento nr 5. Tänään arviolta kahen maissa suomenaikaan? Aikaisintaan klo 12 GMT, mutta videostriimissä lukee live in 3 hours, ja sekin alkanee selvästi ennen lentoa... mutta mielenkiintoinen laukaisu on. Samalla tavalla itse Starship lentäisi vajaan kierroksen ja laskeutuisi mereen, mutta se iso juttu tässä on, että nyt yritetään napata tuo boosteri siihen torniin. Viimeksihän boosteri laskeutu mereen ja paikka oli niin tarkka, että nyt sit yritetään tohon laskeutumistorniin saada kiinni.


Falcon boosterihan laskeutuu merelle tai laskeutmisalustoille, mutta koska Starship konseptin ideana on olla avaruusatamatyyppinen nopeasti uudelleen käytettäväine raketteineen joka mahdollistaisi useamman laukasun päivässä, ei haluta, että boosterit tarttis kuskata jostain kauempaa, vaan ne halutaan heti huoltohalliin valmisteluun seuraavaan lentoon. Tää visio on toki viä kaukana, mutta eka koitos siis tänään.. jos sää suo eikä teknisiä ongelmia tule (usein nää toki lykkääntyy mitä erialsimmista syistä).


Mutta tossa ny yx striimi, jota voi sunnuntain ratoksi seurata (kunhan alkaa)
EDIT: Vaihdetaas striimi, kun nasaspaceflight alotti jo ja niillä on countdown ruudussa, eli kolmenmaissa lähtee


 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Aika uskomaton temppu.. eli ne nappas sen boosterin suunnitellusti. Joku pieni tulipalo, joka ei varmaan kuuluis siihen, palo laskeutumisen aikana siinä sivussa ja kyti muutaman minuutin siinä tornissa roikkuessa. Mutta aikamoinen osotus systeemin toimivuudesta.



Pualentunnin päästä ite aluksen paluu…
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship laskuetumisessa sama ongelma kuin viimeksi. Vaikka siivekkeet on uudelleen suunniteltu ja päällystetty alumiinilla, yksi alko sulaan livekuvassa, tosin ei kokonaan sulanu pois kuten viimeksi.

Starlinkin kautta taas kyllä hemmentävän hienoa kuvaa pystytiin välittään laskeutumisesta. Laskeutuminen onnistu muutaman metrin tarkkuudella aiotusta vaikka yksi siiveke selvästi kärsi alastullessa. Meressä oli poiju ja siinä kamera ja sen näkösälle se tuli, laskeutu pystyssä ja kellahti kyljelleen mereen. Tais sen jälkeen mossahtaa tankit tai vastaavaa, kun poijukuvassa näky räjähdys. Sitten se sukelsi hilajlleen.. pimeetähän Intian valtamerellä oli kun oli yö, mutta sanotaan nyt että aika menestys… oisko 6 lento sitten että itse aluskin otetaan maihin laskettuun.


btw: Mahtavaa 4k 240FPS videota tuon boosterin laskeutumisesta (ja toki myös lähdöstä)
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Europa Clipper lähti sit Falcon Heavyn kyydissä matkaan. Tässähän boosterit ei palannu maahan, koska koko työntövoima tarvittiin Europa Clipperin saamiksesi oikealle radalle. Boosterit lensi kuudennen kerran ja ne ei palaa.

Mutta siis lento onnistui ja toisen vaiheen poltot toimi täydellisesti ja Europa Clipper irtosi Falconista.. aivan helvetin jännä oli livenä, kun luotain ei vastannut yli viiteen minuuttiin…

..kunnes vastasi ja ilmotti olevansa kunnossa.. mutta sitten ei tullut tietoa ajoventtilien toiminasta, mutta data kerto lopulta, että käännös aurinkoa kohden oli tehty vaikka ei venttiilitietoa ollutkaan saatu..

Jännempi lähtö kun Starship :-)


ja Cliper on nyt sitte matkalla kohti Eurooppaa reilu tunti maasta lähdön jälkeen..

Matka kesää nyt siis en vajaat 7 vuotta. Alunperinhän tän piti lentää SLS:llä.. heh.. kas kummaa ettei.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship lento 6 on valmisteltavana lähtöön. Näillä tietämillä tiistaina aamuyöstä paikallista aikaa neljältä aukeaa ikkuna, eli meillä mukavasti puolenpäivän jälkeen.

 

Jaatis

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Lohi
Starship lento 6 on valmisteltavana lähtöön. Näillä tietämillä tiistaina aamuyöstä paikallista aikaa neljältä aukeaa ikkuna, eli meillä mukavasti puolenpäivän jälkeen.

Soikohan lähdössä nothing´s gonna stop us now ennen räjähdystä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Soikohan lähdössä nothing´s gonna stop us now ennen räjähdystä.

Lähtö alkaa olla aika hallussa, toen siinä tuskin räjähdystä nähdään. Viimeksi boosterin nappauskin onnistui, toki kuulemma hilkulla oli, ettei ois ohjattu sivuun merelle räjähtään. Vaikka lentoprofiili on nyt sama (koska lupaprosessi) niin mossahdusta tulee kytätä Starshipin re-entryssä, sillä lämpökilpipaneliden määrä on selvästi vähennetty, eli katotaan kuinka hyvin se pelkkä teräs siinä plasmavaiheessa kestää. Mielenkiintonne testi, jos nyt muistaa yhdenkin lämpötiilin irtoomisen seuraukset sukkulalle (eri rakenne toki alla). Siivekkeessäkin on pieni lämpökilpipaneliryhmä jotain testiä varten.

Lento poikkeaa edellisestä siinä, että avaruudessa testataan tyhjiö Raptoreiden uudelleen käynnistämistä ja liikettä.

Saa nähdä kuinka kauan lupaprosessissa seuraavaksi kestää, kun varmaan 7 lennolta yritetään napata sitten myös ite alus takas ehjänä.

Kaiken kaikkiaan SpaceX_n tapa kehittä teknologiaa näin isossa mittakaavassa kokeilutekniikalla on mielenkiintoista seurattavaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Starship lähti sitten keskiyöllä Suomen aikaan. Lähtl onnistuneesti ja boosterin ja aluksen irtaantuminen toimi jälleen.

Boosterin nappaus torniin peruttiin pari minuuttia ennen laskutumista ja se ohjattiin laskuetuun mereen. Mereen laskeutuminen näytti ihan normaalilta (se laskutu siihen rannikolle ja kamerat kuvas sen aika monesta suunasta), mutta jotkut parametrit ilmeisesti oli ohessa sen verran ,että boosteria ei tuotu laskeutumisalustalle, jotta suojellaan sekä rakenteita että ympäristöä.

Tyhjiökäyttöön suunnitellut Raptor moottorit testatiin avaruudessa, ja ne toimi ajatellusti. Täähän on tosi tärkeetä sitten varsinaisiin lentoihin kiertoradalle, kuuhun tai muualle tai esim avaruustankkaukselle ym. takia,e ttä tekkonologia toimii uudelleen käynnistäen myös siä ite avaruudessa.

Starship laskeutu suunnitellusti Intian valtamereen ja nyt oli päiväsaika, joten sen näki nyt kunnolla. Ja siis vaikka lämpökilpitiilejä oli vähennetty huomattavissa määrin ja tulokulma oli jyrkempi nokka alaspäin se laskutu suunnitellusti ja ehjänä.

Tavaratilassa ollut banaani ois ollu kiva nähdä viä tossa ihan lopussa :-)

Seuraavkasi alusta sitten kaiketi upgreadataan merkittävästi ja se tarkottaa taas sit uutta lupakäsittelyä, joten saattaapi kestää 7 lennon tapahtuminen
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Seuraavkasi alusta sitten kaiketi upgreadataan merkittävästi ja se tarkottaa taas sit uutta lupakäsittelyä, joten saattaapi kestää 7 lennon tapahtuminen
Jos Elon "hei kattokaa kun hyppään 30cm lattiasta, se on niinku X" Musk on vielä mukana hallinnossa, niin ei välttämäti kestä. Onko tämä hyvä asia, en ota kantaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
FAA on riippumaton viranomaistaho, jota ei kyllä PresidentElect voi ohjailla. Ehkä sitten istuvana parin kuukauden päästä lopettaa koko lafkan.. vaan epäilenpä ettei.

..ja lisätietoo seuraavasta, eli lentoprofiili on sama kun nyt nähdyllä, mutta Starship on uutta mallia, jossa on torniinnappaus teknologia ja isommat polttoainetankit. Tää kuitenkin laskeutus 7 lennolla edelleen mereen ja vasta 8 lennolla sit koitetaan napata torniin...

...ja ilmeisesti boosteria ei napattu torniin johtuen tornissa olleesta ongelmasta, ei ite boosterista.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sekä SpaceX:n Starship että Blue Originin New Glen lentää alkuviikosta. Starship 7 lentonsa, New Glen ekan...

New Glen on siis kantokyvyltään ja ennen kaikkea kuormatilavuudeltaan lähes Starship luokkaa, mutta valmis konsepti. Jos ne onnistuu ekan lentonsa kanssa (joka on siis viivästynyt toki jo monasti, pitihän NASA mars l-uotaamien lentää tällä mutta ikkuna meni jo), niin voi olla painetta SpaceX:lle jos NewGlen lähtee markkinoille samoin tein FalconHeavyn kanssa ollen uudelleenkäytettävämpi ja isompi.

Starship on tietty viä isompi, mutta siinä ei ole sellasta normiraketin payload fearingia, siis paikkaa missä satelliittia voi kuljettaa ja päästää kiertoradalle. Samoin NewGlen voi laittaa lastia Marsiin, kun Starship jouduttas tankkaan kiertoradalla tätä varten.

Siinä saattaa alan rahavirrat muuttua jos NewGlen pääsee markkinoille isompana kun Falcon9 tai Falcon heavy samana tyyppisellä kulurakenteella.

NewGlen näyttäs olevan lähössä aamulla seittemän maissa suomenaikaan, Starship sit varmaan tiistaina.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Kiertoradalle New Glenn pääsi:


Onboard-kameroissa on vielä petrattavaa SpaceX:ään verrattuna, mutta niin on ESA:llakin, komea laukaisu oli silti. Stage 1:n laskeutuminen merialustalle ei onnistunut, telemetria katkesi jossain vaiheessa ja syy selvinnee myöhemmin, mutta se sallittakoon ensikertalaiselle.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ekalla yrittämällä kuitenkin kiertoradalle. Kertoo erilaisesta suunnitteluprosessista yhtiöiden välillä...Boosterin tilanne on tosiaan epäselvä, laskutukos e vai ei, mitään ei varsinaisesti kerrottu. Kamerat ei ihan toimineet tosiaan kuten on SpceX:n kanssa totuttu, mutta niillä onkin monta laukasua aikaa ollut kehittää sitäKin.

Enivei, Iso raketti jolla saa isoja kuormia kiertoradalle ja kauemmas. Joko nyt voitas pistää SLS telakalle ja rahat johonkin mielekkäämpään?

No Starship lento 7 on taas lykätty, tietoa mikä on ongelma, ei ole kerrottu.
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
No Starship lento 7 on taas lykätty, tietoa mikä on ongelma, ei ole kerrottu.
Starship 7 lähti kyllä, ja boosteri saatiin onnistuneesti kiini, mutta...


Ja Elonilla on kivaa, vaikka tosiaan lentokoneet Atlantin yllä joutuu vaihtamaan reittejään. Noh, eipä siinä, saapahan maailman suurin ihmislapsi lisää tweetattavaa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuo on iso takaisku. Alustyyppihän oli tämä uusi iteraatio ekaa kertaa (siis Starship, se ylempi toinen vaihe) ja siihen oli tehty paljon muutoksia. Toki tutkinta viivästyttää taatusti seuraavia lentoja, mutta taatusti viivästyttää myös se, etät tämän uuden iteraation aluksia on tuotantolinjalla ja se joudutaan nyt laitaan seis, että tiedetään mikä muutoksista on ollut syynä. Aiempi iteraatio kun toimi jo pari kertaa moitetta.

Tässä tämä bSpaceX:n tapa kehittää osottaa heikkoutensa, toisaalta se on osottanu monasti myös vahvuutensa, kun testejä tehdään käytännössä eikä simulaationa.

New Glenn siis menetti boosterinsa ja on tietty Tappio Blue Originille, mutta koska kiertoradalle päästiin, on taatusti ottamassa osansa laukasubisneksestä sieltä isommasta päästä ainakin Falcon Heavyltä. NASA:llahan on mars -luotaimet odottamassa seuraavaa laukasuikkunaa



... joko sen SLS hulluuden vois lopettaa?
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Taas kannattaa suhtautua aika varoen tähän väitteeseen. Yleensä aika tekee tehtävänsä ja tällaiset väitteet jäävät unohduksiin, kun toisenlainen ymmärrys näistä tuloksista valtaa alan. Tuntuu jotenkin, että nyt haettiin taas julkisuutta vähän turhan nopeasti. Aika näyttää. En kyllä laittaisi yhtään pahakseni, jos pimeä energia (ja pimeä ainekin) osoitettaisiin olemassa olemattomiksi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Tuolla Musk-ketjussa arvatenkin keskustelu ajautui Mars-matkoihin. Avasin siellä jo jotain, mutta ajattelin, että avaan ajatuksiani aiheesta täällä vähän tarkemmin ja erityisesti tästä asiasta:

Sitten jotain vertailua:

1. Kiertorata: ISS on kiertoradalla ja tarjoaa meille kaikkein parhaan nykytiedon siitä, kuinka ihminen pidetään hengissä avaruudessa. ISS on saavutettavissa Maan pinnalta noin parhaimmillaan 45 minuutissa, vaikka käytännössä kaikki ISS:lle matkanneet avaruusalukset ovatkin käyttäneet lähestymiseen muutamia vuorokausia turvallisuussyistä. ISS:ltä saadaan hätätapauksessa ihmiset alas lähes välittömästi, olettaen että laskeutumiseen tarvittu alus on telakoituneena asemaan. ISS:ää on huolettu säännöllisillä lennoilla koko se aika, mitä se on ollut olemassa.

2. Kuu: Laukaisuikkuna Maan pinnalta ja kiertoradalta Kuuhun on avoinna noin 90 minuutin välein. Matka kestää viitisen vuorokautta per suunta. Kuuhun voidaan laskeutua ja sieltä nousta "mopoilla", kuten Apollo-lentojen kuumodulilla (LEM) ja sen osana olleella nousualuksella (Ascension Module), kts.


3. Mars: Laukaisuikkuna Maasta Marsiin (ja takaisin) on avoinna noin kahden vuoden välein. Matka kestää noin 9 kk. Marsiin on laskettu luotaimia, mutta vielä sieltä ei olla noustu takaisin avaruuteen. Tällaisia missioita on kyllä ollut suunnitteilla, joissa Marsista palautetaan näytteitä Maapallolla analysoitavaksi. Sekä laskeutuminen että nousu ovat kertaluokkaa vaativampia kuin Kuuhun, johtuen Marsin omasta painovoimasta ja kaasukehästä. Marsista on sanottu sellaistakin, että se on yksi ongelmallisimpia paikkoja laskeutua: sillä on kaasukehä, jota ei voi jättää huomiotta, mutta se on liian ohut toimiakseen hyvänä jarruna.

- - -

Mitä meiltä siis puuttuu Mars-matkaa ajatellen?

1. Tarvitaan lähes itsenäisesti toimiva elämää ylläpitävä avaruusasema. Jo Kuu-asema on vaikeasti suoraan Maapallolta huollettavissa, Mars-aseman suhteen se on käytännössä mahdotonta: täydennyksiä voidaan tuoda noin 2 vuoden välein, ja käytännössä huoltotarve on tiedettävä paljon etukäteen, koska aluksella kestää lähes vuosi saapua paikalle. Aseman on tuotettava ruoka ja happi, sen on tuotettava energiaa, ja sen on tuotettava ainakin kaikkein tärkeimmät varaosansa itse. Ihmisen kannalta olisi myös hyvä, että se sisältää tarpeelliset lääketieteelliset fasiliteetit, koska asemalta ihmisiä saadaan Maapallolle hoitoon todella heikosti.

Puhutaan paljon ISRU:sta, In Situ Resource Utilization eli paikanpäällä olevien raaka-aineiden hyödyntämisestä. Jo 70-luvulla tultiin tulokseen, ettei pysyvästi miehitettyä asemaa saada Kuun pinnalle ilman Kuu-materiaalien käyttöä - tulee vain yksinkertaisesti liian raskaaksi tukea asemaa Maapallolta käsin.

ISRU: In situ resource utilization - Wikipedia

2. Mitä todennäköisimmin tarvitaan tapa nostaa materiaalia (ihmisiä) Marsin pinnalta. Tähän on kaavailtu sellaista, että raketti toimii metaanilla ja hapella, ja tämä valmistetaan Marsissa (kaasukehän hiilidioksidista).

3. Tarvitaan tapa laskea tuollainen asema, paluuraketti ja metaanintuotantolaitos Marsin pinnalle. Tähän saakka Marsin pinnalle on laskettu luotaimia.

4. Tarvitaan raketti, jolla tuo paketti viedään Marsin kiertoradalle (eli saadaan ensin Marsiin vievälle radalle ja saadaan jarrutettua Marsin kiertoradalle).

Tästä kokonaiskuvasta meillä on käytännössä testattua teknologiaa vain pieniä, hajanaisia osia. Näistä kaikkein haasteellisin on tuo ykköskohta, itsenäisesti toimiva, ihmistä elossa pitävä asema. Se, minkä kokoinen siitä tulee, vaikuttaa rajusti siihen, kuinka haastavaksi miehitetty Mars-lento tulee: mitä enemmän Marsiin pitää vielä tavaraa asemaa varten, sen suuremmaksi hanke kasvaa täällä lähtöpäässä (eksponentiaalisesti). Jokainen kilo, joka käytetään tuossa listauksessa kohtiin 1-3, kertautuu hankkeen kustannuksina täällä lähtöpäässä, ja silti hanke on iso riskihanke: mikä tahansa epäonnistuminen lähes missä vaiheessa tahansa (lähtö, kiertoradalle asettuminen, laskeutuminen, ihmisen ylläpito) romuttaa koko hankkeen (eli tuloksena on kuolleita ihmisiä ja hankkeen epäonnistuminen).
Kun Yhdysvallat lennätti ihmisiä Kuuhun 70-luvun taitteessa, niin se poiki valtavasti kirjallisuutta siitä, että kuinka Kuuhun voitaisiin perustaa pysyvä tukikohta. Tästä aiheesta on olemassa tuhansia ja taas tuhansia sivuja spekulaatiota, tutkimusta ja muuta vastaavaa.

Kaikki tuon ajan ja sen jälkeen tulleet spekulaatiot tulevat yhteen johtopäätökseen: avaruussiirtokuntaa ei voi loputtomasti tukea Maapallolta, vaan sen on oltava omillaan toimeen tuleva (self sufficient). Muussa tapauksessa homma ei yksinkertaisesti toimi - asema jää samankaltaiseksi etäpesäkkeeksi kuin vaikkapa Antarktisen tutkimusasemat, jonne kerran vuodessa tuodaan miehistö ja tälle ruokatarpeet ja varaosat. Avaruuden olosuhteissa tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tuodaan säännöllisesti paikalle uusi kertakäyttöinen asema.

Se, mitä Marsiin ja osittain myös Kuuhun tarvitaan, on nk. "itsensä kopioiva kone" eli self-replicating machine eli von Neumannin kone.

Nyt tämä saa ihmiset yleensä huudahtamaan, että "c'mon, Euro71, aivosi ovat pehmenneet, ei me nyt ihan tuon kertaluokan ongelmasta puhuta". Mutta ihmiset, jotka näin sanovat, eivät ehkä ole tarpeeksi hyvin perillä siitä, mitä replikointi teknisesti tarkoittaa ja että mikä se ongelma avaruudessa asumisessa on.

- - -

Ensin pari sanaa teoriasta. Von Neumann puuhasi soluautomaattien (cellular automata) parissa, ja esitteli pari mielenkiintoista teoreettista konetta: von Neumannin Turing-täydellisen tietokoneen (Turing complete a.k.a. computational universal)(*) sekä nk. "universal machinen". Homma perustuu siihen, että on Turing-täydellinen tietokone sekä universaali manipulaattori, jota tuo tietokone ohjaa. Turing-täydellisyyteen liittyy sellainen elementti, että sellainen tietokone voi generoida millaisen tahansa sarjan symboleja (tämä liittyy Alan Turingin laskettavuuden teoriaan), joten manipulaattorille on generoitavissa mikä tahansa ohjaussekvenssi, ja koska manipulaattori on universaali, se pystyy rakentamaan minkä tahansa koneen. Von Neumann esitti, että hänen universaalin koneensa peruspiirteisiin kuuluu se, että se pystyy rakentamaan kopion itsestään, joten itsensä kopioivia koneita sanotaan von Neumannin koneiksi. Myöhemmin mm. Shannon et al todistivat, että itsensä kopioiminen on von Neumannin koneiden piirre, mutta koneen ei tarvitse olla von Neumannin kone kyetäkseen kopioimaan itsensä.

(*) Kuriositeettina: Meidän tietokoneissamme CPU noudattelee osapuilleen von Neumannin arkkitehtuuria.

- - -

Itsestään kopion rakentavan fyysinen koneen tekeminen kuulostaa ensi alkuun tosi vaativalta ongelmalta, suorastaan rekursiiviselta eli ongelmalta, joka toistaa itseään loputtomiin: jokainen osa, jonka lisäät, tarvitsee koneen jonka tuon tuottaa, ja tuo kone tarvitsee prosessin, joka tuottaa tuon koneen lisäämään sen osan. Mutta meillä on aiheesta kuitenkin fysikaalisesti realisoituja kappaleita eli esimerkiksi bakteereita ja soluja, joten tiedämme, että sellaisen rakentaminen on oikeasti mahdollista - rekursio on mahdollista katkaista!

Reunaehto rakennelman kompleksisuudelle onkin seuraava: mistä raaka-aineista koneen pitää rakentaa itsestään kopio? Olen aikanaan asiaa tutkiessa nähnyt videon, jossa on neljästä osasta koostuva robotti. Robotti osaa koota näitä neljää erilaista osasta yhteen, ja saa rakennettua itsestään kopion.

Itsensä kopioivien koneiden rakentaminen on siis täysin mahdollista. Miksi Mars- tai Kuu-siirtokunta tarvitsee tällaisen ominaisuuden? Siksi, koska itsensä kopioiminen on edellytys sille, että siirtokunta on itsenäinen (self sufficient) - se pystyy itse tuottamaan kaiken, mitä tarvitsee. Von Neumannin teoreettisen koneen eräs piirre on se, että se toki pystyy rakentamaan kopion itsestään, mutta sen ei ole pakko tehdä sitä (toisin kuin esim. Shannonin koneet, jotka pystyvät vain kopioimaan itsensä).

Eräs tällainen kone, joka kykenee samaan, on meidän teollinen infrastruktuuri. Se pystyy paitsi tuottamaan varaosansa tehtaisiinsa, myös rakentamaan ne koneet, joilla infraa rakennetaan, ja se pystyy rakentamaan kaikenlaista muutakin. Ja nyt kun mietitte, että millaisista lähtökohdista se on rakennettu, niin vastaus on about oksista ja kivityökaluista. Toisin kuin Shannonin koneeseen, niin von Neumannin koneen perusperiaatteisiin kuuluu se, että vaikka se voi rakentaa itsestään kopion, se pystyy muuhunkin.

Se mitä itsenäisille siirtokunnille kaivataan, on juuri tällainen paketti, joka pystyy toimimaan teollisen infrastruktuurin "siemenenä", von Neumannin koneena, joka pystyy paitsi paikkaamaan omat häiriönsä (rikkoutumiset yms) että myös laajentamaan toimintaansa.

Koska ette kuitenkaan usko pelkästään minua, niin NASA:ssa tämä asia on tunnettu kauan. Tässä yksi kalvosetti aiheesta:


Tässä pitkä dokumentti samasta aiheesta vuodelta 1982:


- - -

Musk puhuu paljon kantorakettiteknologiasta eli siitä, paljonko saadaan kerrallaan tavaraa kiertoradalle ja paljonko saadaan ihmisiä TMI:lle eli Marsiin johtavalle radalle (TMI, Trans-Mars Injection, se ratamuutos, joka vie Marsiin). Sillä on tietysti väliä, koska ihan pienissä sirpaleissa ihmisiä ja heidän tarvitsemiaan "matkatavaroita" (jotka pitävät heidät hengissä Marsissa) ei käytännössä voi lähettää.

Toinen Mars-intoilijoiden porukka puhuu paljon matka-ajasta. Uskon, että jokainen asiaa seurannut on törmännyt sellaisiin spekulaatioihin kuin että "Marsiin neljässä viikossa ydinraketilla" tai vastaavaa. Tällä ei sinänsä ole mielestäni kovin paljoa merkitystä - laukaisuikkuna silti pysyy about siinä 2.2 vuodessa, eli vaikka paikalle päästäisiin nopeammin, niin huoltoaluksia ei silti tule useammin. Lisäksi on kaikkein todennäköisintä, että parantunutta moottoriteknologiaa käytetään kuorman kasvattamiseen, ei sen saamiseen nopeammin perille.

Matka-ajalla tai lastin koolla ei kuitenkaan ole isossa kuvassa isoa merkitystä. Suurin merkitys on sillä, että minkä kokoinen tuosta itsenäisesti toimivasta asemasta tulee meidän nykyisellä teknologisella tasolla? Marsin tai Kuun pinnalla aseman olisi pystyttävä osapuilleen tuottamaan itsestään kopio näiden taivaankappaleiden ympäristössä: Kuussa regoliitissa, Marsissa mars-perästä ja sen ohuesta kaasukehästä.

Nykyisellä teknologian tasolla tuosta "paketista" tulee yksinkertaisesti niin valtavan raskas kaikkine kaivoskoneineen ja muineen, että Falcon Super Heavy ja Starship käyvät melko vaatimattomiksi. Starship saattaa pystyä kuljettamaan 100 ihmistä Marsin kiertoradalle, mutta meille on aika merkityksetöntä se, jos Marsin pinnalla on 100 kappaletta kuollutta lihaa kuivumassa.

En muista millä palstalla ja kenelle nauroin, mutta kun hän esitti, että Red Dragon -kapselilla saadaan neljä ihmistä Marsin pinnalle, niin vastasin, että pienemmälläkin aluksella saadaan neljä sianruhoa läjähtämään Marsin pintaan. Tämä liittyi sellaiseen väittelyyn, jossa sanoin, että kyllä ihmisen saa nykytekniikallakin Marsin pinnalle, jos ei tarvitse välittää siitä, että missä kunnossa tuo ihminen on: ihmislihaa voi ampua Marsiin pintaan tömähtävälle radalle aika pienelläkin raketilla. Ihminen voi olla hengissä vielä nousun ajan, muttei enää lennossa eikä sitten "lithobraking" -vaiheessa, jossa alus rysähtää Marsin pintaan. Todennäköisesti tuloksena on paistuneita lihakimpaleita jonkinlaisen kraaterin ympärille levinneenä.

Jos ihminen aiotaan saada elävänä Marsin pinnalle ja vielä pitää elossa siellä, niin ongelma on paljon mutkikkaampi: ihmisen täytyisi selvitä elävänä matkasta, laskeutumisesta ja elää sitten vielä pinnallakin jonkun aikaa.

- - -

Kantorakettiteknologialla on siis oma merkityksensä asiassa, mutta vielä suurempi merkitys on sillä teknologialla, joka pystyy pitämään ihmiset elossa vierailla taivaankappaleilla ilman liiallista huoltamista. Kuten sanottu, about jokainen 70-luvulla Kuun kolonisointia tutkinut ihminen tuli siihen tulokseen, että sitä ei voi toteuttaa niin, että asemat ovat Maasta huollettuja, vaan niiden täytyy olla monin osin itsenäisiä eli pystyä rakentamaan omia varaosiaan paikallisista materiaaleista ja paikallisin energialähtein. Tässä asiassa SpaceX ja Starship ei auta vielä ollenkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ja jos jatketaan tuosta eteenpäin, niin se tarkoittaa väistämättä sellaista, että itsenäiset avaruussiirtokunnat eivät tuota juuri mitään "interplanetaarisille markkinoille" eli nyt alkuvaiheessa nimenomaan Maahan. Mars on paikka, joka on kohtuullisen syvässä painovoimakuilussa ja vieläpä kaasukehän alla, joten todennäköisintä on se, että jos Marsissa on siirtokunta, se ei tuota paljoakaan muuhun kuin omaan tarpeeseensa. Kuulla on potentiaalia siksi, että se on melko lähellä Maapalloa, sillä on pieni painovoima eikä kaasukehää: jos siellä voidaan tuottaa jotain Maapallon tarpeisiin, niin siitä saa liiketoimintaa.

Muilta osin tulevaisuuden avaruusliiketoiminta nojannee paljolti asteroidien varaan. Taivaankappaleilla on eräs ominaisuus avaruuteen verrattuna: niissä on materiaa eli ainetta. Avaruudessa sitä on vähän. Jos ainetta tarvitaan johonkin, niin parhaimmat paikat sen saamiseksi ovat ne, joissa olosuhteet - painovoima ja kaasukehä - asettavat mahdollisimman vähän esteitä. Aina silloin tällöin näkee analyyseja, joissa painovoima lasketaan eduksi, koska se pystyy differentoimaan materiaalia. Se sama saavutetaan kuitenkin myös sentrifugeilla. Joskus esitetään, että kaasukehällinen kappale on hyvä sen takia, että kaasukehä estää tyhjiöhitsautumista, mutta jos se on ongelma, on täysin mahdollista järjestää keinotekoinen kaasukehä ympärille.

En usko, että Aurinkokunnassa ihmiselle tulee olemaan paljoa muita kiinnostavia kohteita kuin muutamat metalliasteroidit. Se mikä meitä voisi kiinnostaa tulevaisuudessa saattaisi olla vety fuusiota varten, mutta kaikki Aurinkokunnan vety on sellaisten kappaleiden - Aurinko itse, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus - ympärillä, ettei meillä ole oikein minkäänlaisia mahdollisuuksia näiden vetyvarojen käyttämiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Täydennetään vähän hienoa Euro71:n läpileikkausta…

Kuun osaltahan on ajateltu rakentaa tukikohta navan lähelle, jossa on jäätä heti pinnan alla. Rakennelmat peitettäisiin myös kuukivellä, joka estäisi säteilyä ym. Näistä on ihan suunnitelmat olemassa, mutta ensimmäisenä varmaan nähdään valmisasumus siä pinnalla tai Starship laskeutumisaluksesta sellanen tehdään.

Marsia ja Kuuta varten on kehitetty kuu/marsperästä asuntoja rakentavia 3D printtereitä. Tästä on NASA:lla ollut hiljan haaste, jossa nämä erilaiset konseptit rakensi niitä marsperän kalasesta materiaalista itekseen ilmatiivitä asuntoja.

Tähän voi tutustua täällä

3D-Printed Habitat Challenge - NASA



Muskin Mars visiohan on sellainen, että Starship lentue lentää sinne jatkuvasti satojen alusten voimalla. Ja ennen ihmistä siis sinne viedään valtava määrä tarvikkeita ja koneita. Starship konseptin ideahan on että se on käyttövalmis kuten liikennelentokone muutamien tuntien kuluessa edellisestä lennosta. Siihen tuo konseptiajattelu perustuu, siksi boosterin nappaamiset ja aluslaskeutumiset. Aika kaukana toki tuosta ollaan, eihän Starship ole edes lentänyt kiertoradalle kertaakaan eikä laskeutunut vajaalta lennoltakaan turvallisesti StarBaseen, mutta sen pitemmän vision mukainen toteutushan tuossa on kehitteillä.


Yhtäkaikki, molemmissa paikoissa oleellisin asia on vesi.. eli jää. Ja molemmista paikoista sitä on löydetty helpohkosti hyödynnettävässä muodossa. Vesi kun mahdollistaa sen ihmisen elämän sekä rakettipolttoaineen valmistuksen paikanpäällä.



..mutta joo, kaukana ollaan näistä tavoitteista. Ensimmäisenä se Starship moonlander versio tarttis saada Artemis projektia varten, mutta toisaalta saisivat sen nyt ehjänä edes alas kerran tai kaks..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös