Matkalla avaruuteen?

  • 212 888
  • 1 426

Cougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Detroit Red Wings
PeteX kirjoitti:
Eivätkös jotkut futuristipiirit ole vakaasti sitä mieltä, että nämä sukkulalennot ovat vain USA:n johdon ja NASA:n tapa sabotoida oikea avaruuden tutkiminen ja sinne joskus lähteminen. Eli ei siis oikeasti ja vakavasti edes yritetä vaan lennellään "Ladoilla".
Jep. Tyyliin lehmätkin lentävät.

Eiköhän kyse ole vakavasta ongelmasta vain. En voi uskoa, että kukaan tuhlaisi rahaa niin järjettömästi.

Cougar.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
We have go for launch! :)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
M@rko77 kirjoitti:
We have go for launch! :)

No nyt on jännät paikat. Viimeksi kun sukkula levisi taivaalle, niin kuulemma jostakin ihmeen syystä maan pinnalle asti leijaili kappale sinisiä rintaliivejä, joissa oli mukana hieman hiiltynyttä ja sulanutta ihoa. DNA-testien jälkeen selvisi, että rintsikat todellakin kuuluivat yhdelle kuolleista astronauteista.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Predator kirjoitti:
No nyt on jännät paikat. Viimeksi kun sukkula levisi taivaalle, niin kuulemma jostakin ihmeen syystä maan pinnalle asti leijaili kappale sinisiä rintaliivejä, joissa oli mukana hieman hiiltynyttä ja sulanutta ihoa. DNA-testien jälkeen selvisi, että rintsikat todellakin kuuluivat yhdelle kuolleista astronauteista.
Sinne meni, avaruuteen. Seuraava kohokohta telakoituminen kansainväliseen avaruusasemaan.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Siellä se nyt sitten menee. Saa nähdä tuleeko yhdessä vai useammassa palassa takaisin.

Joskus miettinyt itsekin tuota, että noista sukkuloista ei ole tehty varsinaisia evoluutioversioita vaan 25 vuotta vanhaa systeemiä vain pikkuisen modifioidaan uudemmalla tekniikalla. Tainnut rahat loppua pojilta kun on pitänyt välillä vähän sotiakin.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Iceman kirjoitti:
Eiköhän se tule turvallisesti alas, sukkula ei liene vaurioitunut:

http://www.avaruusmgz.info/vol13/heinakuu/discovery_vauriot.html

Niinkö? "Jos vakavia eristetiilivaurioita on syntynyt, lennon aikataulua voidaan muuttaa." eli samat ongelmat ilmeisesti jatkuvat. Jos laskeutuessa irtoaa vielä lisää laattoja, niin laskeutuminen ei välttämättä ole mitenkään turvallista.
NASA:lla ei ole kyllä enää yhtään varaa ryssiä näitä lentoja, sillä määrärahat heille ovat muutenkin tarkassa syynissä.
Henk.koht. lopettaisin koko ohjelman ja kehittäisin tältä pohjalta jotain muuta. Jossain mättää nyt ja pahasti.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Milloinkas tuon sukkulan pitäisi siis laskeutua? Tuota en ole lukenut mistään.

Pahalta kyllä näyttää, mutta toivotaanpa että sukkula tulee alas. Siis yhtenä kappaleena.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Käsittääkseni sukkalan pitäisi telakoitua tänään 14:18 suomen aikaa siihen ISS:ään ja laskeutuminen olisi 7. elokuuta.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Sistis kirjoitti:
Milloinkas tuon sukkulan pitäisi siis laskeutua? Tuota en ole lukenut mistään.

Pahalta kyllä näyttää, mutta toivotaanpa että sukkula tulee alas. Siis yhtenä kappaleena.

Tuon edellisen linkin mukaan:

"Discovery tekee näillä näkyminen normaalin lennon ja palaa maahan aikataulun mukaisesti elokuun 5 päivänä. Jos vakavia eristetiilivaurioita on syntynyt, lennon aikataulua voidaan muuttaa."

EDIT: Damn I'm slöw
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Sistis kirjoitti:
Pahalta kyllä näyttää, mutta toivotaanpa että sukkula tulee alas. Siis yhtenä kappaleena.

Kyllä se sieltä alas tulee- ei sinne ole vielä tähän mennessä yksikään sukkula jäänyt.

Kaikenlaista muuta kamaa on kyllä avaruuteen sitten jäänytkin pyöriskelemään.

Saas muuten nähdä että selviääkö koskaan kuinka monta venäläistä kosmonauttia on jäänyt Kuun kamaralle?
Virallisestihan Neuvostoliitto ei ole koskaan edes yrittänyt näitä kuulentoja, mutta onkohan se myös totuus?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Fläppis kirjoitti:
Tuon edellisen linkin mukaan:

"Discovery tekee näillä näkyminen normaalin lennon ja palaa maahan aikataulun mukaisesti elokuun 5 päivänä. Jos vakavia eristetiilivaurioita on syntynyt, lennon aikataulua voidaan muuttaa."

EDIT: Damn I'm slöw
Sukkula miehistöineen voidaan myös jättää ISS:lle odottamaan ratkaisua mahdolliseen ongelmaan. Kolmen tunnin päästä telakoituminen ISS:lle.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jaaha, tuon esittämäni laskeutumispäivän poimin Nasan sivuilta, mistähän tuo parin päivän aikaistaminen tuohon on tullut?
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
PeteX kirjoitti:
Niinkö? "Jos vakavia eristetiilivaurioita on syntynyt, lennon aikataulua voidaan muuttaa." eli samat ongelmat ilmeisesti jatkuvat.

Ainakin samaisen lähteen mukaan vastaavanlaisia vaurioita on ollut jokaisella lennolla aiemminkin joten en usko että nämä asiat vaikuttavat turvalliseen laskeutumiseen. Tietenkin lisätarkastuksissa voi paljastua jotain yllättävää.

http://www.avaruusmgz.info/vol13/heinakuu/telakoituminen.html
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Iceman kirjoitti:
Ainakin samaisen lähteen mukaan vastaavanlaisia vaurioita on ollut jokaisella lennolla aiemminkin joten en usko että nämä asiat vaikuttavat turvalliseen laskeutumiseen. Tietenkin lisätarkastuksissa voi paljastua jotain yllättävää.

http://www.avaruusmgz.info/vol13/heinakuu/telakoituminen.html

Eikos tuo vuoden 2003 Columbian tuhoutuminen johtunut nimenomaan viouttuneista eristetiilistä, minkä johdosta alus tuhoutui palatessaan ilmakehään? Tiedä sitten kuinka paljon niitä pitää irrota ennen kuin tilanne on katastrofaalinen.
 

Roomie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, St. Louis Blues
Tarkkana

PeteX kirjoitti:
Eikos tuo vuoden 2003 Columbian tuhoutuminen johtunut nimenomaan viouttuneista eristetiilistä, minkä johdosta alus tuhoutui palatessaan ilmakehään? Tiedä sitten kuinka paljon niitä pitää irrota ennen kuin tilanne on katastrofaalinen.
Tässähän taitaa olla kyse polttoainesäiliöstä irronneesta eristepalasta, joka ei irrotessaan aiheuttanut kuitenkaan vaurioita itse sukkulaan. Sukkulan eristetiilet ovat siis paikallaan ja kunnossa. Tai sitten meikäläisen luetunymmärtämisessä on todella toivomisen varaa.

Edit: jaa puhuttiinhan tuola toisessa linkissä vähäisistä eristetiilivaurioista. No ilmeisesti ei mitään vakavempaa kuitenkaan.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Roomie kirjoitti:
Edit: jaa puhuttiinhan tuola toisessa linkissä vähäisistä eristetiilivaurioista. No ilmeisesti ei mitään vakavempaa kuitenkaan.

Muistaakseni edellisellä kerralla seitsemän irronnutta palaa riitti tuhoon. MuTulla mennään, kuitenkin, joten korjatkaa jos on parempaa infoa.
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
PeteX kirjoitti:
Eikos tuo vuoden 2003 Columbian tuhoutuminen johtunut nimenomaan viouttuneista eristetiilistä, minkä johdosta alus tuhoutui palatessaan ilmakehään? Tiedä sitten kuinka paljon niitä pitää irrota ennen kuin tilanne on katastrofaalinen.

Kyllä. Ilmeisesti NASAkaan ei pysty tarkasti sanomaan mikä on kriittinen määrä vahinkoa. Melkolailla perinpohjainen tutkimusraportti löytyy NASAn sivuilta http://anon.nasa-global.speedera.net/anon.nasa-global/CAIB/CAIB_lowres_full.pdf mutta ainakin minulle osa asiasta menee oman tietämyksen yli. :)

No, katsellaan mitä selviää ennen telakoitumista tehtävissä tutkimuksissa...
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Äsken ISS:n miehistö kuvasi digikameroillaan puolentoista minuutin ajan sukkulan eristetiilipuolta. Saatuja kuvia ryhdytään tutkimaan reilun tunnin päästä, kun Discovery on telakoitunut ISS:iin. Ihan ehjältä alus tänne näkyi..;)
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
MuTu oli väärässä, kyseessä oli reilu 700 grammaa eristettä:

'The Columbia and its crew were lost because a 1.67-pound piece of insulating foam that had fallen off the external tank during liftoff crashed through the leading edge of the shuttle's left wing. The resulting hole admitted superheated gases during the shuttle's fiery re-entry into the atmosphere on Feb. 1, 2003.

That chunk fell from an area of hand-applied foam called the bipod arm ramp. The ramp's insulating foam surrounded the struts connecting the tank to the orbiter, and were originally designed to prevent ice from forming and becoming a debris hazard. But NASA had noticed that the bipod arm ramp tended to shed foam and decided to redesign it. They planned to replace it after the Columbia flight.

After the Columbia accident, the investigators who implicated the falling foam as the physical cause demanded that NASA find ways to sharply limit the amount of foam that falls off the external tank. Just as important, the investigative board determined, a "broken safety culture" tended to play down risks.

In response, NASA extensively tested foam and the way it is applied, modified the tank so that it would be less likely to shed debris, and replaced the foam-covered ramps with a heater.

In the incident described here on Wednesday, the new piece of foam - a hat-shaped chunk as much as 33 inches across at the widest part and 14 inches at the narrow part - sheared off another ramp on the external tank. It is known as the protuberance air load ramp, which NASA abbreviates as the PAL ramp, and was designed to minimize crosswise airflow and turbulence around cable trays and lines used to pressurize the external tank. The new piece is slightly smaller than the briefcase-size piece that hit the Columbia, Mr. Hale said.'

Tämä New York Timesin mukaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
tant gredulin kirjoitti:
That chunk fell from an area of hand-applied foam called the bipod arm ramp.

No jos näin on, niin varmaan NASA kohta julkaisee suttuista valvontakameran kuvaa jostakin Columbian huoltohallista. Kuvassa sitten näkyy joku karvanaamainen, palavasilmäinen musulmaani tekemässä myyräntöitään.

Joten eiköhän tuo Columbian tuhokin saada muslimien tekemäksi?

Mikä helkkari muuten on "bipod arm ramp"?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tänään Discovery sitten palaa takaisin Maahan. Arvioitu laskeutumisaika KSC:n kentällä hieman yhden jälkeen. Ensimmäinen laskeutumisyritys oli "no-go" huonon sään takia. Saa nähdä, saadaanko alus tänään alas, vai joudutaanko odottamaan huomiseen?
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Saa nähdä kuinka kirjaimellisesti sukkula palaa tänään..
Mihkäs aikaan sukkulan on määrä tulla suomen aikaa?
Eikö tuo klo13 ollut amerikan aikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös