Täytyy kyllä monessa asiassa asettua varjon kannalle:
Ensinnäkin, QED on varmasti universaali - jos meidän fysiikkamme olisi pelkästään Maapallon lähialueella keksittyä juttua, niin miten voisimme havaita esim. Andromedan galaksia (200 miljoonaa valovuotta).
Toisekseen: Minä kannatan uskomusta, että extraterrestiaalia elämää on maailmankaikkeudessa paljon, itse asiassa lähempänä kuin uskoisimmekaan. Tämä siksi, että uskon elämää muodostuvan aina, kun se vain on mahdollista (Marsin bakteerilöydökset tukisivat uskomustani) ja uskon, että AJASSA X elämä kehittyy joka tapauksessa kohti älykkäämpiä lajeja. Kannattaa muistaa tähtien VALTAVA määrä maailmankaikkeudessa - pelkästään omassa linnunradassamme niitä on se about 200 000 000 000 ja galakseja on varmasti toinen mokoma, niin tähtiä on olemassa sellainen 40 000 000 000 000 000 000 000.
Tämä johtaa sitten siihen ongelmaan, että miksi meillä ei ole niistä havaintoja (joko käyntejä tai sitten SETI-ohjelman kautta)? Ensin meidän pitää tunnistaa faktat:
A) Ihminen on todellakin lähettänyt radiosäteilyä ympärilleen vasta 100 vuotta eli meidän ensimmäiset radiolähetyksemme ovat kulkemassa 100 valovuoden päässä. Kannattaa muistaa, että lähetyksen teho putoaa potensseissa ts. mitä kauempana ollaan, sitä vaimeampi signaali.
B) Meillä on rajallinen näkökyky avaruuteen - en osaa tähän muodostaa yhtälöä (koska olen baarissa), mutta esimerkkinä kysyisin, että mittikääs, kuinka heikon signaalin me havaitsemme esim. 100 valovuoden etäisyydeltä? Entäs 100 000 valovuoden (Linnunradan läpimitta)? 200 000 000 valovuoden (lähin galaksi eli Andromeda).
Ja nyt sitten fakta: meillä on rajallinen näkökyky about 40-50 vuoden ikkunaan ja tiedämme varmasti ainoastaan sen, että ihmisenkaltainen sivilisaatio lähettäisi avaruuteen radiosignaalia teholla X noin 100 vuotta.
Tästä seuraa, että jos tämä "radiolähetysikkuna" sivilisaatiolle on rajallinen (sanotaan vaikka 1000 vuotta) ja sen kokonaislähetysteho on rajallinen, niin olisi ÄÄRIMMÄISEN epätodennäköistä, että osuisimme jonkun toisen sivilisaation kanssa juuri samaan ikkunaan meidän 20-30 vuoden havaintomahdollisuuden kanssa!
Lisää täytyy kirjoittaa vaikka huomenna, nyt alkavat aivot olla liian jumissa :-)