Matkalla alkoholismiin?

  • 410 807
  • 1 406

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Usein oletetaan, että tuomitsee, jos sanoo, kuten itse sanoin edellisessä viestissäni, että se on lopultakin omista tahdosta eli elämäntaidoista kiinni, juoko vai eikö juo.

Minä nyt en kuitenkaan aivan suoraan ryhdy vertaamaan veneenrakentamista ja sairautta keskenään, koska, kuten tutkittua, osalla ihmisistä alttius alkoholismiin on periytyvää (viitteitä ns. alkoholismi-geenistä on olemassa). Tällaisen henkilön kohdalla alttius on piilevä ja se voi laueta hyvinkin yllättäen, ja jos/kun kyseessä on periytyvä sairaus (ongelma), se saattaa laueta lopulta hyvinkin yllättäen. Muutos elämäntilanteessa, vakava sairastuminen tms. Tällaisessa tapauksessa leimaaminen ei edesauta ketään, kenties vain huonontaa tilannetta entisestään.

Sitten on myös otettava huomioon alkoholistit/alkoholiongelmaiset jotka ovat jääneet koukkuun jonkin muun syyn seurauksena, esim. mt-ongelmat on seikka mikä johtaa monilla myös alkoholiongelman syntyyn (etenkin jos hoitosuhteessa on ongelmia). Huomioikaamme kuitenkin tässä, että suunta käy myös toisinkin päin eli alkoholiongelmat johtavat mt-ongelmiin.

Sitten on tietenkin ryhmänä esim. "tissuttelijat" joiden kohdalla juominen vain karkaa käsistä hallitsemattomaksi päivittäin tapahtuvaksi toiminnaksi, olipa kyseessä sitten alkoholiongelma tai olipa kyseinen henkilö lopulta alkoholisti. En tällaisessakaan tapauksessa osoittelisi ihmistä luuseriksi jollei kykene pääsemään viinasta eroon - etenkin ilman tukea se on vaikeaa. Sen kuitenkin voin todeta, että juuri sympatiaa minulta ei heru tällaiselle ihmiselle joka valittaa kohtaloaan mutta ei ole valmis tekemään mitään oman tilansa parantamiseksi. Mutta jos on niin olen tukena ja valmis auttamaan milloin tahansa, ja kannustamaan pysymään irti siitä pullosta. Lähtemään lenkille, leffaan, kahville, kävelylle tms.

Vaikka osassa tapauksista alkoholismi tai ongelma on itseaiheutettua niin liiallinen tuomitseminen ei johda mihinkään - harvoin ainakaan positiiviseen lopputulokseen vaan toisinaan seurauksena on alkoholisoituvan ihmisen erakoituminen, mistä sitten seuraa hyvinkin helposti se, että elämä luisuu lopullisesti raiteiltaan (ja jos on perhettä niin se menee, työ menee, talo menee etc.)

Jokainen tietty tyylillään. Minun tyylini nyt keskimääräisesti ottaen on neutraali, en suoranaisesti tyrkytä apua mutta jos ystäväni sitä kaipaa niin toki autan häntä (tuomitsematta häntä, se ei auta siinä tilanteessa tippaakaan).

Omakohtaisten kokemusten, kaveripiiristä keräämieni kokemusten ohella olen päässyt keskustelemaan aiheesta päihdetyöntekijöiden kanssa (ent. kuntoutusyksikössä) sekä erikoissairaanhoitajien kanssa joiden toimenkuvaan on kuulunut työskentely mt-ongelmaisten ja päihdeongelmaisten kanssa. Mielenkiintoisia kokemuksia ovat olleet myös alkoholistien itsensä pitämät esitelmät - syyt alkoholismin synnylle eivät aina ole niin yksiselitteisiä.

vlad.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On häiritsevää jos puhutaan, että on sairaus jos juo liikaa. Ei se mielestäni ole, se on vain eräs piirre, kuten taidottomuus osata maalata. Alkoholismi on sitten tiettyjen taholta haluttu diagnosoida. Kun juo tarpeeksi, aiheuttaa itselleen alholismin, josta seuraa kaikenlaista ikävää ja juomista on vaikeampi lopettaa.

Mielestäsi ei ole sairaus? Olen pahoillani, mutta se ei ihan argumentiksi riitä. Mitkä tai ketkä ovat niitä tiettyjä tahoja, jotka haluavat diagnosoida alkoholismin? Mistä tietää ennen juomista, kuinka alkoholi juuri siihen yksilöön vaikuttaa? Missä vaiheessa voi vielä päättää itse lopettaa?

Tottahan se on, että juomalla tulee alkoholistiksi, mutta mikseivät kaikki tule? Jotkut ihmiset pysyvät kohtuukäyttäjinä, jotkut vähentävät matkan varrella, jotkut eivät kykene vähentämään - se on kaikki tai ei mitään.

Ymmärräthän, että olet saanut tietosi nk toisen käden kautta, ja se, mitä hän on sinulle kertonut on mahdollisesti värittynyt jollakin tapaa? Alkoholistin ja hänen läheisensä suhteet ovat joskus hyvinkin kinkkisiä, ja saattavat jopa palvella jotakin tarkoitusta.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Miksei mitään muuta keskushermostolle haitallista ainetta puolusteta Suomessa yhtä kiivaasti kuin alkoholia? Jos jossain muussa tuotteessa olisi yhtä paljon haitallisia aineita kuin alkoholissa, sitä ei saisi lain mukaan edes myydä. Ja kyllä, mikäli on lukenut yhtään minun viestihistoriaa, niin tietää, että soppa maistuu minulle liiankin kanssa.
Ja sen verran vielä jeesustelijoille, että vaikka olenkin kovin jyrkkä mielipiteideni kanssa, niin töissäni suhtaudun alkoholisteihin juuri sillä tavalla, kun Suomessa pitääkin, hyväksyen ja kunnioittaen toisen valintaa. En koskaan sano asiakkaille, että omapa on saatana vikasi, vaikka välillä mieli tekisikin. Tässähän minulla olisikin helkkarin helppo nostaa kädet pystyyn oman juomisen suhteen ja syyttää geenejä, mutten sitä tee, koska se olisi valehtelua. Ne juopot jotka tiedän raitistuneet, on tehneet sen ilman ulkopuolista häirintää eli nk. ammattiapua. :)
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Menipä keskustelu taas "syvälliseksi". Ihmeellisiä vertauksia veneenrakentamisesta ja taulujen maalaamisesta. Ongelma kun on lopulta yksinkertainen; ei ole tahdonlujuutta tarpeeksi. Ja mitä pidempään ongelmakäyttö jatkuu, sitä vaikeampi sitä tahdonlujuutta on löytää.

En minä ainakaan kerjää sääliä tai sympatiaa keneltäkään, jos kerron, että ongelmia on. Tiedän ihan hyvin, että asiat alkaisivat mennä heti parempaan suuntaan kun kiertäisin korkin kokonaan kiinni. Pitäisi vaan (taas) tehdä se päätös lopettamisesta. Päivä päivältä se päätös kyllä lähestyy.

Nostan hattua niille ongelmakäyttäjille, jotka ovat pystyneet ottamaan tilanteen haltuun. Lujuutta se vaatii. Ne muutaman kuukauden pätkät, jotka kerrallaan olen ollut täysin kuivilla, ovat menneet yllättävän helposti sen jälkeen kun on saanut kaksi-kolme tipatonta päivää taakse. Sen jälkeen tulee tunne, että kyllä tähän pystyy. Siitä tulee haaste ja jokainen kuiva päivä tuntuu hienolta. Silti ei mene tuntiakaan, ettei ajattelisi alkoholia.

Vaikeuksia tulee siitä, kun tekee matkoja, käy kylässä, mökillä kavereiden kanssa, häissä, edustustilaisuuksissa tai missä tahansa. Aina agendalla on alkoholia enemmän tai vähemmän. Kysyy aika paljon luonteenlujuutta olla ottamatta mitään kun koko ajan tölkit sihahtelevat ympärillä. Sen kuitenkin tietää, että jos sen yhden kaljan ottaa, pettymys itseensä on valtava ja taas luisutaan hiljalleen jatkuvampaan käyttöön. Se on niin pirun pienestää kii, sanoisi Samuli Edelman.

Kuten sanoin eilen, en ole rappiolla. Hoidan työni ja kaikki muutkin velvoitteeni, ajan päivittäin autoa. Tiedän silti, että kroppa ei tätä kestä kauaa, vaan vaatisi ansaitsemaansa lepoa. Sydän rasittuu, diabetes uhkaa, kunto huononee, paino nousee jne. Vittu, nyt taas töihin käsiksi, ettei mene ihan itkuvirreksi.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menipä keskustelu taas "syvälliseksi". Ihmeellisiä vertauksia veneenrakentamisesta ja taulujen maalaamisesta. Ongelma kun on lopulta yksinkertainen; ei ole tahdonlujuutta tarpeeksi. Ja mitä pidempään ongelmakäyttö jatkuu, sitä vaikeampi sitä tahdonlujuutta on löytää.

Oma pointtini on tuossa 'tahdonlujuudessa'. Jossain vaiheessa, silloin kun puhutaan riippuvuudesta sairautena, lopettaminen ei enää ole siitä kiinni.

Tahdonlujuuden merkityksessä elämänhallintaan on varmasti eroja miesten ja naisten välillä. Miehillä vaikuttaa olevan suurempi kontrollintarve kaikkeen elämässään ihan jo 'perinteisen mieskuvan' takia, naiset puolestaan ovat usein 'olosuhteiden uhreja' joskus jopa sen miehekkään kontrolloinnin seurauksena :) Tasa-arvo on ikävä kyllä toteutumassa myös alkoholitilastoissa, alkoholisoituvien naisten ryhmä kasvaa kiivaasti.

On hyvä, että asioista keskustellaan ja ihmiset miettivät suhdettaan alkoholiin. Jos kokee alkoholinkäytössään ongelmallisuutta se on hyvä tunnistaa. Tämä on kuitenkin asia, joka ei yleensä häviä 'itsestään' tai ajan myötä.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Meikäläisellä on kyllä hyvä viinapää siinä mielessä, että joutuu ottamaan paljon että tulee miksikään. Mutta krapula (ja erityisesti päänsärky) tulee AINA yhtä varmasti kuin joulu ja verot.

Se hedari on niin kamala, että on jäänyt juominen sellaiseen kahteen, kolmeen kertaan vuodessa. Erikoista tossa meikäläisen krapulassa on se, että se tulee samantien kun laskuhumala alkaa, eli jo yön aikana. Viinaa on siis vedettävä kaksin käsin nopeasti, ettei tule sitä päänsärkyä. Viimeksi otin jonkun 4 olutta, ja sain ihan hirveän päänsäryn. Toi voisi tietysti johtua myös siitä, että juo niin harvoin ja elimistö ei ole moiseen myrkkyyn tottunut.

Faijalla ja broidilla sama juttu. Eli meikäläisen geeneillä ei tule alkoholistia, ainakaan kovinkaan helposti. Toivotaan, että omalle pojalle on siunaantunut sama. ;)
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
"Koska se meni minulla näin, pitää sen mennä kaikilla muillakin niin"
Joillakin ei vain ole tahdonlujuutta olla päästämättä itseään täysin rappiolle. Tahdonlujuuden puute ei mielestäni ole sairaus. En siitä syyllistä heitä, joilla ei tahdonlujuutta ole, mutta minusta se on valheellista puhua sairaudesta, jos ei vain tahto riitä hallitsemaan elämää. Semmoista se on elämä, jotkut pystyvät, jotkut eivät. Todellakin ymmärrän, että kaikki eivät ole kuten minä. Jos olisivat, niin maailmassa ei olisi yhtään rappioalkoholistia. Eikä tässä nyt minuun tarvitse verrata, vaan myös moniin muihin.

Alttius alkoholismiin kulkee geeneissä (huom! alttius), ja alkoholismi on sairautena yhä edelleen WHO:n luettelossa.
Niinhän se kulkee. Kuten moniin muihinkin vaivoihin mutta itse voi vaikuttaa siihen hankkiiko sitä esimerkiksi sen kakkostyypin diabeteksensa. Jos sen elämäntavoillaan hankkii, niin kyllä se on täysin itseaiheutettu tauti. Ja se on niin, alkoholin liikakäytön kanssa se on ihan sama homma; itseaiheutettu, joillakin on siihen enempi taipumusta kuin toisilla mutta silti se on itseaiheutettua. Pitäisikö tupakointikin diagnosoida. Ketjupolttaminen on sairaus... joopa joo. WHO:n luettelo ei ole tae siitä, että se on sairaus. Tai siis onhan se loppuvaiheessa kasa sairauksia mutta itseaiheutettuja.

"Ehkä tässä juuri tullaan siihen, miksi asia koetaan 'häpeälliseksi'? Kun suuri yleisö todellakin ajattelee noin niinkuin sinäkin ajattelet, että se on vain päätös, ihan helppoa.
Eihän se ole helppoa niille, joilla ei ole tahdonlujuutta. Heille se on vaikeaa, todella vaikeaa lopettaa juomista. Asia on vain niin, ettei monilla ole sitä tahdonlujuutta tarpeeksi, vaikka halua lopettaa sinänsä olisikin. Ei siinä minusta ole mitään häpeällistä jos ei ole tarpeeksi tahtoa lopettaa kännäämistä. Semmoista on elämä. En vain hyväksy sitä, että sitä pidetään jonain sairautena, että et vain pysty sille mitään, kuten et pysty tappavalle syövällekään. Se on niin suuri epärehellinen väite, että en halunnut olla puuttumatta siihen.

Joku (varmaankin 30-vuotias mies?) sanoi joskus, että mikään ei ole niin viisas kuin 30-vuotias mies... Vähän vanhempana tämäkin, jos elämä on ollut hänelle suopea, yleensä myöntää, ettei tiedä ihankaikesta kaikkea.
Kun olin 20-vuotias, kuulin kun jotkut sanoivat, että kaksikymppisenä sitä ihminen on "tietäväisimmillään". No nyt se on näemmä kolmikymppisenä. Kun olen nelikymppinen, niin se on varmaan nelikymppisenä. Aika paha argumentaatiovirhe tuo tapasi käyttää Ad hominem -argumentaatiota.

Mielestäsi ei ole sairaus? Olen pahoillani, mutta se ei ihan argumentiksi riitä. Mitkä tai ketkä ovat niitä tiettyjä tahoja, jotka haluavat diagnosoida alkoholismin? Mistä tietää ennen juomista, kuinka alkoholi juuri siihen yksilöön vaikuttaa? Missä vaiheessa voi vielä päättää itse lopettaa?
Juhani Seppänen - lääkäri - on myös sitä mieltä, ettei se ole sairaus. Asia ei siis ole yksiselitteinen, kun lääkäripiireissäkin on aiheesta epäselvyyttä. Influenssan ja keuhkosyövän kohdalla epäselvyyttä ei liene lainkaan. Esimerkiksi WHO on taho, joka on diagnosoinut alkoholismin. Virheitä sattuu heillekin. Ei mistään tiedä, miten alkoholi vaikuttaa. Tai no, jos suvussa on paljon alkoholismia, niin voi päätellä kuuluvansa riskiryhmään. Siinä vaiheessa voi vielä päättää lopettaa, kun ei ole liian myöhäistä eli on hengissä.

Ongelma kun on lopulta yksinkertainen; ei ole tahdonlujuutta tarpeeksi. Ja mitä pidempään ongelmakäyttö jatkuu, sitä vaikeampi sitä tahdonlujuutta on löytää
Juuri tuota minä olen yrittänytkin sanoa ja kun alkoholisti(?) on samaa mieltä, niin se vain vahvistaa käsitystäni, että juuri noin asia on.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Pitäisikö tupakointikin diagnosoida...

Vähän OT, mutta kun sairauksista puhutaan, niin sallin tämän.
Eli, jos joku keksisi nyt kahvin ja tupakan, niin ne kriminalisoitaisiin välittömästi riippuvuutta aiheuttavina.

Se, että onko alkoholismi tai narkomania sairauksia, on helppo vastata kyllä, koska ne kuuluu tautiluokitukseen ( ICD-10) ja sitäkautta itselleni ainakin on selvää, miten käsitellä niitä.
Jos näitä aletaan hoidollisesti miettimään, niin koulukuntaa löytyy jokalähtöön ja sitäkautta viitekehyksiä käsitellä asiaa, joten itse ainakin koen turhaksi vääntäää asiasta.
Vanha viisaus sanoo, että juoppo lopettaa juomisen, jos hän rakastuu, tulee uskoon tai kuolee. Jos itsestä ei löydy voimia nostaa päätä, niin tarvitaan jokin ulkopuolinen itseään vahvempi asia, kuten esimerkiksi juuri uskoon tuleminen tai rakastuminen.
Vastauksen juomiseen johtavista syistä tai juomisen jatkamiseen saat aina erilaisen, riippuen täysin siitä, että keneltä sitä kysyt. Jokainen uskokooon mihin tahansa koulukuntaan/ uskontoon/ geeneihin jne, mutta kaikki lienee samaa mieltä siitä, että mikäli on addikti, niin on yks vitun hailee mistä sen avun saa, jos se vaan toimii.
Sorry avautuminen.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joillakin ei vain ole tahdonlujuutta olla päästämättä itseään täysin rappiolle. Tahdonlujuuden puute ei mielestäni ole sairaus. En siitä syyllistä heitä, joilla ei tahdonlujuutta ole, mutta minusta se on valheellista puhua sairaudesta, jos ei vain tahto riitä hallitsemaan elämää. Semmoista se on elämä, jotkut pystyvät, jotkut eivät. Todellakin ymmärrän, että kaikki eivät ole kuten minä. Jos olisivat, niin maailmassa ei olisi yhtään rappioalkoholistia. Eikä tässä nyt minuun tarvitse verrata, vaan myös moniin muihin.

OK. Agree to disagree? Sinusta on kyse tahdonlujuudesta koko matkan alusta loppuun, minä puolestani väitän, että kun ongelma saavuttaa sairauden tason, kyseessä on pakkomielle.

Yksi tärkeä asia on jäänyt sanomatta - se, että vaikka minusta kyseessä on sairaus, se ei poista vastuun ottamista parantumisesta. Ts. vaikka alkoholisti ymmärtäisikin olevansa alkoholisti, se ei riitä. Säälipisteiden kerääminen nyyhkimällä kapakannurkassa 'olen alkoholisti' -teemalla ei mene läpi omassa työssäni.

Mutta jätetäänkö kohta foorumi niille, joilla tänne voisi olla asiaa? Tämä on liian tärkeä asia jäädäkseen kummankaan egon jalkoihin.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokainen uskokooon mihin tahansa koulukuntaan/ uskontoon/ geeneihin jne, mutta kaikki lienee samaa mieltä siitä, että mikäli on addikti, niin on yks vitun hailee mistä sen avun saa, jos se vaan toimii.
Sorry avautuminen.

Näinhän se. Ja apua saa, jos sitä todella haluaa.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Sinusta on kyse tahdonlujuudesta koko matkan alusta loppuun, minä puolestani väitän, että kun ongelma saavuttaa sairauden tason, kyseessä on pakkomielle.
Niin, minä olen ollut - ja olen - sitä mieltä, että alkoholismi ei tipahda taivaalta kuin joku syöpä, vaan se on itseaiheutettu tauti, aivan kuten kakkostyypin diabetes. Tai siis se juominen aiheuttaa kasan tauteja ja lopulta juominen on varmastikin pakkomielle. Väitän kyllä, että ennen pakkomielteenomaista juomista kukin juoja tajuaa, että nyt juomisessa mopo keulii. Aivan kuten liikalihavat tietävät, että se mässäilynsä on epäterveellistä.

Mutta jätetäänkö kohta foorumi niille, joilla tänne voisi olla asiaa? Tämä on liian tärkeä asia jäädäkseen kummankaan egon jalkoihin.
Juu, eiköhän kummankin mielipiteet tulleet jo selviksi. Minä kylläkin olen puhunut vain itse asiasta, enkö ole toisen iän perusteella lähtenyt keittiöpsykologiaa harrastamaan ja egoilemaan. Hyvin kummallista, että jotkut sotkevat tuonlaisia seikkoja aivan muista seikoista käytäviin keskusteluihin. Huonoa argumentaatiota semmoinen.

Nimimerkille Vakio tsemppiä taisteluun pulloa vastaan. Ja muille myös.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Niin, minä olen ollut - ja olen - sitä mieltä, että alkoholismi ei tipahda taivaalta kuin joku syöpä, vaan se on itseaiheutettu tauti, aivan kuten kakkostyypin diabetes. Tai siis se juominen aiheuttaa kasan tauteja ja lopulta juominen on varmastikin pakkomielle.

Olen taipuvainen itse ongelmaisena olemaan samaa mieltä Käyttäjänimettömän kanssa. Isukilla on ollut tämä tuurijuoppous ongelmana pidemmän aikaa ja jo joskus 15 vuotta sitten huomasin itsessäni samoja piirteitä ja se sai havahtumaan. Sitten pikkuisen myöhemmin massiiviset krapulat ajoivat selväpäisyyden tielle. Siitä taas myöhemmin laihdutuskuuri pakotti karsimaan juomista ja sama homma oli muutama vuosi sitten. Eli ei ollut pakottavaa tarvetta kaataa lientä kurkusta kun oli muita asioita prioriteettilistalla ylempänä. Sykäyksen sille juomisen lopettamiselle aina antaa oma halu tai itseinho. Nyttenkään en voi syyttää juomisestani muita kuin itseäni. Taidan pistää oman henkilökohtaisen juomisenseuranta-listan tänne jahka kotiudun ulkomaanmatkalta. Ehkä sitä listaa lukiessa löytyy se tarvittava kipinä tämän henkilökohtaisen helvetin selättämiseen.
 

30/30150

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue
Sehän on kiinni riippuvuuden syvyydestä, kuinka paljon tarvitaan tahdonvoimaa, apua tai lääkitystä.

Eihän ole mitään yhteistä ohjesääntöä, mikä auttaa alkoholismiin, koska ne taustat ja oma kyky selvita tai vastaanottaa apua on vaihtelevia.
Siksi se hoitaminen ja paraneminen on niin yksilöllistä kaikissa päihdetapauksissa, että jokaisen kohdalla on katsottava ne menetelmät kuntoon.

Alkoholismissa on monta puolta sairautena, se on sosiaalinen ongelma (riippumatta siitä dokaako kotona vai baarissa). Se voi olla elämän sisällöllinen ongelma (dokaako siksi että on tylsää / siksi ettei olisi tylsää). Se voi olla keino käsitellä tunteita tai olla käsittelemättä tunteita. Se voi olla elimellinen sairaus se voi johtua mielenterveyden ongelmista tai johtaa mielenterveyden ongelmiin.

Sen oman suhteensa alkoholiin arvioiminen on tärkeää niille, jotka ovat siinä tilanteessa, että hoitaa asiahommat asiallisesti, mutta oma dokaaminen tuntuu olevan poissa käsistä.

Kyllä se paras kysymys on "millä tavalla minun pitäisi käyttää alkoholia, että olisin itse sinut asian kanssa, eikä se olisi minulle ongelma?".
Sitten arviomaan, mitä se vaatii, että siihen tavoitteeseen pääsee ja sitten toteuttamaan. Jos ei onnistu, niin yritetään uudestaan.

Paras apu päihdeongelmiin on saatavissa aina näistä päihdehoidon yksiköistä ja muista klinikoista. Niihin menemiseen kynnys on varmasti korkealla, koska "siellä on vaan jotain juoppoja ja denoja", eikä kukaan varmasti sellaisena itseään halua nähdä.

Totuus vain on sellainen, että jos omat voimat ei riitä sen ongelman käsittelyyn, silloin on haettava apua. Se, että pyytää apua ei ole merkki heikkoudesta tai tarkoita sitä arvostuksen loppumista.

Näistä asioista kirjoittaminen on klisheistä, mutta niissä samoissa jutuissa on kuitenkin niin vahva totuuden siemen, että sitä ei voi olla huomaamatta.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu, eiköhän kummankin mielipiteet tulleet jo selviksi. Minä kylläkin olen puhunut vain itse asiasta, enkö ole toisen iän perusteella lähtenyt keittiöpsykologiaa harrastamaan ja egoilemaan. Hyvin kummallista, että jotkut sotkevat tuonlaisia seikkoja aivan muista seikoista käytäviin keskusteluihin. Huonoa argumentaatiota semmoinen.

Nimimerkille Vakio tsemppiä taisteluun pulloa vastaan. Ja muille myös.

Olen pahoillani, tarkoitus ei ollut kohdistaa sitä nimenomaan sinuun. Se oli 'ironinen' heitto lähinnä itselleni siitä, että tällä foorumilla kaikista asioista tietävät 30-vuotiaat miehet. That's life ja minun tehtäväni on sopeutua siihen :)

Ja kaikille tsemiä alkoholinkäyttönsä seurantaan!
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Ja kaikille tsemiä alkoholinkäyttönsä seurantaan!

Tähän voisin sanoa sen, että kaikille tutuille tsemiä juomattomuuteni seurantaan ja sen ihmettelyyn. Tavallisin kysymys on, "etkö sä vieläkään juo?". Joo, en halua juoda, olen onnellinen selvinpäin ja en tarvi viinaa hauskanpitoon, elämäni siedettäväksi tekemiseen tai mihinkään muuhunkaan. En ikinä juonut siksi, että se maistuu hyvältä, joten ei ole tarve juoda maun vuoksi nytkään.

Kohta 7kk on mennyt ilman pisaraakaan, elämä on muuttunut ja kääntynyt päälaelleen, keskivaikea masennus voitettu (toivottavasti kokonaan), rahaa jää käteen 500-600 euroa kuussa enemmän. Pelaan golfia, aloitan kohta thaiboxingin. Matkustan, kuljen baareissa yhtä paljon kuin aiemminki mutta en juo muuta kuin soodaa.

Sitä ennen tuli juotua 15 vuotta melkein joka viikko, 1-2 kertaa viikossa vähintään. Aina piti nollata kun vitutti ja suretti. Sen jälkeen piti hävetä ja pelätä kun meni töihin, että mitä mokasi tällä kertaa.

Otin opikseni, katsoin peiliin, näin mitä vihasin eniten maailmassa ja pyysin anteeksi. Itseltäni, läheisiltäni, ystäviltäni/kavereiltani jotka olin menettänyt.

Jep, olen onnellinen ilman pelkoa siitä ettenkö selviä jos joskus tulee heikompiakin hetkiä. Sain pelastettua monia ihmissuhteita, löysin uusia ystäviä ja kavereita. Ennenkaikkea rohkeuden elää.

Kaikillta se ei onnistu, mutta kaikille se on mahdollista, kun oikeat keinot löytyvät.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen tämän asian kanssa painiville luettavaksi Juhani Seppäsen kirjaa Selvästi juovuksissa. Itse aloitin tänään kyseisen kirjan lukemisen ja nyt 120 sivua lukeneena joutuu jo miettimään omaa juomista paljon tarkemmin. Alkoholismi EI ole sairaus, se on oma valinta.

Sain juuri 5 minuuttia sitten luettua. Mielenkiintoinen kirja joka varmasti jättää jälkensä päähän ja muuttaa ajatusmaalimaa. Vahvisti niitä ajatuksia, joita olen jo jonkin aikaa pohdiskellut.

Seppäsen kaltanen täydellinen pidättyväisyys esimerkiksi juhlissa olisi liikaa. Absolutistiksi tai edes vuoden tauolle en ole ryhtymässä, mutta "turhaa" juomista aion vähentää.
 

kovalev

Jäsen
Tähän voisin sanoa sen, että kaikille tutuille tsemiä juomattomuuteni seurantaan ja sen ihmettelyyn. Tavallisin kysymys on, "etkö sä vieläkään juo?". Joo, en halua juoda, olen onnellinen selvinpäin ja en tarvi viinaa hauskanpitoon, elämäni siedettäväksi tekemiseen tai mihinkään muuhunkaan. En ikinä juonut siksi, että se maistuu hyvältä, joten ei ole tarve juoda maun vuoksi nytkään.

Kohta 7kk on mennyt ilman pisaraakaan, elämä on muuttunut ja kääntynyt päälaelleen, keskivaikea masennus voitettu (toivottavasti kokonaan), rahaa jää käteen 500-600 euroa kuussa enemmän. Pelaan golfia, aloitan kohta thaiboxingin. Matkustan, kuljen baareissa yhtä paljon kuin aiemminki mutta en juo muuta kuin soodaa.

Sitä ennen tuli juotua 15 vuotta melkein joka viikko, 1-2 kertaa viikossa vähintään. Aina piti nollata kun vitutti ja suretti. Sen jälkeen piti hävetä ja pelätä kun meni töihin, että mitä mokasi tällä kertaa.

Otin opikseni, katsoin peiliin, näin mitä vihasin eniten maailmassa ja pyysin anteeksi. Itseltäni, läheisiltäni, ystäviltäni/kavereiltani jotka olin menettänyt.

Jep, olen onnellinen ilman pelkoa siitä ettenkö selviä jos joskus tulee heikompiakin hetkiä. Sain pelastettua monia ihmissuhteita, löysin uusia ystäviä ja kavereita. Ennenkaikkea rohkeuden elää.

Kaikillta se ei onnistu, mutta kaikille se on mahdollista, kun oikeat keinot löytyvät.
Tähän alleviivaus, peukku ja monta ymmärtävää nyökkäystä.
Itselläni hyvin samankaltaiset tuntemukset sen suhteen, miksi lopetin juomisen, ja miksi juomattomuus tuntuu hyvältä ja parhaalta ratkaisulta minulle.
Kavereiden totaalinen ymmärtämättömyys on toisaalta ymmärrettävää, toisaalta ahdistavaa ja aika säälittävääkin. Jotkut näkevät käsittämättömän paljon vaivaa siitä, jos joku joukossa on selvinpäin.
 

dimmu

Jäsen
Nostetaanpas ketjua vähän ylös ja raapustellaan tässä pieni teksti kun muutakaan tekemistä ei ole.

Todetaan heti alkuun, että itsellä ei mitään ongelmaa ole, satunnaiskäyttäjä olen vain, johtuen osin nuoresta iästäni. Itse tykkään kyllä ottaa kuppia sillon tällön, kesällä enemmän kuin talvella, johtuen harrastuksestakin.

Isälläni on alkoholiongelma. Väkivaltaisuutta ei ole eikä muutenkaan mitään siihen viittaavaa. Siitä hän kyllä vähän hermostuu, jos joku vähänkin huomauttaa, että onko ongelmaa. Eli itse ei suostu myöntämään mitään ongelmaa.

Voin kertoa, että ei ole mitään herkkua, kun joudut katselemaan koko lapsuuden ja nuoruuden sellaista toimintaa. Niin kauan kuin muistan, niin aina kun on mahdollisuus vetää kännit, hän myös vetää ne. Ja kännillä tarkoitan känniä, enkä mitään pientä tissuttelua. Joka ilta. Niin pitkään, kun muistan, niin joka ainoa ilta kännissä. Jos seuraavana päivänä on aamuvuoro, korkki aukeaa joskus klo 15 iltapäivällä ja menee kiinni siinä klo 22, ja nukkumaan, aamulla töihin. Työt hän siis on hoitanut lähes moitteettomasti. Välillä on kyllä muutaman päivän sairaslomia selkäkivun tai nuhan tai vastaavan takia. Yhtäkään selvää päivää en ole nähnyt hänen viettävän, ellei mene yövuoroon töihin. Muuten jokaisena päivänä vetää kännit.

Veli muutti pois kotoa noin kymmenen vuotta sitten, ja keskustelin asiasta hänen kanssaan, ja tämä kaikki tuli yllätyksenä hänelle. Sanoi, ettei olisi uskonut että ongelma on noin paha.

Kyseessä on kuin kaksi eri ihmistä. Päivällä maailman reiluin ja mukavin ihminen, mutta sitten kun päivä kääntyy illaksi, on kuin eri ihminen. Kaikki asiat on päin helvettiä kännissä, kun hän äidille kaikesta sanoo. Puhuu yksikseen ja kiroilee koko ajan.

Jääkaapissa hän ei pidä ikinä viinojansa, vaan ne on aina jossain "piilossa", ettei kukaan muu niitä näe. Yrittää aina peitellä juomistaan, ja en tiedä luuleeko hän, etten tiedä juomisestaan. Yrittää aina näyttää mahdollisimman selvältä, vaikka näkeehän sen helpost, että selvinpäin ei taideta olla. Viina haisee kolmen kilometrin päähän iltaisin. Jos näen, että hän ottaa huikkaa, heti kääntyy pois päin. Jos näen pullon hänen kädessään, yrittää peittää sen toisella kädellänsä tai jalalla tai jotenkin muuten. Viinaan menee kuussa varmasti joku lähemmäs 1000€, vaikka hän käy baarissa max kerran puolessa vuodessa. Joskus harvoin kun käyn päivällä katsomassa hänen "kätköään", niin siellä on vähintään koppa lonkeroa ja pari pulloa viinaa. Sitten jos minä tarvitsisin rahaa esim uusiin vaatteisiin, millään ei meinaa irrota, koska on kuulemma menoja niin paljon. Sitten kun kysyn että mihinköhän sitä rahaa menee joka ilta muutama kymppi, hän sanoo että "entiedä ja paljon tarviit?", ja lähtee pois.

Äiti sanoo varmaan joka päivä hänelle juomisestaan, mutta vastauksia ei ikinä kunnolla saada, muuta kuin että on kuulemma hänen asiansa mitä tekee.

Kavereita en ole ikinä halunnut pyytää iltaisin meille kylään, koska tottakai se jotenkin hävettää, että isä on tuollainen. Entinen tyttöystävä kysyi, että onko hän aina kännissä, valehtelin että ei, koska jostain syystä en kehdannut vastata että kyllä hän on. Sukulaiset tästä ongelmasta tuskin tietävät. Vaiettu asia. Kyllä on kaverit ihmetelleet, että kun alaikäisenä äiti haki aina iltaisin poikaansa jostain, mistä nyt ikinä pitikin hakea. Ei ikinä isä. Voin sanoa, että tämä on aika vaikea paikka myös itselleni. Elämää hänellä varmasti on edessään alle 10 vuotta.

Ne isät ja äidit, ketkä sanovat, että ei heidän juomisensa haittaa lapsiansa/perhettänsä, voin sanoa että kyllä se haittaa. Älkää nyt vittu pilatko lastenne elämää sillä, että ryyppäätte joka ilta, tai edes tissuttelette. En minä ainakaan uskalla/halua puhua isälleni vieläkään iltaisin. Pienenä pelkäsin sitä asiaa eniten koko maailmassa.

Tuli varmasti epäselvää tekstiä, mutta toivottavasti nyt joku saa selvää.

Loppuun vielä toisen kerran sanon, että älkää pilatko toisten elämää ryyppäämällä liikaa. Vaikka se tuntuu, ettei pilaa, niin kyllä se vaan pilaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Loppuun vielä toisen kerran sanon, että älkää pilatko toisten elämää ryyppäämällä liikaa. Vaikka se tuntuu, ettei pilaa, niin kyllä se vaan pilaa.

Tuo on kyllä niin totta! Moni alkoholisti ei näytä sitä itse tajuavan kuinka paljon se jatkuva juominen satuttaa perheenjäseniäkin. Omalle isällenikin tuli ihan täytenä yllätyksenä kun tänä kesänä lopultakin kerroin hänelle miltä se hänen juomisensa minusta lapsena tuntui. Ihmetteli vaan että "miten me olemme siitä voineet kärsiä kun eihän hän koskaan lyönyt meitä eikä äitiä eikä ollut pahapäinen perhettä kohtaan muutenkaan". Mutta kyllä siitä vaan kärsii, ei se ole mukavaa katsoa kun isä on kännissä aina kun vaan on kotona, ja välillä useita viikkoja poissa ja kun lopulta tulee kotiin niin alkaa uhkailemaan itsemurhalla meidän lasten kuullen. Eikä se ole mukavaa kun luokkakaverit vittuilee koulussa kun ovat nähneet isän sammuneena jossain tienposkessa, tai kun kaverit on tulleet minun synttärijuhliin ja isä tulee yht'äkkiä kesken juhlien kahden viikon ryyppyputken jälkeen kotiin humalassa ja alkaa laulaa "Ruusuja hopeamaljassa". Nämä on sellaisia juttuja joista ei koskaan pääse eroon!

Meillä homma meni niin että isä teki pitkää päivää rakennuksilla ja tuli töistä yleensä vasta myöhään illalla, ja melkein joka ilta töiden jälkeen vetäisi sen muutaman kaljan. Viikonloppuisin puhuttiinkin sitten jo kaljakoreista eikä yksittäisistä pulloista. Käytännössä siis tilanne oli se että en nähnytkään isää juuri selvänä, ja ehkä siksi ainoat muistikuvat isästä lapsuudestani onkin sellaisia että hän on kännissä.

Sitten välillä tuli aina niitä pidempiä turneita, joissa lipsahtikin useita viikkoja ja jotka sitten päätettiin lopulta rauhoittavilla lääkkeillä. Ja jos joku alkoholisti kuvittelee että tällainen olisi lasten kannalta parempi ratkaisu, että lähtee muualla juomaan, niin ei sekään kyllä ole perheen kannalta mukavaa kun ei ole mitään tietoa missä isä on ja kun sitten lopulta tulee kotiin niin tärisee ja vapisee ja huutaa tekevänsä itsemurhan.

Kävipä sitten sellaisiakin tapauksia, esim. kun äiti joutui kerran sairaalaan muutamaksi viikoksi niin samana iltana isä häipyi ja jätti meidät alaikäiset lapset keskenään kotiin ilman rahaa ja ilman ruokaa! Seuraava havainto isästä oli kun terveyskeskuksesta soitettiin reilun viikon päästä että isänne on kaatunut ja lyönyt päänsä ja on tuotu tänne terveyskeskukseen. Seuraava havainto onkin sitten taas useiden päivien kuluttua koska isä oli ehtinyt häipyä terkkarista ennen kuin saimme sukulaisilta kyydin että olisimme menneet hakemaan hänet sieltä. Onneksi oli sukulaisia jotka auttoivat meitä antamalla rahaa ja tuomalla ruokaa, isälle ei ilmeisesti tullut koskaan mieleenkään että hänellä on kaksi alaikäistä lasta josta hänen tulisi huolehtia kun äitikään ei ole kotona. Vaan viina oli niin paljon tärkeämpää tuossa tapauksessa että ilmeisesti ei edes välittänyt siitä.

No äidin vakava sairastuminen sitten muutti tilanteen ja isä huomasi itsekin että homma on lähtenyt käsistä, ja lopetti kokonaan juomisen. 15 vuotta sitä raittiutta kesti kunnes äiti kuoli ja juominen alkoi taas uudestaan. Nyt tässä on taas pari vuotta katseltu sitä touhua ja on yritetty hyvällä ja pahalla saada tuota juomista loppumaan. On viety katkolle ja on yritetty puhua ja on kokeiltu sitäkin että on oltu täydellisen välinpitämättömiä kun ukko on uhkaillut itsemurhalla ja soitellut kännipäissään. Nyt on kaikki lähipiirissä nostettu kädet pystyyn ja annettu avaimet ukolle itselleen että alkaisi olla aika tehdä itse tilanteelle jotain ja tunnustaa ongelmansa. Ja tässä tänä kesänä minä lopultakin pidin aika tiukkasävyisen puhuttelun isälle jossa kerroin kaikki ne asiat mitkä ovat lapsesta asti mieltä painaneet, kuinka paljon tuo isän juominen on meitä satuttanut. Tämä näytti tulevan tosiaan ihan täytenä yllätyksenä isälle, hän oli kuvitellut koko ajan olleensa oikea malli-isä. No nyt isä on ollut muutaman viikon taas vaihteeksi juomatta mutta seuraavaa retkahdusta odotellessa...

Tuon luottamuksen saavuttamiseen menee taas helvetin pitkän aikaa. Kun isä silloin 17 vuotta sitten lopetti juomisen niin siinä meni todella pitkän aikaa ennen kuin pystyi luottamaan siihen että isä ei tosiaankaan tule kännissä kotiin aina kun töissä meni vähän pidempään. Nyt joutuu taas tekemään sen kaiken uudestaan, ja sitä ei helpota yhtään se että näitä retkahduksia on tämän parin vuoden aikana tullut taas varsin tiheään tahtiin. Joka kerta sen luottamuksen syntyminen tulee vaan vaikeammaksi ja vaikeammaksi.

Mutta tällaista tarinaa täältä päin. Toivottavasti saisi edes yhden ihmisen miettimään sitä että alkoholismista kärsii koko perhe vaikka miten yrittäisi juoda salassa ja suojella lapsia.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma tarinani on luettavissa tästäkin ketjusta, muistaakseni aika alussa. Tiivistelmänä kerron kuitenkin, että oma isäni on alkoholisti ja lääkkeiden väärinkäyttäjä. Veljeni joi itsensä 45-vuotiaana hautaan. Isäni isä ja veli jouduttivat kuolemiaan juomisella. Äitini veli joi itsensä hengiltä, toinen lopetti, kun sisuskalut alkovat spragata. Kolmas veli kupittaa edelleenkin, mutta käsittääkseni pystyy olemaan pidempiä aikoja ilman viinaakin. Isän äiti veti kaksin käsin lääkkeitä.

Eli mulla varmaankin on jonkin sortin altistus geeniperimässäni riippuvuuksille, koska itse olen aikoinani jäänyt koukkuun RAY:n pokeriautomaattiin ja pelannut pienen omaisuuden. Velkaa en onnekseni joutunut ottamaan mahdollistaakseni harrastustoimintani. Siskonpojalla on samaa vikaa, mutta onneksi hän tiedostaa ongelman, joten toivoa on.

Alkoholi ei itselleni ole ongelma, tosin tiedostan erinomaisen hyvin rasitteeni ja juon harvakseltaan. En oikeastaan edes tarvitse alkoholia mihinkään, mutta missään nimessä en sylje lasiinkaan. Voin ottaa tai jättää ottamatta. Fiiliksen mukaan.

Isäni kanssa tilanne on se, että alkoholi ei ole enää se suurin ongelma, vaan lääkkeet. Terveyskeskus määrää suureksi iloksemme nukahtamislääkkeet 3kk:ksi kerrallaan ja tästähän riemu repeää, kunnes 3kk:n satsi on viimeistään kuukauden päästä napsittu. Sitten menee hermot ja puhelin pirisee kaikenmaailman välittäjillä, jotka sitten erinomaisella katteella faijalle nappeja myyvät. Faija on lähes 80v. ja ikä alkaa näkyä jo muutenkin. Tosin hän ei millään suostu uskomaan olevansa enemmän kuin 50v.

Pikkuaivot ovat tuhoutuneet ja katkokävely on riesana. Aliravitsemus on ajoittain hurjaa ja faija näyttääkin keskitysleiriin viedyltä vanhukselta. Yksityisiä lääkäriasemia tuetaan keskimäärin joka 2. kk, koska "viime aikoina unettomuus on ollut ongelma". Faija on pahasti masentunut ja toimintakyky on minimissään. Baariin kuitenkin päästään. Sieltä 150m:n päästä pitää sitten kuitenkin tulla taksilla kotiin, kun jalat ei kanna. Rahaa menee paljon, viimeisen viikon aikana yli 1000€. Rahaa on, mutta säästöt alkavat luonnollisesti huveta. Hätää ei kuitenkaan ole, mutta kassa ei kestä pariakymmentä samanlaista vuotta kuin viimeiset viisi ovat olleet.

Faija ei peseydy, vaikka kusee housuunsa. Saattaa mennä viikkoja, ettei käy suihkussa. Tilanne on kammottava. Koti on suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta kusen haju tulee kyllä jo eteisessä vastaan. Kotiapua hän ei halua, vaan pyytää kavereita avuksi. Tai soittaa mulle. Aikoinani ehdin yli 10v. pitää faijasta huolta ja tuolloin menikin ihan hyvin. Hyviä päiviä oli enemmän kuin huonoja. Ei se silti normaalia elämää ollut. Kun sitten sain ensimmäisen lapseni, lopetin faijan passaamisen. Soitellaan kuitenkin päivittän. Faijalla on eri tyylit eri lapsille. Mulle se suurentelee omaa hätäänsä ja syyllistää mua. Mä en enää mene siihen, mutta ei se silti hyvältä tunnu. Omia lapsenlapsiaan hän ei ole nähnyt sitten viime kesän. Eikä näe, koska en halua lapsilleni häntä esitellä. Tietävät kuitenkin, että vaari on sairas ja kerron kyllä heille hauskoja juttuja faijasta. Tietävät myös, milloin mä faijan kanssa puhun, kun desibelit parvekkeella nousee. Vaikka pyrin sitä välttämäänkin.

Tilanne on sellainen, että me sisarukset odotamme, että faija kuolisi. Se tuntuu pahalta, koska eihän kukaan toisen kuolemaa voi toivoa. Meillä vain ei ole mitään muuta ulospääsyä tästä paskasta. Faija kaatuilee monta kertaa viikossa, mutta aina hänellä käy tuuri ja saa kätensä eteen. Hän ei välitä itsestään ollenkaan, vaan rankaisee itseään menneistä virheistään ja nykytilanteesta. Ylpeys on tallella ja se on suurin hidaste, koska muuten ei enää ole kartalla. Yksin ei selviä, mutta haluaa apua omin ehdoin. Siihen en voi suostua, että kyykyttää mua. Tuntuu pahalta, mutta selväksi on tehty, että aina on olemassa toinen vaihtoehto. "Palvelu" lasten puolelta parantuu välittömästi, kun näköpiirissä on yritystä. Mutta kenenkään piika mä en ole, en edes isäni.

Luonnollisesti isä on vielä ylimielinen ja aina oikeassa. Hänen lyhytmuistinsa ei toimi ja samoja asioita toistetaan jatkuvasti. Ikä tekee tietysti tehtävänsä, mutta kyllä suurin syy on päihteissä. Faija on omien sanojensa mukaan aina seissyt sanojensa takana, eikä puhu paskaa. Totuus on tietenkin täysin päinvastainen. Viime vuosina musta on tullut vihainen, melkein katkera faijalle. Mä uhrasin elämäni parhaat vuodet sille, että hoidin hänen asiansa. Olin aina kuvitellut lähteväni jossain vaiheessa ulkomaille pidemmäksi aikaa, mutta se jäi tekemättä. Eihän se faijan syytä ole, vaan mun omani. Mutta tuolloin näytti siltä, että faija kykenee jokseenkin arvokkaan vanhuuden elämään ja se riitti mulle. Jos olisin tiennyt, että kaiken tekemäni jälkeen hänen elämänsä olisi tällaista ja saisin kaikenlaista paskaa niskaani ja vittuilut päälle, olisin tehnyt toisin. Kamalaa on myös se, että joudun väheksymään omia pahoja fiiliksiäni. Siis syyttämään omista "vääristä" valinnoistani itseäni, en faijaa. Eihän kukaan mua pakottanut. Mä vaan välitän lähimmäisistäni, enkä olisi koskaan kuvitellut, että ajattelisin jonain päivänä, kuten nyt ajattelen.

Kaikki te, joilla päihteet aiheuttavat ongelmia, muistakaa että ongelma on myös läheisten. Päihteiden liikakäyttö on monesti seurausta jostain, mihin löytyy useinkin apua. Jos et välitä itsestäsi juuri nyt, välitä ympäristöstäsi. Kyllä se itsearvostus sieltä nostaa jossain vaiheessa päätään. Koskaan ei ole liian myöhäistä.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Kuningas alkoholi

Olen seurannut TV1:n ohjelmaa Kuningas alkoholi. Alun haparoinnin jälkeen, mm. Rosa Meriläisen 1. osan naureskelut, ohjelma on tuonut vakuuttavia henkilökohtaisia kokemuksia alkoholismista ja siitä selviämisestä. Edellisessä jaksossa psykiatri Crister Lybeck ja muusikko Janus Hanski kertoivat omat selviytymistarinansa. Tänään oli tuottaja Marko Kulmala kertomassa oman tarinansa siitä, mitä elämä oli ennen korkin kiinni laittamista ja miten se on nyt, kun täysraittiutta on takana lähes 10 vuotta. Noiden kolmen kohdalta voin todeta, että hyvin on elämä lähtenyt soljumaan, kun ovat viinasta päässeet eroon. Jokainen heistä on ollut omin voimin voimattomia alkoholiin nähden. Vertaistukiryhmien ja 12 askeleen ohjelman avulla he ovat päässeet elämään takaisin. Heidän kertomuksensa ovat vakuuttavia esimerkkejä siitä, että kaikki eivät pääse oman tahtonsa avulla kuiville, vaan monet tarvitsevat muiden apua ongelmansa ratkaisemiseen. Olin keväällä eräässä tilaisuudessa kuuntelemassa Risto Kuisman puheenvuoroa hänen omasta alkoholismistaan. Puhe oli yksi vakuuttavimmista alkoholismista selviytymisistä, mitä olen kuunnellut. Risto Kuisma kuuluu myös oman kertomuksensa mukaan siihen alkoholistijoukkoon, jolla oman tahdonvoiman käyttäminen vei aina vaan suurempiin ongelmiin. Hän löysi tiensä vertaistensa, voimattomien, ihmisten joukkoon ja heidän avullaan hän selviytyi. Se on hyvä tietää, että apua alkoholiongelmaan löytyy, jos on oma halu lopettaa juominen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt pitäisi enää selvittää miten päästä eroon "Petteri Sihvonen" holismista. "Juhani Tamminen" holismi lienee jo taakse jäänyttä elämää, mutta kun yhden jättää jälkeensä, on toinen kurkkimassa nurkan takana. Petterillä on vielä se "deep throat" velikin. Vaikeampi paikka.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt aletaan olemaan rajamailla. Olen taas tänään juonut laskujeni mukaan 19 annosta alkoholia klo 17 alkaen, enkä tunne olevani juurikaan kännissä. Toleranssi on ilmeisesti kasvanut melkoiseksi; noita netin promillemittareita kun olen seuraavina päivinä sorkkinut, niin ihan järjestäen siellä on auton ajo kielletty vielä silloin, kun mielestäni olo on ihan normaali.

Ei ole kyllä helppo kohta tämä. Käyn duunissa viitenä päivänä viikossa, ja töihin ei kerta kaikkiaan voi mennä jurrissa. Silti viikoittaisen iltavuoropäivän kanssa tulee jo kikkailtua, eli käytännössä laskeskeltua edellisen illan annoksia per jäljellä oleva tunti seuraavan työvuoron alkuun.

Yhtään duunivuoroa en ole elämäni (37v) jättänyt viinan tai minkään muunkaan syyn takia väliin. Silti brenkku tuntuu maistuvan enenevissä määrin. Mulla on hyvä, hieno ja rakastava perhe, siippa ja kaksi alle kymmenvuotiasta lasta. Edelleenkään kumpikaan kakara ei edes tiedä, mitä tarkoittaa, jos joku on humalassa. Muijakaan ei enää jaksa sanoa mitään, olen useasti sanonut sille, että tämä on mun paheeni: mä en käytä huumeita, en vedä tupakkia, en käy vieraissa, en pelaa uhkapelejä ym, mä vaan käytän alkoholia vähän enemmän kuin muut. Toistaiseksi ok, ilmeisesti, koska nykyään ei enää avauduta. En juurikaan käy edes baarissa, vaan vedän nämä kohtuuttomat (~50) viikkoannosta himassa.

Mä kuitenkin olen liikunnallinen, normaalipainoinen, kaikinpuolin perusterve ja ihan mukava äijä. Tajuton on kynnys lähteä minkään työpaikkalääkärin pakeille pyytämään Antabus-kuuria, enhän mä käy siellä koskaan muutenkaan.
Vai pitäisikö sittenkin, ennen kuin käy huonosti? (Sen verran tässä nyt pitää kuitenkin priorisoida, että joulukuuta ja tammikuun Italian-matkaa en selvänä ole, vaikka aseella uhattaisiin, helmi-maaliskuu voisi olla sopiva kohta olla juomatta, mutta ilman apuja tuo ei onnistu kyllä vittu millään, niin kova polte viinan juomiseen on mulla joka päivä)

Ja niille niskasta itsestään kiinni ottajille näytän jo nyt omaa pientä ja pahalle haisevaa kulliani. Olen lopettanut tupakoinnin juuri tuolla menetelmällä viitisen vuotta sitten, mutta kokemuksieni mukaan nämä asiat ovat niin yksilöllisiä, että näihin tuota paskaa on ihan turhaa huudella. Jos tuo niskastaottaminen olisi niin yleispätevä keino, niin miksi vitussa maailmassa olisi ensimmäistäkään ylipainoista hiihtäjää?

Pahinta mitä tällä haavaa voisi tapahtua, olisi se, että naiseni antaisi mulle kenkää. Epäilen, että oma lusikkani olisi nurkassa kolmen vuoden sisään.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koko teksti...

Esitän olennaisen kysymyksen: miksi sä juot?

Et tarvitse itsesi niskasta kiinni ottamista, vaan tarvitset apua. Itseltäsi. Syyn ja motivaattorin. Sulla on vaimo ja lapset, mutta et sä heidän takiaan juo tai ole juomatta. Juot itsesi takia. Miksi? Rehellinen vastaus. Ei meille, vaan itsellesi. Tai jos se helpottaa, niin voithan sä tännekin vastailla. Mutta sen pitää olla 100% rehellinen vastaus. Meitä voi aina kusettaa ja itseäänkin voi yrittää, mutta se taas ei hyödytä sua ollenkaan.

Tsemppiä! Veikkaan, että Italiassakin voisi olla selvinpäin. Moni on ollut :).
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Esitän olennaisen kysymyksen: miksi sä juot?

Siksi koska tekee niin paljon mieli. Ja siksi koska se on mahdollista. Vähän sama kuin hengittäminen; ilmankin voi olla (ainakin vähän aikaa tai vaikka koko loppuelämänsä) mutta gutaahan tuo tekee kun saa riipaista. Siis viinaa kitusiin tai ilmaa keuhkoihin.

Nuorempana tuli juotua vähemmän, kun tuntui, että halusi tehdä rahoillaan muutakin kuin ryypätä. Nykyisellään tätä ongelmaa ei ole, vaan hilloa jää ryyppäämisestä huolimatta yllin kyllin kaikkeen turhuuteen.

En mä halua tulla juopoksi, juopot kun ovat mun mielestä perin vastenmielistä sakkia. Siinähän sitä on syy ja motivaattori. Nyt pitäisi vielä löytää ne työkalut jostain, ettei näin kävisi. Kovin kaltevalla pinnalla kun tässä tunnutaan menevän.

Olen joskus ennenkin tällä palstalla koittanut (huonosti) kuvailla sitä, miltä se tuntuu, kun alkoholiriippuvainen saa viinaa, se on yhtä kaikki todella kokonaisvaltainen fiilis. Sekä psyykkinen että fyysinen nautinto on huima ihan jo parin annoksen jälkeen.

Joo, mutta nyt nukkumaan. Viinatkin on loppu!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös