Tsemppiä ja voimia! Hengessä mukana.Karmea, karmea päivä. Mutta siitä noustaan. Yhtä varmaa on se, että tänäänkään ei juoda. Kyllä se vaan niin on sanottava joka päivä, vaikka vaara olisikin pieni. Kiitos ja näkemiin.
Tulipa taas hyvä olo kirjoittaa nämäkin jutut julki. Tätä parannuskeinoa sairauksiin ei osannut lääkäri koskaan määrätä.
Mukava lukea kirjoituksiasi, mutta tarrasin tähän kohtaan erityisesti.
AA - ryhmien tarkoitus on nimenomaa vertaistuki. Ihmisillä on paikka purkaa oloaan, jakaa kokemuksia ja kuunnella toisten ihmisten kokemuksia.
Jäin edellisen viestini jälkeen ihan miettimään, että miten olet onnistunut tässä näinkin hyvin ja tulin johtopäätökseen, että olet omalla tavallasi jakanut tänne kokemuksia hyvinä ja huonoina aikoina. Teit tietämättäsi tästä jatkoajan keskustelupalstasta alustan, joka toimii kuten AA toimii miljoonille ihmisille ympäri maailman :)
Vertaistuki on pitkäkestoisen raittiuden avainsana. Lääketieteellisesti näin ei välttämättä ole, mutta käytännössä ilman vertaistukea on mahdoton tai ainakin hyvin vaikea saada alkoholistin erikoista mieltä parsittua kasaan. Mikäli haluaa siis voida hyvin ja oppia nauttimaan raittiista elämästä. Ilman että oppii ja pystyy nauttimaan raittiista elämästä, se alkaa ajansaatossa tuntumaan pakottamiselta ja rangaistukselta.
Paskoja muistoja tulee, sille ei voi mitään. Jossain määrin kannattaa olla itselleen armollinen ja miettiä, että se mitä tapahtui on menneisyyttä, eikä sitä voi enää muuksi muuttaa.Kirjoitan nyt heti aamusta, että PERSEESTÄ TÄMÄ ON. Saa karstat koneesta ja homman toimimaan heti alkuun. Nyt on viikonloppu, eikä pidä vaipua mihinkään masennukseen, kun vähän heikottaa, ahdistaa ja mitä lie turhuuksia. Hei, kamoon äijä, jotain rotia siihen touhuun. Vaikka näin taas unta, että pitäisi juoda ja kuumeisesti mietittiin mitä ja milloin, niin mitään hätää ei ole. Sekin oli vain uni.
Vaikka toivotin eilen jo viikonloput, niin toivotan vielä uudelleen, koska tämä päivä on taas uusi mahdollisuus aloittaa puhtaalta pöydältä ilman eilisen vaikeuksia, kun mitä lie menneisyyden traumojakin taas pyöriteltiin. Ne saa jäädä sinne eiliselle, ja nyt pitää alkaa oikeasti elämään tätä elämää siten, ettei pelkää jokaista rasahdusta. Sellainen paskassa piehtarointi ei kiinnosta nyt ollenkaan. Joskus pitää osata vaan päästää irti siitä murehtimisesta, koska tiedän senkin, että se vaan jää helposti päälle, eikä lähde pois.
Hyvää lauantaita ja pidetäänhän huoli siitä, että tämä on hyvä päivä!
Paskoja muistoja tulee, sille ei voi mitään. Jossain määrin kannattaa olla itselleen armollinen ja miettiä, että se mitä tapahtui on menneisyyttä, eikä sitä voi enää muuksi muuttaa.
Esimerkiksi välit ihmisiin paranevat vähitellen, ja luotto sinuun palautuu, mutta se kestää. Ja kaikkien kanssa ne välit eivät välttämättä korjaannu ikinä, silti on vain painettava eteenpäin.
Ei sinun mihinkään pöpilään viedä vaan saat sairauteesi asianmukaista hoitoa. Itse ainakin arvostan suuresti ihmisiä, jotka uskaltavat hakea apua silloin kun sitä tarvitsevat. Tsemppiä taisteluun.Olen valmis pöpilään, niin pahasti alkoholismi painaa mieltä.
Asianmukainen hoito ei tähänkään mennessä ole lääkäreiltä toteutunut. Lääkkeitä saa oireisiin aina, ahdistukseen saa pameja ja unettomuuteen ketipinoria, juomattomuuteen antabusta mutta mikään noista ei ongelmaa korjaa. Tiedän minnesota-hoidon ja sen tuomat mahdollisuudet mutta ei mulla sellaisia rahoja ole ja työssäkäyvänä kunta ei kuluihin osallistu. Pitäis olla oikeesti aivan pohjalla ennen yhteiskunnan osallistumista.Ei sinun mihinkään pöpilään viedä vaan saat sairauteesi asianmukaista hoitoa. Itse ainakin arvostan suuresti ihmisiä, jotka uskaltavat hakea apua silloin kun sitä tarvitsevat. Tsemppiä taisteluun.
Pystyisikö työterveydenhuollon kautta saamaan lähetettä terapeutin juttusille? Tai Kelan kautta jotain tukea siihen? Se nyt ei yksinään varmasti ole mikään sateentekijä, mutta voisi auttaa edes vähän.Asianmukainen hoito ei tähänkään mennessä ole lääkäreiltä toteutunut. Lääkkeitä saa oireisiin aina, ahdistukseen saa pameja ja unettomuuteen ketipinoria, juomattomuuteen antabusta mutta mikään noista ei ongelmaa korjaa. Tiedän minnesota-hoidon ja sen tuomat mahdollisuudet mutta ei mulla sellaisia rahoja ole ja työssäkäyvänä kunta ei kuluihin osallistu. Pitäis olla oikeesti aivan pohjalla ennen yhteiskunnan osallistumista.
Näin se vähän on, että jos asiat olisivat noin yksinkertaisia, ei addiktioita olisi. Ihmisellä on tapana hakeutua kaltaistensa seuraan ja ryyppykaverit on usein itsekin alkoholisteja. Yhdessä se ei tunnu niin pahalta.Pystyisikö työterveydenhuollon kautta saamaan lähetettä terapeutin juttusille? Tai Kelan kautta jotain tukea siihen? Se nyt ei yksinään varmasti ole mikään sateentekijä, mutta voisi auttaa edes vähän.
Sellaistakin mietin, että mitä jos niille ryyppykavereille puhuisi tästä asiasta? Sellaisesta näkökulmasta, että tämä on sinulle oikeasti ongelma ja että et halua tuhota oman lapsesi lapsuutta sillä, että juot. Mulla ei siis ole tästä omakohtaista kokemusta, joten ideat voivat olla oikeastikin ihan tyhmiä ja turhan yksinkertaistettuja. Ajattelen kuitenkin, että jos juominen tapahtuu useimmiten seurassa, niin ehkä se voisi edes nostaa kynnystä, jos sitä juomaseuraa ei ole. Ehkä. Tai sitten ei.
Tiedän minnesota-hoidon ja sen tuomat mahdollisuudet mutta ei mulla sellaisia rahoja ole ja työssäkäyvänä kunta ei kuluihin osallistu.
@Necco@Necco
AA-kerhot ovat sellainen paikka, joka on monille toiminut. Lisäksi se on todella matalan kynnyksen mesta. Kirjoititkin, että olet siellä jo käynyt. Olen kuullut lukuisia kaltaisiasi tarinoita siitä, että erilaisten retkahdusten kautta se pysyvä raittius on sitten kuitenkin juuri sieltä lähtenyt käyntiin. Ehkä voisit yrittää sitä vielä uudelleen?
Näin on. On mahdollista, että sieltä löytää oman henkisiä ihmisiä, jotka ovat jotakuinkin samalla aaltopituudella itsensä kanssa. Ennen kaikkea oleellista olisi se, että löytää niitä toipumiskeskeisiä ihmisiä. AA:ssa käy kaiken karvaista porukkaa, ja sekin on hyvä ymmärtää, että toimii niin kuin itse kokee itselleen parhaaksi. Jos se on ihan selvää itselleen, että se ei edistä omaa hyvinvointia, niin sitten siellä ei kannata käydä.@Necco
AA-kerhojen suhteen kannattaa kokeilla useampaa eri kerhoa, jos niitä vain paikkakunnalta löytyy. Muistan, että kun itse kipuilin retkahdusten kanssa, niin jotkut AA-kerhot tuntuivat aivan sietämättömiltä, mutta jossain toisessa oli ok käydä.