Matkalla alkoholismiin?

  • 410 994
  • 1 406

Sörkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Alkoholi on ongelma. Ainakin jossain tasolla. Ainahan siitä tulee jotain sanomista. Ainakin siinä määrin että ei ole toisen kanssa tekemisissä vapaiden sattuessa samaan aikaan. Istuu vaan yksin Jatkoajan parissa ja kittaa liemiä nieluunsa.

Alkoholi oli henkilökohtaisesti pahempi ongelma aikaisemmin. Tuli pyörittyä töiden jälkeen muualla kuin kotona. Sitten pidin sen yli 500 vuorokautta kestävän raittiusputken, jonka menin alkuvuodesta katkaisemaan. Tulihan siinä ajassa mietittyä myös niitä omia tekemisiäni. Ne vanhat ongelmat eivät onneksi ole vielä ilmaantuneet. Ja toivon että eivät enää ilmaannukkaan. Mutta mistä sitä koskaan tietää?

Täytyy myöntää että helppoa oli olla juomatta kun sen alkuvaiheen pari kuukautta selvitti. Enää ei helvetin litkua juotuani tuo juomattomuus olisi niin iiisipiisi homma.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
No niin. Viikko sitten otin kolme päivää, olutta, konjakkia ja taas olutta. Tuli kertaalleen mitta täyteen ja päätin koitella selkärankaa. Nyt on 5 vuorokautta, ilman oluen tippaa täynnä, enkä aio ottaakkaan, ennen kuin 18.02, jos silloinkaan, katsotaan. Absolutistiksi en ala, mutta pieniä taukoja on hyvä pitää välillä. Eipä vieläkään vieroitusoireita tunnu, joten en aivan deekiksellä ole, luulisin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
No joo, alkoholi on aina näytellyt hotelli ja ravintola alalla jonkinlaista roolia, me keittiöpuolen hemmot sorrumme aikas usein oluen ja konjakin tissutteluun, ennen seurasimmekin tarkkaavaisesti mikä kastike tulisi seuraavaksi listalle, ginisoosi hirvelle tai konjakkikermakastike saikin suupielet nousemaan hymyyn. Miksei myös bernookastike ollut joillekin ihan miellyttävä yllätys. Tälläiset tiesivät nimittäin pullojen saapumista keittiöön. Valko ja punaviini ei niin kauheasti maistunut, tämä oli kuitenkin toisille loppumaton matka suohon, niinpä sitä sitten tuli itsekkin otettua melkoisesti joskus 80-luvun taiteessa ja taisi mennä koko vuosikymmen harrastaessa.

Sitten vain yksinkertaisesti kyllästyin moiseen paskaan, nykyään otan kyllä silloin tällöin perskännit, mutten tissuttele ollenkaan. Olen myöskin huomannut etteivät väkevät viinat sovi minulle olllenkaan, kummallista onkin jos minä juon kirkkaita niin toiset alkavat vittuilemaan minulle kovemmin kuin aikaisemmin, ja sehän ei sovi. Näin ollen ainoa mahdollisuus olisikin juoda yksinään jossakin suulissa kirkkaita juomia, ja yksin ryyppämisestä en erityisemmin pidä. Onneksi olen etupäässä selvinpäin, silloin tällöin tulee kyllä mieleen reippaan kännin ottaminen ja sen silloin teenkin, mutta ainoastaan konjakin tai sitten oluen voimin.

Tupakasta luopumisesta en edes haaveile, alkoholia olin parhaana aikana nauttimatta viiteen vuoteen, nyt on aikas hyvin asiat ja olen oma herrani. Tietysti hyvänä puolena asiassa näen hulluuteni jo selvinpäin, näin ollen en tarvi vapautuakseni itkemään sen enemmin viinaksia. Montakohan entistä työkaveria on juonut itsensä kuoliaaksi, ei taida olla yksi eikä kaksi . Vittumainen aine kaikken kaikkiaan, toivotaan kaikille hyviä hallintoja ja elämän riemuja muilta osin.

veini
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä juon keskimäärin neljänä tai viitenä iltana viikossa, pääasiassa viskiä tai muita väkeviä. Yleensä juon noin 1-4 paukkua, mutta noin kerran viikossa enemmänkin, tällöin aika reilustikkin. Noin kuukausi sitten olin viikon juomatta, tosin terveydenhoitaja suositteli silloinkin parinkin kuukauden taukoa. Tätä ennen pidin viikon tauon alkoholista varmaankin pari vuotta sitten.

Mä kun opiskelen, niin ei silleen oo kovinkaan tärkeää vaikka jättäisin menemättä kouluun. Tai itseasiassa viimeisen puolen vuoden aikana mä oon keskimäärin käynyt koulussa 1-3 kertaa viikossa.

Varmaankin jos olisi töissä niin tulisi juotua vähemmän. Tai jos olisi jokin seurustelusuhde, tosin tuskin mä haluan "seurustella" pitkään aikaan. Siis kun voi ryypätä = ottaa iltaisin yksin kalsarikännejä ja lukea jatkoaikaa.
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Olin juuri työhöntulotarkastuksessa. Maksa-arvot meni tarkastukseen, tämä siis standardiproseduuri. Hoitaja toki kyseli alkoholin käyttötottumuksista. Sinänsä outoa, että määristä hän ei niinkään kysellyt, vaan juomien laadusta. Eipä tuota muuta tule juotua kuin mäyrää. Valehtelin kyllä ihan sujuvasti.

Jännä nähdä mitä tulokset sanovat heti tiukan olympiarypistyksen jälkeen. Toisaalta tammikuu meni tipatta, että ehkä se hieman kompensoi. Ihan pimeitä määriä tässä on mennyt jo vuosikausia, katsotaan nyt miten käy.

Nyt ajattelin kyllä olla vähän rauhallisemmin pleijareihin asti.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Jaa-a. Taas on ote lipsunut, viime keskiviikosta asti vähintään sixpack illassa, eilen vähän reilummin. Pitäisi aikuisen ihmisen ymmärtää, että ei hyvä heilu, kun alvariinsa läträä. Pitäisikö meidän perustaa jatkoaikaan joku, AA-kerho henkilöille, joilla on orastava alkoholiongelma? Täytyy vaan skarpata ja kuvitella, että olut on pahan makuista.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olkku kirjoitti:
Jaa-a. Taas on ote lipsunut,

--

Pitäisikö meidän perustaa jatkoaikaan joku, AA-kerho henkilöille, joilla on orastava alkoholiongelma? Täytyy vaan skarpata ja kuvitella, että olut on pahan makuista.


Olen ihan ehdottomasti sitä mieltä, että tämä on aihe jota ei tule haudata. Alkoholin ongelmakäytöstä on olemassa monta määritelmää, mutta mielestäni ainoa paikkansapitävä näistä on se, kun alkoholinkäyttäjä itse ensimmäisen kerran epäilee jonkin olevan vialla.

Itselläni on, kuten tuolta aikaisemmista viesteistä ilmenee, tällainen tilanne. Työnteko onneksi hillitsee sairautta (tai oikeastaan oireita) tehokkaasti eikä ainakaan vielä ole ollut tilannetta, jossa alkoholi olisi ajanut töiden ohi. Mutta riski on suuri ja se on tiedostettu.

Vertaistukea on alkoholivieroittautumisessa kovasti kehuttu, ja Jatkoajan kaltaisen foorumin luulisi palvelevan tässä tarkoituksessa loistavasti.

edit: Laitetaan vielä tähän nuo omat juomismäärät: pari kertaa viikossa 1-5 annosta, yleensä viiniä. Tämän lisäksi kerran viikossa reilummin, mieluumin taju pois totaalisesti. Yleensä tähän liittyy rajuja mokia varsinkin jos erehdyn kodin ulkopuolelle.
 

laimbeer

Jäsen
Olin aikaisemmin yhden päihdeprojektin kanssa tekemisissä työn puolesta ja siinä samalla tuli monenlaista alkoholistiakin tavattua. Eipä tuo omaan viinanjuontiin paljon vaikuttanut kun ainakin vielä toistaiseksi on tuo alkoholi reilustikin maistunut. Isompia ongelmia siitä ei ole kyllä ainakaan vielä ollut.

Alkoholismista eroon pääsy tai ainakin haittojen vähentäminen näytti kyllä olevan monille kovan taistelun paikka. Silloin kun on jo juotu perheet, talot ja työpaikat elämä tuntuu vain niin kurjalta ettei ihan helpolla löydy sitä motivaatiota olla selvinpäin. Sellaista tilannetta ei kyllä kenellekkään toivo.

Voihan sitä pienemälläkin juomisella vaikeuksia hankkia, mutta kun elämä vielä jotenkuten pysyy järjestyksessä niin paranemismahdollisuudet on paljon parempia. Osa päihdetyöntekijöistä on kyllä innokkaasti lanseeraamassa Suomeenkin alhaisempaa kynnystä toisten ihmisten alkoholinkäyttöön puuttumiseen. Varsinkin lääkäreiden pitäisi ihan rutiininomaisesti kysellä potilailta alkoholinkäytöstä. Sillä pystyttäisiin kuulemma monien osalta ehkäisemään alkoholiongelman pahenemista.

Tottakai tuollaisesta kyselystä monet suuttuisivat, mutta saattaisi sillä joihinkin olla vaikutusta. Monille kun ne vaimon tai muiden läheisten puuttumiset aiheuttavat vain tarvetta kapinahenkiseen ryyppäämiseen. Lääkäri ulkopuolisena voisi paremminkin onnistua saamaan potilaan pohtimaan tilannettaan. Toki monet varmaan pitäisivät tuollaista puuttumista turhana holhoamisena ja suuttuisivatkin ehkä. Jos tuollainen puuttuminen omalle osalle sattuisi, niin eiköhän sitä tulisi mahdollisimman rehellisesti juomisistaan kerrottua ja ihan mielenkiinnolla kuunneltua lääkärin mielipide asiasta. Ei tuo juopottelu minulle kumminkaan niin pyhä asia ole etteikö siihen saisi ulkopuoliset puuttua.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kesäloma kännit!

Eilen tuli huitastua kymmenisen Sandelssia ja muutama konjakki loman alkamisen kunniaksi. Tänään menee sixeri.

Muuten tosin on jäänyt kunnon juominen vähemmille viimeisen 8 viikon aikana. Jopa ihan 1-2 tuoppia baarissa on tullut vain juotua parina viikonloppuna. Arkisin on jäänyt siihen yhteen isoon konjakkiin huolestuttavan useana iltana. Työelämä on sen verran kiireistä tällä hetkellä, että se vie voiton lotraamisesta. En tosin ihan varma ole kumpi on parempi. Enemmän tuntuu nyt väsyttävän, selvinpäin.

-duud-

ps. wappuna viimeistään vedän tajun pois. I'm worth it!
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen onnistunut hankkiutumaan viehättävän naisen seuraan jo kaksi kertaa tämän kuukauden aikana.
Molemmilla kerroilla kuitenkin viina maistui liian hyvin, ja mokasin tilanteet anteeksiantamattomasti.

Nyt olen päättänyt rajoittaa juomista reilusti.
Kysyisinkin palstakumppaneilta paria vinkkiä.

1) Miten kohtuukäyttäjä hoitaa kaveriporukan dokausreissut? En viihdy kännissä olevien seurassa jos en ole itsekin kännissä. Koti-iltoja en haluaisi viettää yksin varsinkaan kun viikolla elämä= työtä tai siihen valmistautumista.

2) Viikonloppuna on pakko nollata työviikon paineet. Muita vaihtoehtoisia rentoutumiskeinoja?

Molempiinhan olisi ratkaisuna se tyttöystävä, mutta kun tässä voi mennä taas jokunen kuukausi että mielenkiintoista on plakkarissa :)
 
Viimeksi muokattu:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh. Nyt on kesäkuun 27. päivä. Tässä kuussa mä oon ollut selvinpäin viisi päivää, joista moni on mennyt krapulassa. (Toki monena näistä päivistä edellispäivän ryypiskely on jatkunut esimerkiksi aamu ysiin asti, mutta jos sinä päivänä en oo sen jälkeen juonut, niin se lasketaan selvinpäin vietetyksi.) Sellaisia päiviä jolloin mä oon ottanut vain muutaman kaljan (esim noin alle 6-7 kaljaa) on noin neljä, ja loput päivät on tullut ryypiskeltyä melko reilustikkin. Onkohan niitä noin vähän alle parikymmentä päivää tässä kuussa tähän mennessä.

Kyllähän sitä joskus tulee mietittyä asioita, varsinkin kun suvussa on ollut alkoholismia. Rintaan tai mihin lie sisäelimeen pistää joskus, varsinkin jos oon muutaman päivän juonut reilummin, eli terveydenkin kannalta tulee joskus mietittyä. Mutta en mä viitsi stressata liikaa, enkä mä lääkäriin helposti mene.

Mutta puolustukseksi sanottakoon, etten mä ole ikinä ennen näin paljoa juonut kuukauden aikana. Nyt mulla vaan oli kuukauden loma, kun koulut loppui keväällä ja nyt vasta alkoi kesätyöt.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Kupiton kesäkuu

Mulla meni kans tuossa jokunen vuosi niin, että kuukaudessa oli täysin selviä päiviä yhden käden sormilla laskettava määrä.

Juominen oli humalahakuista vain hyvin harvoin. Mutta joka ilta meni se 2-6 lasillista viiniä, joskus naukku terävää, saunaolut, konjakki kahvin kanssa jne... Kun liikutaan tuon asteikon yläpäässä, niin kyllähän hyvin useana iltana oli sellainen pieni tai jopa keskisuuri pöhnä päällä. Krapulaa ei esiintynyt, eli rankemman juomisen puolelle ei menty.

Nyt kun elämätilanne on tulossa muutokseen (perheeseemme syntyy vauva n. kuukauden päästä), päätin toukokuun lopulla, että nyt korkki pysyy kiinni vauvan syntymään asti. Niinpä kesäkuu on kulunut ilman ainoatakaan alkoholiannosta. Alku oli hankalaa, mutta "selvistely" on päivä päivältä helpompaa.

Erityisen hienoa tässä on se, kun huomasin että pystyin lopettamaan tissuttelun "sormia napsauttamalla". Tein päätöksen ja se on pitänyt. Kuukausi kohta takana ja vakaa aikomus olisi viettää vielä heinäkuukin huikatta. Vauvan synnyttyä suon itselleni lasillisen konjakkia, luultavasti toisen ja kolmannenkin, hyvien ystävien seurassa.

Tämän jälkeen tarkoitus olisi jatkaa kohtuukäytöllä, mutta sillä erolla "vanhaan malliin", että annosmäärät pienenevät ja selviä päiviä on useammin. Niin tuttua miestä kuin itseäni en lähde absolutismilla kiusaamaan, hyvä punkku ja skottilainen mallasviski tulee maistumaan jatkossakin, mutta homma pitää pitää näpeissä, eli humalan puolelle ei mennä.
 
Viimeksi muokattu:

Animal

Jäsen
bisnesman kirjoitti:
1) Miten kohtuukäyttäjä hoitaa kaveriporukan dokausreissut? En viihdy kännissä olevien seurassa jos en ole itsekin kännissä. Koti-iltoja en haluaisi viettää yksin varsinkaan kun viikolla elämä= työtä tai siihen valmistautumista.

En tiedä olenko paras mies neuvomaan, mutta silloin tällöin tulee samoja asioita funtsittua itsekin.

Muutamia kertoja olen mainitsemasi "kaveriporukan dokausreissut" hoitanut siten, että olen painellut kapakkiin vasta siinä 21-23 välissä ja vielä selvinpäin. Aloittelupaikaksi joku mukava pubi / sporttibaari, missä ei pultsarit tai muut hampuusit luuhaa räkäkännissä nurkissa. Kuten sanoit, humalaisten sönkkäämistä ei selvinpäin jaksa kuunnella. Sporttibaarissa voikin sitten esim. Änäri- tai valioliigapeliä katsellessa siemailla muutaman pitkän toupin olusta ja huomata siinä 24-01.30 olevansa ihan mukavassa hönössä... Eli semmoisessa kunnossa että älli pelaa, mutta viitsii lähteä diskoteekkiin näyttäytymään ja kuntelemaan humalaisten meuhkaamista. Itse pysyn tämän tyylisillä reissuilla koko ajan suhteellisen fiksuna (tai ainakin luulen niin), eikä aamulla ole darra puoliksikaan niin kamala, kuin näillä klo. 16.00 - 04.30 välisenä aikana suoritettavilla holvaussessioilla. Jollain tietty saattaa rahaa palaa näillä suoraan kapakista aloitettavilla reissuilla enemmän, mutta itse en mitään oleellista eroa ole huomannut.

Pakko on kuitenkin myöntää että ovat sellaisetkin reissut, joilla viina vie miestä eikä päinvastoin, välillä pirun mukavia. Voi vetää ns. Karalahdet, juhlia kuten huomista ei olisikaan ja näin ollen siinä samalla formatoida myös kovalevyn kunnolla.

2) Viikonloppuna on pakko nollata työviikon paineet. Muita vaihtoehtoisia rentoutumiskeinoja?

Tähän olisi mukava kuulla todellakin vastaus.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
bisnesman kirjoitti:
2) Viikonloppuna on pakko nollata työviikon paineet. Muita vaihtoehtoisia rentoutumiskeinoja?


Itsekin törpöttelen ihan reilulla kädellä ja rennolla ranteella mutta tartun silti tähän. Jotkut ihmiset:

Harrastavat jotakin (urheilua, kulttuuria, taidetta, sosiaalista kanssakäymistä tms) selvinpäin ja rentoutuvat
Mökkeilevät tai hoitavat esim. kasvimaata selvinpäin ja rentoutuvat
Ottavat aurinkoa, patikoivat, käyvät erilaisissa hoidoissa tai muuten vaan matkoilla, sienestävät, marjastavat tai kalastavat selvinpäin ja rentoutuvat
Pelaavat seura- tai tietokonepelejä yksin tai porukalla selvinpäin ja rentoutuvat
Veneilevät, hyppäävät benji- tai laskuvarjohyppyjä, rullaavat autolla kaupungilla, ulkoiluttavat koiraa, suorittavat lentolupakirjaa, rakentavat omakotitaloa, kouluttautuvat, lukevat, "hoitavat vaimoa" tai "hankkivat seuraa" selvinpäin ja rentoutuvat

Että ei se viina ole ainoa vaihtoehto.
 

Dante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Animal kirjoitti:
2) Viikonloppuna on pakko nollata työviikon paineet. Muita vaihtoehtoisia rentoutumiskeinoja?
Tähän olisi mukava kuulla todellakin vastaus.
Lähde kalaan. Tai mihin vaan luontoon. Siinä on nollausta kerrakseen ja unohtuu arkimurhe. Minä en siellä luonnossakaan jaksa selvinpäin olla, mutta siellä on monin verroin mukavampaa olla selvänä tai humalassa kuin kaupungissa.
Kalastaminen selvinpäin..? No, se on vähän niinkuin metsästäminen selvinpäin.
 
K

kangaroo

U2 kirjoitti:
Nyt kun elämätilanne on tulossa muutokseen (perheeseemme syntyy vauva n. kuukauden päästä), päätin toukokuun lopulla, että nyt korkki pysyy kiinni vauvan syntymään asti.

Kannattaa pitää korkki melko tiukalla vauvan syntymän jälkeenkin, jos aiot häntä hoitaa. Itse en ainakaan lasten ollessa vauvaiässä tohtinut suoda itselleni muutamaa iltakaljaa enempää paitsi ollessani kavereiden kanssa vapaalla.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
kangaroo kirjoitti:
Kannattaa pitää korkki melko tiukalla vauvan syntymän jälkeenkin, jos aiot häntä hoitaa. Itse en ainakaan lasten ollessa vauvaiässä tohtinut suoda itselleni muutamaa iltakaljaa enempää paitsi ollessani kavereiden kanssa vapaalla.

Juuri tämä on aikomus. Ehkä lasillinen punkkua pihvin kanssa ja pullollinen olutta saunassa. Eli ei absolutismia, mutta ei humalaakaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
bisnesman kirjoitti:
1) Miten kohtuukäyttäjä hoitaa kaveriporukan dokausreissut? En viihdy kännissä olevien seurassa jos en ole itsekin kännissä. Koti-iltoja en haluaisi viettää yksin varsinkaan kun viikolla elämä= työtä tai siihen valmistautumista.

2) Viikonloppuna on pakko nollata työviikon paineet. Muita vaihtoehtoisia rentoutumiskeinoja?

1. Ottaa vähemmän pohjia ja juo vähemmän baarissa. Kyllä niitä tyyppejä kestää, jos on pakko. Hetken aikaa ne saattavat vittuilla, jos "et ole menossa mukana", eli vetämässä mukana perseitä. Mutta kyllä ne siihen tottuvat. Hyvä määrä pohjia on mielestäni 3-4 olutta tai vastaava määrä jotain muuta. Sitten 1-2 tuoppia mahdollisesti jossain pubissa ennen yökerhoa. Siellä sitten 1-2 bisseä ja välissä vettä. Siellä yökerhossa on hyvä tehdä sitten katoamistemppu, eli mennä tyrkylle yksin, jos kaveriporukan kännisyys vituttaa. Ja kun on selvempänä, muistaa kavereiden toilailuja paremmin ja siitä voi sitten kuittailla. Nimimerkillä: "Selkäänpuukotus on kivaa".

2. Itselläni se on ainakin musiikki. Jos työviikon jälkeen pakenen maaseudulle bänditreenien merkeissä, se toimii hyvänä nollauksena. Samalla näkee vanhoja kavereita. Hetkellinen siirtyminen stressaavasta arkiympäristöstä helpottaa ja toimii nollauksena. Jos jää kaupunkiin, lenkki juosten tai pyöräillen auttaa myös. Tai sitten ihan leffan seuraaminen joko yksin tai kaveriporukalla.

Niin, baarissa käynti on silti kivaa ja hyvä vaihtoehto.
 
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Haa.

Ja yksi uusi tenuhahmo ilmoittautuu kehiin. En ala ainakaan tällä istumalla sen syvemmin luotaamaan alkoholinkäyttöäni, kuin mainitsemalla, että liikaa kuluu.

Jo aikoja sitten olen tunnustanut itselleni, että juon liikaa, ja että pitäisi reilulla kädellä vähentämään törpöttelyä. Päässäni pyörii ajatus, että tuo liian suuren juomisen tunnustaminen itselleen on ensimmäinen askel alkoholinkäytön omaehtoiseen hallintaan. Luulisin, että homma on vielä omassa hanskassani, enkä tällä hetkellä tarvitse ammattiapua ?

Mulla on tavoitteena vähentää väkevien juomien käyttöäni lähes nollaan. Olutta tai vastaavaa kuluu päivittäin, mutta sallin sen itselleni toistaiseksi. Väkeviä juomia en liiemmin nauti su - to välisellä ajanjaksolla. Tarkoitus olisi muuttaa juomatottumukset lopullisesti siihen, notta väkeviä en nauti muuta kuin pe ja la iltoina, jos silloinkaan.

Kunhan saan (toivottavasti) viinojen käytön täysin halintaan, niin sen jälkeen voisi vielä kohtuullistaa mietojenkin käyttöä. Helppoa tuo ei tule olemaan, mutta toivon pääseväni edes hieman eteenpäin valitsemallani tiellä.

En tulle ikinä kokonaan lopettamaan juomista, mutta vähentäminen on tärkeä päämääräni.

Lopuksi mainitsen lapsuudenystävästäni & koulukaveristani, joka oli 17 vuotta kännissä. Nyt hän on ollut 7 vuotta ilman alkoholia. Tai on hää ottanut muutaman onnittelumaljan tarvittaessa, mutta maljan päälle on vetänyt rutkasti vettä ja kahvia, ettei "kihahda".

Linjansa pitää edelleen. Kunnioitan häntä.

Lisäys: Sen verran vielä, että ns. perskännejä ikinä en nykyään enää vedä. Ne ajat ovat jääneet taakse. Tissuttelen kyllä. Liikaa. Mut sehän tuli tuossa yllä mainittua.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Suhteeni alkoholiin.

Ravintola-alalla työskenneltyäni sekä matkustaja-aluksissa on ihme etten ole joutunut sen suurempiin vaikeuksiin elämässäni, nimittäin juominen 80-luvun alusta 90-luvun alkuun oli jokapäiväistä touhua eikä voida tosiaankaan puhua mistään tissuttelusta. Juhlia ja konjakkia naisia kaikkea mitä alkoholi mukanaan tuo on tullut koettua, irti pääseminen tälläisestä elämästä ei todellakaan ollut mitään helppoa ! Olin viisi vuotta täysin juomatta, ja kaikki alkoi totaalisesta kyllästymisestä jatkuviin vaikeuksiin, suuria morkkiksia miettimisiä mitä nyt tuli taas tehtyä ja sanottua. Ja vittu mitä aamuja, muisti palailee pätkittäin ja mietit mikä minä oikein olen, minulle alkoholista irtipääseminen siltä tasolta missä olin oli loistava suoritus josta annan itselleni 12 pistettä ja papukaija merkin.

Sitä ihmettelen vieläkin miten sain koulut lainat ym. hoidettua, sellaisessa kännissä kuin minä on tuskin kovinkaan moni keittiömestari linjaa käynyt (paitsi kurssikaverit), tehtyjä asioita ei voi kaikkea edes muistella niin paha olo siitä tulisi. Eestissä on sanonta "iskenyt sarvet maahan kunnolla", sen olen varmasti tehnyt niin totaalisesti kuin sen voi tehdä, vieläkin pysyttelen suht kaukana kirkaista viinoista ja tissuttelu ei kuulu tapoihini ollenkaan, se ei voisi kuulua koska joisin sitten samantien itseni känniin. Silloin tällöin toki nykyään otan, ja yritän jo etukäteen ajatella kuinka paljon ja miten käyttäydyn, elikkä esivalmisteluvaihe on karmea. Niin siksi otankin niin harvoin kuin suinkin mahdollista, toisille alkoholi sopii toisille ei. minulle ei se erittäin hyvin kyllä istu.

Jotkut asiat jälkeenpäin kyllä naurattavatkin, esimerkiksi suksien ostaminen keskikesällä ja matkatavaroiden vienti Helsingin säilytykseen nimellä James Bond, ja aamulla ei hajuakaan tapahtumista, käynnit optikolla kolmen promillen kännissä ja lappu taskussa herääminen "kesällä käytettävä aurinkolaseja", mutta takaisin niitä aikoja en mistään hinnasta halua ! Jatkan elämäni säätämistä ja uskon ettei minusta enää holistia tule, on kuitenkin parempi tällä mielikuvituksella varustettuna pysyä niin kaukana alkoholista kuin pystyy !

Onnea kaikille tovereille jotka taistelevat paremman huomisen puolesta, ilman alkoholia elämä on mukavaa ja mitä pidempään sitä kestää sen parempi, kaikkista juhlista en voi kuitenkaan millään luopua.:)

veini
 

Hanhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, AS Roma
Itelle maistuu kanssa liiankin kanssa, mutta en ota stressiä kun on vielä nuori. Vähän jänskättää inttiin lähtö, en muista millon olis ollu 2vko ilman oluen olutta :)

E: ei varmasti vuoteen tai kahteen
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Hanhi kirjoitti:
Itelle maistuu kanssa liiankin kanssa, mutta en ota stressiä kun on vielä nuori. Vähän jänskättää inttiin lähtö, en muista millon olis ollu 2vko ilman oluen olutta :)

E: ei varmasti vuoteen tai kahteen

Kyllähän sodesta saa ykköstä, niin saat sentään vähän makua...

Hajoileppa aamuihisi.
 
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea
Hanhi kirjoitti:
Itelle maistuu kanssa liiankin kanssa, mutta en ota stressiä kun on vielä nuori. Vähän jänskättää inttiin lähtö, en muista millon olis ollu 2vko ilman oluen olutta :)

E: ei varmasti vuoteen tai kahteen
Hehe, varsin sama tilanne. Ihan hyvä, että pääsee leikkimään sotaa; tulee loppu tälle läträämiselle ainakin pariksi viikoksi.
 

Veijari

Jäsen
Tosisissi vie kinesviikonloppua silmällä pitäen salapullon kassulle. Tiedä sitten miten onnistuu tänä päivänä, mutta ainakin Heikkilän kasarmilla vietettiin mukavia kineksiä tossa 90-luvun alkupuoliskolla. :)
 

Jokke

Jäsen
Veijari kirjoitti:
Tosisissi vie kinesviikonloppua silmällä pitäen salapullon kassulle. Tiedä sitten miten onnistuu tänä päivänä, mutta ainakin Heikkilän kasarmilla vietettiin mukavia kineksiä tossa 90-luvun alkupuoliskolla. :)

Juuri näin pitää toimia. Nimimerkillä -litran pirtupullo loppusodassa mukana. :)-
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös