Matkalla alkoholismiin?

  • 406 236
  • 1 384

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
mauri kirjoitti:
Niin varmaan moni meistä ajattelee mielellään, vaan tuskinpa kukaan alkoholistiksi ajautunutkaan niin on kaavaillut. Ei kai alkoholi ole kenellekään omasta mielestä uhka - kunnes se jo onkin ottanut aikas vahvan otteen arjesta ja pyhästä.
Juu, se on aikas vahva huume se alkomahooli ja tietyssä pisteessä ei ole välttämättä enää ihmisen oman tahdon asia päästä siitä eroon. Tarvitaan sivullisten myötävaikutusta ja tukea, että irti pääsee. Niin salakavala aine, että sitä ei edes huomaakaan, kun alkaa olla koukussa. Itse myönnän jo lievän koukkuuntumisen ja yritän koko ajan tiedostaa sen ja muistuttaa itseäni, että elämässä on muitakin tapoja ottaa ilo irti. Tässä vaiheessa se vielä onnistuu, mutta myöhemmin se ei enää olekaan niin. Silloin viina on ainoa, joka tuo onnellisuuden jos sekään.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
yellow kirjoitti:
Mitä alkoholismiin tulee, kuulemma 24 pulloa kaljaa viikossa on ongelmakäyttäjän raja. Toki jos on hyvä viinapää, tuo määrä ei välttämättä ole kuin kerta-annos...

Nii-in, eihän ongelmakäyttöä voida millään juomaluvuilla määritellä. Siihen kun vaikuttavat myös monet muut, tämänkin ketjun alussa puhutut asiat, kuten haittaako alkoholinkäyttö esim. työntekoa jne.

Tuo "yellow":n mainitsema "24 pulloa kaljaa (siis keskiolutta) viikossa" (joka vastaa 3 1/2 pulloa mietoa viiniä tai 1 3/4 pulloa viinaa) määritellään alkoholin suurkuuluttajan, ei siis automaattisesti ongelmakäyttäjän, juomismääräksi miehillä. Naisilla luku on 16 keskiolutpulloa (tai 2 1/3 pulloa mietoa viiniä tai 1 1/5 pulloa viinaa). yellownkin esilleottamissa kerta-annoksissa suurkulutus määritellään puolestaan miehissä seitsemän (tai 1 pullo mietoa viiniä tai 1/2 pulloa viinaa) ja naisissa viiden (tai 2/3 pulloa mietoa viiniä tai 1/3 pulloa viinaa) keskaripullon mukaan.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Nuo on noita peruskoulun biologiantunnilta mieleenmuistuvia lukuja joita ei ole taidettu suhteuttaa nyky-yhteiskuntaan vuosikymmeniin.

Samassa kirjassa taisi olla olla 20 olutpullon kohdalla arkun kuva ja teksti alkoholimyrkytys :D

Tuleehan tuota olutta ja viiniä otettua. Kun koko ajan tulee tv:stä Valioliigaa, SM-liigaa, NHL:ää, Serie A:ta, maaotteluita jne. , on kaiken maailman illanistujaista työn puolesta, välillä käydään kavereiden kanssa ulkona ja usein tehdään avovaimon kanssa ruokaa tai muuten vaan vietetään koti-iltaa.

Olut ja punaviini on maultaan erittäin hyvää ja niistä tulee hyvä mieli. Siksipä niitä nautin.

Arki-illasta kotona saa paljon enemmän irti kun ottaa ruuanlaiton yhteydessä muutaman lasin punkkua tai olutta.

Tämä tuntuu olevan nykytrendi. Ihan sama minä viikonpäivänä katselet kaupassa ympärillesi niin kaikenikäiset miehet ja naiset kaikista yhteiskuntaluokista raahaavat mäyräkoiria kohti kassaa.

Suomi on matkalla alkoholismiin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pee kirjoitti:
yellownkin esilleottamissa kerta-annoksissa suurkulutus määritellään puolestaan miehissä seitsemän (tai 1 pullo mietoa viiniä tai 1/2 pulloa viinaa) ja naisissa viiden (tai 2/3 pulloa mietoa viiniä tai 1/3 pulloa viinaa) keskaripullon mukaan.

Öö... suurkulutustahan ei määritellä noin, vaan kertakäytön yläraja. Tai siis tuo on se, mitä ei alkoholivalistuksen mukaan saa ylittää. Noh, itse työterveystarkastuksessa myönsin ylittäväni tuon silloin tällöin, jolloin minulle sanottiin, ettei se mitään meinaa.

Niin, oma juomiseni on mitä on. Oikeastaan juon alkoholia 'väärin', sillä yleensä kun juon, juon enemmän kuin pari. Tosin käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että en 'tissuttele' ollenkaan. Kun juon alkoholia, juon sitä sosiaalisesti kaveriporukalla. Nykyään illassa menee yleensä 4-8 juomaa. Siis silloin kun olen viihteellä. Joskus harvoin enemmänkin. Normaali viihdetahtini on kerran viikossa. Tai ehkä hieman alle.

Onhan tuo juomismäärä vähentynyt huomattavasti siitä, mitä se oli joskus opiskeluaikojen alussa. Nykyään, kun käy säännöllisesti töissä, ei oikein voikaan mitään rankempia ex-tempore -juhlia viettää. Viikonloppuisinkin on parempaa tekemistä, kuin maata yksi kokonainen päivä hirveässä kankkusessa.

Pitää silti varoa, ettei tuo alkoholismi-peikko jossain vaiheessa kahmaise mukaansa. Suvussa kun on esiintynyt alkoholismia sekä äidin että isän puolella...

EDIT: Ulkomailla ollessa ja silloin harvoin kun syö Suomessa ravintolassa, ruokajuomana on kyllä aina viini tai olut. Mutta muuten en käytä alkoholia ruokajuomana.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
InSideHockey kirjoitti:
Olut ja punaviini on maultaan erittäin hyvää ja niistä tulee hyvä mieli. Siksipä niitä nautin.
Amen!

Tässä olutta siemaillessa...
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
InSideHockey kirjoitti:
Nuo on noita peruskoulun biologiantunnilta mieleenmuistuvia lukuja joita ei ole taidettu suhteuttaa nyky-yhteiskuntaan vuosikymmeniin.

No kylläpä kuules on. Piti jo tuohon edellisviestiin pistää se lähde, mistä tuo kertomani luvut olivat, mutta
tässäpä se nyt tulee.

Siitä voidaan toki keskustella, onko ylipäätänsä mitään järkeä määritellä alkoholin suurkulutuksen rajaa, mutta käytössä nuo luvut kuitenkin ovat, ja niihin törmää aika usein. Pääpointtini edellisviestissäni oli kuitenkin kertoa, ettei 24 keskaripullon juominen viikossa ole automaattinen merkki alkoholin ongelmakäyttäjästä, kuten "yellow" sanoi, vaan siinä määritellän siis vain suurkulutus.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sistis kirjoitti:
Pee kirjoitti:
yellownkin esilleottamissa kerta-annoksissa suurkulutus määritellään puolestaan miehissä seitsemän (tai 1 pullo mietoa viiniä tai 1/2 pulloa viinaa) ja naisissa viiden (tai 2/3 pulloa mietoa viiniä tai 1/3 pulloa viinaa) keskaripullon mukaan.
Öö... suurkulutustahan ei määritellä noin, vaan kertakäytön yläraja. Tai siis tuo on se, mitä ei alkoholivalistuksen mukaan saa ylittää.

Aivan. Jotkut viisaammat ovat myös sanoneet, että miehissä tuon seitsemän ja naisissa viiden kerta-annoksen ylittäminen altistavat maksakirrooseille ym.:lle, mutta tiedäpä sitten...
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pee kirjoitti:
Aivan. Jotkut viisaammat ovat myös sanoneet, että miehissä tuon seitsemän ja naisissa viiden kerta-annoksen ylittäminen altistavat maksakirrooseille ym.:lle, mutta tiedäpä sitten...

Jep. Kaiketi tuossa on kuitenkin ns. varmuusmarginaali mukana. Minä olen 18-23 -vuotiaana juonut käytännössä joka kerta ryypiskellessäni tuon määrän yli ja usein reilustikin. Nyt 25-vuotiaana terveystarkastuksessa maksa-arvoni olivat erittäin hyvät ja matkaa oli pitkälti alkoholistien mittoihin. :)
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Onkos muuten väliä mitä juo, esim. alkoholismiin sairastumisen tai maksakirroosin kannalta?

Itse siis juon lähinnä punkkua ja olutta. Onko viina pahempi ihmiselle?

Työkaverini muuten kuoli maksakirroosiin alle 40-vuotiaana :(
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Jos voisin ketjunavaajan ominaisuudessa pyytää, ei aleta kinaamaan, annosmääristä eikä muutenkaan riitauduta, vaan keskustellaan asiallisesti aiheesta.

Nuo annosmääräthän on täysin persiistä, jokainen olutta ottanut tietää kokemuksesta. Jos otat perjantaina pöhnät ja lauantaina loiventelet, ei "mäyräkoira" tunnu missään, no se siitä.

Aiheeseen palatakseni, itsellä ei ainakaan vielä ole pakonomaista tunnetta, "nyt täytyy saada kaljaa", vaan enämpikin täytän oluella sitä vapaa-aikaa, mikä tuntuu tylsältä. Mikään viikonpäiväkään ei ole kiveenhakattu, esim. huomenna lauantai-iltana en ota ainuttakaan olutta, koska tiedän meneväni pyhäaamuna 04.30 rekanrattiin. Sitä tässä hain, kuten aiemminkin mainitsin, onko syytä tarkastella elämäntapoja, ennen kun täytyy soittaa työnantajalle aamulla "mulla on selkä kipee, en pääse töihin". Toivottavasti ei omalla kohdalla toteudu ikinä.

Täällä on erittäin hyviä mielipiteitä esitetty ja huomasin, että en ole ainoa, joka aihetta on pohtinut mielessään. Tuli mieleen pitäisikö selkärankaa testata ja ottaa tietty aika, jolloin en ota yhtään olutta?
 

Aina Pata

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Öö... suurkulutustahan ei määritellä noin, vaan kertakäytön yläraja. Tai siis tuo on se, mitä ei alkoholivalistuksen mukaan saa ylittää. Noh, itse työterveystarkastuksessa myönsin ylittäväni tuon silloin tällöin, jolloin minulle sanottiin, ettei se mitään meinaa.

Mulle samasta asiasta sanottiin aikanaan, että mulla on alkoholiongelma.

Aiheeseen lisää, kaveri on juoppo/alkkis joillain kriteereillä. Kovin on poika yrittänyt ja tavoitteeseen päässyt. Toteaa nykyään että juopoksi tullaan juomalla. On kyllä juonut ja helvetisti onkin. Nykyäänkin juo 5-6 päivää viikossa eli niin paljon kuin rahat riittää. Työpaikka on tähän optimaalinen, työkaverina vanha juoppo joka ymmärtää pienet kohmelot.

Kaverilla reseptinä on aikainen aloitus eli arkipäivinä korkki narahtaa 5 aikaan, baariin 7-8 välillä (pari kaljaa) ja kotiin 9-10 aikaan. Heti nukkumaan ja aamulla töihin, polkupyörällä, ajokorttirahat on aikanaan juotu.

Tärkein ryyppypäivä on sunnuntai, amen to that. Silloin on baarissa mukava olla, omasta mielestäkin, amatöörijuopot loistaa poissaolollaan.

Kaikennäköisille suurkulutuskriteereille voi haistattaa pitkän paskan siinä mielessä että nehän eivät koskaan ota huomioon toleransseja eivätkä ihmisen perimää/ominaisuuksia. Toiset kestää toiset ei.

Niin ja maksa-arvoihin vaikuttaa myös ympäristöjutut ei pelkästään viinanotto.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Iltakalja

Tuleehan sitä nappailtua kaljaa TV:tä ja nettiä selaillessa, maanantaina "putsasin pöydän" ja nyt nään 10kpl 0.3l Karjala pulloja siellä täällä, viikon aikana on siis tullut vedettyä tahdilla 2 per päivä, tämän päivän osalta homma on vielä vähän kesken. Baareissa istuminen on alkanut vähän tympimään ja tulee otettua enemmänkin kotosalla, arkena 0-6 pulloa ja viikonloppuina joskus vähän enemmän, ehkä noin 20-30 pulloa normina per viikko. En ole huolissani, vain yhden kerran on jäänyt menemättä töihin ankaran dokailun seurauksena, päivä oli torstai. Kesällä löysin itseni usein sunnuntaina paikallisesta baarista noin 23 aikaan pikku kännissä, maanantai oli silti ihan kuosissa. Tämä siis niinä viikonloppuina kun ei tullut juurikaan muuten otettua. Sunnuntaina oli siis viimeistään paikattava tilanne, jotakin kivaa siinä alkoholissa ehkä on?
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihana ketju!

Täältä voi löytää monia tuttuja tuntemuksia ja sattumuksia. Monilla näyttää olevan samanlaisia tuntoja kuin mitä itselle joskus nousee mieleen.

On monesti noussut ajatuksiin, että kai sitä sitten ollaan riippuvaisia tästä aineesta, kun alkaa pirun paljon tekemään mieli olutta, vaikka on vasta ollut jotain viikon verran ilman pisaraakaan.

Vähän on iskenyt liikaa tämä akateeminen vapaus, kun ei ole pakko mennä kouluun milloinkaan, jos ei huvita (eli jos ei ole siinä kunnossa, että pystyisi). Luennot nimittäin ei krapulassa maistu. Onneksi ei ole kuin muutaman kerran joutunut passaamaan aamuluennon darran takia. Sitten kun täällä tuppaa olemaan noita opiskelijajuhlia aina viikolla. Eihän niihin tarvitse mennä, mutta kun sitä haluaa jutella kavereitten kanssa ja pitää hauskaa tuttujen opiskelijakollegojen kera. Toivottavasti edellinen lause ei viittaa siihen, että alitajuisesti haluan juoda sitä kaljaa...

Yritän pitää arkipäivät mahdollisimman alkoholittomina ja sitten viikonloppuna kumoan sitä olutta, jos ja kun siltä tuntuu. Tämän viikon osalta olen tyytyväinen arkipäiviin: Vain kolme olutta keskiviikkona juhlissa ja 3 kertaa lenkillä ja kerran sählyvuorolla. No, vastapainoksi join tossa äsken pari pitkää ja huomenna odottaa tps-jyp ottelu ja sen jälkeen jypin faniristeily, joten viikkoannos tullee kyllä ihan riittävän suureksi.

Vielä en tunnusta olevani mitenkään erikoisesti alkoholin tossun alla, mutta pari kertaa on tullut mieleen, että kun tätä teekkarihommaa jatketaan, niin mihin se johtaa? Yritän pitää kirkaana mielessä, että KOULU ENNEN HUVEJA...
 
InSideHockey kirjoitti:
Onkos muuten väliä mitä juo, esim. alkoholismiin sairastumisen tai maksakirroosin kannalta?

Itse siis juon lähinnä punkkua ja olutta. Onko viina pahempi ihmiselle?

Työkaverini muuten kuoli maksakirroosiin alle 40-vuotiaana :(

On kai, mitä vahvempaa alkoholia, sitä enemmän elimistö joutuu "rasitukselle".
Eli vahinkoahan aiheutuu aivoille, sydämelle, maksalle ja haimalle ainakin..
ja mille lies muulle. Onhan siinä varmaan eroa. Jossain Ranskassakin on yleistä, että viiniä voidaan juoda päivittäin aina jonkun verran, eikä se taida näkyä oikein missään tilastoissa ihmeemmin? Toisaalta vastaisiko snapsi viinaa päivässä vaikka lasia paria viiniä päivässä ja olisikohan siinä mitään eroa? En tiedä.. Mutta luulisi, että mitä viina vaikkakin suhteessa miedompiin yhtä suurena annoksena on haitallisempi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Humpauttaja kirjoitti:
Vielä en tunnusta olevani mitenkään erikoisesti alkoholin tossun alla, mutta pari kertaa on tullut mieleen, että kun tätä teekkarihommaa jatketaan, niin mihin se johtaa? Yritän pitää kirkaana mielessä, että KOULU ENNEN HUVEJA...

Nou hätä. Sen verran läheltä teekkaritoimintaa itse seuranneena voin sanoa, että 90% tapauksia aika hoitaa homman. Eli mitä pidemmälle menet opinnoissa, sitä vähemmän alkaa haalariörmystys ja vastaavat riennot kiinnostaa. Jossain vaiheessa sitä huomaa, että uusi sukupolvi on vallannut tapahtumien polttopisteen ja itseäsi ei enää niin kiinnosta mennä paikalle. Been there, done that...

On toki näitäkin tapauksia, jotka jatkavat 'vuodesta toiseen' porukan vaihtuessa ympärillä, mutta he ovat aika lailla minimi. Itse olin aktiivinen bilettäjä ja 'teekkarinrenttu' ensimmäiset kolme vuotta. Neljäs vuosi oli laskevan aktivismin aikaa. Viidentenä olin enää ajoittain mukana. Nyt on kuudes vuosi menossa, ja enää en pyöri noissa kuvioissa kuin hyvin hyvin satunnaisesti...
 

JanJ

Jäsen
Vaikka Muuramen Siwan kassa Pee täällä jo koittaa parhaansa mukaan pilata ketjua niin vastataan vielä.

Eli eli... Nyt on Milleriä taas jääkaapissa. Vaihtelua Karhulle välillä.
Juon usein, mutta en humalaan. Kännit ei oikeastaan enää nappaa. Mutta joka lätkämatsissa menee 2-4 kaljaa ja tänäänkin ostin 5 Milleriä ihan janojuomaksi.

Juominen on muuttunut iän myötä tälläiseksi pikkutissutteluksi. 3-6 olutta riittää, känniä vältellen.

Alkkis? Aivan sama.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sistis kirjoitti:
Nou hätä. Sen verran läheltä teekkaritoimintaa itse seuranneena voin sanoa, että 90% tapauksia aika hoitaa homman. Eli mitä pidemmälle menet opinnoissa, sitä vähemmän alkaa haalariörmystys ja vastaavat riennot kiinnostaa. Jossain vaiheessa sitä huomaa, että uusi sukupolvi on vallannut tapahtumien polttopisteen ja itseäsi ei enää niin kiinnosta mennä paikalle. Been there, done that...

On toki näitäkin tapauksia, jotka jatkavat 'vuodesta toiseen' porukan vaihtuessa ympärillä, mutta he ovat aika lailla minimi. Itse olin aktiivinen bilettäjä ja 'teekkarinrenttu' ensimmäiset kolme vuotta. Neljäs vuosi oli laskevan aktivismin aikaa. Viidentenä olin enää ajoittain mukana. Nyt on kuudes vuosi menossa, ja enää en pyöri noissa kuvioissa kuin hyvin hyvin satunnaisesti...

Kiitos Sistis näistä rohkaisun sanoista. Itsekin olen huomannut, että näissä juhlissa kiertää enimmäkseen näitä muutaman ensimmäisen vuoden opiskelijoita ja sitten muutama sellainen kymmenennen vuoden fuksi! Luotan Sistis sinun kokemuksen rintaääneen täysin. Toivotan hyvää menestystä ja taistelutahtoa DI-työn parissa!

Humpauttaja
 
Toisinaan tulee otettua pitkin viikkoa aina parit kerralla. Mutta ilmankin tarvittaessa pystyy olemaan. Kunnon kännit ehkä kerran pari kuukaudessa. Tällä viikolla tosin on useampana iltana tullut otettua se parit siiderit. Töihin kyllä aamulla hyvin kykenee. Sitä vaan ei kotona ole mitään tekemistä. Ja lähikaupasta tulee haettua muutama ja sitten telkkaria kateltua. On sitä tällä viikolla tullut mietittyä omaa kulutustaan, mutta ei se vielä kovin suurta kai ole. Ilmankin pystyy olemaan jos tahtoo. Nyt sitä onkin kulunut ns. lääkkeenä. Kun on leukaluut paskana, niin loiventaa hiukan kipua. Ja kun ei kärsi oikein syödä mitään niin juotavahan se on... Ja kipulääkkeitä ei viikkotolkulla viitsi syödä. No hyvät on aina selitykset... Niin ja sekaisin en kylläkään noita lääkkeitä sitten käytä, vaikka ei kai niillä mitään yhteisvaikutusta ole. Tänään tuli otettua se pakollinen sauna siideri. Ja repussa kummittelee puoli litraa 80% viron tuliaista. Niin ja toinen pullo jotain 40% likööriä. Niitä jo jonkun aikaa tissuttelee kun kotiin menee.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Humpauttaja kirjoitti:
Kiitos Sistis näistä rohkaisun sanoista. Itsekin olen huomannut, että näissä juhlissa kiertää enimmäkseen näitä muutaman ensimmäisen vuoden opiskelijoita ja sitten muutama sellainen kymmenennen vuoden fuksi! Luotan Sistis sinun kokemuksen rintaääneen täysin. Toivotan hyvää menestystä ja taistelutahtoa DI-työn parissa!

Tack! Ja minä toivotan sinulle onnea ja menestystä opintojesi parissa. Kyllä se siitä menee. Ota ilo irti näistä ensimmäisistä vuosista, mutta hoida silti opintosi siinä ohessa kunnolla (tai ainakin melkein kunnolla).

Kyllähän tuon DI-työn parissa varmasti menee hermot jossain vaiheessa ja silloin tulee ikävä noita 'haalarivuosia', eli näitä ensimmäisiä opiskeluvuosia... mutta aikansa kutakin. Hyvät muistot niistä jäi niiltä osin, mitä muistaa. :)
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sistis kirjoitti:
Tack! Ja minä toivotan sinulle onnea ja menestystä opintojesi parissa. Kyllä se siitä menee. Ota ilo irti näistä ensimmäisistä vuosista, mutta hoida silti opintosi siinä ohessa kunnolla (tai ainakin melkein kunnolla).

Schönke daan. Näin yritetään. Kyllähän nuo fysiikan peruskurssit on välillä niin persiistä, että huh huh, mutta eipä auta. Itse olen alani valinnut. Mutta jotta pysyn ketjun aiheessa totean, että kaikkea ilmaista viinaa ei kannata juoda, mitä eteen kannetaan.

Humpauttaja
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pee kirjoitti:
Aivan. Jotkut viisaammat ovat myös sanoneet, että miehissä tuon seitsemän ja naisissa viiden kerta-annoksen ylittäminen altistavat maksakirrooseille ym.:lle, mutta tiedäpä sitten...

Kysynpähän vain, että miten ne viisaat ovat tuollaiseen johtopäätökseen tulleet? Onko se samanlaista arvailua, kuin itsekin teen juopotellessani?

Olisi aivan helvetin mukavaa saada tuollaiset speksit dokulle ja normi-kännille. Ja loppujenlopuksi, mitä se kenellenkään toiselle kuuluu millään tasolla. Mun mielestä jokainen eläköön miten huvittaa, eikä siihen minulla ainakaan ole pokkaa takertua. Tappara kahvaa, Hifk tappelee, toinen juo toinen ei.

Itselleni ei juominen ole koskaan tullut ongelmia tuomaan, vaan itse olen omilla ihmissuhteillani omat ongelmani luonut. Juonut olen 2/3 osaa elämästäni ajasta ja vuoden -86 jälkeen en ole koskaan ollut kahta viikonloppua selvinpäin. Enkä mä siinä näe kovin suuria ongelmia olevan. Mulla siinä ei ole ongelmia, miksi muilla sitten pitäisi? Joskus tosin tulee aivan kamala ikävä kavereita, kun joutuu olemaan viikonkin ilman ystävien seuraa.

Toiset vaan tekee toisella tavalla. Turha kai siihen on kenenkään takertua. Toleranssi tosiaan kasvaa treenatessa. Nyt on mennyt pullollinen Larsen X.O konjakkia ja 6-pack sandelsia. Paistelen tällä hetkellä pizzaa itselleni ja pojalleni. Sitten pakenen baariin. . . Humaltumaan...

-duud-
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuossa 90-luvun lopulla astelin kohtuu rivakasti tätä alkoholismiin vievää polkua pitkin. Kaikki alkoi tavanomaisesta viikonloppu kännäämisestä, ensin yhtenä iltana, sitten kahtena ja lopulta oltiin koko viikonvaihde pienessä ja vähän isommassakin sievässä. Seuraavaksi alkoi alkoholi maistua janojuomana viikolla, ruoalla ennen töihin menoa, kotiin tultaessa töiden jälkeen - aamulla, päivällä tai illalla, ihan sama mikä vuorokauden aika oli kyseessä alkoholia oli kiva heittää huiviin jokunen pullo.

Sattuipa noihin aikoihin vakavampi sairastuminenkin mikä antoi oivallisen syyn hörppiä alkoholia päivittäin entistä tiiviimpään tahtiin, töistä olin sairauslomalla ja käytin päiväni siiderin, viinin ja viinan hörppimiseen. Käytin siinä mitassa, että seinillä alkoi hyppiä ties millaista "mönkijää". Sängystä vessaan piti kerran jos toisenkin mennä ryömien kun kävellen ei yksinkertaisesti uskaltanut ja voinut mennä, kas kun matolta saattoi pudota tms. muuta mukavaa tapahtua.

Lopulta olin siinä pisteessä, että vetelin viinaa ja lääkkeitä "kohentaakseni" oloani mutta olo vain heikkeni ja heikkeni. Kärsin selkeistä alkoholin aiheuttamista psyykkisistä ongelmista, tai alkoholi pahensi näitä ongelmiani siinä määrin, että hengen lähtö oli enemmän kuin lähellä. Kerran jos toisenkin istuin puukko käsissäni, viinapullo toisessa ja purkki lääkkeitä pöydällä - vakaa aikomukseni oli heittää "hanskat" naulaan ja päättää elämä täällä vitun perslävessä!

En kuitenkaan heittänyt hanskojani naulaan vaan yksi päivä vaan päätin lopettaa alkoholin nauttimisen, sen jälkeen olin ½ vuotta täysin selvin päin, en juonut edes yhtä ainoaa siideriä. Tämän päätöksen jälkeen olen opetellut suoraan sanoen "kädestä pitäen" juomaan alkoholia kohtuudessa, ei humalahakuista juomista, ei alkoholia useampana päivänä peräkkäin useampaa annosta, jääkaapistani on turha etsiä valon lisäksi tolkutonta määrää alkoholia - toisinaan ostan pullon viiniä tai pari pulloa siideriä mutta siihen se sitten jääkin. Ravintoloissa käyn toisinaan mutta sielläkin koetan pitää (pidän) homman kontrollissa.

Näin minun taloudessa, runsas alkoholi ei ole tuottanut muuta kuin tuskaa ja ahdistusta, niinpä siitä on parasta pysytellä visusti erossa.

vlad.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
En viitsi lainata pitkää kirjoitusta, kun kokonaan se täytyisi lainata. vlad tuo on sitä selkärankaa, mitä itse haen, kyllä pystyn olemaan ilman, ottamaan vain pari ja jättämään jääkaapillisen ottamatta, jos tarve vaatii. Tuo sinun kirjoitus kosketti silti sisintä, siinä on mies joka on taistellut ja voittanut, tämä on nk. sankaritarina. Toivotan sinulle valoisaa tulevaisuutta. Muutenkin osaat asettaa elämäsi järjästyksen sanoiksi, sitä harva osaa, peukkua siitäkin.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
duud kirjoitti:
... Ja loppujenlopuksi, mitä se kenellenkään toiselle kuuluu millään tasolla. Mun mielestä jokainen eläköön miten huvittaa...Juonut olen 2/3 osaa elämästäni ajasta ja vuoden -86 jälkeen en ole koskaan ollut kahta viikonloppua selvinpäin. Enkä mä siinä näe kovin suuria ongelmia olevan. Mulla siinä ei ole ongelmia, miksi muilla sitten pitäisi? ...
Toiset vaan tekee toisella tavalla. Turha kai siihen on kenenkään takertua... -duud-


Ei tässä ketjussa kai kukaan ole toisia osoitellutkaan, vaan ennemminkin pohtinu OMALLA kohdalla, että kuinka asioitten laita on. Ja kelannut yleisellä tasolla, mitkä saattaisivatkaan olla sellaisia oireita, joista voisi päätellä olevansa alkoholisoitumassa tai ainakin läträävän turhan paljon ja usein. Toisten kokemusten, näkemysten ja mielipiteiden valossa sitä voi sitten jatkaa kukin itse tykönään teemaan pähkäämistä...Ajattelen ma.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä suurkulutuksesta tuli mieleeni..

Moni pystyy tissuttelemaan useita vuosia esimerkiksi sixpack/arkipäivä ja viikonloppuna sitten kosanderi+ bisset x 2(pe, la) ilman suurempaa haitta töihin. Perhe- elämä saattaa kärsiä mutta ei aina.

Iso ongelma tästä tulee kriisin sattuessa (omaisen kuolema, avioero tms.). Silloin yleensä viina vie kokonaan mukanaan. Ongelma on toki ollut olemassapidemmän aikaa mutta harvempi sitä tunnustaa jos kerran alkoholista ei "haittaa" ole ollut.

Kannattaa testata itseään esimerkiksi sillä, että pystyykö kieltäytymään bissestä vaikka ulos ollaan lähdössä ja muut juovat. Jos ei onnistu esim 4/6 kerrasta niin voi alkaa miettiä alkoholin roolia elämässä.

Tuli aika saarna mutta turhan useita em tapauksia elämässäni nähnyt joten jonkin verran kokemuspohjaa on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös