Matkakohteenne

  • 2 453 205
  • 14 532

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt en ymmärrä. Parhaat muistot tulee kehitysmaissa säätämisestä. Joku saa kiksinsä auton vuokraamisesta Ruotsissa.
Ja mä saan kiksit patikoinnista ja valokuvaamisesta ympäri maailmaa. Onko sulla joku ongelma sen kanssa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja mä saan kiksit patikoinnista ja valokuvaamisesta ympäri maailmaa. Onko sulla joku ongelma sen kanssa?

Ei tietenkään ole, jos otat oikeita kuvia etkä mitään instagram-sekoilua ja mitä niitä on. En lue matkablogeja ihan siitä syystä, että ei kiinnosta missä pubissa joku on ollut. Tai siiinä turistinähtävyydessä.

Oikeita kuvia kiinnostaa katsoa ja voi sitten taas laittaa listalle paikkoja minne pitää mennä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei tietenkään ole, jos otat oikeita kuvia etkä mitään instagram-sekoilua ja mitä niitä on. En lue matkablogeja ihan siitä syystä, että ei kiinnosta missä pubissa joku on ollut. Tai siiinä turistinähtävyydessä.

Oikeita kuvia kiinnostaa katsoa ja voi sitten taas laittaa listalle paikkoja minne pitää mennä.
Mä jotenkin luotin sun älykkyyteen, kun vihjasin kuvauskalustostani. Tollasella järkkärillä on sitäpaitsi aika vaikea ottaa selfieitä. Kyllä kännykkääkin tulee matkan aikana käytettyä kuvaamiseen. Se johtuu siitä, että perinteisiin kuuluu ottaa kuvia juomistaan tuopeista. Tai siis nimenomaan ennen juomista. Kaikkia asioita ei onneksi tarvitse selittää järjellä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kukaan ei koskaan sano mitään pahaa autovuokrauksesta. Kukaan ei koskaan kerro esimerkiksi niistä krapulariidoista, kun ketään vuokraajaa ei kiinnostakaan ajaa. On vain niin jotenkin vapautunut olo, kun saa vaan ajaa. Kertokaa nyt kuinka moni vuokrasi auton yksin matkatessaan. Ei kukaan eli säätöä tulee.

Koskaan ei tule karttasekoilua minnehän tästä nyt pitäisi ajaa? Se on tietenkin totta, että lomalla sillä ei ole väliä missä sitä on. Ja koskaan ei ole tietenkään ollut mitään ongelmaa auton luvanneen firman kanssa. Palauttaminen on myös mennyt ongelmitta, vaikka mielummin olisi junan ravintolavaunussa.

Minä olen kyllä vuokrannut autoa useammankin kerran yksin reissatessa, ei mitään ongelmia koskaan ja vain positiivista sanottavaa, käytännössä aina on tullut astetta parempi auto mitä on itse buukannut ja palautuksetkin menneet kuin elokuvissa.

Itseasiassa ilman autoa en olisi voinut tehdä juuri mitään siitä mitä on tullut tehtyä ja karttasekoilut ovat niin 90-lukua, offline-navigointi Nokia 5230:ssa on syy miksi vanha luuri on vieläkin jemmassa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt selvisi, @pernaveikko haluaa vaan kertoa että hänen tapansa (metrolla liikkuminen kehitysmaissa) on se ainoa oikea, ja muut ovat väärässä. Minun ei kannattane keskustella tästä tämän enempää.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt selvisi, @pernaveikko haluaa vaan kertoa että hänen tapansa (metrolla liikkuminen kehitysmaissa) on se ainoa oikea, ja muut ovat väärässä. Minun ei kannattane keskustella tästä tämän enempää.
Eihän se ainoa oikea tapa ole, mutta siten moni saa reissuista paljon enemmän irti. Jotkut toiset sitten taas haluavat matkoillaan rentoutua ja tehdä kaikki miten on helpointa. En mä kaipaa löhöilyä palmun alla vaan enemmänkin seikkailua, haasteitakin jopa. Ja mä haluan nähdä paikallista menoa, en mitään taksin takapenkkiä.

Toi on vähän sama juttu kun moni puhuu esimerkiksi hostelleista budjettimatkailuna. Mun mielestä se rahan säästäminen on siinä vaan bonus. En mä halua mökötellä yksikseni ja tuijotella hotellin seinää. Mä haluan enemmän.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertoisitko vielä, millä tavoin esimerkiksi taksin takapenkki ei voi olla "paikallista menoa"?
No kyllähän siinäkin näkee, mutta julkisissa tavallisten ihmisten seassa varmaan selvästi enemmän. Riippuu paljon tietenkin myös maasta.

Esimerkiksi Venäjän halki kun matkasin niin mä ostin aina junaliput sinne kolmanteen luokkaan. Sieltä tuli ne reissun parhaimmat kokemukset ja muistot, ja varmasti siellä opinkin eniten niistä paikallisista, varsinkin kun vertaa jos yksin (tai suomalaisen kaverin kanssa) olisi matkannut jossain pienessä privaattikopissa eristyksissä muista, tai mahdollisesti jonkun satunnaisen jupin kanssa.

Mutta ei mikään toista parempi juttu ole. Nyt talvella tekisi mieli pakkasten keskeltä lämpimään jne.
 
F

Flonaldo

Kukaan ei koskaan sano mitään pahaa autovuokrauksesta. Kukaan ei koskaan kerro esimerkiksi niistä krapulariidoista, kun ketään vuokraajaa ei kiinnostakaan ajaa. On vain niin jotenkin vapautunut olo, kun saa vaan ajaa. Kertokaa nyt kuinka moni vuokrasi auton yksin matkatessaan. Ei kukaan eli säätöä tulee.

Koskaan ei tule karttasekoilua minnehän tästä nyt pitäisi ajaa? Se on tietenkin totta, että lomalla sillä ei ole väliä missä sitä on. Ja koskaan ei ole tietenkään ollut mitään ongelmaa auton luvanneen firman kanssa. Palauttaminen on myös mennyt ongelmitta, vaikka mielummin olisi junan ravintolavaunussa.
Johtuiskohan siitä, että ei ole mitään pahaa sanottavaa autovuokrauksesta? Oltiin jätkien kanssa oltu viikko Marokossa, tultu Gibraltarin ja otettiin auto alle - enempi oli "riitaa" siitä kuka pääsee rattiin. Tyttöystävän kanssa viikko Montenegrossa ja pelkääjän paikalta neuvottiin Google Mapsin avulla suoraan kohti vuorta, jossa tie päättyi kuin seinään - ihan parhaita muistoja ja retkiä mitä tullut käytyä kokonaisuutena.

Viikko yksin ympäri Jordaniaa autonratissa (alitehoisen ja ainakin puoliksi loppuun ajetun pikkupösön) ja aivan ylivoimainen optio oli siihen viikkoon - joku bussi olisi vienyt tuntikaupalla ekstra-aikaa kaikelta muulta ja lisäksi olisi joutunut patikoimaan tien pientareita kilometrikaupalla päästääkseen sinne mihin piti päästä.

Yhtäkään ongelmaa ei ole ollut kertaakaan. Sen sijaan autoilu on rikastuttanut montaa reissua hemmetisti ja esim. tuon Jordanian kohdalla ylipäänsä mahdollistanut sen, sillä oli 0 prosentin mahdollisuus, että olisin tehnyt tuota retkeä.

Jokainen tyylillään, yhäkin. Toiset tykkää autoilun tuomasta vapaudesta, toiset ei.
 

Puster

Jäsen
Jonkinlaista lyhyehköä reissua Amerikan mantereen itärannikolle suunnittelin ja jostain syystä valinta osui Philadelphiaan. Tekeekö siellä hittojakaan? Jotain historiakierrosta ja Philliesien peliin ainakin. Ajankohta olisi jossain toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa joten jääkiekosta on turha siinä kaupungissa haaveilla.

Monesta toisesta kaupungista niillä huudeilla (NY, Boston, DC, yms) löytyy paljon vinkkiä mutta olisiko täällä kenelläkään mitään vihjettä tai kokemusta tuolta?
 
F

Flonaldo

Jonkinlaista lyhyehköä reissua Amerikan mantereen itärannikolle suunnittelin ja jostain syystä valinta osui Philadelphiaan. Tekeekö siellä hittojakaan? Jotain historiakierrosta ja Philliesien peliin ainakin. Ajankohta olisi jossain toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa joten jääkiekosta on turha siinä kaupungissa haaveilla.
Tuota osastoahan se siellä enimmäkseen on. Nuo historialliset nähtävyydet on aika pitkälti tiiviisti ihan ydinkeskustassa. Pesismatsi bisse kädessä kauniina lämpimänä iltana toki on ihan parasta viihdettä. Aika paljon halpoja tai ilmaisia (taide)museoita, ja kaupunginmuseon rappuset toki pitää juosta/hölkätä/raahustaa Rockyna ylhäälle asti.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jonkinlaista lyhyehköä reissua Amerikan mantereen itärannikolle suunnittelin ja jostain syystä valinta osui Philadelphiaan. Tekeekö siellä hittojakaan? Jotain historiakierrosta ja Philliesien peliin ainakin. Ajankohta olisi jossain toukokuun lopussa tai kesäkuun alussa joten jääkiekosta on turha siinä kaupungissa haaveilla.

Monesta toisesta kaupungista niillä huudeilla (NY, Boston, DC, yms) löytyy paljon vinkkiä mutta olisiko täällä kenelläkään mitään vihjettä tai kokemusta tuolta?

Itse olen menossa New Yorkiin, ja NY Passia tutkaillessani huomasin, että Phillyyn on tarjolla samanlainen. Vaikka et passia hankkisi, niin tuon linkin takaa löytyy 40 kohdetta, jonne tuolla passilla pääsisi. Ainakin Nykissä tuo sisältää kaikki ne tärkeimmät mestat. Varmaan puolet näyttää olevan erilaisia museoita, mikä onkin ymmärrettävää, kun USA:n syntysijoilla ollaan.

http://www.philadelphiapass.com/En/philadelphia-attractions/ (Linkin takana nuo Philadelphia-Passin nähtävyydet)
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Olen aikeissa viedä avopuolison tulevana viikonloppuna Kööpenhaminaan piipahtamaan. Perjantaina iltapäivällä saavutaan ja sunnuntaina päivällä lähdetään jo kotia kohti. Lauantaina mennään syömään Ravintola Höstiin mutta noin muuten olisi päiväseltään vielä auki mitä sitä keksittäisiin. Onko täällä hyviä vinkkejä mitä tuolla keskustan alueella voisi nähdä tai tehdä? Eurot varmaankin melko kivasti tuolla käy vai pitääkö vielä rahaa vaihtaa?

Ilmeisesti tuolla Kastelletin alueella olisi mainiot lenkkimaastot, kun jotain tämmöistä aktiviteettia olisi tarkoitus myös harrastaa kun tuo tyttöystävä kovasti haluaa kunnostaan huolehtia myös tällaisella minireissulla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen aikeissa viedä avopuolison tulevana viikonloppuna Kööpenhaminaan piipahtamaan. Perjantaina iltapäivällä saavutaan ja sunnuntaina päivällä lähdetään jo kotia kohti. Lauantaina mennään syömään Ravintola Höstiin mutta noin muuten olisi päiväseltään vielä auki mitä sitä keksittäisiin. Onko täällä hyviä vinkkejä mitä tuolla keskustan alueella voisi nähdä tai tehdä? Eurot varmaankin melko kivasti tuolla käy vai pitääkö vielä rahaa vaihtaa?

Viime kesänä tuli tehtyä muutaman päivän visiitti Kööpenhaminaan. Itse sanoisin, että jos Tivoli on auki tähän aikaan vuodesta, siellä kannattaa käydä nimenomaan pimeällä, vaikka huvipuistot eivät edes suuremmin kiinnostaisi. Jo pelkästään Tivolin valaistus on kiva kokemus. Tuolla aikataululla kävisin ehkä katsomassa Amalienborgin vahdinvaihdon (ja samalla Pienen Merenneidon, vaikka se maailman yliarvostetuin nähtävyys mielestäni onkin). Muuten notkuisin ehkä eri puolilla kaupunkia, kävisin Nyhavnin tunnelmaa haistelemassa ja vierailisin jossain kaupungin pienpanimoravintolassa. Olut noissa maksaa saman verran määrään nähden kuin viini, joten päihtymään noissa ei kannata alkaa. Tunnelma ja laadukkaat oluet on se, mitä noista haetaan.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuo tivoli olikin yksi mitä mietiskelin, eli kaiketi näkemisen arvoinen jos jossain määrin olisi auki, pitänee tämä asia googletella.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Eurot varmaankin melko kivasti tuolla käy vai pitääkö vielä rahaa vaihtaa?
Omasta viime visiitistä Kööpenhaminaan on jo muutama vuosi, mutta en minä silloin edes yrittänyt maksaa Euroilla. Ehkä ne isommissa paikoissa käyvät, kaikkialla ei käy välttämättä edes kortti. En jättäytyisi pelkästään niitten varaan.

Jos museoista tykkää, niin Tivolin lähellä on Ny Carlsberg Glyptotek. Siellä on hieno kokoelma sekä antiikin ajan veistoksia (egyptiläisiä, kreikkalaisia, sumerilaisia, roomalaisia), sekä ranskalaisten ynnä muiden impressionistien maalauksia, jotka Carlsbergin panimon perustajan poika on osin kerännyt. Sunnuntaisin paikkaan on vapaa pääsy.
Glyptoteket
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Tyttöystävän kanssa viikko Montenegrossa ja pelkääjän paikalta neuvottiin Google Mapsin avulla suoraan kohti vuorta, jossa tie päättyi kuin seinään - ihan parhaita muistoja ja retkiä mitä tullut käytyä kokonaisuutena.

Sentään noin päin. Meillä aikoinaan Montenegrossa ei pienellä vuoristotiellä neuvottu kääntymään suoraan kohti vuorta, vaan juurikin päinvastaiseen suuntaan suoraan kohti tyhjyyttä. Ei käännytty.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos museoista tykkää, niin Tivolin lähellä on Ny Carlsberg Glyptotek. Siellä on hieno kokoelma sekä antiikin ajan veistoksia (egyptiläisiä, kreikkalaisia, sumerilaisia, roomalaisia), sekä ranskalaisten ynnä muiden impressionistien maalauksia, jotka Carlsbergin panimon perustajan poika on osin kerännyt. Sunnuntaisin paikkaan on vapaa pääsy.

Museoista voisin lisäksi mainita Tanskan kansallismuseon, jonne oli ainakin viime elokuussa vapaa pääsy. Siellä käydään läpi suurin piirtein Tanskan koko historia kivikaudelta nykyaikaan. Kiinnostavinta antia omasta mielestäni olivat grönlantilaisten kulttuurista sekä toisen maailmansodan aikaisesta natsien miehityksestä kertoneet salit.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo tivoli olikin yksi mitä mietiskelin, eli kaiketi näkemisen arvoinen jos jossain määrin olisi auki, pitänee tämä asia googletella.
Ei ole auki tähän aikaan vuodesta, aukeaa joskus huhtikuussa.
 

sergo91

Jäsen
Oma suosikkipaikkani on Kadiköy, rento ja sellainen Keski-Eurooppalainen tunnelma. Toisissa kaupunginosissa ei löydy millään pubeja ja alkoholi myydään kioskeissakin (Tekel) mustiin pusseihin, joita ei muualla tässä muovipussien luvatussa maassa käytetä. Heh, eihän kukaan arvaa mitä sinä kannat mustassa muovipussissasi. Olut Kadiköyssä, Istiklalla ja Sultanahmedissa noin 8- 12liiraa puolen litran tuoppi.

Itsellekkin kahden kuukauden makustelun jälkeen Kadiköy muodostunut suosikiksi juurikin rennon meiningin ja hieman "globaalimman" ilmapiirin johdosta. Itse en täällä pääse asumaan, mutta Marmaraylla pääsee nopeasti. Myös yksi uusi tuttavuus Saksasta asustaa täällä ja pubi illan venyessä täällä ilman vierailua Istiklan kulmilla voi hyvin jäädä yöksi sinne. Oma asuinpaikka osuu erittäin uskonnolliselle alueelle Fatihin kaupunginosaan, mutta arkena elämä on täällä erittäin helppoa ja rauhallista. Ihmiset ovat ystävällisiä ja hinnat ovat alhaalla, joskin ulkonäkö aiheuttaa harmitonta tuijotusta kadulla. Viikonloppuisin voi sitten helposti lähteä Kadiköyhin tai Taksimiin helppojen kulkuyhteyksien ansiosta.

Kaiken kaikkiaan toistaiseksi erittäin tyytyväinen olen ollut kaikkeen ja myös sinun neuvoistasi ollut alusta alkaen hyötyä, kiitos siitä. Yritetään ottaa kaikki ilo irti, vielä kun aikaa on.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olimme pienellä opiskelijaporukalla suunnittelemassa lomareissua maaliskuun loppuun. Suosituksia otettaisiin vastaan johonkin suht lämpimään kohteeseen. Listoille nousi Tunisia ja tänne löydettiin edullisia tarjouksiakin. Hintaa kaavailtiin sellaiseen 600-650 € haarukkaan. Tunisiasta löytyi tähän hintaan pari ihan mukavannäköistä All Inclusive-pakettia, mutta pelkona on, että esim. ulkoaltaat eivät vielä tuohon aikaan ole käytössä, vaikka lämpötilat pyöriikin siellä 20 asteen hujakoilla. Onko kellään kokemuksia Tunisiasta maaliskuun loppupuolesta? Ja tosiaan muitakin ehdotuksia kuunnellaan.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaksi viikkoa vielä lomailua ihan kotimaisemissa ja sitten kolmeksi viikoksi Phukettiin. Katson kyllä lomani ansainneeni, sillä viimeksi pidin lomaa kaksi viikkoa kesäkuun alussa (jollei vuodenvaihteen kahta lomapäivää lasketa). Yllättävien työpaikkakuvioiden johdosta en ehtinyt pitää loppulomiani kesällä, joten tähän väliin napsahti mukava kuuden viikon loma.

Phuketissa ollaan aiemminkin oltu, joten tarkoitus olis tehdä jotain päivän parin reissuja myös muualle eteläiseen Thaimaahaan. Ensimmäistä kertaa ollaan siellä tähän aikaan vuodesta. Kokeneemmat ovat kertoneet, että maaliskuussa ilmat ovat hyvät, mutta high season olis jo vähän ohi, joten saattais olla vähän rauhallisempaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Terveisiä Madridista. Kiva kaupunki jos tykkää kaupungilla hengailusta, ympärilleen katselemisesta ja syömisestä. Hintataso on sellainen, että tuntuu halvalta muttei kuitenkaan sokaise päättämään osteluun.

Ihmiset ovat aitoja, eivät imeliä turistinnuolijoita. Elämän varjopuolia kuten kerjäläisiä ja kodittomia on vain sen verran ettei totuus pääse unohtumaan.

Eilen käytiin Atleticon pelissä. Sille peukku. Real pelaa pelinsä jossain paikallisella Vantaalla, mikä itselleni on järkytys.

Hotelli on Ganivet, voin suositella joskin sängyt ovat kovahkoja. Meidän reissu on pitkä viikonloppu, enkä usko että Madrid riittäisi esimerkiksi viikoksi. Tähän käyttöön sopiva kohde, kun suorat lennot (Norvegian).

Täällä Sanainen arkku, Madrid
 
K

kiwipilot

Kiitokset @Sanainen arkku sopivan kompaktista sekä jämäkästä infosta! Olen mietiskellyt ensi syksyn Skotlannin turneen kylkeen jotain mielenkiintoista suurkaupunkia ja Madridin puoleen taidan kallistua.

Huhtikuun alussa suuntana Southwest USA (Losin alue, Arizona, Utahin luonnonpuistot, Las Vegas sekä Hihway 1) + Sonoman viinialueet. Kolme ja puoli viikkoa road trippailua, kilometrejä tulossa 3500.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ajattelin syksymmällä (elo-syyskuun vaihde) viedä vaimon johonkin ansaitsemalleen lomalle. Kovasti tuo on tykästynyt perinteisiin rantakohteisiin ja euroopassa olisi tarkoitus pysytellä, jotta ei tarvitse hommata passia, vaan matkustusasiakirjaksi kelpaa pelkkä henkilökortti. Rodoksesta vaimo tuntui tykkäävän kovasti, toki kyseessä oli silloin hänen ensimmäinen ulkomaanmatkansa, joten se seikka saattoi jonkin verran vaikuttaa arviointiin. Gran Canarialla ja siellä Playa Del Inglesissä ollaan myös käyty, se oli ehkä paikkana vähän tylsä, mutta sai siellä Gran Canarialla viikon kulumaan, siitä kiitos kuuluu pääasiassa tästä ketjusta saaduille matkavinkeille.

Mutta joo, eli siis perinteinen rantalomakohde hakusessa. Porukka on varmaan käynyt Italiassa, missä siellä ja mitä olette tykänneet? Manner-Espanjan osalta olen jo saanut pari suositusta matkakohteista, mutta jotenkin tuo Italia houkuttelisi ajatuksena enemmän. Hintataso taitaa olla noissa mestoissa aika lailla sama. Toki Kreikassa on noita lomasaaria enemmänkin, joten sieltäkin voisi vaihtoehto löytyä, tietenkin edellyttäen, että Kreikka kuuluu vielä syksyllä EU-maihin.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös