Barcelona & Katalonia,
Tarkoitus olisi viettää touko-kesäkuun vaihde Kataloniassa. Ensin Barcelonassa muutama päivä, sieltä auto alle ja Kataloniaa ja Pyreneitä kiertelemään. Paljon olen palloa kiertänyt, mutta juuri tuo kolkka on jäänyt jostain kumman syystä hiukan tuntemattomaksi, eli vinkkejä otetaan suurella kiitollisuudella vastaan. Allekirjoittanutta kiinnostaa lomalla (...kuten aina):
1. Naiskauneus (tulee omasta takaa reissuun mukaan, joten siltä osin ei tarvetta vinkeille..)
2. Hyvä ruokakulttuuri, mukaanlukien hyvät viinit, tietyt ateriat, ravintolat ja viinitilat...ruokia ja mestoja joita ei kannata missata.. Sadan kilometrin poikkeama "reitiltä" erityisen hyvän ruoan tai viinin vuoksi ei ole minkään sortin liioittelua lomalla ollessa, oikeastaan jopa päinvastoin.
3. Aktiviteetit... Emme ole löhöilijä-tyyppiä lomilla(kaan), eli roikkuminen hotellin uima-allas osastolla tuntia pidempään menee jo vakavan liioittelun ja tylsistymisen puolelle. Kirjojakin voi lukea himassa tai lentokoneessa istuessa. Suunitelmissa on käydä Pyreneillä trekkailemassa, mutta mikä olisi se kaikkein paras kohde lyhyeen (kolmen - neljän päivän) patikointiin ja missä yöpyä sen aikana (reitillä vaiko jossain kylässä sieltä päiväpatikointeja tehden... suosituksia? Missä maastopyöräillä hienoissa, mutta ei liian haastavassa maisemissa, koska puolisoni (toisin kuin minä..heh) ei ole mikään velho maastopyörän kanssa. Myös merelliset aktiviteetit kinnostavat.. Onko kukaan vuokrannut purjevenettä (miehistön kanssa tai ilman..) päiväksi tai pariksi? Tai jokin muu merellinen pyrähdys.. kalastus- tai sukellusreissu? (tosin puoliso ei ole suorittanut sukelluskorttia, joten se hiukan rajoittaa sukellusaktiviteetteja.
4. Suosituksia unohtumattomiin (siis positiivisessa mielessä..) paikkoihin majoittua, sekä Barcelonassa kuin myös muualla Kataloniassa ja erityisesti Pyreneillä? Perinteiset radissonit ja intercontinentalit osaan toki itsekin googlettaa, mutta onko kukaan löytänyt mitään omaperäisempää?
5. Ja kyllähän varsinkin parempaa puoliskoa (joka, needless to say, en ole minä..) myös shoppailu kiinnostaa. Mikä on "the place" esimerkiksi Barcelonassa, jossa kandee käydä shoppailun muodossa rahat tuhlaamassa (katu, kaupunginosa, ostokeskus..)? Mielummin jotain omaperäisempää, uniikkia, mutta laadukasta desingnia (.. ei siis mitään katalonialaista versioita "kehitysmaa-koreista tai inka-pipoista"..) kuin kansainvälisiä (rätti)merkkejä, joita saa ostettua joka puolelta palloa muutenkin, kuten vaikkapa matkalla lentokenttien tax-freesta. Minua himottaisi teetättää laadukkaat kävelykengät (olen ymmärtänyt, että Espanjassa on tähän pitkät perinteet), mutta en tiedä antaako aika tähän myöten ja onko parhaimmat paikat muualla kuin Kataloniassa?
6. Jos päättäisin kerran elämässä heittäytyä romanttiseksi, niin minne kannattaisi Kataloniassa suunnata naiseni kanssa?
7. Elävä kulttuuri kiinnostaa enemmän kuin museot, kirkot tahi muut rauniot, mutta onko tuolla nyt jotain, mitä ei mistään hinnasta kannata jättää pois laskuista? Kenelläkään palstalaisella kokemusta esim. Salvador Dalin (koti)museosta? Nopea googletus selvensi, että FC Barcalla on kotipeli ainakin 24.5 Deportivoa vastaan, joka sopisi oikein mainiosti meidän aikatauluihin. Onko lipun ostamiseen mitään hyviä vinkkejä.. mistä, mihin osaan katsomoa jne..? Emme ole kumpikaan varsinaisesti futis-faneja, mutta täytyyhän sitä nyt Camp Noulla käydä, jos ja kun se aikatauluihin sopii...
Moni, ellei kaikki, noista asioista toki selviää googlettamalla, mutta olisi kiva myös kuulla palstaveljien ja -siskojen omakohtaisia kokemuksia... mitkä olivat omien Barcelonan-Katalonian reissujenne parhaimmat muistot ja unohtumattomimmat elämykset? Budjetti ei ole varsinaisesti ongelma tai rajoite, vaikkakin uskon vakaasti, että parhaimmat kokemukset syntyvät muun kuin paksun rahapinkan voimin... kyllä sitä rahaa silti aina palaa, varsinkin naisen kanssa matkustaessa...