Miten hankalaa se vasemman puoleinen liikenne oikeasti on eurooppalaiseen liikenteeseen tottuneelle? Entä miten hankalaa on käyttää vaihdekeppiä vasemmalla kädellä, sitä olen tässä yrittänyt simuloida istumalla autossa pelkääjän paikalla, ja kyllä erikoiselta tuntuu.. ehkä pitäisi vuokrata automaatti suoraan.
Oma kokemukseni vasemmanpuoleisesta liikenteestä on 1,5 vuoden takaa Irlannin-reissulta. Alkuun ajatus kieltämättä arvelutti, mutta olihan auto vaan tuolla(kin) ihan yliveto tapa nähdä maata suurten kaupunkien ulkopuolella. Vaihteiston käyttö vasemmalla kädellä tuntui kyllä jo ajatuksena niin epänormaalilta, että päädyin suosiolla ottamaan automaattivaihteisen auton, vaikka hinta olikin jonkun kympin päivää kohden manuaalivaihteista vastaavaa autoa kalliimpi. Kävi kuitenkin loistava mäihä auton kanssa: etukäteen tilattu ja maksettu Ford Focus olikin vaihtunut vuokraamolla bränikkään 1-sarjan Bemariin, joten sillä kelpasi heittää muutamassa päivässä yli tuhannen kilometrin rundi.
Mun mielestä tohon vasemmanpuoleiseen liikenteeseen tottui yllättävän nopeasti. Ihan ensimmäiset kilometrit pois lentokenttäalueelta olivat toki melkoista hapuilua, mutta äkkiä se siitä lähti. Varmaan auttoi sekin, että yritin ennen lähtöä tehdä jonkinmoisia mielikuvaharjoitteita ja olin käynyt kattomassa Googlen katunäkymistä noita liikenneympyröitä jne. Ekana päivänä Dublinista Belfastiin ajellessa aiheutin matkalla yhden selkeän vaaratilanteen, kun ei sitä vaan vielä jonkun parkkipaikan pihasta kadulle lähtiessä tajunnutkaan kattoa oikeaan suuntaan. Onneksi toinen kuski oli valppaana ja jarrutti.
Mutta toisesta päivästä lähtien ajelut menivät sitten jo oikein luontevasti ja ajaminen oli monin paikoin suorastaan hauskaa. Ainoastaan se kuskin paikalle "väärälle puolelle" pujottautuminen tuntui jostain syystä olevan kerta toisensa jälkeen kumman hankalaa. Itse asiassa sitten kun reissun jälkeen lensin takaisin Suomeen ja hain Hki-Vantaan parkista oman autoni, niin oikeanpuoleinen liikenne tuntui jopa hetken aikaa hassulta. Ehkä tämäkin siis kertoo siitä, että äkkiä sen erilaisen liikenneympäristön kuitenkin sisäistää.
Eli kyllä mä oman kokemukseni perusteella sanoisin, että jos/kun autoilu muuten luonnistaa ja kiinnostaa, niin aivan turha sitä vasemmanpuoleista liikennettä on pelätä. Tarkkaavaisuutta vaan alussa reippaasti, kyllä se siitä. Ja automaattivaihteista autoa suosittelen lämpimästi, vaikka se yleensä maksaakin lisähintaa. Sellaisen otan itse ehdottomasti myös seuraavalla kerralla, jos tulee tarvetta vastaavissa maissa autoilla, vaikka kotopuolessa ajelen tyytyväisenä manuaalilla.