Matkakohteenne

  • 2 450 865
  • 14 528

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tosin koko se "vanha kaupunki" on rakennettu 1950-luvulla.

Tämä toki jokaisen on hyvä muistaa, kuin myös se, että vanha kaupunki jouduttiin rakentamaan uudelleen entiseen asuunsa toisen maailmansodan tapahtumien seurauksena.

Suurimmalta osin Varsovan Vanhakaupunki ja historiallinen keskusta tuhoutui elo-syyskuussa 1944 tapahtuneen Varsovan kansannousun aikana ja sen jälkimainingeissa Adolf Hitlerin suoranaisen käskyn seurauksena. Muutoinkin sota jätti jälkensä niin vanhaan kaupunkiin kuin myös koko Varsovaan, ja sodan jälkeen kaupunkia rakennettiin hyvin paljon uudelleen ja historiallisten kohteiden ulkopuolella kaupunki rakennettiin suurelta osin moderniksi sosialistiseksi metropoliksi. Vanhakaupunki kuitenkin rakennettiin uudelleen ja rekonstruotiin vanhaan loistoonsa, mikä oli erinomaisen oivallinen päätös sen ajan puolalaisilta. Niinpä Vanhakaupunki kuuluu taidokkaan jälleenrakennustyön myötä Unescon maailmanperintökohteiden joukkoon.

vlad.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Suurimmalta osin Varsovan Vanhakaupunki ja historiallinen keskusta tuhoutui elo-syyskuussa 1944 tapahtuneen Varsovan kansannousun aikana Vanhakaupunki kuitenkin rakennettiin uudelleen ja rekonstruotiin vanhaan loistoonsa, mikä oli erinomaisen oivallinen päätös sen ajan puolalaisilta.

Täysin samaa mieltä Varsovan vanhan kaupungin uudelleen rakentamisesta. Upea paikka. Varsovan mielenkiintoisin ja koskettavin museo on ko kansannousun museo, missä hyvin monin eri tavoin kuvataan kansannousun etenemistä. Se tietenkin oli oikeutettu, mutta järjetön koska voiton mahdollisuuksia ei ollut ja tappiot olivat valtavat. Ja kansanoususta päättänyt "pakolaishallitus" itse oli tapahtuman aikaan Lontoossa.

Muuten myös Gdanskin vanha kaupunki on upeasti rakennettu uudelleen vanhojen piirustusten mukaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Muuten myös Gdanskin vanha kaupunki on upeasti rakennettu uudelleen vanhojen piirustusten mukaan.

Krakovaa ei ole rakennettu uudestaan koska se ei tuhoutunut sodassa, sen vanhakaupunki on siis aidosti vanha. Gdansk ja Varsova tosiaan rakensivat vanhat osat uusiksi.

Mutta ei minulle ole ollut väliä, mitkä osat Gdanskin tai vaikka Varsovan vanhaa kaupunkia ovat oikeasti vanhoja ja missä on rakennettu uutta (Varsovassa lähes kaikki, Gdanskissakin melkoisesti). Olennaisinta on se, että Puolassa on kunnioitettu ja arvostettu kaupunkien historiaa, arkkitehtuuria ja kaupunkikulttuuria sekä haluttu näyttää, että sodan tuhot eivät heitä nujertaneet vaan kaupunki on palautettu ennalleen suurella vaivalla ja suurella rakkaudella.

Gdanskin vanhakaupunki ja keskusta ovat erittäin idyllisiä, siellä silmä lepää ja sielu viihtyy. Neljä kertaa olen Gdanskissa ollut, ja takaisin voisin mennä koska vain. Myös rautatieaseman päärakennus on tyylikäs ja yllättävänkin siisti. Tosin totuuden nimissä Gdanskin bussiasema on aika karu ja sielläkin on jokunen graffiti nähty, mutta missäpä eivät vasemmistolaisanarkistit ja muut häiriköt olisi töhrimässä?

Ikävä sanoa omasta kotikaupungistani Turusta, mutta valitettavasti täällä ei olisi entisöity varmaan mitään, täällähän on päin vastoin Turun taudin kourissa purettu vanhoja arvotaloja ja miljööltään korvaamattomia kiinteistöjä mielin määrin ja korvattu ne saatanan rumilla betonikuutioilla ja "moderneilla" möhkäleillä. Onneksi ihan kaikkea eivät munia tervaavat (true story) rakennusgrynderit ole saaneet nurin kansalaisten vastustuksen takia. Liikaa ovat kuitenkin saaneet, tästä voi lukea lisää teoksesta Turun puretut talot. Sekä Turun puretut talot 2. Sekä Turun puretut talot 3. Nelososakin lienee tekeillä.

Jos olisi neukkujen lentopommitus pistänyt kaupungin paskaksi, niin mitähän mahtaisi olla jäljellä? Luultavasti lisää rumaa 60-luvun suomalaista arkkitehtuuria, joka on toki raiskannut myös monen muun suomalaiskaupungin miljöön, eli ei tämä vain Turun ongelma ole. Onhan esimerkiksi Helsinginkin keskusta ruman epäviihtyisä betoni- ja lasihelvetti, mutta sitä ei tietysti oikein lasketa, koska kaupungilla ei ole kaksista kulttuurihistoriallista arvoa ennen kuin 1800-luvun nousukasvaiheen jälkeen. Krakovan, Gdanskin ja Turun kohdalla puhutaan kuitenkin kaikkien osalta kaupungeista, jotka on perustettu suurin piirtein 1200-luvun puolivälissä.

Tampereen keskustan tienoon, erityisesti vanhan tehdasalueen seudun nostaisin Suomen kaupungeista idyllisimmäksi ja viihtyisämmäksi visuaaliselta harmonialtaan. Kun Vapriikin museosta kävelee alaspäin puistoalueen ja Tammerkosken sillan luota alas Laukontorille päin ja Pyhäjärven rantaan on erityisesti kesäinen idylli parhaimmillaan.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mutta lyhyesti esimerkiksi Rooma-kortin ostamalla pääsee Colosseumille omaa kaistaa pitkin eli voi ohittaa loppumattoman pitkän perusjonon.[URL

Minulle riitti kerran käydä ulkopuolelta katsomassa Colosseumia.

Roomassa on paljon mielenkiintoisempaakin. Esim. käydä AS Roman tai Lazion peleissä tai vaikka kakkossarjankin peleissä. Rooman keskusta on historiallisesta mielenkiintoisuudestaan huolimatta aika vastenmielinen, kun se on esimerkiksi Pariisiin verrattuna hyvin pieni. Siellä turistimassat kulkevat muutamilla kaduilla edestakaisin. Toki kaikkea Roomastakin löytyy. Kannattaa jutella paikallisten kanssa. Esim. futismatseissa heihin saa hyvän kontaktin. Varsinkin jos on Stadionin ulkopuolelta ostanut oikean huivin. Muutenkin kivointa ulkomailla on, kun saa muutakin kontaktia paikallisiin ihmisiin kuin että yksi olut kiitos.
 
Viimeksi muokattu:

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulle riitti kerran käydä ulkopuolelta katsomassa Colosseumia.

Roomassa on paljon mielenkiintoisempaakin. Esim. käydä AS Roman tai Lazion peleissä tai vaikka kakkossarjankin peleissä. Rooman keskusta on historiallisesta mielenkiintoisuudestaan huolimatta aika vastenmielinen, kun se on esimerkiksi Pariisiin verrattuna hyvin pieni.
Näin ne mielipiteet eroavat. Omasta mielestäni Rooma on Istanbulin lisäksi Euroopan paras kaupunki. Futista (ja pubikulttuuria) taas kannattaa lähteä harrastamaan Lontooseen. Tai Manchesteriin. Tai pikemminkin Traffordiin.

Hyvä kuitenkin että makuja on joka lähtöön, niin ei olla kaikki samassa paikassa.

(on tosin AS Roman ja Lazion matseissa käyminenkin loistovetoja molemmat)
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Rooman keskusta on historiallisesta mielenkiintoisuudestaan huolimatta aika vastenmielinen, kun se on esimerkiksi Pariisiin verrattuna hyvin pieni. Siellä turistimassat kulkevat muutamilla kaduilla edestakaisin. Toki kaikkea Roomastakin löytyy. Kannattaa jutella paikallisten kanssa. Esim. futismatseissa heihin saa hyvän kontaktin. Varsinkin jos on Stadionin ulkopuolelta ostanut oikean huivin. Muutenkin kivointa ulkomailla on, kun saa muutakin kontaktia paikallisiin ihmisiin kuin että yksi olut kiitos.

Sehän on juuri hyvä asia, että historiallinen Rooman keskusta on siedettävän kokoinen, jotta siellä voi kävellä ja patikoida ilman, että etäisyydet ovat liian suuria. Turistimassoja riittänee kaikkialla, mutta ei sitä turistilauman mukana tarvitse mennä vaikka samoilla kaduilla liikkuisikin. On niitä turisteja futispeleissäkin, monet tulevat ulkomailta peleihin huivi kaulassaan, mikä ei aina miellytä sikäläisiä faneja.

Toki mieltymyksensä ja tyylinsä kullakin. Kyllä minäkin futismatsiin voisin lähteä, ja olisinkin Roomassa sellaiseen mennyt jos siellä olisi sellainen pelattu kun siellä olin. Saksassakin voisin sellaiseen mennä, siellä on parempi tasokin.

Mutta näin yleisesti minua eivät juurikaan kiinnosta paikalliset ihmiset, eivätkä erityisesti Italiassa, jossa ei ole paljoakaan kiinnostavaa historiallisten kohteiden ja nähtävyyksien lisäksi. Yhteiskunnan systeemit toimivat surkeasti ja ruokakin on yliarvostettua. Epäilen myös, että paikallisia ihmisiä eivät pahemmin myöskään kiinnosta mitkään ulkomaiset turistit ja heidän jorinansa. Ei varsinkaan jos turisteja on miljoonia vuodessa.

Pyrin ulkomailla muutenkin minimoimaan kommunikoinnin ihmisten kanssa lippukassojen ja ravintoloiden, hotellien yms. ohella. Sehän on lomamatkailun suola, ettei tarvitse välttämättä puhua kenenkään kanssa päiväkausiin ja saa olla rauhassa, eristettynä ja yksinään ihmispaljouden keskellä. Eri maiden mielekkyys mittautuu niiden kulttuuriperinnön myötä, ja tätä kulttuuriperintöä ovat nähtävyydet, historialliset kohteet, museot, taidemuseot, keskitysleirit (erityisesti ne) ynnä muut.

Välillä voi ottaa jonkun mielenkiintoisen modernimman kohteen kuten Roomassa Cinecittan filmistudiot ja kenties joku jalkapallopeli jos vastaan tulee, mutta ihmisten kanssa voi jauhaa paskaa vaikka Jatkoajan foorumilla, sitä varten ei tarvitse mennä ulkomaille eikä paskan jauhaminen vieraalla kielellä ulkomaalaisen kanssa ole mitenkään sen hohdokkaampaa kuin muutenkaan.

Toki minäkin olen mielenkiintoisia keskusteluja käynyt eri maissa eri ihmisten kanssa, mutta en niihin erityisesti hakeudu, enkä ylipäätään ehtisikään koska minulla on tarkkaan suunniteltu aikataulu jonka mukaan etenen museoista muistomerkkien kautta nähtävyyksille. Italoja on kolmetoista tusinassa ja kaljaa saa kaikkialta, mutta on vain yksi Colosseum.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tampereen keskustan tienoon, erityisesti vanhan tehdasalueen seudun nostaisin Suomen kaupungeista idyllisimmäksi ja viihtyisämmäksi visuaaliselta harmonialtaan.

Olin tällä viikolla kolme päivää Tampereella ja seminaaripaikka sattui olemaan mainitsemasi Vapriikki. Täyden palvelun talo. Hyvä auditorio, hyvä ruoka ja vielä bonuksena ihan mielenkiintoiset näyttelyt. Minua koko alueen hyvin entisöity vanha tehdasmiljöö viehätti paljon.
 
Viimeksi muokattu:

Andrew

Jäsen
Mutta ei minulle ole ollut väliä, mitkä osat Gdanskin tai vaikka Varsovan vanhaa kaupunkia ovat oikeasti vanhoja ja missä on rakennettu uutta (Varsovassa lähes kaikki, Gdanskissakin melkoisesti). Olennaisinta on se, että Puolassa on kunnioitettu ja arvostettu kaupunkien historiaa, arkkitehtuuria ja kaupunkikulttuuria sekä haluttu näyttää, että sodan tuhot eivät heitä nujertaneet vaan kaupunki on palautettu ennalleen suurella vaivalla ja suurella rakkaudella.

Täysin samaa mieltä. Minusta on todellista saivartelua ruveta pohtimaan, että jos joku vanha kaupunki on rakennettu uudestaan toisen maailman sodan jälkeen voiko sitä enää kutsua vanhaksi kaupungiksi. Euroopassa tuhoutui toisessa maailman sodassa niin monta kaupunkia maan tasalle, että on hienoa, että myöhemmin nämä vanhat kaupungit on rakennettu uudestaan historiaa kunnioittaen.

Selailin vähän eri keskustelupalstoja ja yllättävän negatiivisia kokemuksia ihmisillä oli Puolasta. Olin ihan yllättynyt, koska itse olen juuri entisistä itäeuroopan maista tykännyt eniten Puolasta ja Tshekistä.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Tshekistä.

Itse olen suorastaan rakastunut Tshekkiin ja ennen kaikkea Prahaan. Jotenkin tuo on muutaman reissun kokemuksella tuntunut siltä, että jotain tekemistä ja näkemistä jää "aina". Kaupunki itsessään on helvetin kaunis, väestöstä olen digannut ja oikeastaan mitään pahaa sanottavaa en ole keksinyt. Seuraavaan reissuun tulee vielä todennäköisesti (ellei sitten kesällä tule lähdettyä...) ympättyä suosikkiseuran lätkämatsi.

Puolassa en ole nyt noin kymmeneen vuoteen käynyt, mutta eipä tuostakaan oikein pahaa sanottavaa ole ollut. Täydellinen paikka se ei ole, mutta aktiviteettejä riittää mielestäni melkoisesti. Tarkoituksena tosin olisi käydä nyt jossain vaiheessa ja samalla "päivittää" näkemystä. Ja mitä vanhan kaupungin "uutuuteen" tulee, niin mielestäni tuo on vahvuus. Vaikka rakennukset eivät olekaan wanhoja, niin uudelleenrakennus itsessään kertoo melkoisesti kaupungin, maan ja maanosan historiasta. Tavallaan tuo on melkoisen vaikuttava seikka ja itsessään jo oleellista nähtävää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Itse olen suorastaan rakastunut Tshekkiin ja ennen kaikkea Prahaan. Jotenkin tuo on muutaman reissun kokemuksella tuntunut siltä, että jotain tekemistä ja näkemistä jää "aina". Kaupunki itsessään on helvetin kaunis, väestöstä olen digannut ja oikeastaan mitään pahaa sanottavaa en ole keksinyt. Seuraavaan reissuun tulee vielä todennäköisesti (ellei sitten kesällä tule lähdettyä...) ympättyä suosikkiseuran lätkämatsi.

Olen lähdössä heinäkuussa Prahaan ensimmäistä kertaa, joten jos jotain hyviä vinkkejä tai kohteita on suositeltavana, niin niitä otetaan vastaan.

Alustavasti ajattelin näiden perinteisten kohteiden (Kaarlen silta, vanhakaupunki, Prahan linna ja St. Vituksen katedraali) käyttää yhden päivän matkaan Theresienstadtin keskitysleirille. Onko joku siellä kenties ollut ja miten sinne kätevimmin pääsee? Paikallisjunilla ilmeisesti ainakin pääsee Therezinin kaupunkiin, jossa leiri on.

Puolassa olen ollut viimeisen kuuden vuoden aikana viisi kertaa. Näistä viimeinen oli tosin komboreissu Puola-Saksa-Puola eli ensin Iron Maidenin keikalle Gdanskiin, sieltä Lyypekkiin ja Hampuriin ja sitten takaisin samaa reittiä ja paluumatkalla vielä Gdanskissa päivä. 2012 tuli käytyä Gdanskissa kahdestikin eli kesäkuussa EM-pelireissulla ja syyskuussa keskitysleiri-ritarilinna -virkistyslomalla. Gdanskissa olen ollut myös 2008, seuraavana kesänä olin puolestani Krakovassa josta tein pistokeikan Varsovaan.

Puola on hieno ja kiinnostava maa, joka on toistaiseksi vetänyt eniten puoleensa Euroopan maista ja erityisesti Itä-Euroopan maista.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Kovasti houkuttelisi muutaman päivän reissu Barceloonaan, kun sinne helposti pääsisi Tampereelta. Onko kenelläkään kokemuksia Montserratista tai vaihtoehtoisesti Pyreneistä? Olisi mukava päästä vähän maisemia katseleen pelkän kaupunkilomailun kylkiäiseksi.

Muitakin vihjeitä totta kai otetaan vastaan. Jos tuonne suuntaan lähdetään, niin ajankohdaksi osuu elokuu ja varmaan kaupungissa on perkeleen kuuma ja paljon turisteja.
 

Janne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
Olen lähdössä heinäkuussa Prahaan ensimmäistä kertaa, joten jos jotain hyviä vinkkejä tai kohteita on suositeltavana, niin niitä otetaan vastaan.

Alustavasti ajattelin näiden perinteisten kohteiden (Kaarlen silta, vanhakaupunki, Prahan linna ja St. Vituksen katedraali) käyttää yhden päivän matkaan Theresienstadtin keskitysleirille. Onko joku siellä kenties ollut ja miten sinne kätevimmin pääsee? Paikallisjunilla ilmeisesti ainakin pääsee Therezinin kaupunkiin, jossa leiri on.
Hep. Oikeastaan mitään sinua hyödyttävää ei ole sanottavaksi, mutta pakko nostaa käsi pystyyn kun Theresienstadtin kävijöitä kyseltiin. Me olimme isommalla porukalla matkassa ja näin ollen menimme linja-autolla. Melkoista slummia muuten näkyi kun Prahan laitamilla ajeli. Joka kaupungista tietenkin löytyy jne. Tiedän.

Pyhän Vituksen katedraalissa oli ainakin silloin (ajankohta toukokuussa) aivan järkyttävät jonot ja se jäi käymättä.

Kaikkiaan kyllä todella näyttävä kaupunki ja metrolla pääsi kätevästi paikasta toiseen.

No mutta sitten. Suunnitteilla olisi juhannusviikolle ke-su matkaa jonnekkin Eurooppaan. Ehdotuksissa pyörinyt Riikaa, Puolaa, Berliiniä... Bremeniin ilmeisesti pääsisi varsin edukkaasti Tampereelta? Saa ehdottaa.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Ehdotuksissa pyörinyt Riikaa, Puolaa, Berliiniä...

Jos noita lyhyitä lentomatkoja arvostat ja noista pitäisi valita, niin mene Krakovaan. Jokaisessa mestassa käynyt ja Krakova lienee paras, halpaa, helvetisti näkemistä, kulttuuria, arkkitehtuuria... Berliini hyvänä kakkosena, ja Riika kolmoisena. Riika on päivässä kahdessa nähty, mutta jos hyvää rantaa arvostat, niin Riika ja Jurmalan hiekkarannat on hyvä vaihtoehto kesällä.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kovasti houkuttelisi muutaman päivän reissu Barceloonaan, kun sinne helposti pääsisi Tampereelta. Onko kenelläkään kokemuksia Montserratista tai vaihtoehtoisesti Pyreneistä? Olisi mukava päästä vähän maisemia katseleen pelkän kaupunkilomailun kylkiäiseksi.

Muitakin vihjeitä totta kai otetaan vastaan. Jos tuonne suuntaan lähdetään, niin ajankohdaksi osuu elokuu ja varmaan kaupungissa on perkeleen kuuma ja paljon turisteja.

Montserratilla käytiin kun aikanaan Barcelonassa piipahdettiin, on kyllä käymisen arvoinen mesta, eikä ollut hankala päästä perille, junalla sinne brömisteltiin paikalle ja heti juna-aseman läheisyydestä lähti köysiratakyyti vuorelle. Sen verran on matkasta jo aikaa etten muista pitikö junia vaihtaa jossain vai ei, mutta kohtuu noviiseina osattiin vieraskielisessä maassa ilman kommelluksia perille joten ei se vaikeaa ole voinut olla. Jylheä mesta kyllä ja köysiratakyyti oli aika hulppea.

Muutaman päivän reissussa on varmasti Barcelonassakin jo tarpeeksi nähtävää, mutta jos Pyreneet kiinnostaa niin yksi vaihtoehto voisi olla piipahdus Andorrassa. Kiva paikka, ja bussilla pääsi sinnekin kohtuu kätevästi, ja jo pelkkä bussimatka läpi vuoriston oli aika huikea. Matka kesti muistaakseni semmosen 3 ja puoli tuntia joten edestakainen päivän reissu on jo aika rasittavan tylsä, melkein suosittelisin viettämään Andorra la Vellassa ainakin yhden yön jos tuonne meinaa mennä ja aikaa vaan riittää.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Krakovaa ei ole rakennettu uudestaan koska se ei tuhoutunut sodassa, sen vanhakaupunki on siis aidosti vanha. Gdansk ja Varsova tosiaan rakensivat vanhat osat uusiksi.

Gdansk ja Varsova ei tajunneet että sinnekin olisi kannattanut hankkia lohikäärmeenluita kirkon seinästä roikkumaan. Krakovassahan Wavelin katedraaliin kahlehditut lohikäärmeen luut ovat suojelleet kaupunkia tuholta jo monta vuosisataa, ei Hitler eikä Stalinkaan saaneet kaupunkia paskaksi, toisin kuin lähes kaikki muut merkittävät puolalaiset kaupungit.

Puolasta oon muistaakseni mouhonnut täällä aiemminkin, mutta mouhoan sen verran lisää että suosittelen käymään. Jo mainittujen Krakovan ja Gdanskin lisäksi esim. Torun ja Lodz olivat myös ihan käymisen arvoisia paikkoja, Torun on kunnon vanhanaikainen kesäkaupunki, Nikolai Kopernikuksen syntymäpaikka ja sen vanhakaupunki on vissiin Unescon maailmanperintökohde. Lodz on Varsovan ja Krakovan jälkeen Puolan kolmanneksi suurin kaupunki, ja oli aikanaan maailman suurin tekstiiliteollisuuden tekijä, joka on jättänyt kaupunkiin helvetillisen kasan punatiilisiä jättihalleja joissa nykyisin on jotain ostoskeskusta ja museota.

Menkää ihmiset Puolaan, siellä on ihmiset mukavia, kaikki on halpaa ja poliiseille ei tarvii maksaa sakkoja.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Montserratilla käytiin kun aikanaan Barcelonassa piipahdettiin, on kyllä käymisen arvoinen mesta, eikä ollut hankala päästä perille, junalla sinne brömisteltiin paikalle ja heti juna-aseman läheisyydestä lähti köysiratakyyti vuorelle. Sen verran on matkasta jo aikaa etten muista pitikö junia vaihtaa jossain vai ei, mutta kohtuu noviiseina osattiin vieraskielisessä maassa ilman kommelluksia perille joten ei se vaikeaa ole voinut olla. Jylheä mesta kyllä ja köysiratakyyti oli aika hulppea.

Tähän voisin sanoa, että junaa ei tarvitse vaihtaa. Tuon yhdistelmälipun sai ostaa jo Placa Espanyan metroasemalta. Noita yhdistelmälippuja oli ainakin vuonna 2007 kahta eri vaihtoehtoa. Noista ensimmäinen on tuo köysiratakyyti, joka on hemmetin upea kokemus. Toinen vaihtoehto on taas joku hammasratasjuna tms., jota jotkut ovat väittäneet vielä huikeammaksi.

Muutaman päivän reissussa on varmasti Barcelonassakin jo tarpeeksi nähtävää, mutta jos Pyreneet kiinnostaa niin yksi vaihtoehto voisi olla piipahdus Andorrassa. Kiva paikka, ja bussilla pääsi sinnekin kohtuu kätevästi, ja jo pelkkä bussimatka läpi vuoriston oli aika huikea. Matka kesti muistaakseni semmosen 3 ja puoli tuntia joten edestakainen päivän reissu on jo aika rasittavan tylsä, melkein suosittelisin viettämään Andorra la Vellassa ainakin yhden yön jos tuonne meinaa mennä ja aikaa vaan riittää.

Andorran maisemat ovat tosiaan ihan kivat. Itse ehkä jättäisin tuon kuitenkin väliin, jos Montserratin jo kokee. Tuo ihan siksi, että matkaan menee aikaa, eikä sitä oikein yhdessä päivässä kannata tehdä. Andorra la Vellassa itsekin vietin yön, mutta tuo kaupunki on aika mitäänsanomaton... itse en tosin ehtinyt shoppailumahdollisuuksista nauttia, oma visiittini kun valitettavasti osui Andorran kansallispäivään.

Sanoisin siis itse, että Montserrat kannattaa kokea. Andorra taas ehkä jättää väliin. Yleisesti kaupungista sanoisin sen verran, että Las Ramblas ja muut turistikohteet kannattaa kyllä katsastaa läpi, mutta iltaelämää ja hengailua varten lähtisin Gracian kaupunginosaan. Turistilaumat eivät niinkään pyöri siellä, hintataso on kohdillaan ja yöelämässä on mukava paikallinen tunnelma.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Gdansk ja Varsova ei tajunneet että sinnekin olisi kannattanut hankkia lohikäärmeenluita kirkon seinästä roikkumaan. Krakovassahan Wavelin katedraaliin kahlehditut lohikäärmeen luut ovat suojelleet kaupunkia tuholta jo monta vuosisataa, ei Hitler eikä Stalinkaan saaneet kaupunkia paskaksi, toisin kuin lähes kaikki muut merkittävät puolalaiset kaupungit.

Puolasta oon muistaakseni mouhonnut täällä aiemminkin, mutta mouhoan sen verran lisää että suosittelen käymään. Jo mainittujen Krakovan ja Gdanskin lisäksi esim. Torun ja Lodz olivat myös ihan käymisen arvoisia paikkoja, Torun on kunnon vanhanaikainen kesäkaupunki, Nikolai Kopernikuksen syntymäpaikka ja sen vanhakaupunki on vissiin Unescon maailmanperintökohde. Lodz on Varsovan ja Krakovan jälkeen Puolan kolmanneksi suurin kaupunki, ja oli aikanaan maailman suurin tekstiiliteollisuuden tekijä, joka on jättänyt kaupunkiin helvetillisen kasan punatiilisiä jättihalleja joissa nykyisin on jotain ostoskeskusta ja museota.

Menkää ihmiset Puolaan, siellä on ihmiset mukavia, kaikki on halpaa ja poliiseille ei tarvii maksaa sakkoja.

Jatketaan Puolasta, maasta josta pidän joka viikko enemmän. Yllä mainittu Krakovan vanhakaupunki on hieno kohde, valitettavasti turisteja alkaa olla jo liikaa.

Muita hyviä kohteita Puolassa on Wroclaw ja Poznan. Wroclaw on opiskelukaupunki ja asukkaita nykyään noin 700.000. SIelläkin on mukava vanhakaupunki, jossa on aiankin vielä vähemmän turisteja kuin Krakovassa tai Gdanskissa. Kaupungista on lyhyt matka Jelenia Goraan,jossa on myös mukavasti nähtävää.

Poznan on teollisuus- ja opiskelukaupunki, jossa on myös yllättäen ihan mukava vanhakaupunki.

Tuosta poliisi asiasta voin olla eri mieltä, tänä päivänä poliisit on nuorempia ja vanhemmat on siirtyneet/siirretty muihin hommiin tai jo eläköityneet. Voi herkästi käydä että rahaa tarjotessa pääsee tutustumaan paikalliseen poliisiasemaan.

Itse olen ollut maassa tänä vuonnakin jo viisi viikkoa reissuilla ja kierrellyt jälleenmyyjäni kanssa maata rastiin ristiin. Mukava maa ja liikenne alkaa välillä olla jo ihan järkevän oloista. Ruoka on hyvää, tosin joidenkin mielestä perusruoka on tuhtia, mutta eipä tuel heti nälkä....

JA maassa on useita paikallisia panimoita ja mikropanimoita. Välillä löytyy loistavia oluita. Ei ole aina pakko ottaa bulkkitavaraa, eli Tyskie, Lech, Zubr...
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuosta poliisi asiasta voin olla eri mieltä, tänä päivänä poliisit on nuorempia ja vanhemmat on siirtyneet/siirretty muihin hommiin tai jo eläköityneet. Voi herkästi käydä että rahaa tarjotessa pääsee tutustumaan paikalliseen poliisiasemaan.

En ole rahaa tarjoamalla päässyt poliisien pälkähästä, vaan päinvastoin heiluttelemalla näiden naaman edessä tyhjää lompakkoa. Sakkolappuja eivät jostain syystä ole kertaakaan lähteneet kirjoittamaan, sakot pitäisi maksaa aina siinä paikan päällä ja jos ei ole rahaa (eli siis jos rahat on muualla kuin siinä lompakossa) niin aina on viittoiltu vaan jatkamaan matkaa. Muistaakseni viisi kertaa olen ollut poliisien pysäyttämänä ja aina on selvitty ilman sakkoja, vaikka toisinaan on kielimuurista tai jostain johtuen alkanut poliisien puheen volyymit nousemaan ja kiukku kasvamaan.

Parasta Puolassa on Pawelek-merkkiset suklaapatukat. Ai saatana että ne on hyviä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Parasta Puolassa on Pawelek-merkkiset suklaapatukat. Ai saatana että ne on hyviä.

Ruoka, se tuhti kunnon liharuoka ja roskaruokien kuningas zapiekanka. Ei mistään kaupasta ostettuna, vaan vanhan liiton katugrillistä ja kunnon täytteillä oman maun mukaan. Linkki Googlen kuvahakuun aiheesta zapiekanka.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ruoka, se tuhti kunnon liharuoka ja roskaruokien kuningas zapiekanka. Ei mistään kaupasta ostettuna, vaan vanhan liiton katugrillistä ja kunnon täytteillä oman maun mukaan. Linkki Googlen kuvahakuun aiheesta zapiekanka.

Tästäkin kyllä samaa mieltä, porilaiset sun muut lihikset jää zapiekankan jalkoihin. Pizzan ja patongin risteymä, aina todella hyvää. Jälkkäriksi vielä pari Pawelekkiä niin kyllä hymyilyttää.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kun nyt puolalaisia ruokia kehumaan aloitettiin, niin nostetaan esille toki myös legendaarinen golonka, eli sianpotkaa tarjottuna yleensä hapankaalin ja perunoiden kanssa. Golonka-annos on yleensä jättimäisen kokoinen ja äärettömän maukas.

Puolan kansallisruokiin kuuluvat pierogi-taikinanyytit ovat myös oivallinen välipala eri täytteillä ja pekonimurupinnalla.

Metsästäjän muhennospata eli bigos on myös loistavaa, sitä olen yrittänyt kotonakin tehdä eri menestyksellä. Eli pataan vain muhimaan tuntikausiksi lihaa, makkaraa (bratwurstia tai jotain muuta oikeaa makkaraa), hapankaalia, porkkanaraastetta ynnä muuta ynnä muuta.

Keittoja on monia hyviä, mutta zurek on suorastaan pakollinen, niin hyvää se on. Hapanruispohjainen lihaisa keitto kananmunalla maittaa aina.

Ruokaryypyksi voi ottaa joko maailman parasta vodkaa eli biisoninruokovodka Zubrowkaa tai Gdanskin seudulla vaikkapa paikallista Goldwasseria, jossa on vahvan liköörin seassa aitoa lehtikultaa. Myös hunajalikööri Old Krupnik sopii.

Puolassa ihmiset ovat mukavia, kaikki on halpaa ja ruoka on erinomaista.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Bigos on todellakin enemmän kuin hyvää. Paikallinen kotitekoinen bigos sisältää myös tuoretta kaalia, ei pelkkää hapankaalia. Ja jos haluaa tehdä kotiruokaversion, niin hapankaalikin on silloin itse tehtyä.

Olen kerran syönyt erään kollegan kotona tällaista vanhan reseptin mukaan tehtyä bigosia. Sen jälkeen on ollut hankalaa pitää muita hyvinä.

Ja zurek, tuo talvikauden lämmittäjä. Perskele, mutta siinä on halpa ja hyvä ruoka. Hyvää zurekia saa monessa paikallisessa pikkukuppilassa noin 3 €:lla kunnon lautasellisen ja sen jälkeen jaksaa taas mooonta tuntia.

Yksi jota ei sovi Puolassa unohtaa on ankka. Varsinkin Pohjois-Puolassa ankka omenoiden kanssa on loistavaa kunhan se lintu on sopivan rapeapintaiseksi kypsennetty.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Lukaisepa viestini Roomasta noin vuoden takaa tästä samasta ketjusta, kenties siitä joku muukin reissuvihje löytyisi.

Mutta lyhyesti esimerkiksi Rooma-kortin ostamalla pääsee Colosseumille omaa kaistaa pitkin eli voi ohittaa loppumattoman pitkän perusjonon. Rooma-korttia suosittelen muutenkin, sillä pääsee pariin kohteeseen jonon ohi (Colosseum-lippu kattaa lisäksi myös Forum Romanumin), joukkoliikenne on ilmaista ja alennuksia tippuu muutenkin moneen paikkaan.

Colosseumin sivuilta kannattaa muutenkin tarkistella aukioloajat ynnä muut tiedot.

Tänks! Mistäs tuon kortiin saa ostettua ja paljonko maksoi?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tänks! Mistäs tuon kortiin saa ostettua ja paljonko maksoi?

Tuon voi ostaa paikan päältä turisti-infoista tai netistä etukäteen. Luultavasti saa isommista hotelleistakin. Itse ostin tuon suoraan lentokentältä, jotta pääsin hetimiten korttia hyödyntämään.

Kannattaa tutkailla Roma Pass -kotisivuja, siellä on sekä lisätietoa kortista että tietoa alennuksista, kohteista ja hinnoista (sekä myyntipisteistä).

72h kortti (suositellumpi) maksaa 36 euroa, mutta on heittämällä hintansa väärti, sillä sillä pääsee kahteen vapaavalintaiseen kohteeseen ilmaiseksi jonon ohi, ja kombolippu Colosseum/Forum Romanum/Palatiniumin kukkulat maksaa yksinäänkin 12 euroa. Tähän joku toinen vastaava isompi kohde sekä kolmen päivän vapaa joukkoliikenne, niin Roma Passin hinta on lähes sillä kuitattu, muista alennuksista puhumattakaan. Ja saahan tuosta myös kunnon kartan kaupan päälle.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Muutaman päivän reissussa on varmasti Barcelonassakin jo tarpeeksi nähtävää, mutta jos Pyreneet kiinnostaa niin yksi vaihtoehto voisi olla piipahdus Andorrassa. Kiva paikka, ja bussilla pääsi sinnekin kohtuu kätevästi, ja jo pelkkä bussimatka läpi vuoriston oli aika huikea. Matka kesti muistaakseni semmosen 3 ja puoli tuntia joten edestakainen päivän reissu on jo aika rasittavan tylsä, melkein suosittelisin viettämään Andorra la Vellassa ainakin yhden yön jos tuonne meinaa mennä ja aikaa vaan riittää.

Katos vaan, en edes tajunnut, että Andorra olisi tosiaan noinkin lähellä. Se kyllä kiinnostaisi nähdä, mutta pitänee katsoa että kuinka pitkä reissu tästä tulee, jos sinne päädytään. 7 tuntia ei päivässä viitsisi bussissa istua, joten pari päivää pitäisi kyllä uhrata.

Tähän voisin sanoa, että junaa ei tarvitse vaihtaa. Tuon yhdistelmälipun sai ostaa jo Placa Espanyan metroasemalta. Noita yhdistelmälippuja oli ainakin vuonna 2007 kahta eri vaihtoehtoa. Noista ensimmäinen on tuo köysiratakyyti, joka on hemmetin upea kokemus. Toinen vaihtoehto on taas joku hammasratasjuna tms., jota jotkut ovat väittäneet vielä huikeammaksi.

Montserrat taitaa olla varma käyntikohde, noihin köysiratakyyteihin tykästyttiin Garmisch-Partenkirchenissä sen verran, että lienee ehdoton valinta.

Sanoisin siis itse, että Montserrat kannattaa kokea. Andorra taas ehkä jättää väliin. Yleisesti kaupungista sanoisin sen verran, että Las Ramblas ja muut turistikohteet kannattaa kyllä katsastaa läpi, mutta iltaelämää ja hengailua varten lähtisin Gracian kaupunginosaan. Turistilaumat eivät niinkään pyöri siellä, hintataso on kohdillaan ja yöelämässä on mukava paikallinen tunnelma.

Jos Rynkyn aikatauluilla mennään, niin taitaa tosiaan olla parempi jättää Andorra toiseen kertaan, näköjään paikan päällä jäisi vain n. 3 päivää aikaa.

Kiitos molemmille vihjeistä, näillä pääsee taas eteenpäin suunnitelmissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös