Viime syksyn Chilen reissusta on vieläkin "matkakrapula" päällä, joten päätimme, että tänä vuonna teemme vain lyhyen ja helpon kaupunkireissun. Yksi syy tähän oli myös se, että avovaimo saa vihdoin maisterin paperit kouraan, ja jos sattuisi oman alan töitä löytymään, niin työpaikkaa pitää pystyä vaihtamaan nopeallakin vauhdilla, ja siksi ei ole viitsitty mitään kalliita ja pitkiä matkoja varailla... Noh, kun Norwegianilta löytyi tarjous, jolla sai elokuun loppupuolelle meno-paluun Kööpenhaminaan 65€:lla per lärvi, niin pakkohan se oli varata. Tuo oli niin halpa hinta, että vaikka reissu jäisikin väliin, ei maailma siihen kaadu.
Olen tästä ketjusta lueskellutkin jo vinkkejä kaupunkiin, ja mm. nimimerkki Hammer Lynx oli jokunen vuosi takaperin antanut hyviä neuvoja. Kysellään nyt kuitenkin jotain vielä. Itse olen kaupungissa viettänyt 15-kesäisenä pari päivää, mutta tästäkin on jo melkein 20 vuotta aikaa, joten noilla tiedoilla ei juurikaan mitään tee.
Lyhyesti sanottuna, seuraavat vinkit ovat jo tiedossa:
- Olutta saa juoda kadullakin
- Makkaraa kannattaa ostaa "pölsevagneista"
- Voileipäbaarit kannattaa kokea
- Tivolissa kannattaa käydä illalla, keskiviikkoisin taisi olla vieläpä ilotulitus
- Pieni Merenneito on ehkä maailman yliarvostetuin nähtävys, mutta joka tapauksessa se tullee katsastettua...
- Christianiassa kannattaa käydä
- Nyhavn on kallis turistikatu, jossa ei kannata syödä
- Kaikki on kallista
Reissuaikaa on tiistaiaamusta perjantai-iltaan, joten hirveästi tuolla ei ehdi tehdä. Joku pistoreissu jonnekin päin oli myös mielessä, ja mahdollisena kohteena nousi esiin Helsingor, jota on kehuttu kivaksi kesäkaupungiksi. Myös Ystadt Ruotsissa (Wallanderin kotikaupunki) kävi mielessä vaihtoehtona, mutta ehkä se jää väliin. Toisaalta siinä näkisi Juutinrauman sillan...
Olutravintoloiden suhteen otan mielelläni vinkkejä vastaan. Tässä ketjussa on niitäkin lueteltu, mutta koska tuo scene muuttuu jatkuvasti, tuoreita vinkkejä saa myös antaa. Museoiden suhteen en ole vielä tarjontaa juurikaan tarkastanut, mutta sen teen vielä lähempänä reissua. Toki jokunen vinkki saa tulla jo nyt...