Tarkoitus olisi lähtee lasten kanssa Tanskaan Legolandiin. Kaikki vinkit ovat tervetulleita!
Suosittelen lentoa Köpikseen, ja sieltä vuokra- autolla legolandiin. Aika turha lähteä ajelemaan täältä asti sinne, kun nelihenkiselle perheelle saa menopaluut alle viidensadan. Autonhan saa varattua suoraan kentälle, tai jos viipyy päivän pari Köpiksessä, niin varaa jostain hotellin lähellä olevasta vuokraamosta. Tuohon tarkoitukseen löytyy netistä hyviä palveluja, jolla vuokraamon löytää helposti hotellin lähistöltä. Tanskassa on usein kilometrirajoitus normaaleissa vuokrausehdoissa, yleensä 100 km/päivä, jonka jälkeen lisälaskutus. Itse etsin sellaisen, joka tarjosi vuokrauksen ilman kilometrirajoitusta. Perushintaan ei kuulu kunnon vakuutusta, vaan omavastuu- vakuutus pitää ottaa päälle, autosta riippuen tuo on hieman alle tai hieman yli kympin per päivä. Ilman tuota maksat vahinkotilanteissa jopa tonnin itse, ja vasta sen jälkeen vuokraamon vakuutus kattaa loput.
EDIT: Siinä Legolandin ympäristössä on muuten roppakaupalla muutakin lapsille mielenkiintoista nähtävää alkaen eläintarhasta ja keskiaikaisista linnakaupungeista. Siksikin oma auto on kätevä. Kannattaa ottaa noista selvää ennen matkaa, jos suunnittelee yhtään pidempää reissua.
Suoraan legolandin sivuilta löytyy suht huokeita majoitusvaihtoehtoja joko ihan siitä legolandin vierestä, tai sitten hieman kauempaa. Me ollaan kanssa kesällä menossa, ja otettiin sellaiselta leirintäalueelta n. 10 km päästä legolandista. Tuossa viehätti hotelleihin verrattuna se, että lapset voi vapaammin liikkua leirintäalueella, ja sieltä löytyy uimarantakin. Majoitus jonkinlaisissa mökeissä, minusta ihan OK tasoa, kun tarkoitus on siellä käydä kuitenkin vain nukkumassa, eli ollaan alueella vain illasta ja yöllä. Noissa paketeissa on muuten aina mukana vähintään kahden päivän liput koko porukalle sinne legolandiin, mikä kannattaa ottaa hintavertailuissa huomioon.
Sitten löytyy tietysti täysin valmiita pakettimatkoja, mutta sitten olet naimisissa matkojen osalta sen hirmuisen lapsiperhe- porukan kanssa. Itse en tuollaista kestä ollenkaan, vaikka omat lapsetkaan ei aina niin osaa käyttäytyä. Niille voi kuitenkin tarvittaessa karjua jauhot suuhun.