Musta Nuoli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Musta nuoli, erinomaista! Oon itse nimittäin menossa Heinäkuussa myös Wien+Bratislava matkalle, tosin Bratislavassa käyn vaan päivän ja en oo yötä. :) Oon kuullu, et toi CAT-juna on periaatteessa "huijaus", kalliimpi kuin normi paikallisjuna ja taitaa olla vaan jonkun 10min nopeampi tms. Museot sun muut ei itseäni kiinnosta ja oon Wieniin menossa fiilistelemään itse kaupunkia, sen arkkitehtuuria ja ennenkaikkea niitä kahviloita!
PS. Sen maailmanpörän nimi on Riesenrad, itse huvipuistohan on Prater.
Tosiaan Prater on huvipuiston nimi, ja Riesenrad maailmanpyörän nimi, tuo lipsahti.
Jos arkkitehtuurista olet kiinnostunut, niin yksinomaan se on syynä käydä mainitsemani museot läpi, koska niiden arkkitehtuuri on ulkoa ja erityisesti sisältä erittäin komea. Mieli teki jäädä välillä tuijottamaan vain sisähalleja ja -huoneita. Erityisesti sotahistoriallisen museon sisus on pirun komea, ja sisääntuloaula tekee vaikutuksen (siellä on mm. 56 luonnollista kokoa olevaa marmoripatsasta erilaisista itävaltalaisista sotakomentajista), samoin kakkoskerroksen vastaanottosali.
Myös luonnonhistoriallisen museon sisätilat ovat komeita, ja sen yläkerroksessa on mukava kahvila. Stephansdomissa kävin taannoisella reissullani myös, se on näyttävä sisältä ja ulkoa. Hofburg jäi tällä kertaa väliin, mutta onpa sitten jotain missä käydä jos vielä kolmannen kerran Wieniin menen.
Muuten fiilistely kannattaa ehdottomasti, samoin kiireetön käyskentely keskustassa. Schönbrunnissa olen aikaisemmalla reissulla käynyt, se on ehdoton kohde, samoin kuin sen puisto. Siellä oleva Wienin eläintarha on myös käymisen väärti. Metroa kannattaa hyödyntää ahkerasti ja singahtaa vähän kauemmaksi keskustasta eri kohteisiin, joissa voi käyskennellä.
Jos on enemmän aikaa, niin kannattaa harkita jokiristeilyä Tonavaa pitkin kesällä. Muutama vuosi sitten tulin kantosiipialuksella Budapestista Tonavaa pitkin Wieniin, mikä oli erittäin miellyttävä ja unohtumaton tapa matkustaa. Kantosiipialuksella pääsee myös Wienistä Bratislavaan ja takaisin.
CAT-juna ei ole erityistä huijausta, se vain on hieman rauhallisempi ja mukavampi ja pientä arjen luksusta. Ero perusjunaan eli S-bahniin on jokunen euro (lentokentältä täytyy ostaa ekstralippu S-bahniin, koska lentokenttä on toisella vyöhykkeellä kuin kaupungin keskusta), eli ei tuossa isosta summasta ole kyse. CAT-juna menee kymmenisen minuuttia nopeammin perille, mutta siinä oli tosiaan varsin miellyttävää matkustaa. Sama tuo toki sinänsä on, itävaltalainen joukkoliikenne on kaiken kaikkiaan hienosti hoidettua.
Toki siinä mielessä CAT-juna on pikkuisen kalliimpi, että menopaluulippu Bratislavaan maksaa euron vähemmän kuin CATin menopaluulippu ennakkoon netistä ostettuna Wien-kortin kanssa. Bratislavan menopaluulippuja saa ostettua sellaisenaan lippuautomaateista englanniksi, mikä on hyvin kätevää. Ei tarvitse solkata saksaksi millään lipputiskillä.