Matkakohteenne

  • 2 451 106
  • 14 528

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
(Part III)

Bratislavan osuus ansainnee oman osuutensa. Wienistä siis myydään menopaluu-junalippuja Bratislavaan. Hintaa 15 euroa, paluu tehtävä neljän päivän sisällä ja lippu sisältää ensimmäiseksi päiväksi ilmaisen joukkoliikenteen Bratislavassa. Hinta ei ole järin kallis, eikä matkakaan kestä kuin reilun tunnin junalla.

Slovakiasta ensivaikutelma ei ollut kauhean ihmeellinen. Olen kierrellyt entisiä itäblokin maita kohtalaisesti (Puola, Latvia, Viro, Unkari jne) ja Slovakia herätti näistä maista eniten "neukkumaisen" tunnelman. Paljon sinänsä hienoa mutta hyvin rapistuneen oloista taloa, joista huokui rappiollinen välinpitämättömyys. Tähän vaikutti myös valtaisa graffitien määrä, sotkuja ja töherryksiä oli aivan liian monessa paikassa. Tagit ja töherrykset eivät ole mitään katutaidetta vaan rumia sotkuja.

Rautatieasema oli varsinkin karun ruma rakennus täynnä töherryksiä, ja pihalla notkui epämääräistä hupparipäistä hampparia silmänkantamattomiin. Tuli suorastaan Helsingin rautatieasema mieleen, eli ensivaikutelmat eivät olleet kaksiset. Tunnelmat paranivat kun kävelin kohti keskustaa, ja Bratislavan vanha kaupunki oli jo silmää miellyttävän viihtyisä, vaikkakin omituisen aution oloinen. Bratislavan linnasta olivat hyvät näköalat, ja mäelle kannatti kiivetä.

Bratislavan julkisen sektorin palvelutaso oli melkoisen heikko. Klassiseen slaavityyliin linnan maksullisessa yleisövessassakin päivysti peräti kaksi tuikeaa vessavahtia, jotka olivat heti käsi ojossa rahaa pyytämässä. Linnamuseon tärkeä täti veti asiakkaiden edestä oven kiinni nenän edestä ja niin edelleen. Lisäksi opastekyltit olivat välillä hyvin ylimalkaiset ja osoittivat välillä jopa harhaanjohtavasti vähän eri suuntaan kuin pitäisi. Toki ne Suomessakin monesti ovat vähän heikot, mutta ex-itäblokin maissakin on yleensä jo tottunut parempaan. Tämä yhdistettynä nuhjuiseen epäsiisteyteen ei jättänyt ihan parasta jälkimakua.

Yksityisen puolen palvelutaso sen sijaan oli odotettua parempaa. Keskustaravintolassa oli hyvä taso, ja hotellini oli sekä erinomaisella paikalla ja tasokas että erittäin hyvä. Hotellin varustelutaso oli hyvä, huone siisti (paljon siistimpi kuin Wienin hotellini) ja iso sekä hotellin ravintola viihtyisä. 50 euroa per yö aivan presidentinpalatsin vieressä antoi rahoille enemmän kuin vastinetta, varsinkin kun aamiainenkin oli kohtalaisen laaja. Lisäksi hotellin henkilökunta oli aidon ystävällinen ja palveluhenkinen, tai ainakin he feikkasivat tarpeeksi hyvin.

Kaksijakoiset tunnelmat jäivät siis Bratislavasta. Tosin en yritäkään väittää, että vajaan parin päivän pistoreissu antaisi kovin kattavaa kuvaa. Pakko on kuitenkin tehdä vertailua entisen Tshekkoslovakian toiseen puoleen eli Tshekkiin, joten varasin heinäkuuksi muutaman päivän Prahan reissun jo valmiiksi.
 

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Musta nuoli, erinomaista! Oon itse nimittäin menossa Heinäkuussa myös Wien+Bratislava matkalle, tosin Bratislavassa käyn vaan päivän ja en oo yötä. :) Oon kuullu, et toi CAT-juna on periaatteessa "huijaus", kalliimpi kuin normi paikallisjuna ja taitaa olla vaan jonkun 10min nopeampi tms. Museot sun muut ei itseäni kiinnosta ja oon Wieniin menossa fiilistelemään itse kaupunkia, sen arkkitehtuuria ja ennenkaikkea niitä kahviloita! Toki meinaan käydä kattomassa ne pakolliset, eli Schönbrunnin linnan, Belvedere, Stephansdom, Hofburg yms. Lisäksi jos on hyvä sää, niin vois käydä Kahlennberg/leopoldsbergillä kattelemassa maisemia.

Bratislavasta oon kuullut vastaava mitä itse jo matkakertomuksessa kerroit, mutta itseäni just kiehtoo toi Wienin ja Bratislavan vastakohtaisuus ja kaupungeilla on kumminkin välimatkaa vain se 60km, niin ihan mielenkiinnosta käyn päivämatkalla Slovakian puolella.

Mietin myös alunperin matkustamista Riikan kautta Wieniin, mut tuli Finnairilta sen verran hyvä tarjous vastaan, et lennän suoraan Helsingistä Wieniin.

PS. Sen maailmanpörän nimi on Riesenrad, itse huvipuistohan on Prater.
 
Viimeksi muokattu:

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Musta nuoli, erinomaista! Oon itse nimittäin menossa Heinäkuussa myös Wien+Bratislava matkalle, tosin Bratislavassa käyn vaan päivän ja en oo yötä. :) Oon kuullu, et toi CAT-juna on periaatteessa "huijaus", kalliimpi kuin normi paikallisjuna ja taitaa olla vaan jonkun 10min nopeampi tms. Museot sun muut ei itseäni kiinnosta ja oon Wieniin menossa fiilistelemään itse kaupunkia, sen arkkitehtuuria ja ennenkaikkea niitä kahviloita!

PS. Sen maailmanpörän nimi on Riesenrad, itse huvipuistohan on Prater.

Tosiaan Prater on huvipuiston nimi, ja Riesenrad maailmanpyörän nimi, tuo lipsahti.

Jos arkkitehtuurista olet kiinnostunut, niin yksinomaan se on syynä käydä mainitsemani museot läpi, koska niiden arkkitehtuuri on ulkoa ja erityisesti sisältä erittäin komea. Mieli teki jäädä välillä tuijottamaan vain sisähalleja ja -huoneita. Erityisesti sotahistoriallisen museon sisus on pirun komea, ja sisääntuloaula tekee vaikutuksen (siellä on mm. 56 luonnollista kokoa olevaa marmoripatsasta erilaisista itävaltalaisista sotakomentajista), samoin kakkoskerroksen vastaanottosali.

Myös luonnonhistoriallisen museon sisätilat ovat komeita, ja sen yläkerroksessa on mukava kahvila. Stephansdomissa kävin taannoisella reissullani myös, se on näyttävä sisältä ja ulkoa. Hofburg jäi tällä kertaa väliin, mutta onpa sitten jotain missä käydä jos vielä kolmannen kerran Wieniin menen.

Muuten fiilistely kannattaa ehdottomasti, samoin kiireetön käyskentely keskustassa. Schönbrunnissa olen aikaisemmalla reissulla käynyt, se on ehdoton kohde, samoin kuin sen puisto. Siellä oleva Wienin eläintarha on myös käymisen väärti. Metroa kannattaa hyödyntää ahkerasti ja singahtaa vähän kauemmaksi keskustasta eri kohteisiin, joissa voi käyskennellä.

Jos on enemmän aikaa, niin kannattaa harkita jokiristeilyä Tonavaa pitkin kesällä. Muutama vuosi sitten tulin kantosiipialuksella Budapestista Tonavaa pitkin Wieniin, mikä oli erittäin miellyttävä ja unohtumaton tapa matkustaa. Kantosiipialuksella pääsee myös Wienistä Bratislavaan ja takaisin.

CAT-juna ei ole erityistä huijausta, se vain on hieman rauhallisempi ja mukavampi ja pientä arjen luksusta. Ero perusjunaan eli S-bahniin on jokunen euro (lentokentältä täytyy ostaa ekstralippu S-bahniin, koska lentokenttä on toisella vyöhykkeellä kuin kaupungin keskusta), eli ei tuossa isosta summasta ole kyse. CAT-juna menee kymmenisen minuuttia nopeammin perille, mutta siinä oli tosiaan varsin miellyttävää matkustaa. Sama tuo toki sinänsä on, itävaltalainen joukkoliikenne on kaiken kaikkiaan hienosti hoidettua.

Toki siinä mielessä CAT-juna on pikkuisen kalliimpi, että menopaluulippu Bratislavaan maksaa euron vähemmän kuin CATin menopaluulippu ennakkoon netistä ostettuna Wien-kortin kanssa. Bratislavan menopaluulippuja saa ostettua sellaisenaan lippuautomaateista englanniksi, mikä on hyvin kätevää. Ei tarvitse solkata saksaksi millään lipputiskillä.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Musta Bratislava oli about neljän päivän otannalla (kesä) tosi kiva mesta! Ehkä kävi tsägä, mutta kaikki skulasi mainiosti. Hostelli henkilökuntineen oli mainiota, raflat erinomaisia (edulliselle Slovak Pubille erikoismaininta) ja linnassakin homma kuuleman mukaan (matkaseura kävi, itse en jaksanut sisään) toimi. :)

Juna-asema oli kyllä kämänen ja ihme hiippareita liikkui. Saavuttiin vielä keskellä yötä, mikä tehosti vaikutelmaa.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Musta Bratislava oli about neljän päivän otannalla (kesä) tosi kiva mesta! Ehkä kävi tsägä, mutta kaikki skulasi mainiosti. Hostelli henkilökuntineen oli mainiota, raflat erinomaisia (edulliselle Slovak Pubille erikoismaininta) ja linnassakin homma kuuleman mukaan (matkaseura kävi, itse en jaksanut sisään) toimi. :)

Tämä on varmaan tosiaan tapauskohtaista, sen takia en itsekään mitään lopullisia johtopäätöksiä tshekkoslovakialaisesta mentaliteetista vetänyt. Hotellipalvelut toimivat minullakin erinomaisesti ja siinä ravintolassa, jossa kävin syömässä palvelu toimi myös ja annos oli maittava. Linnassa ei toiminut kuin tuo vessan rahastus. Olisi kyllä julkisessa sektorissa tuollakin vähän trimmaamista, jos tarvitaan kaksi tätiä vahtimaan yhtä vessaa. Ehkä toinen on ylivessamestari ja toinen alivessamestari?

Rähjäinen miljöö ei kuitenkaan niin paljon silmää miellyttänyt. Vanha kaupunki oli toki paremmin putsattu, mutta törkygraffitien peittämät seinät ja talot sekä leegio hupparihiippareita jättivät vähän miettimistä. No, katsotaan minkälaista Prahassa on heinäkuussa. Prahan seudulla on sentään uusi keskitysleirikohdekin eli Theresienstadt.

Onko moni muuten maistanut Tshekissä tai Slovakiassa Kofola-kolaa? (Linkki vie wikipediaan.)

Kofola on neukkuaikojen rip off -kolajuoma, joka lanseerattiin 1960-luvulla Tshekkoslovakiassa, jonne ei saanut tuoda länsimaisten kapitalistisikojen juomia kuten Coca Colaa tai Pepsiä. Kofola on edelleen voimissaan, maistoin hotellin minibaarista pullollisen. Jännä, varsin siirappinen maku, mutta ei sinänsä pahanmakuinen. Vaatisi vähän totuttelemista kuitenkin.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Noh, kun Norwegianilta löytyi tarjous, jolla sai elokuun loppupuolelle meno-paluun Kööpenhaminaan 65€:lla per lärvi, niin pakkohan se oli varata.

En tiedä törmäsitkö jo tähän viestiini, mutta nuo kauppahallit kannattaa tsekata:

Jostain syystä olen Köpiksessä tykästynyt erityisesti Nørreportin aseman viereisiin kauppahalleihin. Ihan loistava mesta. Parina timanttina erityisesti Noorbo Handelen viskivalikoimineen, joista voi napata pienet maistiaiset ja sitten ostaa mukaan juuri sen verran kuin tuntuu. Nyt mukaan tarttuivat 21-vuotias The Speyside, Tormore single Speyside Malt 1992 ja Strathmill single Speyside Malt, 1990. Lisäksi tuolla saa Gorm's-nimisestä paikasta ehkä parasta pitsaa mitä on tullut maistettua eli

Casper Braid Special

Tomat, mozzarella, spinat, ventricina (stærk salami) og gorgonzola.

Lisäksi suosittelen ehdottomasti pyörien vuokraamista.
 

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Norjan pääkaupunki ohjelmassa kesäkuun lopulla, naisen ja kahden mukulan kanssa. Eräs tuttava kommentoi matkakohdetta siten, että mukaan kannattaa pakata lähinnä rahaa, koska kaikki on niin helvetin kallista. No, nyt olenkin yrittänyt löytää neljälle hengelle jonkin sortin kohtuuhintaista huoneistohotellia. Saapa nähdä, paljonko reissun lopullinen budjetti tulee olemaan...

Minut hieman yllätti kun siellä näkyi olevan joka puolella huivipäisiä naisia meni minne päin vain, muutenkin katukuva oli jotenkin monikulttuurisempi kuin esimerkiksi Tukholmassa. Kallista siellä tosiaan oli ja sama juttu Gardemoenilla.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Mikä olisi paras sivusto varata huoneisto hotellin sijasta eurooppalaiseen (kaupunki)matkakohteeseen?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Komppaan, ainakin Curacaolla saatiin erittäin huippumesta edullisesti.

En nyt jaksa mennä Google Mapsiin, mutta Curacao ei muistaakseni ollut Euroopassa. Airbnb on hyvä ja mahdollisesti jopa myös paras. Ei edes ole tietoa onko sillä kilpailijoita, luulisi jonkun jo yrittävän.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Airbnb on hyvä ja mahdollisesti jopa myös paras. Ei edes ole tietoa onko sillä kilpailijoita, luulisi jonkun jo yrittävän.
Flipkey on ainakin vastaava sivusto, mutta AirBnb:lla on mielestäni enemmän tarjontaa.
 

Kobe

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oon kuullu, et toi CAT-juna on periaatteessa "huijaus", kalliimpi kuin normi paikallisjuna ja taitaa olla vaan jonkun 10min nopeampi tms.

Bratislavasta oon kuullut vastaava mitä itse jo matkakertomuksessa kerroit, mutta itseäni just kiehtoo toi Wienin ja Bratislavan vastakohtaisuus ja kaupungeilla on kumminkin välimatkaa vain se 60km, niin ihan mielenkiinnosta käyn päivämatkalla Slovakian puolella.

CAT-juna ei pysähdy kertaakaan matkalla keskustustaan, mutta S-Bahn pysähtyy 6 kertaa. CAT puksuttaa keskustaan 16min ja S-Bahn 25-30min, eli ero matka-ajossa on vain 10-15min. S-Bahn on miellyttävä ja tilava paikallisjuna, ei mitään valittamista. CAT maksaa 14 euroa ja lippu ei kelpaa enää Wienin paikallisliikenteessä. S-Bahn taas kustantaa 4,20€ ja sillä voit jatkaa samaan hintaa rautatieasemalta metrolla hotellillesi. Olin Wienissä viikko sitten ja menin S-Bahnilla molempiin suuntiin. Lippuja saa vain S-Bahnin laiturilta lippumasiinasta (kielen saa englanniksi, helppokäyttöinen) CAT-masiinoja, joista saa vain CAT-lippuja on taas koko lentokenttä täynnä.

Junalla Bratislavaan pääsee 15€ menopaluu ja lippu kelpaa koko päivän Bratislavan joukkuliikenteessä. Jokilaivalla pääset 25-35€ per suunta, reittiä liikennöi Twin City Liners. Jos haluat jokiristeilylle (Tonavan kanaali Wienissä)voit ostaa sen myös Wienistä noin 20€ hintaan ja käyttää menopaluun.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Onko Alanyan reissaajia? Kuukaudeksi lähdössä vaimon ja lasten kanssa. Kaikki vinkit otetaan vastaan:) yritin ladata karttaa google mapsin kautta mutta ei anna ladata offline kartaksi. Mistäköhän voisi ladata?
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Slovakiasta ensivaikutelma ei ollut kauhean ihmeellinen. Olen kierrellyt entisiä itäblokin maita kohtalaisesti (Puola, Latvia, Viro, Unkari jne) ja Slovakia herätti näistä maista eniten "neukkumaisen" tunnelman. Paljon sinänsä hienoa mutta hyvin rapistuneen oloista taloa, joista huokui rappiollinen välinpitämättömyys. Tähän vaikutti myös valtaisa graffitien määrä, sotkuja ja töherryksiä oli aivan liian monessa paikassa.

Rautatieasema oli varsinkin karun ruma rakennus täynnä töherryksiä, ja pihalla notkui epämääräistä hupparipäistä hampparia silmänkantamattomiin.
Juuri näin. Yllättävän karua ja jopa ahdistavaa tuo kaupunkikuva vanhankaupungin ulkopuolella. Itse vanha keskusta on kyllä siisti ja viihtyisä, mutta varsin pieni. Sen ulkopuolelta alkaa sitten sellainen Neuvostoliitto, ettei hirveästi houkuttele tutustumaan. Ero johonkin Prahaan ja Budapestiin on valtava, vaikka vertailu ei ehkä Bratislavaa kohtaan olekaan ihan reilua (vaikka näitä vanhan itäblokin naapurimaiden kaupunkeja ovatkin).

Jopa Tonava tuntuu esittelevän Bratislavan kohdalla niitä vähemmän kauniita piirteitään. Rautatieasema on kyllä epämääräinen paikka ja nuo hampparit taitavat kuulua siellä kuvaan kellonajasta riippumatta.

Harhasyöttö kirjoitti:
Oon itse nimittäin menossa Heinäkuussa myös Wien+Bratislava matkalle, tosin Bratislavassa käyn vaan päivän ja en oo yötä. Museot sun muut ei itseäni kiinnosta ja oon Wieniin menossa fiilistelemään itse kaupunkia, sen arkkitehtuuria ja ennenkaikkea niitä kahviloita! Toki meinaan käydä kattomassa ne pakolliset, eli Schönbrunnin linnan, Belvedere, Stephansdom, Hofburg yms.

...kaupungeilla on kumminkin välimatkaa vain se 60km, niin ihan mielenkiinnosta käyn päivämatkalla Slovakian puolella.
Bratislava taitaa olla Varsovan lisäksi ainoa paikka, johon ei ole hinkua lähteä uudestaan, mutta kannattaa se silti kuitata pois kuleksimasta, kun on kerran tehty niin helpoksi Wienin suunnasta. Päivä riittää kuitenkin oikein hyvin. Ja saa siinä samalla bongattu uuden maan ja kaupungin, jos ei ole ennen vieraillut. Juna ei ole hirveän hintava ja niitä kulkee tunnin välein molempiin suuntiin.

Jos kahvilat kiinnostaa, niin Wienissä kannattaa bongata ainakin Cafe Sacher ja Cafe Central. Molemmat aika itsestään selviä valintoja, mutta suosittelen silti. Parhaaseen kahviaikaan joutuu luultavasti jopa jonottamaan molempiin, joten kannattaa mieluummin poiketa vaikka aamusumpille. Myös Wienin vanhin kahvila Cafe Frauenhuber voi olla bongaamisen arvoinen. Tai Sigmund Freundin vanha kantapaikka Cafe Landtmann.

Schönbrunnin linna ja varsinkin sen puisto on mahtava paikka. Yllätti kyllä totaalisesti, kun en osannut varautua ihan sellaiseen kokoluokkaan. Kannattaa varata kunnolla aikaa hengailuun. Puistosta löytyy myös kahviloita, mm. eläintarhan kupeesta.

Ja Wienissä tosiaan metro käyttöön. Toimii hyvin ja välimatkat kävellen on melko pitkiä. Eikä tuo kaupungin ruutukaava ainakaan omaan silmääni ollut ihan selkeimpiä.


Kobe kirjoitti:
Junalla Bratislavaan pääsee 15€ menopaluu ja lippu kelpaa koko päivän Bratislavan joukkuliikenteessä. Jokilaivalla pääset 25-35€ per suunta, reittiä liikennöi Twin City Liners (Tonavan kanaali Wienissä).
Tämä on myös hyvä valinta ainakin toiseen suuntaan, jos kalliimpi hinta ei kirpaise. Matka-aikakaan ei ole paha (muistaakseni noin 1,5 h).
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Juuri näin. Yllättävän karua ja jopa ahdistavaa tuo kaupunkikuva vanhankaupungin ulkopuolella. Itse vanha keskusta on kyllä siisti ja viihtyisä, mutta varsin pieni. Sen ulkopuolelta alkaa sitten sellainen Neuvostoliitto, ettei hirveästi houkuttele tutustumaan. Ero johonkin Prahaan ja Budapestiin on valtava, vaikka vertailu ei ehkä Bratislavaa kohtaan olekaan ihan reilua (vaikka näitä vanhan itäblokin naapurimaiden kaupunkeja ovatkin).
Ihan vilpittömästi pitää kysyä, että miksei se muukin kaupunki Bratislavassa houkuttele yhtään tutustumaan? Ei siellä tietenkään tuntikausia tarvitse viettää, mutta kannattaahan se aina mitä tahansa kaupunkia tutkia hieman myös keskustan ulkopuolelta, jotta saa paremman kuvan kokonaisuudesta.

Ja aika vastaavia lähiöitä löytyy käytännössä kaikista entisistä itäblokin maista. Ja kuten jo ehkä viittasitkin, niin vertailu Bratislavan sekä Prahan ja Budapestin välillä on tosiaan siinä mielessä myös hieman epäreilua, että kaksi jälkimmäistä kaupunkia ovat asukasluvultaan noin 3-4 kertaa suurempia. Totta kai näissä kaupungeissa myös se "viihtyisä keskusta-alue" on huomattavasti laajempi kuin Bratislavassa.

Eikä sillä, että Bratislava olisi mikään suosikkikaupunkini. Muutaman päivän olen siellä aikoinaan viettänyt, ja se varmaan riittää. Mutta paljon ankeampiakin pääkaupunkeja Itä-Euroopasta löytyy useita, näin uskallan väittää.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihan vilpittömästi pitää kysyä, että miksei se muukin kaupunki Bratislavassa houkuttele yhtään tutustumaan? Ei siellä tietenkään tuntikausia tarvitse viettää, mutta kannattaahan se aina mitä tahansa kaupunkia tutkia hieman myös keskustan ulkopuolelta, jotta saa paremman kuvan kokonaisuudesta.

Ja aika vastaavia lähiöitä löytyy käytännössä kaikista entisistä itäblokin maista.

Ja aika pelottavia lähiöitä löytyy myös esimerkiksi Helsingin ja Vantaan itäisistä osista ja Helsingin Kalliossa on myös välillä aika hurja meno.

Mikähän homma tämä mahtaa olla, että Suomessa kaikki on hyvin ja minnekään muualle ei uskalleta mennä näkemään ja kokemaan. Tallinnassakaan ei uskalleta mennä kuin korkeintaan metrin päähän kaupungin muurien ulkopuolelle.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko Alanyan reissaajia? Kaikki vinkit otetaan vastaan:) yritin ladata karttaa google mapsin kautta mutta ei anna ladata offline kartaksi. Mistäköhän voisi ladata?

Paikanpäältä saa turistikarttoja. Lentokentillä, juna-asemilta, hotellien respoista esim. Tai osta kirjakaupasta karttakirja/pokkari.
 

Mauri-Antero

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Ja aika pelottavia lähiöitä löytyy myös esimerkiksi Helsingin ja Vantaan itäisistä osista ja Helsingin Kalliossa on myös välillä aika hurja meno.

Mikähän homma tämä mahtaa olla, että Suomessa kaikki on hyvin ja minnekään muualle ei uskalleta mennä näkemään ja kokemaan. Tallinnassakaan ei uskalleta mennä kuin korkeintaan metrin päähän kaupungin muurien ulkopuolelle.


No varsinkin Tallinnassa ei ole muuta nähtävää kuin ydinkeskusta ja vanha kaupunki. Kaikki niiden jälkeen on vanhaa Neuvostoliittoa.
 

Andrew

Jäsen
Bratislava taitaa olla Varsovan lisäksi ainoa paikka, johon ei ole hinkua lähteä uudestaan, mutta kannattaa se silti kuitata pois kuleksimasta, kun on kerran tehty niin helpoksi Wienin suunnasta.

Itse en näe Varsovaa noin mustavalkoisesti. Olen matkustellut Varsovassa paljon ja kaupunki on itse asiassa erittäin viehättävä, kun siihen tutustuu paremmin.
korkeat pilvenpiirtäjät ja vastapainona erittäin viehättävä vanha kaupunki sekä lukuisat vihreät puistot.

Kaupungista löytyy toki erittäin rumia rakennuksia kuten kulttuuri ja tiedepalatsi, joka rakennettiin toisen maailmansodan jälkeen kommunistisen Puolan kunniaksi. Puolassa on ollut paljon puhetta, että tämä rakennus purettaisiin, koska se muistuttaa ihmisiä siitä hirveästä diktatuurista minkä alla kansa joutui elämään melkein puoli vuosisataa.

Varsovan etuihin kuuluu myös erittäin edullinen hintataso ja loistavat ruokapaikat. Puolalainen ruoka on todella hyvää.

Bratislavassa en ole koskaan käynyt, mutta kaupunki kiinnostaa minua ja samoin vaeltaminen Slovakiassa. Onko täällä ketään kuka pystyisi kertomaan vaellus kokemuksia tuolta kauniilta Tatra vuoristolta?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Liian pitkä on jo ketju mutta heinäkuun alussa muutama päivä Roomassa. Muistan joskus jostain lukeneeni, että Colosseumin jonot voi "ohittaa" ostamalla liput netin kautta ennakkoon - kokemuksia?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Liian pitkä on jo ketju mutta heinäkuun alussa muutama päivä Roomassa. Muistan joskus jostain lukeneeni, että Colosseumin jonot voi "ohittaa" ostamalla liput netin kautta ennakkoon - kokemuksia?

Lukaisepa viestini Roomasta noin vuoden takaa tästä samasta ketjusta, kenties siitä joku muukin reissuvihje löytyisi.

Mutta lyhyesti esimerkiksi Rooma-kortin ostamalla pääsee Colosseumille omaa kaistaa pitkin eli voi ohittaa loppumattoman pitkän perusjonon. Rooma-korttia suosittelen muutenkin, sillä pääsee pariin kohteeseen jonon ohi (Colosseum-lippu kattaa lisäksi myös Forum Romanumin), joukkoliikenne on ilmaista ja alennuksia tippuu muutenkin moneen paikkaan.

Colosseumin sivuilta kannattaa muutenkin tarkistella aukioloajat ynnä muut tiedot.
 

Luke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan vilpittömästi pitää kysyä, että miksei se muukin kaupunki Bratislavassa houkuttele yhtään tutustumaan? Ei siellä tietenkään tuntikausia tarvitse viettää, mutta kannattaahan se aina mitä tahansa kaupunkia tutkia hieman myös keskustan ulkopuolelta, jotta saa paremman kuvan kokonaisuudesta.
Ehkä Bratislava kärsi siitä, että tulin sinne suoraan Wienistä ja aikaa oli rajallisesti. Wienissä oli jo kävelty hemmetisti, joten nuo Bratislavan laitakaupungit eivät enää jaksaneet sytyttää. Mutta jos joku tykkää noita keskustan ulompia osia ja lähiöitä kiertää, niin ei sieltä varmaan kadut kävelemällä lopu.

Kaupunkiin virtaa jengiä aika reippaasti tuolta rautatieaseman kautta (kävelymatka keskustaan non 20 min). Miksiköhän tuota vanhaan kaupunkiin johtavan kadun julkisivua ei laiteta kuntoon? Antaisi heti paljon paremman ensivaikutelman paikasta. Ehkä tämä vaikutti myös itseeni. Tonavaa pitkin tulevat taas pääsevät suoraan viihtyisään vanhaan kaupunkiin.

Mutta ei sillä, tuskin kukaan jättää väliin Bratislavan reissua yhden nimimerkin arvostelun perusteella. Liharuoan ystäville Slovakia on hyvä mesta. Ja vaikka sanoinkin etten hingu takaisin, niin saatan kyllä hyvin tehdä lasten kanssa joskus aikanaan (kunhan kasvavat vielä) Tonavan varren kaupunkien kierroksen. Budapest-Bratislava-Wien on aika helposti toteutettavissa.
pernaveikko kirjoitti:
Ja aika pelottavia lähiöitä löytyy myös esimerkiksi Helsingin ja Vantaan itäisistä osista ja Helsingin Kalliossa on myös välillä aika hurja meno.

Mikähän homma tämä mahtaa olla, että Suomessa kaikki on hyvin ja minnekään muualle ei uskalleta mennä näkemään ja kokemaan.
Jos tämä nyt jollakin tavalla liittyy tuohon minun tekstiini, niin en ymmärrä logiikkaa. Miten me päästiin kiinnostuksesta pelkäämiseen? Tuskin siellä mitään pelättävää on, ainakaan päiväaikaan. Toki matkaajalla kannattaa aina olla tervettä järkeä mukana. Tuli siellä rautatieasemallakin pyörittyä illan pimeydessä, eikä se hiipparijengi sielläkään mitenkään uhkaavaa ollut.

Tiedän että Bratislava on monelle muistorikas kaupunki MM-kullan seurauksena, mutta tuskin kenenkään silti tarvitsee mieltään pahoittaa ulkomaisen kaupungin puolesta (tämä ei nyt ollut suoraan kummallekaan yllä lainatulle).
Andrew kirjoitti:
Itse en näe Varsovaa noin mustavalkoisesti. Olen matkustellut Varsovassa paljon ja kaupunki on itse asiassa erittäin viehättävä, kun siihen tutustuu paremmin.
korkeat pilvenpiirtäjät ja vastapainona erittäin viehättävä vanha kaupunki sekä lukuisat vihreät puistot.
Varsova kärsi varmaan samasta kuin Bratislava Wienin jälken; tulin tuonne suoraan Gdanskista. Gdansk on varsin mukava paikka ja sen vanha keskusta pieksi mielestäni selvästi Varsovan vanhan kaupungin (vaikka Gdanskin vastaava paljon pienempi onkin). Olin Varsovassa futiksen EM-kisojen aikaan, joten nähtävyyksiin tutustuminen ei ollut ihan päällimmäisenä mielessä. Mieleen jäi kuitenkin aika rujo kuva ja Gdanskia pliisumpi vanha kaupunki.

Sanotaan nyt vielä, että kaikista vähänkään isommista kaupungeista löytyy kyllä jotain kiinnostavaa nähtävää. Se on vain omasta asenteesta kiinni. Myös Bratislava ja Varsovan ovat olleet omilta osiltaan mielenkiintoisia kaupunkeja, ei missään nimessä hukkareissuja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en näe Varsovaa noin mustavalkoisesti. Olen matkustellut Varsovassa paljon ja kaupunki on itse asiassa erittäin viehättävä, kun siihen tutustuu paremmin.
korkeat pilvenpiirtäjät ja vastapainona erittäin viehättävä vanha kaupunki sekä lukuisat vihreät puistot.

Tosin koko se "vanha kaupunki" on rakennettu 1950-luvulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös