Aika samat mietteet täälläkin ja jos totta puhutaan, niin en ikinä maksaisi toiselle osapuolelle siitä että paketoi reissun puolestani.
Laskeskelin jokunen vuosi sitten mielenkiinnosta kuinka paljon vastuullinen matkanjärjestäjä veloittaa oppaan seurassa tehdystä kiertomatkasta per henkilö vrt itse järjestelty reissu. Kyseessä oli Olympia -matkatoimiston reilun parin viikon Brasilian, Argentiinan sekä Chile kiertomatka. Tsekkasin matkaohjelmaa apuna käyttäen samat lennot sekä hotellit kyseisille päiville, bussimatkat Andeilla ja pääsymaksut. Lopputuloksena parin tunnin nysväämiselle sain selville, että matkanjärjestäjä kuori päältä muistaakseni 2000€ / matkustaja. Aika kohtuullinen osuus viiden ja puolen tonnin reissusta.
Tämä on aivan totta, nämä suomalaiset kaukomatkojen järjestäjät joutuvat olemaan melkoisia rosvoja, koska matkoja ei vaan saa myytyä tarpeeksi. Niitä ei koskaan kannata ostaa Suomesta, jo hurreilla ne ovat halvempia, englannista, tai Latinalaisen-Amerikan tapauksessa Espanjasta puhumattakaan. Espanjasta alkaa olla aika hyviä matkoja, nyt varsinkin kun Madridista Limaan on suoria lentoja.
Minä meidän Perun reissulla varasin ekat pari yötä hostelliin Limaan valmiiksi, sen jälkeen käytin röyhkeästi hostellien henkilökuntaa hyväkseni siirtymiin, majoituksiin ja retkiin. Lentoja metsästi kyllä hetken jos toisenkin, olin onneksi ajoissa liikkeelä ja lähtö ja paluupäivissä oli viilaamisen varaa. Kriteereistä toisesta jouduin tosin luopumaan, sama allianssi päti, vaan pakotti CDG:lle, joku kyrpähän siellä sitten nussi tavarat emännän repun sivutaskuista, vaikka ne yllättäen tulivatkin Miamiin samassa koneessa.
Paikallisilta saa ne retket murto-osaan siitä hinnasta, mitä ennekkoon täällä joutisi maksamaan, jopa halvemmalla kuin mitä edes netistä löytyy. Cuzcossa Marlon, Marlon Travelsista, hommasi meille jopa lentoliput Cuzcosta Limaan aivan pilkkahintaan, netistä ei löytynyt läheskään yhtä halpoja. Itse asiassa meillä meni kuukaudessa Perussa vähemmän rahaa, kuin olisi väkisinkin mennyt Suomessa, vaikka söimme ulkona, asuimme hostelleissa ja kävimme maksullisilla retkillä, emännän tuljaisista puhumattakaan. Ja niistä alpakan villasta kudotuista paidoista on ollut käsittämättömän paljon iloa, varsinkin verrattuna 15 PEN hintaan (n. 3,75€ silloisella kurssilla).
Vaan joku Colga Canyon, Maccu Piccu, Sacred valley tai Titicaca-järven retket saa valmisretkinä luultavasti jopa halvemmalla kuin omatoimisesti.
Ausseissa ja Uudessa-Seelannissa taas oli hyvinkin helppoa kulkea omatoimisesti, tosin ajelimme vuora-autoilla, että varsinaisesta reppumatkailusta ei voi puhua. Ja englantikin taipuu hieman paremmin kuin espanja, toki espanjaksikin saan itseni ymmärretyksi, joskus kätkettyjen hymyjenkin taakse.
Vaan tuota moni-iho-ongelmaista naista, joka jakaa parisängyn kanssani, helpottaa aurinkoloma keskellä talvea, ja vieläpä niin, että kaksi viikkoa on minimi, jos siitä jotain iloa haluaa saada. Kanaria, Azorit tai Madeira ovat kohtuuhintaisia kohteita täältä silloin, kerta Thaikuissa riitti, liian kosteaa emännän iholle, minua suunnattomasti vituttava tinkimiskultturi (tai siis huijausyrityskultturi) ja lentojen kesto, niin ei kiitos. Kyllähän me pakettimatka silloin otetaan, tosin aina kaupunkiin (Las Palmas, Puerto de la Cruz, Funchal, Puenta Delgada), ei mihinkään turistihelvettiin. Joskus oppaiden apu on ollut ihan tervetullutta, esim. keikkalippujen varaaminen puhelimessa portugaliksi ei minultakaan onnistu ja saaren bussien aikatauluvihko on ihan kiva hakea oppaalta hotellin lobbysta.. Suorat lennot ovat vaan niin paljon kätevämmät.
Nyt on oma luukku Las Palmasissa, mutta sinnekkin useimmiten haetaan pelkät lennot pakettimatkojen järjestäjiltä. Muuten pitää yhdistää Lontoo ja valioliigamatsi mennen tullen reissuun, ei tosin huono vaihtoehto ole sekään. Helpottaa toki majapaikka ja matsiliippuja ohi yleisten markkinoiden saava kaveri Lontoossa.
t. hanu