Matkakohteenne

  • 2 447 683
  • 14 523

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viimeksi tein pakettimatkan 15-vuotiaana, kun vanhempien kanssa kävin Kyproksella. Sen jälkeen tehdyt matkat on olleet joko työmatkoja tai omatoimimatkoja, risteilyjä lukuunottamatta. Jotenkin vaan on ollut enemmän oma juttu tutkia vaihtoehtoja, päättää aikataulut ja löytää lennot + hotellit itse. Vaan nyt on alkanut pakettimatka houkutella. Olisi hienoa kokeilla, minkälaista se lomailu on, kun asiat on mahdollisimman pitkälle mietitty joidenkin muiden toimesta. Ja myönnän, että olisi hyvin kiinnostavaa seurata niitä muita suomalaisturisteja ja heidän tekemisiään.

Ehkä sitten ensi kesänä. Espanjaan vaikka, kun siellä en ole vielä käynyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sitten asiaan. Molemmissa on puolensa. Täytyy myöntää, en pidä muista turisteista joten rinkan kanssa reissaaminen on vapautta. Eikä se ole vaikeaa, haastavaa joskus, raskasta joskus, mutta palkitsevaa. Toisaalta pakettimatkoissa on oma houkutuksensa - aivotonta karjalauma menoa, voi heittää aivot täysin narikkaan ja vain rentotua. Kaikki on hoidettu valmiiksi.

Mutta onhan tässäkin välimuotoja. Minä esimerkiksi reissaan aina ns. omatoimisesti, mutta tuollaista rinkka selässä kiertelyä tulee harvemmin harrastettua. Kirjaimellisesti taisin rinkka selässä kulkea viimeksi vuonna 2005, sen jälkeen kiertelymatkoillakin olen mennyt joko perässä vedettävällä matkalaukulla tai sitten selkärepulla, jos reissu on ollut tarpeeksi lyhyt... noh, se ei ole oleellista, missä nuo matkatavarat kulkevat...

Pointtini on siis se, että omatoimimatkailussakin voi vetää pirun helposti tuollaisen "aivot narikkaan" -tyyppisen loman jos tahtoo. Varaa lennot yhteen kaupunkiin, varaa sieltä hotellin ja selvittää sitten, miten lentokentältä pääsee hotellille. Suotta siihen matkatoimistoa sotkee mukaan tai kärsii muista turisteista. Ei ole iso homma tuokaan.

Noin minäkin aina teen, jos joku lyhyempi kaupunkiloma kutsuu. Tuolloin saa rahoilleen paljon paremmin vastiketta kun matkatoimisto ei vedä välistä. Toisaalta samalla voi myös metsästää erilaisia tarjouksia eri lähteistä ja valita isommista valikoimista itselleen sopivimmat lennot ja hotellit.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Minulle matkan suunnitteleminen on osa onnistunutta matkaa. Tykkään surffata netissä ja suunnitella matkaa ja tekemisiäni kohdemaassa jo kuukausia ennen itse matkaa. Yksi osa tätä on niin lentojen, hotellien kuin myös vaikkapa autonvuokrauksen etsiminen. Sitä, mistä saisi parhaan vastineen rahoilleen. Tässä lienee suurin syy siihen, että suosin ns. omatoimimatkailua. Muutenkin olen vähän liian rauhaton olemaan yhdessä paikassa liian kauan, joten usein matkoillani liikun paikasta toiseen. Poislukien kaupunkilomat. Tästäkin huolimatta kuudesta viimeisestä euroopan matkastani jopa kolme taitaa olla ns. valmismatkoja. Jotkut kohteet vaan ovat sellaisia, että valmismatkat sopii paremmin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin suosin omatoimisesti matkustamista, mutta jonkun kerran on tullut otettua ns. pakettimatka, kun se on mahdollistanut suorat lennot kohteeseen. Noilla pakettimatkoilla pystyy ihan hyvin olemaan osallistumatta mihinkään yhteisohjelmaan, joten jos kestää lennot ja kenttäkuljetukset toisten turistien mukana niin voi olla ihan jees vaihtoehto.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä yleensä reissaan ton noin 35-litraisen repun kanssa. Mihin ihmiset oikein tarvitsevat niitä isoja rinkkoja? Eikö ne ole jotain 80-litraisia. Siis aivan järjettömiä. Kova homma sitten raahata sitä joka paikkaan.

EDIT.
Ja eri juttu tietenkin on jos puuhailee jotain spesiaalia, johon tarvitsee välineitä tms.
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Minulle matkan suunnitteleminen on osa onnistunutta matkaa. Tykkään surffata netissä ja suunnitella matkaa ja tekemisiäni kohdemaassa jo kuukausia ennen itse matkaa. Yksi osa tätä on niin lentojen, hotellien kuin myös vaikkapa autonvuokrauksen etsiminen. Sitä, mistä saisi parhaan vastineen rahoilleen. Tässä lienee suurin syy siihen, että suosin ns. omatoimimatkailua. Muutenkin olen vähän liian rauhaton olemaan yhdessä paikassa liian kauan, joten usein matkoillani liikun paikasta toiseen. Poislukien kaupunkilomat.

Aika samat mietteet täälläkin ja jos totta puhutaan, niin en ikinä maksaisi toiselle osapuolelle siitä että paketoi reissun puolestani.

Laskeskelin jokunen vuosi sitten mielenkiinnosta kuinka paljon vastuullinen matkanjärjestäjä veloittaa oppaan seurassa tehdystä kiertomatkasta per henkilö vrt itse järjestelty reissu. Kyseessä oli Olympia -matkatoimiston reilun parin viikon Brasilian, Argentiinan sekä Chile kiertomatka. Tsekkasin matkaohjelmaa apuna käyttäen samat lennot sekä hotellit kyseisille päiville, bussimatkat Andeilla ja pääsymaksut. Lopputuloksena parin tunnin nysväämiselle sain selville, että matkanjärjestäjä kuori päältä muistaakseni 2000€ / matkustaja. Aika kohtuullinen osuus viiden ja puolen tonnin reissusta.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Ensimmäiselle reppureissulle olisi tarkoitus ensi keväänä lähteä ja tarkoitus olisi 8 viikkoa pyöriä Aasiassa. Tarkoitus olisi ensiksi lentää Singaporeen ja siintä jatkaa Kuala Lumpuriin, tällä akselille ajattelin varaavani viikon, josta siirtyisin Vietnamiin. Vietnamiin olen suunnitellut, että viipyisin 3 viikkoa josta jatkaisin Kambodzaan. Kambodzan jälkeen olisi pikainen pyörähdys Bangkokissa josta matkan olisi tarkoitus jatkua Myanmariin. Ehdotuksia otetaan vastaan kuinka kauan kannattaisi missäkin pyöriä. Vai onko reissu helpompi toteuttaa toistenpäin ja lentää aluksi Bangkokkiin?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika samat mietteet täälläkin ja jos totta puhutaan, niin en ikinä maksaisi toiselle osapuolelle siitä että paketoi reissun puolestani.

En minäkään, ja oikeastaan aina olen matkustellut varsin omatoimisesti. Alkuperäinen kommentti taisi kuitenkin koskea järjestetyn kierroksen hyödyntämistä yhden nähtävyyden osalta. Näiden käyttäminen on kuitenkin minusta vähän eri asia kuin kokonaisen pakettimatkan ostaminen. Joskus on erityisesti Etelä-Amerikassa oleillessa tullut otettua jotain 1-3 päivän systeemeitä ja niistähän maksaa ihan mielellään varsinkin, kun hinnat ovat maltillisia ja kohteet sellaisia, joihin ei välttämättä muuten oikein edes pääsisi.

Lisäksi taksillakin on tullut ajeltua parhaimmillaan useamman sadan kilometrin siivu. Pitäisikö tämä laskea avuttoman länsituristin valmismatkaksi vai olisiko autenttisempaa matkustaa puolta hitaammin kanojen ja sikojen seassa?
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Aika samat mietteet täälläkin ja jos totta puhutaan, niin en ikinä maksaisi toiselle osapuolelle siitä että paketoi reissun puolestani.

Laskeskelin jokunen vuosi sitten mielenkiinnosta kuinka paljon vastuullinen matkanjärjestäjä veloittaa oppaan seurassa tehdystä kiertomatkasta per henkilö vrt itse järjestelty reissu. Kyseessä oli Olympia -matkatoimiston reilun parin viikon Brasilian, Argentiinan sekä Chile kiertomatka. Tsekkasin matkaohjelmaa apuna käyttäen samat lennot sekä hotellit kyseisille päiville, bussimatkat Andeilla ja pääsymaksut. Lopputuloksena parin tunnin nysväämiselle sain selville, että matkanjärjestäjä kuori päältä muistaakseni 2000€ / matkustaja. Aika kohtuullinen osuus viiden ja puolen tonnin reissusta.

Tämä on aivan totta, nämä suomalaiset kaukomatkojen järjestäjät joutuvat olemaan melkoisia rosvoja, koska matkoja ei vaan saa myytyä tarpeeksi. Niitä ei koskaan kannata ostaa Suomesta, jo hurreilla ne ovat halvempia, englannista, tai Latinalaisen-Amerikan tapauksessa Espanjasta puhumattakaan. Espanjasta alkaa olla aika hyviä matkoja, nyt varsinkin kun Madridista Limaan on suoria lentoja.

Minä meidän Perun reissulla varasin ekat pari yötä hostelliin Limaan valmiiksi, sen jälkeen käytin röyhkeästi hostellien henkilökuntaa hyväkseni siirtymiin, majoituksiin ja retkiin. Lentoja metsästi kyllä hetken jos toisenkin, olin onneksi ajoissa liikkeelä ja lähtö ja paluupäivissä oli viilaamisen varaa. Kriteereistä toisesta jouduin tosin luopumaan, sama allianssi päti, vaan pakotti CDG:lle, joku kyrpähän siellä sitten nussi tavarat emännän repun sivutaskuista, vaikka ne yllättäen tulivatkin Miamiin samassa koneessa.

Paikallisilta saa ne retket murto-osaan siitä hinnasta, mitä ennekkoon täällä joutisi maksamaan, jopa halvemmalla kuin mitä edes netistä löytyy. Cuzcossa Marlon, Marlon Travelsista, hommasi meille jopa lentoliput Cuzcosta Limaan aivan pilkkahintaan, netistä ei löytynyt läheskään yhtä halpoja. Itse asiassa meillä meni kuukaudessa Perussa vähemmän rahaa, kuin olisi väkisinkin mennyt Suomessa, vaikka söimme ulkona, asuimme hostelleissa ja kävimme maksullisilla retkillä, emännän tuljaisista puhumattakaan. Ja niistä alpakan villasta kudotuista paidoista on ollut käsittämättömän paljon iloa, varsinkin verrattuna 15 PEN hintaan (n. 3,75€ silloisella kurssilla).

Vaan joku Colga Canyon, Maccu Piccu, Sacred valley tai Titicaca-järven retket saa valmisretkinä luultavasti jopa halvemmalla kuin omatoimisesti.

Ausseissa ja Uudessa-Seelannissa taas oli hyvinkin helppoa kulkea omatoimisesti, tosin ajelimme vuora-autoilla, että varsinaisesta reppumatkailusta ei voi puhua. Ja englantikin taipuu hieman paremmin kuin espanja, toki espanjaksikin saan itseni ymmärretyksi, joskus kätkettyjen hymyjenkin taakse.

Vaan tuota moni-iho-ongelmaista naista, joka jakaa parisängyn kanssani, helpottaa aurinkoloma keskellä talvea, ja vieläpä niin, että kaksi viikkoa on minimi, jos siitä jotain iloa haluaa saada. Kanaria, Azorit tai Madeira ovat kohtuuhintaisia kohteita täältä silloin, kerta Thaikuissa riitti, liian kosteaa emännän iholle, minua suunnattomasti vituttava tinkimiskultturi (tai siis huijausyrityskultturi) ja lentojen kesto, niin ei kiitos. Kyllähän me pakettimatka silloin otetaan, tosin aina kaupunkiin (Las Palmas, Puerto de la Cruz, Funchal, Puenta Delgada), ei mihinkään turistihelvettiin. Joskus oppaiden apu on ollut ihan tervetullutta, esim. keikkalippujen varaaminen puhelimessa portugaliksi ei minultakaan onnistu ja saaren bussien aikatauluvihko on ihan kiva hakea oppaalta hotellin lobbysta.. Suorat lennot ovat vaan niin paljon kätevämmät.

Nyt on oma luukku Las Palmasissa, mutta sinnekkin useimmiten haetaan pelkät lennot pakettimatkojen järjestäjiltä. Muuten pitää yhdistää Lontoo ja valioliigamatsi mennen tullen reissuun, ei tosin huono vaihtoehto ole sekään. Helpottaa toki majapaikka ja matsiliippuja ohi yleisten markkinoiden saava kaveri Lontoossa.

t. hanu
 
Viimeksi muokattu:
K

kiwipilot

Lisäksi taksillakin on tullut ajeltua parhaimmillaan useamman sadan kilometrin siivu. Pitäisikö tämä laskea avuttoman länsituristin valmismatkaksi vai olisiko autenttisempaa matkustaa puolta hitaammin kanojen ja sikojen seassa?

Öö, mikähän tämän oksennuksen funktio oli? Yrititkö olla hauska, vittumainen vaiko vain trollata? Kovasti sulla tuntuu nyt vaaginassa hiertävän minun matkailutottumukseni, miksi näin? En minäkään käy vittuilemaan kenellekään pakettimatkan hankkimisesta tms.

Eiköhän se ole jo tullut selväksi mitä mieltä sinä olet omatoimireissaamisesta sekä henkilöistä joita ei joku vyölaukkumeininki kiinnosta. Enkä muuten ole koskaan matkustanut kanojen ja sikojen seurassa; sinusta en tiedä mutta juttujesi perusteella en ihmettelisi vaikka niin olisit tehnyt.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keväällä matkasin Trans-Siberian junaradan läpi. Etukäteen kun laskeskelin kuluja niin summaan 1100e päädyin, sisältäen kaiken "pakollisen" (päälle sitten viina, naiset ja muut huvitukset). Matkatoimistoista sama olisi maksanut jopa kolminkertaisesti, eikä niissä hinnoissa tainnut olla edes viisumia mukana ja puuttuikohan jotain muutakin. Ja varmasti yksin venäläisten seassa matkatessa sain reissusta enemmän irti.

Siitä Ville Haapasalon ohjelmasta muuten innostuin lähtemään.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Öö, mikähän tämän oksennuksen funktio oli? Yrititkö olla hauska, vittumainen vaiko vain trollata? Kovasti sulla tuntuu nyt vaaginassa hiertävän minun matkailutottumukseni, miksi näin? En minäkään käy vittuilemaan kenellekään pakettimatkan hankkimisesta tms.

Eiköhän se ole jo tullut selväksi mitä mieltä sinä olet omatoimireissaamisesta sekä henkilöistä joita ei joku vyölaukkumeininki kiinnosta. Enkä muuten ole koskaan matkustanut kanojen ja sikojen seurassa; sinusta en tiedä mutta juttujesi perusteella en ihmettelisi vaikka niin olisit tehnyt.

Olen kyllä matkustanut kanojen ja sikojen seassa, tosin siat taisivat olla bussin katolla, mutta kanat ihan sisällä.

Tarkoitus noin kaiken kaikkiaan on sanoa, että vaikka pakettimatkoja karsastaisikin, niin ei kaikenlaisten järjestettyjen ohjelmanumeroiden hankkimisesta kannata mitään kunniakysymystä myöskään tehdä, kuten ei omatoimimatkailusta muutenkaan.
 

Fordél

Jäsen
Minulle matkan suunnitteleminen on osa onnistunutta matkaa. Tykkään surffata netissä ja suunnitella matkaa ja tekemisiäni kohdemaassa jo kuukausia ennen itse matkaa. Yksi osa tätä on niin lentojen, hotellien kuin myös vaikkapa autonvuokrauksen etsiminen. Sitä, mistä saisi parhaan vastineen rahoilleen. Tässä lienee suurin syy siihen, että suosin ns. omatoimimatkailua. Muutenkin olen vähän liian rauhaton olemaan yhdessä paikassa liian kauan, joten usein matkoillani liikun paikasta toiseen. Poislukien kaupunkilomat.

Täysin samoilla linjoilla. Matkan suunnittelu on aivan olennainen osa matkustusta eikä todellakaan mikään vaiva. Erittäin mukavaa puuhaa selvitellä kaikkia asioita. Kun sitten jälkikäteen miettii kaikkia viimeaikaisia lomia niin ovathan ne olleet varsin onnistuneita ja hyvinkin omannäköisiä. En näe siis mitään tarvetta maksaa jollekin ulkopuoliselle taholle, että järkkää asiat mun puolesta.

Itsekin tykkään myös liikkua paikasta toiseen matkoilla. Yhdessä paikassa menee vielä se 3-4 yötä, mutta sitten ne perusjutut alkaa olla aikalailla nähdyt ja mukava lähteä muualle. Ja kun kerran jonnekin lentää täältä Suomesta niin siinä samalla on mukava käydä jossain muualla.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Samoilla linjoilla täälläkin ollaan, eli matkan suunnittelu on erittäin tärkeä osa matkaa. Tämän kun saisin vielä vaimolleni iskostettua päähän. Hän ei ole ollenkaan innostunut etsimään mitään tietoa tahi edes kuulemaan, mitä olen ottanut selville.
Nyt suunnittelen matkaa Rio de Janeiroon, matka aika olisi tammi-helmikuun vaihde ja näen jo itseni siellä, vaikka en ole koskaan siellä käynyt. Vaan saa nähdä, miten käy, kun lentohinnat kohoaa päivä päivältä ihan silmissä ja lennot pitenee, vaan kun ei ole vielä valuuttaa varata matkaa...
 
Viimeksi muokattu:

Andrew

Jäsen
Itsekin suosin omatoimisesti matkustamista, mutta jonkun kerran on tullut otettua ns. pakettimatka, kun se on mahdollistanut suorat lennot kohteeseen. Noilla pakettimatkoilla pystyy ihan hyvin olemaan osallistumatta mihinkään yhteisohjelmaan, joten jos kestää lennot ja kenttäkuljetukset toisten turistien mukana niin voi olla ihan jees vaihtoehto.

Itse olen aina kaupunkilomat hoitanut omatoimisesti, mutta etelän lomille pääsee usein halvalla, kun ottaa viime hetken lähtönä pakettimatkan. Kätevää ja ei tarvitse itse järjestellä etelässä bussikuljetuksia, mitkä saattavat usein olla pitkiäkin etäisyyksiä.

Muutenkin kaupunki ja etelän lomat poikkeavat toisistaan siinä, että kun menen etelään, siis Välimerelle niin haluan vain aurinkoa ja hyvää ruokaa. Aivot narikkaan loma.

Kaupunki lomaa puolestaan suunnittelen, luen kohteesta ja katselen usein youtubesta jotain ihmisten tekemiä kokoelmia kaupungista. Usein jossain suositussa kaupunki kohteessa kuten Pariisi tai Rooma, toinen kerta on paras, kun ensimmäisellä kerralla tulee usein juuri "suoritettua" ja käytyä katsomassa pakolliset nähtävyydet. Toisella kerralla löytää sitten niitä uusia ulottuvuuksia, kun turha suorittaminen jää...
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Ensimmäiselle reppureissulle olisi tarkoitus ensi keväänä lähteä ja tarkoitus olisi 8 viikkoa pyöriä Aasiassa. Tarkoitus olisi ensiksi lentää Singaporeen ja siintä jatkaa Kuala Lumpuriin, tällä akselille ajattelin varaavani viikon, josta siirtyisin Vietnamiin. Vietnamiin olen suunnitellut, että viipyisin 3 viikkoa josta jatkaisin Kambodzaan. Kambodzan jälkeen olisi pikainen pyörähdys Bangkokissa josta matkan olisi tarkoitus jatkua Myanmariin. Ehdotuksia otetaan vastaan kuinka kauan kannattaisi missäkin pyöriä. Vai onko reissu helpompi toteuttaa toistenpäin ja lentää aluksi Bangkokkiin?

Ai että, kuullostaa hienolta reisulta. 8 viikkoa on aika tiukka aikataulu matkailla Aasiassa noin kattavasti. Vietnam ja Kambodza ovat molemmat paikkoja joissa on oikeasti nähtävää ja eläminen on halpaa. Jos satut käymään Ho Chi Minh cityssa niin kannattaa käydä ainakin sotamuseo tsekkaamaassa. Ja Kambodiassa löytyy joukkohaudoista lähtien punaisten khmerien jäljiltä jos vain seikkailumieltä löytyy.

Singapore ja Kuala Lumpur ovat hienoja paikoja, mutta en hirveästi käyttäisi aikaa ja rahaa noihin paikkoihin. (en tiedä pudjettiasi). Lentäisin ehkä Bangkokiin ja lähtisin sieltä tekemään reissua. Tietysti jos haluat kaydä esim. Singaporessa, niin ymmärrän kyllä.

Jos et ole lyönyt matkasuunnitelmaasi lukkoon, niin kannattaa huomioda myös Laos. Laosissa käyneenä, en voi kuin suositella paikkaa.

Jos rantoja haluat tsekata Vietnamissa tai Kambodiassa niin laita yv:tä jos kiinnostaa.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Jos satut käymään Ho Chi Minh cityssa niin kannattaa käydä ainakin sotamuseo tsekkaamaassa.

Sotamuseo ja cu chi, eli tunnelimuseo. Siinä alkaa olemaan sen kansan tarina paketissa ja tunneleilla käyminen on muutenkin vakuuttava kokemus.

Punaisten khmerien vankiloista on tehty museoita, mihin kannattaa nokkansa tunkea, kuten siihen temppelialueeseen viidakossa, minkä nimeä en juuri nyt muista.

Edit: Angkor Wat
 
Viimeksi muokattu:

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Jos et ole lyönyt matkasuunnitelmaasi lukkoon, niin kannattaa huomioda myös Laos. Laosissa käyneenä, en voi kuin suositella paikkaa.

Sotamuseo ja cu chi, eli tunnelimuseo. Siinä alkaa olemaan sen kansan tarina paketissa ja tunneleilla käyminen on muutenkin vakuuttava kokemus.
Angkor Wat

Tottahan se on, että 8 viikkoa on lyhyt aika tämmöiselle reissulle. Kiitoksia ehdotuksia, aivan samat asiat itsellä on mielessä mitkä pitää nähdä. Kambodzassa ainakin pitäisi käydä vankilamuseossa sekä Killing fieldseillä. Vietnamiin olin ainakin ajatellut sisällyttän Hanoin sekä Ho Chi Minhin, josta pääsisi suoraan bussilla Kambodzaan. Kambodzasta pääsee myös nähtävästi junalla reilulla parilla eurolla Bangkokkiin. Budjettia olin ajatellut johkuun 1000e jossa olisi lennot sekä majoitukset hostelleissa.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Omiksi tarpeiksi asti tällä palstalla riittää vinkkejä Dubrovnikiin ja Adrianmeren rannoille yleensä, mutta tahtoisin silti kysäistä millä tavoin suosittelette viettämään kaksi elokuista viikkoa tuolla alueella.
Lentokohteena siis Dubrovnik, jossa alustavasti ajattelimme viettää n. neljä päivää, katsastaa Split ja naapuri Montenegro, tuossa järjestyksessä, ja joissa molemmissa majoittuisimme sen saman 4-5 päivää.

Miten itse kokemuksenne mukaan jakaisitte majoituspäivät ja mihin Montenegron kaupunkiin varaisitte hotellin (Herzeg Novi, Kotor ja Budva tällä hetkellä vaihtoehtoinamme)?
Kuitenkaan turhauttavan pieneen kylään, josta liikkeellelähtö voi olla hankalampaa rajoittuneiden julkisliikenneyhteyksien takia, ei nappaa majoittua.

Onko Hvar-, Korčula- ja Brac-saarista joku joka on ihan ehdoton? Minkä jättää välistä jos ihan mahdoton aikapula tulee?
Harkintaan menee käydäänkö Bosnian puolella (Mostar, Sarajevo) Splitistä tai Dubrovnikista yön-yli reissulla.

Ollaan reilu kolmikymppinen pariskunta, joka on saanut tarpeekseen kännireissuista ja turisti-invaasioista. Historia ja nähtävyydet kiinnostaa sekä rantarentoutus tietenkin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
katsastaa Split ja naapuri Montenegro, tuossa järjestyksessä, ja joissa molemmissa majoittuisimme sen saman 4-5 päivää.

Itse en Montenegrossa kyllä noin montaa päivää viettäisi, varmaan päivä Kotorissa ja päivä Budvassa olisivat tarpeeksi, niin pieniä paikkoja molemmat. Splitissä ja sen ympäristössä olisi helposti enemmän nähtävää 4-5 päivän ajaksi.

Montenegron puolella kannattaa ehdottomasti katsastaa se serpentinitie, useampi kymmenen kilometriä mielenkiintoista kapeaa mutkapätkää, jossa rotko ei koskaan ole kaukana! ;)
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko Hvar-, Korčula- ja Brac-saarista joku joka on ihan ehdoton? Minkä jättää välistä jos ihan mahdoton aikapula tulee?
Harkintaan menee käydäänkö Bosnian puolella (Mostar, Sarajevo) Splitistä tai Dubrovnikista yön-yli reissulla.

Hvarilla ja Bracilla en ole käynyt. Korčulassa kävin nyt toukokuussa. Paikkana se oli "ihan kiva", mutta ei minusta mitenkään sellainen "must see" -kohde. Minä tosin kävin saarella vain pikaisesti ja tallailin vain sen pääkaupungin katuja.

Tästä huolimatta voisin heittää, että käykää ehdottomasti Bosniassa. Se on kulttuuriltaan kivasti erilainen verrattuna Kroatiaan, että saatte ihan mukavaa vaihtelua lomaanne. Minä olen reissannut pitkin maailmaa, ja Sarajevo on melkeinpä ollut se kaikkein kivoin kohde. Tykästyin paikkaan ihan täysillä. Mostar on myös kiva.

Ehdottaisin kuitenkin, että olette Sarajevossa vähintään kaksi yötä. Splitissä en itse ole käynyt, mutta sellainen käsitys minulla on, ettei se tarjoa mitään niin ihmeellistä Dubrovnikin jälkeen.

Ollaan reilu kolmikymppinen pariskunta, joka on saanut tarpeekseen kännireissuista ja turisti-invaasioista. Historia ja nähtävyydet kiinnostaa sekä rantarentoutus tietenkin.

Olette siis samaa ikäluokkaa kuin minä ja avovaimoni. Ja kiinnostuneita samoista asioista. Siksi kannattaa kuunnella meidän vinkkejämme. :)

Eli Sarajevoon ehdottomasti. Jos olette kaksi yötä paikalla, ehditte vähän nauttia vanhan kaupungin hämyisistä kaduista ja kahvilakulttuurista, pyörähtää basaarissa, nautiskella bosnialaista kahvia vanhoista kupariastioista, syödä muutamat cevapit ja burekit, katsastaa sisällissodan aikaisen piirityksen tarinaa huokuvan tunnelimuseon, historiallisen museon sekä Sarajevon laukauksista ja ensimmäisen maailmansodan syttymisestä kertovan museon. Matkalla pysähdytte muutamaksi tunniksi Mostariin ja käytte katsastamassa kuuluisan sillan sekä kiipeätte museona toimivan moskeijan minareettiin.

Jos Bosniasta pääsee kätevästi Montenegroon, niin vetäkää reitti esim. jotenkin seuraavasti: Dubrovnik (2pv) - Mostar (muutama tunti) - Sarajevo (4pv) - Montenegro (4 pv) - Dubrovnik (3 pv).
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Viime vuoden Meksikon reissun jälkeen alkoi Caribia kiinnostamaan ja nyt on suunnitelmissa josko sitä lähtisi etelämpään Barbadokselle. Onko joku käynyt? Lähinnä etelärannikko on suunnitelmissa.
 

Veikko40

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, FC Ilves, SC Classic, BC Pyrintö
Itse en Montenegrossa kyllä noin montaa päivää viettäisi, varmaan päivä Kotorissa ja päivä Budvassa olisivat tarpeeksi, niin pieniä paikkoja molemmat. Splitissä ja sen ympäristössä olisi helposti enemmän nähtävää 4-5 päivän ajaksi.

Minä olen reissannut pitkin maailmaa, ja Sarajevo on melkeinpä ollut se kaikkein kivoin kohde. Tykästyin paikkaan ihan täysillä. Mostar on myös kiva.
...
Jos Bosniasta pääsee kätevästi Montenegroon, niin vetäkää reitti esim. jotenkin seuraavasti: Dubrovnik (2pv) - Mostar (muutama tunti) - Sarajevo (4pv) - Montenegro (4 pv) - Dubrovnik (3 pv).

Kiitoksia vastauksista!
Niiden pohjalta rupesin kaavailemaan reissua seuraavasti:
Dubrovnik (2-3 päivää), bussilla Splitiin (4 pvää, sisältäen lähisaaret), bussilla Sarajevoon (+ Mostar päiväreissu, 3-4 päivää), viimeiseksi bussilla Montenegroon (majoitus esim. Budva, yht. 3-4 päivää), josta paluu lentokentälle Dubrovnikin bussilla (joka ilmeisesti kulkee kentän ohitse)...?

Mites Sistis, mikä Sarajevossa sai sut tykästymään siitä paikasta noin paljon?

Kätevät kulkuyhteydet vaikuttaisi tavallaan olevan, mutta kylläkin varmasti raskaat matkustaa.
Bussimatka Sarajevosta Splitiin kestää n. 8 tuntia ja Montenegron rannikolle sekä Dubrovnikiin 7 tuntia. Junia ei kulje.
Aika pitkä istunto, joten tämä saattaa vesittää hieman muuten loistavaa ideaa käydä Bosniassa. Ei huvittaisi käyttää kahta matkapäivää meno-paluun "matkusteluun".
 

axe

Jäsen
Bussimatka Sarajevosta Splitiin kestää n. 8 tuntia ja Montenegron rannikolle sekä Dubrovnikiin 7 tuntia. Junia ei kulje.
Aika pitkä istunto, joten tämä saattaa vesittää hieman muuten loistavaa ideaa käydä Bosniassa. Ei huvittaisi käyttää kahta matkapäivää meno-paluun "matkusteluun".

Me tultiin paluumatka Sarajevosta Splitiin yöbussilla, joku 22 - 5.30. Eihän siellä nyt kunnolla nukkumaan pysty mutta ei hukannut päivää. Kyllä määkin sitä Sarajevoa suosittelen, ei jäänyt ne yhteensä 15 tuntia bussissa kaduttamaan yhtään.

Hvarista mulle jäi päällimmäisenä mieleen ökyveneet, paljot turistit ja parin rantabaarin MTV-meininki jossa mitäänsanomaton jumputus terrorisoi isoa aluetta ja nuoret kauniit ihmiset "tanssi" liikuttamatta jalkojaan. Mutta se on se bilekeskus ilmeisesti se Hvar Town, parinkytä kilsan päässä Stari Gradissa on paljon seesteisempi meininki.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mites Sistis, mikä Sarajevossa sai sut tykästymään siitä paikasta noin paljon?

Monikin asia. Kaupunki on todella kiehtova sekoitus itää ja länttä. Itse olin siellä sattumalta ramadanin aikaan, joten rukouskutsuja kuului minareeteista tiuhaan tahtiin, ja pimeän tultua ammuttiin ympäröiviltä kukkuloilta varsin järeä ilotulitusraketti merkiksi, että nyt saa taas syödä. Ei syytä huoleen, tuolla päin muslimit ovat erittäin maallistuneita - monet jopa juovat alkoholia ja elävät ihan samanlaista elämää kuin tapakristityt. Huiveja näki aika harvalla. Myytiinpä jossain kaupassa T-paitaakin, jossa komeili teksti: "I am Muslim - So What!". Mekin kävimme yhtenä iltana seuraamassa tuota ilotulitusraketin ampumista - viinipullon kera. Eikä kukaan edes katsonut pahalla.

Sellainen erikoisuus tuolla oli, että muslimit omistivat yleensä ruokapaikat ja kristityt baarit. Noh, ruokapaikat eivät tästä syystä myyneet olutta, ja baarit taas harvemmin ruokaa. Ei syytä huoleen, nämä sijaitsivat yleensä vierekkäin, ja jakoivat yhteisen terassin. Tästä syystä tilausta tehdessä tarjoilija haki ruoan toisaalta ja kaljan toisaalta ja kaikki hoitui yhdellä laskulla. Kerran jouduimme siirtymään toiselle puolelle samaa terassia, koska ensimmäinen pöytämme oli sellainen, johon ei olutta saanut myydä.

Mutta takaisin alkuperäiseen kysymykseen. Sarajevo on ensinnäkin erittäin kaunis kaupunki, jota ympäröivät joka puolelta komeat kukkulat. Se on vain jotain sellaista, mikä pitää itse kokea. Lisäksi kaupungin historia on erittäin kiehtova - onhan siellä tapahtunut kaikkea... on roomalaisaikaa, ottamaaniaikaa, Itävalta-Unkarin aikaa... yksi maailmansota on tuolta aloitettu... ja sitten toki tuo Sarajevon piiritys Bosnian sodasta. Rakennuskannassa näkyvät eurooppalaiset ja islamilaiset piirteet.

Tähän vielä lisätään se, että kaupungin hintataso on minusta todella alhainen. Ruoka oli ainakin minusta hyvää. Pikaruokana paikalliset pitaleivät cevapi-jauheliharullilla olivat mahtava valinta. Niitä kaipaan yhä, kolme vuotta matkani jälkeen. Myös kahvilakulttuuri on ollut melkeinpä parasta, mitä olen kokenut. Bosnialainen kahvi kuparikipoista tarjottuna basaarialueella kuuluu ehdottomasti kuvaan, vaikka kahvista ei niin välittäisi. Myös keskieurooppalaistyyppiset kakkukahvilat olivat mahtavia ja hinnat laatuun nähden käsittämättömän halvat.

Museot tuolla olivat todella hyviä. Me kävimme tunnelimuseossa paikallisen nuorukaisen kyydillä. Hän puhui täydellistä englantia ja kertoi kiehtovia tarinoita piirityksen ajoilta. Itse hän oli ollut tuon alkaessa seitsenvuotias. Tämän jälkeen kävimme vielä katsomassa lähellä kanjonissa ollutta vanhaa siltaa sekä ajoimme lähistön kukkuloilla sijaitseville kahdelle pienelle linnoitukselle. Tuolta avautui komeat näkymät yli Sarajevon. Hintaa tällä kierroksella taisi olla 25€ / lärvi. Suosittelen lämmöllä jotain tällaista. Niin - kaverin auto oli sellainen, että niitä harvemmin näkee Suomessa. Harvalla olisi niihin varaa...

Mitähän vielä... bosnialaiset olivat todella ystävällisiä. Paikallinen olut oli myös varsin hyvää (minusta parempaa kuin kroatialaiset). Myös viinit maistuivat meikäläisen suuhun.

Minä en ole ainoa, johon tuo kaupunki on tehnyt vaikutuksen. Jo vajaa kymmenen vuotta sitten omatoimimatkailusivusto Pallontallaajat.net teki käyttäjilleen kyselyn siitä, mikä Euroopan pääkaupunki on ollut heidän suosikkinsa. Sarajevo voitti, vaikka en usko sen olleen vielä silloin kovinkaan suosittu matkakohde. Nytkään tuolla ei turisteja vielä massoittain ollut. Kiva ero esim. Dubrovnikiin verrattuna. Silti palvelu pelasi - englannila pärjäsi melkein joka paikassa. Vanhat ihmiset osasivat paremmin saksaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös