Mainos

Matkakohteenne

  • 2 589 263
  • 14 974

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keralasta olen kuullut vain hyvää ja termi paratiisimainen on tullut usein esille, kun taas Goa:a on vain ja ainoastaan mollattu.
Kymmenisen vuotta sitten olin Goalla ja silloin ainakin siellä oli vielä ihan autioitakin biitsejä ja paratiisiä, mutta kuitenkin länsimaista nautintoakin rantabaarien ja ravintoloiden muodossa. Paikoittain rannalla oli vähän liikaa turisteja, mutta rauhallisempiakin kohteita löytyi. Olis mielenkiintoista tietää, että mikä on nykytilanne tuolla.

Erityisesti Delhistä voin antaa vinkkejä, jos kiinnostaa.
Delhistä vinkit kiinnostaa todella paljon, kun sinne varmastikin lennettäisiin ja siellä olis tarkoitus kierrellä ja ottaa kunnolla se kulttuurishokki vastaan.

... entinen pomoni kävi ja oli suurimman osan ajasta Keralassa ja kehui paikkaa todella paljon ja oli tehnyt retken myös Keralan Backwatersille ja se oli myös hieno paikka.
Tuo vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, kun ei ole vastaavassa paikassa koskaan käyty. Pitänee varmaan hoitaa sitten malarialääkitys kuntoon jos tuonne lähtee.
Intia on Intia, mutta yhtenä mielenkiintoisena vaihtoehtona heittäisin soppaan Sri Lankan.
Kiitos vinkistä. Sri Lanka on kyllä mielenkiintoisen oloinen kohde, mutta kuudeksi viikoksi lähden ehkä mieluummin tekemään vähän pidemmän kiertelymatkan, joka ei ehkä Sri Lankaan sovi.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Itse olen Budapestissa ollut kahdesti. Pakko sanoa, että kaupunki ei täysin sytyttänyt meikäläistä. Jotenkin sieltä vain puuttuu "se jokin". Kivoja pubeja tai viinitupia tai ihan ruokaravintoloita oli minusta hankala löytää. Tuntui, että kaikki melkeinpä keskittyivät Pestin puolelle kävelykatualueelle, ja niiden hinnat olivat melkoisen korkeat - turstirysiä kun olivat.
Jännää, että samasta kaupungista on voinut jäädä jollekin näin erilainen kuva kuin itselleni. Ilmeisesti olet sitten vain pyörinyt aivan väärissä paikoissa.

Oma mielikuvani nimittäin Budapestista on se, että siellä juurikin on paljon kivoja peruspubeja yms. Meillä oli reissullamme vuonna 2008 majoitus noin kilometrin päässä Pestin puolen turistikaduista, suunta jokseenkin suoraan pois joelta päin. Ja siitä ympäristöstä (sekä vielä vähän poispäin ytimestä kävellessä) ei todellakaan ollut vaikeuksia löytää mukavia ja edullisia paikallisen väestön suosimia paikkoja sekä juoma- että ruokapuolella. Useimmissa pubeissa oli vieläpä pöytäfutispelitkin, niiden pyörittely oli hauskaa touhua kaljanoton lomassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oma mielikuvani nimittäin Budapestista on se, että siellä juurikin on paljon kivoja peruspubeja yms. Meillä oli reissullamme vuonna 2008 majoitus noin kilometrin päässä Pestin puolen turistikaduista, suunta jokseenkin suoraan pois joelta päin. Ja siitä ympäristöstä (sekä vielä vähän poispäin ytimestä kävellessä) ei todellakaan ollut vaikeuksia löytää mukavia ja edullisia paikallisen väestön suosimia paikkoja sekä juoma- että ruokapuolella.

Molemmilla reissuillani olen kävellyt kyseisessä kaupungissa kilometritolkulla ja majoittunut molemmille puolille jokea mielestäni varsin keskeisille paikoille... varmaan sitten kyseessä on ollut huono säkä tai totaalinen sokeus molemmilla kerroilla. Kyllähän sieltä pubeja löytyi, mutta ilmeisesti en itse osunut yhteenkään oikein tajuntaa räjäyttäneeseen. Ehkä mielikuvaani on vaikuttanut sitten se, että joka ilta kun etsimme jonkun kivan istuskelupaikan, kävelimme pirusti ympäriimme ennen kuin sellainen tuntui löytyvän. Ja ehkä asiaan vaikutti sekin, että ensimmäisellä reissullani kävin myös Prahassa ja jälkimmäisellä Bratislavassa, ja noissa pubeja oli todellakin tiheällä sykkeellä.

Ensimmäisellä reissullani vuonna 2005 löysin kyllä pirun kivan viinibaarin Budan puolelta, aivan Tonavan rannasta, vastapäätä Parlamenttitaloa. Pullollinen Egri Bikaveria maksoi muistaakseni viitisen euroa. Ja paikka oli todella siisti. Jälkimmäisellä reissullani vuonna 2008 en tuota enää löytänyt.

edit: Pubien kohdalla omaan muistikuvaani saattoi vaikuttaa sekin, että en pitänyt oikein ollenkaan unkarilaisesta oluesta. Mitäänsanomatonta. Vähän kuin suomalainen bulkki.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Delhistä vinkit kiinnostaa todella paljon, kun sinne varmastikin lennettäisiin ja siellä olis tarkoitus kierrellä ja ottaa kunnolla se kulttuurishokki vastaan.

Juu, voihan tuo Delhi alkuun melkoinen kulttuurishokki olla, mutta toisaalta pidin jostain kummallisesta syystä tuosta kaaoksesta. Esim. Delhin liikenne on jo itsessään kokemisen arvoinen asia. Aina kun tuolla on käynyt, niin yksi kohokohdista on ollut näillä mopotakseilla pahimmassa ruuhkassa suhaaminen. Kun tuollaisella painaa neljä tai viisi päällä ja liikennevaloissa jalaton pikkulapsi pärähtää ruuhkan keskeltä rullalaudalla viereen kerjäämään lanttia, niin tajuaa olevansa aika kaukana Suomesta. Noiden mopojen ja taksien kanssa kannattaa olla tiukkana, koska joka mutkassa koetetaan ukottaa, jos vain mahdollista eli hinnat ja matkojen kestot selviksi ennen kuin mööpeliin astutaan. Perinteisiä kusetuksia ovat pakkovieminen todella tylsiin turistikauppoihin samoja puukippoja ja mattoja katsomaan sekä se, että koko remmille sovittu hinta muuttuukin perille päästyä per henkilö-muotoon. Tiukkanaan vaan noiden kanssa ja jos ei meno miellytä, niin kävelee vain pois tilanteesta, koska uusia kyytejä riittää. Yksi ihan kova maininta on se, että kertoo ettei ole ensimmäistä kertaa Intiassa, jolloin kohtelu muuttuu yleensä täysin. Hyväksi vaihtoehdoksi ollaan aiemmilla reissuilla huomattu taksien tai mopojen palkkaaminen koko päiväksi, jolloin voi rauhassa vierailla eri paikoissa ja kyyti odottaa sitten portilla.

Kohteista voisi suositelle mm. vanhaa Delhiä ylipäätään. Parhaiten noihin pikkukujiin tutustuu pyörän selästä. Tähän voi helposti yhdistää myös vierailun Red Fortissa, jonka edustalta noita pyöräkierrosten tarjoajia riittää. Tuon mahdollisen mopolla liikkumisen lisäksi kannattaa ehdottomasti myös hyödyntää Delhin modernia metroa. Siisti ja halpa tapa liikkua nopeasti pitkiäkin matkoja, jotka voisivat muutoin viedä pitkiäkin aikoja ruuhkassa. Ylipäätään jos kärsii jonkinlaisista hengityselinsairauksista, niin Delhin liikenne voi olla aika kova pala, koska ilma on ajoittain todella huonoa. En edes osannut kuvitella tuota, mutta ensimmäinen kerta, kun illalla hotellissa niisti pikimustaa räkää päivän päätteeksi avasi viimeistään silmiä. Samassa sarjassa, jos jatketaan, niin Yamuna-joen rantamilla käyminen on ns. kokemus sekin ja avaa ehkä mieltä ympäristön kunnioittamisesta. Siellä ovat lehmät, koirat, siat ja muut eläimet kylpemässä sulassa sovussa pyykkärien, uivien pikkupoikien ja ohi lipuvien kalmojen kanssa.

Muita ihan nähtäviä paikkoja on myös India gate, josta voi kävellä pitkää ruohobulevardia pitkin esim. Intian kansallismuseoon, jossa on todella vanhaa esineistöä näytillä. India gaten alue on mukavan vehreää muuhun Delhiin verrattuna ja tässä genressä kannatta tsekata myös Lodhi garden, joka on kuin astuisi toiseen maailmaan kaiken roskan ja kiireen keskeltä. Todella mukava mesta, mutta kannattaa välttää sunnuntaita, jolloin paikalliset valtaavat sen. Lodhi Gardenin lähellä on myös 1700-luvulla rakennettu Jantar Mantar-observatorio.

Ostoksia jos miettii, niin ensimmäisenä mieleen tulee pyöreä Connaught Place, josta löytyy käytännössä mitä tahansa. Myös Karol Baghn kauppa-alue on ihan mielenkiintoista seutua pyörähtää.

Hieman vähemmän maallisista mestoista käymisen arvoisia ovat bahai-uskonnon Lotus-temppeli ja vanhasta Delhistä löytyvä Jama Masjid-moskeija. Myös Qutub minar-minareettitorni on ihan näkemisen arvoinen.

Ylipäätään Delhissä on ehkä parasta se niin totaalisen erilainen kokemus kaoottisuudesta, joka kuitenkin jollain merkillisellä tavalla toimii. Delhin lähistöltä tsekkaisin toki myös Agran ja Taj Mahalin, vaikka tuntuu pomminvarmasti turistirysältä Delhin jälkeen. Delhiä en myöskään koskaan ole kokenut mitenkään turvattomana paikkana, vaikka onkin nyt näiden raiskaustouhujen takia ollut otsikoissa. Tosin Intia on ihan fyysisesti varsin pimeä maa auringon laskettua eli hieman tuota iltaista liikkumista kannattaa miettiä alueesta riippuen.

Kiitoksi myös muuten hammer lynx:lle ja Alamummolle hyvistä Köpis-vinkeistä.

Edit: Junalla liikkumisestakin on pääasiassa ihan positiivisia kokemuksia, kunhan varautuu siihen, että aikataulut ovat lähinnä suuntaa antavia ja ottaa touhun kokemusten kannalta. Kerran esim. yöjuna Lucknow-Agra-välillä taittoi 6,5 tunnin matkaansa pyöreästi 24 tuntia, koska yöllä oli ollut sumua. Myös yöjunan odottaminen jossain ei-turistipaikkakunnalla on mielenkiintoista, kun ympärillä saattaa toljottaa se 50-100 ihmistä katse naulittuna sinuun. Tilanne ei ole uhkaava, mutta aavistuksen erikoinen.

Varsinkin päiväjunat ovat siistejä ja muutoin ihan vertailukelpoisia VR:n vastaaviin paitsi, että ilmastointi toimii ja vähänkään pidemmillä matkoilla (> 3h) lipun hintaan sisältyy ateria ja tee. Ylipäätään tuo junailu on varsin edullinen ja helppo tapa liikkua tuossa maassa. Yöjunat menevät sitten hieman enemmän sille kokemusosastolle, mutta toisaalta ei kai tuonne kannatta ihan kermaperseen ylipäätään edes tunkea.
 
Viimeksi muokattu:

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Molemmilla reissuillani olen kävellyt kyseisessä kaupungissa kilometritolkulla ja majoittunut molemmille puolille jokea mielestäni varsin keskeisille paikoille... varmaan sitten kyseessä on ollut huono säkä tai totaalinen sokeus molemmilla kerroilla.
Joo, tai sitten kyse on juurikin siitä, että sinä olet ollut tavallaan turhankin keskeisiltä paikoilta niitä pubeja etsimässä. Omalla reissullani majoitus oli tosiaan hieman sivummalla, niin siitä aivan majapaikan lähiympäristöstä mukavia istuskelupaikkoja löytyi yllättävänkin helposti. Ydinkeskustaan en muistaakseni viitsinyt edes lähteä yhtenäkään iltana.

edit: Pubien kohdalla omaan muistikuvaani saattoi vaikuttaa sekin, että en pitänyt oikein ollenkaan unkarilaisesta oluesta. Mitäänsanomatonta. Vähän kuin suomalainen bulkki.
Samaa mieltä kyllä tuosta unkarilaisesta oluesta. Siitä ei ole jäänyt mieleen oikein mitään erityistä, vaikka olen käynyt maassa kahdesti ja aina reissuilla yritän maistella laajasti erilaisia paikallisia merkkejä. Toisaalta väkevien puolelta maan erikoisuus Unicum on yllättävänkin hyvää tavaraa oluen kera pieninä annoksina nautittuna. Sitähän saa Unkarissa aivan joka baarista, ja olen myös ostanut molemmilla kerroilla tuota yrttilikööriä jonkun pullon kotiinviemisiksikin.

Joka tapauksessa itselleni on jäänyt Budapestista ja Unkarista oikein hyvä kuva. Voisin kernaasti mennä vielä joskus uudestaankin. Nyt tänä keväänä tuli pyörittyä maassa omalla autolla lähinnä Balatonin suunnalla, ja maanteiden hyvä kunto oli sekin positiivinen yllätys.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu, voihan tuo Delhi alkuun melkoinen kulttuurishokki olla, mutta toisaalta pidin jostain kummallisesta syystä tuosta kaaoksesta. Esim. Delhin liikenne on jo itsessään kokemisen arvoinen asia.
Joo, olen kerran aiemmin, noin 10 vuotta sitten, käynyt Intiassa ja vaikka kyseessä oli Goa, oli se jo melkoinen kulttuurishokki silloin 17-vuotiaalle pikku-Oravalle. Sen jälkeen ollaan paremman puoliskon kanssa kyllä reissattu ympäri maailmaa, mutta en silti oikein usko, että vältytään kulttuurishokilta. Intia on vaan niin erilainen.

Samassa sarjassa, jos jatketaan, niin Yamuna-joen rantamilla käyminen on ns. kokemus sekin ja avaa ehkä mieltä ympäristön kunnioittamisesta. Siellä ovat lehmät, koirat, siat ja muut eläimet kylpemässä sulassa sovussa pyykkärien, uivien pikkupoikien ja ohi lipuvien kalmojen kanssa.
Kiitos vinkistä, sillä matkan tarkoituksena on nähdä Intian koko kirjosta mahdollisimman paljon.


Delhin lähistöltä tsekkaisin toki myös Agran ja Taj Mahalin, vaikka tuntuu pomminvarmasti turistirysältä Delhin jälkeen.
Agrassa ilmeisesti riittää yksi päivä jos haluaa Taj Mahalin nähdä, vai onko sulla jotain muita vinkkejä mitä tuolta kannattaisi katsastaa? Ilmeisesti todella täynnä turisteja koko paikka.

Delhiä en myöskään koskaan ole kokenut mitenkään turvattomana paikkana, vaikka onkin nyt näiden raiskaustouhujen takia ollut otsikoissa. Tosin Intia on ihan fyysisesti varsin pimeä maa auringon laskettua eli hieman tuota iltaista liikkumista kannattaa miettiä alueesta riippuen.
Hieman olen itsekin miettinyt tuota matkaa noiden raiskaustouhujen takia, mutta todennäköisyydet taitavat olla kuitenkin todella pienet. Toinen juttu, joka on mietityttänyt, on kameran kanssa matkustaminen, kun tulee kuvattua matkoilla kaikkea ja paljon. Vaalea turisti meinaan loistaa Intiassa ja Afrikassa satojen metrien päähän ihonvärinsä ja kummallisen vaatetuksensa ansiosta. Lisäksi kuvausta koskevat säännöt ovat hieman hämärän peitossa. Ilmeisesti juna- ja lentoasemilla ei saa kuvata, mutta väkijoukossa saa?

Edit: Junalla liikkumisestakin on pääasiassa ihan positiivisia kokemuksia, kunhan varautuu siihen, että aikataulut ovat lähinnä suuntaa antavia ja ottaa touhun kokemusten kannalta. Kerran esim. yöjuna Lucknow-Agra-välillä taittoi 6,5 tunnin matkaansa pyöreästi 24 tuntia, koska yöllä oli ollut sumua.
Tähän on tottunut jo matkoilla ihan Euroopassa. Ei tartte mennä kuin suoraa linjaa täältä etelään ja alkaa juna-aikataulut olla mielenkiintoinen käsite. Esimerkiksi Sarajevo-Belgrad noin 12h sen seitsemän sijaan.

Yöjunat menevät sitten hieman enemmän sille kokemusosastolle, mutta toisaalta ei kai tuonne kannatta ihan kermaperseen ylipäätään edes tunkea.
Kokemuksia olemme lähdössäkin hakemaan ja vähän samalla sitä oman kermaperseyden rajaa. Parhaat muistot matkoiltakin aika usein on niitä, kun kaikki ei mennyt niin kuin piti ja joutui hieman kärsimään, tai näki jotain joka oikeasti avasi silmiä.

Kiitos todella paljon vinkeistä!!!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, tai sitten kyse on juurikin siitä, että sinä olet ollut tavallaan turhankin keskeisiltä paikoilta niitä pubeja etsimässä. Omalla reissullani majoitus oli tosiaan hieman sivummalla, niin siitä aivan majapaikan lähiympäristöstä mukavia istuskelupaikkoja löytyi yllättävänkin helposti. Ydinkeskustaan en muistaakseni viitsinyt edes lähteä yhtenäkään iltana.

Kyllä minä pörräsin myös syrjempänä. Jokainen ilta löydettiin joku istuskelupaikka, mutta samanlaista baarikiertelyä ei oikein saatu tehtyä kuin edellä mainituissa paikoissa. Noh, yhtä kaikki, eniten harmitti ehkä se, että sellaista perinteistä unkarilaista viinitupaa ei oikein löytynyt. Tuolla kun melkeinpä olisi nautiskellut enemmän halpoja ja hyvälaatuisia viinejä kuin Dreheriä ja muita vastaavia kaljanlitkuja. Viinituvat taisivat olla katoavaa kansanperinnettä...
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kätevät kulkuyhteydet vaikuttaisi tavallaan olevan, mutta kylläkin varmasti raskaat matkustaa.
Bussimatka Sarajevosta Splitiin kestää n. 8 tuntia ja Montenegron rannikolle sekä Dubrovnikiin 7 tuntia. Junia ei kulje.
Aika pitkä istunto, joten tämä saattaa vesittää hieman muuten loistavaa ideaa käydä Bosniassa. Ei huvittaisi käyttää kahta matkapäivää meno-paluun "matkusteluun".

Muuten jos nyt kuitenkin olet menossa käymään Sarajevossa ja Mostarissa, niin voin vinkkinä antaa, että Mostar-Sarajevo on yksi kauneimmista junareiteistä Euroopassa. Näin uskaltaisin väittää. Se vaan sitten kannattaa ottaa heti aamusta, sillä junissa ei ainakaan pari vuotta sitten ollut kaikissa ilmastointia ja lämpötila voi Mostarissa nousta melko korkeaksi.

Mostarista pääsee myös junalla Ploceen, jossa voi hyvin olla yötä, vaikkei kovin mielenkiintoinen kaupunki olekaan. Sieltä on Splitiin noin 100 km, jonka voi mennä autolla tai bussilla pitkin hienoja jyrkkiä rantakallioteitä. Matkaan mahtuu pari todella hienoa biitsiäkin. Silloin Sarajevosta voisi mennä esimerkiksi klo 7 junalla Mostariin (klo 9:30 perillä) ja sieltä Ploceen 20:40 lähtevällä junalla joka on perillä klo 22:06. Aamulla sitten biitsien kautta Splitiin.

P.S. HUOM aikataulut saattavat olla tuossa osassa Eurooppaa hieman suuntaa antavia, eikä välttämättä ihan tunnilleen oikein.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Agrassa ilmeisesti riittää yksi päivä jos haluaa Taj Mahalin nähdä, vai onko sulla jotain muita vinkkejä mitä tuolta kannattaisi katsastaa? Ilmeisesti todella täynnä turisteja koko paikka.

Mielestäni yksi päivä riittää Agrassa ihan kohtuullisesti, jos pääpaikkoina ovat Taj Mahal ja sitten mahdollisesti kyseisen pytingin rakennuttaneen Shah Jahanin linnoitus Agra Fort. Taj Mahaliin kannattaa muuten suunnata aikaisin aamusta (aukeaa kuudelta), jos haluaa välttää valtavat turistilaumat. Muutoinkin tunnelma on aivan erilainen, kun on paikalla on vain kourallinen ihmisiä ja aurinko on juuri nousemassa. Vaarana tosin voi olla, että Yamuna-joelta nouseva sumu peittää koko rakennelman, kuten yhdellä vierailukerroista kävi. Agra Fortissa kannattaa ottaa portilta paikallinen opas mukaan, koska paikasta saa aivan huimasti enemmän irti juttuja kuunnellessa. Oppaat ovat tuolla suuren turistimäärän takia varsin asiallisia ja puhuvat erinomaista englantia, joka on melkoinen poikkeus, kun vertaa useilla muilla nähtävyyksillä pyöriviin "oppaisiin", jotka lähinnä vonkuvat rahaa ja puhuvat heikkoa englantia vahvalla aksentilla.

Muutoin Agra on kuten sanottua melkoinen turistipaikka, mutta toisaalta voi ainakin matkan loppupuolella olla ihan rentouttavaa päästä syömään jossain perus mäkissä tai pizza hutissa. Syömisestä puheenollen, niin koskaan en Intiassa ole mahatautia saanut pitämällä mielessä ne ihan perusohjeet salaattien syömisestä, jääpaloista ja kunnolla käristetystä ruoasta. Kannattaa siis rohkeasti kokeilla myös paikallisia juttuja purutupakasta kärryistä myytäviin kebab-pulliin, jotka ovat kai jonkunlainen pohjoisintialainen erikoisuus. Hyviä ainakin olivat.

Hieman olen itsekin miettinyt tuota matkaa noiden raiskaustouhujen takia, mutta todennäköisyydet taitavat olla kuitenkin todella pienet.

Yhtään kertaa en ole tuolla joutunut minkäänlaiseen uhkaavaan tilanteeseen, mutta toisaalta esim. erästä naispuolista kaveria puristeltiin perseestä täydessä metrovaunussa (noissa olisi kyllä ollut omat vaunut naisillekin) ja kyllähän tuolla kaikenlaista kusetusta koetetaan monessa tilanteessa*. Iltaisin Intian isotkin kaupungit (ehkä Mumbaita lukuunottamatta) saattavat olla ylättävänkin hiljaisia paikkoja ja esim. varsinainen baariskene puuttuu osin täysin tai keskittyy lähinnä suuriin hotelleihin.

Pohjois-Intian rutiköyhä maaseutu on sitten asia erikseen, jos sitä haluaa nähdä muualta kuin junan ikkunasta. Paikoitellen todella takapajuista seutua ja arvot sekä asenteet ovat käytännössä yhtä kaukana suomalaisen kuin delhiläisen kaupunkilaisen vastaavista.

Lisäksi kuvausta koskevat säännöt ovat hieman hämärän peitossa. Ilmeisesti juna- ja lentoasemilla ei saa kuvata, mutta väkijoukossa saa?

Ei ole tuolla törmännyt suurempiin kieltoihin missään, vaikka paljon olen itsekin kuvannut. Erikseen ovat sitten esim. tietyt metroasemat, joissa kaveri konepistoolin kanssa tulee kyllä kieltämään, jos ei niitä kuvauskieltomerkkejä ole huomannut.

Kokemuksia olemme lähdössäkin hakemaan ja vähän samalla sitä oman kermaperseyden rajaa. Parhaat muistot matkoiltakin aika usein on niitä, kun kaikki ei mennyt niin kuin piti ja joutui hieman kärsimään, tai näki jotain joka oikeasti avasi silmiä.

Näinhän se on ja eivät nuo yöjunat nyt mitään helvetin esikartanoja ole, päinvastoin. Tuolla pääsee juttelemaan paikallisten kanssa ja näkee juuri niitä maaseudun pikkuasemia ja luontoa. Tosin siihen traditional toiletin luukkuun heiluvan junan lattiassa en koskaan ole tottunut, hyi helvetti.

Kiitos todella paljon vinkeistä!!!

Eipä mitään, kysy vaan lisää, jos jotenkin voi neuvoa ja onhan täällä varmasti muitakin Intian kävijöitä.

* = yksi klassikko on juna-asemalla tultaessa teidät pysäyttävä kaveri, joka pyytää nähdä matkaliput. Saattaa olla asiallisesti esim. sotilaiden seurassa, jolloin kynnys näyttää liput on melko matala. Tämän jälkeen "selviää", että lipuissa on jotain omituista (ovat muka esim. tekaistuja tai vain varauksia) ja jannu auliisti kertoo pystyvänsä järjestämään oikeat liput aidosta turistitoimistosta tjsp. Tähän moni sitten kiireessä lankeaa. Todennäköisesti esim. hotellistasi ollaan voitu soittaa ko. ukolle, että nyt olisi potentiaalisia asiakkaita tulossa, jos ovat selvillä matkasuunnitelmastasi.

Samaan sarjaan mevevät taksien "hotellisi-on-palanut/on-liian-vaarallisella-alueella"-jutut, joissa viedään sitten ihan toiseen hotelliin aikaisemmin sovittujen diilien perusteella.

Edit: Kannattaa myös muuten vierailla jossain ns. western style mall:ssa, jos mahdollista, koska kontrasti esim. kadun toisella puolella itsekyhätyissä hökkeleissä asuviin ihmisiin ja heidän oloihinsa on melkoinen ja kenelläkään heistä ei olisi pomminvarmasti asiaa kyseiseen ostosparatiisiin aseistettujen vartioiden ja metallinpaljastimien lävitse.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Iltaisin Intian isotkin kaupungit (ehkä Mumbaita lukuunottamatta) saattavat olla ylättävänkin hiljaisia paikkoja ja esim. varsinainen baariskene puuttuu osin täysin tai keskittyy lähinnä suuriin hotelleihin.
Delhissä oli ainakin todella vaikea paikoitellen saada alkoholia edes ruoan kanssa. Connaught Place'n lähistöllä oli muutamia ravintoloita, joilla oli alkoholioikeudet. Baareja/pubeja ei näkynyt missään.

Agrassa ilmeisesti riittää yksi päivä jos haluaa Taj Mahalin nähdä, vai onko sulla jotain muita vinkkejä mitä tuolta kannattaisi katsastaa? Ilmeisesti todella täynnä turisteja koko paikka.

Agraan pystyy tekemään hyvin päiväretkiä Delhistä. Yksi päivä riittää ihan hyvin perusnähtävyyksiin. Me vuokrattiin silloin Delhistä auto ja autonkuljettaja. Junassa olisi varmasti ollut tunnelmallista matkustaa, mutta jo pelkkä käynti New Delhin rautatieasemalla säikäytti silloin. Ehkä ensi kerralla sitten.

Taj Mahal on tosiaan huikea paikka, mutta täynnä kaikenmaailman onnenonkijoita. Oikeastaan pitää olla tosi tyly, että saa olla rauhassa. Me oltiin siellä silloin keskipäivän aikaan ja keskellä kesää. Täysin väärä aika varmasti vierailla, mutta jäi ainakin "lämpimät" muistot.
 

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
Mun matkakohteena toimii venäjä.
Lauantai-aamuna lähdin klo 6 kohti Toliattia. Kaverit kyytiin Hämeenlinnasta ja Kouvolasta. Nuijamaalla rajan yli ja siitä kohti Pietaria.
Vähän ennen Pietaria meidän ladan toinen etujarru meni paskaksi. Ei sitä tienpäällä saatu korjattua, kun jarrusatula oli niin jumissa kun olla voi. No paskat siitä, eteenpäin.
Tarkoitus oli yöpyäkin jossain matkan varrella, mutta kun vauhtiin päästiin, niin siitä luovuttiin. Sunnuntaina aamu kuudelta ohitettiin Moskova. Puolittain toimivilla jarruilla oli aika taitelua venäjän liikenteessä vanhalla ladalla, mutta hyvin matka sujui.
Sunnuntai iltana saavuttiin Toliattiin n klo 22. Kilometrejä oli siinä vaiheessa takana reilu 2200 ja tunteja kului mukavasti melkein 40.
Maanantai aamuna käytiin Toliatin ladamuseossa ja yritettiin päästä ladan tehtaalle. Tehtaan päärakennuksen aulaa pidemmälle ei päästy, joten puolittain tuli hukkareissu. Reissun tarkoituksena oli siis vierailla ladamuseossa ja ladan tehtaalla.
Toliatissa saatiin Ladan merkkihuollossa auton jarrut kuntoon ja siitä lähettiin köröttelemään yhellä perseellä kohti moskovaa. Nyt oltu Moskovassa pari päivää ja aamulla kohti Pietaria ja sunnuntaina kotiin.
Ens reissulle pitää vähän opetella kieltä ja kyrilisiä kirjaimia.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Myanmarin omatoimimatkailijoita? Hintataso vs naapurivaltioihin verrattuna? Omatoimimatkailun edullisuus vs pakettimatkaan?


E: Lähinnä kysymys siitä, että paljon ottaa turpaan / säästää, jos ottaa pakettimatkan.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Aiemmin huhuilin tietoja Rio de Janeirosta ja Malediiveista, eipä niitä tainnut tulla, mutta ei haittaa, koska matkakohde on muuttunut ja myöskin varmentunut. Tuossa hetki sitten varata pläjäytin yhdistelmämatkan Miamiin ja Curacaolle. Miami on tuttu mesta, mutta osaisikohan joku kertoa hieman tarkemmin Curacaosta, että mitä siellä kannattaa/täytyy tehdä, paljonko maksaa evästäminen ja juomingit ja onko jotain torppaa mihin kannattaa majottautua tai välttää kuin ruttoa. Kovasti olen miettynyt asuntoa kyllä airbnb:n kautta, eikä tuo kovin huonolta tuo tarjonta siellä näytä.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Vaimon kanssa oltiin viime viikko Kreikassa Leroksen saarella. Aivan mahtava paikka. Todellista aitoa Kreikkaa eikä mitään turistirysä paskaa. Paikalliset ovat uskomattoman ystävällisiä ja auttavaisia. Ruoka on todella hyvää ja edullista.

Matka tuonne meni niin, että lentokoneella ensin Kos saarelle ja siitä 1,5h venekuljetus Lerokselle. Jos oikeasti haluaa kokea aitoa Kreikkaa niin suosittelen käymään.

Leros Island HD - A pearl in the Aegean

Tuosta vielä vähän infoa paikasta jos joku kiinnnostui.

Leros - Apollomatkat
 
Viimeksi muokattu:

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Aiemmin huhuilin tietoja Rio de Janeirosta ja Malediiveista, eipä niitä tainnut tulla, mutta ei haittaa, koska matkakohde on muuttunut ja myöskin varmentunut. Tuossa hetki sitten varata pläjäytin yhdistelmämatkan Miamiin ja Curacaolle.

Bongasitko kenties American Airlinesin kampanjahinnat kyseiselle rengasmatkalle?

Eilen tuli varattua lennot Saint Maartenille marraskuun alkuun. Meno sekä paluu on Lontoon ja Miamin kautta, ja menomatkalla täytyy olla Miamissa yötä. Panthersilla ei näkynyt olevan tuolloin kotipeliä, mutta eipä tuo haittaa. Olisihan siellä varmaan NBA-otteluitakin tarjolla, kunhan julkistavat otteluohjelmansa.

Vinkkejä Saint Maartenille otetaan vastaan. Suunnitelmissa olisi ehkä käydä päiväseltään St. Barthelemyn saarella ihmettelemässä menoa.
 

SteelGate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Ilves, Bruins, HC Davos, Tunturi-Kiekko
Koskaan en ole tuolla päinkään käynyt, mutta Maho Beach vaikuttaisi mielenkiintoiselta paikalta bongata lentokoneita.

Pitikin laittaa jo tuohon aikaisempaan viestiin, että tuo onkin yksi reissun "päätarkoituksista". Täytyy tutkailla nettiä ja katsoa mitä löytyy. Joku haisukellus voisi olla mielenkiintoinen.
 

Viktor Ulk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Inter Milan, St.Kilda Saints, VF
Aiemmin huhuilin tietoja Rio de Janeirosta ja Malediiveista, eipä niitä tainnut tulla, mutta ei haittaa, koska matkakohde on muuttunut ja myöskin varmentunut. Tuossa hetki sitten varata pläjäytin yhdistelmämatkan Miamiin ja Curacaolle. Miami on tuttu mesta, mutta osaisikohan joku kertoa hieman tarkemmin Curacaosta, että mitä siellä kannattaa/täytyy tehdä, paljonko maksaa evästäminen ja juomingit ja onko jotain torppaa mihin kannattaa majottautua tai välttää kuin ruttoa. Kovasti olen miettynyt asuntoa kyllä airbnb:n kautta, eikä tuo kovin huonolta tuo tarjonta siellä näytä.

Curacao on ihan metka paikka, tuli itse oltua viime syksynä vajaa viikko. Pari päivää saa kulumaan ihan kaupungilla kierrellessä. Muuten sitten melkein vuokraisin auton ja ajelesin ympäri saarta, esim. pohjoisosassa voi hyvin viettää yhden yön. Tarjolla on karttoja, joihin merkitty kaikki yleiset rannat ja niiden tiedot (maksullinen/ilmainen, palvelut jne.) Laittele hieman tarkemmin tietoa mistä olet kiinnostunut niin voin koittaa vastailla...
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Curacao on ihan metka paikka, tuli itse oltua viime syksynä vajaa viikko. Pari päivää saa kulumaan ihan kaupungilla kierrellessä. Muuten sitten melkein vuokraisin auton ja ajelesin ympäri saarta, esim. pohjoisosassa voi hyvin viettää yhden yön. Tarjolla on karttoja, joihin merkitty kaikki yleiset rannat ja niiden tiedot (maksullinen/ilmainen, palvelut jne.) Laittele hieman tarkemmin tietoa mistä olet kiinnostunut niin voin koittaa vastailla...

Kiinnostaa mm. juurikin syöminen ja juominen ja taksien hinnat, koska majoitus ei ole keskustassa ja ajettelin, etten humalassa autolla ajelisi. Eli aika yleistä tietoa tarvitsisi ja joo, paljonkohan maksanee kunnon kalastusretki, semmosen olen aina halunnut kokea? Ja vaimo tahtoo uimaan delfiinien kanssa.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Lissabonissa olisi loppuviikosta koneenvaihto ja luppoaikaa siinä välissä nelisen tuntia. Tekisi mieli käväistä nopeasti kaupungilla, kellään mitään ideoita mitä voisi tehdä/käydä katsomassa?

Tais mennä ohi, kun ei lomilla netissä ihan joka päivä roiku. Vaan ei tuossa ajassa kyllä kannata lähteä oikein mihinkään, metro ei tule kentälle ja bussi keskustaan on muistaakseni 12€ ja ruuhkasta riippuen 30-45min, lisäksi safetyyn ja portille siirtymiseen pitää varata Lisboan kentällä aikaa mieluiten ainakin 1,5h. Eli kylille jäsisi aikaa n. 1,5h maksimissaan kyllä keksi yhtään kohdetta, johon tuo aika/hinta kannattaa uhrata.

Ulos kentältä voi toki poiketa, vieressä on isohko ostoskeskus. Tosin tunnen siitä vain parkkiluolan vuokra-auton haku- ja luovutuspistee.

t. hanu
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kanarialla pitäisi tammikuussa pari viikkoa autoilla. Onko porukalla kokemuksia Kanarialla autoilusta ja ylipäätänsä millainen liikennekulttuuri siellä vallitsee? Kovimman töötin äänen omaavat pärjää? Nopeat syövät hitaat?
Omasta viimeisimmästä Kanarian reissusta on niin pitkä aika ettei kykene muistamaan..
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Viime vuonna ajelin Fuerteventuran ympäri, eikä liikennekulttuuri juurikaan poikennut suomalaisesta. Vuoristoteillä tosin kannattaa katsoa, ettei jämähdä bussin perään, sillä ohittaminen ei onnistu, ellei ole todellinen kamikaze.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
American Airlinesin lennot mutta Finnarin koneella(A333) Helsinki-New York ja New York-Helsinki.

Itse ostin myös nuo samat lennot.

Koska olet lähdössä?

Miamiin lähtö 27.1. ja Curacaolle 31.1. Milloinka on aamuisen etanan lähtö? Joko kaikki muu "rekvisiitta" on lomalle varattu? Katsoin juuri, että airbnb:n kautta tarjonta aika huomattavasti vähentynyt sitten eilisen..

Edit. Katsoin väärin, oli eri hakuasetukset..
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös