Matkakohteenne

  • 2 453 275
  • 14 532
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Huomenna alkaa kesäloma. Ylihuomenna lento Roomaan, josta lähtee keskiviikkona 10vrk risteily täysihoidolla (prenkku ei kuulu hintaan, jos ei ole laivan paras hytti). Tällä kerralla hyttinä on minisviitti, joka kyllä rittää tuollaiselle reissulle ihan ok. Kyllä sitä lomaa on jo odottanutkin, koska kesällä jäi puolet pitämättä. Kiva katkaista syksy ja alkava talvi tällä tavalla.

Kohteina on mm. Ateena (Pireus) ja Istanbul. Kummassakaan kaupungissa en ole koskaan aiemmin käynyt. Varsin Istanbul kiinnostaa kovasti. Siellä ollaan kuitenkin pari vuorokautta.
 

scholl

Jäsen
Mites Montrealin kanssa? Onko sillä suunnalla käyneitä ja mitä siellä voisi parin päivän pikapyrähdyksellä tehdä? Canadiens hall of fame pitänee käyä tarkastamassa urheilun puolelta, mutta mitään muita ideoita?

Googleta Anthony Bourdais Layover Montreal. Mielestäni se oli hauska ohjelma ja siitä sai vähän sellaista fiilinkiä, mitä just nimenomaan lyhyellä reissulla voi Montrealissa tehdä.

edit. siellä Schwartz'sissa kannattaa ainakin käydä syömässä sandwichit
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kanarian reissuilta on perus tervehdys-, tilaamis- (Una Cerveza, Por favor) kiittämis- ja laskuntilausfraasit kyllä opittu ja muistissa.

Madridissa (kuten monessa muussakin turistirysäalueen ulkopuolisessa paikassa) saat todennäköisesti tuolla vain pienen (n. 2dl) lasillisen olutta. Jos haluat tuopin, se pitää sanoa erikseen: "Una jarra, Por favor". Tai hienommin ja tarkemmin: "Una jarra de cerveza, por favor".

Saattavat toki sinut turistiksi tunnistaessaan kysyä myös, että haluatko lasillisen vai tuopin, eli about näin: "¿Una copa o una jarra?".

Jos muuten haluat hyvää ja halpaa "pikaruokaa", niin suosittelen käymään sellaisessa paikassa kuin "Museo del Jamon". Eli suomeksi: "Kinkkumuseo". Noita oli minusta useita keskusta-alueella. Sieltä saa hyvää ja tuoretta kinkku- tai juustosämpylää. Kinkkuna toimii laadukas espanjalainen ilmakuivattu serrano-kinkku. Juustona taas muistaakseni Manchego. Hintaa noilla sämpylöillä ei ollut ainakaan oman visiittini aikana kuin maksimissaan pari euroa kappaleelta. Tuoretta leipää, muistaakseni tomaatti-oliiviöljyä kostukkeena ja sitten kinkkua/juustoa runsaasti väliin... hyvää ja halpaa.

"Bocadillo de jamon, por favor" tai "Bocadillo de queso, por favor" ovat nuo maagiset sanat, joita kannattaa tuolla viljellä.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Vietnamista otetaan vastaan vinkkejä ja vihollisen bunkkereiden sijainteja.
 

scholl

Jäsen
Madridissa ei minusta englantia puhuta niin paljoa kuin esim. Barcelonassa. Kaipa sieltä englantiakin taitavia löytyy. Minä käytin oman reissuni siihen, että harjoittelin työväenopistossa oppimaani espanjaa ihan käytännön tasolla. Ja hyvällä menestyksellä. Paikalliset ainakin arvostivat kovasti kun turisti yrittää puhua heidän kieltään. Monessa paikassa sai esim. ilmaisia maistiaisia esim. erilaisista tapaksista. Ja muutenkin palvelu oli todella ystävällistä.

toihan on ihan normaalia. Italiassakin tuodaan usein ilmaiseksi jos jonkinlaista leipää vaikka yhden oluen kera. Ideahan on se, että pärjää sitten illalliseen saakka, vaikka se olisi myöhemmin illalla, kun napostelee siinä aiemmin jo jotain. Englantihan on persläpi, miksi Espanjassa puhuttaisiin englantia? Koko latinalainen Amerikka puhuu Espanjaa äidinkielenään, joten luulisi, että vähän voisi vaivautua kieltä oppimaan ja jos on niin laiska, ettei opi niin herää kysymys, onko kykeneväinen matkustamaan vai onko sekin liian vaativaa tai vaivalloista. Itse kävin ensimmäistä kertaa Espanjassa kesällä 1995 (Kanariaa ei lasketa Espanjaksi) ja huomasin miten homma toimii, jolloin päätin, että tulen seuraavan kerran vasta, kun osaan kunnolla espanjaa. Kävin joku 10 kurssia ko. kieltä kauppakorkeakoulussa ja menin 1997 seuraavan kerran. Silloin kävin 2 krt Madridissa, kerran Barcelonassa ja vielä beachillä viikon Marbellan tuntumassa ja puhuin pelkästään espanjaa. Aamulla ostin aina El Mundo Deportivon ja siitä se lähti aika kaikki toimimaan loistavasti. Toi on aivan totta, että palvelukin on parempaa, ihmiset ystävällisiä ja pääsee paremmin sisään paikalliseen menoon. Sitä paitsi muutkin vihaavat lädejä kuin minä. Moni ei tajua, miksi pitäisi puhua lädiä. Se on hyvin helppo juttu: perse penkkiin ja kielioppi haltuun. Sen jälkeen muut asiat kuten sanavarasto. Vuodessa oppii minkä tahansa kielen aika hyvin, kahdessa jo loistavasti. Se on vähän samanlainen projekti kuin kuntoilu. Lukee vaikka joka aamu netistä urheilu-uutisia niin siinä jo oppii jonkin verran. Sitten voi katsoa telkkaria. Nyt netin aikana se on helppoa. Jouduin itse silloin 1995 vähän enemmän näkemään vaivaa, että sain TVE Internationalin näkymään kämpälläni.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse kävin ensimmäistä kertaa Espanjassa kesällä 1995 (Kanariaa ei lasketa Espanjaksi) ja huomasin miten homma toimii, jolloin päätin, että tulen seuraavan kerran vasta, kun osaan kunnolla espanjaa. Kävin joku 10 kurssia ko. kieltä kauppakorkeakoulussa ja menin 1997 seuraavan kerran. Silloin kävin 2 krt Madridissa, kerran Barcelonassa ja vielä beachillä viikon Marbellan tuntumassa ja puhuin pelkästään espanjaa.
Eikö sun olisi kannattanut opetella katalaania ennen Barcelonaan menoa?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
toihan on ihan normaalia. Italiassakin tuodaan usein ilmaiseksi jos jonkinlaista leipää vaikka yhden oluen kera. Ideahan on se, että pärjää sitten illalliseen saakka, vaikka se olisi myöhemmin illalla, kun napostelee siinä aiemmin jo jotain.

Onhan tuo toki noinkin. Tosin tähän en ole törmännyt esimerkiksi Barcelonan alueella, jonne olen matkustanut useammin kuin Madridiin. Madridissa tätä taas tapahtui huomattavasti useammin. Noh, ehkä tämä johtuu paikallisesta elämänmenosta, eikä siitä, että tämä säälittävästi sössöttävä turistipelle oli niin sympaattinen. "Säälitapas" olisi voinut olla päivän sana. :)

Englantihan on persläpi, miksi Espanjassa puhuttaisiin englantia? Koko latinalainen Amerikka puhuu Espanjaa äidinkielenään, joten luulisi, että vähän voisi vaivautua kieltä oppimaan ja jos on niin laiska, ettei opi niin herää kysymys, onko kykeneväinen matkustamaan vai onko sekin liian vaativaa tai vaivalloista.

Englantia puhutaan turistialueilla ihan sen vuoksi, että sillä keinolla saadaan helpommin turisteja tulemaan alueelle. Ihan puhtaasti markkinataloudellinen syy. Minä olen silti itse halukas oppimaan espanjaa, ja olen sitä sen verran oppinutkin, että kykenen jonkin verran keskustelemaan paikallisten kanssa ja hoitamaan kaikki nuo perustilanteet, joihin turisti joutuu matkallaan.

Minusta vieraiden kielien osaaminen on rikkaus, ja ulkomailla reissatessani pyrin käyttämään osaamiani kieliä niin paljon kuin mahdollista - kielitaitoni kehittämiseksi sekä kunnioitukseksi kyseisiä maita kohtaan. Espanjan lisäksi olen opetellut saksaa vasta aikuisiällä, mutta eikös se ole niin, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Saksa taipuu minulta hieman espanjaa huonommin, mutta ravintolassa asioinnit ja esimerkiksi taksikuskin kanssa keskustelut hoituvat jotenkin. Ranskaa olisi myös kiva osata, mutta sen suhteen luovutin kolmen tunnin mittaisen "ranskaa matkailijoille" -kurssin jälkeen. Ei vain taipunut meikäläisen kieli tuohon ääntämiseen... tätäkin kielitaitoa hyödynsin paria viikkoa myöhemmin matkallani Metziin. Ravintolatilaukset hoituivat pilke silmäkulmassa. Ruotsissa minua on taas ahdistanut se, että siellä tuppaavat vaihtamaan usein englantiin, vaikka yritänkin puhua ruotsia heille. Ja minä kirjoitin sentään magnan aikanani ylioppilaskirjoituksissa, ja virkamiespätevyyskin on tuosta suoritettu kohtuullisella arvosanalla...

Itse kävin ensimmäistä kertaa Espanjassa kesällä 1995 (Kanariaa ei lasketa Espanjaksi) ja huomasin miten homma toimii, jolloin päätin, että tulen seuraavan kerran vasta, kun osaan kunnolla espanjaa. Kävin joku 10 kurssia ko. kieltä kauppakorkeakoulussa ja menin 1997 seuraavan kerran. Silloin kävin 2 krt Madridissa, kerran Barcelonassa ja vielä beachillä viikon Marbellan tuntumassa ja puhuin pelkästään espanjaa.

Hyvä homma. Minä saavutin tuon "puhuin pelkästään espanjaa" -tason kahdella työväenopiston kurssilla. Olin ilmeisesti nopea oppimaan. Ainakin tulin ymmärretyksi.

Se on vähän samanlainen projekti kuin kuntoilu. Lukee vaikka joka aamu netistä urheilu-uutisia niin siinä jo oppii jonkin verran. Sitten voi katsoa telkkaria. Nyt netin aikana se on helppoa. Jouduin itse silloin 1995 vähän enemmän näkemään vaivaa, että sain TVE Internationalin näkymään kämpälläni.

Tuo pitää täysin paikkaansa. Kielitaito ruostuu nopeasti. Pitäisi taas kaivaa espanjan kirjat ja CD:t esiin... suunnitelmissa on vähän ollut, että käväisisin kesälomalla Etelä-Amerikassa, ja siellä tuon kielitaidon pitää olla jo oikeasti hyvä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Mulle on kyllä noin käynyt muuallakin kuin Ruotsissa, esim. Berliinissä että toinen henkilö, yleensä ravintolan tarjoilija on alkanut puhua englantia vaikka olen aloittanut hänen äidinkielellään. Poikkeuksetta nuo ovat olleet nuoria henkilöitä, jotka ovat ilmeisesti ajatelleet tekevänsä niin kohteliaisuuttaan: olettavat, että toinen ymmärtää paremmin englantia ja siksi puhuvat sitä. Mielestäni tuollaista oletusta ei kuitenkaan pitäisi tehdä kysymättä. Voihan olla että asiakas osaa vielä huonommin englantia kuin saksaa. Minä haluan muutenkin hoitaa asiani Saksassa saksan kielellä enkä englanniksi.

Amsterdamissa, jossa ilmeisesti kukaan ei oleta ulkomaalaisten puhuvan hollantia on hyvin yleistä että ravintolan tarjoilija kysyy ensimmäiseksi mitä kieltä asiakkaat haluavat puhua. Vaihtoehdoiksi annetaan yleensä englanti, ranska ja saksa.

Ja ilmoittauduin muuten juuri espanjan intensiivialkeiskurssille (11 h). Päättyy juuri sillä viikolla jolloin menemme Madridiin. Saas nähdä miten kurssin opeilla pärjätään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mexico ja tarkemmin Isla Mujeres kohteena. "Naisten saari" tuo kääntyy vapaasti ja paikka oli Maya-intiaaninen pyhä saari, tarkemmin syntymän ja lääkätieteen. Jos huhuttu maailmanloppu tulee, ajattelin että olen ns pelipaikalla ja ainakin lämpöisessä.
Ja kyllä, aion edellen pitää Speedoja. 42-vuotias ei opi uusille tavoille ja lahkeelliset uikkarit on no no, samoin kuin shortsit kun ottaa aurinkoa ja ui.
 

Est.1885

Jäsen
Mexico ja tarkemmin Isla Mujeres kohteena. "Naisten saari" tuo kääntyy vapaasti ja paikka oli Maya-intiaaninen pyhä saari, tarkemmin syntymän ja lääkätieteen. Jos huhuttu maailmanloppu tulee, ajattelin että olen ns pelipaikalla ja ainakin lämpöisessä.
Ja kyllä, aion edellen pitää Speedoja. 42-vuotias ei opi uusille tavoille ja lahkeelliset uikkarit on no no, samoin kuin shortsit kun ottaa aurinkoa ja ui.

Juuri muutama viikko takaperin kavin tuolla suunnalla lomailemassa, ja Speedot on ehdottomasti si si. Tuolla on paljon eurooppalaisia ja lattariporukkaakin rannoilla, ja niissa holmoissa boxeri-uikkareissa ei kulje kuin jenkit. Speedoissa erotut tasta junttiporukasta ja saat automaattisesti vahan enemman respektia.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Googleta Anthony Bourdais Layover Montreal. Mielestäni se oli hauska ohjelma ja siitä sai vähän sellaista fiilinkiä, mitä just nimenomaan lyhyellä reissulla voi Montrealissa tehdä.

edit. siellä Schwartz'sissa kannattaa ainakin käydä syömässä sandwichit

Jaa, loistoehdotus! Pitääkin kaivaa Bourdain esiin, kun tuo vissiin Netflixistäkin löytyy.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt mä sen päätin. Ensi vuonna mä lähden Siperiaan. Ensin venäläisillä busseilla Pietariin ja sieltä junalla Moskovaan, josta sitten Siperian radalle kohti Vladivostokia. Matkalla voisin pysähtyä muutamassakin kaupungissa. Täytyy vielä mietiskellä tarkemmin.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko Frankfurtissa mitään nähtävää? Helmikuussa olen menossa kaupunkiin viideksi päiväksi ja jotain tekemistä pitäisi kehittää. Sää varmaan on mitä on, mutta ei anneta sen haitata. Pakolliset nähtävyydet, vai onko city vain bisnesmiesten tylsä konttoritalohässäkkä? Onko kaupungissa millainen tarjonta esim. olutkellareissa?

Onko lähistöllä mitään huikeaa kohdetta, minne voisi yhden yön reissun heittää, kenties Ranskan puolelle jopa? Tai Köln? Auto varmaan saadaan käyttöön melko helposti, joten siinä ei ongelmaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vinkki Italiaan: Assisi!

Todella upea keskiaikainen pikkukaupunki, jossa nähtävää toki ei kovin moneksi päiväksi mutta vastaavasti junayhteys sekä Roomaan että Firenzeen toimiva, edullinen ja kaikin puolin ok.

Italia vei kyllä pikkusormen rannetta myöden, ja veikkaan että tulee käytyä usemmankin kerran maassa. Varsinkin, kun joulun aikana jäi futismatsikin kokematta.

Roomaan muutama vinkki: siellä voi kävellä joka paikkaan. Hyvät kengät jalkaan. Taksikyyti (yksi) pelotti enemmän kuin mikään automatka ikinä. Vältä. Lentoasemalta bussit ja juna toimii hyvin.
Jos haluat käydä Coloseumilla, varaa liput etukäteen.
Ruoka (Rooma): Jos karppaat, matkusta johonkin muualle. Jos haluat säästää rahaa mutta syödä runsaasti, käytä paikkoja jossa asiakas valitsee valmiista pizzoista jne. suoraan tiskistä. Mikä näyttää hyvältä myös on hyvää.
 

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
Onko Frankfurtissa mitään nähtävää? Helmikuussa olen menossa kaupunkiin viideksi päiväksi ja jotain tekemistä pitäisi kehittää. Sää varmaan on mitä on, mutta ei anneta sen haitata. Pakolliset nähtävyydet, vai onko city vain bisnesmiesten tylsä konttoritalohässäkkä? Onko kaupungissa millainen tarjonta esim. olutkellareissa?
Kyllä tuolla tekemistä riittää. Aika positiivinen kokemus oli, vaikka ennakolta odotukset oli vähän ristiriitaiset. On totta, että pilvenpiirtäjien luona ei ole juurikaan mitään elämää suurempaa, paitsi Main Tower oli kiva. Main-joen toisella puolella on Sachsenhausenin kaupunginosa, jossa ei bisnesmiehiä eikä muitakaan tärkeilijöitä ole. Tosi hyviä kapakoita paljon ja hyvää omenaviiniä (paikallinen erikoisuus). Ja toki voit hypätä Ebbelwei-expressin kyytiin ja sahata "turistikohteet" läpi (kirjava omenaviiniratikka).
Hyvää matkaa vain ja keskari kaikille niille, jotka tulee tekemään jotain vertailuita johonkin Müncheniin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Argentiina - Uruguay - Chile(?)

Suunnitelmaa on oikeastaan vasta pyöritelty hieman päässä ja paperilla, mutta haaveissa olisi vähän heittää pienimuotoinen Argentiinan reissu syyskuussa. Aikaa reissulle olisi vain pari viikkoa, joten koko maata ei ehdi katsastaa mitenkään, ja monia todella kiinnostavia kohteita olisi pakko jättää näkemättä.

Lennot olisivat luonnollisesti Buenos Airesin kautta. Miljoonakaupungissa riittäisi varmasti nähtävää, mutta suuret kaupungit ovat kuitenkin jokseenkin samanlaisia joka puolella maailmaa. Siksi ajatuksissa oli suunnata muuallekin.

Argentiina on niin suunnaton maa, että sieltä löytyy pitkien etäisyyksien päästä melkein mitä vaan. Tulimaan pingviinit joutuu jättämään väliin, vaikka seutu olisi kyllä todella kiinnostava. Andit ja Iguassun putoukset ovat oikeastaan ne, joiden välillä on puntaroitu vaihtoehtoja. Iguassu - vaikka upea paikka kuvista päätellen onkin - on jäänyt tässä pohdinnassa kakkoseksi. Andit siis kiinnostavat huomattavasti enemmän.

Tästä syystä olen siis paperilla pohtinut, että jos Buenos Airesissa viettäisi aluksi vaikkapa vain pari yötä, minkä jälkeen ottaisi yöbussin Mendozan kaupunkiin Andien juurella. Matka-aika on bussista riippuen n. 13-17h suuntaansa... mutta matka on pitkä - Euroopan kartalle siirrettynä pidempi kuin Berliinistä Pariisiin... Mendozassa voisi siis viettää aikaa ehkäpä muutaman päivän ja tutustua samalla Andien ympäristöön ja viineihin, joista alue on kuuluisa. Yksi mahdollisuus olisi tehdä toinen bussimatka - ja painattaa Andien ylitse Santiago de Chileen. Tuo on kuvista päätellen ja matkakertomusten mukaan maisemiltaan uskomattoman upea reitti. Ongelma voi tulla siitä, että lumimyräkkä saattaa sulkea tien muutamaksikin päiväksi... syyskuussa voi kai vielä tulla lunta noilla kulmilla...

Sitten samalla tavalla takaisin Buenos Airesiin. Siellä voisi sitten viettää vielä muutaman päivän. Yhtenä päivänä voisi tehdä päivän mittaisen risteilyn Rio de la Platan yli Uruguayn puolelle Colonia del Sacramenton historialliseen pikkukaupunkiin...

Jatkoaikalaisia on varmasti pyörinyt tuolla alueella. Onko jotain muita vinkkejä, joita kannattaisi tehdä noiden kaavailujeni sijaan? Tai muuta kommentoitavaa? Mahdollisuutta pidempään reissuun ei ole, joten aikaa ei ole liikaa käytettäväksi.

Katsoin myös sisäisten lentojen hinnat. B.A.:n ja Mendozan väli lentokoneella oli n. 170€ suuntaansa. Bussilla luokasta riippuen hinnaksi tuli 70 - 90€ suuntaansa. Jälkimmäisessä säästää myös yhden yön majoituksen hinnan...
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Meille tulee viikonloppuna kylään pariskunta, joka palasi juuri kuukauden Argentiinan turneelta. Sistiksellä näyttää olevan oma-aloitteisuus kohdallaan, mutta jos nuo höpisevät jotain minkä uumoilen olevan kiinnostavaa, niin tulen näpyttelemään tänne.
 

Fordél

Jäsen
Hitto kun on vaikea päättää minne suuntaisi kesällä lomamatkalle. Yksi vaihtis olisi tottakai Suomi, mutta jos menisi ulkomaille, on vaikea valita mihin suuntaisi. Se on sentään selvä, että Euroopasta kohde pitäisi löytyä ja tarkemmin määriteltynä niin ei Itä-Euroopasta eikä kovin etelästäkään.

Selkeät rantalomakohteet ja turistirysät ovat myös poissa laskuista vaikka toki veden läheisyydestä ja kauniista luonnosta tulee iso plussa. Esim. Riva Del Garda oli ihan täydellinen paikka, mutta ei sielläkään viitsi joka vuosi ravata.

Toisaalta myös joku kaupunkilomakin passaisi. Siellä olisi tarjolla yleensä paljon hyviä ravintoloita ja ruokaa, joka on myös tärkeä kriteeri.

Näillä pohdinnoilla vaihtikset voisi olla:

1. Berliini (kerran jo käyty)
2. Norja ja vuonot
3. Luoteis Ranskasta joku paikka meren rannalta
4. Lyon
5. Joku kohde Alpeilta
6. Barcelona

Tai sitten joku ihan ässä hihasta vaihtoehto. Ehdotuksia otetaan vastaan (jos sellaisia heräsi tästä sekavasta pohdinnasta).
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tai sitten joku ihan ässä hihasta vaihtoehto. Ehdotuksia otetaan vastaan (jos sellaisia heräsi tästä sekavasta pohdinnasta).

Heittäisin ilmoille Islannin tai Färsaaret. On komeata luontoa, hyvä ruokaa ja mukavia ihmisiä. Mukavan "pienimuotoista" jos näin voisi asian ilmaista. Ja ei ole pitkä matkakaan kumpaakaan kohteeseen.

Molemmissa on tullut käytyä, Islannissa useamminkin. Notta jos lisäinfoa kaipaat niin kysele pois.
 

#25 Primeau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
No niin nyt on sitten buukattua maaliskuulle lennot Bangkokkiin.
Nyt pitäisi viel etsii lennot Krabille niin alkaa olemaan loma aikalailla valmist kauraa
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tai sitten joku ihan ässä hihasta vaihtoehto. Ehdotuksia otetaan vastaan (jos sellaisia heräsi tästä sekavasta pohdinnasta).

Miten olisi oma suosikkini Slovenia? Googlaa vaikka "Soca River", "Bled" ja "Piran". On luontoa kauneimmillaan (Alppeja, tippukiviluolia ja rantakohteita), ystävällisiä ihmisiä jotka osaavat puhua englantia sekä hyvää ruokaa ja tämä kaikki parin tunnin ajomatkan sisällä. Jos aikaa riittää, niin samalla voi käydä halutessaan myös mutkan vaikkapa Italiassa ja Kroatiassakin.
 

Sturm

Jäsen
Suosikkijoukkue
1967
3. Luoteis Ranskasta joku paikka meren rannalta

Suosittelen Nizzaa. Käsittääkseni mm. Norwegian lentää helsingistä suoraan. Tossa paikassa yhdistyy rantaloma kaupunkiloman yhteyteen. Tosi hyviä ruokapaikkoja pilvin pimein. Vanha kaupunki on todella hieno paikka ja myös pullollaan ruokapaikkoja sekä pubeja. Keskustasta löytyy ostoskeskuksia ja muita ns. perus kaupunkitarjontaa. Huomionarvoista on että nizzassa kulkee spåra! (Raitiovaunuliikenne)

Mestoilla tuli pyörittyä muutama vuosi takaperin. Sopii niin nuorille, vanhoille, perheellisille, sinkuille, paristuhteessa oleville. Monacoon pääsee kätevästi dösällä, matka-aika muistaakseni 30min (?) eikä hintakaan tainnut olla femmaa korkeempaa.

Nizzan lentokenttä sijaitsee oikeastaan ihan kaupungin vieressä. Ruuhkasta riippuen vanhaankaupunkiin pitäisi taksilla päästä puolessa tunnissa. Ainoa miinus paikassa mielestäni on se, että ranta koostuu pikku kivistä. Kiviranta osaa olla suht vittumainen asia jos on auringonpalvoja.

Itsellä olisi tarkotus lähteä maaiskuussa roomaan ja kesällä palma de mallorcalle. Onks jengi käyny? Kannattaako?
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Heittäisin ilmoille Islannin tai Färsaaret. On komeata luontoa, hyvä ruokaa ja mukavia ihmisiä. Mukavan "pienimuotoista" jos näin voisi asian ilmaista. Ja ei ole pitkä matkakaan kumpaakaan kohteeseen.

Molemmissa on tullut käytyä, Islannissa useamminkin. Notta jos lisäinfoa kaipaat niin kysele pois.

Islanti kuuluu ehdottomasti niihin kohteisiin, joissa pitäisi käydä. Syynä juuri toi komea luonto. Färsaaria en ole edes funtsinutkaan, mutta varmasti sekin hieno mesta. Islannin aika ei ole kuitenkaan vielä nyt. Sen voisi yhdistää reissuun, jossa kävisi myös USA:ssa eikä semmoseen reissuun ole tulevana kesänä budjettia.

Miten olisi oma suosikkini Slovenia? Googlaa vaikka "Soca River", "Bled" ja "Piran". On luontoa kauneimmillaan (Alppeja, tippukiviluolia ja rantakohteita), ystävällisiä ihmisiä jotka osaavat puhua englantia sekä hyvää ruokaa ja tämä kaikki parin tunnin ajomatkan sisällä. Jos aikaa riittää, niin samalla voi käydä halutessaan myös mutkan vaikkapa Italiassa ja Kroatiassakin.

Nää oli hyviä ehdokkaita. Pikaisella googlauksella Bled ja Piran vaikutti oikein mielenkiintosille mestoille. Oon joskus miettinytkin, että onkohan toi Italiaan kuuluva Trieste mistään kotoisin ja Piranhan olisi ihan siinä vieressä, mutta Slovenian puolella. Kiitos näistä ehdotuksista, täytyy tutustua niihin paremmin.

Sen verran voisin kysyä (vaikka selviää toki googlettamallakin), että pääseekö näihin molempiin kohteisiin kätevästi junalla jostain isommasta kaupungista? Näet kun autoa ei viitsi vuokrailla.

Suosittelen Nizzaa. Käsittääkseni mm. Norwegian lentää helsingistä suoraan. Tossa paikassa yhdistyy rantaloma kaupunkiloman yhteyteen. Tosi hyviä ruokapaikkoja pilvin pimein. Vanha kaupunki on todella hieno paikka ja myös pullollaan ruokapaikkoja sekä pubeja. Keskustasta löytyy ostoskeskuksia ja muita ns. perus kaupunkitarjontaa. Huomionarvoista on että nizzassa kulkee spåra! (Raitiovaunuliikenne)

Nizza jäi oikeastaan pois tolta listaltani. Ehdottomasti menee harkintaan, koska onhan täälläkin joskus käytävä. Tosin siellä lienee aikamoinen ryysis ja paljon ihmisiä niin se ei niin paljon houkuttele. Mutta tosiaan siellä yhdistyisi moni itselle tärkeä seikka: hyvä ruoka sekä vehreä luonto ja meri. Funtsitaan tätä vielä uudestaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen verran voisin kysyä (vaikka selviää toki googlettamallakin), että pääseekö näihin molempiin kohteisiin kätevästi junalla jostain isommasta kaupungista? Näet kun autoa ei viitsi vuokrailla.

Blediin pääsee ainakin kätevästi junalla. Minä kuljin omalla interrail-reissullani yhtenä päivänä Ljubljanasta Prahaan, mikä edellytti sitten kahta vaihtoa Itävallassa. Ensimmäisen tein muistaakseni Villachin kaupungissa, ja tuolloin tuli Bled nähtyä junasta. Toisen vaihdon tein taas Wienissä. Eli pääset Blediin aika hyvin melkein mistä päin Eurooppaa tahansa. Slovenia on siitä kiva mesta, että siellä etäisyydet ovat lyhyitä. Junaverkko oli ainakin melko kattava, ja veikkaisin bussien täydentävän puutteita kovastikin.

Minä heitän kuitenkin yhden vaihtoehtoisen kohteen ilmoille: Sarajevo. Kyseessä on suosikkikaupunkini, ja minä olen kuitenkin nähnyt maailmaa 38 maan ja vielä useamman kaupungin verran... Pidin todella paljon kauniista kaupungista, idän ja lännen kulttuurien kohtaamisesta, ystävällisistä ihmisistä ja kiinnostavasta historiasta. Sarajevoon pääseminen voi olla vähän hankalampaa, mutta esim. Kroatian Dubrovnikiin lennetään Suomesta. Sieltä voi sitten vaikka bussilla hommata itsensä Bosnian puolelle Mostariin, ja sieltä taas samalla keinolla Sarajevoon.

Itse matkustin Sarajevoon junalla Belgradista, jonne taas lensin Air Balticilla. Belgrad ei tosin ollut minun makuuni erityisemmin. Siksi suosittelisin tuota Dubrovnik - Mostar - Sarajevo -kombinaatiota.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
No niin nyt on sitten buukattua maaliskuulle lennot Bangkokkiin.
Nyt pitäisi viel etsii lennot Krabille niin alkaa olemaan loma aikalailla valmist kauraa

Suosittelen Air Asiaa. Hyvä kalusto, halvat hinnat ja lentävät tiheään Bkk-Krabi väliä. Aika monta kertaa noilla lennetty tuo väli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös