Onkos täällä Islannin tietäjiä ja kiertäjiä? Huhtikuussa, tarkemmin sanottuna pääsiäisen aikaan ollaan menossa kuudeksi yöksi. Vuokrataan auto, neljä yötä maaseudulla ja lopuksi kaksi yötä Reykjavikissa. Kohteena on saaren eteläinen osa ja läpi pitäisi käydä ainakin kultainen kierros, Vikin alue mustine hiekkarantoineen ja Vatnajökull -jäätikön reuna-alueet, joista ainakin jäätikkölaguuni pitää nähdä. Olen kuullut että Islannissa vuodenajat kulkevat yleensä Suomea paljonkin jäljessä joten onko siellä vielä ihan talvi tuohon aikaan? Ja onko muuten erityisiä vinkkejä/suosituksia? Maaseutualueen yöt ovat paikkakunnilla Selfoss, Fludir ja Vik joten jos noilta seuduilta on jäänyt mieleen esim. jotain hyviä ruokapaikkoja tai mitä tahansa muuta, niin mieluusti otan vastaan kaiken.
2022 juurikin pääsiäisen aikoihin tuli tehtyä reilu viikon kierros Islantiin, jonka aikana tuli nähtyä "kaikki". Kierrettiin siis tuo koko Ring road siten, että oltiin joka yö eri paikassa ja pysähdeltiin matkan varrella jokaiseen olennaiseen kohteeseen, joita tuli kyllä ennen tuota reissua melkoisella pieteetillä kartoitettua. Harmikseni tuo läppäri varastettiin sittemmin ja kyseinen Islanti-tiedosto sen mukana. Olen kuitenkin melko varma, että tähän ketjuun olen tuosta reissusta jotain tärppejä kirjoitellut.
Pääsiäisen aikaan keli oli muistaakseni ihan keväinen, eikä talvesta ollut tietoakaan. Toki sateitahan tuolla saarella riittää ja tuuli oli paikoin suht. voimakasta. Blue Lagoonissa (jos auki, eikös tämä jokin aikaa sitten ollut poissa käytöstä, taisi liittyä tulivuorenpurkaukseen?) käynti kannattaa ajoittaa samaan syssyyn lentokentältä tulon tai sinne menemisen kanssa, jos sinne siis aikoo. Sijainti on sen verran syrjäinen, ettei tarvitse erikseen suhailla, sijaitsee siis suhteellisen lähellä lentokenttää.
Muistin varasta tärppinä Fjadrargljufur -kanjoni, joka yleensä tuntuu jäävän vähän varjoon kun näitä suosituimpia Islanti-kohteita googlaa. Vesiputouksista näyttävimmät olivat mielestäni Seljalandsfoss, jonka taakse pystyy kävelemään sekä Game of Thronesistakin tuttu Skogafoss. Tuon Seljalandsfossin kanssa samassa paikassa sijaitsee myös Gljufurarfoss -niminen vesiputous, joka on jonkinlaisen luolan sisällä, sinne piti vähän jopa kahlatakin, mutta varsin uniikki se oli.
Kultainen kierros on ihan hieno, mutta valtavan turistinen, sellaista jonossa kävelyn makua siinä on. Geysirit toki jäivät mieleen, mutta niitä on samaan aikaan ihmettelemässä vieressä parisataa muutakin ihmistä. Islannin luonto aidoimmillaan on jossain tuon kierroksen ulkopuolella. Toki myös muissa suosituissa kohteissa, esimerkiksi tunnetuimmilla vesiputouksilla ja jäätikkölaguunilla on reilusti muutakin porukkaa. Luonnonkylpylät olivat myös mukavia kokemuksia lillutella kuumassa vedessä viileässä ulkoilmassa. Blue Lagoon toki tunnetuin (ja suosituin), mutta näitä löytyy muualtakin, suotuisampaan hintaan. Toki Blue Lagoon on näyttävä tuurkosine vesineen, mutta noi muutoin mielestäni Sky Lagoon oli hienompi paikka. Lisäksi löytyy vielä ihan aitoja luonnonkylpylöitäkin, mutta näiden nimiä en enää muista tai saa kaivettua. Reykjavikiin en kovin paljoa käyttäisi aikaa, sympaattinen kylä, mutta suhteellisen nopeasti nähty.
---------------
Itse kotiuduin juuri eilen Etelä(isen)-Afrikan reissulta. Pari viikkoa tuli siis vietetettyä Etelä-Afrikassa (Kapkaupunki, Durban, Krugerin kansallispuisto), josta tuli myös yksi päiväreissu tehtyä Lesothoon. Lisäksi viikko vierähti Victorian putouksilla puoliksi Sambian ja puoliksi Zimbabwen puolella. Tuolta tuli myös tehtyä päiväreissu Botswanaan safarille. Lyhyesti arvioituna Kapkaupungille ja etenkin Krugerin kansallispuistolle antaisin arvosanaksi täydet 5/5, mikäli enempää ei saa antaa. Durbanissa taas en viihtynyt.
Victorian putouksilla taas yli-innokkaat kauppamiehet veivät fiilistä, eikä oikein noiden takia jaksanut poistua lodgelta. Tähän toki vaikuttaa jo sekin kun tässä vaiheessa vajaat 3 viikkoa oli jo saanut olla joka välissä vastailemassa "how are you?" -kyselyihin. I'm fine, thanks. Nämä aggressiivisesti iholle käyvät kaupparatsut eivät myöskään oikein tuntuneet ensimmäisestä, toisesta, kolmannesta tai vielä neljännestäkään kerrasta ymmärtävän etten nyt tällä kertaa ole kiinnostunut rannekorusta ja kun yhdestä oli vihdoin päässyt irti niin jo seuraava lähti perään. Tuolla myös kaikki oli täysin ylihinnoiteltua, joten ei jatkoon, vaikka itse vesiputoukset ihan näyttävät olivatkin, joskaan niihinkään ei muutamaa tuntia enempää saa aikaa käytettyä ja pääsymaksu vesiputousten näkemiseen oli rapsakat 50 dollaria. Mikäs se on rahastaessa kun niiden vuoksi kaikki turistit tuolla joka tapauksessa ovat.
Korkealla vuoristossa sijaitseva Lesotho ja sen eristäytynyttä kansaa oli ihan mielenkiintoista nähdä muutenkin kuin uuden maabongauksen muodossa, mutta sen retken jättäisin ehkä näin jälkikäteen mietittynä tekemättä. Sen vuoksi piti ottaa lento Kapkaupungista Durbaniin ja oleskeltua siellä kaikkiaan 3 yötä. No, eipä tuonne suunnalle tosin enää toista kertaa ole menossa, joten tilaisuus Lesothossa piipahtamiseen oli itselleni ainutlaatuinen, joten olkoon menneeksi vaikka suhteellisen kalliiksi se piipahdus tulikin.