Matkakohteenne

  • 2 611 585
  • 15 117

Kyle

Jäsen
- lauantaina Valioliigapäivä
- sunnuntaina kotiin

Kannattaa huomioida, että vielä ei taida olla viikon 10 pelipäiviä lukittu. Kaikki on merkitty lauantaiksi klo 17 alkaviksi, mutta todennäköisesti ensi viikolla varmistuu pelipäivät ja osa otteluista siirtyy sunnuntaille ja joku jopa maanantaille.

Myös Championshipin otteluohjelmaa kannattaa seurata. Sieltä löytyy tunnelmaltaan ihan yhtähyviä otteluita.

Lippujen hankkiminen on myös oma taiteenlaji ja ensisijaisesti jos löytyy aikaa ja hermoja niin kannattaa ostaa suoraan seuralta. Ei ole kaikista seuroista viimeisintä tietoa, mutta olettaisin että ainakin valioliigajengit vaativat jäsenyyden joka mahdollistaa lippujen oston ja vaikka tuntuu tyhmältä hankkia yhtä ottelua varten jäsenyys niin se tulee halvemmaksi kuin välittäjän kautta pelkät liput.
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Jo perinteeksi muodostumassa oleva kesälomareissu Puolaan olisi taas ohjelmassa kesäkuussa. Tällä kertaa välivuosi Varsovasta, vaikka alustavasti oli suunnitelmissa yhdistää Varsova Poznańin tai Łódźin kanssa. Jos seuraavalle kesälle sitä komboa suunnitteluun uudestaan, maltillisemmilla hinnoilla. Finnairin kampanjahinnat saivat tarttumaan kiinni Gdańskiin, jossa on kertaalleen tullut käytyä. Aikaa on kuitenkin jo sen verran vierähtänyt, ettei oikein ole suurempia muistikuvia kaupungista, niin johan se on uuden reissun aika.

Nyt olisi tarkoitus myös Gdynia tsekata ja kenties jotain muitakin lähialueen kaupunkeja, jos aikaa riittää. Onko kenelläkään kokemusta Helin niemimaasta? Se vähän kiinnostaisi, mutta näyttää olevan jonkin verran aikaa vievä reissu, niin pitäisi olla oikeasti reilusti nähtävää, että kannattaa se päivä käyttää reissuun. Muutenkin tuossa näyttäisi olevan tarjontaa ihan reilusti suht järkevän matka-ajan puitteissa, mm. Elbląg kiinnitti joissain määrin huomiota.

Jos jollain on päiväretkivinkkejä, niin niitä otetaan mielellään vastaan. Malborkissa ollaan jo käyty, sitä ei tarvitse mainita :) Voi toki olla, että Trójmiasto riittää pitkälle, kun tässä Google Maps -kartta hiljalleen rakentuu. Valtavasti on mielenkiintoista silläkin alueella, kun vaan jaksaa kaivella eikä ole liian vaativa kohteiden suhteen. Itse olen vähän sellainen ihminen, että kaikki vähänkin erikoinen kiinnostaa, kartalle tuli esimerkiksi jo merkintä Falowiecistä Przymorzessa, kyseessä ilmeisesti yksi Euroopan isoimmista yhtenäisistä asuinrakennuksista, yli 800 metriä pituutta kerrostalokompleksilla.

Olen saattanut aiemminkin mainita, mutta tuntuu että loman paras vaihe on suunnittelu. Onhan siinä fiilistä, kun selailee yötä myöten netistä tietoa ja pyörittelee Google Mapsia, samalla merkintöjä tehden. En siis ole mikään orjallinen suunnittelmien seuraaja, mutta kunnollinen taustatyö auttaa todella paljon ja jättää aikaa oleelliseen. Hyvin saa esimerkiksi tietyille alueille suuntautuvista retkistä kaiken irti, kun näkee suoraan omalta kartalta mitä mihinkin ekskursioon kannattaa yhdistää.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Myös Championshipin otteluohjelmaa kannattaa seurata. Sieltä löytyy tunnelmaltaan ihan yhtähyviä otteluita.

Lippujen hankkiminen on myös oma taiteenlaji ja ensisijaisesti jos löytyy aikaa ja hermoja niin kannattaa ostaa suoraan seuralta. Ei ole kaikista seuroista viimeisintä tietoa, mutta olettaisin että ainakin valioliigajengit vaativat jäsenyyden joka mahdollistaa lippujen oston ja vaikka tuntuu tyhmältä hankkia yhtä ottelua varten jäsenyys niin se tulee halvemmaksi kuin välittäjän kautta pelkät liput.
QPR:n peliin sai ainakin vielä viime kaudella ostettua seuralta suoraan lippuja, piti vaan tehdä ilmainen tili nettisivuille. Stadion on vanha, mutta tunnelmallinen. Sinne White Cityn metroasemalle päin on hyvin täysi, mutta tunnelmallinen pubi ottaa olut tai pari ennen matsia QPR-fanien kanssa.

Tottenhamin pelieihin on saanut ihan hyvin ticket exchange lippuja, eli kausikorttilaisten lippuja Tottenhamin omilta sivuilta. Tämän hinta on vaan se, että pitää ostaa Spursin vuosijäsenyys (50 puntaa), että pääset noita ostelemaan. Ja vierekkäisiä paikkoja on haastava saada. Toi stadion on kuitenkin todella hieno ja toimiva. Ehdit puoliajalla käydä vessassa ja ostaa ja juoda oluen. Ainoa miinus on poislähtö, lähin juna-asema suljetaan, kun laituri on liian pieni ja suurin osa ihmisistä menee Seven Sistersiin metroon. Siellä sitten sellainen pro tip, että siihen ensimmäiseen sisäänkäyntiin ei kannata jäädä seisomaan, vaan siitä ohitse ja oikealle etuviistoon. Siellä olevasta sisäänkäynnistä pääset suoraan viimeisille liukuportaille ja ohitat 300 metriä jonoa.

West Hamin peliin sai myös kolmisen vuotta sitten ostettua liput suoraan seuran sivuilta, tämän kauden tilannetta en tiedä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Nyt olisi tarkoitus myös Gdynia tsekata ja kenties jotain muitakin lähialueen kaupunkeja, jos aikaa riittää.

Sopot tuolla on se must-paikka. On ennen Gdynia saman junaradan varrella. Kävin joskus pari tuntia Gdyniassa pyörimässä ja siellä ei ollut ainakaan itselle juuri mitään sen kummempaa nähtävää. Satamassa toki kannattaa käydä ihmettelemässä laivoja. Sopotissa taas löytyy Euroopan pisin puulaituri nimeltään MOLO.

Ja Gdanskissa ei voi käydä ilman vierailematta Westerplattenilla, sieltä alkoi sen toisen maailmansodan rytinät syksyllä -39
 

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Sopot tuolla on se must-paikka. On ennen Gdynia saman junaradan varrella. Kävin joskus pari tuntia Gdyniassa pyörimässä ja siellä ei ollut ainakaan itselle juuri mitään sen kummempaa nähtävää. Satamassa toki kannattaa käydä ihmettelemässä laivoja. Sopotissa taas löytyy Euroopan pisin puulaituri nimeltään MOLO.

Ja Gdanskissa ei voi käydä ilman vierailematta Westerplattenilla, sieltä alkoi sen toisen maailmansodan rytinät syksyllä -39
Joo, Sopotissa pyörähdin viimeksikin, mutta sitä voisi ottaa tällä kertaa vähän enemmän haltuun. Gdyniassa ei varmaan tosiaan mitään ihmeitä, mutta keräillään nyt sekin käytyihin Puolan kaupunkeihin jonon jatkoksi, kun helposti on tavoitettavissa. Vähän pitää taustatyötä tehdä, josko sieltä jotain kiinnostavaa löytäisi.

Westerplatte myös tuttu edelliseltä visiitiltä, mutta ansaitsee ehdottomasti uusintakierroksen!
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Iso-Britannia on pikku hiljaa alkanut vaatimaan maahantulijoilta ETA (Electronic Travel Authorization) "viisumia" eli vähän samanlaista kuin USAn ESTA ja ehkä EU:n vastaavanlainen (jos saavat sen startattua).
Yksi kaveri oli lentämässä Miamista Lontoon kautta Helsinkiin ja perjantaina tuli ilmoitus että tällainen proopuska vaaditaan. No sitä ei ehtinyt hankkimaan ja sai bookattua lennon muuta kautta Suomeen (nyt on enää huolena että lentääkö Finnair jatkolennon, pilottien työtaistelu).
Tiedotus tästä on ollut huonoa, lentoyhtiökään ei aluksi tiennyt asiasta, mitähän olisi tapahtunut Lontoossa, ehkä olisi päässyt sakoilla.
En tiedä onko tämä jo voimassa EU:n asukkaille, ehkä.
"Who does not need an ETA
You do not need an ETA if any of these apply to you:
you have a visa
you have permission to live, work or study in the UK (including settled or pre-settled status or right of abode)
you are a British or Irish citizen
you are travelling with a British overseas territories citizen passport
you live in Ireland and you are travelling from Ireland, Guernsey, Jersey or the Isle of Man "


JOL
Hmm, mielenkiintoista. Helmi-maaliskuun taitteessa menossa eikä lentoyhtiöltä ole tullut mitään infoa. Onkohan tämä joku vastaisku kun EU vaatii kaikenlaista EU:n ulkopuolelta tulijoilta, joihin nuo jästipäät itse halusivat.

EDIT:

Kävin kokeilemassa ko sivuilla, niin seuraavan vastausen sain.

If you’re travelling on or after 2 April 2025, you’ll need to apply for an electronic travel authorisation (ETA). You’ll be able to apply from 5 March 2025.

Eli ei vielä tällä reissulla, mutta seuraavalla sitten.
 
Viimeksi muokattu:

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Lontoo olisi ensimmäistä kertaa tähtäimessä viikolla 10 ja muutamia vinkkejä kaipailisin. Lennot ovat Stanstediin ja suunnitelma seuraavanlainen:
- meno keskiviikkona
- torstaina pitäisi junalla päiväselti Birminghamiin ja takaisin (Crafts -koiranäyttely, avopuolison bucket listilla)
- perjantaina kaupunkipäivä
- lauantaina Valioliigapäivä
- sunnuntaina kotiin

Sitten kysymyksiä:
- miltä suunnalta majoitukset kannattaa ottaa, että liikkuminen olisi edes suhteellisen sujuvaa?
- airbnb vaiko hotelli? (majoituksessa tuskin hirvittävän paljon aikaa vietetään)
- kaupungin sisällä matkustaminen --> mikä on järkevin matkakortti?
- otteluliput --> mikä luotettavin/sujuvin palveluntarjoaja Valioliigan lippujen osalta?
- minkä verran nähtävyyksiä voi yrittää yhdelle päivälle (perjantai) buukata? Roomassa lähes kaikki oli kävelymatkan päässä toisistaan, mutta nyt taitaa olla eri homma
- kaikki muut vinkit ja huomiot tervetulleita
Osta ne Stansted junaliput etukäteen, säästät jonkun verran. Liikkumisessa huomioi että se Stansted juna kulkee Liverpool Streetin asemalle, jonka kautta kulkee monet juna-, metroreitit ja overground. Siitä siis pääsee vallan mainiosti eteenpäin. Hotellit on kalliita ja valitettavat nuhjuisia, mutta jos ei allergiat ja astma vaivaa, niin no problem. Lähimaksulla pääsee kätevästi TFL:n linjoilla. Suosittelen lämpimästi tutkimaan karttoja ja reittihakuja hieman, niin säästyy turhalta säädöltä. Jalat on kovilla koska käveltävää ja nähtävää riittää. Metroissa portaat tulee tutuiksi. Bussista näkee paljon, mutta jäävät helposti ruuhkiin jumiin. Ruokaa on tarjolla kaikkialta maailmasta, kirjaimellisesti.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Bussista näkee paljon, mutta jäävät helposti ruuhkiin jumiin.
Tuo oli muuten itselle tavallaan yllätys kun normaalisti olin tottunut käyttämään pelkkää maanalaista. Bussin yläkerrassa on aika paljon mukavampi matkustaa kuin ruuhkaisessa metrossa ja näköalat ovat ihan erilaiset. Varsinkin ilta-aikaan bussit kulkevat ihan joutuisasti ja bussilla voi päästä samassa kokonaisajassa kun mukaan lasketaan se portaissa ja käytävillä käytetty aika.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lontoo olisi ensimmäistä kertaa tähtäimessä viikolla 10 ja muutamia vinkkejä kaipailisin. Lennot ovat Stanstediin ja suunnitelma seuraavanlainen:
- meno keskiviikkona
- torstaina pitäisi junalla päiväselti Birminghamiin ja takaisin (Crafts -koiranäyttely, avopuolison bucket listilla)
- perjantaina kaupunkipäivä
- lauantaina Valioliigapäivä
- sunnuntaina kotiin

Sitten kysymyksiä:
- miltä suunnalta majoitukset kannattaa ottaa, että liikkuminen olisi edes suhteellisen sujuvaa?
- airbnb vaiko hotelli? (majoituksessa tuskin hirvittävän paljon aikaa vietetään)
- kaupungin sisällä matkustaminen --> mikä on järkevin matkakortti?
- otteluliput --> mikä luotettavin/sujuvin palveluntarjoaja Valioliigan lippujen osalta?
- minkä verran nähtävyyksiä voi yrittää yhdelle päivälle (perjantai) buukata? Roomassa lähes kaikki oli kävelymatkan päässä toisistaan, mutta nyt taitaa olla eri homma
- kaikki muut vinkit ja huomiot tervetulleita

Olen itse ollut Lontoossa kahdesti muutaman viime vuoden aikana. Avovaimon kanssa olimme kahdestaan liikenteessä syksyllä 2019, ja tuolloin majoituimme Pimlicon alueella. Vajaa vuosi sitten olimme liikenteessä iäkkäiden vanhempieni kanssa isäukon 80-vuotispäivän kunniaksi. Tuolloin majoituimme Hyde Parkin pohjoisreunalla, reilu 1.5 km Paddingtonin asemalta. Nuo molemmat olivat ainakin hyviä alueita.

Voisin veikata, että joku päivälippu metrossa on paras vaihtoehto tuolloin perjantaina. En muista enää vaihtoehtoja, mutta sellaiset paperiset perinteiset liput meillä oli. Tosin tuolla muistaakseni toimii myös pankkikortin lähimaksukin noissa.

Tässä esimerkkejä siitä, millaisia yhden päivän ohjelmia olen itse tehnyt tuolla:

1. Ensin kävellen Imperial War Museumiin (ilmainen). Sieltä sitten kävellen suunnilleen reittiä Parlamenttitalo - Westminster Abbey - Piccadilly Circus - Trafalgar Square - Kaartin kasarmit - Buckingham Palace. Järjestys saattoi olla toinenkin. Nuo olivat kuitenkin kävelymatkan päässä toisistaan. Matkalla ehti pysähtyä teelle, syömään ja oluelle.

2. Kävellen Battetsean voimalalle (Pink Floyd -faneille tuttu kohde), sieltä vesibussilla Towerille, jossa meni pari tuntia helpostikin. Liput ehdottomasti ostettava ennakkoon. Sieltä kävellen British Museumiin. Siellä keskittyen muutamaan ennalta valittuun kohteeseen. Sitten oli päivän kulttuuriannostus täynnä. Oluelle ja teelle ehti museoiden välillä ja jälkeenkin.

3. Suunnilleen sama kävelysetti kuin 1. kohdassa, mutta osa siirtymistä metrolla. Sillä myös katsastamaan St. Paulin katedraali ja Tower ulkoa. Lopuksi metrolla Kensingtoniin, ja Natural History Museumiin, joka on ilmainen, mutta vaatii ennakkolipun.

Ilmainen on myös Science Museum tuon Natural History Museumin vieressä. Sen ratsastin todella nopeasti vain parin näyttelyn osalta lähtöpäivän aamuna. Mieli tekisi mennä toistekin. Ennakkolippu vaaditaan.
 

J.Petke

Jäsen
Voisin veikata, että joku päivälippu metrossa on paras vaihtoehto tuolloin perjantaina. En muista enää vaihtoehtoja, mutta sellaiset paperiset perinteiset liput meillä oli. Tosin tuolla muistaakseni toimii myös pankkikortin lähimaksukin noissa.
Tässä esimerkkejä siitä, millaisia yhden päivän ohjelmia olen itse tehnyt tuolla:

1. Ensin kävellen Imperial War Museumiin (ilmainen). Sieltä sitten kävellen suunnilleen reittiä Parlamenttitalo - Westminster Abbey - Piccadilly Circus - Trafalgar Square - Kaartin kasarmit - Buckingham Palace. Järjestys saattoi olla toinenkin. Nuo olivat kuitenkin kävelymatkan päässä toisistaan. Matkalla ehti pysähtyä teelle, syömään ja oluelle.

2. Kävellen Battetsean voimalalle (Pink Floyd -faneille tuttu kohde), sieltä vesibussilla Towerille, jossa meni pari tuntia helpostikin. Liput ehdottomasti ostettava ennakkoon. Sieltä kävellen British Museumiin. Siellä keskittyen muutamaan ennalta valittuun kohteeseen. Sitten oli päivän kulttuuriannostus täynnä. Oluelle ja teelle ehti museoiden välillä ja jälkeenkin.

Pari pointtia näihin. Päivälippu ei kannata, kun pankki-luottokortin lähimäksu toimii ja cappaa myös siihen päivälipun summaan, jos matkustaa enemmän. Metro tietysti kätevin ja nopein mutta jos haluaa nähdä vähän muutakin kuin paskaset metronlattiat niin itsekin tykkäsin matkustaa bussilla, yläkerta ja eturivi aina kun mahdollista.

Imperial War Museum on Tower of Londonin kanssa ehdottomat vierailukohteet Lontoossa. Samoin tuo British Museum. On kiva katsoo mitä kaikkea britit ovat maailmalta varastaneet. Tykkään itse myös dalsia siinä South Bankin puolella ja vaikka poiketa samalla Borough Marketilla tai Tate Modernissa.

Majoitus on tosiaan Lontoossa aika arpapeliä. Voi olla, että saa huonon tai sitten todella huonon. £300 ylöspäin per yö voi jo saada sitten jotain ihan ok-laatuista.

Ruokafanillehan Lontoo on täydellinen kaupunki. Jos haluaa panostaa vähän enemmän illalliseen niin suosittelen Nobua ja Zumaa. Molemmissa aasialaisteema ja ihan perhanan hyvä safka. Jos taas aasialainen maistuu maltillisemmalla budjetilla niin Duck and Rice on hyvä valinta. Suhteellisen edullinen mutta helvetin hyvä on myös Dishoom, johon tosin joutuu aina jonottamaan min 30-40 minuuttia. Se yleensä menee ihan ok siinä baarin puolella drinkeillä. Ja tietty burger-faneille Five Guys.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Lontoo olisi ensimmäistä kertaa tähtäimessä viikolla 10 ja muutamia vinkkejä kaipailisin. Lennot ovat Stanstediin ja suunnitelma seuraavanlainen:
- meno keskiviikkona
- torstaina pitäisi junalla päiväselti Birminghamiin ja takaisin (Crafts -koiranäyttely, avopuolison bucket listilla)
- perjantaina kaupunkipäivä
- lauantaina Valioliigapäivä
- sunnuntaina kotiin

Sitten kysymyksiä:
- miltä suunnalta majoitukset kannattaa ottaa, että liikkuminen olisi edes suhteellisen sujuvaa?
- airbnb vaiko hotelli? (majoituksessa tuskin hirvittävän paljon aikaa vietetään)
- kaupungin sisällä matkustaminen --> mikä on järkevin matkakortti?
- otteluliput --> mikä luotettavin/sujuvin palveluntarjoaja Valioliigan lippujen osalta?
- minkä verran nähtävyyksiä voi yrittää yhdelle päivälle (perjantai) buukata? Roomassa lähes kaikki oli kävelymatkan päässä toisistaan, mutta nyt taitaa olla eri homma
- kaikki muut vinkit ja huomiot tervetulleita
Oltiin pari vuotta sitten kesällä Lontoossa viimeksi. Yövyttiin tällaisessa hotellissa kuin Blakemore Hyde Park. Etsin aika perusteellisesti majoitusta Lontoon hotellien taso ja hintataso tiedossa, ja tämä oli oikeastaan onnistunut valinta. Meillä oli kolmen hengen huone, mikä on aina kahden hengen huoneeseen verrattuna suhteettoman kallis, muistaakseni oli hiukan yli 200 puntaa yöltä. Nyt näköjään myyvät kahden hengen huonetta reilulla satasella. Tsekkaa ihmeessä tuo, jos ei ole vielä majoitusta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari pointtia näihin. Päivälippu ei kannata, kun pankki-luottokortin lähimäksu toimii ja cappaa myös siihen päivälipun summaan, jos matkustaa enemmän. Metro tietysti kätevin ja nopein mutta jos haluaa nähdä vähän muutakin kuin paskaset metronlattiat niin itsekin tykkäsin matkustaa bussilla, yläkerta ja eturivi aina kun mahdollista.

Varmasti näin metron osalta. Me otimme tuolloin suosiolla nuo perinteiset paperiliput, kun se oli sellainen, johon nuo seniorit olivat aiemmilla reissuillaan tottuneet, ja heidän kanssaan siirtymiset pidemmillä etapeilla oli kätevin hoitaa metrolla. Toki sitten käveltiin paljon vastaavasti eri alueilla. Ja toisaalta heille metro oli myös yksi kokemus sinänsä.

Itse suosin omilla reissuillani kävelyä, koska siinä näkee eniten. Lontoossa aiemmalla reissuillani päivän aikana tuli helposti 10 kilometriä kasaan. New Yorkissa nuorena miehenä arvioin parhaana päivänä tulleen 20 kilometriä täyteen. Metroa käytän silloin, jos se on aikataulusyistä järkevää.

Imperial War Museum on Tower of Londonin kanssa ehdottomat vierailukohteet Lontoossa. Samoin tuo British Museum. On kiva katsoo mitä kaikkea britit ovat maailmalta varastaneet. Tykkään itse myös dalsia siinä South Bankin puolella ja vaikka poiketa samalla Borough Marketilla tai Tate Modernissa.

Sanoisin samaa, ja nuo Natural History Museum ja Science Museum siinä myös hyvät, vähän sen mukaan, että mikä kiinnostaa.

Jos olisin itse menossa ensimmäistä kertaa Lontooseen, ja aikaa olisi päivä, käyttäisin sen melkeinpä niin, että aloitan Towerilta. Sitten metrolla lähemmäs "ydintä", ja mieltymysten mukaan joko Imperial War Museumiin tai British Museumiin. Ja loppupäivä kadulla kävelyä katsastaen nuo Piccadillyt, Trafalgarit, Buckinghamit, Big Benit ja Westminster Abbeyt.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Täältä Lontoosta kirjoittelen ja juuri tuli kotiuduttua Stranger Things-musikaalista. Tai musikaali on jopa aika väärä sana kuvaamaan tuota audiovisuaalista ilotulitusta. Oli kyllä yksi vaikuttavimpia kokemuksia viihteen saralta koskaan ja en voi kuin lämpimästi suositella, aivan huikea!

Itse olen sarjan fani, mutta myös mukanani ollut kollega oli todella vaikuttunut, vaikka ei tiennyt etukäteen oikeastaan mitään, ei edes tarkkaa genreä. Koska kyseessä on prequal, niin tuosta voi nauttia ihan pystymetsästäkin, mutta toki sarjan katsominen nostaa kokemuksen uudelle tasolle.

Hattua päästä kaikille tuotantoon osallistuneille.


 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Onkos täällä Islannin tietäjiä ja kiertäjiä? Huhtikuussa, tarkemmin sanottuna pääsiäisen aikaan ollaan menossa kuudeksi yöksi. Vuokrataan auto, neljä yötä maaseudulla ja lopuksi kaksi yötä Reykjavikissa. Kohteena on saaren eteläinen osa ja läpi pitäisi käydä ainakin kultainen kierros, Vikin alue mustine hiekkarantoineen ja Vatnajökull -jäätikön reuna-alueet, joista ainakin jäätikkölaguuni pitää nähdä. Olen kuullut että Islannissa vuodenajat kulkevat yleensä Suomea paljonkin jäljessä joten onko siellä vielä ihan talvi tuohon aikaan? Ja onko muuten erityisiä vinkkejä/suosituksia? Maaseutualueen yöt ovat paikkakunnilla Selfoss, Fludir ja Vik joten jos noilta seuduilta on jäänyt mieleen esim. jotain hyviä ruokapaikkoja tai mitä tahansa muuta, niin mieluusti otan vastaan kaiken.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Onkos täällä Islannin tietäjiä ja kiertäjiä? Huhtikuussa, tarkemmin sanottuna pääsiäisen aikaan ollaan menossa kuudeksi yöksi. Vuokrataan auto, neljä yötä maaseudulla ja lopuksi kaksi yötä Reykjavikissa. Kohteena on saaren eteläinen osa ja läpi pitäisi käydä ainakin kultainen kierros, Vikin alue mustine hiekkarantoineen ja Vatnajökull -jäätikön reuna-alueet, joista ainakin jäätikkölaguuni pitää nähdä. Olen kuullut että Islannissa vuodenajat kulkevat yleensä Suomea paljonkin jäljessä joten onko siellä vielä ihan talvi tuohon aikaan? Ja onko muuten erityisiä vinkkejä/suosituksia? Maaseutualueen yöt ovat paikkakunnilla Selfoss, Fludir ja Vik joten jos noilta seuduilta on jäänyt mieleen esim. jotain hyviä ruokapaikkoja tai mitä tahansa muuta, niin mieluusti otan vastaan kaiken.
2022 juurikin pääsiäisen aikoihin tuli tehtyä reilu viikon kierros Islantiin, jonka aikana tuli nähtyä "kaikki". Kierrettiin siis tuo koko Ring road siten, että oltiin joka yö eri paikassa ja pysähdeltiin matkan varrella jokaiseen olennaiseen kohteeseen, joita tuli kyllä ennen tuota reissua melkoisella pieteetillä kartoitettua. Harmikseni tuo läppäri varastettiin sittemmin ja kyseinen Islanti-tiedosto sen mukana. Olen kuitenkin melko varma, että tähän ketjuun olen tuosta reissusta jotain tärppejä kirjoitellut.

Pääsiäisen aikaan keli oli muistaakseni ihan keväinen, eikä talvesta ollut tietoakaan. Toki sateitahan tuolla saarella riittää ja tuuli oli paikoin suht. voimakasta. Blue Lagoonissa (jos auki, eikös tämä jokin aikaa sitten ollut poissa käytöstä, taisi liittyä tulivuorenpurkaukseen?) käynti kannattaa ajoittaa samaan syssyyn lentokentältä tulon tai sinne menemisen kanssa, jos sinne siis aikoo. Sijainti on sen verran syrjäinen, ettei tarvitse erikseen suhailla, sijaitsee siis suhteellisen lähellä lentokenttää.

Muistin varasta tärppinä Fjadrargljufur -kanjoni, joka yleensä tuntuu jäävän vähän varjoon kun näitä suosituimpia Islanti-kohteita googlaa. Vesiputouksista näyttävimmät olivat mielestäni Seljalandsfoss, jonka taakse pystyy kävelemään sekä Game of Thronesistakin tuttu Skogafoss. Tuon Seljalandsfossin kanssa samassa paikassa sijaitsee myös Gljufurarfoss -niminen vesiputous, joka on jonkinlaisen luolan sisällä, sinne piti vähän jopa kahlatakin, mutta varsin uniikki se oli.

Kultainen kierros on ihan hieno, mutta valtavan turistinen, sellaista jonossa kävelyn makua siinä on. Geysirit toki jäivät mieleen, mutta niitä on samaan aikaan ihmettelemässä vieressä parisataa muutakin ihmistä. Islannin luonto aidoimmillaan on jossain tuon kierroksen ulkopuolella. Toki myös muissa suosituissa kohteissa, esimerkiksi tunnetuimmilla vesiputouksilla ja jäätikkölaguunilla on reilusti muutakin porukkaa. Luonnonkylpylät olivat myös mukavia kokemuksia lillutella kuumassa vedessä viileässä ulkoilmassa. Blue Lagoon toki tunnetuin (ja suosituin), mutta näitä löytyy muualtakin, suotuisampaan hintaan. Toki Blue Lagoon on näyttävä tuurkosine vesineen, mutta noi muutoin mielestäni Sky Lagoon oli hienompi paikka. Lisäksi löytyy vielä ihan aitoja luonnonkylpylöitäkin, mutta näiden nimiä en enää muista tai saa kaivettua. Reykjavikiin en kovin paljoa käyttäisi aikaa, sympaattinen kylä, mutta suhteellisen nopeasti nähty.

---------------

Itse kotiuduin juuri eilen Etelä(isen)-Afrikan reissulta. Pari viikkoa tuli siis vietetettyä Etelä-Afrikassa (Kapkaupunki, Durban, Krugerin kansallispuisto), josta tuli myös yksi päiväreissu tehtyä Lesothoon. Lisäksi viikko vierähti Victorian putouksilla puoliksi Sambian ja puoliksi Zimbabwen puolella. Tuolta tuli myös tehtyä päiväreissu Botswanaan safarille. Lyhyesti arvioituna Kapkaupungille ja etenkin Krugerin kansallispuistolle antaisin arvosanaksi täydet 5/5, mikäli enempää ei saa antaa. Durbanissa taas en viihtynyt.

Victorian putouksilla taas yli-innokkaat kauppamiehet veivät fiilistä, eikä oikein noiden takia jaksanut poistua lodgelta. Tähän toki vaikuttaa jo sekin kun tässä vaiheessa vajaat 3 viikkoa oli jo saanut olla joka välissä vastailemassa "how are you?" -kyselyihin. I'm fine, thanks. Nämä aggressiivisesti iholle käyvät kaupparatsut eivät myöskään oikein tuntuneet ensimmäisestä, toisesta, kolmannesta tai vielä neljännestäkään kerrasta ymmärtävän etten nyt tällä kertaa ole kiinnostunut rannekorusta ja kun yhdestä oli vihdoin päässyt irti niin jo seuraava lähti perään. Tuolla myös kaikki oli täysin ylihinnoiteltua, joten ei jatkoon, vaikka itse vesiputoukset ihan näyttävät olivatkin, joskaan niihinkään ei muutamaa tuntia enempää saa aikaa käytettyä ja pääsymaksu vesiputousten näkemiseen oli rapsakat 50 dollaria. Mikäs se on rahastaessa kun niiden vuoksi kaikki turistit tuolla joka tapauksessa ovat.

Korkealla vuoristossa sijaitseva Lesotho ja sen eristäytynyttä kansaa oli ihan mielenkiintoista nähdä muutenkin kuin uuden maabongauksen muodossa, mutta sen retken jättäisin ehkä näin jälkikäteen mietittynä tekemättä. Sen vuoksi piti ottaa lento Kapkaupungista Durbaniin ja oleskeltua siellä kaikkiaan 3 yötä. No, eipä tuonne suunnalle tosin enää toista kertaa ole menossa, joten tilaisuus Lesothossa piipahtamiseen oli itselleni ainutlaatuinen, joten olkoon menneeksi vaikka suhteellisen kalliiksi se piipahdus tulikin.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos täällä Islannin tietäjiä ja kiertäjiä? Huhtikuussa, tarkemmin sanottuna pääsiäisen aikaan ollaan menossa kuudeksi yöksi. Vuokrataan auto, neljä yötä maaseudulla ja lopuksi kaksi yötä Reykjavikissa. Kohteena on saaren eteläinen osa ja läpi pitäisi käydä ainakin kultainen kierros, Vikin alue mustine hiekkarantoineen ja Vatnajökull -jäätikön reuna-alueet, joista ainakin jäätikkölaguuni pitää nähdä. Olen kuullut että Islannissa vuodenajat kulkevat yleensä Suomea paljonkin jäljessä joten onko siellä vielä ihan talvi tuohon aikaan? Ja onko muuten erityisiä vinkkejä/suosituksia? Maaseutualueen yöt ovat paikkakunnilla Selfoss, Fludir ja Vik joten jos noilta seuduilta on jäänyt mieleen esim. jotain hyviä ruokapaikkoja tai mitä tahansa muuta, niin mieluusti otan vastaan kaiken.

Kävin vuonna 2009, ja vietin pitkän viikonlopun Reykjavikissa. Autoa en vuokrannut, vaan kävin aikataulusyistä turistikierroksella Kultaisella Kierroksella. Turisteja siellä oli silloinkin, mutta sekaan mahtui hyvin - ilmeisesti tilanne on kuitenkin pahentunut selvästi viime vuosina.

Reykjavikistä teimme valasristeilyn. Noita järjesti siihen aikaan parikin yhtiötä. Me päädyimme sen yhtiön matkaan, jolla oli isommat paatit. Pääsimme pidemmälle merelle, ja näimme ryhävalaan. Naapuriyhtiön pienempi paatti ei päässyt niin pitkälle, ja heiltä jäi valas näkemättä.

Valasristeilylle suositus. Se on elämys, vaikka valaita ei näkisikään. Nykyiset operaattorit kannattaa tarkastaa vaikkapa Googlella.

Blue Lagoonissa en käynyt, mutta sitäkin on kehuttu. Onko tuo toiminnassa? Tulivuorenpurkaus taisi sen sulkea ainakin hetkeksi tuossa jokunen aika sitten?

Reykjavikissa kannattaa kirkkaalla kelillä kavuta Perlanin luo. Kyseessä oli muistaakseni eräänlainen näkötornin ja ravintolan yhdistelmä, joka sijaitsee mäellä, jonka nimeä en muista. Näkymät olivat joka tapauksessa hienot.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näköjään tuo pulju, jolla risteilin, on edelleen toiminnassa.


Hinnat ovat nousseet. 2009 talouskriisin jälkimainingeissa halusivat maksun euroina, ja kahdelle hengelle sai tuon 90€:lla. Katsoin huvikseni nykykurssin. Nyt yhdestä lipusta saa pulittaa Islannin kruunuina summan, joka on noin 95€. Hinta on siis tuplaantunut.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Uuden Seelannin matka on yhtä päivää ja yhtä yötä vaille paketissa. Auto palautettu vuokraamolle ja nyt hengaillaan vielä Christchurchissa tämä päivä ja ensi yö. On tämä huikea maa! Pohjoissaaren kierros muutama vuosi sitten oli jo sellainen matka jota muistelee vieläkin lämmöllä, mutta tämä eteläsaari ylitti vielä odotukset. Maisemallisesti tämä on vielä ihan omassa luokassaan verrattuna pohjoissaareenkin ja myös täällä autolla ajaminen on suorastaan nautintoa. Tiet on yksinkertaisesti vaan niin upeita.

Pari pientä kämmiä tuli tehtyä reitin suunnittelussa, vaikka yritin ottaa mahdollisimman paljon selvää etukäteen. Queenstown osoittautui pettymykseksi. Maisemallisesti hieno kaupunki mutta hirveä ruuhkainen turistirysä jossa on sellainen turisteilta nyhtämisen maku vähän kaikessa. Deer Park Heights ja Glenorchyyn johtava tie olivat kyllä hienot, mutta muuten tuon Queenstownin olisi voinut typistää neljän sijasta kahteen päivään ja olisi ehtinyt nuo kaikki käydä.

Lisäpäivän tai lisäpäiviä olisin ottanut Dunediniin, jota taas oikein kukaan ei suositellut. Todella nätti kaupunki jossa olisi ollut paljon mielenkiintoista. Nyt ehdittiin vaan pysähtyä nopeasti ja käydä muutama tunti Otagon niemimaalla.

Positiivinen yllätys oli meremrantakaupunki Oamaru. Persoonallinen, vähän rähjäknenkin rantakaupunki jossa oli uusiseelantilaisittain poikkeuksellisen paljon vanhaa arkkitehtuuria, mukava viktoriaaninen kaupunginosa ja kiva meren tuoksu koko kaupungissa.

Yllättämään Uudessa Seelannissa pääsi hintataso, joka on halventunut selvästi suhteessa Suomeen ja Eurooppaan. Edellisellä kerralla muutama vuosi sitten Uusi Seelanti oli kallis maa, mutta nyt siellä tuntui välillä jopa edulliselta. 91 bensan litrahinta vaihteli 1,40-1,55 euron välillä, ravintolassa kaksi ihmistä söi yleensä n. 30-35 eurolla, leffaliput oli alle 10 euron, aktiviteetteihinkin meni paljon budjetoitua vähemmän rahaa ja myös vaatteita tullut osteltua koska hinnat on todella halpoja verrattuna Suomeen.

Negatiivinen puoli Uudessa Seelannissa on ne vitun kiinalaiset. Niitä on PALJON, vieläkin enemmän kuin viimeksi, ja kuten aina niin ovat helvetin röyhkeää ja huonosti käyttäytyvää porukkaa. Christchurchissa heitä on mukavan vähän mutta kun menet noihin tunnetumoiin turistipaikkoihin, kuten Wanakaan, Queenstowniin, Milford Soundiin jne. niin voi odottaa että joka paikassa parveilee ja rynnistää kiinalaisia.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Uuden Seelannin matka on yhtä päivää ja yhtä yötä vaille paketissa. Auto palautettu vuokraamolle ja nyt hengaillaan vielä Christchurchissa tämä päivä ja ensi yö. On tämä huikea maa!
Mites tuo sääpuoli? Katsoin nyt vaikka Dunedinin ennusteen ja kovin luvataan tuollaista +17-18 C joka on omaan makuuni vähän turhan kylmää. Pitäisi päästä lähemmäksi +25 C:tä, että voisi nauttia. Kuinka monena päivänä tuo +25 C rikkoutui matkassanne?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Mites tuo sääpuoli? Katsoin nyt vaikka Dunedinin ennusteen ja kovin luvataan tuollaista +17-18 C joka on omaan makuuni vähän turhan kylmää. Pitäisi päästä lähemmäksi +25 C:tä, että voisi nauttia. Kuinka monena päivänä tuo +25 C rikkoutui matkassanne?
Lähes joka päivä on ollut lämmintä, useampana yli tuon 25:nkin ainakin kun auringon vaikutuksen huomioi. Täällä eteläsaarella on iso ero vuorten itä- ja länsipuolen välillä säissä. Nytkin Franz Josefissa ja Hokitikassa satoi ja oli viileämpää mutta länsipuolen kohteissa oli välillä jopa helteistä.

Tällä hetkellä saaren eteläosassa ja mm. Dunedinissa on normaalia selvästi kylmempää ja vuorilla satanut jopa lunta. Christchurchissalmkin oli kylmä aamu mutta nyt aurinkoista ja parinkymmenen tuntumassa. Ei ole kyllä ollut säissä juuri valittamista tällä reissulla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Islannissa voi kyllä talvea olla paljonkin pääsiäisen aikaan, mutta sitä ei näe Reykjavikista eikä maan kehätieltäkään, vaan pitää mennä esim. Länsivuonoille (joille ei myöskään kehätie mene). Niitä kyllä suosittelen kaikille, täysin erilainen islantikokemus kuin muu saari, siellä reilut puolenkymmentä kertaa eri puolilla saarta olleena.

Myös Vestmannasaaria suosittelen totaalisen erilaisena kokemuksena siellä, mutta jos Pavlovin koira ekaa kertaa olet, Golden circleltäkin tietysti kaikenlaista löytyy.

Sky Lagoon / Blue Lagoon kannattaa tietysti sen kerran elämässä käydä vaikka taitaa liki satasen lärvi nykyään maksaakin, mutta luonnonkylpylät ovat vielä ihan eri luokkaa fiiliksenä. Noille tienoille taitaa osua ainakin Hrunalaug ja Seljavallalaug. Paljon löytyy verkosta ohjeita ja opastuksia, ja niihin voi Islannissa hyvin luottaa. Kannattaa myös muistaa autoa vuokratessa, että ne alueet jotka ovat vajaavetoisella autolla kiellettyjä ovat todella sitä. Ei kannata yrittää. Tai jos tiellä on sulkumerkki, ei kannata ajaa ohi - ne tiet ovat oikeasti vaikeita ja jopa vaarallisia ajaa. Dacia Duster on oikein mainio vuokravekotin saarella.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos jengillä kokemusta Santanderista? Olen lähdössä helmikuussa Bilbaoon vajaaksi viikoksi ja arvon tässä, kävisikö Bilbaon lisäksi Santanderissa vai San Sebastianissa. Jälkimmäinen on erittäin tuttu ja hyväksi havaittu, mutta Santanderissa en ole koskaan käynyt. Molempiin ei oikein järkevästi aika riitä, kun itse Bilbaossakin pitää jokunen tovi viettää. Matkaseurana on 21- ja 15-vuotiaat lapsoset, jos se nyt mihinkään vaikuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Kiitos Islantikommenteista @LikainenLegenda @Sistis ja @DAF

Luonnonkylpylöistä: Katsoin että yksi paikka, Secret Lagoon on aivan yhden yön majoituspaikkamme vieressä, mutta harmillisesti se on remontin takia kiinni juuri tämän kevään joten se ei onnistu. Olisi ollut kuvausten mukaan huomattavasti edullisempi ja vähemmän turistien kansoittama kuin nuo mainitsemanne paikat.

Kovat ovat odotukset reissulle. Allekirjoittanut on armoton maisemaromantikko ja Islannin reissu on sen takia kuulunut top 3 suunnitelmiin kaikista maailman kohteista.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Reykjavikistä teimme valasristeilyn. Noita järjesti siihen aikaan parikin yhtiötä. Me päädyimme sen yhtiön matkaan, jolla oli isommat paatit. Pääsimme pidemmälle merelle, ja näimme ryhävalaan. Naapuriyhtiön pienempi paatti ei päässyt niin pitkälle, ja heiltä jäi valas näkemättä.

Valasristeilylle suositus. Se on elämys, vaikka valaita ei näkisikään. Nykyiset operaattorit kannattaa tarkastaa vaikkapa Googlella.
Mekin käytiin valasristeilyllä, tosin pohjoisen Akureyrissa (Islannin toiseksi suurin kaupunki). Tuolloin muistaakseni luvattiin 97% todennäköisyyttä valaan bongaamiseen, mutta emme moista onnistuneet näkemään, seuraavalle päivälle olisi tuosta hyvästä saanut uuden risteilyn ilmaiseksi, mutta ei ehtinyt kun matka jatkui.

Yleisesti taitaa tuo kevät (ja talvi) olla aika huonoa aikaa valaanbongaukselle, kun taas puolestaan kesäkuukaudet ovat sitä parasta "sesonkia".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mekin käytiin valasristeilyllä, tosin pohjoisen Akureyrissa (Islannin toiseksi suurin kaupunki). Tuolloin muistaakseni luvattiin 97% todennäköisyyttä valaan bongaamiseen, mutta emme moista onnistuneet näkemään, seuraavalle päivälle olisi tuosta hyvästä saanut uuden risteilyn ilmaiseksi, mutta ei ehtinyt kun matka jatkui.

Yleisesti taitaa tuo kevät (ja talvi) olla aika huonoa aikaa valaanbongaukselle, kun taas puolestaan kesäkuukaudet ovat sitä parasta "sesonkia".

Näin voi olla. Me olimme toukokuun loppupuolella, ja tuurista oli vähän kiinni, että mitä näkee, vai näkeekö mitään. Kokemus tuo olisi joka tapauksessa ollut, vaikkei valasta olisikaan nähnyt. Se merinen ympäristö on hienoa katsottavaa.

Laivalla käytiin varmaan reilun 20 kilometrin päässä kääntymässä, ja siellä se valas näkyi. Akranesin pikkukaupunki ohitettiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös