Jo perinteeksi muodostumassa oleva kesälomareissu Puolaan olisi taas ohjelmassa kesäkuussa. Tällä kertaa välivuosi Varsovasta, vaikka alustavasti oli suunnitelmissa yhdistää Varsova Poznańin tai Łódźin kanssa. Jos seuraavalle kesälle sitä komboa suunnitteluun uudestaan, maltillisemmilla hinnoilla. Finnairin kampanjahinnat saivat tarttumaan kiinni Gdańskiin, jossa on kertaalleen tullut käytyä. Aikaa on kuitenkin jo sen verran vierähtänyt, ettei oikein ole suurempia muistikuvia kaupungista, niin johan se on uuden reissun aika.
Nyt olisi tarkoitus myös Gdynia tsekata ja kenties jotain muitakin lähialueen kaupunkeja, jos aikaa riittää. Onko kenelläkään kokemusta Helin niemimaasta? Se vähän kiinnostaisi, mutta näyttää olevan jonkin verran aikaa vievä reissu, niin pitäisi olla oikeasti reilusti nähtävää, että kannattaa se päivä käyttää reissuun. Muutenkin tuossa näyttäisi olevan tarjontaa ihan reilusti suht järkevän matka-ajan puitteissa, mm. Elbląg kiinnitti joissain määrin huomiota.
Jos jollain on päiväretkivinkkejä, niin niitä otetaan mielellään vastaan. Malborkissa ollaan jo käyty, sitä ei tarvitse mainita :) Voi toki olla, että Trójmiasto riittää pitkälle, kun tässä Google Maps -kartta hiljalleen rakentuu. Valtavasti on mielenkiintoista silläkin alueella, kun vaan jaksaa kaivella eikä ole liian vaativa kohteiden suhteen. Itse olen vähän sellainen ihminen, että kaikki vähänkin erikoinen kiinnostaa, kartalle tuli esimerkiksi jo merkintä Falowiecistä Przymorzessa, kyseessä ilmeisesti yksi Euroopan isoimmista yhtenäisistä asuinrakennuksista, yli 800 metriä pituutta kerrostalokompleksilla.
Olen saattanut aiemminkin mainita, mutta tuntuu että loman paras vaihe on suunnittelu. Onhan siinä fiilistä, kun selailee yötä myöten netistä tietoa ja pyörittelee Google Mapsia, samalla merkintöjä tehden. En siis ole mikään orjallinen suunnittelmien seuraaja, mutta kunnollinen taustatyö auttaa todella paljon ja jättää aikaa oleelliseen. Hyvin saa esimerkiksi tietyille alueille suuntautuvista retkistä kaiken irti, kun näkee suoraan omalta kartalta mitä mihinkin ekskursioon kannattaa yhdistää.