Matkakohteenne

  • 2 449 946
  • 14 528

Metalli9999

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuossa kadunkulmassa oli ainakin ennen koronaa, eli vuonna 2020, hyvä paikallistyylinen ravintola, en valitettavasti muista nimeä.
Sisustus oli talonpoikaistyyliä, ruoka hyvää ja hovimestari (tai mahdollisesti omistaja) oli todella mukava ja puhui hyvää lontoota.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-04-23-01-03-01-13_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
    Screenshot_2023-04-23-01-03-01-13_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
    643,8 KB · kertaa luettu: 122

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Heinäkuussa reissuun kombolla Varsova-Wrocław. Ensin mainittu tuttu kohde viime syksyltä ja pari päivää saa helposti kulutettua ilman suurempaa suunnitelmaa. Sen sijaan jos jollain on Wrocławista tuoreita kokemuksia, niin kaikenlaisia vinkkejä saa jakaa, ihan hotelleista ja ravintoloista alkaen, on sen verran vieras kaupunki itselle. Ketjua olen selannut hakutoiminnon kanssa ja netistä löytyy hyviä Wrocław-oppaita, mutta ainahan se palstalaisen luotettava & tuore havainto on parasta antia.

Junalla tosiaan olisi tarkoitus Wrocławiin suunnata, vajaaseen viiteen tuntiin näyttäisi pääsevän. Siinähän sitä näkee Puolan maisemaa matkalla, että mikäs siinä istuessa. Tonttujen kaupungissa ilmeisesti voi laskea sen varaan, että joukkoliikenne on tuttuun puolalaiseen tapaan varsin hyvin hoidettua? Lähinnä tuota hotellin valintaa mietin myös siltä kantilta.

Lentojen suhteen meinasi jo näyttää pahalta, kun ensimmäiset haut Oulu-Helsinki-Varsova-Helsinki-Oulu Finnairilla antoi kahden hengen lipuille sellaista 1 100 euroa hinnaksi (Econony Classic). Mutta aikansa kun klikkaili varausjärjestelmää läpi, niin ihan pienellä päivämäärän korjauksella sai hinnasta pois useamman satasen ja lennotkin oli juuri niihin aikoihin kuin toivoin, eli ajoissa kohteessa ja lähtöpäivänä liikkeelle iltapäivän puolella, ilman isompaa kiirettä. Viime syksyyn verrattuna hinnassa ei valtavaa muutosta (n. 100e), siihen nähden että lokakuu vaihtui nyt heinäkuuhun ja Norwegian ei enää ole tuomassa kilpailua Oulu-Helsinki -välille. Eihän tuo halpaa lystiä ole, mutta jos sitä kerran vuoteen käy, niin kyllähän sitä nyt euroja lyö riviin ihan mielellään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Mahtiankka

Itse tykästyi lyhyellä duunireissulla ja muutaman tunnin kaupungilla pyöriskelyn aikana sen verran Wroclawiin, että tekisi mieleni uudelleenkin päästä. Jää hiukan ohueksi sikäli suositukset, kun lähinnä vanhan kaupungin kävelin läpi, mutta kävelin myös duunin tapahtumapaikalle Oderin muodostamien saarien läpi, ja siinä matkallakin oli paikkoja, joihin olisi ollut kiva siirtyä fiilistelemään.

Oluthan tuolla on halpaa ja hyvää, olipa sitten enempi paikallisen tyylistä lageria tai jotain Puolan varsin laadukkaasta craft skenestä. Ravintolaa en osaa sinänsä suositella, koska en päässyt illallisen paikkaan vaikuttamaan, enkä ehkä itse olisi samaan päätynyt, mutta hotellin valitsin aamupalasuositusten perusteella ja Haston Old Town tarjosi kyllä parhaan aamiaisen pitkään aikaan myös kollegani mielestä. Taustalla hänellä aika reilusti hotelliaamuja, itsellänikin kohtalaisesti tämän kauden aikana. Raitsikka lähtee korttelin kulmalta ja raatihuoneentorille kävelee 5 min.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Nyt ollaan kyllä sellaisen turhuuden äärellä, että ei oikein tiedä mitä tuohon sanoisi. Tästä samasta ilmiöstä on ennenkin tullut luettua, ja Suomestakin löytyy useita tätä harrastavia ihmisiä.

Aika pitkälti osaan mielestäni elää "antaa kaikkien kukkien kukkia" ajatuksen mukaan, mutta tämmöinen perseily menee hilseen yli.

 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lentäminen, ja erityisesti kaikki lentokenttäptoseduurit, on niin epämukavaa toimintaa etten kyllä pääse lainkaan samalle aaltopituudelle Ikosen kanssa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lentäminen, ja erityisesti kaikki lentokenttäptoseduurit, on niin epämukavaa toimintaa etten kyllä pääse lainkaan samalle aaltopituudelle Ikosen kanssa.
Ei kai nämä vannoutuneimmat harrastajat ainakaan ns. veteraanipelaajina enää turistiluokassa lentele, vaan kuten jutussakin käy ilmi, business kaikkine etuineen niin lennolla kuin kentällä on se juttu. Ei sillä, että jaksaisin itse aikaani tuollaiseen käyttää, mutta kai tuossa osin myös kokee viehätystä kentän ja lähdön tunnelmasta, lentämisestä ja luksuksesta, jotka ymmärrän hyvin.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lentäminen, ja erityisesti kaikki lentokenttäptoseduurit, on niin epämukavaa toimintaa etten kyllä pääse lainkaan samalle aaltopituudelle Ikosen kanssa.

Lentokenttäproseduurit tulevat kyllä noilla tasokorteilla paljon helpommiksi, mutta onhan pitkät lennot sen verran epämukavia ja kehoa kuluttavia etten ymmärrä miksi joku haluaa maksimoida lentoajan esim Meksikoon.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai nämä vannoutuneimmat harrastajat ainakaan ns. veteraanipelaajina enää turistiluokassa lentele, vaan kuten jutussakin käy ilmi, business kaikkine etuineen niin lennolla kuin kentällä on se juttu. Ei sillä, että jaksaisin itse aikaani tuollaiseen käyttää, mutta kai tuossa osin myös kokee viehätystä kentän ja lähdön tunnelmasta, lentämisestä ja luksuksesta, jotka ymmärrän hyvin.
Ei se busineksessa istuminen kuitenkaan mitään herkkua ole, ajan haaskausta on tuollainen päivän viettäminen lentäen... Loundget myös
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei se busineksessa istuminen kuitenkaan mitään herkkua ole, ajan haaskausta on tuollainen päivän viettäminen lentäen... Loundget myös
Samaa mieltä me itse asiasta ollaan, mutta yhtälailla joku voisi sanoa ajan haaskaukseksi konserttiin tai urheilutapahtumaan jonottamisen ja niissä kekkuloimisen humaltuneen väkijoukon puristuksessa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Samaa mieltä me itse asiasta ollaan, mutta yhtälailla joku voisi sanoa ajan haaskaukseksi konserttiin tai urheilutapahtumaan jonottamisen ja niissä kekkuloimisen humaltuneen väkijoukon puristuksessa.
No en nyt tiedä. Tämä vertaus nyt ontuu aika tavalla minusta.

Jos olen menossa katsomaan jotain bändiä, niin on sen näkeminen nyt vähän erilainen asia, kuin se että matkustaa jonnekin toiseen maahan vain käymään lentokentällä, ja sitten matkustaa takaisin. Tämäkin kaveri laskeskeli, että kuinka monissa maailman maissa on käynyt. No mitä hän nyt sitten niistä maista oikeasti on nähnyt? No sen lentokentän. Niitä samoja vaateliikkeitä, kahviloita ja pikaruokapaikkoja, mitä näkee Helsinki-Vantaallakin.

Ja se että tässä kaikessa joku "juttu" on vielä se, että tuossa tuntui olevan kovin tärkeää se, että pääsee istumaan kivoissa nahkapenkeissä ja samppanjaa juoden, niin se vain alleviivaa minusta tuon touhun älyttömyyttä.

Eräs asiakas maksoi saman tien 50 000 euroa päästäkseen haluamalleen Lufthansan korkeimmalle tasolle. Kyseinen taso on yksi maailman vaikeimmin saavutettavista.

– Jos olen rehellinen: heillä on usein Porsche, Ferrari, vaimo, talo ja musta American Express, mutta tunteakseen itsensä vieläkin paremmaksi ja isommaksi, he haluavat myös korkeimman lentopistestatuksen. Se on statussymboli. Se on emotionaalinen asia. Ihmiset ovat huolissaan, kun ovat menettämässä tietyn statuksen.

Ihan kauhealta raskaalta elämältä tuollainen minusta oikeasti kuulostaa. Että jonkun lentoyhtiön statuksen saavuttaminen saa ihmisen tuntemaan itsensä tärkeäksi. Ei helvetti.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
No en nyt tiedä. Tämä vertaus nyt ontuu aika tavalla minusta.

Jos olen menossa katsomaan jotain bändiä, niin on sen näkeminen nyt vähän erilainen asia, kuin se että matkustaa jonnekin toiseen maahan vain käymään lentokentällä, ja sitten matkustaa takaisin. Tämäkin kaveri laskeskeli, että kuinka monissa maailman maissa on käynyt. No mitä hän nyt sitten niistä maista oikeasti on nähnyt? No sen lentokentän. Niitä samoja vaateliikkeitä, kahviloita ja pikaruokapaikkoja, mitä näkee Helsinki-Vantaallakin.

Ja se että tässä kaikessa joku "juttu" on vielä se, että tuossa tuntui olevan kovin tärkeää se, että pääsee istumaan kivoissa nahkapenkeissä ja samppanjaa juoden, niin se vain alleviivaa minusta tuon touhun älyttömyyttä.
Samaa mieltä. Ja se, että on ollut jonkun lentokentän transit -hallissa ei ole edes maassa käyminen.

Pisteet ovat ihan kiva juttu ja olen itsekin upgreidannut lentojani, mutta ei mulle lennolla nahkapenkissä istuminen ja samppanjan juominen tuo mitään erityisiä kiksejä. Enkä missään tapauksessa lentäisi monen mutkan kautta pisteitä kerätäkseni.

Mutta meitä on moneen junaan - ei kun lentokoneeseen. Ja tämä keskustelu kuuluisi itse asiassa Keskustelua lentomatkailusta -ketjuun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@adolf
En minäkään maita laskisi noista vaihdoista, mutta en nyt tiedä, keitä me olemme arvottamaan muiden laillisia kiksejä. Edelleen, aika moni omista tutuistanikin pitää vaikkapa urheilun seuraamista paikanpäällä aivan urpona touhua, vielä enemmän siitä väittelyä, eikä siinä intohimossa lopulta ole mitään eroa. Kohde vain eroaa.

Ihan helvetin hienoa on omistautua jutuilleen ja nauttia juuri siitä, mistä hyvien tapojen ja laillisuuden puitteissa tykkää. Maailmassa on liikaa pää punaisena pinnistelyä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse katsoin sivusilmällä tuon eilisen Perjantain, ja minusta Ikonen kertoi kuitenkin, että hän myös viettää kohteessa aikaa. Toki lyhyesti, mutta käy kuitenkin ainakin kaupungilla pyörähtämässä.

Eli tuo vaikuttaa samanlaiselta filosofialta kuin Härski Hartikaisella elokuvassa Uuno Epsanjassa. Eli "minä kyllä tykkään käydä ulkomailla, mutta minä en tykkää olla siellä pitkään".

Ihan siis niin ääripään harrastaja hän ei ole kuin ne tapaukset, jotka käyvät vain kääntymässä toisessa päässä lentokentällä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse katsoin sivusilmällä tuon eilisen Perjantain, ja minusta Ikonen kertoi kuitenkin, että hän myös viettää kohteessa aikaa. Toki lyhyesti, mutta käy kuitenkin ainakin kaupungilla pyörähtämässä.

Eli tuo vaikuttaa samanlaiselta filosofialta kuin Härski Hartikaisella elokuvassa Uuno Epsanjassa. Eli "minä kyllä tykkään käydä ulkomailla, mutta minä en tykkää olla siellä pitkään".

Ihan siis niin ääripään harrastaja hän ei ole kuin ne tapaukset, jotka käyvät vain kääntymässä toisessa päässä lentokentällä.

Näkyyhän hänellä olevan esim. normaalit matkatavarat mukana ja on ilmeisesti myös yötä kohteissa. Eri kulma kuin se pelkkä kenttäsurffaus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkyyhän hänellä olevan esim. normaalit matkatavarat mukana ja on ilmeisesti myös yötä kohteissa. Eri kulma kuin se pelkkä kenttäsurffaus.

Ohjelmassa hän pakkasi laukkua. En kovinkaan tarkasti katsonut sisältöä, mutta äkkiseltään ajateltuna sisältö oli ehkä enemmän päiväretken tavaraa, kuin yöpymisen. Mutta varmasti tuo hänelläkin vaihtelee.
 

MegaForce

Jäsen
Toisille lentäminen ja lentokentillä odottelu on rutiininomaista tuplaespressojen juomista ja lentokoneeseen nousee kuin bussiin, toisille taas ikäänkuin portaali, jonka kautta tulee siirryttyä toiseen ulottuvuuteen, maailman avartamiseen ja seikkailuun, pois arjesta. Lentokentälle menosta saa usein kihelmöivää lähdön tunnelmaa.

Kuitenkin, jos matkusutamisen tarkoitus kulminoituu lentopisteiden keräilyyn, se voi saada unohtamaan muita matkailun osa-alueita. Näen Perjantai-dokkarissa esitellyn tavan matkustaa rajoittavana, ja ainakin itselläni matkailun olennaisin tarkoitus jäisi kokematta, eli hetkessä eläminen sekä toisen kulttuurin ja ympäristön kohtaaminen. Loungessa shamppanjan juonnin sijaan menen mielummin kohdemaahan, hakeudun siellä paikalliseen kapakkaan ja tarjoan kierroksen.

Jokainen kuitenkin matkustaa tavallaan, eikä tuollainen harrastus ole minulta mitään pois, vaikka näen sen turhana. Jos lentäminen itsessään on se juttu, niin mikäs siinä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jokainen kuitenkin matkustaa tavallaan, eikä tuollainen harrastus ole minulta mitään pois, vaikka näen sen turhana. Jos lentäminen itsessään on se juttu, niin mikäs siinä.
Näinpä, ja lisäksi tuossa jutussa mainittiin pelillisyys. Se on aika kova koukuttaja alkaen punttisaleista koululuokkien kautta olohuoneisiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos tuollaista harrastaa riittävän moni, se on kyllä ihmiskunnalta pois.
Aika harva lopulta haluaisia muutenkaan harrastaa. Tuskin yksikään lento pelkästään pisteenmetsästäjien vuoksi nousee, vaan siellä on meikäläisiä matkustamassa oikein 99% porukasta.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Dubrovnik, mitäs pakollista nähtävää ja koettavaa tai syötävää ja juotavaa täällä on? Parit raflat on buukattu ja melontareissu Lokrumin saarelle, mutta kerkee vielä muutakin touhuumaan. Näköjään joku funikulaari menis tonne mäjen päälle, onkohan se antoisampi ku Turuus?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Dubrovnik, mitäs pakollista nähtävää ja koettavaa tai syötävää ja juotavaa täällä on? Parit raflat on buukattu ja melontareissu Lokrumin saarelle, mutta kerkee vielä muutakin touhuumaan. Näköjään joku funikulaari menis tonne mäjen päälle, onkohan se antoisampi ku Turuus?
Nätti kaupunki, mutta loppujen lopuksi aika vähän nähtävää ja katseltavaa. Srd-vuorelta on komeat näkymät kaupunkiin, ja sinne pääsee joko helposti gondolihissillä tai vähän vaikeammin kävellen. Tuota voi ainakin suositella.
 

MegaForce

Jäsen
Jos tuollaista harrastaa riittävän moni, se on kyllä ihmiskunnalta pois.
Tämä on jo laajempi kysymys lentomatkailun ja ylipäätään turismin/matkailun kestävyydestä, kun globaali turismi nousee sadoilla miljoonilla matkailijoilla.

Ihan asiallista pohdittavaa, mutta ei tämän ketjun kamaa.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Dubrovnik, mitäs pakollista nähtävää ja koettavaa tai syötävää ja juotavaa täällä on? Parit raflat on buukattu ja melontareissu Lokrumin saarelle, mutta kerkee vielä muutakin touhuumaan. Näköjään joku funikulaari menis tonne mäjen päälle, onkohan se antoisampi ku Turuus?
Jos on porukalla menossa, suosittelen mäen päälle mieluummin vaikka Uberia. On samanhintainen kuin se köysirata, mutta sen saa tosiaan jaettua useammalle henkilölle. Itse tuonne tuli käveltyä, vajaan tunnin se taisi ottaa, oli suht leppoisa pikkulenkki.

Muistaakseni Buza Bar oli erään baarin/ravintolan nimi, johon sisäänkäynti oli hieman vaikeammin löydettävä, aukko muurissa. Baari on ikään kuin kalliioon louhittu ja sieltä avautuu näkymät suoraan merelle. Hinnatkin ovat toki sen mukaiset. Itse muurilla vierailu varmaankin kuuluu suunnitelmiin jo muutenkin.

Aika nopeasti tuo kylä tosiaan on nähty ja etenkin kesäsesongilla melkoinen turistirysä, ettei tuolla pidempään oikein viihdy. Mikäli aikataulut antavat myöden, suosittelen visiittiä Montenegron puolelle muutamaksi päiväksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tämä on jo laajempi kysymys lentomatkailun ja ylipäätään turismin/matkailun kestävyydestä, kun globaali turismi nousee sadoilla miljoonilla matkailijoilla.

Ihan asiallista pohdittavaa, mutta ei tämän ketjun kamaa.

Miksi se ei olisi tämän ketjun kamaa? Eihän tuokaan mainittu ollut kenenkään ketjun henkilön matkakohde (jos tässä nyt aletaan puritaanisti otsikkoa lukea). Yhtä kaikki liittyy asiaan.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jos on porukalla menossa, suosittelen mäen päälle mieluummin vaikka Uberia. On samanhintainen kuin se köysirata, mutta sen saa tosiaan jaettua useammalle henkilölle. Itse tuonne tuli käveltyä, vajaan tunnin se taisi ottaa, oli suht leppoisa pikkulenkki.

Muistaakseni Buza Bar oli erään baarin/ravintolan nimi, johon sisäänkäynti oli hieman vaikeammin löydettävä, aukko muurissa. Baari on ikään kuin kalliioon louhittu ja sieltä avautuu näkymät suoraan merelle. Hinnatkin ovat toki sen mukaiset. Itse muurilla vierailu varmaankin kuuluu suunnitelmiin jo muutenkin.

Aika nopeasti tuo kylä tosiaan on nähty ja etenkin kesäsesongilla melkoinen turistirysä, ettei tuolla pidempään oikein viihdy. Mikäli aikataulut antavat myöden, suosittelen visiittiä Montenegron puolelle muutamaksi päiväksi.
Cheers! Taidetaan ottaa urheilun kannalta ja reippailla mäelle, majotus onkin jo tässä puolimatkassa. Buzassa tosiaan muisteltiin käyneemme silloin >10 vuotta sitten ja eilen käytiin kurkkaamassa, eli tänään päiväkaljalle sinne!

Aika hyvä hetki vierailla Dubrovnikissa, turisteja ei vielä ole kuin nimeksi, laatuhotelli naurettavan halpa ja sää on loistava. Mestat on kuitenkin pääsääntöisesti auki, mikä ei aina ole ihan saletissa sesongin ulkopuolella.

Oluen ystäville suosituksena Glam Cafe Bar, josta löytyy paikallista tölkkikamaa jos jonkinlaista. Hintaa on kyllä reippaasti, mutta elämä on. Mm. aivan loistavan zagrebilaisen panimon Nova Rundan oluita löytyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös