Matkakohteenne

  • 2 442 199
  • 14 496

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
scholl kirjoitti:
Täytyy sanoa, että elät kyllä hyvin masentavaa elämää.

Henkilökohtaisesti ainakin matkat tuntuu paljon paremmilta silloin kuin niitä on harvakseltaan. Matkustamiseenkin turtuu...
 

scholl

Jäsen
sampio kirjoitti:
Ai siksi, että pernaveikko käy kaupassa keskimäärin kahdesti viikossa?

Osalla ei ole muuta tekemistä kuin vängätä ihan perusasioista.

No selitän nyt perusfilosofiaa taas kerran.
Siis pidetäänkö kauppareissuistakin kirjaa?
Itse esim. jos olen matkoilla niin syön vain ravintoloissa eli en käy kaupassa. Ja joskus on duunin takia tai juhlimisen takia tai muiden kiireiden takia sellainen tilanne tai fiilis, ettei tule käytyä kaupassa, vaan syö Helsingissäkin muutamia viikkoja vain ulkona. Joskus taas tulee joka ilta haettua jotain pientä jostain Pikkolosta. Ja joskus taas käy yhtenä päivänä kunnolla kaupassa, jolloin ruokaa on yli viikoksi, eikä tarvitse käydä kauppareissulla. Eli siis summa summarum, on vaikea muistaa ainakaan yli viikkoa takaperin, miten kaupassa on tullut käytyä.

Ja reissuista. Elämä on todella masentavaa, jos reissuja pitää suunnitella. Ihminen ei ole kone, vaan fiilistelevä otus. Eli jos tulee "loman tarve" fiilis niin sitten tilaa lähitulevaisuuteen lentoliput ja liipasee tai jos tulee muuten vaan asiaa käydä jossakin. Mahdollisia reissujahan on tietysti päässä, mutta ei sitä yleensä tiedä tai jaksa pohtia miten ne konkretisoituvat. Tottakai voi sanoa, että seuraavan kolmen kuukauden sisällä tekee esim. 5 matkaa, mutta tarkat ajankohdat tai määränpäät tai ainakin matkareitit tietenkin jossain määrin auki. Eikä kukaan varmaan lämpimikseen matkusta eli monta kertaa pystyy neuvottelemaan niin, ettei ole pakko mennä, vaan voi jäädä himaankin, jolloin joku potentiaalinen matka jää onneksi välistä.
 

scholl

Jäsen
Fläppis kirjoitti:
Henkilökohtaisesti ainakin matkat tuntuu paljon paremmilta silloin kuin niitä on harvakseltaan. Matkustamiseenkin turtuu...
Itselläni ei ainakaan matkustaminen tunnu miltään. Eikä ole tarkoituskaan. Elämän on tarkoitus tuoda haasteita ja nautittavia asioita. Loppupeleissä se on sama tapahtuuko niin täällä vai vaatiiko se matkan. Tietysti on mukava nähdä uusia paikkojakin joskus, mutta moni varmasti matkustaa sen verran paljon ihan vapaa-aikanaankin, että se on vaan sellaista vastapainoa Helsingin hölmöilylle, eikä sinänsä ole tarkoitus tuntua miltään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
scholl kirjoitti:
Siis pidetäänkö kauppareissuistakin kirjaa?
Ei pidetä, kunhan auoin päätäni. Mitä matkailun tulee, ei enemmistöllä suomalaisista ole mahdollisuutta tuollaiseen surffailuun, kuten sinulla. Toki minäkin lähtisin ex tempore jonnekin viidakkoon milloin huvittaisi, jos talous ja aikataulut antaisivat myötä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
scholl kirjoitti:
omg.

Toinen asia, mikä ihmetyttää on se, että miten ihmiset voivat nyt jo tietää milloin ja minne matkustavat vaikkapa kesä- tai heinäkuussa.

Oletko tietoinen että Suomessa on paljon ihmisiä joilla on mahdollisuus pitää yli viikon kestävää lomaa ainoastaan esim. just kesä- tai heinäkuussa? He eivät siis voi silpaista flygarilla yhtään mihinkään, vaikka halua olisikin, ennenkuin tiettyyn vuodenaikaan. On se nyt kummallaista jos haartaasti odotettua lomaa ei saisi suunnitella etukäteen - vaikkapa jo edellisenä kesänä kun se edellinen kesäloma on just päässyt loppumaan.

Ihan toiseen asiaan mennäkseni, niin jotenkin tässä vuosien varrella on tullut sellainen tunne että me stadilaiset tuijotamme kovasti omaan erinomaiseen napaamme silloin kun reissaamme esim. Suomen maaseudulla.
Muistan kun itse olin ekan kerran elämässäni käymässä Lapissa (n. 30 vuotta sitten) ja Karigasniemellä sitten ihmettelin baaritiskillä eräälle n. 60-vuotiaalle poromiehelle sitä kun hän ei ollut elämänsä aikana käynyt koskaan Helsingissä. Pidin äijänkäppyrää täysin junttina. Vasta myöhemmin olen tajunnut, että jos tuossa tilanteessa joku oli juntti, niin kyllä se olin nimenomaan minä.

Niin ja tänä kesänä olen tavalliseen tapaan kesämökillä maaseudulla (siinä ei tarvita paljon suunnittelua) ja loppukesästä vietän yhden viikon Englannissa Wolverhamptonin tienoilla.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
scholl kirjoitti:
Toinen asia, mikä ihmetyttää on se, että miten ihmiset voivat nyt jo tietää milloin ja minne matkustavat vaikkapa kesä- tai heinäkuussa. Sitä ennenhän ehtii tekemään vielä vaikka kuinka paljon matkoja ja ainakin omasta mielestäni on jotenkin omituista pohtia matka-asioita kuukausia etukäteen. Netin kautta lentoja ja hotelleja yleensä aina löytyy kunhan on edes yli 7pvää ennen liikenteessä. Joskus toki menee enemmänkin viime tinkaan, mutta hirveätä stressiä kuukausia etukäteen ei kyllä erkkikään jaksaisi.

Sen verran kommentoin tähän ennakoimiseesi, että moniin matkakohteisiin - varsinkin aktiivilomalle (patikka, dyykkaus jne) - on yleensä paras aika matkustaa jonakin tiettynä aikana vuodesta ja toisena taas sääolosuhteet saattavat olla sellaiset, ettei paikan päälle ole mitään järkeä raahautua. Esimerkiksi Patagoniaan ei ole mitään mieltä matkustaa meidän keskikesällämme inhottavan kylmyyden ja tuulen vuoksi. Tai miksi kukaan haluaisi Intiaan pahimman monsuunikauden aikana?

Jotkut kaupunkilomat tms. ovat eri asia ja ne onkin hauskinta päättää ex tempore, koska kuten sanoit, lentoja ja hotelleja yleensä riittää.
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
scholl kirjoitti:
Itselläni ei ainakaan matkustaminen tunnu miltään.

Täytyy sanoa, että elät kyllä hyvin masentavaa elämää.
 

scholl

Jäsen
Alamummo kirjoitti:
Sen verran kommentoin tähän ennakoimiseesi, että moniin matkakohteisiin - varsinkin aktiivilomalle (patikka, dyykkaus jne) - on yleensä paras aika matkustaa jonakin tiettynä aikana vuodesta ja toisena taas sääolosuhteet saattavat olla sellaiset, ettei paikan päälle ole mitään järkeä raahautua. Esimerkiksi Patagoniaan ei ole mitään mieltä matkustaa meidän keskikesällämme inhottavan kylmyyden ja tuulen vuoksi. Tai miksi kukaan haluaisi Intiaan pahimman monsuunikauden aikana?

Jotkut kaupunkilomat tms. ovat eri asia ja ne onkin hauskinta päättää ex tempore, koska kuten sanoit, lentoja ja hotelleja yleensä riittää.

Se on ihan totta, että jos matkustaa ihan johonkin extremekohteeseen niin sitä voi joutua suunnitella etukäteen. On vähän ikävää esim. se, jos joutuu kaikki rokotteet ottamaan nopeutettuna kuten itselleni kävi. Ja jos on hieman enemmän perehtynyt maantietoon niin varmasti tietää suht hyvin, että minä vuodenaikana kannattaa fisustaa Patagoniassa ja milloin Alaskassa, jos noin kaukaa asiaa katsotaan. Jos itselleni tulee joskus burnout niin voisin ihan hyvin mennä juuri Patagoniaan ja ottaa joku hyvä mimmi Buenos Airesista messiin ja relata kuukausi. Tai sitten Punta del Esteen tai Kapkaupunkiin.

Sen sijaan ihan perusreissut Amerikkaan tai Eurooppaan ovat sellaisia, joissa on kyse vaan siitä, että minkämerkkistä murot tai puuro on, eikä niitä periaatteessa tarvitse niin tarkkaan suunnitella. Ihan ääripäänä voi ottaa Hullujen Päivien liput, joista asiakkaat eivät edes etukäteen kuukausia aiemmin tiedä, minne kohteisiin ne ovat ja kun näkevät katalogissa mainoksen niin ajattelevat, että tuolla en ole käynyt, pitäisikö mennä joku viikonloppu sinne.

Ja juuri Eurooppaan suuntautuvissa matkoissa on se hyvä puoli, että etäisyydet ovat lyhyet, eikä jetlagia tule, joten työssäkäyville riittää usein vaikkapa vain yhden työpäivän vapaaksi ottamisen ja voi silti tehdä mukavan to-su reissun. Ja mitä enemmän kilpailua lentorintamalle tulee niin sitä halvempaa se matkustaminen on ja tulee näin ollen kaiken kansan ulottuville. Sama pätee myöskin jossain määrin hotelleihin. Omena-hotellit mahdollistavat sen, että se Karigasniemen ukkokin voi kohta käydä Helsingissä.

Sampiolle toteaisin se, että Matti Nykänen ei voi valita, minne tai koska matkustaa. Samoin intti-aikana oli aika hankala saada lupaa ulkomaanmatkoille. Eikä peruskoulussakaan opettaja hyväksynyt aina ilman soraääniä schollin matkustamista. Hiihtoloman pitäisi muka riittää. No silloin scholl sr. tarttui puhelimeen ja opettajan mussutukset loppuivat välittömästi.
Ikävää sinänsä, että matkustamista pyritään hillitsemään.

Kännykät ja internet ovat tehneet elämästä niin paljon helpomman, että moni voi luulla sinun olevan Helsingissä ja oletkin vaikkapa Pariisissa katukahvilassa ja hoidat duunit ja yhteydet perheeseen siinä samalla. Valitettavasti Orwellin kannalta - isoveli ei pysty enää suomalaisia valvomaan.

En tiedä minkälaista duunikuviota Bluesbrotherilla on, kun hän matkustelee niin erikoisissa paikoissa, mutta sen verran voin todeta, että hän voisi tienata hieman ylimääräistä tuolla matkustelulla tekemällä vaikkapa jonkinlaisia kolumneja johonkin pienempään paikallislehteen. Mustat lasit vaan päähän ja palsta olisi valmis.
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
Makkarakuningas kirjoitti:
Oisiko jollain vinkkejä mitä nähdä tai kokea Damissa? Niin niin, mitäköhän, mutta mitä muuta? *hymiö*

Suosittelisin käyntikohteeksi ainakin Anne Frankin taloa. Oli jopa itselleni vaikuttavampi kokemus kuin käynti Auschwitzin keskitysleirillä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
machine kirjoitti:
Täytyy sanoa, että elät kyllä hyvin masentavaa elämää.

Schollilla on uskomaton tarve tuoda esille mahdollista vaurauttaan. Samalla lailla kuin Pariisin katukahviloissa voi olla olevinaan Helsingissä, niin yhtä lailla nettipalstalla voi kertoa mitä satuja hyvänsä.
 

scholl

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Schollilla on uskomaton tarve tuoda esille mahdollista vaurauttaan. Samalla lailla kuin Pariisin katukahviloissa voi olla olevinaan Helsingissä, niin yhtä lailla nettipalstalla voi kertoa mitä satuja hyvänsä.

Pariisi on kuitenkin tässä tapauksessa sarkasmia, koska scholl ei pidä Ranskasta, eikä Pariisistakaan. Otin vain esimerkiksi tuon Pariisin siksi, koska eräs entinen opiskelukaverini vietti etäpäiväänsä työssä siellä juuri em. tavalla.

Scholl ei tuo esille vaurauttaan tai mitään muutakaan. Kertoo vain normaalielämästä, koska tällä palstalla jotkut alkavat riitelemään itsestäänselvyyksistä. Jos scholl eikä kukaan schollin tuntema ei elä niinkuin joku SAK haluaa niin silti se on joku ongelma aika monelle. Alkaa tulla sellainen tunne, että näissä ketjuissa moni kertoo ihan valheita, koska niin paljon poikkeaa tosielämästä. Jos näitä printtaisi ja näyttäisi tuttaville niin kukaan ei uskoisi. Ihmisiltä (tai siis osalla jatkoaikalaisista) puuttuu reaalielämän taju. Sen verran uskomattomia juttuja täältä saa lukea.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
On vähän ikävää esim. se, jos joutuu kaikki rokotteet ottamaan nopeutettuna kuten itselleni kävi.

Jos on vähänkin perehtynyt asiohin, tuollaista ei pääse käymään.

scholl kirjoitti:
Sen sijaan ihan perusreissut Amerikkaan tai Eurooppaan ovat sellaisia, joissa on kyse vaan siitä, että minkämerkkistä murot tai puuro on, eikä niitä periaatteessa tarvitse niin tarkkaan suunnitella.

No ei periaatteessa tarvitse, jos ei tahdo. Suunnittelu on kuitenkin varsin kätevä keino sivistää itseään ja hankkia tietoa kyseisestä maasta. Itse olen lähdössä noin kuukauden päästä niinkin eksoottiseen paikkaan, kuin Liettua. Silti olen lueskellut Vilnan turistisivuja aina silloin tällöin ja hankkinut etukäteistietoa kohteesta, koska silloin matkasta saa paljon enemmän irti. Eikä tarvitse kuluttaa paikallaoloaikaa siihen, että arpoo paikanpäällä, mihin menisi katselemaan.

Minäkin haluaisin matkustella jatkuvalla syötöllä, mutta en ainakaan vielä tienaa kymppitonnia kuussa. Lisäksi olen niin tärkeä mies, etten voi olla töistä poissa muuta kuin määrättyinä lomakausina tai sitten joudun sopimaan asiasta jo hyvissä ajoin.

scholl kirjoitti:
Ja juuri Eurooppaan suuntautuvissa matkoissa on se hyvä puoli, että etäisyydet ovat lyhyet, eikä jetlagia tule, joten työssäkäyville riittää usein vaikkapa vain yhden työpäivän vapaaksi ottamisen ja voi silti tehdä mukavan to-su reissun.

Minä en ainakaan viitsi lähteä ulkomaille lomailemaan vain 2½:ksi päiväksi. Olen sitä mieltä, ettei se oikein riitä.

scholl kirjoitti:
Kännykät ja internet ovat tehneet elämästä niin paljon helpomman, että moni voi luulla sinun olevan Helsingissä ja oletkin vaikkapa Pariisissa katukahvilassa ja hoidat duunit ja yhteydet perheeseen siinä samalla. Valitettavasti Orwellin kannalta - isoveli ei pysty enää suomalaisia valvomaan.

Joo, mutta kaikilla ei ole sellaista duunia, että sitä pystyisi hoitamaan etätyönä Pariisista käsin. Ainakaan minä en pystyisi.

Eipä siinä, matkustaminen on kivaa. Mutta niin on matkojen suunnittelukin. Se on varmaa, että ensi kuussa kutsuu Liettua. Ja jos hyvin käy, syyskuussa Australia tai muu kaukomaa... mutta sinne on vielä aikaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
machine kirjoitti:
Suosittelisin käyntikohteeksi ainakin Anne Frankin taloa. Oli jopa itselleni vaikuttavampi kokemus kuin käynti Auschwitzin keskitysleirillä.

Olen itsekin kuullut jotain tästä, täytynee käydä katsomassa.
Satutko muistamaan paikan esteellisyyttä? Itse kun liikun neljällä pyörällä kahden jalan sijaan, aiheuttaa se paikkapaikoin fyysisiä esteitä.

Noh, ainakin ulkopuolelta jos ei muuta :)
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
Löytyi osoitteesta www.annefrank.org:

Unfortunately, the old part of the Anne Frank House, which includes the Secret Annex, is not accessible to wheelchair users. The new building with the current exhibition, the museum café and the museum store is accessible to wheelchair users. You enter this part of the museum, which has an elevator and a specially adjusted restroom, through a special entrance. The employees of the museum will help you.

Vaikka tuota itse "piilopaikkaa" et pääsisi näkemään niin siellä on kuitenkin kattava ja laaja näyttely aiheesta. Itse "Secret Annex" muodostaa vain pienen osan museosta. Van Goghin museo myös löytyy Damista, jos taide kiinnostaa.
 

scholl

Jäsen
Sistis kirjoitti:
Jos on vähänkin perehtynyt asiohin, tuollaista ei pääse käymään.

No itselleni tuli aikoinaan tieto, että muutaman viikon päästä on työmatka paikkaan, jossa vaaditaan suhteellisen paljon rokotusta. Miten siihen olisi voinut perehtyä toisin?
Sistis kirjoitti:
Itse olen lähdössä noin kuukauden päästä niinkin eksoottiseen paikkaan, kuin Liettua. Silti olen lueskellut Vilnan turistisivuja aina silloin tällöin ja hankkinut etukäteistietoa kohteesta, koska silloin matkasta saa paljon enemmän irti. Eikä tarvitse kuluttaa paikallaoloaikaa siihen, että arpoo paikanpäällä, mihin menisi katselemaan.
No ei se vie montaa tuntia hakea tietoa netistä. On hyvin verrattavissa ihan mihin tahansa tiedonhakuun, mitä jokainen tekee varmaan työssäänkin päivittäin. Samoin Insight Guiden jos käy ostamassa Akateemisesta niin ei senkään lukeminen montaa tuntia vie. Jos lento on pidempi niin silloin on hauska lukea noita opuksia vaikkapa siellä koneessa.
Sistis kirjoitti:
Minä en ainakaan viitsi lähteä ulkomaille lomailemaan vain 2½:ksi päiväksi. Olen sitä mieltä, ettei se oikein riitä.

Miksei riitä? Eikö sinulla ole viikoittain viikonloppulomaa töistäsi vai pidätkö aina vapaata viikon kerrallaan? Kyllä viikonloppuisin kotonakin tekee erilaisia asioita ja aika riittää hyvin (tai jos käyt vaikka Helsingissä). Ei kotimaa poikkea ulkomaista. Ainakaan nyt EU-aikana. Harva paikka Euroopassakaan katoaa lopullisesti, että siellä pitäisi kaikki nähdä kerralla. Ei se ole mitään lomaa, jos juoksee nähtävyydestä toiseen. Itse pidän parempana sellaista, että pyrkii elämään ulkomaillakin suhteellisen normaalia elämää ja nauttimaan. Muutaman päivän reissu on ihan hyvä juttu. Varsinkin, jos menee tutumpaan kaupunkiin niin siellä voi olla kuin kotonaan. Ja jos puhutaan työmatkoista niin silloin voi olla vapaa-aikaa vaikkapa vain muutamia tunteja ja silti se riittää. Kyllä sitä aina jotain tekemistä keksii ja nauttii elämästä. Jos ei muuta niin menee hieman ostoksille ja kiskomaan muutaman bissen jossain hyvässä baarissa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
omg. Siis pitävätkö ihmiset kirjaa matkoistaan, kun osaavat sanoa montako kertaa missäkin maassa ovat olleet...

Eivät pidä kirjaa (ainakaan mun tapauksessa) mutta kertovat "kysyttäessä".

Toisille matkustelu on arkipäivää, toisille harvoin toistuva, yleensä hemmottelutarkoituksessa tehty erityistapahtuma. Tunnen kyllä tyypin: "Ah, no mä olin viime kuussa Meksikossa ja lähden huomenna uudelleen". Itselläni ei ole mahdollisuutta lähteä tuosta vain matkailemaan koska perheeseen kuuluu muitakin ihmisiä ja molemmilla työnteko haittaa näitä ihan mukavia harrastuksia tehokkaasti. Toisaalta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, varsinkin kun kyseessä on tavan eläkeläis(tai opiskelijabile-)rantalomaa hieman vaativampi toteutus eli ns. omatoimimatka jossa ei opaspalveluja tai matkatoimistoja käytetä. Niin paljon seikkailijaa minussakaan ei ole, että lähtisin parin viikon autolomalle suunnittelematta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
scholl kirjoitti:
No itselleni tuli aikoinaan tieto, että muutaman viikon päästä on työmatka paikkaan, jossa vaaditaan suhteellisen paljon rokotusta. Miten siihen olisi voinut perehtyä toisin?

No se on eri asia. Itse vaan toit asian esille siten, että käsitin kyseessä olleen vapaa-ajan matkustamisen.

scholl kirjoitti:
No ei se vie montaa tuntia hakea tietoa netistä. On hyvin verrattavissa ihan mihin tahansa tiedonhakuun, mitä jokainen tekee varmaan työssäänkin päivittäin. Samoin Insight Guiden jos käy ostamassa Akateemisesta niin ei senkään lukeminen montaa tuntia vie. Jos lento on pidempi niin silloin on hauska lukea noita opuksia vaikkapa siellä koneessa.

Aivan. Itse vaan kritisoit äskettäin matkojen suunnittelua. Minä toin siihen oman näkökulmani.

scholl kirjoitti:
Miksei riitä? Eikö sinulla ole viikoittain viikonloppulomaa töistäsi vai pidätkö aina vapaata viikon kerrallaan? Kyllä viikonloppuisin kotonakin tekee erilaisia asioita ja aika riittää hyvin (tai jos käyt vaikka Helsingissä). Ei kotimaa poikkea ulkomaista. Ainakaan nyt EU-aikana. Harva paikka Euroopassakaan katoaa lopullisesti, että siellä pitäisi kaikki nähdä kerralla. Ei se ole mitään lomaa, jos juoksee nähtävyydestä toiseen. Itse pidän parempana sellaista, että pyrkii elämään ulkomaillakin suhteellisen normaalia elämää ja nauttimaan. Muutaman päivän reissu on ihan hyvä juttu. Varsinkin, jos menee tutumpaan kaupunkiin niin siellä voi olla kuin kotonaan. Ja jos puhutaan työmatkoista niin silloin voi olla vapaa-aikaa vaikkapa vain muutamia tunteja ja silti se riittää. Kyllä sitä aina jotain tekemistä keksii ja nauttii elämästä. Jos ei muuta niin menee hieman ostoksille ja kiskomaan muutaman bissen jossain hyvässä baarissa.

No kyllä minulla ihan normaalit viikonloppuvapaat on. Eikä kai se vaikuta siihen tosiseikkaan, että minusta tuollainen 2½ päivän reissu on aika totaalisesti liian lyhyt.

Ja kyllä minusta kotimaa poikkeaa aika paljon ulkomaista. Muutenhan ei olisi mitään järkeä reissata ulkomaille. Ainakin nuo itäisen Euroopan maat, kuten Tshekki, Unkari, Slovenia ja Kroatia ovat aika melkoisen erilaisia, kuin tämä Finlandiaksikin kutsuttu kotimaamme. Ja nimenomaan positiivisessa mielessä erilaisia. Juuri siksi niissä tykkää reissatakin.

2½ päivää reissussa on huono siinäkin mielessä, että silloin reissulle tulee keskimääräiseksi päivähinnaksi huomattavasti kovempi, kuin pidemmällä reissulla. Lentoliput kun muodostavat suurimman kuluerän. Paitsi silloin, jos matkustaja ei voi harkitakaan menevänsä muihin, kuin kuuden tähden hotelleihin, joissa pelkästään vessassa käynti maksaa 50€. Toisaalta, jos tuollaisissa hotelleissa reissailee, niin ei ihmekään jos jokainen maa näyttää aivan samalta.

Itse nautin reissusta silloin parhaiten, kun ei tarvitse koko aikaa olla menossa. Joku neljä päivää riittää jo siihen, että ehtii rentoutumaan ja istumaan mukavissa baareissa ja tutustumaan nähtävyyksiinkin ilman että tarvitsee ravata tuli perseen alla koko aikaa. Ehtii ehkä jopa shoppailemaankin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sistis kirjoitti:
No kyllä minulla ihan normaalit viikonloppuvapaat on. Eikä kai se vaikuta siihen tosiseikkaan, että minusta tuollainen 2½ päivän reissu on aika totaalisesti liian lyhyt.
Ei noilla viikonloppureissuilla ole tarkoituskaan koluta koko maata eikä edes koko kaupunkia. Jos paikka on tuttu, voi vain olla ja ihmetellä, ja jos kaupunki on uusi, voi käydä vaikka surffailla kahviloissa, katsella ihmisiä ja katsastaa se pakollinen colosseum tai eiffel. Täss olen hiukan schollin linjoilla. Toki ymmärrän, että perusteellisempaan tutustumiseen viikonloppu on liian lyhyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
scholl kirjoitti:
Jos näitä printtaisi ja näyttäisi tuttaville niin kukaan ei uskoisi. Ihmisiltä (tai siis osalla jatkoaikalaisista) puuttuu reaalielämän taju. Sen verran uskomattomia juttuja täältä saa lukea.

scholl kirjoitti:
Sampiolle toteaisin se, että Matti Nykänen ei voi valita, minne tai koska matkustaa.

En ole aivan varma, mitä tarkoitat, mutta ehkä sinulta vaadittaisiin myös hiukan suhteellisuudentajua. Eikö se ole reaalielämän tajuamista, jos ymmärtää taloutensa ja vapaa-aikansa edellytykset matkailulle? Hienoa, jos sinä ja tuttavasi pystytte lähtemään tuosta vain illaksi kahvikupille Brysseliin, mutta kaikki eivät siihen kykene. Joillakin on perhe rajoittavana tekijänä, toisella työt, kolmannella talous, ei pitäsi olla vaikea tajuta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
sampio kirjoitti:
Ei noilla viikonloppureissuilla ole tarkoituskaan koluta koko maata eikä edes koko kaupunkia. Jos paikka on tuttu, voi vain olla ja ihmetellä, ja jos kaupunki on uusi, voi käydä vaikka surffailla kahviloissa, katsella ihmisiä ja katsastaa se pakollinen colosseum tai eiffel. Täss olen hiukan schollin linjoilla. Toki ymmärrän, että perusteellisempaan tutustumiseen viikonloppu on liian lyhyt.

Jeps. Oma kokemukseni on tuo viime syksyinen Interrail, ja siellä olin aika pitkälti sitä mieltä, että pari päivää ei oikein riittänyt mihinkään. Kolmessa päivässä sai jo jotenkin tehtyä kaikkea kivaa. Neljä oli aika lailla optimi.

Toki tuo on tapauskohtaista ja jossain Prahassa saattaisi jo ihan viikonloppukin riittää siihen ihmettelyyn, siellä olen nyt viimeisen parin vuoden aikana ollut kolmesti. Mutta taas jos menisin johonkin ihan uppo-outoon paikkaan, en kahdessa päivässä saisi oikein mitään suurempaa irti.
 

scholl

Jäsen
sampio kirjoitti:
En ole aivan varma, mitä tarkoitat, mutta ehkä sinulta vaadittaisiin myös hiukan suhteellisuudentajua. Eikö se ole reaalielämän tajuamista, jos ymmärtää taloutensa ja vapaa-aikansa edellytykset matkailulle? Hienoa, jos sinä ja tuttavasi pystytte lähtemään tuosta vain illaksi kahvikupille Brysseliin, mutta kaikki eivät siihen kykene. Joillakin on perhe rajoittavana tekijänä, toisella työt, kolmannella talous, ei pitäsi olla vaikea tajuta.

Osatotuutta. Tosin työ- ja perherajoitteet kuulostaa pelkältä selittelyltä. Talous tietysti rajoittaa, mutta myös pienemmällä budjetilla voi matkustaa (esim. Baltiassa). Ainakin itse olin lapsena iloinen siitä, kun sain tuliaisia eli en usko perheen laittavan pahakseen. Ja työtä kukaan ei tee 24/7.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Bast kirjoitti:
Minua taas hämmentää, miksi nämä luetteloketjut aina paisuvat näinkin suosituiksi, kun ketään tuskin kuitenkaan kiinnostaa muut kuin omien matkakohteiden, suosikkilevyjen ja artistien, dvd-valikoiman, viimeksi luettujen kirjojen jne. luettelo. Itseni lisäksi muutama muukin on yrittänyt tässä ketjussa jotain kysyä, mutta koska kukaan ei jaksa edellisiä viestejä lukea, koska olettaa niiden olevan vain listoja jonkun tuntemattoman nimimerkin matkakohteista, ei niihin ole odotettavissa vastaustakaan.

Minä taasen ymmärrän vallan hyvin tällaiset luettelot vaikka niiden sisältö ei aina kovin kummoista olekaan, itse toisaalta koetan myös hyödyntää näitä luetteloja esim. juuri viimeksi luettu kirja -ketjua, jos vaikka joku kertoisi kirjasta hivenen laajemmin ja vaikkapa arvostelisi sen niin sitä voi käyttää yhtenä pohjustuksena sille kannattaako kyseinen kirja itse lukea vai ei. Listoilta voi myös nousta esiin mielenkiintoisia nimiä joihin ei itse välttämättä muuten kiinnittäisi huomiota, toki minä luen vain ne listat jotka minua kiinnostavat eli lähinnä kirjat ja leffat, toisaalta jos taasen näen esitettyjä kysymyksiä ja osaan vastata edes jotain niin suurimmalla todennäköisyydellä jonkin sortin vastaus lähtee matkaan.

vlad.
 

scholl

Jäsen
Matkustamiseen liittyy vieläkin valtavasti ennakkoluuloja. Ottakaa kartta käteen ja piirtäkää harpilla ympyröitä Helsinki keskuspaikkana niin havaitsette kuinka lähellä moni paikka EU:ssa oikeasti on. Olemme vain meren erottamana. Moni landeopiskelija pitää luontevana mennä viikonloppuna tai lomalla monen sadan kilometrin päähän kotipaikalleen esimerkiksi junalla, mutta kun ylitetään valtion rajat niin se on joku big deal. Tottakai Keski-Euroopassa ovat tottuneempia matkaajia, kun heillä lähes päivittäin tulee ylitettyä joku raja, mutta halvat liput laivalla Tallinnaan sekä halvat lennot Berliiniin, Lontooseen tai vaikkapa Tukholmaan tekevät aivan varmasti jokaiselle suomalaisellekin mahdolliseksi lentää katsomaan menoa muualla, vaikka perillä olisi vain yhden yön tai ei yhtään yötä (Tukholma, Tallinna). Ennen autoa hevosella mentäessä jo pari sataa kilsaa oli valtava matka. Nyt sellainen kuluttaja, joka katsoo halpoja lentodiilejä, voi tehdä matkoja todella edullisesti. Etäisyydet pienenevät, eikä siihen pitäisi suhtautua ennakkoluuloisesti. Se on aivan sama asia, ottaako HKL:n dösän jonnekin vai lentääkö tunnin parin pätkän.
 

scholl

Jäsen
vlad kirjoitti:
Minä taasen ymmärrän vallan hyvin tällaiset luettelot vaikka niiden sisältö ei aina kovin kummoista olekaan, itse toisaalta koetan myös hyödyntää näitä luetteloja esim. juuri viimeksi luettu kirja -ketjua, jos vaikka joku kertoisi kirjasta hivenen laajemmin ja vaikkapa arvostelisi sen niin sitä voi käyttää yhtenä pohjustuksena sille kannattaako kyseinen kirja itse lukea vai ei.

Sama se on matkakohteiden osalta, jos joku oikeasti kehuu tai kertoo informaatiota jostain paikasta niin se voi herättää jonkun ihmisen mielenkiinnon. Matkaraportti täällä Jatkoajassa on lähes yhtä arvokas kuin matkaohjelma televisiossa. Kuten sanoit niin leffojen ja kirjojen osalta tilanne on sama.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
scholl kirjoitti:
Osatotuutta. Tosin työ- ja perherajoitteet kuulostaa pelkältä selittelyltä. Talous tietysti rajoittaa, mutta myös pienemmällä budjetilla voi matkustaa (esim. Baltiassa). Ainakin itse olin lapsena iloinen siitä, kun sain tuliaisia eli en usko perheen laittavan pahakseen. Ja työtä kukaan ei tee 24/7.

Kyllä se monilla perhe- ja työrajoitteet ovat sen verran merkityksellisiä, että ne todella haittaavat sitä extempore-matkustamista. Perhe jo yleensä tarkoittaa istä, että on useampi suu ruokittavana mikä taasen tarkoittaa sitä, että tämä on otettava huomioon matkakohdetta valittaessa, hotellia valittaessa etc. eli lisää kuluja kenties muutenkin niukkaan matkabudjettiin ja näistä kaikista syntyy sitten syitä miksi moni perhe ei kykene matkustamaan ulkomaille kuin kerran vuodessa - kaikki eivät nykyään edes sitäkään kun tulot ovat yksinkertaisesti niin pienet ettei palkasta jää välttämättömien menojen jälkeen käteen juuri mitään, eli milläs matkustat kun jokainen kuukausi eletään kädestä suuhun periaatteella.

Huomautetaan myös schollille, että nykyään harva perheellinen voi lähteä matkustelemaan yksin (pl. työmatkat), kyllä siinä usein sanomista tulee jos mies/nainen lähtee matkalle ja jättää lopun osan perheestä kotia odottamaan hetkeä jolloin kumppani palaa kotiin esittelemään digikameraan tallennettuja kuvia matkakohteesta. Matkustelu on monelle (varmaan useimmille perheellisistä) koko perheen juttu.

Mitä tulee kaupunkilomiin niin minä taasen en kovin mielelläni lähde kovin lyhyille lomille, olen ollut Pietarissa ns. kaupunkilomalla ja kyllä minä koin asian siten, että sen parin kolmen perillä olo päivän sijaan haluan viettää rentoutuneesti aikaa siellä ja mielummin olla sen viikon tai edes viisi päivää. Toki ns. viikonloppulomatkin jonnekin Pariisiin tms. paikkaan kävisivät mutta mielummin hitusen pidempi loma minulle, kiitos!

vlad.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös