Matkakohteenne

  • 2 516 096
  • 14 804

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko Albaniassa käyneitä. Tirana on ihan mielenkiintoinen kohde, ja ilmeisesti turvallinenkin. Olen miettinyt että sitä koittais jossain kohtaa.

Tiranassa ja Shkodrassa tuli käytyä 2009, Pogradecissa käytiin kääntymässä päiväreissu Makedonian (Ohrid) reissulla. Mitä kiinnostaisi tietää?
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Pari vuotta sitten tuli käytyä Tiranassa. Ei mikään maailman trendikkäin instapyllistelijöiden lomakohde, mutta veikkaan että mikäli viihdyit Napolissa, pidät myös Tiranasta.

Osin neuvostomainen, melkoisen ränsistynyt, jopa rappioromanttinen ja itselleni siksi niin kiehtova kaupunki, jossa kaikki on halpaa kuin saippua. Balkanin alue toki muutenkin itselleni Euroopan parasta antia.

Kiitokset kuvauksesta. Saattaa olla että mennään kokemaan tuo Tirana. Matkustelusta kun kovin tykkään, ja erilaiset paikat jees. Jopa vähän rouheemmat, mutta katson kyllä yleisen turvallisuus -luokituksen ym. Suorat lennot oikein jees myös.

Joo Napoli oli positiivinen yllätys, kun moni hieman kritisoinut, mutta oli suuri merkitys sillä millä alueella majoittuminen ja kuinka lähellä funikularit ja molemmat metrolinjat on. Ranta-alue tosi mukava myös Vomeron alapuolella. Kaikista vilkkaimmat kadut oli hyvä kokea myös vanhankaupungin laidalla, mutta ei kyllä hotellia sieltä. Ei järin viihtyisää aluetta vrt länsipuoli kaupungista. Napolissa ja Napolista on muuten tehty ohjelma, jossa halutaan laittaa jokseenkin rempallaan olevia alueita kuntoon mukaan lukien ranta-aluiden puistot.

Tiranassa ja Shkodrassa tuli käytyä 2009, Pogradecissa käytiin kääntymässä päiväreissu Makedonian (Ohrid) reissulla. Mitä kiinnostaisi tietää?
Kiitokset. Ehkä se, että kun Euroopan kohteita ja kaupunkeja tullut koettuja aika paljon, niin jos vertaa eteläisestä Euroopasta esim. Espanjan, Italian, Ranskan tai Baltian kaupunkeihin, niin onko hyviä verrokkeja sieltä. @LikainenLegenda mainitsi että todennäköisesti Tirana voisi olla ihan hyvä valinta, jos Napolista piti. Olisiko Tiranassa myös jotain Riikan kaltaista.
 
Viimeksi muokattu:

MikeSilence

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hokki
Onko Albaniassa käyneitä. Tirana on ihan mielenkiintoinen kohde, ja ilmeisesti turvallinenkin. Olen miettinyt että sitä koittais jossain kohtaa.

Parisen vuotta sitten Albaniassa kävin. Pari yötä Tiranassa ja noin viikko Ksamilissa. Voin suositella kyllä käymään. Ihmiset olivat ystävällisiä ja hintatasokin kohtuullinen sekä ruokakin oli maittavaa. Syyskuun alussa oli vielä lämmintä, joten meressä kelpasi käydä uimassa. Tiet, asunnot yms. olivat joko priimakunnossa tai sitten ei.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Onko Albaniassa käyneitä. Tirana on ihan mielenkiintoinen kohde, ja ilmeisesti turvallinenkin. Olen miettinyt että sitä koittais jossain kohtaa.
Juu, käyty on. Tultiin Korfulta laivalla Sarandeen, ja sieltä taas autolla Pohjois-Kreikan puolelle. Hienoja luontokohteita tosi paljon molemmin puolin rajaa.

Onnistuimme saapumaan maahan laittomasti - kaikista Euroopan maista just Albaniaan. Laiva kun saapui satamaan, oli jonkin verran jonoa maahantulotarkastukseen. Meidän perhe äkkäsi kuitenkin näppärän oloisen kulkureitin, josta pääsikin oikein kivasti jonottamatta kävelemään kohti keskustaa. Hiukan toki arvelutti, ettei mitään portteja tms. näkynyt, ja huutelimmekin sitten jossain näkemällemme koppalakkiherralle & huidoimme passeja. Hän ohjasi meidän hyvin määrätietoisesti kulkemaamme reittiä alkupisteeseen, ja sieltä sitten passintarkastuspisteille.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Palasin eilen illalla Sofiasta. Hienon matkan kruunasi myöhäisen lennon aikana näkynyt revontulinäytös, josta kirjoitin tuonne Hienoa säätä pidellyt -ketjuun lisää. Tässä taas kommentteja itse matkakohteesta:

Bulgariasta monella on stereotypia jonkinlaisena korruption ja rikollisuuden pesänä, ja rähjäisenä kohteena, jonne lähinnä tullaan ryyppäämään halpaa viinaa ja vaikka käyttämään eräänlaisia seuralaispalveluita. Joku Sunny Beach tekee vielä oman osansa maineen suhteen.

No, nuo mielikuvat kannattaa heittää romukoppaan heti alkumetreillä. Sofia on tämän reissuni perusteella oikein mukava, viihtyisä ja kiinnostava kaupunkikohde.

Kaupungista sanotaan monissa kirjoituksissa, että siellä ei ole mitään must see -nähtävyyttä. Sinänsä tuo pitää paikkaansa. Kaupungilla ei ole Big Beniä, Eiffeliä tai Vapaudenpatsasta. Ehkä se eniten tuota määritelmää vastaava kohde on yksi maailman suurimmista ortodoksikirkoista, Aleksander Nevskin katedraali. Tuo ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö nähtävää olisi. On paljonkin, ja museot ovat minusta hyvinkin laadukkaita.

Museoita katsastin useammankin. Illuusiomuseo oli kiintoisa ja hauska. Noita museoita on useampiakin Euroopassa, joten jos tuon on katsastanut muualla, ei tuo ymmärtääkseni tarjoa uutta. Eikä tuo liity kaupunkiin tai maahan itsessään mitenkään.

Sofian historiallinen museo oli edullinen ja sisällöltään kattava. Kivikaudesta nykypäivään löytyi paljonkin asiaa. Lippu oli edullinen, noin 3€ muistaakseni. Sijainti oli aivan kaupungin keskustassa.

Hieman samanlainen museo oli Bulgarian kansallinen historiamuseo. Se kuitenkin sijaitsi kauempana keskustasta (n. 7km muistaakseni). Paikka oli kuitenkin komea ja läheiset vuoret näkyivät hyvin. Tuolla oli myös todella laajat näyttelyt maan monipuolisesta historiasta, pitäen sisällään niin roomalais-, bysanttilais- kuin turkkilaisvallan ajan, sekä itsenäisyysajan ja kommunistisen aikakauden.

Erittäin kiintoisa museo oli 80-luvun sisustukseen jätetty The Red Flat. Museossa pääsi viettämään aikaa viimeisten sosialismivuosien autenttisessa ilmapiirissä. Esineitä pääsi koskemaan ja huoneissa pääsi istuskelemaan samalla todella kiintoisaa audio-opastusta kuunnellen. Tuolle museolle suurimmat suositukseni. Tuonne kun menee, kannattaa lippu varata etukäteen. Porukkaa otetaan sisään rajallisesti. Me saimme omat lippumme puolentoista tunnin päähän, kun kävimme ne kaupasta ostamassa.

Rakia-museo oli ihan OK. Vierailu oli käytännössä lyhyt kierros hyvän oppaan johdolla. Museon kokoelmissa oli kerrottu rakian valmistuksesta. Bulgariassa se on sallittua yksityiskäyttöön, mutta myydä tuota ei saa ilman laajaa byrokratiaa. Lippu oli muita museoita kalliimpi, mutta sen hintaan sisältyi maistelusetti ja pientä naposteltavaa. Museon viinakokoelman erikoisuus oli pullollinen iranilaista vodkaa - dhaahin ajoilta, koska nykyään tuota ei ymmärrettävistä syistä tehdä. Väittivät, että tuota on maailmalla vain kaksi pullollista jäljellä.

Noiden lisäksi tuli katsastettua vielä Luonnonhistoriallinen museo. Tuo oli hyvin samaa tasoa Helsingin vastaavan kanssa. Ei mikään must see, mutta sijainniltaan hyvä ja jos historian suhteen alkaa olla ähky, niin tuo antaa vaihtelua.

Harmittavasti sotahistorian museo oli suljettu kokoelmien uudistuksen vuoksi. Arvioissa tuota on kutsuttu Lontoon Imperial War Museumia laadukkaammaksi, ja se olisi ollut kova meriitti.

Kaupungin yksi ehdoton huippu olivat useat pienpanimo-taproomit. Kävin neljässä. Kaikki olivat vähän kuin Pien Helsingissä. Paikalliset pienpanimo-oluet maksoivat karkeasti 3€ per 2.5-3 dl. Etenkin nimestään huolimatta paikallinen Kazan Artizan teki todella hyviä NEIPA-kategorian tuotteita. Ruoan kanssa tuli otettua myös paikallista bulkkia, ja hyvää oli sekin. Etenkin Kamenitza oli hyvää. Maksoi alle 2.5€ per tuoppi.

Kaupunki itsessään oli toisaalta melko rähjäinen, eli monia parhaat päivänsä nähneitä rakennuksia näkyi runsaasti. Vastakohta tähän oli kuitenkin hämmästyttävä siisteys. Roskia ei lojunut käytännössä missään. Kaduilla oli paikoin kuoppia, joten kävellessä kannatti katsoa mihin astui.

Julkinen liikenne oli hieman erikoinen. Jos oikein ymmärsin, niin eri metrolinjat ovat eri yhtiöiden hallussa, ja sama homma myös ratikka-, trollikka- ja bussilinjojen kanssa. Metrolla ei samalla lipulla voinut vaihtaa toiselle linjalle tai toiseen kulkuneuvoon. Myös metroporttien kanssa meni hetki ihmetellessä. Avautuvat eri puolilta lukijaa, kuin mihin on tottunut. Bussiliput pitää myös leimata viivakoodinlukijalla, vaikka ne ostetaan kuljettajalta. Ensimmäisellä trollikkamatkalla emme tienneet tehdä tuota, mutta onneksi ei tullut tarkastusta. Koska eri linjat ovat eri toimijoiden hallussa, ei kaiken kattavaa lippujen hintatietoa kertovaa nettisivua oikein ole. Yleisin hinta oli 1.6 levaa, mutta trollikalla mentäessä hinta olikin 2 levaa, mikä selvisi vasta kun kuski laski pari minuuttia aiemmin maksamiamme rahoja (tasaraha kolmeen lippuun, kuten suositeltiin).

Toisaalta julkinen liikenne toimi todella hyvin, kuten ex-Itäblokissa melkeinpä aina. Sofian metro oli myös harvinaisen siisti.

Mitähän vielä kertoisi... Ihmiset olivat todella ystävällisiä ja monesti pieni pilke silmäkulmassa. Englantia puhuttiin paljon paremmin kuin monessa muussa paikassa. Syöminen oli edullista ja missään ei ollut kusettamisen makua. Monesti mainitaan, että Bulgaria olisi vielä pitkälti käteistalous, ja mekin varauduimme poikkeuksellisesti ottamalla reippaasti käteistä mukaan. Käytännössä kortti olisi kelvannut kuitenkin lähes joka paikassa. Yhdessä paikassa oli vain käteismaksu, mutta sekin kerrottiin jo tilattaessa.

Käteismaksuun liittyy paikallinen erikoisuus. Maksu laitetaan "laskukansion" sisään ja tarjoilija hakee sen vasta kun ravintolasta poistutaan. Tuo perustuu kai luottamukseen, mutta samalla tarjoilijat saavat yleensä isommat tipit, kun vaihtorahaa ei palauteta. No, syöminen on edullista, niin tuo lähinnä on paikan erikoispiirre.

Suosittelen kyllä käymään tuolla. Turisteja ei vielä hirveästi ole, mutta varmasti massat tuonkin kaupungin löytävät. Itselleni tuli mieleen itäinen Keski-Eurooppa jostain vajaan 20 vuoden takaa. Turistipalvelut toimivat, mutta massoja ei vielä niin ollut, ja kaupungissa oli vielä omaleimainen ilme jäljellä.

Mainitaan vielä, että Vitosha Bulevard, jonne kaupungin palvelut ja elämä keskittyi, oli todella eloisa. Olen paljon matkustanut maailmalla, mutta missään en ole nähnyt tuollaista vilinää sunnuntai-iltana.

Mitähän vielä... Yksi rasittavimmista ammattikunnista loisti poissaolollaan. Eli sisäänheittäjät. Myöskään katutaiteilijoita ja kaupustelijoita ei juurikaan ollut. Aiemmin kaupungissa vaikuttaneet kulkukoiralaumat olivat myös kadonneet.

Eniten ihmetytti pääkadulla ollut Hesburger, jossa myytiin näemmä rieskaan tehtyä Laplandija-burgeria. En vieraillut tuolla.
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
@Sistis Kiitos kattavasta Sofian matkakertomuksesta. Kuullostaa tosi mielenkiintoiselta kaupungilta.

Mitä kautta lensit Sofiaan? Sinne ei taida olla suoria lentoja Helsingistä? Minkätason hotellissa asuitte ja vastasiko hintaansa / tähtiänsä? Oliko palvelu mallia itäblokki?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Sistis Kiitos kattavasta Sofian matkakertomuksesta. Kuullostaa tosi mielenkiintoiselta kaupungilta.

Mitä kautta lensit Sofiaan? Sinne ei taida olla suoria lentoja Helsingistä? Minkätason hotellissa asuitte ja vastasiko hintaansa / tähtiänsä? Oliko palvelu mallia itäblokki?

Norwegian on aloittanut juuri suorat lennot Helsingistä. Lentävät muistaakseni kahdesti viikossa, perjantaisin ja maanantaisin.

Majoituin hotellissa nimeltään Sofia Balkan Palace. Suureellinen kommunismin ajan palatsi. Vähän vintage-henkinen, mutta kuitenkin ihan toimiva. Sijainti hyvinkin täydellinen ja aamiainen kattava. Palvelu oli minusta oikein hyvää.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari kyssäriä @Sistis minultakin, vaikka raportti oli hyvä ja kattava:
- Miten tuolla kasvissyöjänä pärjäisi etenkin, jos vähän maukkaampaa haikailee?
- Miten taidemuseoskene?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari kyssäriä @Sistis minultakin, vaikka raportti oli hyvä ja kattava:
- Miten tuolla kasvissyöjänä pärjäisi etenkin, jos vähän maukkaampaa haikailee?
- Miten taidemuseoskene?

Taidemuseoihin ei ehditty, vähän siitäkin syystä, että meillä oli matkassa kolmaskin henkilö, ja hän ei niin ole taiteen perään. Tuolla on kuitenkin jokaisen pääkaupungin tapaan Kansallisgalleria, jolla on useampikin museo, joista sosialistisella taiteella on oma toimipisteensä. Tuo oli vähän syrjemmässä, niin siksi tuonne ei menty, vaikka tuo olisi saattanut käydä myös seuralaisellemme.

Kasvissyöjän uskoisin pärjäävän tuolla varsin hyvin. Kaikissa ravintoloissa, joissa kävimme, oli varsin kattava lista vegan/vegetarian -merkinnöillä varustettuja annoksia. Olemme itse sekasyöjiä, mutta välillä tulee syötyä noita "ei-lihaa -annoksia". Omalla kohdallani ainoa tämän reissun tuollainen annos oli pikaruokatyylisesti pubissa oluen kyytipoikana nautitut tryffeli-perunat, jotka olivat erinomaisia. Avovaimo söi lisäksi yhtenä iltana kasvismoussakan, jolle antoi suuret kehut. En vain valitettavasti muista, että oliko tuo annos "vegan" vai "vegetarian". Myös kasvisruokaravintoloita tuli kaupungilla kulkiessa vastaan, mutta niissä ei tullut käytyä.
 

Bird

Jäsen
Suosikkijoukkue
Urheilullisesti avoimet sarjat
Mainitaan vielä, että Vitosha Bulevard, jonne kaupungin palvelut ja elämä keskittyi, oli todella eloisa. Olen paljon matkustanut maailmalla, mutta missään en ole nähnyt tuollaista vilinää sunnuntai-iltana.
Kiitos kiinnostavasta matkaraportista!

Tämä lienee samalla erittäin hyvä esimerkki siitä, että itäblokin maista edes vain muutamia vuosia vanha tieto ei ole enää aina kovinkaan kuranttia. Vastasin itse juuri tässä ketjussa taannoin Bulgaria-kyselyihin ennen kaikkea vain siksi, että nyt edes joku asian noteeraisi. Juuri noilla samoilla kulmilla kaupunkia tuli nimittäin vuonna 2018 Sofiassa majoituttua, mutta erityisen eläväiseksi aluetta ei voinut vielä sanoa: ravintoloita kyllä oli, asiakkaat vaan monesti puuttuivat.

En ole Bulgarian tilannetta seurannut oikeastaan yhtään, mutta voisin veikata muutoksen liittyvän keskiluokan kasvuun tuossa(kin) maassa. Eli runsaassa puolessa vuosikymmenessä sen paikallisen väestön määrä, jolla on varaa syödä ja juoda ulkona, on saattanut lisääntyä todella paljon. Ja jos Sofiaan pääsee nykyisin jopa Helsingistä suorilla lennoilla, niin kaipa myös turisteja pyörii kaupungissa aiempaa enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kiitos kiinnostavasta matkaraportista!

Tämä lienee samalla erittäin hyvä esimerkki siitä, että itäblokin maista edes vain muutamia vuosia vanha tieto ei ole enää aina kovinkaan kuranttia. Vastasin itse juuri tässä ketjussa taannoin Bulgaria-kyselyihin ennen kaikkea vain siksi, että nyt edes joku asian noteeraisi. Juuri noilla samoilla kulmilla kaupunkia tuli nimittäin vuonna 2018 Sofiassa majoituttua, mutta erityisen eläväiseksi aluetta ei voinut vielä sanoa: ravintoloita kyllä oli, asiakkaat vaan monesti puuttuivat.

En ole Bulgarian tilannetta seurannut oikeastaan yhtään, mutta voisin veikata muutoksen liittyvän keskiluokan kasvuun tuossa(kin) maassa. Eli runsaassa puolessa vuosikymmenessä sen paikallisen väestön määrä, jolla on varaa syödä ja juoda ulkona, on saattanut lisääntyä todella paljon. Ja jos Sofiaan pääsee nykyisin Helsingistä jopa suorilla lennoilla, niin kaipa myös turisteja pyörii kaupungissa aiempaa enemmän.

Saattoi toki olla niinkin, että paikallisilla oli lomakausi, mutta he enemmänkin kokoontuivat kävelykadulle tapaamaan toisiaan, ja ravintoloissa söivät enemmän turistit. Kaupungissa oli ainakin Smithsonian Institutella joku konferenssi (kokoontuivat itse asiassa hotellissamme) ja ilmeisesti joku pienempi urheilutapahtuma (Delegate-passit kaulassa liikkuneita henkilöitä näki toisinaan ravintoloissa). Ja jos oikein ymmärsin, niin joku jehovantodistajien kokoontuminen oli myös kaupungissa.

Yhtä kaikki, kadulla oli vilinää. Ja etenkin sunnuntaina ravintolat vaikuttivat täysillä.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Siis tajusin just että Tukholmasta pääsee junalla Leksandiin noin kolmessa tunnissa, ja mä oon sentään junaillut kertaalleen Helsingistä Vaasaan, joka on pitempi matka.

Pitäiskö tehdä kiekkomatka Tegera Arenalle jo tulevalla kaudella? Huh miten mä innostuinkin tästä ideasta! Olis upeaa vierailla Taalainmaalla ekaa kertaa elämässä, samalla tutustuen tuohon pieneen mutta piskuiseen kiekkokylään keskellä Ruotsia. Leksandista on kuitenkin kasvanut mulle lähes yhtä rakas seura kuin Pelicansista.

Oon varmaan jo kaks kertaa nähny unta että oon mennyt Leksandiin kattomaan lätkäpeliä. Enää kun en oo työtön *koputtaa puuta*, niin tämä unelma saattais olla toteutettavissa.
Laitetaas nyt tännekin, eli tämmöinen reissu olis alustavasti suunnitelmissa kenties jo ensi kevät-talvelle.

Tarkoituksena olisi mennä ensin laivalla Tukholmaan ja sieltä junalla Leksandiin. Alustavasti kenties kaksi yötä voisi yöpyä paikallisessa hotlassa ja käydä yhdessä Leksandin kotiottelussa, sekä tutustua tuohon Taalainmaan näkkileivistäänkin tuttuun pikkukyläseen.

Tämän lisäksi ensi kesänä olisi tarkoituksena lomailla Euroopassa, kenties Italiassa tai Saksassa? Tuon syvällisemmin en ole vielä kerinnyt asiaa miettimään, ens kesään on vielä kuitenki melkein se vuos aikaa. Antaa idean hautua kaikessa rauhassa.

Edit: varmasti lataan Leksandin matkalta tänne foorumille myös kuvamatskua sitten aikanaan. On tuo kuitenkin itselle ollut yksi semmoinen iso haave päästä vierailemaan ja käymään kiekkopelissä Leksandissa.
 
Viimeksi muokattu:

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Aiemmin kaupungissa vaikuttaneet kulkukoiralaumat olivat myös kadonneet.
Olin (ensimmäisen ja viimeisen) kerran vanhempieni kanssa Bulgariassa rantalomalla syksyllä -88. Mulla oli tuolloin skate-lauta mukana reissussa, enkä muista että olisin nähnyt missään vaiheessa kenelläkään muulla. No mutta - tuolloin pitkin kaupungin katuja rullatessani kulkukoiralauma kulki perässä ja räksytti. Olihan se elämys sekin.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Vappuna Prahaan pitkäksi viikonlopuksi. Siinä ei taida lähistöllä olla mitään näkemisen/kokemisen arvoisia luontokohteita? Myöskään autoa ei ole tarkoitus nyt ottaa, vaan mennä ihan julkisilla tai kävellen.
Prahasta listalla on jo perus linna, silta, kello ja tanssiva talo. Sitten tietenkin paikallinen Lego museo pitää tarkistaa ja joku alkemistin paja(?) vaikutti myös mielenkiintoiselta, sex machines museota unohtamatta.
 

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä ei taida lähistöllä olla mitään näkemisen/kokemisen arvoisia luontokohteita? Myöskään autoa ei ole tarkoitus nyt ottaa, vaan mennä ihan julkisilla tai kävellen.

Ei tullut ihan tuonne asti mentyä, mutta ilmeisesti Prokopské údolí eli Prokopské Valley näyttäisi arvostelujen mukaan olevan hyvä paikka kuitenkin suhteellisen lähellä keskustaa. Itse tuli käytyä viime vierailulla Dívčí hradyn näköalapaikalla, joka on samalla vehreällä alueella muutama kilometri Prahan lounaispuolella. Keltaisella metrolinjalla Radlickan asemalle. Teki hyvää hetki hengähtää peltojen ja niittyjen keskellä ennen kuin palasi tuopin ääreen keskustaan.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Täällä on varmasti joku joka on käynyt katsomassa Tallinnassa sitä Banksyn Mysteeri näyttelyä. Lähinnä kiinnostaa kuinka paljon siellä aikaa viettää, osa arvosteluissa kirjoittaa että 15min ja osa että tunti. Riittääkö katsomista tälläiselle, joka ei normaalisti taidenäyttelyissä kiertele, vaikkapa puoleksi tunniksi? Ilmeisesti tila ei ole kovin suuri vaikka teoksia on useampi kymmenen. Päivän kävijämäärä on myös rajoitettu, joten ennakkoliput pitäisi tilata.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vappuna Prahaan pitkäksi viikonlopuksi. Siinä ei taida lähistöllä olla mitään näkemisen/kokemisen arvoisia luontokohteita? Myöskään autoa ei ole tarkoitus nyt ottaa, vaan mennä ihan julkisilla tai kävellen.
Prahasta listalla on jo perus linna, silta, kello ja tanssiva talo. Sitten tietenkin paikallinen Lego museo pitää tarkistaa ja joku alkemistin paja(?) vaikutti myös mielenkiintoiselta, sex machines museota unohtamatta.

Ite tuli käytyä katsomassa Skoda turnausta ja jonkun verran tuli liikuttua siellä keskustassa, kävellen. Olet varmasti jo Parahaan tutustunut joten sorry jos jauhan jo tuttua asiaa.

Meillä oli tilauskuljetus kentältä hotelliin ja takaisin, joten en osaa sanoa, mistä sieltä kentältä lähtee julkiset. Jos niillä jo kentältä tulette.

Prahassahan on 3 metrolinjaa A vihreä B keltainen ja C punainen. Linjat A ja B menee ns. vasemmalta oikealle joen ali ja linja C ylhäältä alas, alittaen myöskin joen, 2 kertaa. Metrolla mentiin jäähallille peleihin. Tosi kätevälle tuntui.
Tuon metro ja ratikkakartan mukaan,joka jäi talteen, näyttäisi että bussi 100 menisi keltaisen metrolinjan päätepysäkin ZLIčN ja lentokentän väliä.
Bussi 119 menisi kentältä A linjan asemalle Nádraźí Valeslavín asemalle
HUOM asemien nimessä voi olla pikku virheitä, kun tunkevat noita ylämerkkejä noihin saatana kirjaimiin ja me on prkl pienellä tossa kartassa =).
Kannattaa muuten heti ostaa lippu joka on voimassa pitkänaikaa. Tulee huomattavasti halvemmaksi. En osaa sanoa, mistä niitä voi ostaa. Meillä oli 72 tunnin lippu, joka saatiin matkanjärjestäjältä. Se tuli voimaan kun sen ekan kerran leimasi...
Käytännöstä en tiedä, mutta uskoisin, että sielläkin on tarkastajia noissa julkisissa. Ehkä kisojen aikaan, ei ollut niin "tarkkaa", mutta ns. muuten tsekkaavat...

- Linnassa me ei käyty, kun kisojenkin aikaan sitä väkeä oli vtusti. Mutta varmasti hyvä paikka käydä. Aikaa varmaan saa varata jonottamiseen?
- Kaarlen sillalla käytiin ja mentiin monta kertaa sitä ees taas. Ihan komea silta, mutta silta se vaan on? Väkeä sielläkin paljon
- Kellolla tarkoitat varmaan sitä maailmankelloa tjsp. Väkeä oli sen ympärillä vaikka kuinka ja paljon. Ihan ok oli se nähdä
- Seksimasiinamuseon ovella käytiin, mut ei menty sisälle, taisi olla siinä aika lähellä kelloa, kapealla kadulla...
- Legomuseosta ei mitään käryä

Noista luontopaikoista en tiedä, käytiin siellä yhdellä korkealla mäellä, sinne meni funikulaari ( maksullinen ) ja SE VITTU TOIMI !!!!. Lähtiköhän Ujezd -ratikkalinjan pysäkin nurkilta. Se paikka oli vähän pettymys, luultiin et sieltä näkyy kaupunki. No ei näkynyt, prkl puutarha esti näkymisen. Siellä on näkötorni, semmonen Eifel tornin näköinen, se tais maksaa kanssa, ei menty ku oli vähän kiire aikataulu?

Jokiristeily voisi olla ihan ok vaihtoehto. Niitä on aika paljon siinä, me käytiin semmoisella n. Tunnin mittaisella. Kävi kääntymässä siinä Kaarlen sillallan huudeilla. Ainakin se risteilyjärjestäjä järjesti myös 3 tunnin illallisristeilyä. Sellainen voisi olla ihan kiva kokemus. Ajaa varmasti kauemmas =).

Ruokapaikkoja nyt on vaikea alkaa ehdotteleen, jokaisella on oma makunsa jne. Mutta itse en söisi / joisi kaljaa siinä ihan keskusaukion laidalla... Varmasti hyviä paikkoja, niitä oli siinä paljon rivissä, mutta hintakin oli mallia "turisti maksaa", siinä taisi kalja maksaa sen yli 100 korunaa. No eihän se ole kuin karvan yli 4€, mutta itsellä on se periaate, että Tsekin maassa se yli 4 egeä kaljasta on ryöstö, kun halvimmillaan siellä on tullut juotua euron puolikkaita tuoppeja...
Hyviä ruokapaikkoja on se kaupunki täynnä, kun viitsii kävellä pari min aukiolta sivumpaan, löytyy jo edullisempia paikkoja.

Reissuun ei toisaalta pidä lähteä "budjetilla" jokainen euro pitää säästää, mutta toisaalta miksi maksaa kaljasta ja pizzasta 20 euroa, kun 5 min kävelyn päästä saat sen saman setin "kympillä"

Ei Ehkä tarvii tätä neuvoa, mut itse vaihdoin Hesassa kentällä rahaa, Forexilla ehkä paras kurssi
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Prahaan on pid lítacka -niminen appi, jonka voi ladata puhelimeen ja kieleksi voi valita myös englannin. Me käytimme sitä viimeksi ja siihen voi muistikuvani mukaan ladata 72 h lipun. Tosi näppärä. Näitä 72 h lippuja on saanut myös ainakin aikaisemmin ostaa lentokentältä. Lippu leimataan ensimmäisen matkan alussa ja se on siitä voimassa 72 h.

Metrolinjoja on tosiaan kolme ja niillä pääsee mukavasti kulkemaan. Myös raitiovaunulinjat ovat käteviä ja helppoja. @Niilo n ohje bussista 119 A-linjan Nádraźí Veleslavínin asemalle on hyvä. Tällä metrolla pääsee mukavasti ydinkeskustaan, jos on tarvis jäädä esim. Mústekin tai Muzeumin pysäkeillä pois ja näillä pysäkeillä voi vaihtaa myös linjoja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Käytännöstä en tiedä, mutta uskoisin, että sielläkin on tarkastajia noissa julkisissa. Ehkä kisojen aikaan, ei ollut niin "tarkkaa", mutta ns. muuten tsekkaavat...
Voin vahvistaa tämän. Olin kaupungissa joskus ennen pandemiaa neljä päivää, ajelin julkisilla ympäri kaupunkia. Kolme kertaa tuli tarkastaja kyselemään lippua.

Tuohon ansiokkaaseen raporttiin kaupungista ei lisättävää.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Ehkä tarvii tätä neuvoa, mut itse vaihdoin Hesassa kentällä rahaa, Forexilla ehkä paras kurssi

Ei kannata Suomesta vaihtaa kuin sen verran että ihan alkuun pääsee. paikanpäältä saa todella paljon paremmalla kurssilla vaihdettua. Mutta se pitää kysyä etukäteen tarkasti, sillä niissä vaihtopisteissä on hurjia eroja. Vaikka jostain xe comista katsoo päivän kurssin ja jos siihen saa ilman palkkiota, niin eikun vaihtamaan. Mutta myös kortti käy todella monessa paikassa.

Näitä 72 h lippuja on saanut myös ainakin aikaisemmin ostaa lentokentältä. Lippu leimataan ensimmäisen matkan alussa ja se on siitä voimassa 72 h.

Näitä 72h lippuja saa ostaa jokaisesta keltaisesta matkalippuautomaatista ympäri kaupunkia ja sellainen tosiaan löytyy myös lentokentältä. Metroasemilta löytää pomminvarmasti, kaikilla spårapysäkeillä noita ei ole. Ja tosiaankin se pitää muistaa leimata.

Ja jos haluaa taksilla ajella, niin uber toimii, mutta itse olen suosinut paikallista liftago nimistä appia. Liftagolla voit tilata taksin ja silti maksaa käteisellä jos haluaa. Lennosta jos ottaa taksin, niin on suuri mahdollisuus joutua kusetetuksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Voin vahvistaa tämän. Olin kaupungissa joskus ennen pandemiaa neljä päivää, ajelin julkisilla ympäri kaupunkia. Kolme kertaa tuli tarkastaja kyselemään lippua.

Tuohon ansiokkaaseen raporttiin kaupungista ei lisättävää.

Ja ne tarkastajat löytävät kyllä sen turistin sieltä julkisesta. Maksun suuruudesta en tiedä, mutta tyhmää ottaa sitä kun se lippu julkiseen ei siellä paljoa maksa?

Prahasta en teidä, mutta ainakin Münchenissä on ns. aluelippuja. Mitä isompi alue, sitä kalliimpi. Mutta silti edullinen

Edit @StevieY voihan se olla noinkin, tuo rahan vaihtaminen. Itse vaan valitsin omalle kohdalle, helpoimman vaihtoehdon. En jaksanut alkaa sieltä etsiä.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Edit @StevieY voihan se olla noinkin, tuo rahan vaihtaminen. Itse vaan valitsin omalle kohdalle, helpoimman vaihtoehdon. En jaksanut alkaa sieltä etsiä.

Ihan näin tyhmänä kyselen, miksi rahaa pitää Euroopan maissa/ylipäätänsä vaihtaa? Missä itse olen liikkunut jokaisessa maassa on pankkiautomaatteja josta saa kyllä nostella paikallista valuuttaa ihan samalla tapaa kuin Suomestakin...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ihan näin tyhmänä kyselen, miksi rahaa pitää Euroopan maissa/ylipäätänsä vaihtaa? Missä itse olen liikkunut jokaisessa maassa on pankkiautomaatteja josta saa kyllä nostella paikallista valuuttaa ihan samalla tapaa kuin Suomestakin...

Ulkomailta ku nostaa,niistä menee pikku provikka. Ei kovin iso,mut kuitenkin. Monessa Euroopan maassa on helppo liikkua kun valuuttana on euro. Niissäkään tosin ei ole tullut nostettua,koska kortti tosiaan käy monessa paikassa

No ehkä Tsekeissäkin tulee vielä euro valuutaksi. Helpottaa matkustamista paljon?
Tosin hinnat siellä sitten nousee.

Muuten ei tainnut tulla aiemmin noissa viesteissä esille,mut Prahassa kyselivät vähän tippiä kun maksettiin juomia ja ruokia. Yksi paikka oli,missä sanoin suoraan, et nou tänks ku kyseli.
Vitutti se "palveluntaso" siinä.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan näin tyhmänä kyselen, miksi rahaa pitää Euroopan maissa/ylipäätänsä vaihtaa? Missä itse olen liikkunut jokaisessa maassa on pankkiautomaatteja josta saa kyllä nostella paikallista valuuttaa ihan samalla tapaa kuin Suomestakin...
Ainakin Prahassa on todella suuri varianssi noissa automaateissa mitä tulee niiden kurssiin ja komissioihin. Yleensä kun isojen pankkien automaateilta kun nostaa, saa rahaa hyvään hintaan. Mutta Prahassa, jos siis käteistä haluaa, on ylivoimaisesti halvin vaihtoehto vaihtaa paikanpäällä euroista, niistä ei kusettavista vaihtopisteistä. Olisiko ollut joku euronet tjs, joka ottaa automaatilta nostaessa todella ison komission.

Honest Prague guidella on monta jaksoa youtubessa noista rahanvaihdoista ja automaateista, kannattaa sieltä katsoa.

Praha on kyllä edelleen sen verran halpa paikka, että sitä käteistä ei suurta määrää todellakaan tarvitse, joten silloin ei noista kursseista ja palkkioista ole niin väliä. Itse kun välillä tykkään käydä korttia iskemässä, niin siellä on käteinen aina kingi, joten joutuu noita vaihtoja ja nostoja miettimään vähän tarkemmin.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Hyviä vinkkejä Prahaan, mukana onneksi pari kaveria ketkä käyneet aiemmin niin metrot yms. on varmaan jo hallussa.

Tuosta rahan vaihtamisesta tulikin mieleen, että mitenhän Bosniassa asian laita? Varmaan kortti aika pitkälti käy ja helpoimmalla selvinnee kun nostaa sitten jostakin automaatista tarvittavan, aikaa ei Mostarissa ja lähialueella tule vietettyä kahta päivää enempää kuitenkaan.

Tottunut tähän Eurojen kanssa matkailuun, että unohtunut jo ihan että muutakin valuuttaa on olemassa vielä vanhallakin mantereella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös