Helsingistä ja Lappeenrannasta kyllä-Matka Malpensaan on pitkä. Lensikös rynkky jostain Suomesta Bergamoon?
Helsingistä ja Lappeenrannasta kyllä-Matka Malpensaan on pitkä. Lensikös rynkky jostain Suomesta Bergamoon?
Kappas, niimpä onkin. Lentoajat tosin Hesasta ja takaisin surkeaakin surkeammat.Helsingistä ja Lappeenrannasta kyllä
Tämä itseänikin rassaa.Kappas, niimpä onkin. Lentoajat tosin Hesasta ja takaisin surkeaakin surkeammat.
Ensi maanantaina matka Lappeenrannasta Bergamon kautta myös Iseolle. Useamman kerran on tullut alueella käytyä, mutta Iseolla ei, joten uuden äärellä. Tällä kertaa tuli tehty niin, että ensin pari yötä Varesessa Sveitsin rajalla ja sieltä pariksi yöksi vielä Iseolle. Välimatkat ei ole kauhean pitkät ja tuli otettua auto itselle.Iseo-järvi
Tässä pieni matkaraportti Iseo-järveltä Italiasta. Iseo-järvi sijaitsee Gardan ja Comon välissä Alppien reunalla. Sijainnista johtuen tämä pinta-alaltaan pienehkö järvi on yli 250 metriä syvä ja järvestä nousee 275 metriä korkea Monte Iseo saari.
Lennot oli Milanon Malpensaan. Bergamo olisi melkein vieressä, mutta sinne on Suomesta hankalat lentoyhteydet. Matka-ajaksi lentokentältä Iseon kaupunkiin on arvioitu puolitoista tuntia mutta Mersun tilataksi ja paikallinen Luigi hoitivat matkan alle tuntiin ohituskaistalla edellä ajavien puskurissa roikkuen. En tiennyt että paku voi liikkua noin lujaa.
Järven ympärillä on useita pikkukaupunkeja. Majoituimme niistä suurimpaan Iseon kaupunkiin. Lago Iseo hotellissa oli ylemmästä kerroksesta järvinäkymät huoneen parvekkeella. Huone tuoksui puhtaan raikkaalta ja hanavesi oli hyvää.
Kaupungissa oli runsaasti turisteja mutta ei mitään verrattuna Gardan ja Comon ruuhkiin. Satamassa toimii useampikin järviristeilyfirma. Hitaampaa purtiloa tai kantosiipialusta. Lounaalla syömäni Pasta Garbonara oli taivaallinen. Pasta oli täydellisesti keitetty ja Guanciale sopivan kokoisia ja hyvin paistettuja suikaleita. Hintaa kertyi noin 15€. Saareen pääsee kuivin jaloin erikoisia ponttoonisiltoja pitkin joistain kylistä.
Barone Pizzinin viinitalla maistelimme luomuviinejä. Valkoviini toimi mutta punaviini oli vähän tunkkainen.
11 ruokalajin illallinen nautittiin Solive nimisessä ravintolassa. Huikeaa tykistystä ja juuri sopivan kokoisia annoksia ettei tullut ähky.
Plussat:
+Ei ainuttakaan huonoa ruokaa koko matkan aikana
+Kirkasvetinen järvi jota ympäröivät jylhät vuorimaisemat
+Turistien vähyys suhteessa Gardaan ja Comoon
+Hyvät moottotitiet
+Kaupungin ulkopuolella tarjolla pyöräilyä, viinitiloja, patikointia ja vaikka mitä aktiviteetteja
+Ainakaan toukokuussa ei ollut liian kuuma
Miinukset:
-Matka Malpensaan on pitkä. Lensikös rynkky jostain Suomesta Bergamoon?
-Kokoon ja sijaintiin nähden hieman tyyris jos on omalla lompakolla liikkeellä
-Pienessä 10 tuhannen asukkaan kaupungissa on melko vähän tekemistä pitemmäksi aikaa
-Marketteja ei ollut hotellin lähellä. Noh vajaa kilometri Lidl:iin.
Nyt sais laittaa kaikki hauskat, oudot tai muuten vaan koetut tipsit Bratislavasta. Suuntaan vaimon kanssa viikoksi kahden kaupungin reisulle: Bratislavaan ja Wieniin. Jälkimmäisen ohjelma on aika tarkkaan suunniteltu (linnoja, puistoja, museoita lähinnä) - toki siitäkin otan mielelläni vinkkejä vastaan - mutta Bratislavan suhteen on ohjelma vielä avoin. Kuulemma mukavia pubeja ja muita hengailupaikkoja riittää.
mutta Bratislavan suhteen on ohjelma vielä avoin.
Kolme päivää ollaan. Kohtuuraskas työrupeama alla niin ihan pelkkä rento oleilukin riittää, ei tarvi etsimällä etsiä "nähtävää".Rehellisesti sanoen Bratislavaan riittää pari päivää. Ihan kiva kaupunki mutta kaikki järkevä on nähty parissa päivässä.
Kolme päivää ollaan. Kohtuuraskas työrupeama alla niin ihan pelkkä rento oleilukin riittää, ei tarvi etsimällä etsiä "nähtävää".
Twin City Linerille on liput ostettu. Sillä Tonavaa pitkin Wieniin jossa ollaan loput 3 päivää.Wienin ja Bratislavan välillä pääsee jokeakin pitkin risteilemään? Me mentiin taksilla se väli, etäisyys kun on sen n. 70 km
Twin City Linerille on liput ostettu. Sillä Tonavaa pitkin Wieniin jossa ollaan loput 3 päivää.
Wienin ja Bratislavan välillä pääsee jokeakin pitkin risteilemään? Me mentiin taksilla se väli, etäisyys kun on sen n. 70 km tjsp.
Olin lokakuussa Venetsiassa, enkä tainnut käyttää kertaakaan käteistä.Tuli otettua äkkilähtö Venetsiaan, pärjääkö siellä kortilla vai onko käteisen käyttö yleisempää?
Ensi maanantaina matka Lappeenrannasta Bergamon kautta myös Iseolle. Useamman kerran on tullut alueella käytyä, mutta Iseolla ei, joten uuden äärellä. Tällä kertaa tuli tehty niin, että ensin pari yötä Varesessa Sveitsin rajalla ja sieltä pariksi yöksi vielä Iseolle. Välimatkat ei ole kauhean pitkät ja tuli otettua auto itselle.
Liikenne tuolla on kyllä käsittämätöntä näin Suomasta katsottuna. Aikoinaan tuli kierreltyä 500 Fiatilla oikeastaan koko pohjoisempi Italia Venetsiasta Monacoon saakka. Siinä tuli kyllä sanonta lappu lattiassa tutuksi, kun oikeastaan paikasta riippumatta liikenteen mukana pysyminen vaati sen, että ajat kaasu pohjassa. Kuten todettu moottoritiet on todella hyvät tuolla ja jopa niillä on välillä huikeita maisemia katselvaksi, jos ei ole aikaa madella pienempiä teitä. Liikenne on erittäin sujuvaa ja kunhan alkushokista pääsee, niin ainakin oma ajelu on sujunut ihan hyvin.
Turistikausi ei liene joka paikassa ainakaan ihan päällä vielä, kun hotellit ja esim auto irtosi suhteellisen edullisesti. Italia on kyllä vaikuttanut mielestäni pohjahintatasoltaan esim hotelleissa aina suhteellisen kalliilta.
Tuli otettua äkkilähtö Venetsiaan, pärjääkö siellä kortilla vai onko käteisen käyttö yleisempää?
Muistaisin, että hotellilaskussa on jo pitkään ollut joku "city tax" tai vastaava joka pitää maksaa laskun päälle. Jos nyt oikein muistan niin se maksettiin vasta hotellilla vaikka itse hotellivaraus oli jo maksettu varaussivustolle. Uutuus on tuo sama vero myös ilman yöpymistä.Jonkun uutisen mukaan taisi olla tuo pääsymaksu sellaisille, jotka tulevat päiväksi ja ei ole yöpymispaikkaa Venetsiassa. Sitä en tiedä onko se jo voimassa.
Onhan tuolla pohjoisessa kuitenkin vilkun käyttö olematonta, turvavälejä ei liiemmin tunneta ja nopeusrajoitukset tuntuivat pääsääntöisesti olevan vain suosituksia. Mutta ei siellä varsinaisesti vaikeaa ollut ajaa, koska liikenne on kuitenkin ennustettavaa, tiet hyväkuntoisia ja liikennemerkit selkeitä. Muutaman motarikilometrin jälkeen selvisi pelin henki ja sen mukaan kun eteni, ei varsinaisesti vaikeuksia ollut.Pohjois-Italiassahan on mukava ajaa, ei siellä tule mitään ongelman tunnetta ja harvoin on suuria ruuhkiakaan. Erityisesti Etelä-Tiroli/Trentino on hyvinkin saksalaista liikenteeltään(kin). Sen sijaan vaikkapa Sisiliassa kokee kovasti erilaista liikennekulttuuria ja myös sekä teiden että kaluston kunto on kauniisti sanottuna kyseenalainen.
Kortilla menin kaksi vuotta sitten, ja tuskin se on siitä ainakaan huonompaan suuntaan mennyt. Toki jos jonnekin torille menee käsitöitä metsästämään, voi (Suomessakin) mennä käteiskaupaksi.Tuli otettua äkkilähtö Venetsiaan, pärjääkö siellä kortilla vai onko käteisen käyttö yleisempää?
Ainakin Hampurissa homma toimii juuri noin. Eli varaussivustolle maksettiin pelkkä hotellihinta ja hotellista lähtiessä turistivero tjsp laskutettiin erillisellä laskulla.Muistaisin, että hotellilaskussa on jo pitkään ollut joku "city tax" tai vastaava joka pitää maksaa laskun päälle. Jos nyt oikein muistan niin se maksettiin vasta hotellilla vaikka itse hotellivaraus oli jo maksettu varaussivustolle.
Olen ajanut vuokra-autoa Britanniassa, ja vain kerran sain fingeriä Lontoon riemukaaren liikenneympyrässä. Turhaan rouva reagoi niin voimakkaasti - kukaan ei osunut kehenkään...Liikenteestä muualla kun on ollut puhe, niin kuinkas nopeasti arvon palstakollegat olette sopeutuneet vasemmanpuoleiseen liikenteeseen? Kesälomareissu Briteissä edessä kera vuokra-auton, enkä aiemmin ole väärää puolta ajellut tahi oikealta ohjattavaa autoa ajanut.
Todella nopeasti siihen tottuu. Ihan alkuun muutama ensimmäinen kilometri tuntui siltä, että auton mittoja ja sijaintia tiellä oli vaikea hahmottaa ja oli pakko vaimolta kysellä, että enhän aja liian reunassa, mutta tuohon tottui nopeasti. Pari ensimmäistä risteystä täytyi myös vähän itselleen teroittaa, että muistaa kääntyä vasemmalle kaistalle, mutta tuokin tulee oikeastaan aika luonnollisesti kun istut itse siellä auton oikealla puolella.Liikenteestä muualla kun on ollut puhe, niin kuinkas nopeasti arvon palstakollegat olette sopeutuneet vasemmanpuoleiseen liikenteeseen? Kesälomareissu Briteissä edessä kera vuokra-auton, enkä aiemmin ole väärää puolta ajellut tahi oikealta ohjattavaa autoa ajanut.