Matkakohteenne

  • 2 452 017
  • 14 528

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse olen monesti täyteen ladatuissa metroissa keskittynyt pitämään kiinni tavaroistani. Esimerkiksi selässä oleva reppu on helppoa avata ja penkoa ihmisruuhkassa niin sekin on parempi pitää edessä. Ja lompakko/kännykkä etutaskussa, siirtymät ovat kuitenkin yleensä nopeita 10-15min
Lompakko ja kännykkä ovat mulla aina housun etutaskuissa, myös arjessa, ja reppu tahi laukku jalkojen välissä. Jos on jo kyydissä ja ruuhka pamahtaa vasta myöhemmin, olen yleensä oviaulan nurkassa, ellei istumaan pääse.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Itse olen monesti täyteen ladatuissa metroissa keskittynyt pitämään kiinni tavaroistani. Esimerkiksi selässä oleva reppu on helppoa avata ja penkoa ihmisruuhkassa niin sekin on parempi pitää edessä. Ja lompakko/kännykkä etutaskussa, siirtymät ovat kuitenkin yleensä nopeita 10-15min
Tämä tuli opittua juuri pari viikkoa sitten myös itse. Kantapään kautta toki valitettavasti.

Olin muutaman tunnin bussimatkalla Chilessä. Normaalisti pidin reppua aina junassa/bussissa viereisellä penkilläni tai sitten jalkojen juuressa. Tuolla kertaa bussi oli kuitenkin tupaten täynnä, joten heitin repun bussin ylähyllylle siis käytännössä yläpuolelleni, vaikka ikkunapaikalla istuinkin. Jaloissakin se olisi näin jälkiviisaana mennyt, mikäli jalkoja olisi pitänyt sitten sen repun päällä. Noh, ei muuta kuin kuulokkeet korviin ja matkaa tekemään.

Päätepysäkillä sitten huomasin repun hävinneen ylähyllyltä. Kyllä tuossa sydän jätti pari lyöntiä välistä tajutessani sillä samalla sekuntilla mitä kaikkea sen mukana meni; läppäri, passi, kotiavaimet, kaikki mahdollinen pienelektroniikka, hygieniatarvikkeet, vähän vaatteita jnejne. Varovaisesti arvioiden rahallisesti noin parin tonnin menetys kaikkinensa.

Mitä tästä opin? Kannattaa olla repun ja matkatavaroiden kanssa mieluummin ylivarovainen kuin jossitella jälkikäteen. Myös vakuutusten olisi syytä olla kunnossa...
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Nyt näyttää siltä, että tämän kesän kesälomareissu ajoittuu elokuulle ja suuntautuu loppujen lopuksi Belgiaan. Ajateltu, että lennettäisiin Brysseliin, ja siitä sitten junalla Bruggeen, jossa oltaisiin noin viikon verran. Tarkoituksena olisi tehdä ainakin päiväretki Gentiin, mutta huomasin sitten että Ranskan puolelle Dunkerqueen olisi varsin lyhyt matka autoilla, jos vuokraisi pariksi-kolmeksi päiväksi auton.

Onko kenelläkään kokemusta, onko tuossa rajan ylityksessä mitään ihmeellistä huomioon otettavaa tuolla, jos vuokraisi auton Bruggesta ja ajelisi sillä päiväretken Dunkerquessa?

Ja onko Belgian kävijöillä muita vinkkejä tuohon Brugge/Gent -akselille? Kiinnostuksen kohteina mm. historia, arkkitehtuuri, vanhat palatsit ja linnat, kauniit maisemat.
Autovuokraamo saattaa ottaa pienen lisämaksun, kun ajaa rajan yli. Muuta ongelmaa tuskin tulee.

Tämä on nyt hiukan rumasti sanottu, mutta minä välttelisin tuota seutua varsinkin elokuussa. Oltiin siellä päin perheen kanssa automatkalla koronaa edeltävänä kesänä. Oli jopa kesäkuussa uskomattoman ruuhkaista ja hotellit varsinkin viikonloppuina ihan täyteen buukattuja ja ylihintaisia. Minulle on belgialaisista tullut huono kuva parin reissun perusteella. Eivät ole mitään avuliasta sakkia ainakaan turisteja kohtaan.

Meillä yksi yöpyminen oli Oostendessa. Arvasin jos etukäteen, että hotelli ei kovin kaksinen ole, mutta silti se oli pettymys. Perhehuone oli pitkälti yli 200 euroa (koko reissun kallein), taso oli olevinaan jotain 3-4 tähteä. Vastaanoton mamma oli töykeä. Varattua parkkipaikkaa ei ollutkaan ja lähin parkkihalli, missä oli tilaa, oli varsin kaukana. Kärpäset lentelivät huoneessa parvena, kun tultiin. Kaikki oli kulahtanutta, myös hotellin uima-allas. Ja aamupalakaan ei ollut hyvä. Varmaan oli huonoa tuuriakin, mutta ei tuosta kaupungista oikein kunnollista tuon budjetin majoitusta tahtonut löytyä, eikä lähiseudultakaan mistään.

Bruggessa oltiin avovaimon kanssa joskus reilu 20 vuotta sitten. Onnistuivat perinteisessä turistikusetuksessa. Syötiin lounas jossain keskustan kahvilassa. Ruoan hinta oli ihan ok, mutta tuopillinen limua maksoi n. 60 mk sen aikaiseksi Suomen rahaksi muutettuna. Se tuplana ja nuorten ihmisten budjetti, niin vitutti lievästi.
 

444

Jäsen
Itse olen monesti täyteen ladatuissa metroissa keskittynyt pitämään kiinni tavaroistani. Esimerkiksi selässä oleva reppu on helppoa avata ja penkoa ihmisruuhkassa niin sekin on parempi pitää edessä. Ja lompakko/kännykkä etutaskussa, siirtymät ovat kuitenkin yleensä nopeita 10-15min
Ongelmahan noissa taskuvarkaustilanteissa on siinä, että joskus vain tulee se hetki, kun huomio herpaantuu pieneksi hetkeksi, ja se oli sitten siinä. Aikanaan tultiin metrolla Pariisissa kohti keskustaa juuri tuon kohtalaisen lyhyen siirtymän verran. Koko matkan olin paikallani kädet taskuissa varjelemassa omaisuuttani, kun väkeä oli vaunussa vähintään riittävästi. Siinä vaiheessa, kun piti nousta pois metrosta, niin yhtäkkiä hirveä härdelli, kun osa porukasta haluaa ulos, toiset siirtyvät vapautuneille penkeille, oven edestä pidemmälle jne. Tuossa hässäkässä piti ottaa hetken aikaa tukea jostain kaiteesta tai vastaavasta, ja voilà, puhelin lähti. Tajusin sen toki nopeasti, mutta ei mitään mahdollisuutta nähdä, kenen käsiin luuri jäi. Eli aina edes se äärimmäinen varovaisuus ei riitä, kun kohdalle osuu sellainen hetki, johon ei vain ehdi varautua.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ongelmahan noissa taskuvarkaustilanteissa on siinä, että joskus vain tulee se hetki, kun huomio herpaantuu pieneksi hetkeksi, ja se oli sitten siinä.

Olen vitsillä joskus sanonutkin, että jos joku pystyy minulta lompakon tai kännykän viemään huomaamatta niin onneksi olkoon, olet ansainnut sen! Toistaiseksi ei ole kukaan onnistunut vaikka olen liikkunut sellaisissakin taskuvarkaiden paratiiseissa kuten Barcelona tai Rooma, ja monissa muissakin miljoonakaupungeissa. Se on sitten eri asia jos joku laittaa puukon kurkulle tai uhkaa aseella niin sille ei sitten mahda mitään. Pari kertaa on ollut vähän kuumottava paikka mutta pienellä käteiskorvauksella on onneksi selvinnyt....

Oma tarkkaavaisuus ympäristöstä ja vain kohtuulliset promillet veressä auttavat hyvin pitkälle.
 

444

Jäsen
Olen vitsillä joskus sanonutkin, että jos joku pystyy minulta lompakon tai kännykän viemään huomaamatta niin onneksi olkoon, olet ansainnut sen! Toistaiseksi ei ole kukaan onnistunut vaikka olen liikkunut sellaisissakin taskuvarkaiden paratiiseissa kuten Barcelona tai Rooma, ja monissa muissakin miljoonakaupungeissa. Se on sitten eri asia jos joku laittaa puukon kurkulle tai uhkaa aseella niin sille ei sitten mahda mitään. Pari kertaa on ollut vähän kuumottava paikka mutta pienellä käteiskorvauksella on onneksi selvinnyt....

Oma tarkkaavaisuus ympäristöstä ja vain kohtuulliset promillet veressä auttavat hyvin pitkälle.
On tuo minullekin ainoa kokemus laatuaan ja ihan jonkin verran on matkakohteita takana hiljaisista syrjäkylistä metropoleihin. Normaalisti osaan ennakoida tilanteita, jos alkaa näyttää siltä, että porukka alkaa parveilla erikoisesti ympärillä, mutta tuolla kertaa riitti se ohikiitävä hetki, kun huomio herpaantui. Onneksi sain silloisen puolison puhelimella kirjauduttua Applen tililleni ja lukittua puhelimen niin, ettei tietoihini päästy sitä kautta käsiksi. Onhan se vähän kuumottavaa, kun siinä puhelimessa kuitenkin nykyään on verkkopankista ja korteista lähtien ihan kaikki.
Muuta mukavaa on sitten käynyt, kun Seychelleillä murtauduttiin hotellihuoneeseen (veikkaan siivoojien opastuksella tehtyä tilaustyötä, koska muissa huoneissa ei oltu käyty) tai kun Kölnissä vietiin järkkäri kaulasta tykötarpeineen veitsellä uhaten. Nykyään näytän niin hampuusilta, että kukaan ei edes kuvittele mun kantavan jotain omaisuutta mukanani.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tuli varattua muutaman päivän reissu Krakovaan Juhannuksen jälkeiselle viikolle, vaimon kanssa tietysti. Hotelli on Vanhassa kaupungissa ihan torin lähellä, joten siirtymätaipaleet nähtävyyksiin ovat käveltävissä, siis itse Vanha kaupunki, linna ja Kazimierz - Auschwiz ja suolakaivokset taitavat jäädä tällä kertaa väliin, kun reissun kesto on aika rajallinen.
Jos jollain on esim. joku ruokapaikka, joka kannattaa ehdottomasti tsekata... tai vaihtoehtoisesti välttää, otan tiedon mielihyvin vastaan. Lisäksi, kannattaako lentokentältä ottaa pirssi vai mennä junalla?
 

Petofani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Anaheim, Raahe-Kiekko, PattU, Lippo
Viro, Saksa, Ruotsi. Euroopan halki bussilla tuli mentyä 15-vuotiaana kesällä 2016.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Autovuokraamo saattaa ottaa pienen lisämaksun, kun ajaa rajan yli. Muuta ongelmaa tuskin tulee.

Tämä on nyt hiukan rumasti sanottu, mutta minä välttelisin tuota seutua varsinkin elokuussa. Oltiin siellä päin perheen kanssa automatkalla koronaa edeltävänä kesänä. Oli jopa kesäkuussa uskomattoman ruuhkaista ja hotellit varsinkin viikonloppuina ihan täyteen buukattuja ja ylihintaisia. Minulle on belgialaisista tullut huono kuva parin reissun perusteella. Eivät ole mitään avuliasta sakkia ainakaan turisteja kohtaan.

Meillä yksi yöpyminen oli Oostendessa. Arvasin jos etukäteen, että hotelli ei kovin kaksinen ole, mutta silti se oli pettymys. Perhehuone oli pitkälti yli 200 euroa (koko reissun kallein), taso oli olevinaan jotain 3-4 tähteä. Vastaanoton mamma oli töykeä. Varattua parkkipaikkaa ei ollutkaan ja lähin parkkihalli, missä oli tilaa, oli varsin kaukana. Kärpäset lentelivät huoneessa parvena, kun tultiin. Kaikki oli kulahtanutta, myös hotellin uima-allas. Ja aamupalakaan ei ollut hyvä. Varmaan oli huonoa tuuriakin, mutta ei tuosta kaupungista oikein kunnollista tuon budjetin majoitusta tahtonut löytyä, eikä lähiseudultakaan mistään.

Bruggessa oltiin avovaimon kanssa joskus reilu 20 vuotta sitten. Onnistuivat perinteisessä turistikusetuksessa. Syötiin lounas jossain keskustan kahvilassa. Ruoan hinta oli ihan ok, mutta tuopillinen limua maksoi n. 60 mk sen aikaiseksi Suomen rahaksi muutettuna. Se tuplana ja nuorten ihmisten budjetti, niin vitutti lievästi.
Tämä Bruggen ruuhkaisuus varsinkin turistikaudella on tiedossa. Mutta toisaalta olen huomannut aika monessakin suositussa turistikohteessa, että se ruuhka keskittyy yleensä tietylle pienelle alueelle ja sen ulkopuolella saattaa olla ihan tyhjää. Näin joku kesällä siellä käynyt totesi Bruggestakin. Ainakaan tässä vaiheessa ei näyttäneet vielä olevan hotellit kovin pahoissa hinnoissa ja vaihtoehtoja oli tarjolla hyvin, joten pitänee varata nuo vaan hyvissä ajoin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuli varattua muutaman päivän reissu Krakovaan Juhannuksen jälkeiselle viikolle, vaimon kanssa tietysti. Hotelli on Vanhassa kaupungissa ihan torin lähellä, joten siirtymätaipaleet nähtävyyksiin ovat käveltävissä, siis itse Vanha kaupunki, linna ja Kazimierz - Auschwiz ja suolakaivokset taitavat jäädä tällä kertaa väliin, kun reissun kesto on aika rajallinen.
Jos jollain on esim. joku ruokapaikka, joka kannattaa ehdottomasti tsekata... tai vaihtoehtoisesti välttää, otan tiedon mielihyvin vastaan. Lisäksi, kannattaako lentokentältä ottaa pirssi vai mennä junalla?
Julkisilla matkustaminen Puolassa on ihan puoli-ilmaista, ja tuo Balicen kenttä on aika lähellä Krakovan keskustaa, joten juna kentältä keskustaan kustantaa varmaan jotain parin euron luokkaa. Taksi taisi olla jotain parin kymmenen euron luokkaa, ja hinta kannattaa sopia ehdottomasti etukäteen ettei tule ylläreitä. Yksi vaihtoehto on myös bussi. Pari linjaa tulee lentokentältä keskustaan ja niiden hinnat samaa luokkaa junan kanssa. Krakovan päärautatieasema ja bussiasema ovat ihan siinä Stare Miaston kulmalla joten siitä on lyhyt matka teidän hotellille.

Ruokapaikoista sanoisin, että vältä niitä Rynek Glownyn eli pääaukion reunalla olevia ruokapaikkoja. Ne on suurimmaksi osaksi sitä perus-turistihöttöä. Mutta heti kun lähtee siitä Rynek Glownylta vähän sivummalle niin alkaa löytymään paljonkin hyviä ruokapaikkoja. Haluaako sitten paikallista keittiötä vai jotain muuta? Vaihtoehtoja löytyy kyllä minusta hyvin. Itselle jäi ainakin intialaisen ruoan ystävänä mieleen Indus Tandoor, joka oli loistava. Ja Kazimierzissa oli todella hyvä ravintola. Olikohan nimi Starka tai jotain sinnepäin. Sijaitsee muutaman sadan metrin päässä Wawelin linnasta.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Surukuku mä käytin Uberia ja Boltia viime elokuussa Krakovassa. Kentältä keskustaan oli alle 10€.

Itse tykkäsin Kazimierzin alueesta enemmän kuin vanhasta kaupungista. Hyviä ravintoloita tuntui riittävän, toki itse tsekkailin Google mapsista ja tripadvisorista ettei ollut ihan surkeimpia arvioita.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ihan sama juttu. Onhan se Stare Miasto ihan hienon näköinen, mutta jotenkin tuo Kazimierzin fiilis on minusta aidompi ja parempi.
Kazimierzistä varattuna huoneisto syyskuun alkuun. Jotenkin todella hieno meno siellä, rappioromantiikka on väärä termi mutta sen suuntaista. Ruokapaikoista: tässä jo mainittiinkin Starka, joo ihan jees. Siinä Plac Nowyn kulmalla löytyy mesta josta saa aivan helkkarin hyvät burgerit. Pieni paikka ja epäviihtyisä reikä seinässä mutta se unohtuu kun haukkaa ekan kerran. BEEF BURGER BAR, Krakow - Kazimierz - Photos & Restaurant Reviews - Order Online Food Delivery - Tripadvisor

edit: samassa korttelissa on myös mukava biljardibaari hyvillä pöydillä, nimeä en nyt muista mutta raput ylös yökerhon oven/ jonon ohi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kiitokset vinkeistä @Dino, @Creed Bratton ja @RauMan
Vähän olisi hakusessa semmoisia peripuolalaisia ruokapaikkoja, aateltiin jopa koittaa jotain Maitobaariakin, mutta bigos, pierogit ja vaikka golabki... ja tietenkin paikalliset makkarat ovat listalla ja eiköhän noita löydykin...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kiitokset vinkeistä @Dino, @Creed Bratton ja @RauMan
Vähän olisi hakusessa semmoisia peripuolalaisia ruokapaikkoja, aateltiin jopa koittaa jotain Maitobaariakin, mutta bigos, pierogit ja vaikka golabki... ja tietenkin paikalliset makkarat ovat listalla ja eiköhän noita löydykin...
Obwarzanek-rinkeleitä ei tietenkään kannata jättää väliin. Niitä myy joku jokaisella kadunkulmalla ja ovat todella hyviä välipalana kun tallustelee siellä kaupungilla.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Vinkki: älkää juoko pussikaljaa Puolassa esimerkiksi yleisessä puistossa. Ovat aika konservatiivisia vaikka ei välttämättä uskoisi ja sakot napsahtavat turistille kohtuu helposti.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Vinkki: älkää juoko pussikaljaa Puolassa esimerkiksi yleisessä puistossa. Ovat aika konservatiivisia vaikka ei välttämättä uskoisi ja sakot napsahtavat turistille kohtuu helposti.
Kiitos... ehkä me maltamme mielemme, kun ei enää näin eläkeiässä tule tuota harrastettua täällä kotimaassakaan... joskus nuorenpana, siis aika kauan sitten, tuli tuotakin kokeiltua...
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Kiitokset vinkeistä @Dino, @Creed Bratton ja @RauMan
Vähän olisi hakusessa semmoisia peripuolalaisia ruokapaikkoja, aateltiin jopa koittaa jotain Maitobaariakin, mutta bigos, pierogit ja vaikka golabki... ja tietenkin paikalliset makkarat ovat listalla ja eiköhän noita löydykin...
Krakovassa itse olen syönyt parhaiten torin tapaisten aukioiden ruokakojuilla. Noita löytyy niin vanhasta kaupungista, sekä juutalaiskorttelista. Possunpotka, sekä mainiot keitot jääneet mieleeni.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Marraskuussa piti lähteä thaimaaseen häihin. Niinhän siinä kävi, että häät peruttiin, joten suunnitelmat menivät uusiksi.

Loma aika ei ole lyöty lukkoon, joten tein uuden matkasuunnitelman lokakuun loppuun/ marraskuun alkuun.

Lento Lappeenrannasta Bergamoon. Junalla comolle, jossa pari yötä. Lento Bergamosta Madridiin. Kolme yötä tuolla. Junalla Malagan kautta Fugeen, jossa reilu viikko. Tuolta sitten paluulento Helsinkiin ja junalla takaisin Lappeeseen. Tähän suunnitelmaan saattais vielä joku muuttuja tulla, mutta alustavasti näin. Noin 500e näyttäisi menevän näihin siirtymiin 2 hengeltä. Italian junaillut toki laskettu arvion mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Krakovassa itse olen syönyt parhaiten torin tapaisten aukioiden ruokakojuilla. Noita löytyy niin vanhasta kaupungista, sekä juutalaiskorttelista. Possunpotka, sekä mainiot keitot jääneet mieleeni.
Joo - ihan nuo tyypilliset puolalaiset ruuat kiinnostavat ja niiden mukaan ruokapaikat valitaan enkä usko, että tulemme mekään pettymään.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Joo - ihan nuo tyypilliset puolalaiset ruuat kiinnostavat ja niiden mukaan ruokapaikat valitaan enkä usko, että tulemme mekään pettymään.
Ainakin itse tykkään reissuilla syödä paljon ruokakojuilla ja pienimuotoisemmissa paikoissa. Krakovassa on pierogeja ja muuta paikallista tosi hyvä valikoima juuri noissa. Ja junalla kannattaa liikkua lentoaseman välit. Rautatieasema on ihan pelipaikoilla tuolla. Ihan vanhankaupungin kupeessa, jossa majapaikkanne ilmeisesti sijaitsee.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ainakin itse tykkään reissuilla syödä paljon ruokakojuilla ja pienimuotoisemmissa paikoissa. Krakovassa on pierogeja ja muuta paikallista tosi hyvä valikoima juuri noissa. Ja junalla kannattaa liikkua lentoaseman välit. Rautatieasema on ihan pelipaikoilla tuolla. Ihan vanhankaupungin kupeessa, jossa majapaikkanne ilmeisesti sijaitsee.
Junalla meinataan kulkea kentän ja kaupungin välit ja ratikallakin pääsee aseman edestä lähelle hotellia, jos emännän laukkuihin onkin päässyt kätkeytymään puolet vaatevarastosta - jää vielä nähtäväksi...
Odotukset ovat kyllä reissusta, varsinkin ruuan ja juoman osalta, korkealla eikä nuo nähtävyydetkään ainakaan pääse loppumaan, sen verran niitä on ladattu pienelle alueelle Krakovassa.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Junalla meinataan kulkea kentän ja kaupungin välit ja ratikallakin pääsee aseman edestä lähelle hotellia, jos emännän laukkuihin onkin päässyt kätkeytymään puolet vaatevarastosta - jää vielä nähtäväksi...
Odotukset ovat kyllä reissusta, varsinkin ruuan ja juoman osalta, korkealla eikä nuo nähtävyydetkään ainakaan pääse loppumaan, sen verran niitä on ladattu pienelle alueelle Krakovassa.
Krakovassa ajatuksena on käydä, joko alkukesästä tai syksyllä.
Jos ok, niin heitä muutama kommentti kokemastasi?
Arvostan matkakokemus kommenttia varttuneemmasta näkökannasta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Krakovassa ajatuksena on käydä, joko alkukesästä tai syksyllä.
Jos ok, niin heitä muutama kommentti kokemastasi?
Arvostan matkakokemus kommenttia varttuneemmasta näkökannasta.
Toki, ilman muuta, joskin me olemme menossa tuonne vasta Juhannuksen jälkeisellä viikolla. Joten, jos kerkiät ensin, kerro sinä vuorostasi kokemuksistasi - minä puolestani arvostaisin niitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös